Selitys tälle katekismuksen kohdalle.

lhkgjkghhg

evl.fi sivuilta pätkä:

"Kaste tekee meistä Kristuksen opetuslapsia ja kristillisen kirkon jäseniä. Vaikka olemme syntymästämme saakka ihmiskunnan yhteisen syyllisyyden alaisia, kasteessa meille annetaan kaikki anteeksi ja meidät puetaan Kristuksen puhtauteen. Pyhä Henki synnyttää meidät uudesti ja lahjoittaa meille uskon, jolla voimme tarttua kasteen lupauksiin."


Pari kysymystä:

Voisko joku laittaa Raamatunkohdan jossa sanotaan että uskon armolahja annetaan kasteessa?

Ja toiseksi, onko kaikki kirkon jäsenet Jeesuksen opetuslapsia?

46

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BigJ

      "Voisko joku laittaa Raamatunkohdan jossa sanotaan että uskon armolahja annetaan kasteessa?"

      - Kyllä voi: Room. 6:3–4, Kol. 2:12, Tit. 3:5, Mark. 16:16, Joh. 3:5

      "Ja toiseksi, onko kaikki kirkon jäsenet Jeesuksen opetuslapsia?"

      - Eivät ole.

      Siunausta!

      • lhkgjkghhg

        Jep, kiitos. Toi kolossalaiskirjeen kohta kyllä tosiaan on ymmärrettävissä niin että kasteessa voidaan tulla uskoon... silti, pidän selkeämpänä ohjeena että usko saadaan Jumalan sanan kuulemisesta ja sitten vasta kastetaan.


      • BigJ
        lhkgjkghhg kirjoitti:

        Jep, kiitos. Toi kolossalaiskirjeen kohta kyllä tosiaan on ymmärrettävissä niin että kasteessa voidaan tulla uskoon... silti, pidän selkeämpänä ohjeena että usko saadaan Jumalan sanan kuulemisesta ja sitten vasta kastetaan.

        Usko saadaan aina Sanan kautta. Sana on läsnä myös kasteessa, joten Sanaa ja kastetta ei voi erottaa toisistaan. Järjestyksellä ei sinänsä ole väliä. Mutta hyvä kysymys.

        Siunausta!


      • lhkgjkghhg
        BigJ kirjoitti:

        Usko saadaan aina Sanan kautta. Sana on läsnä myös kasteessa, joten Sanaa ja kastetta ei voi erottaa toisistaan. Järjestyksellä ei sinänsä ole väliä. Mutta hyvä kysymys.

        Siunausta!

        Kiitos,siunaus myös takaisin päin.

        Ehkäpä Herra on tämän kastekiista-asian meille uskoville sen vuoksi antanut, että tuleepahan Raamattua luettua kun yrittää ottaa asiasta selvää.


      • näin Raamatussa

        Valitettavasti BigJ opettaa väärin.

        Kasteessa ei kukaan saa uskon armolahjaa, vaan:
        "Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

        "Kuinka kukaan voi uskoa, ellei ole kuullut."
        Room 10:14

        Nuo mainitsemasi Raamatun kohdat eivät puhu mitään siitä, että usko saadaan
        kasteessa! Niissähän kastetaan JO USKOSSA OLEVIA!!!!

        Raamattu ei tunne mitään mekaanista seremoniaa, jolla usko saadaan.


      • IsoP.
        näin Raamatussa kirjoitti:

        Valitettavasti BigJ opettaa väärin.

        Kasteessa ei kukaan saa uskon armolahjaa, vaan:
        "Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

        "Kuinka kukaan voi uskoa, ellei ole kuullut."
        Room 10:14

        Nuo mainitsemasi Raamatun kohdat eivät puhu mitään siitä, että usko saadaan
        kasteessa! Niissähän kastetaan JO USKOSSA OLEVIA!!!!

        Raamattu ei tunne mitään mekaanista seremoniaa, jolla usko saadaan.

        Usko ja kaste kuuluu yhteen, mutta vettä siinä ei ole. Ei pappia. Ei kirkkoa. Kaste on Pyhän Hengen kaste, kun tulet uskoon

        Vain sinä ja Jumala. Ei sen vaikeampaa.


      • BigJ
        näin Raamatussa kirjoitti:

        Valitettavasti BigJ opettaa väärin.

        Kasteessa ei kukaan saa uskon armolahjaa, vaan:
        "Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

        "Kuinka kukaan voi uskoa, ellei ole kuullut."
        Room 10:14

        Nuo mainitsemasi Raamatun kohdat eivät puhu mitään siitä, että usko saadaan
        kasteessa! Niissähän kastetaan JO USKOSSA OLEVIA!!!!

        Raamattu ei tunne mitään mekaanista seremoniaa, jolla usko saadaan.

        Raamatussa kerrotaan, miten usko tulee Sanan kautta. Sana on läsnä myöskasteessa. Sana synnyttää uskon ja uudestisynnyttää. Mitäänn mekaanista seremoniaa ei olekaan. Jumala vaikuttaa uskon Sanansa kautta.

        Siunausta!


      • näin Raamatussa
        BigJ kirjoitti:

        Raamatussa kerrotaan, miten usko tulee Sanan kautta. Sana on läsnä myöskasteessa. Sana synnyttää uskon ja uudestisynnyttää. Mitäänn mekaanista seremoniaa ei olekaan. Jumala vaikuttaa uskon Sanansa kautta.

        Siunausta!

        Sana ei tarvitse mitään materiaa ollakseen läsnä, sillä Sana on itsessään elävää ja voimallista, eikä tarvitse vettä kyytipojaksi:
        Hebr 14:12.

        Sana on KASTETTAVAN SYDÄMESSÄ jo ennen kastetta, eikä missään vedessä:
        Room 10:8
        "Sillä Sana on sinua lähellä; sinun suussasi ja sinun sydämessäsi. Se on se uskon sana jota me saarnaamme."


      • BigJ
        näin Raamatussa kirjoitti:

        Sana ei tarvitse mitään materiaa ollakseen läsnä, sillä Sana on itsessään elävää ja voimallista, eikä tarvitse vettä kyytipojaksi:
        Hebr 14:12.

        Sana on KASTETTAVAN SYDÄMESSÄ jo ennen kastetta, eikä missään vedessä:
        Room 10:8
        "Sillä Sana on sinua lähellä; sinun suussasi ja sinun sydämessäsi. Se on se uskon sana jota me saarnaamme."

        "Sana ei tarvitse mitään materiaa ollakseen läsnä"

        -Tarvitseehan sana esim. saarnaajan suun, että sen voi kuulla, tai paperia (Raamatun) josta sitä voi lukea ja korvat ja silmät että sintä voi kuunnella/lukea. Jumala on luvannut, että Sana on vedessä (Ef. 5:26). Kasteessa Sana on läsnä, koska kaste perustuu Kristuksen käskyyn ja työhön,

        Siunausta!


      • mathetes

        BigJ,lle !

        Laittamasi -(Room 6:3-4) todistaa aivan muuta kuin kasteessa saatavaa uskon armolahjaa! Mutta toki juuri tuollatavoin vain pieni pätkä luettuna, voikin antaa tuollaisen virheellisen kuvan asiasta, joka sinullekin on muodostunut, mutta kun luemme laajemmin tuosta aiheesta, niin asia muuttuukin toiseksi! Elikä lueppa tuosta edeltävästä luvusta - (Room 5:1-2) jakeet, ja sen jälkeen lue heti perään laittamasi- (Room 6:3-4) jakeet, niin ymmärrät asian heti paremmin, että kyseessä oli tuossa Paavalin puheessa nimenomaan jo uskoontulleet ihmiset jotka tulivat haudatuiksi Kristuksen kanssa kasteen hautaan, juuri siis uskonsa perusteella kastetuiksi, joka on ikäänkuin "rajapyykki" entisen vanhan elämän ja uuden hengellisen Jumalalle eroitetun ylösnousemus elämän välillä!

        Tuo (Kol 2:12) osoittaa juuri sitä, että ihminen on "kasteessa" juuri siksi, että hän on uskon kautta "härännyt" ottamaan kasteen itselleen! Kasteessa ei "herätä" ja tulla uskoon, vaan kasteessa ollaan juuri siksi, että ollaan jo uskon kautta "herätetty" saamaan tuo vesikaste! Koita ymmärtää!

        Tuo (Mark 16:16) jonka toit esiin, todistaa juuri sitä, että ensin on julistettava "ensin evankeliumia", (jae 15) kaikkialle maailmaan ja joka sen uskoo, niin hänet tulee kastaa! Jumalan Sana, evankeliumi, on juuri se joka synnyttää Pyhän Hengen kanssa ihmisen Jeesukseen uskovaksi, eikä mikään muu - (Room 10:17 / 1Kor 12:9), elikä ei siis kaste "herätä" ketään uskovaksi!

        Tuo (Joh 3:5) jonka toit esiin, ei kerro kastevedestä laisinkaan, sillä "vesi" ilmaisu eri muodoissaan on esim, jo vanhanliiton aikana ollut "synonyymi" Jumalan Sanalle ja Hänen puheelleen! - (5Moos 32:2)! Elikä "vesi" ilmaisu Jeesuksen puheessa tarkoittaa Jumalan "SANAA", ei kastevettä! Muistathan, Jeesushan puhui vain "vertauksin" kuulijoilleen! - (Matt 13:34)! Ymmärrä siis asia oikein!

        Siunausta ja Kristusvaloa elämääsi!

        Terv, mathetes


      • BigJ
        mathetes kirjoitti:

        BigJ,lle !

        Laittamasi -(Room 6:3-4) todistaa aivan muuta kuin kasteessa saatavaa uskon armolahjaa! Mutta toki juuri tuollatavoin vain pieni pätkä luettuna, voikin antaa tuollaisen virheellisen kuvan asiasta, joka sinullekin on muodostunut, mutta kun luemme laajemmin tuosta aiheesta, niin asia muuttuukin toiseksi! Elikä lueppa tuosta edeltävästä luvusta - (Room 5:1-2) jakeet, ja sen jälkeen lue heti perään laittamasi- (Room 6:3-4) jakeet, niin ymmärrät asian heti paremmin, että kyseessä oli tuossa Paavalin puheessa nimenomaan jo uskoontulleet ihmiset jotka tulivat haudatuiksi Kristuksen kanssa kasteen hautaan, juuri siis uskonsa perusteella kastetuiksi, joka on ikäänkuin "rajapyykki" entisen vanhan elämän ja uuden hengellisen Jumalalle eroitetun ylösnousemus elämän välillä!

        Tuo (Kol 2:12) osoittaa juuri sitä, että ihminen on "kasteessa" juuri siksi, että hän on uskon kautta "härännyt" ottamaan kasteen itselleen! Kasteessa ei "herätä" ja tulla uskoon, vaan kasteessa ollaan juuri siksi, että ollaan jo uskon kautta "herätetty" saamaan tuo vesikaste! Koita ymmärtää!

        Tuo (Mark 16:16) jonka toit esiin, todistaa juuri sitä, että ensin on julistettava "ensin evankeliumia", (jae 15) kaikkialle maailmaan ja joka sen uskoo, niin hänet tulee kastaa! Jumalan Sana, evankeliumi, on juuri se joka synnyttää Pyhän Hengen kanssa ihmisen Jeesukseen uskovaksi, eikä mikään muu - (Room 10:17 / 1Kor 12:9), elikä ei siis kaste "herätä" ketään uskovaksi!

        Tuo (Joh 3:5) jonka toit esiin, ei kerro kastevedestä laisinkaan, sillä "vesi" ilmaisu eri muodoissaan on esim, jo vanhanliiton aikana ollut "synonyymi" Jumalan Sanalle ja Hänen puheelleen! - (5Moos 32:2)! Elikä "vesi" ilmaisu Jeesuksen puheessa tarkoittaa Jumalan "SANAA", ei kastevettä! Muistathan, Jeesushan puhui vain "vertauksin" kuulijoilleen! - (Matt 13:34)! Ymmärrä siis asia oikein!

        Siunausta ja Kristusvaloa elämääsi!

        Terv, mathetes

        Mathetesille

        Sinä luet tuon tekstin siinä luulossa, että kaste perustuu uskoon, eikä ilman uskoa ole kastetta, Laitat siis Jumalan teot jonkinlaiseen muottiin.

        " että kyseessä oli tuossa Paavalin puheessa nimenomaan jo uskoontulleet ihmiset jotka tulivat haudatuiksi Kristuksen kanssa kasteen hautaan"
        - Se, että puhe on jo uskoontulleille, ei muuta sanojen selvää merkitystä
        miksikään.

        " juuri siis uskonsa perusteella kastetuiksi, joka on ikäänkuin "rajapyykki" entisen vanhan elämän ja uuden hengellisen Jumalalle eroitetun ylösnousemus elämän välillä!"
        - Tämä rajapyykki on nimenomaan kaste. Kukaan ei tule kastetuksi oman uskonsa takia, vaan Kristuksen käskyn, sovitustyön ja asetuksen takia. Jos kaste perustuisi uskoon, niin silloin kaste on aina hataralla pohjalla. Kun kaste perustuu yksin Kristukseen, ei tarvitse kasteen pätevyyttä arvuutella.

        "härännyt" ottamaan kasteen itselleen"
        Täillainen opii on törkeää Jumalan armon halveksimista. Ei ihminen ota kastetta itselleen, vaan kaste saadaan.

        " todistaa juuri sitä, että ensin on julistettava "
        - Jae ei puhu mitään järjestyksestä. Eihän "ja" -sana sitä kerro. Jos minä sanon että matti ja teppo tulevat käymään, niin ei siitä voi tehdä johtopäätöstä että ensin Matti tulee käymään ja vasta sitten Teppo.

        "Jumalan Sana, evankeliumi, on juuri se joka synnyttää Pyhän Hengen kanssa ihmisen Jeesukseen uskovaksi, eikä mikään muu"
        - Amen! Ja tuo sama Jumalan Sana on läsnä kasteessa synnyttäen uudesti ja synnyttässä uskoa.

        " sillä "vesi" ilmaisu eri muodoissaan on esim, jo vanhanliiton aikana ollut "synonyymi" Jumalan Sanalle ja Hänen puheelleen!"
        - Sinä haluat vesittää Jumalan selvän sanan. Tässä ei ole synonyymistä kyse vaan vesi on vesi eikä siitä päästä yli eikä ympäri. Ei Jeesuksne kaikkea puhetta voi ottaa vertauksin. Se on tietysti sinun tapasi hyljätä Jumalan kristallin kirkas sana. Jos Jeesus olisi tarkoittanut sanaa, hän olisi sanonut selvästi, että "sanasta ja Hengestä" vaan eipä sanonut.

        Siunausta ja Kristusavaloa sinullekin!


      • 9028ujh3
        BigJ kirjoitti:

        Mathetesille

        Sinä luet tuon tekstin siinä luulossa, että kaste perustuu uskoon, eikä ilman uskoa ole kastetta, Laitat siis Jumalan teot jonkinlaiseen muottiin.

        " että kyseessä oli tuossa Paavalin puheessa nimenomaan jo uskoontulleet ihmiset jotka tulivat haudatuiksi Kristuksen kanssa kasteen hautaan"
        - Se, että puhe on jo uskoontulleille, ei muuta sanojen selvää merkitystä
        miksikään.

        " juuri siis uskonsa perusteella kastetuiksi, joka on ikäänkuin "rajapyykki" entisen vanhan elämän ja uuden hengellisen Jumalalle eroitetun ylösnousemus elämän välillä!"
        - Tämä rajapyykki on nimenomaan kaste. Kukaan ei tule kastetuksi oman uskonsa takia, vaan Kristuksen käskyn, sovitustyön ja asetuksen takia. Jos kaste perustuisi uskoon, niin silloin kaste on aina hataralla pohjalla. Kun kaste perustuu yksin Kristukseen, ei tarvitse kasteen pätevyyttä arvuutella.

        "härännyt" ottamaan kasteen itselleen"
        Täillainen opii on törkeää Jumalan armon halveksimista. Ei ihminen ota kastetta itselleen, vaan kaste saadaan.

        " todistaa juuri sitä, että ensin on julistettava "
        - Jae ei puhu mitään järjestyksestä. Eihän "ja" -sana sitä kerro. Jos minä sanon että matti ja teppo tulevat käymään, niin ei siitä voi tehdä johtopäätöstä että ensin Matti tulee käymään ja vasta sitten Teppo.

        "Jumalan Sana, evankeliumi, on juuri se joka synnyttää Pyhän Hengen kanssa ihmisen Jeesukseen uskovaksi, eikä mikään muu"
        - Amen! Ja tuo sama Jumalan Sana on läsnä kasteessa synnyttäen uudesti ja synnyttässä uskoa.

        " sillä "vesi" ilmaisu eri muodoissaan on esim, jo vanhanliiton aikana ollut "synonyymi" Jumalan Sanalle ja Hänen puheelleen!"
        - Sinä haluat vesittää Jumalan selvän sanan. Tässä ei ole synonyymistä kyse vaan vesi on vesi eikä siitä päästä yli eikä ympäri. Ei Jeesuksne kaikkea puhetta voi ottaa vertauksin. Se on tietysti sinun tapasi hyljätä Jumalan kristallin kirkas sana. Jos Jeesus olisi tarkoittanut sanaa, hän olisi sanonut selvästi, että "sanasta ja Hengestä" vaan eipä sanonut.

        Siunausta ja Kristusavaloa sinullekin!

        -- sillä "vesi" ilmaisu eri muodoissaan on esim, jo vanhanliiton aikana ollut "synonyymi" Jumalan Sanalle ja Hänen puheelleen!"

        Ovatko jotkut niin harhassa, että väittävät VT:ssä olevan kohtia, joissa sana "vesi" (hepreaksi "maajim") tarkoittaisi (symboloisi) Jumalan sanaa!

        Ei ole yhtään kohtaan VT:ssä, jossa sana "vesi" (hepreaksi "maajim") tarkoittaisi (symboloisi) Jumalan sanaa!


      • ompa outoa
        BigJ kirjoitti:

        Mathetesille

        Sinä luet tuon tekstin siinä luulossa, että kaste perustuu uskoon, eikä ilman uskoa ole kastetta, Laitat siis Jumalan teot jonkinlaiseen muottiin.

        " että kyseessä oli tuossa Paavalin puheessa nimenomaan jo uskoontulleet ihmiset jotka tulivat haudatuiksi Kristuksen kanssa kasteen hautaan"
        - Se, että puhe on jo uskoontulleille, ei muuta sanojen selvää merkitystä
        miksikään.

        " juuri siis uskonsa perusteella kastetuiksi, joka on ikäänkuin "rajapyykki" entisen vanhan elämän ja uuden hengellisen Jumalalle eroitetun ylösnousemus elämän välillä!"
        - Tämä rajapyykki on nimenomaan kaste. Kukaan ei tule kastetuksi oman uskonsa takia, vaan Kristuksen käskyn, sovitustyön ja asetuksen takia. Jos kaste perustuisi uskoon, niin silloin kaste on aina hataralla pohjalla. Kun kaste perustuu yksin Kristukseen, ei tarvitse kasteen pätevyyttä arvuutella.

        "härännyt" ottamaan kasteen itselleen"
        Täillainen opii on törkeää Jumalan armon halveksimista. Ei ihminen ota kastetta itselleen, vaan kaste saadaan.

        " todistaa juuri sitä, että ensin on julistettava "
        - Jae ei puhu mitään järjestyksestä. Eihän "ja" -sana sitä kerro. Jos minä sanon että matti ja teppo tulevat käymään, niin ei siitä voi tehdä johtopäätöstä että ensin Matti tulee käymään ja vasta sitten Teppo.

        "Jumalan Sana, evankeliumi, on juuri se joka synnyttää Pyhän Hengen kanssa ihmisen Jeesukseen uskovaksi, eikä mikään muu"
        - Amen! Ja tuo sama Jumalan Sana on läsnä kasteessa synnyttäen uudesti ja synnyttässä uskoa.

        " sillä "vesi" ilmaisu eri muodoissaan on esim, jo vanhanliiton aikana ollut "synonyymi" Jumalan Sanalle ja Hänen puheelleen!"
        - Sinä haluat vesittää Jumalan selvän sanan. Tässä ei ole synonyymistä kyse vaan vesi on vesi eikä siitä päästä yli eikä ympäri. Ei Jeesuksne kaikkea puhetta voi ottaa vertauksin. Se on tietysti sinun tapasi hyljätä Jumalan kristallin kirkas sana. Jos Jeesus olisi tarkoittanut sanaa, hän olisi sanonut selvästi, että "sanasta ja Hengestä" vaan eipä sanonut.

        Siunausta ja Kristusavaloa sinullekin!

        Outoa tulkintaa:
        " Jae ei puhu mitään järjestyksestä. Eihän "ja" -sana sitä kerro. Jos minä sanon että matti ja teppo tulevat käymään, niin ei siitä voi tehdä johtopäätöstä että ensin Matti tulee käymään ja vasta sitten Teppo."

        Ja sana kertoo sen, missä järjestyksessä asiat tapahtuvat:
        Kun sanotaan esim:
        "Hän kuoli ja haudattiin," niin onko BigJ:n seudulla tapana haudata ensin ja sitten
        vasta ihminen kuolee?
        Eikö se ole aika julmaa?


      • näin Raamatussa
        9028ujh3 kirjoitti:

        -- sillä "vesi" ilmaisu eri muodoissaan on esim, jo vanhanliiton aikana ollut "synonyymi" Jumalan Sanalle ja Hänen puheelleen!"

        Ovatko jotkut niin harhassa, että väittävät VT:ssä olevan kohtia, joissa sana "vesi" (hepreaksi "maajim") tarkoittaisi (symboloisi) Jumalan sanaa!

        Ei ole yhtään kohtaan VT:ssä, jossa sana "vesi" (hepreaksi "maajim") tarkoittaisi (symboloisi) Jumalan sanaa!

        Eivät ole harhassa, vaan uskovat Jumalan sanaa:

        Jes 56:10
        "Sillä niinkuin sade ja lumi, (vesi), joka taivaasta tulee, ON MINUN SANANI,....."

        Jes 56:1
        "Tulkaa kaikki janoavaiste veden ääreen. Tekin jolila ei ole rahaa, tulkaa ostakaa ja
        syökää..."

        Hesekiel:
        36:25 Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan."

        Jumala itse vihmoo puhdasta vettä Israelin heimon päälle sanallaan!!!


      • flkh3y86
        näin Raamatussa kirjoitti:

        Eivät ole harhassa, vaan uskovat Jumalan sanaa:

        Jes 56:10
        "Sillä niinkuin sade ja lumi, (vesi), joka taivaasta tulee, ON MINUN SANANI,....."

        Jes 56:1
        "Tulkaa kaikki janoavaiste veden ääreen. Tekin jolila ei ole rahaa, tulkaa ostakaa ja
        syökää..."

        Hesekiel:
        36:25 Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan."

        Jumala itse vihmoo puhdasta vettä Israelin heimon päälle sanallaan!!!

        Nyt se varmistui! Todella törkeää Jumalan sanan väärentämistä sinulla! Lisäät kohtaan (Jes. 56:10) sanan "vesi" (hepreaksi "maajim"), jota siellä ei ole! Sinä eksyttäjä u-kastaja koetat edelleen eksyttää!


      • tyhmyyttäkö?
        flkh3y86 kirjoitti:

        Nyt se varmistui! Todella törkeää Jumalan sanan väärentämistä sinulla! Lisäät kohtaan (Jes. 56:10) sanan "vesi" (hepreaksi "maajim"), jota siellä ei ole! Sinä eksyttäjä u-kastaja koetat edelleen eksyttää!

        Sinulla ei tuo ymmärryspuoli taida oikein pelasta?


      • doordoor
        flkh3y86 kirjoitti:

        Nyt se varmistui! Todella törkeää Jumalan sanan väärentämistä sinulla! Lisäät kohtaan (Jes. 56:10) sanan "vesi" (hepreaksi "maajim"), jota siellä ei ole! Sinä eksyttäjä u-kastaja koetat edelleen eksyttää!

        " Sinä eksyttäjä u-kastaja koetat edelleen eksyttää!" Kyllä sitä hän tekee. Koko nimi on uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin Raamatussa.


      • BigJ
        ompa outoa kirjoitti:

        Outoa tulkintaa:
        " Jae ei puhu mitään järjestyksestä. Eihän "ja" -sana sitä kerro. Jos minä sanon että matti ja teppo tulevat käymään, niin ei siitä voi tehdä johtopäätöstä että ensin Matti tulee käymään ja vasta sitten Teppo."

        Ja sana kertoo sen, missä järjestyksessä asiat tapahtuvat:
        Kun sanotaan esim:
        "Hän kuoli ja haudattiin," niin onko BigJ:n seudulla tapana haudata ensin ja sitten
        vasta ihminen kuolee?
        Eikö se ole aika julmaa?

        "Ja sana kertoo sen, missä järjestyksessä asiat tapahtuva"

        - Nyt sinulla on ihan oma kielioppi! "Ja" -sanan perusmerkitys on olla RINNASTUSkonjuktio, jolla ei ole mitään aikanmäärettä. Kyllä puhut tässä aivan omiasi. Sori vaan


      • BigJ kirjoitti:

        "Ja sana kertoo sen, missä järjestyksessä asiat tapahtuva"

        - Nyt sinulla on ihan oma kielioppi! "Ja" -sanan perusmerkitys on olla RINNASTUSkonjuktio, jolla ei ole mitään aikanmäärettä. Kyllä puhut tässä aivan omiasi. Sori vaan

        Raamattu sanoo:

        Mark. 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        Lutetaanko tuo pala palalta ?

        Joka siis ensin uskoo, se tulee kastetuksi uudestisyntymässä Jeesuksen kastamana Pyhällä Hengellä, eli toisin sanoin saa Hengen sinetiksi ja vakuudeksi pelastumisestaan.

        Eli ihmisen tulee ensin uskoa Sana ja sitten Herra kastaa hänet Pyhällä Hengellä, ihan kuten Johannes Kastajakin todistaa selvästi:

        Matt. 3:11 Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.

        Mennään siihen loppuosaan:
        "mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."

        Siis tuossa ei puhuta enää kasteesta mitään, ja miksi siis ?

        No, jos Jumala ei synnytä Sanan kautta Uskoa ihmisessä, ei hän tule silloin myöskään kastetuksi Jeesuksen kastamana Pyhällä Hengellä, ja ilman Henkeä, joka on siis lunastuksemme vakuutena, ei ole Elämää, vaan ihmionen jää kuolleeseen tilaan ja siten on edessä kadotus.

        Näin ollen järjestys on siis ensin usko ja sen uskon syntymisen kautta ja vuoksi vasta Jeesus kastaa siinä uudestisyntymässä uskovan Pyhällä Hengellä.

        Siis jos ei Usko synny, niin ei tapahdu siinä heti sen jälkeen Hengellä kastamista.

        Ongelmaa monelle tuottaa se, että luullaan puhuttavan vesi kasteesta, vaikka on kyse siis Hengellä kastamisesta, jonka suorittaa siis Jeesus !


      • doordoor
        vr62 kirjoitti:

        Raamattu sanoo:

        Mark. 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        Lutetaanko tuo pala palalta ?

        Joka siis ensin uskoo, se tulee kastetuksi uudestisyntymässä Jeesuksen kastamana Pyhällä Hengellä, eli toisin sanoin saa Hengen sinetiksi ja vakuudeksi pelastumisestaan.

        Eli ihmisen tulee ensin uskoa Sana ja sitten Herra kastaa hänet Pyhällä Hengellä, ihan kuten Johannes Kastajakin todistaa selvästi:

        Matt. 3:11 Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.

        Mennään siihen loppuosaan:
        "mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."

        Siis tuossa ei puhuta enää kasteesta mitään, ja miksi siis ?

        No, jos Jumala ei synnytä Sanan kautta Uskoa ihmisessä, ei hän tule silloin myöskään kastetuksi Jeesuksen kastamana Pyhällä Hengellä, ja ilman Henkeä, joka on siis lunastuksemme vakuutena, ei ole Elämää, vaan ihmionen jää kuolleeseen tilaan ja siten on edessä kadotus.

        Näin ollen järjestys on siis ensin usko ja sen uskon syntymisen kautta ja vuoksi vasta Jeesus kastaa siinä uudestisyntymässä uskovan Pyhällä Hengellä.

        Siis jos ei Usko synny, niin ei tapahdu siinä heti sen jälkeen Hengellä kastamista.

        Ongelmaa monelle tuottaa se, että luullaan puhuttavan vesi kasteesta, vaikka on kyse siis Hengellä kastamisesta, jonka suorittaa siis Jeesus !

        Mark. 16:16 puhuu vesikasteesta, siitä jonka Jeesus asetti. Tässä valossa kirjoituksesi on yhtä harhaa.


      • doordoor kirjoitti:

        Mark. 16:16 puhuu vesikasteesta, siitä jonka Jeesus asetti. Tässä valossa kirjoituksesi on yhtä harhaa.

        Siinä ei vain sanota, että kastetaan vedellä !!!

        Siinä sanotaan sen sijaan, että kastetaan, ja siksi noin, kun Jeesus uskon synnyttyä kastaa Pyhällä Hengellä !

        Sinä siis ITSE lisäät siihen sanan vesi, jota siinä ei ole !


      • doordoor
        vr62 kirjoitti:

        Siinä ei vain sanota, että kastetaan vedellä !!!

        Siinä sanotaan sen sijaan, että kastetaan, ja siksi noin, kun Jeesus uskon synnyttyä kastaa Pyhällä Hengellä !

        Sinä siis ITSE lisäät siihen sanan vesi, jota siinä ei ole !

        Kaste vedessä sisältää kasteen Pyhässä Hengessä (Matt. 28:19) Raamatun kokonaisilmoituksen nojalla on päivän selvää, että kristilliseen seurakuntaan kuuluu kaste vedellä. Jo vanha tstamentti sen todistaa.

        Siunausta!


      • doordoor kirjoitti:

        Kaste vedessä sisältää kasteen Pyhässä Hengessä (Matt. 28:19) Raamatun kokonaisilmoituksen nojalla on päivän selvää, että kristilliseen seurakuntaan kuuluu kaste vedellä. Jo vanha tstamentti sen todistaa.

        Siunausta!

        Sori mutta siinäkään Sanan kohdassa ei ole VESI sanaa:

        19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

        Siunausta vain itsellesi !


      • IsoP.
        doordoor kirjoitti:

        Kaste vedessä sisältää kasteen Pyhässä Hengessä (Matt. 28:19) Raamatun kokonaisilmoituksen nojalla on päivän selvää, että kristilliseen seurakuntaan kuuluu kaste vedellä. Jo vanha tstamentti sen todistaa.

        Siunausta!

        Toi on huippu satu, että otetaan vettä ja sanaa, niin ajatellaan että silloin tulee Pyhä Henki. Tiedätkö että vedellä ei ole mitään merkitystä. Sama tapahtuu pelkästään rukouksen / sanan "voimalla". Ei siinä tarvii tippaakaan vettä. Kokeile jos uskallat.

        Ei ole päivän selvää, että kaste vedellä on tarpeellista. Miksi evankeliumeissa ei kertaakaan kerrota että olisi kastettu vedellä "kristittyjä" (pois lukien Johanneksen kaste, joka on vanhaa liittoa). Evankeliumit ovat kuitenkin oleellinen uudenliiton "käsikirja", joihin on jälkeenpäin "kerätty" tärkeimmät asiat. Jos vesikaste olisi tarpeellinen, niin varmasti evankeliumeissa se olisi oleellinen osa niiden sisältöä.


        Evankeliumit kertoo vain Johanneksen kasteesta ja Pyhän Hengen kasteesta. Kun tiedämme että Johanneksen kaste kuuluu vanhaan liittoon ja Pyhän Hengen kaste kuuluu uuteen liittoon, niin ei ole paikkaa minkäänlaiselle vesikasteelle. Kun Johannes, Jeesus ja Jumala puhuu että Jeesus tulee kastamaan Pyhällä Hengellä, niin silloin emme voi ymmärtää muuta kuin, että kun Jeesus puhuu kasteesta Hän tarkoittaa sillloin kastetta Pyhällä Hengellä.


      • doordoor
        vr62 kirjoitti:

        Sori mutta siinäkään Sanan kohdassa ei ole VESI sanaa:

        19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

        Siunausta vain itsellesi !

        No jos haluat sanan vesi kasteen yhteydessä, niin tutkipa seuraavia kohtia

        " Hän pesi sen puhtaaksi vedellä ja sanalla" (Ef. 5:26)
        " Minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte, minä puhdistan teidät kaikesta saastastanne ja epäjumalienne kaikesta iljettävyydestä" (Hes. 36:25)
        "Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan" (Joh. 3:5)

        Kaikki nämä kohdat viittaavat kristilliseen kasteeseen. Ei noissa kaikissa mainita Pyhää Henkeäkään, vaikka se on kasteessa mukana. Eikä kaikissa mainita Jumalan Sanaa, joka on kasteessa läsnä. Joten tämä argumenttisi on helppo kumota. Kristillinen seurakunta on Jeesuksesta lähtien kastanut ihmisiä vedellä Herran nimeen.


      • lfdkghhw
        IsoP. kirjoitti:

        Toi on huippu satu, että otetaan vettä ja sanaa, niin ajatellaan että silloin tulee Pyhä Henki. Tiedätkö että vedellä ei ole mitään merkitystä. Sama tapahtuu pelkästään rukouksen / sanan "voimalla". Ei siinä tarvii tippaakaan vettä. Kokeile jos uskallat.

        Ei ole päivän selvää, että kaste vedellä on tarpeellista. Miksi evankeliumeissa ei kertaakaan kerrota että olisi kastettu vedellä "kristittyjä" (pois lukien Johanneksen kaste, joka on vanhaa liittoa). Evankeliumit ovat kuitenkin oleellinen uudenliiton "käsikirja", joihin on jälkeenpäin "kerätty" tärkeimmät asiat. Jos vesikaste olisi tarpeellinen, niin varmasti evankeliumeissa se olisi oleellinen osa niiden sisältöä.


        Evankeliumit kertoo vain Johanneksen kasteesta ja Pyhän Hengen kasteesta. Kun tiedämme että Johanneksen kaste kuuluu vanhaan liittoon ja Pyhän Hengen kaste kuuluu uuteen liittoon, niin ei ole paikkaa minkäänlaiselle vesikasteelle. Kun Johannes, Jeesus ja Jumala puhuu että Jeesus tulee kastamaan Pyhällä Hengellä, niin silloin emme voi ymmärtää muuta kuin, että kun Jeesus puhuu kasteesta Hän tarkoittaa sillloin kastetta Pyhällä Hengellä.

        "Uskoontulorukouksen" (ratkaisun) tai muun pelletempun "voimalla" ei tapahdu mitään :)


      • Isompi P
        IsoP. kirjoitti:

        Toi on huippu satu, että otetaan vettä ja sanaa, niin ajatellaan että silloin tulee Pyhä Henki. Tiedätkö että vedellä ei ole mitään merkitystä. Sama tapahtuu pelkästään rukouksen / sanan "voimalla". Ei siinä tarvii tippaakaan vettä. Kokeile jos uskallat.

        Ei ole päivän selvää, että kaste vedellä on tarpeellista. Miksi evankeliumeissa ei kertaakaan kerrota että olisi kastettu vedellä "kristittyjä" (pois lukien Johanneksen kaste, joka on vanhaa liittoa). Evankeliumit ovat kuitenkin oleellinen uudenliiton "käsikirja", joihin on jälkeenpäin "kerätty" tärkeimmät asiat. Jos vesikaste olisi tarpeellinen, niin varmasti evankeliumeissa se olisi oleellinen osa niiden sisältöä.


        Evankeliumit kertoo vain Johanneksen kasteesta ja Pyhän Hengen kasteesta. Kun tiedämme että Johanneksen kaste kuuluu vanhaan liittoon ja Pyhän Hengen kaste kuuluu uuteen liittoon, niin ei ole paikkaa minkäänlaiselle vesikasteelle. Kun Johannes, Jeesus ja Jumala puhuu että Jeesus tulee kastamaan Pyhällä Hengellä, niin silloin emme voi ymmärtää muuta kuin, että kun Jeesus puhuu kasteesta Hän tarkoittaa sillloin kastetta Pyhällä Hengellä.

        Ihan turhaa on kieltää vesikaste. Sellainen ei ole kristinuskoa. Vesikasteessa saadaan Pyhä Henki. Jeesus itse sanoi uudestisyntymisen tapahtuvan vedestä ja hengestä.

        Perehdypä vaikka ensimmäisten kristittyjen opetukseen, niin kaste löytyy sieltä kristallinkirkkaana. Aoita vaikka ihan Raamatusta ja Apostolien teoista. Sitten voit jatkaa kirkkoisistä aina tähän päivään asti.

        Veteen liittyy Jumalan lupaus, joka otetaan uskolla vastaan. Epäusko, joka kieltää kasteen, tietysti hylkää tämän armonlupauksen.


      • IsoP.
        Isompi P kirjoitti:

        Ihan turhaa on kieltää vesikaste. Sellainen ei ole kristinuskoa. Vesikasteessa saadaan Pyhä Henki. Jeesus itse sanoi uudestisyntymisen tapahtuvan vedestä ja hengestä.

        Perehdypä vaikka ensimmäisten kristittyjen opetukseen, niin kaste löytyy sieltä kristallinkirkkaana. Aoita vaikka ihan Raamatusta ja Apostolien teoista. Sitten voit jatkaa kirkkoisistä aina tähän päivään asti.

        Veteen liittyy Jumalan lupaus, joka otetaan uskolla vastaan. Epäusko, joka kieltää kasteen, tietysti hylkää tämän armonlupauksen.

        Perehdyin kaikkeen erittäin paljon, luin lisäksi koraanin ja mormonin kirjan ja Paavin viimeisemmän blogin ja huomasin, että nykyinen vesikaste on turhuuksien turhuus.

        Kaiken tuon perehtymisen jälkeen kuului kuin taustalta Jeesuksen ikuinen kuiskaus läpi avaruuden: että jos uskot minuun, kastan sinut Pyhällä Hengellä, niin olet tullut Jumalan lapseksi.


        Kiitos Isompi kun ohjasit minut oikealle tielle.


      • isompi P
        IsoP. kirjoitti:

        Perehdyin kaikkeen erittäin paljon, luin lisäksi koraanin ja mormonin kirjan ja Paavin viimeisemmän blogin ja huomasin, että nykyinen vesikaste on turhuuksien turhuus.

        Kaiken tuon perehtymisen jälkeen kuului kuin taustalta Jeesuksen ikuinen kuiskaus läpi avaruuden: että jos uskot minuun, kastan sinut Pyhällä Hengellä, niin olet tullut Jumalan lapseksi.


        Kiitos Isompi kun ohjasit minut oikealle tielle.

        " kuului kuin taustalta Jeesuksen ikuinen kuiskaus läpi avaruuden" Kuulostaa tosi vaaralliselta. Mikähän henki sinulle on kuiskutellut? Jeesus ei kuiski kenellekään Sanansa vastaisia oppeja.

        Minut on Jumala Sana ohjannut oikealla tielle; myös kasteasiassa.


      • isompi P kirjoitti:

        " kuului kuin taustalta Jeesuksen ikuinen kuiskaus läpi avaruuden" Kuulostaa tosi vaaralliselta. Mikähän henki sinulle on kuiskutellut? Jeesus ei kuiski kenellekään Sanansa vastaisia oppeja.

        Minut on Jumala Sana ohjannut oikealla tielle; myös kasteasiassa.

        Oletko täysin varma, että se on ollut Jumalan Sana, eikä kirkkoisät, jotka ovat omaksuneet oppeja, joilla itse Sana ja sen sanoma on väärennetty ?

        Siis oletko saanut opetuksen Herralta, Pyhän Hengen avaaman Sanan kautta.

        Tai toinen vaihtoehto, on siis se, että muut ovat sinulle asiat kertoneet ja opettaneet !

        Mieti hetki tarkkaan tätä asiaa, kumpi on oikein ?


      • IsoP.
        doordoor kirjoitti:

        No jos haluat sanan vesi kasteen yhteydessä, niin tutkipa seuraavia kohtia

        " Hän pesi sen puhtaaksi vedellä ja sanalla" (Ef. 5:26)
        " Minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte, minä puhdistan teidät kaikesta saastastanne ja epäjumalienne kaikesta iljettävyydestä" (Hes. 36:25)
        "Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan" (Joh. 3:5)

        Kaikki nämä kohdat viittaavat kristilliseen kasteeseen. Ei noissa kaikissa mainita Pyhää Henkeäkään, vaikka se on kasteessa mukana. Eikä kaikissa mainita Jumalan Sanaa, joka on kasteessa läsnä. Joten tämä argumenttisi on helppo kumota. Kristillinen seurakunta on Jeesuksesta lähtien kastanut ihmisiä vedellä Herran nimeen.

        Noista kohdista yksi viittaa suoraan kasteeseen ja se on Hes. 36:25. Tämän kohdan lisäksi pitää lukea myös jakeet 26-27. Tässä on hieno kuvaus Pyhän Hengen kasteesta. Jeesus viittaa tähän kohtaan, kun sano nikodeemukselle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!".


        Hes. 36:25 Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
        26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
        27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.


        25: Jumala vuodattaa Henkensä ihmisten päälle, jotka Hän kokoaa valtakuntaansa. Sillä on se vaikutus, että ihminen puhdistuu. Tässä käytetään Hengestä "puhdasta vettä" nimitystä. Vanhan liiton aikana käytettiin "luonnollista vettä" puhdistautumiseen, kun oltiin tultu saastaisiksi. Vanhassa liitossa luonnollinen vesi oli puhdistumisen väline, mutta uudessa liitossa Pyhä Henki on tämä vesi.

        26: Hengen vuodatus ulottuu sisälle asti, niin että tulemme ympärileikatuksi sydämmeltämme. Tämä on kohta jossa synnymme ylhäältä, jota nikodeemus ei ymmärtänyt. Uskova on nyt merkitty Jumalan kansaan, niin kuin vanhan liiton aikana lihan ympärileikkauksessa.

        27: Kun olemme saaneet Hengen sisällemme, alkaa Hän vaikuttaa meissä, niin että haluamme sisältäpäin vaikuttavan voiman vaikutuksesta noudattaa ja ymmärtää Jumalan tahtoa. Vanhassa liitossa pyrimme noudattaa ulkoista lain kirjainta.


        Tätä sanoisin ainoaksi oikeaksi kasteeksi - Pyhän Hengen kasteeksi. Joka sisältää uskon (25), uudestisyntymisen (26), halun rakastaa Jumalaa (27).


      • doordoor kirjoitti:

        No jos haluat sanan vesi kasteen yhteydessä, niin tutkipa seuraavia kohtia

        " Hän pesi sen puhtaaksi vedellä ja sanalla" (Ef. 5:26)
        " Minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte, minä puhdistan teidät kaikesta saastastanne ja epäjumalienne kaikesta iljettävyydestä" (Hes. 36:25)
        "Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan" (Joh. 3:5)

        Kaikki nämä kohdat viittaavat kristilliseen kasteeseen. Ei noissa kaikissa mainita Pyhää Henkeäkään, vaikka se on kasteessa mukana. Eikä kaikissa mainita Jumalan Sanaa, joka on kasteessa läsnä. Joten tämä argumenttisi on helppo kumota. Kristillinen seurakunta on Jeesuksesta lähtien kastanut ihmisiä vedellä Herran nimeen.

        Nuo muut kohdat on muuten käsitelty täällä moneen kertaan, mutta kertaus on opintojen äiti !

        Lukisitko tarkkaan ja ajatuksella ITSE tuon seuraavan Sanan kohdan ?

        4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
        7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.

        Tuossa jo Nikodeemus puhuu kahdesta syntymästä, ja ihmettelee, että syntyykö ihiminen kaksi kertaa kohdusta !

        Jeesus korjaa, että ensin luonnollinen syntymä ja sitten Hengellinen, eli ns. uudestisyntyminen.

        Ja Jeesus vielä vahvistaa asian, eli joka on lihasta syntynyt on liha ja joka on Hengestä syntynyt on henki.

        Eli vesi tarkoittaa tuossa kohtaa hyvin selvästi sitä luonnollista syntymää, eikä mitään vesi kastetta !

        Siis joku on syöttänyt sinulle opin, jonka kautta katsot ja tulkitset Sanaa, ei siis niin, että lukisit sitä avoimin mielin, ja pyytäisit Herraa avaaman sen Henkensä kautta.


      • doordoor kirjoitti:

        No jos haluat sanan vesi kasteen yhteydessä, niin tutkipa seuraavia kohtia

        " Hän pesi sen puhtaaksi vedellä ja sanalla" (Ef. 5:26)
        " Minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte, minä puhdistan teidät kaikesta saastastanne ja epäjumalienne kaikesta iljettävyydestä" (Hes. 36:25)
        "Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan" (Joh. 3:5)

        Kaikki nämä kohdat viittaavat kristilliseen kasteeseen. Ei noissa kaikissa mainita Pyhää Henkeäkään, vaikka se on kasteessa mukana. Eikä kaikissa mainita Jumalan Sanaa, joka on kasteessa läsnä. Joten tämä argumenttisi on helppo kumota. Kristillinen seurakunta on Jeesuksesta lähtien kastanut ihmisiä vedellä Herran nimeen.

        Seuraava Sanan paikka:

        Efesolaiskirje 5
        25 Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,
        26 että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,
        27 saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.

        Tuossa puhutaan selvästi uskovan pyhitys elämästä, siinä kerrotaan kuinka se tapahtuu käytännössä, ja vesi on kuva jostakin.

        Siis uskovan tulisi elää jatkuvassa Hengen pyhityksessä, ja se tapahtuu siten, että Herra avaa Sanaa uskovalle, Pyhän Henkensä kautta, joka meissä asuu.

        Siinä tullaan sitten parannuksentekoon, eli uskova Hengen avaaman Sanan kautta haluaa luopua väärästä ja toimia sen Sanan mukaan Jumalan tahdossa.

        Vesi siis kuvastaa tuossa kohdassa parannuksentekoa, ihan samoin kuin Johannes Kastaja kastoi vedessä parannuksen kasteella, se oli vanhan liiton aikaa ja vain kuva siitä parannukseteosta ja kääntymisestä, joka uudessa liitossa tapahtuu sisäisesti.

        Matt. 3:11 Minä kastan teidät vedellä parannukseen

        Vesi ei poista itsessään syntejä, siihen tarvitaan veri, joten ensin meidän tulee uuden liiton uskovina tulla sovitetuksi Jumalan kanssa ja saada synnit anteeksi, mutta sen jälkeen on syntiä tehtäessä tehtävä parannus, ja vesi on kuva tuosta parannuksenteosta, ja se tapa miten se käytännössä tapahtuu uudessa liitossa on kerrottu seuraavassa Sanan kohdassa selvästi:

        1. Joh. 1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

        Parannuksenteko, on se uuden liiton vesi peso !

        Ei pidä sekoittaa "kuvaa ja varjoa" itse asiain olemukseen, eli vanhan liiton pesoja uuden liiton järjestykseen !

        Hepr. 9:10 vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.

        Huomaatko, että saamiesi oppien kautta näet joka paikassa jopa vesi kasteita, ja perusteluja vesi kasteelle, vaikka niitä ei edes ole siellä.


      • isompi P
        vr62 kirjoitti:

        Oletko täysin varma, että se on ollut Jumalan Sana, eikä kirkkoisät, jotka ovat omaksuneet oppeja, joilla itse Sana ja sen sanoma on väärennetty ?

        Siis oletko saanut opetuksen Herralta, Pyhän Hengen avaaman Sanan kautta.

        Tai toinen vaihtoehto, on siis se, että muut ovat sinulle asiat kertoneet ja opettaneet !

        Mieti hetki tarkkaan tätä asiaa, kumpi on oikein ?

        "Oletko täysin varma, että se on ollut Jumalan Sana" Kyllä olen ihan varma

        "Siis oletko saanut opetuksen Herralta, Pyhän Hengen avaaman Sanan kautta" Kyllä

        "Mieti hetki tarkkaan tätä asiaa, kumpi on oikein ?" Jumalan Sana on oikein.


      • isompi P kirjoitti:

        "Oletko täysin varma, että se on ollut Jumalan Sana" Kyllä olen ihan varma

        "Siis oletko saanut opetuksen Herralta, Pyhän Hengen avaaman Sanan kautta" Kyllä

        "Mieti hetki tarkkaan tätä asiaa, kumpi on oikein ?" Jumalan Sana on oikein.

        Nyt ei sitten taida enää kannattaa keskustella asioista, jotka jo luulet tietäväsi oikein, sillä et etsi Totuutta vaan tiedät sen, ihan kuten fariseukset :

        Ilm. 3:17 Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.

        1. Kor. 8:2 Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee;

        Eli kannaattaa miettiä, onko oma asenne olla oppilaana vai tietäjänä ???


      • Isompi P
        vr62 kirjoitti:

        Nyt ei sitten taida enää kannattaa keskustella asioista, jotka jo luulet tietäväsi oikein, sillä et etsi Totuutta vaan tiedät sen, ihan kuten fariseukset :

        Ilm. 3:17 Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.

        1. Kor. 8:2 Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee;

        Eli kannaattaa miettiä, onko oma asenne olla oppilaana vai tietäjänä ???

        Sinun ei kannattaisi täällä keskustella kun "tiedät" kaiken. Sen sanon että luulo ei ole tiedon väärti.

        Etsin koko ajan Totuutta ja olen sen löytänyt. Ja se on Jumalan Sanassa. Onko sinun asenteesi olla oppilaana vai eksyttäjänä? Jälkimmäistä olet jos kiellät vesikasteen.


      • Isompi P kirjoitti:

        Sinun ei kannattaisi täällä keskustella kun "tiedät" kaiken. Sen sanon että luulo ei ole tiedon väärti.

        Etsin koko ajan Totuutta ja olen sen löytänyt. Ja se on Jumalan Sanassa. Onko sinun asenteesi olla oppilaana vai eksyttäjänä? Jälkimmäistä olet jos kiellät vesikasteen.

        Kiitos vain sinulle sanoistasi !

        Ja siunausta sinullekin !


      • Isompi P
        vr62 kirjoitti:

        Kiitos vain sinulle sanoistasi !

        Ja siunausta sinullekin !

        Kiitos samoin sinulle!


      • Tapio522eikirj...
        Isompi P kirjoitti:

        Sinun ei kannattaisi täällä keskustella kun "tiedät" kaiken. Sen sanon että luulo ei ole tiedon väärti.

        Etsin koko ajan Totuutta ja olen sen löytänyt. Ja se on Jumalan Sanassa. Onko sinun asenteesi olla oppilaana vai eksyttäjänä? Jälkimmäistä olet jos kiellät vesikasteen.

        Joh.3:5
        "Miten Nikodeemuksen oli mahdollista tietää, mitä Jeesus tarkoitti vedestä ja Hengestä syntymisellä"?

        Nikodeemus oli fariseus. Fariseukset olivat puhtauskiivailijoita ja he olivat tarkoja lain noudattamisessa. Nikodeemukselle oli siis tuttuja Vanhan Testamentin puhtaussäädökset.

        "Israelin opettajana" (Joh.3:10) Nikodeemuksen piti olla tietoinen siitä, mitä Jeesus hänelle opetti uudestisyntymisestä.
        "Vedestä ja Hengestä"-syntymisellä on vanhatestamentillinen lähtökohta.

        Raamattupiirimme vetäjä selitti mielestäni tämän hyvin.
        Hän kertoi, että Nikodeemukselle oli tuttua esim. pappisvihkimys, jota kuvataan 2 Ms. kirjan 29. luvussa.
        Vihkimiskaavaan kuului kaksi elementtiä: papin pesu vedellä ja voiteleminen öljyllä. Öljy on Raamatussa Pyhän Hengen vertauskuva.
        Näin ollen papin voitelu öljyllä antoi papin virkaan tarvittavan hengellisen varustuksen, joka oli Pyhä Henki.
        Näin heidät erotettiin ja vihittiin tehtäväänsä.

        Pappien peseminen vedellä muistuttaa myös siitä mitä Uusi Testamentti puhuu kristillisestä kasteesta.
        Siihenkin liittyy vesi ja Pyhä Henki (Joh. 3:5).

        Myös me olemme "...valittu suku, KUNINKAALLINEN PAPISTO, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka meidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa ” (1 Piet. 2:9).


      • Tapio522eikirj... kirjoitti:

        Joh.3:5
        "Miten Nikodeemuksen oli mahdollista tietää, mitä Jeesus tarkoitti vedestä ja Hengestä syntymisellä"?

        Nikodeemus oli fariseus. Fariseukset olivat puhtauskiivailijoita ja he olivat tarkoja lain noudattamisessa. Nikodeemukselle oli siis tuttuja Vanhan Testamentin puhtaussäädökset.

        "Israelin opettajana" (Joh.3:10) Nikodeemuksen piti olla tietoinen siitä, mitä Jeesus hänelle opetti uudestisyntymisestä.
        "Vedestä ja Hengestä"-syntymisellä on vanhatestamentillinen lähtökohta.

        Raamattupiirimme vetäjä selitti mielestäni tämän hyvin.
        Hän kertoi, että Nikodeemukselle oli tuttua esim. pappisvihkimys, jota kuvataan 2 Ms. kirjan 29. luvussa.
        Vihkimiskaavaan kuului kaksi elementtiä: papin pesu vedellä ja voiteleminen öljyllä. Öljy on Raamatussa Pyhän Hengen vertauskuva.
        Näin ollen papin voitelu öljyllä antoi papin virkaan tarvittavan hengellisen varustuksen, joka oli Pyhä Henki.
        Näin heidät erotettiin ja vihittiin tehtäväänsä.

        Pappien peseminen vedellä muistuttaa myös siitä mitä Uusi Testamentti puhuu kristillisestä kasteesta.
        Siihenkin liittyy vesi ja Pyhä Henki (Joh. 3:5).

        Myös me olemme "...valittu suku, KUNINKAALLINEN PAPISTO, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka meidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa ” (1 Piet. 2:9).

        Nyt eivät mielestäni kuvat ole ihan kohdallaan !

        Jos kerran öljy on kuva Pyhästä Hengestä, niin vesi kuvastaa siinä kohtaa parannuksentekoa, eli vanhan hylkäämistä ja uuden mukaan toimimaan ojentautumista.

        Siis kuten Johannes Kastaja kuulutti, että hän kastoi vedellä PARANNUKSEEN,
        siis vesi on kuva parannuksesta.

        Ja uudestisyntymässä Jeeusus siis Johanneksen mukaan kastaa Pyhällä Hengellä, mutta se uudestisyntyminen vaatii siis ihmisen oman halun parannukseen, eli vanha tulee jättää ja uuden tulee alkaa, ihan kuten Sana opettaa, että vanha haudataan ja olemme herätetyt Elämään.

        Kol. 2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.

        Osa uskovista opettaa, että tämä tapahtuisi vesi kasteessa, mutta se ei ole mahdollista, sillä vanhan pitää kuolla ja uuden tulla tilalle, siis uusi Elämä alkaa uudestisyntymässä, ei vesi kasteessa, ja siten vanhan on sitä ennen pitänyt kuolla !


      • Tapio522eikirj... kirjoitti:

        Joh.3:5
        "Miten Nikodeemuksen oli mahdollista tietää, mitä Jeesus tarkoitti vedestä ja Hengestä syntymisellä"?

        Nikodeemus oli fariseus. Fariseukset olivat puhtauskiivailijoita ja he olivat tarkoja lain noudattamisessa. Nikodeemukselle oli siis tuttuja Vanhan Testamentin puhtaussäädökset.

        "Israelin opettajana" (Joh.3:10) Nikodeemuksen piti olla tietoinen siitä, mitä Jeesus hänelle opetti uudestisyntymisestä.
        "Vedestä ja Hengestä"-syntymisellä on vanhatestamentillinen lähtökohta.

        Raamattupiirimme vetäjä selitti mielestäni tämän hyvin.
        Hän kertoi, että Nikodeemukselle oli tuttua esim. pappisvihkimys, jota kuvataan 2 Ms. kirjan 29. luvussa.
        Vihkimiskaavaan kuului kaksi elementtiä: papin pesu vedellä ja voiteleminen öljyllä. Öljy on Raamatussa Pyhän Hengen vertauskuva.
        Näin ollen papin voitelu öljyllä antoi papin virkaan tarvittavan hengellisen varustuksen, joka oli Pyhä Henki.
        Näin heidät erotettiin ja vihittiin tehtäväänsä.

        Pappien peseminen vedellä muistuttaa myös siitä mitä Uusi Testamentti puhuu kristillisestä kasteesta.
        Siihenkin liittyy vesi ja Pyhä Henki (Joh. 3:5).

        Myös me olemme "...valittu suku, KUNINKAALLINEN PAPISTO, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka meidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa ” (1 Piet. 2:9).

        Tuo pappien tehtävään asettaminen on nähdäkseni eri asia, kuin uudestisyntyminen, joten siinäkin olemme kai hieman eri mieltä ?

        Siis otetaan "kuva" ja "varjo" ja tutkitaan sitä hieman, ehkäpä sen kautta voit ymmärtää minun näkemykseni sen asian suhteen ?

        Kun puhutaan siis uuden liiton pappeudesta, niin silloin on hyvä tutkia vanhan liiton pappeutta, sillä se on nähdäkseni tarkka "kuva" uuden liiton Hengellisistä asioista, joita muuten on vaikeampi ymmärtää.

        Leeviläinen poika oli pappi jo syntyissään, eli hänet ympärileikattiin ja hänestä tiedettiin että Jumala oli hänet papiksi valinnut sen syntyperän vuoksi.

        Uuden liiton uskova on myös sen Hengellisen syntymän kautta jo pappi myös.

        Mutta nyt tulee tärkeä asia, se leeviläinen poika ei toiminut pappis tehtävässä kuin vasta 30v iässä, eli ensin hänen tuli kasvaa ja oppia kaikki tarvittava sitä tehtävää varten, ja vasta sitten oli aika sen pesemisen ja öljyämisen ja pukemisen ja kaikenlaisen varustamisen sitä pappis tehtävää varten.

        Samoin on uuden liiton uskovan kohdalla, eli sen tulevan pappis palvelijan tulee ENSIN saada Herralta Hengen kautta koulutus, opetus, ja kun se uskova on kasvanut Hengellisesti täysi-ikäiseksi, vasta sitten on siis aika pestä ja öljytä ja pukea ja varustaa PALVELU TEHTÄVÄÄ VARTEN.

        Siis on hyvä ymmärtää se, että on kaksi kohtaa joista puhutaan erikseen, uudestisyntyminen ja siinä tapahtuvat asiat, ja sitten tuo tehtävään asettaminen.

        Ja tehtävään asettaminen eli palvelustehtävään asettaminen ei tapahdu uudestisyntymässä, vaan sitten kun uskova on kasvanut ja oppinut ja koulutettu Jumalan koulussa ja se kautta on saavuttanut Kristuksen täyteyden täyden iän määrän.

        Siis Jumala ei käytä PALVELUTEHTÄVÄSSÄ lapsityövoimaa.

        Toki uskova voi jo toimia sillä mitä Herra jakaa ja opetusta antaa, ja se tulee jakaa muiden kanssa yhteiseksi rakennukseksi, mutta se ei vilä ole uskovan todellinen PALVELUTEHTÄVÄ.

        Jeesus itse aloitti oman palvelutehtävänsä 30v iässä, ja sitä aiemmin Maria, Hänen äitinsä pyysi jo Jeesusta Kaanaan häissä toimimaan, ja Jeesus siinä kohtaa ilmoitti, että Hänen aikansa ei vielä silloin ollut tullut.

        Siis Jeesuksen palvelutehtävä vanhan liiton mukaan ei voinut alkaa ennen tuota 30v ikää, sillä se oli säädetty leeviläisille papeille, ja siitä muuten näemme, että Jeesuksen saama vesi kaste oli itse asiassa juuri tuo papin/ ylipapin tehtävään asettaminen.

        Siinä oli siis se vesipesu, ja Henki, eli se kyyhkynen kuvana Hengestä, ja vielä Isän todistus ja kehoitus kuulemaan Jeesusta, eli Isän tunnustus, tämä on Poikani, ja jos pappeja tuli kuulla, niin toki enemmän Poikaa, sillä Poika on suurempi.

        Haluan tuoda tämän TEHTÄVÄÄN ASETTAMIS asian vain tiedoksi, sillä nähdäkseni tämä on ollut pahasti kadoksissa varsinkin herätys liikkeissä !

        Ja helluntaisille varsinkin, sillä olisi hyvä ymmärtää se, mitä opetus lapsille tapahtui helluntaina ???


      • IsoP.
        Tapio522eikirj... kirjoitti:

        Joh.3:5
        "Miten Nikodeemuksen oli mahdollista tietää, mitä Jeesus tarkoitti vedestä ja Hengestä syntymisellä"?

        Nikodeemus oli fariseus. Fariseukset olivat puhtauskiivailijoita ja he olivat tarkoja lain noudattamisessa. Nikodeemukselle oli siis tuttuja Vanhan Testamentin puhtaussäädökset.

        "Israelin opettajana" (Joh.3:10) Nikodeemuksen piti olla tietoinen siitä, mitä Jeesus hänelle opetti uudestisyntymisestä.
        "Vedestä ja Hengestä"-syntymisellä on vanhatestamentillinen lähtökohta.

        Raamattupiirimme vetäjä selitti mielestäni tämän hyvin.
        Hän kertoi, että Nikodeemukselle oli tuttua esim. pappisvihkimys, jota kuvataan 2 Ms. kirjan 29. luvussa.
        Vihkimiskaavaan kuului kaksi elementtiä: papin pesu vedellä ja voiteleminen öljyllä. Öljy on Raamatussa Pyhän Hengen vertauskuva.
        Näin ollen papin voitelu öljyllä antoi papin virkaan tarvittavan hengellisen varustuksen, joka oli Pyhä Henki.
        Näin heidät erotettiin ja vihittiin tehtäväänsä.

        Pappien peseminen vedellä muistuttaa myös siitä mitä Uusi Testamentti puhuu kristillisestä kasteesta.
        Siihenkin liittyy vesi ja Pyhä Henki (Joh. 3:5).

        Myös me olemme "...valittu suku, KUNINKAALLINEN PAPISTO, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka meidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa ” (1 Piet. 2:9).

        Tapio522:

        Pesut, öljyt ja uhrit on todella vertauskuvia siitä todellisesta mikä oli tuleva. Mutta nyt uudessa liitossa jota on eletty 2000 vuotta nämä kuvat pitäisi olla mennyttä perinnettä. Enää ei tarvitse tehdä vertauskuvallisia toimintoja, koska ne on tapahtunut ja tapahtuu "todellisuudessa".

        Vesi on myös yksi sellainen asia. Ei enää tarvitse vesi kikkailla, koska Pyhä Henki on tullut.

        Hepr 9:9 Tämä on nykyistä aikaa tarkoittava vertauskuva, ja sen mukaisesti uhrataan lahjoja ja uhreja, jotka eivät kykene tekemään täydelliseksi omassatunnossaan sitä, joka jumalanpalvelusta toimittaa,
        10 vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.

        MIKSI ELÄÄ ENÄÄ VANHANLIITON PERINTEISSÄ??

        Jumala on elävän veden lähde. Jeesus on elävällä vedellä kastaja. Meidän tulee juoda sitä vettä.

        "sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä."

        13 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen,
        14 mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään".


        Vedellä kastettu janoaa jälleen, mutta Pyhällä Hengellä kastettu syntyy uudesti ja elää iankaikkisesti.


      • 49469848
        BigJ kirjoitti:

        Usko saadaan aina Sanan kautta. Sana on läsnä myös kasteessa, joten Sanaa ja kastetta ei voi erottaa toisistaan. Järjestyksellä ei sinänsä ole väliä. Mutta hyvä kysymys.

        Siunausta!

        BigJ: "Usko saadaan aina Sanan kautta."

        Aivan! Luther opettaa apostolien opetuksen mukaisesti näin:

        "Myös ne, jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä."

        Jotkut tulevat ennen kastamistaan uskoon. Toiset taas tulevat vasta siinä kastamisessaan todella uskoon.


    • näin se menee

      isopaukku on tosiaan lapsen santaaleissa näissä uskon asioissa ja sekaisin eikä ihme kun on luettu paavin bullat koraanit ja muuta höpöä.

      Uudestisyntymä on aikuisen ihmisen ja Jumalan kohtaaminen, jossa Jumalan Pyhä Henki uudestisynnyttää kuolleen siskunnan ja asettuu valtaistuimelle.

      Fyysinen kaste on edellisen tapahtuman seuraus ja ulkoinen merkki että isäntä on vaihtunut, entinen haudataan kuolemaan kasteen symboolina ja uusi alkaa seurata Jeesuksen ja Apostolien viitoittamaa uskon tietä.

      Pyhän Hengen kasteet ovat tämän tien kulkijan voimavarat erilaisiin tehtäviin työhön ja haasteisiin.

      näin se menee eikä se ole mutkikasta vempulointia vaan kirkasta ja selvää kuin on Herrammekin.

      • IsoP.

        Eli vesikaste on vain teatteri esitys. Ei kiinnosta. Jotkut jaksaa olla niin uskonnollisia. Toi kaikki tapahtuu ilman vettä tai teatteria. Kun uudestisynnytään vanha jää ja uusi alkaa. Ei siihen vesi pelleily tuo mitään lisää.

        Olet varmaan himo joulun viettäjä. Rakennat seimen ja enkelikuoron jne. Taas joulun lapsi syntyy symbolisesti ja kuusen tähti on ulkoinen merkki tästä tapahtumasta. Jos näin ei tee Jeesus ei ole edes koskaan syntynytkään. Voikun ihanaa.

        Pyhän Hengen kasteita ei ole kuin yksi. Tarkoitat varmaan hengellä täyttymisiä näillä "voimavaroilla". Pyhän Hengen kaste ja Pyhällä Hengellä täyttyminen on eri asia. Siksi Raamattu puhuu niistä eri nimillä.


    • Tapio522eikirj...

      Isompi P: "Ihan turhaa on kieltää vesikaste. Sellainen ei ole kristinuskoa. Vesikasteessa saadaan Pyhä Henki. Jeesus itse sanoi uudestisyntymisen tapahtuvan vedestä ja hengestä".
      >>>>>>>>>

      Ei kaste ole pelkkä vettä!

      KRISTILLINEN KASTE
      Apt. 2:37-41

      2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
      2:39 Sillä teille ja teidän LAPSILLENNE tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

      Pietarin saarna sai aikaan sen, että kuulijat saivat ”piston sydämeensä” (37).
      Voimme kutsua tätä herätykseksi.
      Ihmiset huomasivat toimineensa väärin ja hädässään kyselivät; ”mitä meidän pitää tekemän?” (37).
      Jeesuksen tapaan Pietarikin kehoittaa; ”tehkää parannus” (38).
      Mutta Jeesuksen lisäyksen: ”Uskokaa evankeliumi” Pietari korvaa toisella: ” ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi”.
      Nyt tulee kuvaan kristillinen kaste.

      Pietari oli selvillä kasteen merkityksestä. Kaste ei lahjoita ainoastaan syntien anteeksiantamusta, vaan kastettava saa myös Pyhän Hengen lahjan.

      Ensin kaste, sitten Henki, eikä toisinpäin.

      Jos Pietari olisi ollut vapaan suunnan edustaja, sanoma olisi ehkä kuulunut seuraavasti:
      ”Kääntykää ja ottakaa vastaan Jeesus Kristus, niin syntinne annetaan anteeksi ja saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Kastautukaa sitten merkiksi uskoontulostanne.”

      Mutta Pietarin sanoma on toinen: kääntymyksen seuraus on kaste, kasteen vaikutusta taas ovat syntien anteeksianto ja Pyhän Hengen lahja.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe