Krooninen Märkärupi nuorella

Märkärupi

Olen 22-vuotias Helsinkiläinen nuori
Vauvana todettu atooppinen iho, pahoja oireita. Kotimaiselle viljalle allergia.
Myöhemmässä lapsuudessa (siitä asti kuin muistan eläneeni)
atopia ollut oireeton. Normaali ruokavalio lapsena.

Olen elänyt koko nuoruuteni ilman tietoakaan
atooppisista oireista/ihosairauksista kunnes
vuoden 2009 /2010 hujakoilla isän mukana Hawaiin matkalla
useamman lomapäivän jälkeen alkoi päänahka kutiamaan ja raavin sen haavoille.

Suomeen päästyäni näytin päänahkaani yksityisellä ja sieltä tuli epämääräistä tietoa
että kyseessä olisi jokin tarttuva infektio Muistan etten sillon vähän nuorempana osannut ottaa asiaa vakavasti, epäilin lääkärin diagnoosia ja söin antibioottikuurinikin loppua kohden löysästi, tais jäädä vähän kesken kuuri.

Tilanne päänahassa rauhoittui, mutta pian taas aina palasi takasin.Pitkään se pysyi kuitenkin vain päänahassani. Muualta en liiemmin kutissut. Päänahkani myös hilseili kovasti, mitä se ei tavallisesti tehnyt. Johtui varmaan kuivuneista ruvista jne.

2011 aloitin seurustelemaan erään tytön kanssa. Haavoja alkoi ilmaantumaan peniksen varteenkin, kivespussin alle. Tyttö sai myös alapäähänsä haavoja. Luulin että sillä on joku herpes, joka on tarttunut muhun. Tyttö oli muutenkin vähän epäluotettava. En voinut kuvitellakkaan ongelman voivan johtua minusta,

Kävin uudestaan lääkärissä näyttämässä ihottumaani, Tällöin mehiläisessä ihotautilääkärillä. Hän sanoi vaivakseni tavallisen atopian ja määräsi perusrasvoja ja kortisoneja.

Rasvoista tuntui olevan enemmän haittaa kun hyötyä joten en käyttänyt niitä.
Kävin uudestaan lääkärissä, aina vaan näyttämässä haavoja ja kysymässä ratkaisua.
Ja taas lisää perusrasvoja, lisää kortisoneja. Diagnoosina tavallinen atooppinen ihottuma.

Sitten elämä alkoi käydä hankalaksi. Kävely sattui, koska genitaalit ruvilla,
hiki kirveli haavoja kaikkialta. Liikunta ja saunominen, hikoily ylipäätään piti lopettaa. Hain lykkyä armeijasta. Aloitin 2011 syksyllä koulun.
Kasvoihin ja kaulaan alkoi muodostumaan tiettyjä paikkoja jotka olivat aina kummallisella näppymäisellä/herpesmäisellä ihottumalla tai auki. Otsassa aina haava tietyssä kohtaa, väliilä pahempi ja sitten taas parempi.

Olin varma herpeksestä. Käytin herpeslääkettä huuliin. Tilanne on jatkuvasti pahentunut siitä asti. Syksyllä 2012 kun aloitin tokan opiskeluvuoden, yritin käydä koulua normaalisti mutta kokoajan meni vaan huonommin ja huonommin. Unirytmiä ei saanut pidettyä kutinaltaan kurissa.

Kävin sukupuolitesteissä. Ei tauteja, edes huuliherpestä. Lopulta Puhuin opettajilleni ongelmasta ja kuraattorille. Päätettiin että keskeytän koulun kunnes paranen.

2013 talvella, asuin isäni luona. Kävin eräs viikko 4 päivää peräkkäin saunassa. Tällöin ihoni räjähti kauttaaltaan oudoille haavoille jotka puhkesivat itsestään, Naamassani saattoi olla kymmenia rupia niinkuin myös vartalossani satapäin.
Tällöin vasta tilani noteerattiin lääkärissä. Toki silloinkin syyn löytymiseen tarvittiin käydä ainakin kahdella ihotautilääkärillä, Ennenkuin joku siellä tajusi viimeinkin ottaa haavoistani labrakokeet.

No sieltä sitten paljastui jotain streptokokkia ja märkäruveksi nimettiin ongelmani. Sain osastohoitoa, ja tilani lähti parempaan päin 4 päivän aikana minkä osastolla vietin. Sitten mut lempattiin muutaman rasvareseptin kanssa takas omiin oloihini, Ja pian oli taas ihan sama ongelma, kaikki samat paikat auki.

Äitini ja 2 kaveriakin sai tartunnan, toinen eräs nainen jonka kanssa olin sukupuoliyhdynnässä -->Taas kerran haava alapäässä.. Onneks osasin sanoa heille sitten heti mikä kyseessä. Näihin aikoihin tapasin myös nykyisen (kohta varmaan entisen, kiitos märkäruven) tyttöystäväni.

Pistivät sitte valohoitoon, tilanne vaan paheni niin että yks päivä mut valohoidosta sitten siirrettiin osastohoitoon taas.

Lääkäri väitti päin naamaa ettei märkärupi tartu terveelle iholle, ja sanoivat että kun raavin niin siitä se johtuu, sanovat ettei märkärupi kutise, samaa aikaa kun mulla kaulaan ilmesty yhtäkkiä sairaalassakin varmaan parisataa pientä näppyä terveelle iholle jotka kutisivat ja aukesivat pienestä hierasusta.


Nyt tyttöystävänikin on saanut tartunnan HUOM TERVEELLE IHOLLE ja sovittiin ettei enää nähdä, paitsi jos paranen. Tämä tyttöystävä on todella hyvä ja kannustava enkä haluaisi häntä menettää.

Haluiaisin vain olla terve, kouluttautua, käydä töissä, elää normaalia elämää.
Käytän rasvoja, vältän raapimista, en näprää haavoja, käytän käsidesiä,
pidän huolta hygieniasta, ja märkärupea kaikkialla. Sitä on ollut pitkään mun silmissäkin, aina tulehtuneet, silmäluomissa, sieraimen sisäläkin haavoja,
huulien reunat pikkunäpyillä, päänahka, niska, otsa, ohimo, korvantaustat, rinta, nivuset pohkeet.

Välillä käy nopeesti mielessä itsetuhosetkin ajatukset. Kertokaa oikeesti mitä tälle voi tehä!!! Olen epätoivoinen

22

4849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+3

      Et syö viljoja et, koska olet allerginen.

      Sinuna jättäisin lehmänmaidon ja heti.

      Osta esim. vuohenjuustoa ja syö sitä, jos haluat syödä juustoa.

      Veikkaan että sulla on joku allergia. Ruoka-aine.

      Syöthän D-vitamiinia 125µg/vrk öljykapselissa?

      Ethän syö mitään synteettistä monivitamiinia?

      Kokeile ja tuu ehdottomasti kertoon sitten kokemuksia.

    • atoopikko

      Hei, iso osanotto kärsimykseesi, kuulostaa kamalalta. Olen itse kärsinyt kolmatta vuotta tosi pahasta atooppisesta ihottumasta ja pystyn isolta osin samastumaan juttuihin, mitä kerrot.

      Ensimmäinen juttu, mitä tuli mieleen oli, että kokeile olla rasvaamatta ihoa millään (paitsi ehkä lääkevoiteilla, mutta eihän niitäkään voi koko aikaa käyttää kuitenkaan). Rasva vain ruokkii sitä bakteeria, joka on iholla ja saa sen kukoistamaan.. Jos antaisi ihon olla kuiva, voi olla että ruvet kuivuisivat pois tai olisivat ainakin vähän siedettävämpiä / eivät leviäisi niin helposti.

      Voisit myös kokeilla ruokasoodaa iholle. Sekoitettuna perusrasvaan tai (mitä suosittelisin) niin ihan veteen ja sitten vaikka pumpulitupolla siitä iholle. Tai varovasti pienelle kostutetulle ihoalueelle vaikka ihan suoraankin sitä ruokasoodaa. Saattaa kirvellä, mutta on auttanut monia iho-ongelmissa. Itselläni kun on ollut märkäruven tapaista ihottumaa, ruokasooda on ikään kuin "imaissut" sen nesteen ulos ihosta.

      Allergia ei aiheuta märkärupea, sehän on bakteeri.

      Mutta muuten yhdyn edellisen kommentoijan neuvoihin. Viljat kannattaa jättää pois, ainakin gluteenia sisältävät ja mahdollisesti maito myös. D-vitamiinia ainakin 100 mg/vrk. Näillä keinoilla saat parannettua vastustuskykyäsi, joka auttaa elimistöäsi pääsemään taudista eroon. Itselläni on auttanut myös se, että olen alkanut syömään paljon tuoreita hedelmiä ja vihanneksia, joissa on siis paljon kuitua, joka auttaa suolistoa voimaan paremmin (joka parantaa vastustuskykyä). Myös sinkkiä kannattaa syödä. Ja ottaa muutenkin selvää, mikä voisi auttaa parantamaan vastustuskykyäsi.

      Valitettavasti näilläkin keinoilla paraneminen kestää, mutta voinnin pitäisi alkaa kuitenkin edes vähän parantua.

      Itse olen viettänyt päiviä vain nukkuen/maaten ja antanut pahan olon vain tulla. Jostain syystä näiden päivien jälkeen ihon tila on aina parantunut. Uskon, että se johtuu siitä että lepo antaa elimistölle lisää voimia ja omien tunteiden hyväksyminen auttaa myös kehoa voimaan paremmin.

      Tsemppiä! Toivon, että pääset eroon vaivastasi!

    • 3+3

      Onko atopiasi allergiaa?

      Kuuntele tämä:

      [23.18] Paleo vs. THL:n viralliset ohjeet.
      https://soundcloud.com/helsinki-paleo/helsinki-paleo-podcast-episode23


      Atopia on yksi monista sairauksista, joiden edessä virallinen lääketiede on aivan voimaton. Näin sairausteollisuuden toimesta atopia onkin julistettu parantumattomaksi sairaudeksi. Totuus on kuitenkin ihan jotain muuta, sillä atopia on ainakin useimmissa tapauksissa täysin parannettavissa oleva ongelma. Itse asiassa jo hyvin pienillä teoilla voi saada aikaiseksi dramaattista apua tähän ikävään vaivaan. Jos itselläni olisi atopia, niin toimisin seuraavasti:

      1. Huolehtisin riittävästä D-vitamiinin saannista. Aikuiselle tuo riittävä tarkoittaa 100 µg päiväannosta.

      2. Atopia voi liittyä maksan vajaatoimintaan ja entsyymien puutokseen (etenkin lipaasi). Suosisin mahdollisimman paljon raakaruokaa ja rasvoista erityisesti kookosöljyä ja avokadoa. Maksaa voi hoitaa myös vähentämällä myrkkyjen käyttöä, ulkoilemalla enemmän ja myös maarianohdakkeen sekä voikukanjuuren avulla.

      3. Gluteeniviljat pois! Tämän neuvon voi antaa melkein minkä sairauden kohdalla tahansa ja se toimii. Koita ja hämmästy.

      4. Prosessoitu maito pois.

      5. Ihmisille uskotellaan, ettei atopia johdu millään tapaa kivennäisaine- tai vitamiinivajareista. On kuitenkin erittäin tyypillistä, että atopiaa sairastavilla on tosi ankara vitaaliaineiden puute. Eli kannattaa harkita perusteellista tankkausta, jossa käyttää apuna esimerkiksi spirulinaa, chlorellaa, laadukasta viherjauhetta, runsaasti hyvää C-vitamiinia jne…

      6. Valkoinen sokeri kokonaan pois ja tavallisen pöytäsuolan tilalle raffinoimaton merisuola.

      7. Inkivääri ja kurkuma osaksi jokapäiväistä elämää. Ovat sen verran tehokkaita tulehdusten hillitsijöitä.

      8. MSM!


      Kuuntele tämä ohjelmapätkä:

      29.09.13

      Osa 1/5 (5:26)
      Osa 2/5 (4:42)
      http://www.terveydentukipilarit.fi/radio-ohjelma/mediasali/

      Kannattaa huomioida, että mitään koetta ei ole olemassa, joka näyttäisin yliherkkyyden viljoille ja/tai prosessoidulle lehmänmaidolle. Ainoa koe on oma välttämiskoe, jolla saa selville, jos viljat ja/tai maito ei sovi.

      Iho on ihmisen suurin elin, joten EI ole ihan sama, mitä suuhunsa laittaa, vaikka niin kuvittelisi.

      Kookosöljyä iholle ja sisäisesti:
      http://www.primifit.fi/artikkelit/kookosoljy.html

      Myydään markettien öljyhyllyssä.

      • 3+3

        Parhaimmat maitohappobakteerit, joten muut kannattaa jättää kaupan hyllylle:




        Jokainen antibioottikuuri muuttaa bakteeristoa jopa vuosien ajaksi.
        http://www.laakarilehti.fi/files/nostot/nosto9_1.pdf



        Normaali apteekin tai marketin probiootti kasvatetaan suojatusti laboratoriossa, pakastekuivataan ja laitetaan makeutusainetta evääksi imeskelypilleriin. Seurauksena on melkoinen "die off rate", eli lukema paljonko bakteereista on kuollut siinä vaiheessa kun laitat sen suuhun, verrattuna valmistushetkeen. Usein tämä on jopa 90%. Saat siis vain 10% "elossa" olevia bakteereita jotka ottavat kovasti turpaan vatsahapoiltasi eivätkä pääse ohutsuoleen asti elävinä. Apua näistä ei ole.


        Hyviä valmisteita:
        ProbiMage
        Asidophilus
        Acidophilus Plus
        Acidophilus Forte
        Replete Intensive
        DDS
        Bioteekin Probioottiplus
        Lepicol


        Turun Yliopiston tutkimus: Äidin saamat probiotiit alentavat atooppisen ihottuman riskiä lapsella!
        http://www.terveydentukipilarit.fi/terveysinfo/uutiset/53/




        Lisäksi paljon mainostetaan ja myydään ns. terveysvaikutteisia jogurtteja (Activia, Actimel, Gefilus, Valio olo jne...), joissa on 5 palaa sokeria per 1 dl (sokeri on hyvien bakteerien vastavaikuttaja) tai vastaavasti makeutus- sekä lisäaineita. Eli se niiden "terveysvaikutuksista". Näitä tuotteita EI saa mainostaa terveysvaikutteisiksi, koska sitä ne eivät ole. Pitää tosin tietää, mitä bakteereja käyttää ja onko niistä tutkimusnäyttöä. Herkästi mainostetaan terveellisinä sellaisiakin probiootteja, jotka eivät mene edes elävänä ohutsuoleen asti.


    • ll.

      Kuinka pitkä antibioottikuuri sinulla oli siihen märkärupeen? Se kun ei muulla kuin antibiootilla parane.

      • kohtalo toveri .

        Ja sitten mikä on myös tärkeäää on tietysti hygenia vaihda ihan joka päivä peti vaateet pese ne vähintään 60 astetta mieluumin 80 ota tähän tarkukseen muutama lakana pari joka justiin pysyyy kierossa myös kaikki alus vaateet pesu60 astetta silitys samoin niille lakanoille silitys ! Sitten jätä vehnä pois ja sokeri ja alkohooli, ja ei liian paksusti rasvaa iholle joka päivä suhkutus iholle pitkä ei kuuma ! Sitten rasvaus ensin lääke voide ja jos on pakko niin sitten perus voidetta hetken päästä koska liika rasva vaan ruokkii sitä bakteeria iholla ja puhtaus on puoli ruokaa muista myös kodin siisteys kun hiosta tippuu paljon hilsettä se on altistava tekijä vieraille joten kotoa pois kaikki turha tkstiili tai pese ne usein pese myös usen kaikki sinun lakit takit ym jotta et saa sitä aina uudestaan ja uudestaan ota joka kerta uusi pyyhe kun menet pesulle . näillä voit koittaa katkaista itse bakteerin kiertämistä kotonasi , toivon sinulle todella paljon voimia . meillä takana 16vuotta pian !


    • sääli

      Käypä poika lääkärissä vielä. Ja aloita syödä vitamiineja ioikein tosissaan. Pyydä lekurilta kunnon antibiootti, muuten olet alvariinsa sairas, ja mikä pahinta se on sinulla elimistössä eikä vaan ihossa se pöpö. Verenkierron mukana kiertää. Ja otata keliakiatestit!
      Voimia! Omalla atoopikkolapsellani on ollut kanssa märkärupea. en tiedä miten nykyään. osannee hoitaa atopiansa ja märkärupeenkin tietää että lekuri on hyvä...
      Sinkkiä voisit syödä, ja muitakin hivenainaineita kans, ihan monipuolinen ruoka mitä voit syödä. Ja oikeasti- asia pahenee hoitamattomana. Pyykkisi voit ja pestä väh. 60 ja väljästi, et pöpö tuhoutuu.

    • kemikaalit

      Kaikki hajusteet pois

      Mites toi pihkavoide?

    • aknektikko

      Helokinkukan siemenöljyä. Kalanmaksaöljy, ja sinkki, b-vitamiinit. Muuten ihan monipuolinen ravinto. Voihan sul olla keliakia, ja/tai pahoja imeytymishäiriöitä. Käy oikeasti vielä lääkärillä, ja pyydä kokeita... Tavan märkärupipöpö kun talttuu normisti antibiootilla kerrasta, eikä muhi kroonisena.

    • kemikaalit

      D-vitamiini
      C-vitamiini

      jne...

      Kyllä joku pöpö muhii ja pahasti.

    • kuuntele.
    • 7+8

      ookkona parantunut?

    • Alkuperäinenpostaaja

      Ei ole vielä parantunut vaiva. Antioksidanttiklinikalta määrättiin läjä pillereitä. Jos nyt noista jotain iloa ois. Joku tuolla aiemmin sanoi että voi veressä kiertää se bakteeri. Kuulostaa mun tapaukselta. Oon todella pettynyt HYKSIN iho-ja allergia sairaalan ylilääkäreihin. Alussa mun tapaus luettiin "perinteiseksi märkäruveksi" ja nyt ylilääkärit kehtaavat väittää että minulla ei sitä ole eikä se ole kehenkään tarttunut, vaikka selkeästi on moniin tarttunut. Ne ei selvästikkään halua kantaa vastuuta mun hoidostani. Mulla on tälläkin hetkellä toinen silmä puoliksi muurautunut kiinni ja haavoilla särkee. Sierainten sisällä haavaumia, korvan taustat auki ja märkii,
      ja huulet pikkuhaavoilla, turvonneet ja kipeät. Oisko toi huulien jatkuva rikkonaisuus merkki jostain? Just semmosta kutinaa ja pieniä patteja/kuoriutuvia ihopalasia jotka vähän vuotaa nestettä.

      On se hullua että ne lääkärit sanoo mun koko perheen puheita "vainoharhasiksi" ja paikkaansa pitämättömiksi. Äidilläni ja kaverillani lääkärissä todettiin märkärupi-infektio. Ja jos vaihdan lääkäriä niin sieltä kuitenkin lopulta lähetetään hyksiin, jossa mua ei haluta hoitaa.

      • 7+8

        Tuo on valitettavaa toimintaa, jos lekuri ei heti tiedä mikä on ja ei ole täsmälääkettä.

        Muuta koko ruokavaliosi ja pilerithän sulla jo on.

        http://www.helsinkipaleo.com/aloita-tasta/

        Jo sussa nyt muhii, joka saattaa tarvita antibioottia, mutta mitä, niin sitä ei välttämättä kukaan tiedä.


      • Syy ja seuraus sekai

        Ei tämä nyt noin vaikeaa ole.

        Märkärupea aiheuttaa vain kaksi bakteeria. Joko stafylokokit (staphylococcus aureus) tai streptokokit (streptococcus pyogenes)

        Ihan turha vauhkota, että sulla on noita "veressä".

        Tuskin on, jos olet yhdenkään antibioottikuurin syönyt alkusta loppuun asti.

        Mutta noi on ihan yleisiä bakteereita ympäristössämme - ja jopa meissä. Terveellä ihmisellä on ihan nahassaan esim. tuota staphylococcus aureusta. MULLAKIN on. Se on terveen ihmisen merkki.

        Minä epäilen, että nyt joku juttu aiheuttaa sulle haavaumia - ja stafylokokki iskee siihen haavaumaan. Märkärupi on siis vain seuraus, ei alkuperäisen ongelmasi syy.

        Meeppä ihotautilääkärille ja pyydä aloittamana selvittely, mikä aiheuttaa noita haavaumia jatkuvalla syötöllä.


    • kokeile

      Kokeile apteekista aloe vera geeliä (ccs oli valmistaja). Se ei ole rasvaista, levittyy hyvin ja kuivuu. Maksaa muistaakeni 10e. Tarvittaessa voi sekoittaa vaikka aqualan L kanssa ja levittää iholle jos tarvitsee "voitelua" esim todella kuiva iho.

      www.tamroshop.fi/vera-by-ccs-geeli/2017028/dp

      • kokeile

        Piti vielä lisätä, että itselläni on jatkuva ongelma ihossa myös ja aloevera hillitsee tuota. Ei ole parantunut, mutta auttaa.


    • Syyhy

      Voisiko olla pahaksi päässyttä syyhyä?

    • Alleriikikko

      Tämmösen vanhan ketjun löysin kun märkäruvesta kokemusia haeskelin. Mitenköhän aloittajalla menee tänäpäivänä? Onko apua löytynyt?
      Itse olen ruoka-aineallergikko ja näistä oireena atopiaa, nokkosihottumaa, silmien turvotusta, päänsärkyjä (lähellä migreeniä) ja MÄRKÄRUPI. Märkärupi tuli ensimmäisen kerran laajana kasvoihin 18 vuotiaana. Vain vähän näitten allergialöydösten jälkeen. Siitä jäi riesaksi silloin tällöin ilmestyvät patit. Nyt 15 vuodessa huomannut että kun syön jotain kiellettyä, päivässä iho kuivuu ja pienikin kolaus kuiviin huuliin ja siihen ilmestyy tuo rutto. Parhaimmillaan tuota on sitten rykelmä huulessa ja nenän sisällä. Herpes voiteetkin testattu mutta mistään ei mitään apua. Laajoja alueita ei sen koommin ole tullut mutta allergiruokia syömällä saa kyllä lisättyä patteja ja pitkitettyä niiden paranemista.
      Jos siis aloittajalla ollut lapsena viitteitä vilja-allergioihin ja vahva atopia niin lähtisin hakemaan ruokavaliosta apua. Omat allergiat näkyivät ainoastaan brickeissä ei lainkaan verikoetesteissä ja hyvin heikosti ihollakin. Mutta välttämisen jälkeen testattuna oireet selvät. Vuosien saatossa tullut testattu vähemmän iho-oireita aiheuttavia ruokia ja sillä sain aikaan koliitin.

    • 21vuotias

      En tiedä lukeeko tätä ketjua enää kukaan, mutta n.10 vuotiaana sain ensimmäisen märkäruven, näppylöitä susuunnilleen yhtö paljon kuin vesirokossa eli koko vartalo täynnä. Sen jälkeen ilmaantunut n.2v välein, mutta näppyjä vaan jaloissa ja käsissä yleensä. Hoitona Fucidin voide
      Vaikuttava aine fusidiinihappo, levittää ja laittaa ihoteipin palan päälle niin ei heti lähde. Myös esim Fucithalmic silmätippa sisältää myös fusidiinihappoa ja sitä voi käyttää ihoonkin. Mulla yleensä parantuu n.viikossa. Toivottavasti muutkin löytävät avun

    • hermoton

      Mulla täsä kuukausi sitten alko oikea korva vuotaan sain lääkekuuriin.Nyt molemmat korvan taustat vuotaa. Ärsyttävää olen allerkikko ja nyt 9.3.2018 saan kai tietää J O T A I N! Toivon ainaki

    • Anonyymi

      Hei!

      Oireesi kuulostavat täysin omilta ja olen aivan loppu tämän asian kanssa. Olen ollut herpeksen estolääkkeillä nyt 3 kuukautta, olen saanut fucidin rasvan suun ihottumalle, syönyt antibioottikuurin märkärupeen... Oireet palaavat aina, eritoten suun ympäristöön jossa iho märkii ja huuliin tulee noita mainitsemiasi pieniä pallukoita. Naamani ei ole ollut normaalin näköinen yhtä päivää pidempään kohta puoleen vuoteen.

      Tarvitsen apua....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1198
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe