pieniä huomioita

ei ei ei ja ei

Olen pistänyt merkille lenkillä että koirapuistoissa, kuinka ristiriitaisia komentoja osa (suurin osa) antaa koirilleen. Esim. Pepi "ei, tänne", Pepi "ei, seuraa" koirat toki tekevät niin kuin sanotaan, mutta kun niille vain toistetaan ja toistetaan noita ja muita "käskyjä", niin menevät takuulla sekaisin. Mutta nämä koirat kyllä tottelee hyvin, eli "eivät tule tänne", "eivät seuraa" jne.

Itse vältän ei sanan käyttöä, mutta ihan uteliaisuudestani haluaisin tietää, onko muut huomannut tuollaista ? Ja, onko joku huomannut, että itse käyttää tuota "ei, tänne" tms. käskyä/komentoa ? Vai oletko edes ajatellut asiaa koiran kannalta ?

16

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse asiassa

      tuossa mitä yhdeksi käskyksi väitit, on kylläkin kaksi käskyä. Näin ollen kirjoitusmuotona se esitetään ei! - tänne! Ja kaikki koulutetut koirat kyllä tietää mitä tehdään kun ei sanotaan: Silloin loppuu se mitä ollaan tekemässä siihen paikkaan ja odotetaan uutta käskyä. Joka siis tulee heti perässä(kärsimättömiä kun monet koirat ovat, omistajiensa lisäksi) uusi käsky: Tänne!

      Ei pitäisi olla kauhian vaikea tällaista yksinkertaista asiaa käsittää, ellei tarkoituksena ole provota.

      • ei ei ei ja ei

        Mitä provoa ? Taidat itse olla niitä jotka huutaa koiralleen ei, tänne, ei tänne jne. Järjetöntä on huutaa peräkkäin noita käskyjä, koira tekee just niin kuin pyydetään, jos huutaa ei tänne, koira ei tule. Miksi pitää sitä ei-sanaa hokea ? Omallani toimii pelkkä tänne, en huutele ei-sanaa joka välissä tekee se mitä hyvänsä. Jos jotain ei saa ottaa sanon jätä.


      • Mitäkö provoa?
        ei ei ei ja ei kirjoitti:

        Mitä provoa ? Taidat itse olla niitä jotka huutaa koiralleen ei, tänne, ei tänne jne. Järjetöntä on huutaa peräkkäin noita käskyjä, koira tekee just niin kuin pyydetään, jos huutaa ei tänne, koira ei tule. Miksi pitää sitä ei-sanaa hokea ? Omallani toimii pelkkä tänne, en huutele ei-sanaa joka välissä tekee se mitä hyvänsä. Jos jotain ei saa ottaa sanon jätä.

        No ihan ilmiselvästi sinä yrität tässä aiheuttaa keskustelua ja riidellä asioista jotka eivät sinulle kuulu. Anna toisten hoitaa hommansa ja käskytä omaasi ihan omalla tavallasi. Sinun koirasi on sinun tapaasi tottunut, minun koirani on tottunut minun tapaani ja muiden koirat ovat tottuneet heidän itsekunkin isäntänsä tai emäntänsä tapaan toimia.

        Elä elämääsi äläkä muiden.


      • Kukin tavallaan
        Mitäkö provoa? kirjoitti:

        No ihan ilmiselvästi sinä yrität tässä aiheuttaa keskustelua ja riidellä asioista jotka eivät sinulle kuulu. Anna toisten hoitaa hommansa ja käskytä omaasi ihan omalla tavallasi. Sinun koirasi on sinun tapaasi tottunut, minun koirani on tottunut minun tapaani ja muiden koirat ovat tottuneet heidän itsekunkin isäntänsä tai emäntänsä tapaan toimia.

        Elä elämääsi äläkä muiden.

        Mielestäni parasta ohjausta koiralle ovat nämä "keskustelijat". Lenkillä käymme usein koiraystäviemme kanssa yhteisiä lenkkejä ja erään vanhemman naisen opastaminen (todellakin opastaminen) koiralle on todella hauskaa kuunneltavaa.

        Tullessamme tien ylitykseen hän opastaa koiraa jo monta metriä ennen ylitystä "nyt täytyy varoa autoja, Fifi odottaa ja katsotaan tuleeko autoja, hyvä Fifi, katsotaan molempiin suuntiin ja sitten vasta mennään yli, äläpäs Fifi nyt vedä, kun sieltä voi tulla autoja...." ja sama selvitys jatkuu kaikissa tilanteissa missä koiraa täytyy jollain tapaa komentaa.


      • Niinpä ;D
        Kukin tavallaan kirjoitti:

        Mielestäni parasta ohjausta koiralle ovat nämä "keskustelijat". Lenkillä käymme usein koiraystäviemme kanssa yhteisiä lenkkejä ja erään vanhemman naisen opastaminen (todellakin opastaminen) koiralle on todella hauskaa kuunneltavaa.

        Tullessamme tien ylitykseen hän opastaa koiraa jo monta metriä ennen ylitystä "nyt täytyy varoa autoja, Fifi odottaa ja katsotaan tuleeko autoja, hyvä Fifi, katsotaan molempiin suuntiin ja sitten vasta mennään yli, äläpäs Fifi nyt vedä, kun sieltä voi tulla autoja...." ja sama selvitys jatkuu kaikissa tilanteissa missä koiraa täytyy jollain tapaa komentaa.

        Itse teen ihan sitä samaa pääasiassa. Parasta tuossa on se että näillä henkilöillä on usein ne parhaiten käyttäytyvät koirat. Siis useimmiten, sillä poikkeuksiakin on.


      • fghfghfghg
        Kukin tavallaan kirjoitti:

        Mielestäni parasta ohjausta koiralle ovat nämä "keskustelijat". Lenkillä käymme usein koiraystäviemme kanssa yhteisiä lenkkejä ja erään vanhemman naisen opastaminen (todellakin opastaminen) koiralle on todella hauskaa kuunneltavaa.

        Tullessamme tien ylitykseen hän opastaa koiraa jo monta metriä ennen ylitystä "nyt täytyy varoa autoja, Fifi odottaa ja katsotaan tuleeko autoja, hyvä Fifi, katsotaan molempiin suuntiin ja sitten vasta mennään yli, äläpäs Fifi nyt vedä, kun sieltä voi tulla autoja...." ja sama selvitys jatkuu kaikissa tilanteissa missä koiraa täytyy jollain tapaa komentaa.

        Keskustelijat on erikseen ja se on ok..silloin koira tietää että kunhan lörpöttelee mutta kun on käskysana niin oltava selkeä ja johdonmukainen.

        Itse olen sekä selkeä että höpöttäjä..höpötän koiralle että mentäiskö kaupassa käymään vielä vai ei. Mutta tokotreeneissä selkeys on se tärkein. Ja oikeassakin elämässä käskysanat toimineet hyvin vaikka ei ole se helpoin rotu.Mutta myös elekielen luenta tärkeää.

        Treenasin myös että kerroin koiralleni sadun ja sinne satuun upotin käskysanat joista palkitsin..eli kettu tuli ja meni MAAHAN(koiruus maahan ja palkkio)...ja sitä nauratti niin paljon puuha että meni YMPÄRI:.hauskaa treeniä ja kontaktin luontia..

        Toisaalta kuunteli välillä niin tarkkaan että erotti maneerimme eli jaaha kai sitä voisi lähteä niin koira alkoi venyttelemään ja valmistautui kotiin lähtöön. ;)


      • ei ei ei ja ei
        fghfghfghg kirjoitti:

        Keskustelijat on erikseen ja se on ok..silloin koira tietää että kunhan lörpöttelee mutta kun on käskysana niin oltava selkeä ja johdonmukainen.

        Itse olen sekä selkeä että höpöttäjä..höpötän koiralle että mentäiskö kaupassa käymään vielä vai ei. Mutta tokotreeneissä selkeys on se tärkein. Ja oikeassakin elämässä käskysanat toimineet hyvin vaikka ei ole se helpoin rotu.Mutta myös elekielen luenta tärkeää.

        Treenasin myös että kerroin koiralleni sadun ja sinne satuun upotin käskysanat joista palkitsin..eli kettu tuli ja meni MAAHAN(koiruus maahan ja palkkio)...ja sitä nauratti niin paljon puuha että meni YMPÄRI:.hauskaa treeniä ja kontaktin luontia..

        Toisaalta kuunteli välillä niin tarkkaan että erotti maneerimme eli jaaha kai sitä voisi lähteä niin koira alkoi venyttelemään ja valmistautui kotiin lähtöön. ;)

        Itse juttelen koiralleni usein, jos katselee jotain kerron mitä siellä on. Juttelen myös tienlaidassa odottaessamme tienylitystä, koira kuuntelee eikä ryntäile tielle. Osaa nykyisin jo "oikean äänen" milloin saa valoissa lähteä yli, tosin katsoo ensin minuun ja kun sanon, että nyt mennään äkkiä, lähtee kiireesti tien yli.

        Ja olen samaa mieltä elekielestä, jos ei osaa koiransa elekieltä, tilanteet tulevat "yllättäen", vaikka enteet oli pitkään ilmassa, esim. toisen koiran päälle hyökkäys jne. vaikka muut jo näki tilanteen. Samoin osa ei huomaa koiransa olevan jo siinä pisteessä, että kohta alkaa rähinä, varsinkin nuorten urosten kanssa sitä moni ei huomaa.


      • Varsin usein
        ei ei ei ja ei kirjoitti:

        Itse juttelen koiralleni usein, jos katselee jotain kerron mitä siellä on. Juttelen myös tienlaidassa odottaessamme tienylitystä, koira kuuntelee eikä ryntäile tielle. Osaa nykyisin jo "oikean äänen" milloin saa valoissa lähteä yli, tosin katsoo ensin minuun ja kun sanon, että nyt mennään äkkiä, lähtee kiireesti tien yli.

        Ja olen samaa mieltä elekielestä, jos ei osaa koiransa elekieltä, tilanteet tulevat "yllättäen", vaikka enteet oli pitkään ilmassa, esim. toisen koiran päälle hyökkäys jne. vaikka muut jo näki tilanteen. Samoin osa ei huomaa koiransa olevan jo siinä pisteessä, että kohta alkaa rähinä, varsinkin nuorten urosten kanssa sitä moni ei huomaa.

        ne nuoret urokset tahtovat olla ensikoiran omistajilla. Kyllä hekin oppii. Jos ei opi, niin yleensä seuraavaa rekkua ei koskaan enää tule. Aika harvoin näkee useamman koiran omistanutta, joka ei osaisi sitä ennakoida.


      • ererrtetet
        Varsin usein kirjoitti:

        ne nuoret urokset tahtovat olla ensikoiran omistajilla. Kyllä hekin oppii. Jos ei opi, niin yleensä seuraavaa rekkua ei koskaan enää tule. Aika harvoin näkee useamman koiran omistanutta, joka ei osaisi sitä ennakoida.

        Ikävä kyllä koiria annetaan paljon pois ja lopetetaan..kun ei ymmärretä perusteita ja ollaan epäjohdonmukaisia.. jotkut koirat sallii sen ja jotkut stressaantuu ja alkaa reagoida ei toivotulla tavalla.

        Tuttuni on omistanut jo viisi koiraa ja kolme lopetettu käytöksen takia :( Joillekin koirat on kertakäyttöisiä jos ei sovi omaan elämäntyyliin tai ei osata kouluttaa sen luonteista niin lopetus sillä koirassa vika. :(


    • fghhjhgjg

      Totta samaan kiinnittänyt huomiota.

      Käskyt oltava tosiaan selkeitä. jos pyytää luokse niin tänne riittää. Tosin ei mene käskyä käytän silloin kun haluan koiran vain pysähtyvän. Seis sana olisi kyllä parempi.

      Ihmettelen että koirat ei sekoa epäjohdonmukaisuudesta. Ja kannattaisi tarkkaan harkita mitä sanaa käyttää ja että muukin perhe käyttää samaa sanaa..tai elettä.

    • Mimi 19
    • metsän pojat

      Ihme aloitus.

      Koirani kykenevät ymmärtämään kaksi perättäistä käskyä sujuvasti. Ei! pysäyttää aikeen lähteä tutkimaan metsänlaitaa. "Tänne!" saa koiran tulemaan luokse.
      Pelkän luoksekutsun koira helposti ignoroi, jos joku muu kiinnostaa enempi.
      Tämä toimii meillä, joten ilmeisesti koirani, molemmat metsästysrotuiset, ovat normikoiria älykkäämpiä

      Mitään järkevää perustetta ei-sanan välttelylle ei ole, toisin kuin aloittaja ilmeisesti yrittää viestittää.

      • nyt en tajua

        Kerroppa yksi hyvä syy miksi huutaa peräkkäin eitänne ? Koirat eivät ole ihmisiä, koirat eivät ajattele ihmisten tavalla. Miksi pelkkä tänne ei riitä ? Jos koira tekee jotain epäsopivaa, miksei voi pelkästää huutaa ei tai tänne ? Koira lopettaa todennäköisesti tekemisensä kun huudat tänne ? Metsästyskoirille harvemmin edes käskyjä huudellaan vaan pillillä ohjataan ja tulevat luoksekin, omanikin on oppinut pillille hyvin, vaikkei ole metsästyskoira edes.


      • Anna nyt vaan
        nyt en tajua kirjoitti:

        Kerroppa yksi hyvä syy miksi huutaa peräkkäin eitänne ? Koirat eivät ole ihmisiä, koirat eivät ajattele ihmisten tavalla. Miksi pelkkä tänne ei riitä ? Jos koira tekee jotain epäsopivaa, miksei voi pelkästää huutaa ei tai tänne ? Koira lopettaa todennäköisesti tekemisensä kun huudat tänne ? Metsästyskoirille harvemmin edes käskyjä huudellaan vaan pillillä ohjataan ja tulevat luoksekin, omanikin on oppinut pillille hyvin, vaikkei ole metsästyskoira edes.

        itse kunkin hoitaa koiransa sillä tavalla kuin he ovat tähänkin saakka hoitaneet. Miksi ihmisten muka sinun tahtosi mukaan pitäisi toimia?


      • metsän pojat
        nyt en tajua kirjoitti:

        Kerroppa yksi hyvä syy miksi huutaa peräkkäin eitänne ? Koirat eivät ole ihmisiä, koirat eivät ajattele ihmisten tavalla. Miksi pelkkä tänne ei riitä ? Jos koira tekee jotain epäsopivaa, miksei voi pelkästää huutaa ei tai tänne ? Koira lopettaa todennäköisesti tekemisensä kun huudat tänne ? Metsästyskoirille harvemmin edes käskyjä huudellaan vaan pillillä ohjataan ja tulevat luoksekin, omanikin on oppinut pillille hyvin, vaikkei ole metsästyskoira edes.

        "Pelkän luoksekutsun koira helposti ignoroi, jos joku muu kiinnostaa enempi. "

        Jäikö sinulta ymmärtämättä tämä lause? Tämän syyn takia olen ottanut myös EI:n käyttöön, ja toimii paremmin.

        Enkä huuda eitänne, vaan: EI - tauko - tänne!

        Kyllä oot viisas kun tunnut tietävän kaiken jo pillikutsuistakin. Olenkohan nyt tehnyt jonkin emämunauksen, kun emme pilliä käytä? Emme ole metsällä, vaan koirani ovat metsästysrotuisia.

        Minusta nyt menee jankkauksen puolelle. Et voi hyväksyä toisen tapaa toimia, vaan keksimällä yrität siitä vikaa keksiä. Hanki elämä.


    • ...

      Silloin kun minä en ole skarppi, myös minä käytän ei ja käsky yhdistelmää. Silloin kun olen skarppina koiran kanssa, niin silloin pelkkä käsky riittää.

      Minulta ei rääkäisyjä tulee vain niin automaattisesti, etten sille mitään mahda. Tosin olen myös niiiin laiska koiran omistaja, etten ole koiralle vieläkään opettanut mitä se ei tarkoittaa. Joten se on ihan sama sanonko sen vai en. Sen verran koira on vielä raakile, että riippuu ihan siitä missä koiran huomio on auttaako tilanteessa se ei käsky tai pelkkä käsky, monesti se yhä jää silti tottelematta. Mutta ei se mitään; raakile koiran kanssa nämä tilanteet on vain merkki, sitä huomaa mikä kaipaa vielä panostamista. Jos koira ei lopeta löytämänsä hampurilaisen jämän syömistä, vaikka sanon sille käskyn jätä tai ei-jätä, niin silloin tiedän, että jätä-käskyä pitää vielä vähän treenailla koiran kanssa muuallakin kuin vain kotona pöydillä olevien herkkujen kanssa. Tai jos koira katkaisee kontaktin kesken seuraamisen, eikä korjaa sitä vaikka sanon uudestaan käskyn seuraa tai ei-seuraa, kun toinen koira ärähtää vierellä, niin tiedän, että kontaktia pitää edelleen kovasti hioa. Eli ei pidä teilata koiria tottelemattomiksi ja omistajia taitamattomiksi kouluttajiksi, vaikka joskus meneekin väärin. Yleensähän näissä, kun koira ei reakoi käskyille on kyse vain siitä, että ollaan vielä vaiheessa tai sitten koirasta ei halutakaan sen kummoisempaa, vaan se riittää sille koiralle ja sille ohjaajalle ja he ovat onnellisia juuri niin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1600
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe