Kummitäti ei välitä :/

tyttö14vee

en oikeen tiedä tuleeko tämä juttu oikealle palstalle, mutta whatever ;)

eli mun kummitäti ei ole ollut yhteydessä minuun ainakaan 10 vuoteen, eilen sitten päätin itse soittaa hänelle, kun en äitiltäkään saanut mitään järkevää vastausta kysymyksiini :/ kummitätini on siis äitini sisko eivätkä hekään ole nähnyt moneen vuoteen :(
No soitin ja valehtelin nimeni, mutta tämä ei halunnut puhua :/ sen jälkeen laitoin viestin hänelle johon laitoin oikean nimeni(hän tietää nimeni onhan hän ollut ristiäisissäni), hän ei ole vastannut vieläkään :( vaikka siitä on jo nyt 24h kun laitoin viestin.

Haluaisin tietää mitä teen, koska kummitätini on kuiteskin sen verran vanha niin haluaisin nähä hänet ennenkuin jos ku kuolee, mutta en voi kuiteskaan ketään pakottaa tapaamaan minua :/

46

755

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      Joko olet idiootti tai provo.

    • ei valehtelua

      Voi hyvänen aika. Jos haluat soittaa kummitätille niin sano rehellisesti, että kuka soittaa. Minä en ymmärrä sellaista, että soitat ensin ja valehtelet nimesi. Tuo on minusta karmein asia, mitä voi tehdä. Jospa kummitäti ei halunut Sinun viestiisi vastata, kun valehtelit nimesi. Lähetä vaikka kirje Hänelle.

      • tyttö14vee

        Tiedän oli tyhmää valehdella, mutta se oli pakko, koska pelkäsin, että välit ovat niin äidilläni ja kummillani, että jos olisin sanonut oikean nimeni hän olisi heti sulkenut ja kun en ollut edes varma onko se sama henkilö niin halusin eka varmistaa. :/

        mutta joo tyhmää oli ja kadun :(


    • outo ikävä

      Siis kummitäti ei pidä yhteyttä, ei siis ole pitänyt siitä asti kun olit NELJÄN? Niiin.. Tiedän monta ihmistä joilla tilanne sama, mutta ei ole vaivannut päätään moisella. Tuo nyt on vaan osa elämää -ei sen enempää. Tuskin tuo heikko yhteydenpito on ollut neljä-vuotiaan vika

      Miksi sinun nyt täytyy saada yhteys juuri kummitätiisi? Onko taustalla jotain henkistä pahaa oloa, johon etsit nyt ketä vaan vanhempaa tukijaa? Onko sinulla hyvä suhde vanhempiisi? Vai mitä tämä nyt on..

      Täytyy sanoa, etten ole koskaa lukenut/ kuullut vastavaa, ja herkästi nyt mietin että voiko tää olla edes tosi.

      • 17+14

        No etkö tiedä että ripille päästessä nykyään kummi seisoo konfirmoitavan takana siunaamassa tms. eli 14-vuotiaalla saattaa hyvinkin olla kummia koskevia ajatuksia ja ihan käytännön pyyntöjä.
        Eikö sinulla aloittaja ole ketään sukulaista, joka olisi väleissä sekä äitisi että tuon siskon kanssa, ja joka voisi toimia välittäjänä ihan järjellisessä pyynnössäsi.


      • tyttö14vee

        No olen 14 ja menen ripille tänä vuonna, joten olisi kiva jos olisi kummi siellä niinkuin ''kaikilla'' muilla :/
        Mutta eniten tässä mietityttää se miks hän ei halua olla yhteydessä, onhan hän äitini sisko. Mulla on ihan ok välit äitiin, mitä tämä nyt ei ole kertonut syytä miksi en ole nähnyt moneen vuoteen kummiani :/
        ja sitä paitsi tämä on totta


      • tyttö14vee
        17+14 kirjoitti:

        No etkö tiedä että ripille päästessä nykyään kummi seisoo konfirmoitavan takana siunaamassa tms. eli 14-vuotiaalla saattaa hyvinkin olla kummia koskevia ajatuksia ja ihan käytännön pyyntöjä.
        Eikö sinulla aloittaja ole ketään sukulaista, joka olisi väleissä sekä äitisi että tuon siskon kanssa, ja joka voisi toimia välittäjänä ihan järjellisessä pyynnössäsi.

        Mun äiti ei oo yhteydessä keheenkään sukulaiseensa :( mut ite olen äitin veljen kanssa tekemisissä, koska tämä haluaa tavata mua, mutta äiti ei tiedä siitä, koska kun otin enooni yhteyttä, tämä soitti pari viikkoa sen jälkeen kun oltiin oltu yhteyksissä enon kanssa mun äitille ja kysy että voisivatko he sopia, mutta äiti ei halunnut :( eikä äitin veli ole myöskään muitten sukulaisten kanssa tekemisissä muutakuin mun :) ja minä olen hänen lapsiensa kanssa :)


      • Hyvä!
        tyttö14vee kirjoitti:

        No olen 14 ja menen ripille tänä vuonna, joten olisi kiva jos olisi kummi siellä niinkuin ''kaikilla'' muilla :/
        Mutta eniten tässä mietityttää se miks hän ei halua olla yhteydessä, onhan hän äitini sisko. Mulla on ihan ok välit äitiin, mitä tämä nyt ei ole kertonut syytä miksi en ole nähnyt moneen vuoteen kummiani :/
        ja sitä paitsi tämä on totta

        Sinä aloittaja olet fiksu tyttö. Yrität selvittää asiat. Älä kuitenkaan ota itsellesi taakkaa, mikä ei sinulle kuulu. On hyvä, ettet ota mallia äidistäsi, mitä ihmissuhteiden hoitamiseen tulee.

        Ehkä voisit mennä keskustelemaan koulupsykologin tai -kuraattorin kanssa.


      • tyttö14vee
        Hyvä! kirjoitti:

        Sinä aloittaja olet fiksu tyttö. Yrität selvittää asiat. Älä kuitenkaan ota itsellesi taakkaa, mikä ei sinulle kuulu. On hyvä, ettet ota mallia äidistäsi, mitä ihmissuhteiden hoitamiseen tulee.

        Ehkä voisit mennä keskustelemaan koulupsykologin tai -kuraattorin kanssa.

        kiitos :) joo mietin mä hetken sitä kuraattoria, mutta mun mielest tää ei ehk oo ihan sen arvonen asia mut en oo varma :/


      • huonoja äitejäkö?
        17+14 kirjoitti:

        No etkö tiedä että ripille päästessä nykyään kummi seisoo konfirmoitavan takana siunaamassa tms. eli 14-vuotiaalla saattaa hyvinkin olla kummia koskevia ajatuksia ja ihan käytännön pyyntöjä.
        Eikö sinulla aloittaja ole ketään sukulaista, joka olisi väleissä sekä äitisi että tuon siskon kanssa, ja joka voisi toimia välittäjänä ihan järjellisessä pyynnössäsi.

        Mitä sitten. Ei voi olla noin tärkeä juttu -tai ei itselleni ainakaan ollut. Herää kysymys onko aloittajalla itsellään nyt asiat kunnossa. Kenenkään maailmahan nyt ei normaalisti tuohon romahda, ellei sitten ole psyykattu kotoa asti noihin elämän ns. normeihin.

        Miettikää miten lapsenne kasvatatte kohtaamaan maailman tyrskyt.


      • tyttö14vee
        huonoja äitejäkö? kirjoitti:

        Mitä sitten. Ei voi olla noin tärkeä juttu -tai ei itselleni ainakaan ollut. Herää kysymys onko aloittajalla itsellään nyt asiat kunnossa. Kenenkään maailmahan nyt ei normaalisti tuohon romahda, ellei sitten ole psyykattu kotoa asti noihin elämän ns. normeihin.

        Miettikää miten lapsenne kasvatatte kohtaamaan maailman tyrskyt.

        ööö... Oonko väittäny, että mun maailma romahtaa tohon? :O ja sulla ei ehkä oo kaikki muumit laaksossa, kun tuut tänne väittää, että muut kasvattaa lapsensa huonosta. Mä oon saanu parhaan kasvatuksen mun äitilt, mitä voi toivoo:)


      • ei maksa enää
        17+14 kirjoitti:

        No etkö tiedä että ripille päästessä nykyään kummi seisoo konfirmoitavan takana siunaamassa tms. eli 14-vuotiaalla saattaa hyvinkin olla kummia koskevia ajatuksia ja ihan käytännön pyyntöjä.
        Eikö sinulla aloittaja ole ketään sukulaista, joka olisi väleissä sekä äitisi että tuon siskon kanssa, ja joka voisi toimia välittäjänä ihan järjellisessä pyynnössäsi.

        Lapsettomat sukulaiset ja ystävät pyydetään kummeiksi vain sen takia, että niillä oletetaan olevan sen verran varallisuutta, että muistavat kummilastaan rahalahjoilla syntymäpäivinä ja jouluna.


    • vastaajatyty

      En minäkään ole yhteyksissä moneen sukulaiseen. Sitä paitsi -se tunne kun kaikki sukulaiset syyttää kaikesta- . Jos haluat kummitätisi nähdä, niin ehdotan, että kun seuraavan kerran laitat viestiä Hänelle niin aloitat puhumalla omalla nimelläsi, vähän niinkun koulussa tai jossakin työhaastattelussa!:) Jos ei tätisi halua puhua, niin etpä mitään menetä ja se on sen tädin pahe sitten. Jos ei halua tuntea, niin sitten ei tunneta.

    • guuguu2

      voivoi toivottavasti saat asiatkuntoon

    • tyttö14vee

      kysyisin viel sellast et tietääkö joku pystyisinkö kirkolta kysyy onko tämä henkilö enää edes kummini? :)

    • .............

      No kysy asiaa äidiltäsi.

      • tyttö14vee

        olen kysynyt monta kertaa, mutta hän on sanonut että asia ei kuulu minulle :O


    • elotarja

      Jätä koko ns. kummitäti omaan arvoonsa, niin minäkin tein, tosin ollessani 50 v.
      Huomasin mikä ihminen hän kuorensa alla on ja syvän halveksunnan kera jätin pois elämästäni.

      • tyttö14vee

        Mutta mua jää muuten kaivamaan esim. jos hän kuolee, että miksi en ottanu yhteyttä :/
        Ja kummius loppuu rippikoulun jälkeen, niin olisi kiva tavata ennen sitä :/


    • Snowman2

      Miten tämä ihminen voi olla sinulle niin merkityksellinen? Jos et ole koskaan ollut tekemisissä hänen kanssaan, mikä on se asia miksi ajattelet että sinulla on jokin side häneen. Hänhän voi olla vaikka kuinka tylsä tyyppi. Tai jos vaikka äitisi on ollut tylsä hänelle eikä hän siksi halua olla tekemisissä kummityttönsä kanssa. Usein nämä kummikuviot menevät aikuisten suhteiden mukaan.Tai sitten vain nämä kummiasiat eivät ole niin tärkeitä toisille. Ei ole välttämättä mitään kummempaa syytä miksei olla yhteydessä.

      • tyttö14vee

        Ei mulle tärkeetä ole luoda siihen mitää sidettä enemmä mua kiinnostaa se, että miksi äitille ja kummilleni on tullut riitaa(jos se nyt on syy) :/


    • Snowman2

      Ai et haluakaan kummiasi rippikirkkoon? Kun vähän kasvat tulet huomaamaan, että kaikilla (vaikka en haluaisi käyttääkään ääriilmaisuja) ihmisillä on ihmissuhteita mitkä eivät menneet kuten Stromsössä. Ehkä näin oli kummillasi ja äidilläsi. Toiset ihmiset ovat sokeita virheilleen (tai tekemisilleen) toiset vähemmän. Jos kysyt toiselta saat jonkun vastauksen, jos kysyt toiselta saat toisenlaisen vastauksen. Joten jos saat vastauksen äidiltäsi tai kummiltasi et todennäköisesti tiedä vieläkään totuutta. Joten (minun elämää nähneen ihmisen) neuvo on, keskity nuoren ihmisen elämääsi ja opi lisää eläen. Voi olla että vielä saat jonkinlaisen selityksen. Mutta muista että se ei ole välttämättä totuus.

      • tyttö14vee

        Siis haluan joo! Mutta mua kiinnostaa tavata tää kummi ku kerta alkuun oon päässy, mut en kehtaa ottaa yhteyttä toista kertaa ku tuntuu jotenki itsekkäältä, jos hän ei halua mua elämäänsä


    • nynonei

      Siis miten on teidän ihmisten vaikeeta ymmärtää tätä asiaa. Olen ollut samanlaisessa tilanteessa missä jäin ilman setiä ja tätejä ja en tutustunut oikein keneenkään suvussani koska äidiltä meni välit kaikkien kanssa. Vanhempana halusin ottaa yhteyttä vaikka minuun kukaan ei ottanut ihan vaan kun halusin tavata sukuani ja olin tietenkin yksinäinen ja surullinen siitä tilanteesta. Voin sanoa että oli yksi pelottavimmista teoista mitä olen tehnyt kun otin yhteyttä eri ihmisiin koska jotkut rupesivat haukkumaan äitiäni ja jotkut vain eivät välittäneet. Sitä ei kukaan muu ymmärrä joka ei ole tilanteessa. Olis ollu parempi etten olisi edes yrittäny koska sain oloni vielä pahemmaksi ja hylätymmäksi sen jälkeen. Perhana että vanhemmat voi pilata lastensa elämää omilla mokillaan. Ajatelkaa mitä haluutte tästäkin ei oo väliä. Ap kirjottajalle antaisin neuvon että ihan suoraan ota yhteys omalla nimellä rohkeesti ja vielä ehkä kirje perässä niin ainakin olet yrittänyt ja on sitten kiinni tädistäsi mitä tapahtuu seuraavaksi mutta ole valmis kaikkeen tämä voi olla myös mahdollisuus tädillesi olla ilkeä äidistäsi.

    • Täti

      Tyttö 14veelle. Kummitätisi ja äitisi käytös eivät johdu sinusta. Saat itsellesi mielenrauhan ja tiedät, että olet tehnyt parhaasi, jos vaikka kirjoittaisit hänelle kirjeen ja kerrot hänelle ajatuksistasi. Jos hän ei vastaa kirjeeseesi, se on hänen ongelmansa, ei sinun.

    • Tiia1

      Äitisi ja hänen sisarensa ovat jostain syystä katkaisseet välinsä. Siihen on siis joku syy, mutta syy et missään nimessä ole sinä.

      Jotenkin vain tuntuu siltä, että kumpikaan heistä ei halua sinun nyt siinä alkavan sotkottaa heidän välissään ja tätä asiaa kaivelemaan. Sehän on heidän kahden välisensä. Miksi sinulle on niin tärkeää olla yhteydessä tätiisi, joka ilmiselvästi ei sinua mitenkään kaipaa?

      14-vuotias on vielä niin lapsi, että hänelle ei välttämättä haluta alkaa selvitellä aikuisille ihmisille aikoinaan tapahtuneita välirikkoja ja niiden syitä.

      • tyttö14vee

        kyl se vähän mulle kuuluu, jos on kerta se sisko kummiks valittu :/ ja, kun mä tiiän, että äitikin varmaa haluais selvittää asiat siskonsa kanssa, mutta kumpikaan ei uskalla tehä alotetta.

        eikä mulle nyt niin erityisen tärkeää olisi pitää yhteyttä, kunhan kiinnostaa :)

        mutta mietin, että voisin sen kirjeen kirjottaa, kun moni on sitä ehdottanu (:

        Kiitos kaikille vinkeistä :)


      • lupaus_kestää
        tyttö14vee kirjoitti:

        kyl se vähän mulle kuuluu, jos on kerta se sisko kummiks valittu :/ ja, kun mä tiiän, että äitikin varmaa haluais selvittää asiat siskonsa kanssa, mutta kumpikaan ei uskalla tehä alotetta.

        eikä mulle nyt niin erityisen tärkeää olisi pitää yhteyttä, kunhan kiinnostaa :)

        mutta mietin, että voisin sen kirjeen kirjottaa, kun moni on sitä ehdottanu (:

        Kiitos kaikille vinkeistä :)

        Juu kyllä kummilla on "lakisääteiset" velvollisuutensa, oli sisarestaan sitten just mitä mieltä hyvänsä. Vieläkin painaa mieltä kun kolmen lapsen yksinhuoltajana en saanut järjestymään ainoan kummipoikani konfirmaatioon lähtöä kuuden tunnin ajon päähän. Minua olisi kaivattu juuri tuohon kummintehtävään kirkossa..pojan äiti kertoi että ei toivoisi pojan olevan se yksi reppana, jolta kummi puuttuu ja joka joutuu tyytymään isoiseen kummin korvikkeena.
        Onko sinulla aloittaja ketään kummia tulossa seremoniaasi mukaan?
        Jos ei, niin sitten "kovat piippuun". Sopivassa hetkessä pyydä saada puhua tulevan rippipappisi tai ryhmäsi nuorisotyöntekijän tms. kanssa. Kerro surullinen tarina kummitädistäsi ja pyydä, voisiko pappi soittaa kummitädille ja pyytää tätä mukaan konfirmaatioosi.


      • tyttö14vee
        lupaus_kestää kirjoitti:

        Juu kyllä kummilla on "lakisääteiset" velvollisuutensa, oli sisarestaan sitten just mitä mieltä hyvänsä. Vieläkin painaa mieltä kun kolmen lapsen yksinhuoltajana en saanut järjestymään ainoan kummipoikani konfirmaatioon lähtöä kuuden tunnin ajon päähän. Minua olisi kaivattu juuri tuohon kummintehtävään kirkossa..pojan äiti kertoi että ei toivoisi pojan olevan se yksi reppana, jolta kummi puuttuu ja joka joutuu tyytymään isoiseen kummin korvikkeena.
        Onko sinulla aloittaja ketään kummia tulossa seremoniaasi mukaan?
        Jos ei, niin sitten "kovat piippuun". Sopivassa hetkessä pyydä saada puhua tulevan rippipappisi tai ryhmäsi nuorisotyöntekijän tms. kanssa. Kerro surullinen tarina kummitädistäsi ja pyydä, voisiko pappi soittaa kummitädille ja pyytää tätä mukaan konfirmaatioosi.

        Kyllä mä ymmärtäisin, että ei pääse esim. 6h ajomatkan päästä, mutta mun kummi asuu 30min ajomatkan päässä :) ja kiitos sulle "lupaus_kestää" tosta vinkkistä, että voin mennä puhuu rippipapille, koska oon miettiny sitä, mut en sit oo kehdannu, jos se on semmone "ei niin tärkeä asia" ja ei oo tulos muita kummei, ku mun ainoot kummit on tää äitin sisko ja sen mies, mutta luontevasti ei se sen mieskää ole muhun ollut yhteydessä.


      • ei valehtelua
        tyttö14vee kirjoitti:

        Kyllä mä ymmärtäisin, että ei pääse esim. 6h ajomatkan päästä, mutta mun kummi asuu 30min ajomatkan päässä :) ja kiitos sulle "lupaus_kestää" tosta vinkkistä, että voin mennä puhuu rippipapille, koska oon miettiny sitä, mut en sit oo kehdannu, jos se on semmone "ei niin tärkeä asia" ja ei oo tulos muita kummei, ku mun ainoot kummit on tää äitin sisko ja sen mies, mutta luontevasti ei se sen mieskää ole muhun ollut yhteydessä.

        Minulla on kolme kummia, josta yksi on kuollut ja kaksi elossa. Lähetän heille aina joulukortin. He ovat kyllä muistaneet minua ripille pääsyn johdosta. Nyt olen jo 51 vuotta ja ensi kuussa täytän 52 vuotta. En ole heidän kanssaan missään yhteydessä. Jos haluan heihin yhteyden niin kyllä minä itse rehellisesti otan yhteyttä kertomalla nimeni, kun soitan. Ehkä tämä Sinun tilanteesi on muodostunut pahaksi, kun sisaret ovat riidoissa. Minä en kyllä Sinun tilanteessasi ottaisi mitään painetta. Kyllä sinne rippikirkkoon voi tulla jokin hyvä ystävä, joka tulee Sinut siunaamaan alttarille. Rukoile Jumalaa, että Hän auttaisi tässä asiassa. Hyvää talvea Sinulle ja muista nauttia Suomen puhtaasta ja kauniista luonnosta.


      • 11+18
        ei valehtelua kirjoitti:

        Minulla on kolme kummia, josta yksi on kuollut ja kaksi elossa. Lähetän heille aina joulukortin. He ovat kyllä muistaneet minua ripille pääsyn johdosta. Nyt olen jo 51 vuotta ja ensi kuussa täytän 52 vuotta. En ole heidän kanssaan missään yhteydessä. Jos haluan heihin yhteyden niin kyllä minä itse rehellisesti otan yhteyttä kertomalla nimeni, kun soitan. Ehkä tämä Sinun tilanteesi on muodostunut pahaksi, kun sisaret ovat riidoissa. Minä en kyllä Sinun tilanteessasi ottaisi mitään painetta. Kyllä sinne rippikirkkoon voi tulla jokin hyvä ystävä, joka tulee Sinut siunaamaan alttarille. Rukoile Jumalaa, että Hän auttaisi tässä asiassa. Hyvää talvea Sinulle ja muista nauttia Suomen puhtaasta ja kauniista luonnosta.

        Juridisesti kummius loppuu ripillepääsyyn, jos oikein olen ymmärtänyt.
        Ennenvanhaan kummit olivat vähän kuin varavanhemmat, eli kummius oli lupaus ottaa lapsi huollettavakseen jos vanmemmat kuolevat tai eivät pysty hoitamaan.
        Nykyään painoptetaan hengellisen kasvatuksen osuutta...no neljävuotiaasta neljätoistavuotiaaksi on pitkä aika. Voi olla että kummia hävettää ja nolottaa lupauksen pettäminen lapsen osalta. Mutta kaikki on vielä anteeksi annettavissa, jos anteeksi osataan pyytää?


      • tyttö14vee
        ei valehtelua kirjoitti:

        Minulla on kolme kummia, josta yksi on kuollut ja kaksi elossa. Lähetän heille aina joulukortin. He ovat kyllä muistaneet minua ripille pääsyn johdosta. Nyt olen jo 51 vuotta ja ensi kuussa täytän 52 vuotta. En ole heidän kanssaan missään yhteydessä. Jos haluan heihin yhteyden niin kyllä minä itse rehellisesti otan yhteyttä kertomalla nimeni, kun soitan. Ehkä tämä Sinun tilanteesi on muodostunut pahaksi, kun sisaret ovat riidoissa. Minä en kyllä Sinun tilanteessasi ottaisi mitään painetta. Kyllä sinne rippikirkkoon voi tulla jokin hyvä ystävä, joka tulee Sinut siunaamaan alttarille. Rukoile Jumalaa, että Hän auttaisi tässä asiassa. Hyvää talvea Sinulle ja muista nauttia Suomen puhtaasta ja kauniista luonnosta.

        kiitos! :) hyvää talvea mys teille:)


      • vain yksi etappi
        tyttö14vee kirjoitti:

        kyl se vähän mulle kuuluu, jos on kerta se sisko kummiks valittu :/ ja, kun mä tiiän, että äitikin varmaa haluais selvittää asiat siskonsa kanssa, mutta kumpikaan ei uskalla tehä alotetta.

        eikä mulle nyt niin erityisen tärkeää olisi pitää yhteyttä, kunhan kiinnostaa :)

        mutta mietin, että voisin sen kirjeen kirjottaa, kun moni on sitä ehdottanu (:

        Kiitos kaikille vinkeistä :)

        Tässäpä syy miksi en suostunut oman siskoni lasten kummiksi....

        Ihmiset ja elämäntilanteet muuttuu. Olisin nyt enemmän huolissani siitä, onko sinulla muuten asiat ok? Tiedän että tuossa iässä kamppailee itsetunnon kanssa ja etsii oikeutusta olemassa ololleen. Mutta älä anna kaiken kiteytyä nyt tähän yhteen kummiasiaan.

        Äitisi ja tätisi kyllä selvittävät vielä välinsä -usko pois. Sitä ennen usko sinä itseesi ja hanki omia mielenkiinnon kohteita, seikkaile ja nauti elämästä, terve järki mukana tietenkin. Älä keskity niin toisiin kuin itseesi :)


      • tyttö14vee
        vain yksi etappi kirjoitti:

        Tässäpä syy miksi en suostunut oman siskoni lasten kummiksi....

        Ihmiset ja elämäntilanteet muuttuu. Olisin nyt enemmän huolissani siitä, onko sinulla muuten asiat ok? Tiedän että tuossa iässä kamppailee itsetunnon kanssa ja etsii oikeutusta olemassa ololleen. Mutta älä anna kaiken kiteytyä nyt tähän yhteen kummiasiaan.

        Äitisi ja tätisi kyllä selvittävät vielä välinsä -usko pois. Sitä ennen usko sinä itseesi ja hanki omia mielenkiinnon kohteita, seikkaile ja nauti elämästä, terve järki mukana tietenkin. Älä keskity niin toisiin kuin itseesi :)

        On mulla kaikki ok :) ainakin tietääkseni.

        ja joo mä päätin niin, että mä laitoin kummille kirjeen, jos hän ei vastaa. En enää yritä ottaa yhteyttä:) ja keskityn omiin juttuihin:)


      • vain yksi...
        tyttö14vee kirjoitti:

        On mulla kaikki ok :) ainakin tietääkseni.

        ja joo mä päätin niin, että mä laitoin kummille kirjeen, jos hän ei vastaa. En enää yritä ottaa yhteyttä:) ja keskityn omiin juttuihin:)

        Hyvä tyttö! Kivaa kevättä :))


    • puhu_totta

      kannattaa sanoa suoraa oma nimi!

    • sellaista elämä on

      Kummius ei juridisesti ala mistään eikä lopu mihinkään. Kummius ei ylipäänsä ole juridinen asia.

      Kummia ei siis koske mikään velvoite kummilasta kohtaan. Kummius on täysin vapaaehtoinen juttu, jonka suhteen voi tehdä miten haluaa tai olla tekemättä mitään. Siis mitään, - M I T Ä Ä N - velvoitetta ei ole mihinkään. Eikä kyllä mitään oikeuksiakaan.

      Näissä asioissa liikutaan pelkästään tunteiden tasolla.

      Minä olen kyllä sitä mieltä, ettei neljätoistavuotiaan pitäisi ryhtyä ainakaan kyselemään, miksi näiden siskosten välit ovat katkenneet. Voi olla, että siellä on asioita, joita tuon ikäisen ei vielä kuulu käsitellä, ei välttämättä edes ymmärtää.

      Voit ilman muuta kuitenkin ottaa yhteyttä kummeihisi ja esittää kutsun rippijuhliisi, tosin ensin sitä pitää kysyä vanhemmiltasi. Hehän sinun juhlasi järjestävät ja heidän on tiedettävä, keitä sinne kutsutaan. Jos tämä tätisi ei halua tulla sinne, et voi sille mitään. Siellä altarilla sinua voi tulla siunaamaan vaikkapa mummosi tai joku muu läheinen ihminen. Jos siis otat tähän kummitätiisi yhteyttä, ota sitten huomioon myös se, että voit saada todellakin ns. kylmää vettä niskaasi. Jos äidilläsi ja tädilläsi on ollut jokin iso vaikea riita aikoinaan, tästä se saattaa sitten leimahtaa uudelleen liekkiin. Tai sitten ei. Ja toivottavasti ei.

      Nin kuin edellinen kirjoittaja ilmaisi, elämä ei ole suoraviivaista. Kaikenlaista sattuu ja tapahtuu. Elämäntilanteet muuttuvat ja ihmisetkin muuttuvat. Ei ole mitenkään ihmeellistä, että ihmiset voivat vieraantua toisistaan, vaikka olisivat jossain vaiheessa hyvinkin läheisiä. Ystävyydetkään eivät aina kestä, ja sukulaistenkin kesken voi tulla vaikeita ristiriitoja, jotka sitten erkaannuttavat ihmiset toisistaan. On tapauksia, että on parempikin pysytellä erillään. Onhan se vähän surullista, mutta niinhän sitä sanotaan, että sukulaiset tulee luojan lahjoina, mutta ystävät saa onneksi itse valita.

      • tyttö14vee

        okei:) en vain tiiä, kuinka kysyä äitiltä sitä kutsumista, koska olen monta kertaa kysyny esim. "miksi en ole nähnyt häntä" niin äiti on vain vastannu esim. "ei puhuta siitä" "ei kuulu sulle" :/

        ja tiedän ettei kummilla ole mitään velvoteitta paimenella toisten lapsia


    • tyttö14vee

      mutta nyt musta tuntuu et asiat okei:) koska keskiviikkona laitoin kummitädilleni kirjeen ja hän oli kuulemma soittanut äidilleni tänään:D ja he olivat sopineet:) eli kummitätini siis näki kirjeeni ja kutsuni rippijuhliini:) ja otti yhteyden äitiin ja ehotti vielä, että tavattaisiin:)

      ja kiitos vielä teille kaikille, kun sain rohkeutta kirjottaa sen kirjeen

    • hienoa!

      hienoa, että asiat selvisi!

    • 4+19

      mulla on vähä sama tilanne tosin olen käynyt jo rippikoulun, mutta kiinnostaisi tietää vielä miten tämä "tarina" jatkui, jos suostut kertoo?

    • ollutsiella

      Sinun aiti ja hanen sisko (siis sinun kummi) ovat olleet sukset ristissa ne 10 vuotta.Luultavasti typotyhjasta asiasta.Tai ehka sinun mutsi painosti liikaa siskoaan,tyyliin etta osta parempia lahjoja jne.

    • tyttö14vee

      No eksyin ny ite takas tänne sivulle minkä aloitin ja joo joku kysy, että suostunko kertomaan miten tarina jatkui ja joo päättyi onnellisesti! Äiti ja kummi(äitin sisko) ovat hyvissä väleissä ja olen tutustunut äitin siskon lapsiin ja ollaan käyty monesti niillä kylässä ja ne meillä, ihanaa porukkaa kaikki! Olen myös käynyt ny rippikoulun, joka muuten oli mahtava kokemus! Kummit tuli molemmat siunaamaan. Ollaan vielä rippijuhlienki jälkeen pidetty kummiin plajon yhteyttä etenki minä ja äidilleki tämä hänen sisko tuntuu tosi tärkeältä nykyään, he nimittäin soittelevat päivittäin

      Vielä kaikenlisäksi oon tutustunu tosi paljon tämän vuoden aikana äitin sukuun ja moni on kiitelly mua, että oon saanu kaikki riidat pois tältä suvulta ja tuonu kaikki taas yhtee.

      Olen siis ylpeä ittestäni ja perheestäni!

      • Onnea ja Siunausta

        Kiva kuulla. Anna menneiden olla, vaikka kuinka uteluttaisti äitisi ja tätisi välirikon aihe. (ehkä mies, raha, tai suhde vanhempiin, tai joku typerä kiista). Tavallisia asioita ja elämää eteenpäin !


    • Janet53

      Mahtava tyttö olet! Rohkea!

      Kaikkea hyvää Sinulle! :-)

      • 2+7

        Herää


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1412
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1193
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe