Oma vai muiden elämä ja tahto?

No-Idea-What-To-Do

Olen 22-vuotias nainen, ymmärsin olevani bi kuutisen vuotta sitten. Naiset ja miehet kiinnostavat minua lähestulkoon yhtä paljon, naiset ehkä hieman enemmän seurustelukumppaneina ja miehiin kenties tunnen enemmän seksuaalista vetovoimaa. Mutta hyvin pitkälti 50:50 menee.

Valtaosa kavereistani ja ystävistäni tietää suuntaumukseni, tosin heistäkin useimmat suhtautuvat huumorilla ja vitsailevat ja sallin sen. Mutta perheeni ei tiedä. Enkä tiedä voinko koskaan heille kertoa. Perheeni siis käsittää vanhempani, kaksi veljeä ja siskon. Olen vuosien saatossa yrittänyt udella hienovaraisesti mitä mieltä he ylipäätänsä ovat seksuaalivähemmistöistä ja esimerkiksi vireillä olevasta tasa-arvoisesta avioliittolaista. Isäni ja veljeni ovat erittäin jyrkkiä, veljen sanoja lainaten "homot ja lesbot kuuluvat hirteen eikä heille kuuna päivänä tulisi lapsia antaa, luonnoton asia kertakaikkiaan!". Äitini ja siskoni ovat hieman suvaitsevaisempia, mutta heidän kantansa tiivistettynä on osapuilleen "jokainen on millainen on, kunhan vain sellaiset pysyvät meistä kaukana."

Niin että mitenkäs sitä sitten asian ottaisi esille, kun välit katkeaisivat takuuvarmasti lämpimistä ja rakastavista väleistä huolimatta. Edellinen parisuhteeni kaatui juuri tähän, kun en uskaltanut viedä tyttöystävääni näytille tai edes kertoa hänestä. Pelkään, että tulen joskus menemään miehen kanssa naimisiin vain perheeni takia, kulissien takia. Siitäkin huolimatta että oikea rakkauteni olisi nainen. Tunnen olevani umpikujassa.

3

297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • quasi

      Suuntautuneisuus ei tarvitse olla kuin yksi pieni osa-alue elämässä, mutta siitä voi tulla iso perhesiteiden kohdalla, riippuen millaisia persoonia perheessä on.
      Varsinkin millainen persoona itse olet.
      Ainoastaan he voivat muuttaa käsitystään vähemmistöistä ja ainoastaan sinä voit elää elämääsi onnellisesti naisen tai miehen kanssa.
      Onnellisuus ei ikinä voi riippua toisten mielipiteista. Mikäli se niin tekee, mikä onkin yleistä, silloin olet liian sidoksissa egollisesti perheeseesi. Haluaisit heiltä hyväksyntää, tietenkin, vaikka ethän sinä voi sitä ikinä saada, ellet hyväksy ensin itseäsi.
      Ellet hyväksy kehen ihastut, rakastut. Pelkäät liikaa toisten mielipiteitä. Toki ymmärrettävää, mutta kuinka pitkään jaksaisit sellaista, kuunnella sitä negatiivisuutta? Ymmärrätkö että he noilla epäempaattisella tietämättömyyksillään "sylkevät" sinun päällesi?

      Minulla on asiallisen läheiset välit porukoihin eikä minun ole ikinä tarvinnut erikseen selittää itseäni, tai kenestä tykkään. Isällä on samanlainen suhtautumistapa vähemmistöihin kuin sinun isälläsi. Silti olen kertonut arkisia asioita esim minun ja kumppanin askareista, että typerin ihminenkin maan päällä ymmärtää, että olen hänen kanssaan suhteessa ja asutaan yhdessä.
      Oikeastaan minulla ei pelkästään suuntautuneisuus ole ns. perinteinen, niinkuin sinullakaan, vaan myös sukupuoli on erilainen kuin sen "pitäisi" olla. Mutta silti, olen vain tuonut esiin luonnollisella tavalla itseäni ja suhdeasioitani perheelleni, niinkuin ne vain olisivat sitä mitä ovat. Siihen ei aina tarvita selitystä. Ja tottakai ovat luonnollisia, minulle. Se on tärkeintä.

      Sinullakin on syytä muuttaa käsityksiäsi. Luot valmiiksi negatiivisia skenaarioita kertomalla välien katkeamisilla, sekä hylkäämisillä.
      Ajattelet ehkä olevasi vain realisti, mutta sitä se ei ole. Se on vain pelkoa mistä pystyisit irtaantumaan.

      Niinkuin sanoin, ihmissuhteet ja persoonat ovat erilaisia. Kukaan ei siis voi antaa sinulle sitä yhtä vastausta mikä korjaisi sinulle tilanteen.
      Sinun on vain päätettävä haluatko olla lopulta onnellinen. Tapahtuipa mitä tahansa.

    • BiNainen

      Oletko varma että välit katkeavat takuuvarmasti? Kun kyseessä on oma tytär ja perheenjäsen voi asia olla hyvinkin toisin jyrkistä mielipiteistä huolimatta. itse olen yli kolmenkympin ikäinen ja vielä viime syksyyn asti "normaalia" perhe-elämää elänyt nainen. Aikani pähkäilin samojen kysymysten ääressä kuten sinäkin että kelle voin kertoa ja kelle en ja kuinka kukakin suhtautuu ja lopunerin tulin tulokseen että sama miten kukakin suhtautuu koska tämä on minun elämäni ja muut saa sopeutua. Joten ero tuli miehestä ja nykyään elän naisen kanssa. Kerroin miehelleni että asia on nyt näin. Pelkäsin pahinta lähinnä lasten takia ja kuinka hankalaa tulee huoltajuus asiat olemaan koska mieheni on hyvin selväksi tehnyt kuinka yököttävää homous/lesbous on ja kuinka epänormaalia sellainen hänen mielestään on. Yllätyinkin kovasti positiivisestä suhtautumisesta asiaan ja kuinka helppo miehen oli hyväksyä tilanne. Olen myös kertonut lähipiirilleni ja isälleni ja kaikki ovat olleet kannustavia vaikkakin isäni oli hetki mietittävä miten se nyt näin meni mutta silti hän on hyväksynyt tilanteen. Sinuna miettisin mikä on tärkeintä elämässäsi? ja kenen onni on tärkeitä elämässäsi? Itse olen oman onneni löytänyt ja nämä ratkaisut olisin tehnyt näin myös ilman lähipiirini tukea vaikkakin raskaampaa tämä olisi ollut jos kaikki olisivat minulle selkänsä kääntäneet. Mutta en usko että nykymaailmassa näitä selänkääntäjiä enää paljoa löytyy! Tsemppiä sinulle ratkaisujesi tekoon, tiedän että ei ole helppoa mutta kyllä sinä itse tiedät mikä on oikea ratkaisu loppujen lopuksi! :)

    • jaska2+2

      " Ja jos alkaa pelkäämään niin saa pelätä koko ikänsä. "

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2013
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      55
      1731
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1634
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe