Ongelmia ratsastaessa, apua ?

apua kaipaava

Hei kaikki!

Olen 26 vuotias nainen ja minulla on ollut nyt puoli vuotta ylläpidossa 9 vuotias suomenhevostamma. Hevonen on luonteeltaan erittäin tammamainen ja luonteikas, kertoo kyllä aina mielipiteensä joka asiaan.. ;) Hoitaessa kuitenkin kiltti ja yleisesti ottaen yhteistyöhaluinen ja oppivainen.

Ollaan nyt tähän asti työskennelty suurimmilta osin maastakäsin, muutamia kertoja olen kyllä selässä käynyt, mutta esiin on tullut muutamia ongelmia, joihin kaipaan apua.

Käynnissä hevonen kulkee reippaasti eteenpäin, kuuntelee hyvin apujani, pohkeenväistöt, etuosakäännökset yms. onnistuu hyvin..

Mutta sitten kun alan pyytämään ravia, hevosen päässä vinksahtaa ja hevonen lähtee yleensä kiihdytämään hirveää vauhtia eteenpäin, pää kohti taivasta, koko hevonen aivan jännittyneenä, ohjausta ja apujani ei kuuntele, menee täysin oman pään mukaan ympäri kenttää..
Laukassa täysin sama juttu. Olen koittanut hillitä hevosen vauhtia puolipidätteillä ja istumalla syvemmin satulaan, mutta mikään ei hillitse hevosta ja saa sitä rauhoittumaan ja kuuntelemaan minua.
Hevonen saattaa myöskin pukitella ja nousta jopa pystyyn. Satula ja suitset ( hevosella kuolaimettomat ) ovat hevoselle sopivat ja mukavat, siitä ei voi johtua.

Maastossa hevonen menee rauhallisemmin, joskin välillä aika kovaa, mutta kuitenkin hallitusti, sitä vauhtia kuin minä haluan.

Olen juoksuttanut hevosta liinassa ja irti, maastakäsin kuuntelee ja menee juuri sitä vauhtia, kuin haluan. Rauhallinen ravi ja laukka siis maastakäsin onnistuu.

Kaipailisin nyt siis apua siihen, miten saada hevonen rentoutumaan ja hiljentämään vauhtiaan ravissa ja laukassa ratsastaessa ja miten saada hevonen kuuntelemaan minua ratsastaessa paremmin?

Olen todella kiitollinen, jos joku osaisi ja viitsisi minua auttaa!

15

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuiskaaja Rahkonen

      Hevonen on sinulla vain ylläpidossa. Miksi haluan kouluttaa sitä? Tiedätkö ko. hevosen taustoista?

      Mahdollisesti tarvitset Hevoskuiskaajan apua. Tai paremminkin hevonen tarvitsee:-)

    • apua kaipaava

      hevonen on ihan ratsukoulutettu harrasteheppa. Hevonen on toiminut koko elämänsä harrastehevosena.

    • Kasiro

      Ihan ensiksi, laita martingalit. Lisäksi, kokeilisin kuolaimia, tavallisia niveliä tai kolmipalaa. Sitten kaarevia uria, ei lainkaan suoraa kaviouralla, ympyröitä, kiemurauria, suunnanmuutoksia, pysäytyksiä ja liikkeellelähtöjä. Ja juttele sille että se alkaa kuunnella sinun ääntäsi.
      Saat sen pysähtymään ohjaamalla sen päin aitaa kyllä se pysähtyy ennen kuin aidasta läpi menee tai ohjaa mieluummin mahdollisimman pienelle voltille. Vedä vaikka molemmilla käsillä samasta ohjasta, kyllä se kääntyy ennenkuin turpa on sylissäsi.
      Ja Lampinajadin neuvo joka on hyvä: Jos se painaa päänsä alas kun aikoo pukittaa, niin nyppää ohjasta suoralla kädellä suoraan ylös niin että pää nousee.
      Pystyynnousuun tehoaa kun vedät pään alas-sivuun kohti jalkaasi, kun nenä osoittaa eri suuntaan kuin kroppa niin sen on vaikea nousta takasilleen pystyyn.

    • mörrinkäinen

      Tulipa vielä mieleeni sekin, että jos heppa hyppii vain ratsastajan kanssa mutta varusteet ovat kunnossa, niin onko sen selkä ja jalat tarkistettu, ettei ole kipuja?

      Hyppään sivuun aiheesta: Kasiro, mitä varsa tuumi kun maailma muuttui valkoiseksi?

      • Kasiro

        Se ei meinannut käsittää mitä oli tapahtunut. Ensin se ei halunnut tulla tallista ulos.Sitten se juoksi häntäsaparo pystyssä ja yritti olla koskematta lumeen. Ja puhisi!
        Varmuuden vuoksi se maisteli lunta ja lopulta uskalsi mennä sekunniksi piehtaroimaan. Ja pukkihyppely päälle.


    • mörrinkäinen

      Varmasti nauratti katsella! Minä ainakin olisin nauranut katketakseni!

    • Sama täällä! Takuulla hauska näky. Vieläkö pilkut näkyvät?

      • Kasiro

        Naurettiin meilläkin! Myöhästyin vähän töistä kun en huomannut katsoa kelloa. Isä otti kuvia ja äiti videoi sitä.
        Aikaisemmat varsat tutustuivat tamman kanssa lumeen, joten ne eivät kauhistelleet sitä. Pikkutamma joutui tekemään sen ilman emon opastusta.
        Pilkut ovat levinneet ja varmaan sekoittuvat aikanaan muuhun karvaan. Harmi! Olis ollut hauskaa jos ne olisivat jääneet näkyviin, minulla olisi ollut varmaan suomen ainoa dalmatianhevonen. Tai harlekiiniarabi niinkuin isä sitä sanoo.


    • Harmi, todellakin! Pilkullisia arabeja ei tosiaan ole vielä vastaan tullut. Kärpäspilkkuja kyllä on joka toisella, mutta dalmatianpilkun kokosia tai isompia ei kyllä... No, aika näyttää. Tiedä vaikka jäisivät haamupilkuiksi. Siis että näkyvät ainoastaan esim jos valo osuu sopivassa kulmassa. Meillä oli ponilla sellasia papurikkotäpliä lautasilla. Näkyivät selvästi talvikarvassa ja kun valo osu sopivasta suunnasta, mutta kun valo vaihto paikkaa tai talvikarva varisi pois, pilkut katosivat täysin.

      Varsa on nyt ollut dalmatialainen ja harlekiini. Jos pilkut vielä leviävät, mikä siitä sitten tulee? Pinto? :)

    • mörrinkäinen

      "Haamupilkkuja"?! Mistä sinä aina keksit noita sanoja, Lampinajadi? Hyvä sana se on, kuvailee osuvasti asiaa, mutta se on silti sellainen sana jota minä en ole ennen kuullutkaan. Pitää laittaa korvan taakse...

      ...tosin en ole kyllä kuullut ennen dalmatianhevosesta tai harlekiiniarabistakaan. No, knastrupithan ovat dalmiksen värisiä, mutta harlekiini olisi veikeä näky! Kasiro, onko pikkutamma edelleen savunharmaa vai onko ehtinyt jo vaaleta siitä?

      • Kasiro

        On edelleen savunharmaa ja pilkut ovat nyt isompia kuin ennen, siksi veikkaankin että ne katoavat aikanaan.
        Pikkutammalla on vähemmän pilkkuja kuin tuntemillani knapsrupeilla. Sen pilkut ovat melkein kuin Peppi Pitkätossun hevosella, harvassa, kuin Dalmatiankoiralla. Kämmen sormet levällään mahtuu sen pilkkujen väliin.


    • mörrinkäinen

      Kuulostaa kivalta! Harmi jos ne katoavat.

    • Vigaéd

      Hevoset ovat villieläimiä. Miksi ne edes kesytettiin? Mikään hevonen ei halua olla vangittuna ihmisen ratsuna. Ne kaipaavat villieloa.

      • Mantamiiru

        Miten tuo liittyy aiheeseen?


      • kokenut ridaaja
        Mantamiiru kirjoitti:

        Miten tuo liittyy aiheeseen?

        Hei!Minä kokeilisin hevoselle kuolaimia.;-);-);-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe