Pissavaivat ja alapään "tuunaus" ;)

Tuuli4

Olen 56-v nainen, perusterve muuten, mutta vaihdevuodet ovat olleet jo pari vuotta. Kohtu poistettu kymmenisen vuotta sitten.
Aluksi kokeilin hormonihoitoa, mutta painoni nousi ja tulin saamattomaksi.
Lopetin ne, ja nyt koetan tulla toimeen vain parantamalla ruokavaliotani ja lisäämällä liikunnan määrää.
Tiedä sitten, kuuluu tämä tukiapupyyntökyselyni tämän otsikon alle, mutta lihasten löystyminen kuuluu vaihdevuosiin ja yöaikaan hikoillessani ja vessassa käydessäni joudun pesemään alapääni tosi hyvin, muuten pissa tuoksuu...Liikunnan yhteydessä pissaa ei kuitenkaan karkaa.
Kävin gynegologilla, joka suositteli leikkausta, lihasten voimistuttaminen ei enää auta.
Ja itse asiani on se, että onko vastaavaa leikkausta läpikäyneitä?
Joku verkko sinne asennetaan. Se ei pitäisi olla kummoinenkaan toimenpide,
mutta onko joku käynyt myös emättimen "kiristysleikkauksessa" vai miksi sitä sanotaan...mielelläni kuulisin siitäkin mielipiteitä.
Kahden viisikiloisen pojan synnyttäminen on tehnyt tehtävänsä....

17

897

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaiken nähnyt

      Minulle on tehty molemmat. Oli apua, virtsankarkailu väheni, alkuun loppui kokonaan, nyt 7v jälkeen tahtoo olla yöllä vaikeaa kun nousen ylös, paineen vaihtelu kai tekee sen että on vaikea pidätellä. Useimmiten nämä leikkaukset onnistuvat hyvin.
      Seksielämä parani kiristyksen jälkeen, kvin teettämässä yksityisellä. Nyt käytän paikallista hormonihoitoa vaikka pillerit olisivat parempia, minulla on kohtu joten on syötävä myös keltaruhashormonia jos ottaa estrogeenia.
      Kun jätin hormonihoidon virtsatietulehdukset alkoivat myös vaivata.

    • suuttunut muori

      voi olla apua mutta voi epäonnistuakin. Itselläni jo kohdunpoisto huononsi elämänlaatua. Kohdun merkitystä mm yhdynnöissä vähätellään. Itselläni orgasmit katosivat, enkä saa yhdynnöistä juuri mitään fiilistä. Suolisto-ongelmia tuli heti leikkauksen jälkeen, mitä eivät edes uskoneet sairaalassa vaan sanoivat vaivojen helpottavan ajan myötä. Kattia kanssa, nyt on tilanne se, että vain pissa kulkee normaalisti ja tioista hätää joutuu houkuttelemaan vaikka millä konstilla. Tilanne vaan pahenee kaiken aikaa. Ei tietoa milloin pääsen korjauttamaan tilanteen endokrinologisella. Jonotan siis vain
      Tämän kun olis tiennyt, niin en olis mennyt kodunpoistoonkaan. Sitäkin tarjotaan lähes automaattisesti kun on jotain ongelmaa, varsinkin kun on viiskymppisistä kyse. Itse epäilen, että jos suolistovaivani olisi ollut selkeästi tiedossa enenn kohdunpoistoa, siltä olisi voinut välttyä. Nyt näyttää että kaikki menee ns v...ksi.

    • Mitähän tulossa...

      Harmittavaa kuulla, että kohdunpoiston jälkeen on ollut ongelmia. Olen itse menossa leikkaukseen jossa korjataan laskeumaa ja omasta pyynnöstäni poistetaan myös kohtu. Olisi ollut mahdollista tehdä myös "osapoisto". Laskeuma niin ilkeä, että pyysin koko poistoa. Toivottavasti kaikki menee hyvin.
      Jos teillä on ohjeita leikkaukseen valmistautumiseen tai leikkauksen jälkeiseen kuntoutukseen, niin otan mielihyvin vastaan.

    • suuttunut muori

      kaikki voi mennä pieleen, vaikka kuinka olis hyvässä kunnossa ennen leikkausta ja vaikka kuinka hyvin noudattaisi ohjeita ja vaikka kuinka hyvin kuntouttaisi itseään.
      Life sucks!

      • ei elisen teeren..

        En usko nm suuttunut muori että suolisto-ongelmilla mitään yhteyttä kodunpoistollasi .Luultavimmin täysin erillään oleva vaiva,Suolistoosi ei ole mitään leikkauksessa tehty.Voit kärsiä sisätauti-ongelmiin liittyvistä vaivoista suoliston alueella. Turha syyttää kohdunpoistoa.Olisit saanut nuo oireet ennemmin tai myöhemmin.


      • 3909849043
        ei elisen teeren.. kirjoitti:

        En usko nm suuttunut muori että suolisto-ongelmilla mitään yhteyttä kodunpoistollasi .Luultavimmin täysin erillään oleva vaiva,Suolistoosi ei ole mitään leikkauksessa tehty.Voit kärsiä sisätauti-ongelmiin liittyvistä vaivoista suoliston alueella. Turha syyttää kohdunpoistoa.Olisit saanut nuo oireet ennemmin tai myöhemmin.

        Minulle gyne neuvoi lisäämään kuituja, vaikka toki sen jokainen tietää muutenkin. Itse sain avun vasta siirryttyäni gluteenittomalle-maidottomalle.


      • ____________________
        ei elisen teeren.. kirjoitti:

        En usko nm suuttunut muori että suolisto-ongelmilla mitään yhteyttä kodunpoistollasi .Luultavimmin täysin erillään oleva vaiva,Suolistoosi ei ole mitään leikkauksessa tehty.Voit kärsiä sisätauti-ongelmiin liittyvistä vaivoista suoliston alueella. Turha syyttää kohdunpoistoa.Olisit saanut nuo oireet ennemmin tai myöhemmin.

        tutkipa hiukan naisen anatomiaa ja arvaile vasta sitten, mikä vaikuttaa mihinkin. jos kohtu poistetaan, paksusuoli muuttaa asentoaan, voi joku muukin suolenkohta tehdä kohdunpoiston seurauksena niin tiukkoja mutkia ja poimuja, etei mikään ruoka tai edes ilma kulje kunnolla eteenpäin. Siinä tilanteessa ei kuidut auta, pikemminkin tukkivat sen vähäisenkin reitin, mitä pitkin pöperöiden pitäsi poistua.
        Elikkä kyllä kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ihminen on osiensa summa


      • kokemus mutu
        ____________________ kirjoitti:

        tutkipa hiukan naisen anatomiaa ja arvaile vasta sitten, mikä vaikuttaa mihinkin. jos kohtu poistetaan, paksusuoli muuttaa asentoaan, voi joku muukin suolenkohta tehdä kohdunpoiston seurauksena niin tiukkoja mutkia ja poimuja, etei mikään ruoka tai edes ilma kulje kunnolla eteenpäin. Siinä tilanteessa ei kuidut auta, pikemminkin tukkivat sen vähäisenkin reitin, mitä pitkin pöperöiden pitäsi poistua.
        Elikkä kyllä kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ihminen on osiensa summa

        En usko tohon suolihöpinään. Suolelle tulee enemmän tilaa kun kohtu otetaan. Tietysti jos leikataan jostain syystä laparotomia-eli vatsanpeitteet avataan -niin silloin voi tulla kiinnikkeitä.Nykyisin lähinnä isot kohdut tai tuumorikohdut operoidaan laparotomiateitse. Valtaosa tulee alakautta.


      • ei oo höpinää
        kokemus mutu kirjoitti:

        En usko tohon suolihöpinään. Suolelle tulee enemmän tilaa kun kohtu otetaan. Tietysti jos leikataan jostain syystä laparotomia-eli vatsanpeitteet avataan -niin silloin voi tulla kiinnikkeitä.Nykyisin lähinnä isot kohdut tai tuumorikohdut operoidaan laparotomiateitse. Valtaosa tulee alakautta.

        tutkipas hieman vatsan hermotusta. esim vagus-hermo menee ihmisen läpi alhaalta ylps asti. Se vaikuttaa sukupuolielimissä, suolistossa, alhaalta ylös aina kasvoihin ja aivoihin asti. jos tuohon hermoon vikaa tulee, niin kyllä voi vaikuttaa kohdunpoisto koko loppuelämään ihan ....sti.


    • Mitähän tulossa...

      Kiitos vastauksista. Olen menossa leikkaukseen levollisin mielin. Vaivat niin pahoja, että pakko mennä. Aina on riskinsä tässä elämässä. Eihän se leikkaus nuoreksi ja vetreäksi tee, mutta toivon helpotusta elämän laatuun.

      • toivottavasti yhtä hyvää

        Mulla meni hyvin kondunpoisto. Elämänlaatu parani kertaheitolla. Siis 2 kk leikkauksesta, kun oli kunnolla toipunut. Ei ole tullut karkailuja. Jumppaan kyllä säännöllisesti hissiliikkeitä.


    • suuttunut muori

      Siitähän juuri olen kirjoittanut, että nimenomaan mitään ei karkaa. ei pissaa eikä kakkaa, mutta kyllä sen kakan kuuluisi tulla normaalisti ulos sisuksista. Leikkauksen jälkeen katosi luonnollinen tunne kakkaamisen tarpeesta. No, sen seurauksenahan suolisto täyttyy suomeksi sanottuna paskalla, jonka pitäisi päästä ulos. Tästä asiasta valitin, jonka sanottiin korjaantuvan. eipä vaan korjaantunut ja nyt on aikaa kulunut niin paljon, että suolet on meneet aivan sykkyrälle, eikä edelleenkään haluta myöntää, että vaiva ilmestyi juuri leikkauksen jälkeen. tämähän on niin tyypillistä lääkärien toiminnassa: kun ongelmia ilmenee, vetkutellaan niin kauan, että voidaan väittää, ettei kyseessä ole leikkauksen aiheuttama komplikaatio.

    • Kiitoksia-a

      Sama täällä. Kohtu poistettu yli 10 vuotta sitten. Nyt olen 53-vuotias. Ei mitään ongelmia tullut poiston jälkeen.

      Pyysin poistamaan kohdun kun sairastin kondylooman aiheuttamia solumuutoksia ja ne uusivat hoidoista huolimatta. Kiitos vielä kerran exälleni joka rakasti naisia valtavasti ja harrasti suojaamatonta yhdyntää.

    • mitähän tulossa

      Kiitos vastauksista. Leikkaus onnistuneesti ohitse ja nyt minun vuoroni tehdä töitä, eli kuntouttaa itseni sairasloman aikana. Kiitos suuttuneelle muorille ja olen kiinnittänyt erityistä huomiota suolen toiminnan normalisoimiseen. Pelottaa, että pienet ongelmat, liian suuret nostot tms. vaikuttavat leikkauksen lopputulokseen.Nyt kyllä olen tosi kiitollinen leikanneelle lääkärille.

    • suuttunut muori

      kyllä minäkin pidin huolen, ettei vatsa ollut kovalla. ei ole edelleenkään, mutta siitä huolimatta suolisto-ongelma tuli. Sisäelinten asento muuttuu kohdunpoiston jälkeen, jolloin näitä ongelmia tulee. Tämän asian merkitystä vähätellään ja se ohitetaan lähes olankohautuksella. Jumppaan ja syön kuitupitoista ruokaa, juon päivänmittaan runsaasti ja siitä huolimatta peräpääni on kuin korkilla suljettu.
      Nykyään ei edes pierut tule vapaasti ulos, vaan turvotus on lähes jatkuvaa. Edelleen odotan miten tämä oma asiani etenee. Tuon tuostakin soittelen sairaalaan, ssaadakeni tietää missä vaiheessa jonoa olen.

      • Menetetty nautinto

        Myös minulla on kohtu poistettu. Ja kadun todella että suostuin ks. operaatioon. Sinne katosi orgasmit ja ylipäätään seksi ei tunnu enää juuri miltään. Ikää vasta 39, joten ei paljon naurata!!


    • suuttunut muori

      Menetetty nautinto, kauanko sinun leikkauksesta on? Itsellä tulee pian 3 vuotta ja kyllä tosiaan ketuttaa, että kun leikkauksen jälkeen asioiden tilasta valitti sairaalaan niin sieltä vaan käsketään odottaa ja odottaa, että kyllä ne vaivat korjaantuu ajan myötä. No, sehän vaan tarkoittaa sitä, että pystyvät sitten kirkkain silmin väittämään, etteivät syntyneet vaivat johdukaan kohdunpoistosta. näinähn tässä ketjussakin yleisesti väitetään. Hyvähän se vaan on, jos jotkut selviää noin isosta leikkauksesta ilman jälkiongelmia, mutta en käsitä sitä MIKSI MEIDÄT, JOILLE ONGELMIA TULEE, YRITETÄÄN VAIENTAA KAIKKIALLA - JOPA TÄÄLLÄ, ANONYYMIEN KESKUSTELUPALSTALLA.

      NAISILLA ON OIKEUS TIETÄÄ MITEN KUSISEEN TILANTEESEEN OIKEASTI SAATTAVAT JOUTUA. NÄITÄ ASIOITA EI MISSÄÄN NIMESSÄ PIDÄ VÄHÄTELLÄ EIKÄ LAKAISTA MATON ALLE.

      Yhä edelleen olen erittäin vihainen niille lääkäreille, jotka minullekin väittivät, ettei kodhunpoistosta mitään haittaa olisi.

      Ok, Ei ole, jos elämä on vain sitä, että syön ja juon ja teeen työtä, harrastan liikuntaa ja muita vapaa-ajan toimia. Mutta se piste i:n päälle: suhde kaikkein rakkaimpaan ihmiseen on kärsinyt järkyttävästi. En pysty enää hänelle tuottamaan samaa nautintoa kuin aiemmin. Voin harrastaa yhdyntää, mutta rakasteluksi sitä ei voi sanoa, koska en saa siitä juuri mitään.

      Pelkään mahdollista tulevaa suolen korjausleikkaustakin, koska jo tämä ensimmäinen meni näin vituralleen. Jos siinäkin tulee jotain jälkivaivoja ja paskat valuu housuun holtittomasti, on aivan sama ruveta katselemaan sopivaa puuta...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe