Ohjeita Riikaan matkaaville

Riikassa taas

- Lentokenttä on uusi ja sieltä pääsee ulos todella nopeasti. Lähtiessä kuitenkin turvatarkastus tuntuu kestävän ja kestävän, vaikka jonoa ei olisi. Kannattaa olla viimeistään 2 tuntia ennen lähtöaikaa kentällä!
- Englantia puhutaan todella huonosti. Lentokentän lähtöselvityksessä auttavasti, mutta muualla erittäin vähän. Edes nuoret eivät osaa/halua puhua englantia. Venäjällä pärjää joka paikassa erinomaisesti.
- VARO TAKSEJA! Neuvottele hinta aina etukäteen. Käytä vain suositeltuja taksifirmoja (esim. Air Balticin lehdessä oli pari nimeä). Älä missään nimessä ämpyile vastaan kuskille matkan aikana, tai lennät ulos autosta kesken matkan. Ja joudut maksamaan koko matkan sovitun summan. Älä ota taksia kadulta, vaan pyydä esim. hotellin vastaanottoa tilaamaan sinulle Air Balticin lehdessä suositellun firman auton. Maksa käteisellä!
- VARO RUOKARAVINTOLOITA! Kysy aina kaiken hinta etukäteen. Älä tilaa ikinä mitään ennen kuin tarjoilija kertoo hinnan. Jos vaikkapa olut maksaa latvialaiselle yhden latin (1,50 euroa), se maksaa länsimaiselle turistille 2-3 latia. Venäläinen saa sen ehkä 1,50 latilla. Maksa käteisellä!
- VARO YÖKERHOJA! Hinnat voivat olla järkyttäviä, eikä pois päästetä, ennen kuin on maksanut vaikkapa viinilasista 200-300 euroa. Älä missään nimessä maksa tätä summaa luottokortilla, vaan pidä aina käteistä mukanasi.
- VARO päihtyneitä ja isompia porukoita! Haastavat monesti riitaa ja sitten paikalle tulee yhtäkkiä paikallinen "poliisi", joka uhkaa viedä turistin putkaan, ellei turisti maksa noin 500 euron summaa. Tuo ei ole poliisi, vaan joku porukan jäsen, joka vain näyttelee poliisia.
- Älä maksa mitään luottokortilla
- Vanha kaupunki ja ydinkeskusta on muuten suhteellisen turvallisia päiväsaikaan.
- Yöllä liikkumista kannattaa harkita. Älä luota keneenkään yöaikana kadulla.

13

788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • justersone

      OLIPA taas varoituksia......kuinka uskallat liikkua Riikassa ilman henkivartijaa ja selvin päin ????


      Ei Riika sen kummempi paikka ole kuin tallinna..... vähän isompi vaan

    • P***a paikka

      Toi valepoliisikikka on muuten ihan arkipäivää Riikassa. Itsekin olen menettänyt kerran 200 latia tuollaisessa tilanteessa, jossa kolme karjua tuli tönimään kaupassa ja paikalle sattunut valepoliisi otti vain minut puhutteluun. Kun tajusin huijauksen ja lähdin pois, ne kolme karjua tuli nurkan takaa ja oli pakko maksaa "kytälle".

      • busters3

        olitko edes selvinpäin tai viinakaupassa


      • busters 3

        HUOM::::Poliisin on aina pyydettäessä näytettävä poliisikortti tai Latvian poliisin viralllinen tunnus....

        hämärissä yökerhoissa "kaupoissa" voi sattua mitä vain.....


      • ap...
        busters3 kirjoitti:

        olitko edes selvinpäin tai viinakaupassa

        Ihan Spice oli.


    • Riiankin kävijä

      " VARO RUOKARAVINTOLOITA! Kysy aina kaiken hinta etukäteen. Älä tilaa ikinä mitään ennen kuin tarjoilija kertoo hinnan. Jos vaikkapa olut maksaa latvialaiselle yhden latin (1,50 euroa), se maksaa länsimaiselle turistille 2-3 latia. Venäläinen saa sen ehkä 1,50 latilla."

      Höpö, höpö. Ne kerrat, kun olen Riiassa ollut, on ravintoloissa ollut ruoka- ja juomalistat, joiden hinnat ovat pitäneet paikkansa. Laskussa ei ole ollut mitään ylimääräistä.

      Missähän ravintoloissa sinä oikein olet käynyt ja missä kunnossa?

      "VARO päihtyneitä ja isompia porukoita! "

      Miten tuo poikkeaa Helsingistä, Kuopiosta, Lontoosta...?

      "Älä maksa mitään luottokortilla"

      Asiallisissa liikeissä voi aina maksaa luottokortilla, hämäräliikkeissä (oli missä maassa tahansa) ei kannata.

      Omituista pelottelua!

      • adssadsada

        "Höpö, höpö. Ne kerrat, kun olen Riiassa ollut, on ravintoloissa ollut ruoka- ja juomalistat, joiden hinnat ovat pitäneet paikkansa. Laskussa ei ole ollut mitään ylimääräistä."

        Näin on ehkä Lidossa, Mäkkärissä ja vastaavissa ketjuravintoloissa, mutta menepä vaikkapa idylliseen pikkukahvilaan Vanhassa kaupungissa, niin hinnat elävät koko ajan. Selviää käymällä samassa paikassa useamman kerran: ota sama A la Carte -annos kahtena peräkkäisenä päivänä, niin hintaero voi olla viisikin latia...


      • Riiankin kävijä
        adssadsada kirjoitti:

        "Höpö, höpö. Ne kerrat, kun olen Riiassa ollut, on ravintoloissa ollut ruoka- ja juomalistat, joiden hinnat ovat pitäneet paikkansa. Laskussa ei ole ollut mitään ylimääräistä."

        Näin on ehkä Lidossa, Mäkkärissä ja vastaavissa ketjuravintoloissa, mutta menepä vaikkapa idylliseen pikkukahvilaan Vanhassa kaupungissa, niin hinnat elävät koko ajan. Selviää käymällä samassa paikassa useamman kerran: ota sama A la Carte -annos kahtena peräkkäisenä päivänä, niin hintaero voi olla viisikin latia...

        Lidossa olen käynyt, mutta mäkkärit ja muut vastaavat olen kiertänyt kaukaa - myös kotimaassa. Vanhassakin kaupungissa olen käynyt ravintoloissa enkä mitään huijaamista ole huomannut - enkä ole ollut kännissä.


    • kerran käynt

      Onko se lentokenttä uusi? oli jotenkin kulahtanut.
      Lennä Finnairilla, sen neuvon annan.

      • ou jees

        jep..pääset maksamaan enemmän.....flyben halpislennosta


      • Riiassa on kivaa
        ou jees kirjoitti:

        jep..pääset maksamaan enemmän.....flyben halpislennosta

        Joopa joo! Noita tai tuon kaltaisia varoituksia on näkynyt aikaisempina vuosinakin.
        Tämä aloittaja on itse tuskin kokenut mitään tällaista. Itse olen vieraillut Riian vauhdikkaissa yökerhoissa sen verran, että voin kertoa tunteneeni oloni täysin turvalliseksi eikä minuun tai seuralaiseeni juuri kukaan ole kiinnittänyt edes sen suurempaa huomiota ja baarimikot ja tarjoilijat/ järkkärit ja muut todella ystävällisiä joka paikassa muistaakseni. Vanhassa kaupungissa tosin on sellaisia vähän hiljaisempia bubeja, joissa palvelu ei aina ole kovin ystävällistä. Käteistä on kiva käyttää, kun käy syömässä. Helppo jättää silloin myös tippejä. Ihan joka taksiin ei kannata matkan hintaa sopimatta nousta, mutta itse tiedän kyllä ne luotettavat taksit.
        Jotkut haluavat ottaa turisteilta vähän ylihintaa. Tosin Tukholman kaltaista rosvousta ei Riian taksit harrasta lainkaan. Joukkoliikennevälineissä en Riiassa ole koskaan tavannut häiriköitä,juopuneita kylläkin, jollainen olen ollut joskus itsekin. Mielestäni Riiassa on turvallista liikkua jopa yöaikaan viikonloppuisin. Siellä näyttää liikkuvat yksin monet kauniit naisetkin siihen aikaan. Helsinki on vaarallisempi paikka kuin Riika. Siis aivan turhaa pelottelua tuo aloitus.


      • riikaillaan
        Riiassa on kivaa kirjoitti:

        Joopa joo! Noita tai tuon kaltaisia varoituksia on näkynyt aikaisempina vuosinakin.
        Tämä aloittaja on itse tuskin kokenut mitään tällaista. Itse olen vieraillut Riian vauhdikkaissa yökerhoissa sen verran, että voin kertoa tunteneeni oloni täysin turvalliseksi eikä minuun tai seuralaiseeni juuri kukaan ole kiinnittänyt edes sen suurempaa huomiota ja baarimikot ja tarjoilijat/ järkkärit ja muut todella ystävällisiä joka paikassa muistaakseni. Vanhassa kaupungissa tosin on sellaisia vähän hiljaisempia bubeja, joissa palvelu ei aina ole kovin ystävällistä. Käteistä on kiva käyttää, kun käy syömässä. Helppo jättää silloin myös tippejä. Ihan joka taksiin ei kannata matkan hintaa sopimatta nousta, mutta itse tiedän kyllä ne luotettavat taksit.
        Jotkut haluavat ottaa turisteilta vähän ylihintaa. Tosin Tukholman kaltaista rosvousta ei Riian taksit harrasta lainkaan. Joukkoliikennevälineissä en Riiassa ole koskaan tavannut häiriköitä,juopuneita kylläkin, jollainen olen ollut joskus itsekin. Mielestäni Riiassa on turvallista liikkua jopa yöaikaan viikonloppuisin. Siellä näyttää liikkuvat yksin monet kauniit naisetkin siihen aikaan. Helsinki on vaarallisempi paikka kuin Riika. Siis aivan turhaa pelottelua tuo aloitus.

        niin Riikassa ei ole mamuja vain russki polkovnikit


    • riikka1

      Hei, onko kukaan käynyt Riikan oopperassa? Saako samana päivänä ostaa lippuja illan näytöksiin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe