Oon hankkimassa ehkä marsun..

Marsufani

Olen siis hankkimassa ehkä marsuja n. 2 marsuu ja kysyisin teiltä joilla on/ollut marsuja nii kysyn tietoja niistä, oon kyllä lukenu tietoja et raikasta vettä ja tuoretta heinää pitää olla aina. Tässä ois muutamia kysymyksiä.

1. Naaras vai uros marsuja?
2. Kuinka usein häkki siivotaan?
3. Tarviiko häkkiiin puruja?
4. Pitääkö olla esim ruoka-aika?
5. Kasvattajalta vai eläinkaupasta?
6. Kui usein ne pitää olla vapaana häkin ulkopuolella?
7. Jos ostaa eläinkaupasta nii mite niitä kesytetään ja onko ne vaikee kesyttää?

Kertokaa toki muita tietoja marsuista, jos tässä ei ollut kaikkia kysymyksiä nii saa laittaa lisää tietoja niistä.

8

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marsua hankkimassa
      • Marsufani

        Juu, kiitti:)


    • Suosittelen myös ehdottomatsi lueskelemaan paljon tietoa muualtakin, mutta vastaampa kuitenkin vähän:

      1. Naaras vai uros marsuja?
      -melko merkityksetöntä, luonteessa ei juuri ole eroa. Uroksen ns. kakkakanjonin pesu teettää hieman lisätyötä.

      2. Kuinka usein häkki siivotaan?
      -Riippuu häkin koosta, marsumäärästä ja kuivikkeesta :P

      3. Tarviiko häkkiiin puruja?
      -Purua, tai vaikka puupellettiä, lastua kuten mörttiröpöä, paperikuiviketta kuten Toa Lätt tai vaikka pellavaa tai hamppua. Vaihtoehtoja riittää. Puru pölyää aika paljon, lentää kevyenä ympäriinsä ja saattaa tarttua pitkään turkkiin. Pelletti saattaa ärsyttää tassunpohjia. Toa Lätissä on mielestäni ehdottomasti paras imukyky.

      4. Pitääkö olla esim ruoka-aika?
      -Ei, mutta ruokkiminen usein, säännöllisin väliajoin on suolistolle parempi kuin saada ruoka yhtenä tai edes kahtena isona könttänä.

      5. Kasvattajalta vai eläinkaupasta?
      -Ehdottomasti kasvattajalta. Saat mahdollisimman kesyt ja terveet lemmikit, etkä tuo marsujen teettämistä ties missä oloissa, ja myymistä eläinkaupassa jossa niiden käsittelyyn ja jaloitteluun ei ole aikaa, eikä oikeasta hoidosta välttämättä tieto. Rahatkin saa eläinkauppa, eikä kasvattaja, jolla oikeasti on kulunut tuhottomasti rahaa poikasten hoitoon, etenkin jos ne on hoidettu kunnolla.

      Tutki ensin asuuko lähelläsi virallisia kasvattajia. Jos ei, voit vaikka laittaa heille sähköpostia ja kysellä tietäisivätkö he jonkun hyvän epävirallisen kasvattajan, joka asuu lähelläsi, tai joka saa poikasia usein kulkemaan sinne missä asut.

      6. Kui usein ne pitää olla vapaana häkin ulkopuolella?
      -Päivittäin, mahdollisimman paljon. Perus tehdashäkissä marsu ei mahdu tekemään juuri mitään, suuressa aitauksess tietysti asia on hieman eri.

      7. Jos ostaa eläinkaupasta nii mite niitä kesytetään ja onko ne vaikee kesyttää?
      -Tjaa, paha sanoa. Hyvällä tuurilla saat poikaset jotka on kotimaiselta kasvattajalta, ja ovat ihan täyskesyjä. Huonolla saat tukkueläimiä, jotka ei ole ihmisiä nähnytkään, pelkää hulluna, puree, eikä totu suhun ikinä. Muulta kuin kotimaiselta kasvattajalta tulevaa poikasta ei kannata ainakaan ostaa, vaikken muutenkaan eläinkauppaa suosittele. Ulkomainen tukku on pentutehdas. Toki "kasvattajissakin" on pentutehtailijoita. Kysyessä eläinkaupan pitäisi osata kertoa mistä poikaset on peräisin, jos ne ei kerro tai tiedä, älä osta!

      • Marsufani

        Kiitti vastauksista, autto paljon :)


    • marsu-tyty

      Moi!! Noi sun kaikki kysymukset oli helppoja!! Mulla ei oo marsuja, mutta saan varmaan kesällä. Oon lukenu ja kyselly tietoo vuoden ja tässä vastaukset!!
      1.Naaras marsuja!! Uroksetkin tulee toimeen mutta ne pitää leikata, voi muuten tapella!!!!
      2.Häkki pitää siivota noin kerran tai kaks viikossa!!
      3.Kyllä. Häkkiin tarvii puruja!!
      4.Marsut tottuvat tiettyyn aikaan. Jos esim syötät ne aamulla kymmenelta, ne tottuu aikaan, ja muutaman kerran päästä tietävät ajan jolloin ruokit ne!!
      5.Jos haluut näytttely marsun niin kasvattajalta. Jos vaan lemmikiksi nii eläin kaupasta, voi myös kasvattajalta.
      6.Marsujen pitää päästä jalotteleen häkin ulkopuolelle noin kerran päivässä jotain 15-30minnaa
      7.Ei oo mun mielest mitää kesyttämisii!!!!!

      LISÄTIETOA:
      Nosta häkki esim. pöydälle, sillä lattialla on vetoa!!
      Laita häkin alle sanoma lehti, niin kun nostat tai jotain, kosket häkkiin, purut ei lennä lättialle!!

      • "Naaras marsuja!! Uroksetkin tulee toimeen mutta ne pitää leikata, voi muuten tapella!!!!"
        -Uroksissa esiintyy hyvin pienellä prosentilla hormonaalista aggressiota, jolloin ne eivät välttämättä siedä kaveriaan. Etenkin hyvissä linjoissa, siis vastuullisilla kasvattajilla, se on kuitenkin harvinaista. Eläinkauppakasvattaja tai etenkään tukku ei välttämättä kiinnitä huomiota, tai saa edes tietää kasvattiensa aggressiivisuudesta. Siinäpä siis taas yksi hyvä syy suosia kasvattajia :) Yleensä poikamarsut on kuitenkin ihan yhtä hyvää pataa kuin naaraatkin. Kastraatio sen sijaan on pienelle eläimelle vaarallinen toimenpide, jota ei pitäisi tarjota mikään vakioratkaisuna.

        "Jos haluut näytttely marsun niin kasvattajalta. Jos vaan lemmikiksi nii eläin kaupasta, voi myös kasvattajalta"
        -Kasvattajat ei kasvata mitään ufoja näyttelyeläimiä, vaan päätavoite on hyvä luonteinen ja terve, mukava lemmikki :)

        "Marsujen pitää päästä jalotteleen häkin ulkopuolelle noin kerran päivässä jotain 15-30minnaa"
        -Onnettoman lyhyt aika perus tehdashäkissä asuville :/ Suosittelen lämpimästi ainakin tuntia, mutta jotain paria kolmea tuntia voi jo pitää siedettävänä. Kannattaa ajatella kääntäen: miltä marsuista tuntuu viettää loput yli 20 tuntia häkissä, jossa ei mahdu tekemään juuri mitään? Paras ratkaisu on tietty kunnon kokoinen aitaus, jos tahtoo aidosti ajatella marsujensa parasta :)

        "Nosta häkki esim. pöydälle, sillä lattialla on vetoa!!"
        -Ihan turhaa :P Normi lattialla ei edes vedä merkittävästi, ja marsu kyllä tottuu siihen ja pääsee halutessaan suojaan pesämökkiin. Sitäpaitsi, kuinka epäkätevää aina nostaa hänkin lattialle kun marsu jaloittelee, ja siellä Se vasta hurjaa vetoa saakin. Pitäisiköhän niitä juoksuttaakin vaikka tiskipöydällä..?


    • sarimuru88

      1 itse hankin 3 naarasmarsua

      2 mä siivoilen joka päivä marsun häkkiä otan sieltä märät ja likaset purut pois

      3 mä käytän ite mielelläni häkissä puruja pelletit on liian kovia marsun tassujen pohjille

      4 joo mä annan joka päivä samaan aikaan ruoat niille niin ne tottuu siihen

      5 mä ostin kasvattajalta

      6 mä pidän aitauksessa häkin ulkopuolella 1-3 tuntia

      7 eläinkaupasta ostettuna ne on jo joten kuten tottuneet käsittelyyn

    • julen

      no mul on 2 poikamarsua nii mulla on jo tosi hyvin kokemusta niistä marsuista
      marsut syövät vaikka mitä. Kuten esimerkiksi persilikaan ja basilikaan ne on ihan hulluna ja tietysti niille voi antaa porkkanaa,kurkkua,tomaattia,koivun ja voikukanlehtiä,omenaa,vesimelonia,salaatinlehtiä,kukkakaalia ja parsakaalia ja nehän syö ihan mahdottomasti kaikkea ja ne saa kesytettyä kun otat ne päivittäin syliin ja kannattaa ottaa pyyhe ettei ne pissi sun syliisi kun ne on sylissä.marsut on sit aika arkoja et jos niitä silittää tai yrittää ottaa syliin nii ne juoksee karkuun ja kannattaa aina varoa ettei se tipu sylistä ettei se vaan sairastu tai loukkaannu vakavasti täs oli nyt jonkun verran marsuista jos haluatte lisätietoa niin pistä hakuun marsut tai käy hakee kijastosta kirja jos siinä kaupungissa kunnassa tai kylässä on edes kirjastoa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1255
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1176
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe