Tahallinen teiniäitiys tosi nuorena

üsiüsi

Kuinka kukaab uskaltaa tulla äidiksi nuorena?? Erityisesti tarkoitan niitä jotka nuorina hankkiutuvat tahallaan raskaaksi. Miten ne uskaltaa? Entä jos lapsi kaduttaa vuoden parin päästä? Entä jos se kaduttaa viiden tai kymmenen vuoden päästä? Äitiys muuttaa koko elämän lopullisesti, kuinka keltään löytyy rohkeutta lähteä semmoiseen?

Itse olen 14, pian 15, ja mulla on vauvakuumetta. On ollut jo reilu puoli vuotta. Ja voi kuinka monta kertaa oonkaan päättänyt, että teen sen muksun heti kun tulee tilaisuus siihen. Mutta että joku ihan aikuisten oikeasti tosiaan tekee sen, huih! IHAN OIKEASTI TULEE RASKAAKSI.

Kyllä mä jonkun Teyan ymmärrän (nykyään 18 vuotias, tuli raskaaksi tahallaan 15 vuotiaana, tuttu Teiniäidit-sarjasta), sillähän oli aivan hirveä elämä ennen tytärtään. Kauheat ulkonäköpaineet, itseinho, se oli epäsuosittu ja ainakin aiemmin oli ollut kiusattukin, se oli masentunut, syömishäiriöinen ja vihas kouluakin ja varmasti koko elämäänsäkin. Ja kännäs tyylii 13vuotiaasta eteenpäin, näinpä se sitten omasta mielestään ehti elää nuoruudenkin pois alta ennen raskautta. Kun on asiat oikeasti noin pahasti, ymmärrän kyllä että halutaan teinivanhemmiksi. Eihän se äitiys voi olla enää pahempaa kuin tuo tuollainen elämä. Elämään kaivataan aivan täysi muutos.

Kunhan vähän tilitän aatoksiani, ei mulla muuta.

26

2351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Teiniäitiys on Suomessa harvinaista ja vielä harvinaisempaa on se, että joku haluaa tahallaan tulla raskaaksi teiniä. Useimmat teiniraskaudet ovat huolimattoman ehkäisyn tai ehkäisyn puuttumisen seurausta. Teineillä ei ole vielä kehittynyt selvää kuvaa siitä kuinka raskaaksi tullaan. :)

    • Miesope

      Raskaus ei todellakaan ole keino irtautua ongelmista ja muuttaa elämän suuntaa, kuten jokunen lapsonen täällä kuvittelee. Jos lapsen hankkii, elämän pitää pikemminkin olla hallinnassa ja tilanteen vakaa. Sen tyyppistä tilannetta teini ei yleensä pysty tarjoamaan. Touhun siis kustantaa aina joku muu.

      Samoin, on todella naivia kuvitella, että nuoruus on jotenkin "eletty", mikäli on aloittanut ryyppäämisen ja holtittomuudet täysillä tehoilla jo teininä. Asiahan ei niin ole. Sitä nuoruutta jatkuu kyllä edelleenkin ja mikään ei takaa sitä ettei menojalka alkaisi vipattaa uudelleen myöhemmin. Moisia voi kuvitella vain lapsellinen teini. Siinäei myöskään ole mitään pahaa, vaikka ihminen sitten joskus viihteellä käykin. Lapsi ei ole pelastusrengas, joka kiskoo ongelmissa olevan tyttösen kuiville! On sairasta edes ajatella sellaista.

      Fiksuin osa Suomen nuorista ei halua perheenlisäystä alaikäisenä. Suurin osa kyllä ymmärtää sen mistä on kysymys perheen perustamisessa. Ikävä kyllä, nämä tietoisesti lapsia alaikäisenä hankkivat tyttöset ovat usein todellakin ongelmatapauksia, jotka eivät hallitse omaa elämäänsä. He kuvittelevat olevansa jo teineinä kypsiä ja jotenkin erikoisia tapauksia, jotka oikeasti ymmärtävät kaikesta kaiken.

      Kun totuus sitten aikanaan niskaan kaatuu, syy on jonkun muun. Vastuuta ei itse kanneta vaan laskun maksavat lapset. Rahallinen vastuu jää yhteiskunnalle. Näin on usein jo toisessa tai jopa kolmannessa polvessa.

      • teiniäidiksi halunnut!

        En puolustele teinivanhemmuutta, mutta otan kyllä kantaa tuohon että tahallaan raskaaksi haluavat teinit ovat ongelma tapauksia, koska ei se aina pidä tosiaankaan paikkaansa. Ei niitä lapsia kuitenkaan kovin nuorena tehdä kannata! Ei se menohalu todellakaan lopu sillä että on aloittanu ryyppään 13 kesäsenä yms. Lapset ei ikinä paranna ongelmia ja jos niin ajattelee, niin se todellakin on merkki epäkypäkypsyydestä!

        Itse aikoinani halusin nuoreksi äidiksi. Olen kunnollisen perheen lapsi ja aina saanut rakkautta ja huolenpitoa, joten siinä ei ole syy siihen miksi lapsen halusin. Ongelmiakaan ei ollut, en ollut kiusaaka enkä kiusattu. Sillä hetkellä tietysti vielä poikaystävä oli muutaman vuoden vanhempi. Olin 17, kun lapsesta aloimme puhumaan. Todellakin nuori, koulut kesken yms. Silloin tottakai pidin itseäni erittäinkin kypsänä ja muita vanhempana yms.. tätä harhakuvitelmaa iso osa teineistä kantaa, sitten paljon vanhempina tajutaan että ihan muksujahan sitä oltiin ja ollaan vielä pitkään. 20v kuvittelee olevansa aikuinen, mutta 25vuotiaana sitä tajuaa että ei parikymppisenä vielä tiennyt mistään mitään.

        Noh, takaisin asiaan. Ehkäisy jätettiin sitten pois, olisin toki ollut täysi-ikäinen vauvan syntyessä, mutta siltikin vielä kouluja käyvä. Miehellä oli tässä vaiheesaa koulutus ja vakipaikka (on samassa paikassa vieläkin) Meillä tuo vauvahaave ei tuottanut tulosta pitkään aikaan. Olihan se kauheata ja jokaiset menkat kyllä repi sydämen rinnasta. Halu saada lapsi oli niin kova. Itse sen kokeneena voin sanoa että tiedän mitä varhais aikuisen päässä liikkuu. Olin mukamas niin valmis äitiyteen ja oli mukamas niin pitkä suhde, paskat! Ei pari vuotta tuon ikäisenä kuitenkaan ole vielä kovin paljoa. Uskallan nämä asiat sanoa ja toivon että nuoret ei tästä nyt niin riemastu, koska puhun kokemuksella! Halusin itsekkin nuorena äidiksi, halusin monta lasta ja rakastin miestäni. Nuorena sitä vain on niin hektistä ja luullaan että on se suuri rakkaus kyseessä, vaikka eipä se nuori osaa vielä rakastaa kuin vanhempiaan ja sisarruksiaan.

        Meillä lapsen saaminen kesti pitkään. Ehdin opiskella kaksi ammattia, saada hyvän työpaikan, rakastua mieheeni aina vaan uudelleen ja nauttia hänestä. Kokoajan sitä omaa lapsettomuutta suri, omasta mielestäni olin kokoajan valmis, jo sillon 17vuotiaana. Kun lasta ei tullut, niin pytyin aina realiatisesti ajattelemaan jälkeenpäin sitä että olisinko ollutkaan oikeasti valmis, jos vauva olisi syntynyt niin tottakai oltaisiin valmiita oltu, mutta ikä ja elämänkokemus ei todellakaan ole pahitteeksi!

        Nyt 10vuotta myöhemmin tuossa vieressä pinnasängyssä nukkuu muutaman kuukauden ikäinen tyttövauva. Vauva jota niin kovasti on kaivattu ja haluttu, vauva jona oli toiveissa ja haaveissa pitkään ja joka oli kokoajan mielessä kun kasvoin aikuisuuteen.

        Olisin siis itsellin teiniäiti, joten en teitä tuomitse. Kehoitan kuitenkin miettimään, että ette te kovin aikuisia vielä ole. Varrotkaa hetki niin huomaatte sen kyllä :) en olisi ollut huono äiti jos olisimme lapsen saaneet heti kun aloimme yrittämään, mutta nyt olen parempi äiti kuin mitä olisin ollut. Pystymme tarjoamaan pitkäm parisuhteen, vakaan talouden ja elämänkokemuksen. Eihän se raha onnea tuo, mutta turvan se tuo. On eri asia käydä luukulla ja elää tuilla kuin että käy itse töissä ja tienaa itse rahansa. Vaikka se lapsettomuus aika oli hirveätä ja jokaiset menkat useiden vuosien ajan repi sydämen rinnasta ja sai minut inhoamaan itseäni naisena, niin nyt jälkeenpäin voin sanoa että olen tyytyväinen etten tullut raskaaksi, koska nyt pystyn tarjoamaan lapselleni mieheni kanssa niin paljon enemmän :)

        Eipäkai tällä kertomuksella nii merkitystä ole, mutta ajatelkaa nuoret asiaa! Ette te ole vielä aikuisia tai ette todellakaan ole "kehittyneempiä ja vanhempia kui muut" se on illuusio jonka huomaatte väistämättä todeksi kun vuodet vierivät eteenpäin!


      • teiniäidiksi halunnut!
        teiniäidiksi halunnut! kirjoitti:

        En puolustele teinivanhemmuutta, mutta otan kyllä kantaa tuohon että tahallaan raskaaksi haluavat teinit ovat ongelma tapauksia, koska ei se aina pidä tosiaankaan paikkaansa. Ei niitä lapsia kuitenkaan kovin nuorena tehdä kannata! Ei se menohalu todellakaan lopu sillä että on aloittanu ryyppään 13 kesäsenä yms. Lapset ei ikinä paranna ongelmia ja jos niin ajattelee, niin se todellakin on merkki epäkypäkypsyydestä!

        Itse aikoinani halusin nuoreksi äidiksi. Olen kunnollisen perheen lapsi ja aina saanut rakkautta ja huolenpitoa, joten siinä ei ole syy siihen miksi lapsen halusin. Ongelmiakaan ei ollut, en ollut kiusaaka enkä kiusattu. Sillä hetkellä tietysti vielä poikaystävä oli muutaman vuoden vanhempi. Olin 17, kun lapsesta aloimme puhumaan. Todellakin nuori, koulut kesken yms. Silloin tottakai pidin itseäni erittäinkin kypsänä ja muita vanhempana yms.. tätä harhakuvitelmaa iso osa teineistä kantaa, sitten paljon vanhempina tajutaan että ihan muksujahan sitä oltiin ja ollaan vielä pitkään. 20v kuvittelee olevansa aikuinen, mutta 25vuotiaana sitä tajuaa että ei parikymppisenä vielä tiennyt mistään mitään.

        Noh, takaisin asiaan. Ehkäisy jätettiin sitten pois, olisin toki ollut täysi-ikäinen vauvan syntyessä, mutta siltikin vielä kouluja käyvä. Miehellä oli tässä vaiheesaa koulutus ja vakipaikka (on samassa paikassa vieläkin) Meillä tuo vauvahaave ei tuottanut tulosta pitkään aikaan. Olihan se kauheata ja jokaiset menkat kyllä repi sydämen rinnasta. Halu saada lapsi oli niin kova. Itse sen kokeneena voin sanoa että tiedän mitä varhais aikuisen päässä liikkuu. Olin mukamas niin valmis äitiyteen ja oli mukamas niin pitkä suhde, paskat! Ei pari vuotta tuon ikäisenä kuitenkaan ole vielä kovin paljoa. Uskallan nämä asiat sanoa ja toivon että nuoret ei tästä nyt niin riemastu, koska puhun kokemuksella! Halusin itsekkin nuorena äidiksi, halusin monta lasta ja rakastin miestäni. Nuorena sitä vain on niin hektistä ja luullaan että on se suuri rakkaus kyseessä, vaikka eipä se nuori osaa vielä rakastaa kuin vanhempiaan ja sisarruksiaan.

        Meillä lapsen saaminen kesti pitkään. Ehdin opiskella kaksi ammattia, saada hyvän työpaikan, rakastua mieheeni aina vaan uudelleen ja nauttia hänestä. Kokoajan sitä omaa lapsettomuutta suri, omasta mielestäni olin kokoajan valmis, jo sillon 17vuotiaana. Kun lasta ei tullut, niin pytyin aina realiatisesti ajattelemaan jälkeenpäin sitä että olisinko ollutkaan oikeasti valmis, jos vauva olisi syntynyt niin tottakai oltaisiin valmiita oltu, mutta ikä ja elämänkokemus ei todellakaan ole pahitteeksi!

        Nyt 10vuotta myöhemmin tuossa vieressä pinnasängyssä nukkuu muutaman kuukauden ikäinen tyttövauva. Vauva jota niin kovasti on kaivattu ja haluttu, vauva jona oli toiveissa ja haaveissa pitkään ja joka oli kokoajan mielessä kun kasvoin aikuisuuteen.

        Olisin siis itsellin teiniäiti, joten en teitä tuomitse. Kehoitan kuitenkin miettimään, että ette te kovin aikuisia vielä ole. Varrotkaa hetki niin huomaatte sen kyllä :) en olisi ollut huono äiti jos olisimme lapsen saaneet heti kun aloimme yrittämään, mutta nyt olen parempi äiti kuin mitä olisin ollut. Pystymme tarjoamaan pitkäm parisuhteen, vakaan talouden ja elämänkokemuksen. Eihän se raha onnea tuo, mutta turvan se tuo. On eri asia käydä luukulla ja elää tuilla kuin että käy itse töissä ja tienaa itse rahansa. Vaikka se lapsettomuus aika oli hirveätä ja jokaiset menkat useiden vuosien ajan repi sydämen rinnasta ja sai minut inhoamaan itseäni naisena, niin nyt jälkeenpäin voin sanoa että olen tyytyväinen etten tullut raskaaksi, koska nyt pystyn tarjoamaan lapselleni mieheni kanssa niin paljon enemmän :)

        Eipäkai tällä kertomuksella nii merkitystä ole, mutta ajatelkaa nuoret asiaa! Ette te ole vielä aikuisia tai ette todellakaan ole "kehittyneempiä ja vanhempia kui muut" se on illuusio jonka huomaatte väistämättä todeksi kun vuodet vierivät eteenpäin!

        Voi ei, tuo viestini oli täynnä kirjotusvirheitä! Syytän tästä kellonaikaa ja että kirjoitan puhelimella joten kaikki kirjaimet ei ole aina niitä mitä pitäisi. Ajatuskatkoakin taisi olla, tai sitten päätin uusia sanoja keksiä mm: epäkypäkypsyydestä :)

        Mutta eiköhän kaikilla sisälukutaito pelaa sen verran että selon kirjotuksestani saa ja jos ei pelaa, niim ehkäpä sitten parempikin ettei tajua mitä tarkoitin.


      • Anonyymi

        Haista vittu


    • Ikävä ihminen

      Kirjoitit asiaa. Täällä on kuitenkin vain lähinnä trolleja ja jokunen fanaatikko. Järkipuhe menee täällä useimmiten hukkaan.

      • sansa stark

        Jep, suurinosa näistä teiniäideistä on trolleja. Määkin käyn aina vaan naureskelemassa kaikille "veronmaksajien pussista" -tyypeille. Ihan tottahan he puhuvat mutta sellaset fanaatikot on ihan parhautta, voi sitä vihan määrää joka huokuu näytön läpi :D


      • teiniäidiksi halunnut!
        sansa stark kirjoitti:

        Jep, suurinosa näistä teiniäideistä on trolleja. Määkin käyn aina vaan naureskelemassa kaikille "veronmaksajien pussista" -tyypeille. Ihan tottahan he puhuvat mutta sellaset fanaatikot on ihan parhautta, voi sitä vihan määrää joka huokuu näytön läpi :D

        On kyllä aika hauskaa että lähes jokaisella palstalla pyörii trolleja ja todennäköisesti he ovat vielä samoja tyyppejä. He jaksavat vinkua ties mistä, mutta mitähän se heidän oma elämä on? Tuskin kuitenkaan mitään kovin hohdokasta kun suuri elämäntyö on trollata suomi24 palstoilla :D

        En mäkään arvosta verovaroin elelijöitä, mutta ei se multa ole pois.


      • ...
        teiniäidiksi halunnut! kirjoitti:

        On kyllä aika hauskaa että lähes jokaisella palstalla pyörii trolleja ja todennäköisesti he ovat vielä samoja tyyppejä. He jaksavat vinkua ties mistä, mutta mitähän se heidän oma elämä on? Tuskin kuitenkaan mitään kovin hohdokasta kun suuri elämäntyö on trollata suomi24 palstoilla :D

        En mäkään arvosta verovaroin elelijöitä, mutta ei se multa ole pois.

        Kyllähän se on sinulta(kin) pois.


      • teiniäidiksi halunnut!
        ... kirjoitti:

        Kyllähän se on sinulta(kin) pois.

        Isompi veroerä on kuitenkin muissa kuin teiniäitien elättämisessä :) Saman verran niitä veroja makseltaisiin vaikka yksikään alle 19v ei tekisi lapsia. Tätä ajoin takaa.

        Ja itse karsisin kyllä monista muista kuluista ensin jos vaan saisin päättää, mutta eihän meitä rivikansalaisia kuunnella, kun herrat eduskunnassa päättää säästöpaketeista ja leikkaa ties mitä julkisen sektorin asioista joista kuitenki veromme maksamme, siitä huolimatta verot nousee ja palvelut suppeentuu.

        Mutta se tästä asiasta, ei heittäydytä näihin asioihin vaan pysytään aiheessa :)


    • usiusi

      Ei se Teya tietenkään ole fiksusti tehnyt (vaikka sillä nykyään vaikuttaakin menevän hyvin), mutta kyllä silti ymmärrän tuota päätöstä hankkiutua raskaaksi tuossa tilanteessa. Se päätös johtui varmaan juurikin siitä että elämä oli aika vinksallaan ja siitä että oli aloittanut juomisen aikaisin (eli aiheuttanut itselleen paljolla juomisella liian aikaisin kehitysvamman eikä itse tajua sitä. Teya on nykyäänkin aika lapsellisen ja teinimäisen oloinen 18-vuotiaaksi. Surullista.)

      • ...

        Ymmärrät hänen päätöstään? Mutta ajatteletko yhtään, että lapsi ehkä tarvitsisi vähän vanhemman, koulutusta ja elänkokemusta hankkineen ja siten viisaamman äidin, ollakseen samalla viivalla muiden lasten kanssa, kun aloittaa koulunkäyntinsä?

        Lapsi "pelastaa" äidin, mutta kuka ajattelee lasta? Millainen tulee lapsellisen, teinimäisen ja tyhmäksi jääneen äidin lapsesta?


    • Miesope

      En ymmärrä, mistä ihmeestä jonkun päähän voi tulla ajatus, että lapsen aculla jotenkin "pelastaa" itsensä ongelmilsta. Ajatus on sairas ja jopa tämän keskustelun trollien LUULISI käsittävän sen.

      Lapsi tarvitsee tasapainoisen ja turvallisen perheen, jossa hänen vanhempansa ovat kykeneviä hoitamaan häntä. Lapsi ei ole laastari. Teinityttöjen hölmöilyt alkavat mennä jo yli ymmärryksen!

      • Montako tunnet?

        Siis keiden hölmöilyt?


      • tuleva isä :3

        LAPSI TARVITSEE RAKKAUTTA IHAN VITUN SAMA ONKO VANHEMILLA KOULUTUS VAI ASUUKO VIELÄ VANHEMPIEN LUONA! TÄRKEIN ON RAKKAUS!


      • 20-2
        tuleva isä :3 kirjoitti:

        LAPSI TARVITSEE RAKKAUTTA IHAN VITUN SAMA ONKO VANHEMILLA KOULUTUS VAI ASUUKO VIELÄ VANHEMPIEN LUONA! TÄRKEIN ON RAKKAUS!

        Lapsen psyykkisen kehityksen kannalta on tärkeää, että vanhemmat ovat henkisesti vakaita ja valmiita huomioimaan lasta. Itse epäilisin, että 15-vuotias ei ole itse vielä läheskään yhtä vakaa ja valmis (henkisellä puolella) lapsen hankkimiseen kuin esimerkiksi 25-vuotias. Vanhempien koulutuksella ei nyt niinkään ole väliä, mutta itsenäinen toimeentulo kielii vastuusta ja valmiudesta omatoimiseen elämään.
        Jos tämä 15-vuotias varhaisteini päättää kuitenkin kaikesa huolimatta lapsen pujauttaa maailmaan, toivottavasti hän myös tukee ja ymmärtää lastaan, ei laiminlyö eikä vieritä vastuuta vanhemmilleen tai kumppanin vanhemmille ja toivottavasti nuoren tukiverkosto (kumppani, vanhemmat, suku,...) on hyvä ja lähellä nuorta.


    • usiusi

      Nimim. ..., turha mulle paasata. YMMÄRRÄN Teyaa mutten silti ole itse samaa mieltä hänen silloisesta päätöksestään jättää ehkäisy pois.

      • ...

        "Ymmärrän tätä "Teyaa", kuka sitten lieneekin siinä mielessä, että hän lienee oikeasti vajaavaltainen? Suomessa ei esim. vammaisten pakkosterilointi ole sallittua


    • Antaisin neuvon...

      Kännääminen ja bilettäminen 13-vuotiaana ei ole "nuoreen elämistä pois alta ennen raskautta".

      Jos ei sitä asiaa täysin käsitä, niin kannattaa tosissaan jättää sen lapsen teko myöhemmälle.
      Ihan totta, mikä ihmeen kiire teillä on? Jos kävisitte rauhassa peruskoulun loppuun ja sen jälkeen toisen asteen ennen raskautta, niin silloinkin olisitte vasta 18-20 - vuotiaita.

      Pitäisi ensin opetella itsenäistymään, sehän siinä teini-iässä portaittain tapahtuu. Otetaan etäisyyttä vanhempiin ja eletään enemmän sitä omaa elämää.
      Täysi-ikäisenä hankitaan työpaikka ja harjoitellaan ottamaan myös taloudellinen vastuu itsestään (eli omasta tilipussista maksetaan kaikki laskut. Sillä, mitä tilille jää pakollisten menojen jälkeen, on pärjättävä).
      Kun aika on otollinen, niin aletaan etsiä omaa asuntoa ja lennetään pois pesästä. Silloinkin se oma taival on vasta aluillaan.
      Myöhemmin pakkaan voi tulla mukaan poikaystävä, josta tulee myöhemmin avopuoliso ja lopulta aviopuoliso.

      Kyllä näin nämä kaikki itse kokeneena suosittelen, että kannattaa elää nuo elämänvaiheet ihan vielä ilman lasta. Saa rauhassa tutustua aikuisten maailmaan porastettuna, eikä niin että se kaikki viskaistaan raa'asti silmille, kuten teinivanhemmilla kävisi.

      Ja jos kaivataan elämään muutosta, niin kyllä niitä muitakin elämänmuutoksia löytyy kuin äitiys. Ja siis ihan sellaisia, jotka eivät ole yhtä lopullisia kuin raskaus, vaan niistä voi palata entiseen jos tuntuu, ettei tämä ollutkaan kiva juttu.

    • temppe24

      Lapsikin ollut kiireellisessä sijoituksessa...

    • tuleva isä :3

      Me olemme tyttöystäväni kanssa 15v ja tyttöystäväni on raskaana ja tahalleen olemme sen tehneet itse vietin puolivuotta lastenkodissa elämää ja paljon muitakin ongelmia ollut mutta en sen takia sitä lasta halua vaan ihan normaaleista syistä ja eihän se vaikeaa ole elää semmoisen kanssa! :)

      • Trollintunnistin

        Taas täällä trollaamassa? Painu mopoilemaan siitä!


    • Sivullinennaapuri

      Tietysti olisi ihanaa olla äiti nuorena ja sorjana. Voisi elätellä kuvitelmaa siitä, kuinka eri tavalla kasvattaisi oman ihanan lapsensa kuin mitä omat vanhemmat ovat tehneet.

      On vain pidettävä tiukasti mielessä, että se uusi tulokas on HENKILÖ, persoona,ihminen, jolla on omat mielipiteensä, toiveensa ja mieltymyksensä. Hän ei ehkä ole lainkaan sellainen, kuin teini oli kuvitellut, tai vaikka olisikin, hän alkaa hyvin nuorena jo osoittaa omaa tahtoaan. Hän on vanhempiensa vastuulla ja saa heiltä elämän eväät.
      En varoittele enkä saarnaa. Jokainen lapsi-vanhempi-tilanne on ainutkertainen.

      Mutta on muistettava, että vanhemmuus kestää sitten oman elämän loppuun saakka, ja jos epäonnistuu kasvatuksessa, saa siitä kantaa huolta vuosikymmenet.

      Lähelläni oli nuori äiti, jonka esikoinen syntyi, kun hän oli 17, ja mies meni armeijaan. Äiti hoivasi vauvelia yksinään ensi kuukaudet. Lisää lapsia tuli pian, ja se ensimmäinen oli isoveli sitten perheessä, jossa kaikkien ikävuosien yhteissumma ei ollut viittäkymmentä.
      Pojalta vaadittiin isoveljeyttä, ymmärrystä, sopeutumista, avuliaisuutta jne. Hän oli pikkupojasta asti ahdistunut, riitaisia, aina pahanteossa, näpisteli kaupoista ja naapureiden vajoista, vei toisten polkupyörät, kiusasi, epäonnistui koulussa, jäi kiinni päihteistä, kasvatti ja myi kannabista jne. oli työtön ja lopuksi linnassa.
      Hän oli liian nuorten vanhempien esikoinen. Nämä olivat kuvitelleet sen suloisen, pullukan vauvan ja ihanan pienen pojan, ja kun pettymys alkoi vaivata, he jättivät lapsen oman onnensa nojaan. Muista lapsista tuli tavallisia kansalaisia, mutta koko perheen ahdistuksen kantoi tämä esikoinen.
      Minua on hänen kohtalonsa aina murehduttanut, sillä hyvillä mielin ollessaan hän on ihan mukava ja ystävällinen mies. Kukaan ei vain enää pysty luottamaan häneen missään asiassa.

    • Trollaaus

      ...

    • Ihanaakohölmöt

      Kyllä pääsääntöisesti teiniäidit ovat moniongelmaisia jotka eivät pysty huolehtimaan itsestään saatikka lapsesta.Kuvitteleevat että saavat kaiken tuen eli asunnot ja toimeentulot kun eivät tule omien vanhempiensa kanssa toimeen niin tekevät kaikenlaista älytöntä.Lapset huostaanotetaan usein.Jälkeenjääneitä hyväksikäytettäviä ääliöitä.

    • Anonyymi

      Fiksua pohdintaa ollut. Ehkä olet nyt äiti?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      1986
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      52
      1720
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1626
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe