Varoittava esimerkki AEG-kodinkoneet

Tyytymätön kuluttaja

Kirjoitan tänne omista erittäin huonoista kokemuksistani AEG-kodinkoneesta, jotta muut kuluttajat voisivat välttää ostamasta heikkolaatuisia ala-arvoisia kodinkoneita tai ainakin saada edes mielikuvan siitä, millä tasolla Electrolux-konsernin kodinkoneiden kestävyys näyttäisi tällä hetkellä todellisuudessa olevan. Itse ostaessa Electrolux-konserniin kuuluvan AEG:n kuivausrumpua (T58840) paikallisen Expertin myyjä markkinoi laitetta ns. premium-luokan kuivausrumpuna, luoden mielikuvaa laitteen keskivertotuotetta paremmasta laadusta. Kuivausrummun ollessa käytössä 3 vuotta 5 kuukautta siitä hajosi ohjainkortti. Ohjainkortin rikkoutuminen tarkoittaa käytännössä sitä, että koko laite on täysin ”pimeänä”, joten siinä mielessä voidaan puhua kuivausrummun totaalisesta rikkoutumisesta. Itse oletin, että ostohetkellä hinnaltaan kuivausrumpujen yläpäähän kuuluvan kuivausrummun kuuluisi kyllä kestää pidempään kuin 3 vuotta 5 kuukautta. Kuitenkin ostohetkellä 674 euron hintaista kuivausrumpua oli pakko korjauttaa 344 eurolla, jotta sitä pystyi ylipäätään käyttämään. Näin ollen jouduin korjauttamaan kuivausrumpua jo 3 vuoden 5 kuukauden jälkeen summalla, joka siis vastasi 51 % tuotteen ostohinnasta. Kuitenkaan jälleenmyyjä Expert kuin maahantuojakaan (Oy Electrolux Ab) eivät kuitenkaan katsoneet tuotteen olevan siinä mielessä virheellinen, jotta heille kuuluisi tuotteelle 2 vuoden takuun jälkeinen virhevastuu. Vein asian kuluttajariitalautakuntaan, jossa asian käsittely on edelleen kesken.

Itseni kuitenkin yllätti asiassa täydellisesti se, kuinka laajamittainen ongelma Electrolux-konsernin tuotemerkkien (mm. AEG) kestävyys näyttäisi olevan. Asia selvisi itselleni vasta kuluttajariitalautakuntaa varten tekemäni taustaselvityksen kautta. Siihen saakka itselläni oli ollut varsin hyvä kuva mm. AEG-kodinkoneiden laadusta. Tekemieni havaintojen perusteella näyttäisi kuitenkin siltä, että mm. AEG-kodinkoneet vaikuttaisivat olevan suuressa määrin kestävyydeltään täysin ala-arvoisia. Näyttäisi siltä, että AEG-kodinkoneiden rikkoutuminen joko lähes heti takuun jälkeen tai jo takuun aikana on yleinen ja lukuisia kuluttajia jo vuosia koskenut ongelma. Internetin hakupalveluja käyttämällä voi varsin nopeasti havaita, että lukuisat kuluttajat ovat valittaneet erilaisten AEG-kodinkoneiden lyhyestä kestoajasta ja ilmoittaneet niiden kestäneen vain hieman yli takuuajan. Suhteellisen monessa tapauksessa erilaisia AEG-kodinkoneita näyttää korjatun jopa takuun aikana, pahimmillaan jopa useita kertoja.

Näillä jäljempänä viittaamillani lukuisilla verkkokeskusteluilla on siinä mielessä vahva liityntä omaan tapaukseeni, että kaikissa alla viittaamissani keskusteluissa tulee ilmi eri AEG-kodinkoneita vaivanneet ohjainkortin rikkoutumiset, mikä vaikuttaisi monen laitteen kohdalla olevan jopa siinä määrin tavanomaista, että voitaneen puhua jopa ns. tyyppiviasta.

Keskusteluihin voi kokonaisuudessaan tutustua niiden linkkien kautta ja havaita eri AEG kodinkoneissa ilmenneiden ohjainkorttivikojen yleisyys. On myös merkityksellistä havaita, että haettaessa hakupalvelimilla kodinkoneiden ohjainkorttiongelmista, valtaosa hakutuloksista käsittää kuluttajien valituksia juuri AEG:n kodinkoneiden tai Electrolux-konsernin kodinkoneiden ohjainkorttien kestävyydestä. Muiden valmistajien kodinkoneiden osalta ei ohjainkorttiongelmista löydy kuluttajien kokemuksia juuri lainkaan. Tämän perusteella voidaan ainakin olettaa, että ohjainkorttiongelmat ovat mitä suurimmassa määrin juuri AEG-kodinkoneista koskeva laaja-alainen ongelma.
Ohessa joitakin löytämiäni verkkosivustoja, joissa kuluttajat valittavat erilaisten AEG-kodinkoneiden (sähköliedet, mikroaaltouunit, pesukoneet, pakastimet, kuivausrummut sekä jääkaapit) huonosta kestävyydestä sekä erityisesti AEG-kodinkoneiden ohjainkorttivioista. Toivottavasti näiden linkkien avulla Electrolux-konsernin kodinkoneisiin päätyvillä kuluttajilla on edes hiukan jälleenmyyjien markkinointipuheita realistisempi kuva laitteiden todellisesta kestävyydestä sekä laadusta. Omien henkilökohtaisten kokemuksieni sekä tekemieni löydösten perusteella voin todeta, ettei talouteeni tule enää koskaan yhtäkään Electrolux-konsernin kodinkonetta.

- http://keskustelu.suomi24.fi/node/8996413

- http://keskustelu.suomi24.fi/node/2208874

- http://www.rakentaja.fi/indexfr.aspx?s=/keskustelukanava/ketjut/4481/1/0/1/#.Ugt5wpKpVNd

- http://systemshed.com/blogs/sinkko/2008/12/29/korjausohje-electrolux-ere3500x-ja-aeg-oko-santo/

- http://www.saunalahti.fi/mkonsu/varaosat/santokorjaus.html

- http://www.masinistit.com/viewtopic.php?t=6960

http://www.meidanperhe.fi/keskustelu/762292/ketju/_aeg_kodinkoneiden_laadusta


- http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/takuuajat-paattyivat-kodinkoneet-heti-rikki/1329792


- http://www.savonsanomat.fi/lukijoilta/blogit/saaristo-kaupungissa/en-suosittele-tata-kodinkonemerkkia/1329672

24

1410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yhtymänmies

      Ohjainkortit ovat korjattavissa. Komponentit noin 1 euro, Sama vika kaikissa.
      Ei kukaan korjaa, koska bisnes on bisnestä.
      Neljä vuootta on ajateltu tommoisen kuivaien kestoiäksi, joten riita autakunta suosittelee jonkinmoista kompromissia.

      • koodari

        No, todellisuudessa, itsekorjattuna komponentit on jotain 10-150 euron väliltä.
        Nykyään käytetään mikrokontrollereita, ja jos se kyrvähtää, uutta ei saa. Tai kontrolerin saa, mutta se tarvitsee ohjelmoinnin. Valmiiksi ohjelmoitu kontrolleri valmistajalta tilattuna... en edes uskalla veikata hintaa :) Jos jokin muu komponentti kyrvähtää, niin voikin selvitä eurolla, mutta yleensä niitä komponentteja kärvähtää useampi kerralla. No, 10 eur ei oo paha hinta...


    • Electroluxusta
    • Miten on?

      Aloittaja on niin voimakkaasti panostanut mainitun merkin mollaamiseen, että väkisinkin tulee mieleen, että tässä on kilpailijan haukkuminen kyseessä.

      • Skeptikko

        Keskustelija keskittyy puolustamaan mainittua merkkiä ilman viittausta omiin tai muidenkaan käyttökokemuksiin. Itse kirjoituksessa esitettyjä väitteitäkään ei kommentoida lainkaan. Väkisinkin tulee mieleen, että tässä on viitatun merkin maahantuoja tai jälleenmyyjä kyseessä.


      • kaatopaikattäyttyy

        En sanoisi noinkaan. Sama kokemus AEG:n tiskarista. Ei kestänyt edes kolmea vuotta kun piti korjata kolmella huntilla. Korjauksen jälkeen kone kesti kuukauden ja sitten olikin valmis kaatopaikalle. Saksakaan ei enää valmista kestäviä laitteita. Boschin testivoittaja-tiskari kesti vajaan vuoden ja ohjelmat jumissa. Takuuaikana piti korjata kaksi kertaa...eli onnetonta paskaa nykyajan kodinkoneet.


    • Pesu-vesa

      Joskus kapsahtaa valmistajalla omaankin nilkkaan. Vast'ikään ostamani AEG-pesukone ehti toimia kokonaiset 8 minuuttia ennen hajoamistaan. Ensipesussa, kun ohjelma alkoi lämmittämään vettä, koko kone pimeni. "Ohjelmakorttiviaksi" voinee tämänkin lukea kautta rantain.

      Myyjä (Expert) vaihtoi toki koneen pikaisesti. Katteet kaupasta kyllä taisi tuhriintua välittömiin jälkimarkkinointikustannuksiin. Kenen piikkiin kustannukset meni, en tiedä. Autoalalla ainakin jälkimarkkinoinnin kustantavat maahantuojat. Seuraavissa hintaneuvotteluissa valmistajan kanssa otetaan toteutuneet kustannukset huomioon. Valmistaja vastaa välillisesti täten, autopuolella. Miten lie kodinkoneissa?

      • Yleinen sähköyhtiö

        Nonni. Tuletko sitten kertomaan kun kone uudelleen hajoaa?


    • Masi Nisti

      Ei ne muittenkaan konsernien kodinkoneet sen kastävämpiä ole. Aivan turhaa vaihtaa merkkiä. Bisnes perustuu siihen tosiasiaan, että kun asiakas pettyy tuotteeseen A, hän siirtyy tuotteeseen B. Samaan aikaan joku muu pettyy tuotteeseen B ja siirtyy tuotteeseen A. Kauppa käy molemmilla edelleenkin samalla tavalla. Tai oikeastaan paremmin kun tuotetta taas on vähän huononnettu.

      • Mielenkiintoista

        En ole kuullutkaan ennen tällaisesta asiakkaiden hankkimisen tai myynnin lisäämisen strategiasta, että pyritään ainoastaan tekemään kilpailijoiden kanssa vastaavia tuotteita, joiden välillä kuluttajat sitten sattumanvaraisesti vaihtelevat. Onko tämä ihan jostain alan oppikirjallisuudesta lainattua? Itse kun luulin, että laadulla voitaisiin jopa kilpailla.


      • Masi Nisti
        Mielenkiintoista kirjoitti:

        En ole kuullutkaan ennen tällaisesta asiakkaiden hankkimisen tai myynnin lisäämisen strategiasta, että pyritään ainoastaan tekemään kilpailijoiden kanssa vastaavia tuotteita, joiden välillä kuluttajat sitten sattumanvaraisesti vaihtelevat. Onko tämä ihan jostain alan oppikirjallisuudesta lainattua? Itse kun luulin, että laadulla voitaisiin jopa kilpailla.

        Ei laadulla ole kilpailtu vuosiin, sehän olisi aivan loppumaton suo, tai oikeastaan loppuisi monen valmistajan vararikkoon. Laadulla kilpaileminenhan johtaa siihen, että tuotantokustannukset nousevat ja myynti pienenee kun laitteet kestävät kauemmin. Jos laitteet kestäisivät kauemmin ja olisivat kalliimpia niin niitähän ihmiset alkaisivat taas korjaamaankin ja se pienentäisi taas myyntiä. Ei ole liiketaloudellisesti mitenkään järkevää tehdä liian hyvää tuotetta.
        Joskus valmistaja saattaa hyvään tuotteeseen lisätä ns. huoltoajastimen jolla saadaan laite vikatilaan määrättyjen käyttötuntien tai käyttökertojen jälkeen.
        Siitä on esimerkkinä esim. erään valmistajan lasertulostin, rakenteeltaan erittäin hyvä ja luotettava laite mutta valmistaja on lisännyt piirikortille laskinpiirin joka lopettaa laitteen toiminnan määrätyn tulostusmäärän jälkeen, jolloin se olisi vietävä huoltoon joka maksaa yli puolet laitteen hinnasta. Kiinasta Aliexpressin kautta tosin saa tilata kyseiseen tulostimeen n. 10.-€ maksavan piirin joka nollaa laskimen ja taas voi jatkaa tulostusta siihen saakka kunnes tulostimen todellinen käyttöikä loppuu.
        Toinen esimerkki on erään valmistajan dlp-projektorit, niiden lampulle luvataan käyttöikää 3000 tuntia. kuinka ollakaan, lamppu sammuu 3000 tunnin kuluttua ja laite on pakko viedä huoltoon, kun jostain syystä tarvikelamppukaan ei syty.
        Projektorissa on laskin joka katkaisee virtasyötön lampulle 3000 tunnin kuluttua,
        huollossa laskuri nollataan ja taas laite toimii. Lamppu periaatteessa kestää 4500 - 5000 tuntia, tällä saadaan laitteen kiertonopeus kohdalleen. Harva asiakas vaihdattaa lamppua kolmatta kertaa vaan hankkii uuden laitteen, eihän laitteessa mitään vikaa ole, lamputhan ne huonoja on... ja kalliita.


      • Laatu vaihtelee
        Masi Nisti kirjoitti:

        Ei laadulla ole kilpailtu vuosiin, sehän olisi aivan loppumaton suo, tai oikeastaan loppuisi monen valmistajan vararikkoon. Laadulla kilpaileminenhan johtaa siihen, että tuotantokustannukset nousevat ja myynti pienenee kun laitteet kestävät kauemmin. Jos laitteet kestäisivät kauemmin ja olisivat kalliimpia niin niitähän ihmiset alkaisivat taas korjaamaankin ja se pienentäisi taas myyntiä. Ei ole liiketaloudellisesti mitenkään järkevää tehdä liian hyvää tuotetta.
        Joskus valmistaja saattaa hyvään tuotteeseen lisätä ns. huoltoajastimen jolla saadaan laite vikatilaan määrättyjen käyttötuntien tai käyttökertojen jälkeen.
        Siitä on esimerkkinä esim. erään valmistajan lasertulostin, rakenteeltaan erittäin hyvä ja luotettava laite mutta valmistaja on lisännyt piirikortille laskinpiirin joka lopettaa laitteen toiminnan määrätyn tulostusmäärän jälkeen, jolloin se olisi vietävä huoltoon joka maksaa yli puolet laitteen hinnasta. Kiinasta Aliexpressin kautta tosin saa tilata kyseiseen tulostimeen n. 10.-€ maksavan piirin joka nollaa laskimen ja taas voi jatkaa tulostusta siihen saakka kunnes tulostimen todellinen käyttöikä loppuu.
        Toinen esimerkki on erään valmistajan dlp-projektorit, niiden lampulle luvataan käyttöikää 3000 tuntia. kuinka ollakaan, lamppu sammuu 3000 tunnin kuluttua ja laite on pakko viedä huoltoon, kun jostain syystä tarvikelamppukaan ei syty.
        Projektorissa on laskin joka katkaisee virtasyötön lampulle 3000 tunnin kuluttua,
        huollossa laskuri nollataan ja taas laite toimii. Lamppu periaatteessa kestää 4500 - 5000 tuntia, tällä saadaan laitteen kiertonopeus kohdalleen. Harva asiakas vaihdattaa lamppua kolmatta kertaa vaan hankkii uuden laitteen, eihän laitteessa mitään vikaa ole, lamputhan ne huonoja on... ja kalliita.

        Toki on selvää, ettei tuotteita tarkoituksella tehdä kestäväksi liian kauan, ja että tuotteiden suunniteltu vanhentuminen on tätä päivää, mutta tämä ei vielä tarkoita, että laadulla tai laatumielikuvilla ei lainkaan kilpailtaisi. Kyllähän brändien välillä on usein havaittavissa selviä eroja laadussa, joka sitten toki myös heijastuu tuotteen hintaan ja mahdollisesti takuun pituuteen. Kyllä yleinen väite kaikkien tuotteiden tasalaatuisuudesta edes kestävyyden suhteen on täyttä potaskaa ja liian pitkälle viety todentamaton heitto.

        Tuo AEG vaikuttaa olevan tästä tuotteiden erilaisesta kestävyydestä oiva esimerkki. Pelkästään hakukoneita käyttämällä voi havaita, että mm. AEG:n ohjainkorttivikojen yleisyys on omaa luokkaansa. Olisi kummallinen sattuma, mikäli kuluttajat olisivat jostain syystä vain sattumalta kirjoittaneet erityisen paljon juuri AEG:n heikosta laadusta, kun tarkastellaan tunnetuimpia ja yleisimpiiä kodinkonebrändejä. Tuo ohjainkorttiongelma taas viittaa siinä mielessä juuri heikkoon laatuun, että kyse ei mitä ilmeisimmin edes ole ns. kuluvasta osasta, mutta siitä huolimatta näyttää rikkoutuvan täysin sattumanvaraisesti.


      • Masi Nisti
        Laatu vaihtelee kirjoitti:

        Toki on selvää, ettei tuotteita tarkoituksella tehdä kestäväksi liian kauan, ja että tuotteiden suunniteltu vanhentuminen on tätä päivää, mutta tämä ei vielä tarkoita, että laadulla tai laatumielikuvilla ei lainkaan kilpailtaisi. Kyllähän brändien välillä on usein havaittavissa selviä eroja laadussa, joka sitten toki myös heijastuu tuotteen hintaan ja mahdollisesti takuun pituuteen. Kyllä yleinen väite kaikkien tuotteiden tasalaatuisuudesta edes kestävyyden suhteen on täyttä potaskaa ja liian pitkälle viety todentamaton heitto.

        Tuo AEG vaikuttaa olevan tästä tuotteiden erilaisesta kestävyydestä oiva esimerkki. Pelkästään hakukoneita käyttämällä voi havaita, että mm. AEG:n ohjainkorttivikojen yleisyys on omaa luokkaansa. Olisi kummallinen sattuma, mikäli kuluttajat olisivat jostain syystä vain sattumalta kirjoittaneet erityisen paljon juuri AEG:n heikosta laadusta, kun tarkastellaan tunnetuimpia ja yleisimpiiä kodinkonebrändejä. Tuo ohjainkorttiongelma taas viittaa siinä mielessä juuri heikkoon laatuun, että kyse ei mitä ilmeisimmin edes ole ns. kuluvasta osasta, mutta siitä huolimatta näyttää rikkoutuvan täysin sattumanvaraisesti.

        Aivan vastaavanlaisia ohjainkorttiongelmia on ollut Siemens/Bosch kodinkoneissakin. Hieman aiemmin pyykinpesukoneissa ja vähän aikaa sitten tiskareissa. Jälkimarkkinointi on ilmeisesti toiminut vain paremmin muilla kuin AEG:lla. Siemens/Bosch on melko hyvin hoitanut velvoitteensa hieman virallisen takuuajan jälkeenkin. Toisaalta AEG-ryhmän laitteita yn myyty ylivoimaisesti eniten, joten valitujksiakin on varmaankin eniten.
        Eikä esim. LG ja Samsungkaan ole olleet viattomia, ohjainkortteja niistäkin menee,
        mutta jos sataa AEG-sukuista konetta kohden myydään 10 Samsungia niin valituksiakin tietysti tulee n. 10-kertainen määrä.

        Tuo ohjainkorttiongelma juontaa juurensa Rohs- määräyksistä. Teollisessa tuotannossa ei enää saa käyttää lyijypitoista juotostinaa. Lyijyä ei ole onnistuttu korvaamaan millään muulla lisäaineella niin, että juotokset kestäisivät kuten ennen.
        Tästä syystä kaikki valmistajat ovat ohjainkortteineen samalla viivalla.


      • 3243434
        Masi Nisti kirjoitti:

        Aivan vastaavanlaisia ohjainkorttiongelmia on ollut Siemens/Bosch kodinkoneissakin. Hieman aiemmin pyykinpesukoneissa ja vähän aikaa sitten tiskareissa. Jälkimarkkinointi on ilmeisesti toiminut vain paremmin muilla kuin AEG:lla. Siemens/Bosch on melko hyvin hoitanut velvoitteensa hieman virallisen takuuajan jälkeenkin. Toisaalta AEG-ryhmän laitteita yn myyty ylivoimaisesti eniten, joten valitujksiakin on varmaankin eniten.
        Eikä esim. LG ja Samsungkaan ole olleet viattomia, ohjainkortteja niistäkin menee,
        mutta jos sataa AEG-sukuista konetta kohden myydään 10 Samsungia niin valituksiakin tietysti tulee n. 10-kertainen määrä.

        Tuo ohjainkorttiongelma juontaa juurensa Rohs- määräyksistä. Teollisessa tuotannossa ei enää saa käyttää lyijypitoista juotostinaa. Lyijyä ei ole onnistuttu korvaamaan millään muulla lisäaineella niin, että juotokset kestäisivät kuten ennen.
        Tästä syystä kaikki valmistajat ovat ohjainkortteineen samalla viivalla.

        Sikäli paskapuhetta että monessa koneessa elektroniikka kestää erittäin vaativissa olosuhteissa; kosteusprosentit korkeat ja kiihtyvyydet 100G yms. Eli kestää jos halutaan kestävän


    • junt

      AEG on alkujaan saksalainen, mutta myytiin 90-luvulla ruotsalaiselle Electroluxille.
      Electroluxilla löytyykin sitten brändejä, ettei loppua tuu millään.
      AEG, Arthur Martin-Electrolux, Atlas Beam, Castor, Chef, Corberó, Dito, Elektro Helios, Eureka, Faure FensaFrigidaire, Gafa, Gibson, Juno-Electrolux, Kelvinator, King. Lehel, Mademsa, Marynen/Marijnen, MolteniOlympic Group, Parkinson Cowan, Philco, Progress, Prosdócimo, REX-Electrolux, Rosenlew, Sanitaire, Simpson, Somela, Tornado, Tappan, Therma, Tricity Bendix, Volta, Voss, Wascator, Westinghouse, White-Westinghouse, Zanker, Zanussi, Zoppas.

      • Anonyymi

        Kyllä se Parkinson sopii hyvin kaikille koneille paras tauti


    • 12+3

      Miele! Miele!

    • service guy

      Miele made in Bulgaria ja sen kyllä on huollossa huomannu !

      • Masi Nisti

        Samoja ohjainkorttivikoja Mielessä on ollut kuin muissakin.


    • Ohjelmoituja vikoja

      Joo - isännöijä osti kaksi candy pyykkikonetta 700-800 euroo kappale, Menny kahtaka kuukautta niin toimi enää taputtelmalla paneeliin aikansa niin kauan et tietyt oikeat merkkivalot syttyi päälle, muuten ohjelma oli ihan sekasin ja saatto jäädä kesken kunnes taputteli uudelleen... Yrityksenä se ei tietysti saanu takuuseen niitä. Veljellä ollu Boschin koneita, tiskikone oli aina rikki jostain. Mulla on ollu 600 euron tarjouksesta ostettu 7Kg Simens kohta 4 vuotta ilman mitään vikaa.(koputa puuta) mutta pesuainekaukalon muoviosissa ois ollu kyllä vahvistamisen varaa, sellase tyhmät läpät nestemäisiä pesuaineita varten asetetaan käsin ja hyvin heikkotekoiset. Takuukin oli 2 vai 3 vuotta. Kokonaisuudessaankin on aika hyvä kokemus Siemenseistä mutta tahallinen heikentäminen voi iskeä merkkiin kuin merkkiin. Ja yleensä kaikista halvimmat hajoo eniten - merkki mikä hyvänsä. Mitään Hoover merkkistä ei kanssa kannata mennä ostaan.. Repee pesurummut hitsauksista ja sitä rataa.

    • Eikai?

      Yli 700 euron Candy???

    • merkkihuolto xx

      Takuuhuollon kustannukset kaatuvat osittain maahantuojalle ja osittain huoltavalle pienyrittäjälle, koska esim. AEG Electrolux konsernin maksamat korvaukset eivät kata kuluja edes puolessa korjaustapauksia (takuuhuollan näitä laitteita työkseni). Jälleenmyyjälle ei näistä takuuhuolloista tule mitään kustannuksia ja tästä samaisesta syystä niitä vielä myydään.
      Huollon tuesta maahantuojalla (AEG Electrolux konsernin) on irtisanottu koko porukka noin kuukausi sitten, saa nähdä miten kovassa kusessa tässä huoltoyritykset vielä ovatkaan.

    • Varo AEG

      Kaikissa tuotteissa merkistä riippumatta voi olla vikoja mutta asiakaspalvelun tulee pelata oikein. Jos asiakas odottaa monta viikkoa toimenpiteitä rikkinäisen tuotteen kanssa niin jotain on firman politiikassa pielessä. AEG on osoittautunut kohdallani huonoksi niin tuotteiden kuin asiakaspalvelun osalta. En ikinä aio ostaa mitään kyseisen konsernin tuotetta. AEG on yksinkertaisesti huono.

    • miele softtronic w 254, softtronic hajos 5 vuoden vähäisen käytön jälkeen.pesun jälkeen yritti avata kantt a napsuttamalla solenoidia ja siihen sit sammui kokonaan.
      kampesin varovasti ohjelmapaneelin muovin irti ja irroitin muutaman ruuvin. Sulake on ohjauspaneelin oikeassa yläreunassa. Mittasin sulakkeen oli ehjä. seuraavaksi tarkistin
      luukun avaus solenoidin ja samas on kai lähestymisanturi joka antaa kai logiikalle laitaa tauluun sähkö Eli koko kone pimeänä. Onko muilla samoja ongelmia ja ratkaisua niihin uusi solenoidi maksaa 103 €. Vt, mitä ryöstöä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1283
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe