Yksityinen työnantaja kiusaa

Painostavaa

Kysymys kunnan töistä. Kiusaajalle myönnetty avustustunteja tietty määrä per viikko, hän toimii itse työnantajana, kunta maksaa palkan.
Työnantaja on äkkisesti puhumaton, ei kuule jos sanon jotain, olen aina tiellä. Jos teen ruokaa, hän vieressä ja olen sanonut etten kuule liesituulettimen kohinan läpi, sanoo silti jotain ja odottaa vastausta vaikka tietää tilanteen. Kysymyksessä ei ole henkisesti vammautunut henkilö, vaan fyysisesti. Jos kysyn kahvinkeittämisen ajankohdasta, saan vastaukseksi tiuskaisun; oletko muuttanut kahvinkeiton aikataulua. Pyrkii tekemään ykskaks minun työni, siis ne, joita varten hänelle on myönnetty avustaja.
En ala huutaa hänelle. En myöskään kysy miksi hän noin käyttäytyy, koska hän kieltäisi käyttäytyneensä mitenkään erikoisesti. Neljä päivää jo samaa. Ilma on sakeata raivosta. Lähdin kotiin, sanoin hei-hei ovella. Ei vastausta. En tiedä miten pitäisi jatkaa. Minä koen tämän kiusaamiseksi. Työnantajamallisessa kunnan työssä onkin kumma juttu. Kunnan näiden asioiden koordinaattori ei ehdi paneutua asiaan. Minun taas vähän pakko olla jossain töissä, ikää on sen verran ettei muita töitä täällä päin helpolla löydy.

7

277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sokka irti

      Sairaudet muuttavat ihmisiä, etenkin kivut. Ainakin ne huonot luonteenpiirteet kärjistyvät. Olet ilmeisesti henkilökohtaisena avustajana? Tarvitseeko edes kysyä miksi heidän vaihtuvuus on niin suurta?

    • Peukaloinen2222

      Hei!
      Minulla vastaava tilanne päällä.
      Henkilöllä on muitakin työntekijöitä kuin minä (eri vuorossa niin en tapaa heitä koskaan) mutta kuulen päivittäin olevani vanha (olen 30 ), köyhä (koska henkilö tietää, ettei tästä työstä makseta paljoa), säälittävä ja yksinäinen (koska olen tämän ikäisenä vielä lapseton ja sinkku). Hän ruotii mennen tullen eletyn elämäni, tekemäni työ/koulutus/asumis-valintani. Millä oikeudella?
      Puhuu suureen ääneen "siitä ja siitä henkilöstä, joilla on niin hyvä koulutus ja niin menestyneitä..." katsoo monologinsa lopuksi aina minuun ja ilme on omahyväinen.
      Vertaa itseään minuun,kuinka minun ikäisenä hänellä oli jo sitä ja tätä...
      Ihmettelen suuresti henkilön tapaa pyrkiä loukkaamaan minua päivittäin kaikilla mahdollisilla keksimillään tavoilla. Hän kuitenkin on palkannut minut ja tietää tarvitsevansa työntekijöitä (ei tule fyysisesti itse toimeen).
      Totuus on se, että kaikkien elämä ei mene niin kuin suunnittelee. Tulee esteitä omassa elämässään, joutuukin menemään töihin, kun ei ole varaa opiskella.
      Yliopistoon pyrkiminen vaatii kalliita preppauskursseja. Työllä kurssirahat on ansaittava!
      Joutuu olosuhteiden pakosta tekemään tällaista työtä ainoastaan, koska siitä maksetaan hieman enemmän kuin hotellisiivoojalle (olen tehnyt myös sitä).
      Vihaan joka hetkeä työssäni, joudun kestämään vielä tämän vuoden loppuun. Rahat laitan kaikki säästöön. Olen laskenut, että vasta silloin minulla on taloudellisesti mahdollista lopettaa näissä hommissa ja keskittyä yliopistoon pyrkimiseen.
      Kun kuukaudessa pitää maksaa ne vuokrat ja syödäkin jotain.
      En odota saavani tällä kirjoituksella sääliä. Haluan vain kertoa oman tarinani ja ilmaista syvän järkytykseni siitä, kuinka toinen ihminen voi nujertaa työntekijänsä pala palalta arvostelemalla ja aliarvioimalla. Kestän työpäiväni hammasta purren. Kun suljen työpaikan oven hengitän syvään itkukurkussa. Selvisin taas päivästä, yksi vähemmän edessä.
      Ainoastaan toinen työpaikkakiusattu ymmärtää kokemani tunteet. Joku voisi tokaista :"vaihda työpaikkaa". Voin vannoa, ei auta näissä hommissa! Avustettavat ovat katkeria omasta vammastaan ja kostavat ja ilkeilevät avustajilleen.
      Kiitos kun sain avautua hieman....

    • sivusta seurannut

      Hei,

      Tällainen työpaikkakiusaaminen vammaisten taholta , mitä edellä on tullut ilmi on suorastaan PÖYRISTYTTÄVÄÄ .
      Miksei siihen puututata esim. palkanmaksajan taholta?
      Katsotaan vain läpi sormien kun työntekijät vaihtuvat tiuhaan tahtiin näissä avustettavien paikoissa.
      Työntekijät sairastuvat, voivat pahoin , yöunet häiriintyvät, tulee sekä fyysisiä , että psyykkisiä oireita työpaikkakiusaamisesta, KENEN ON VASTUU?
      Henkilökuhtaisilla avustajilla ei ole tukiverkkoa " liittoa" missä näistä asioista voisi puhua ja saada apua alaarvoiseen kohteluun työnantajan taholta.
      Avustajat ovat yksin näissä avustettavien paikoissa, ei ole esim. työkaveria tukemassa.
      Kumminkin nämä " VAMMAISET" tarvitsevat näitä työntekijöitä, että selvivät päivittäisistä toiminnoistaan.
      Työnantajalla on myös vastuu työhyvinvoinnista työntekijäänsä kohtaan, tämä asia näyttää olevan heille vieras käsite, tai sitä ei ole heille koskaan kukaan kertonut , miten työnantajan tulisi käyttäytyä työntekijäänsä kohtaan.

      Jos työnantaja kohtelee työntekijäänsä ed. olevien tapausten mukaisesti siihen tulisi puuttua todella nopeasti , niikuin tehdään muilla työaloilla.
      Työnantajaksi kannataisi muuttaa kunta; esim. Helsinki, Vantaa, Espoo jne missä päin tämä työpaikka milloinkin sijaitsee, koska he maksavat tämän henkilökohtaisen työntekijän palkankin.
      Ehkä kohtelu muuttuisi silloin asiallisemmaksi. Heidän vammautuminen ei ole avustajan vika.

      Tai vammaiset laitokseen, siellä ei niin vain kiukutellakaan ja kiusata työntekijöitä , asiallinen kohtelu kuuluu kaikille työtekijöille.

      • Painostavaa

        Kyllä on tuttua tekstiä joo.
        Mulla palkan maksaa varakas etelä-suomalainen kunta, mutta vammainen on työnantajan roolissa. Saamme kyllä paksun kansion, jossa luetellaan tehtävät niin työnantajalle kuin työntekijällekin. Sehän tässä just on, että he eivät oikein ymmärrä olevansa työnantajia, vaikka tavallaan oikein ylpeilevät sillä kuitenkin. Eivät oikein sisäistä sitä asiaa, että heilläkin on vastuunsa työntekijästä. Jotkut vammaiset eivät pysty itse edes kirjoittamaan tai puhumaan. Vaikeata se on minun työnantajallenikin. Esim hänen puheensa on huonontunut niin, että jos yritän sitä kuunnella tarkasti liesituulettimen kohinan takaa, se vaatii minulta todella pinnistelyä. Hän ei tunnu ymmärtävän asiaa, vaikka varoitan etten sitten kuule. Tai hän unohtaa. Puhuu mitä haluaa kenelle haluaa. Minä taas olen oppinut käyttäytymään niin, että jos joku minulle puhuu niin luultavasti hän kaipaa vastausta tai kommenttia minulta.

        Kyllä avustajilla on jokin liitto, Heta tai JHL tai, mutta en ajatellut vielä siihen liittyä, koska yritän etsiä jotain muuta työtä.

        Peukaloinen: on minuakin arvioitu ulkonäköni pohjalta. Samoin - jos olen joskus kertonut jotain itsestänji tai historiastani, se muistetaan vetää esille hanakasti. Opin siis sen, etten paljoa puhu muusta. Kun mennään kauppaan (ei pääse itse), tärkeätä hänelle on kysellä minulta mitä minä haluan ostaa ja tehdä ruuaksi. Hän on siis naispuolinen kolmen aikuisen lapsen äiti. Sanoin että nyt olisi kyse siitä mitä hän haluaa, ei siitä mitä minä haluan. Jossain vaiheessa jo ehdotteli että miettisin viikonloppuna heidän tulevan viikkonsa ruokalistat. Joo-o. Kun siirrytään pieni matka minun autollani (asia on sovittu), hän ei tilanteen mukaan yllättäen pääsekään siirtymään auton avonaisesta ovesta sisälle, vaan se pitää ensin lyödä takaisin kiinni jos olen sen avannut ja sitten avata uudelleen ja kolhia samalla rollaattorilla hieman autoni ovea. Toistaiseksi ei peltivaurioita ole vielä näkyvissä.
        Tämä siirtymisepisodi siis niin, että jos onkin paha päivä. Hyvänä päivänä avaamani ovi on ok.

        On raskasta yrittää koko ajan pinnistellä ja olla välittämättä piikeistään. Minä olen hienotunteinen ja ehkä herkkäkin, hän taas totinen torvensoittaja, jolla on varaa käyttäytyä niin kuin käyttäytyy. Hän on ollut varakkaasta perheestä aikoinaan ja saanut paljon yhtä ja toista.

        Aiemmin minäkin ajattelin avustajista, että mikä ihme siinä on ettei pysytä samassa paikassa pari kuukautta pidempään. Nyt en todellakaan ihmettele.
        Hänellä vielä lisäksi eläkkeellä oleva mies, joka toimii omaishoitajanaan ja me kaikki pyörimme 70 neliön asunnossa toistemme sylissä lähes. JOs avustettava haluaa katsoa vaikka urheilua 4 tuntia, niin minä kuuntelen sitä siinä samalla, en muutakaan voi. Ja keskustelen, jos hän haluaa keskustella. Ei siinä kysellä jaksanko minä.

        Olen ollut aiemmin toimistotöissä markkinointialalla, mutta nykyisessä tilanteessa pääsyni niihin töihin on mennyttä. Ikää on liikaa. Ajattelin kyllä opiskelijaksi ryhtymistä esim. korkeakouluun tai yliopistoon, mutta näillä vuosirenkailla taitaisin valmistua juuri hiukan ennen kuin jäisin vanhuuseläkkeelle.

        Aikuisille lapsilleni purin tätä sumaa tuossa kerran. Sanoivat että sano takaisin ja kosta jotenkin. Sanoin, että eiköhän tämä vammainen ole elämältä jo kostonsa saanut etukäteen sairautensa muodossa. En ole kostavaa tyyppiä, mutta toivon että minua kohdellaan kuin kanssaihmistä. Samalla viivalla tässä ollaan joka sorkka.

        Yritetään taas kestää. Ehkä palkkamme on suuri taivaissa!

        Ei ole


      • omainen
        Painostavaa kirjoitti:

        Kyllä on tuttua tekstiä joo.
        Mulla palkan maksaa varakas etelä-suomalainen kunta, mutta vammainen on työnantajan roolissa. Saamme kyllä paksun kansion, jossa luetellaan tehtävät niin työnantajalle kuin työntekijällekin. Sehän tässä just on, että he eivät oikein ymmärrä olevansa työnantajia, vaikka tavallaan oikein ylpeilevät sillä kuitenkin. Eivät oikein sisäistä sitä asiaa, että heilläkin on vastuunsa työntekijästä. Jotkut vammaiset eivät pysty itse edes kirjoittamaan tai puhumaan. Vaikeata se on minun työnantajallenikin. Esim hänen puheensa on huonontunut niin, että jos yritän sitä kuunnella tarkasti liesituulettimen kohinan takaa, se vaatii minulta todella pinnistelyä. Hän ei tunnu ymmärtävän asiaa, vaikka varoitan etten sitten kuule. Tai hän unohtaa. Puhuu mitä haluaa kenelle haluaa. Minä taas olen oppinut käyttäytymään niin, että jos joku minulle puhuu niin luultavasti hän kaipaa vastausta tai kommenttia minulta.

        Kyllä avustajilla on jokin liitto, Heta tai JHL tai, mutta en ajatellut vielä siihen liittyä, koska yritän etsiä jotain muuta työtä.

        Peukaloinen: on minuakin arvioitu ulkonäköni pohjalta. Samoin - jos olen joskus kertonut jotain itsestänji tai historiastani, se muistetaan vetää esille hanakasti. Opin siis sen, etten paljoa puhu muusta. Kun mennään kauppaan (ei pääse itse), tärkeätä hänelle on kysellä minulta mitä minä haluan ostaa ja tehdä ruuaksi. Hän on siis naispuolinen kolmen aikuisen lapsen äiti. Sanoin että nyt olisi kyse siitä mitä hän haluaa, ei siitä mitä minä haluan. Jossain vaiheessa jo ehdotteli että miettisin viikonloppuna heidän tulevan viikkonsa ruokalistat. Joo-o. Kun siirrytään pieni matka minun autollani (asia on sovittu), hän ei tilanteen mukaan yllättäen pääsekään siirtymään auton avonaisesta ovesta sisälle, vaan se pitää ensin lyödä takaisin kiinni jos olen sen avannut ja sitten avata uudelleen ja kolhia samalla rollaattorilla hieman autoni ovea. Toistaiseksi ei peltivaurioita ole vielä näkyvissä.
        Tämä siirtymisepisodi siis niin, että jos onkin paha päivä. Hyvänä päivänä avaamani ovi on ok.

        On raskasta yrittää koko ajan pinnistellä ja olla välittämättä piikeistään. Minä olen hienotunteinen ja ehkä herkkäkin, hän taas totinen torvensoittaja, jolla on varaa käyttäytyä niin kuin käyttäytyy. Hän on ollut varakkaasta perheestä aikoinaan ja saanut paljon yhtä ja toista.

        Aiemmin minäkin ajattelin avustajista, että mikä ihme siinä on ettei pysytä samassa paikassa pari kuukautta pidempään. Nyt en todellakaan ihmettele.
        Hänellä vielä lisäksi eläkkeellä oleva mies, joka toimii omaishoitajanaan ja me kaikki pyörimme 70 neliön asunnossa toistemme sylissä lähes. JOs avustettava haluaa katsoa vaikka urheilua 4 tuntia, niin minä kuuntelen sitä siinä samalla, en muutakaan voi. Ja keskustelen, jos hän haluaa keskustella. Ei siinä kysellä jaksanko minä.

        Olen ollut aiemmin toimistotöissä markkinointialalla, mutta nykyisessä tilanteessa pääsyni niihin töihin on mennyttä. Ikää on liikaa. Ajattelin kyllä opiskelijaksi ryhtymistä esim. korkeakouluun tai yliopistoon, mutta näillä vuosirenkailla taitaisin valmistua juuri hiukan ennen kuin jäisin vanhuuseläkkeelle.

        Aikuisille lapsilleni purin tätä sumaa tuossa kerran. Sanoivat että sano takaisin ja kosta jotenkin. Sanoin, että eiköhän tämä vammainen ole elämältä jo kostonsa saanut etukäteen sairautensa muodossa. En ole kostavaa tyyppiä, mutta toivon että minua kohdellaan kuin kanssaihmistä. Samalla viivalla tässä ollaan joka sorkka.

        Yritetään taas kestää. Ehkä palkkamme on suuri taivaissa!

        Ei ole

        Kotiavustajilla ja henk,koht avustajilla on huono maine.Varastellaan ja tehdään työt huonosti.

        Koko ajan on kiire.Sairas ihminen purkaa vitutustaan johonkin.Saa näin POTKUA OMAAN SURKEAAN ELÄMÄÄN.

        Jos ei työtä kestä, ottaa lopputulin.

        Tiedän itse, kuinka rasittavia ja vaativia nämä tyypit ovat.

        Ei niiltä voi odottaa inhimillistä käytöstä.

        Meillä venäläinen kotiavustaja kostaa viemällä RAHAA asiakkaalta.


      • Painostavaa
        omainen kirjoitti:

        Kotiavustajilla ja henk,koht avustajilla on huono maine.Varastellaan ja tehdään työt huonosti.

        Koko ajan on kiire.Sairas ihminen purkaa vitutustaan johonkin.Saa näin POTKUA OMAAN SURKEAAN ELÄMÄÄN.

        Jos ei työtä kestä, ottaa lopputulin.

        Tiedän itse, kuinka rasittavia ja vaativia nämä tyypit ovat.

        Ei niiltä voi odottaa inhimillistä käytöstä.

        Meillä venäläinen kotiavustaja kostaa viemällä RAHAA asiakkaalta.

        Joo kyllä tiedän maineen. Itsellä tilanne ei ole tuon kaltainen että pitäisi varastella enkä halua tehdä töitäni huonosti. Tälle avustettavalle on kunta varannut 20 tuntia viikossa, mutta yleisimmin teen noin 15, koska suoritan duunini rivakasti. Siitä tykkäävät vammainen ja hänen eläkkeellä oleva miehensäkin. Enkä valikoi töitä, kuten kuulemma aiemmat avustajat.
        Kysyin kunnan vammaiskoordinaattorilta muistaakseni viime syksynä mahdollisia lisätunteja esim jonkun toisen vammaisen luona. Vastaus oli ettei hän koordinoi näitä asioita. Kahden kuukauden kuluttua MOL-sivuille ilmestyi hakuilmoitus, jossa kunnalle haettiin henkilökohtaisia avustajia ja lisätiedot sai juuri tältä kyseiseltä henkilöltä. Ei kai sitten muistanut minun kyselyjäni tai en muuten vain kelvannut. Koulutukseni on siis aivan toinen kuin lähihoitajan tms., mutta näitä töitä olen tehnyt kolmatta vuotta yhteensä. Hoitoala ei sovi minulle lainkaan, mutta tilanne on se, mikä on.

        Vitutustaan hän varmaankin purkaa. Ei sairaus ja sen aiheuttama vammaisuus mikään helppo nakki olekaan, koska maailma on tehty terveille. Tuo minun niskaani hyppiminen vain vituttaa minua. Tulee sitten purettua perheen niskaan kotona, vaikka he ymmärtävät. Mulla tilanne on tosiaan se, että olen katsellut uutta paikkaa jo puolisen vuotta, mutta ikäni vuoksi en tahdo paikkoja näköjään saada. Missään tapauksessa en voi nyt sanoutua irti ja saada karensseja yms.
        Miestä ei ole ja lapsista toinen on täysi-ikäinen abiturientti ja toinen lukion ekalla.
        Kummallakaan siis ei ole töitä.

        Joskus saan tsempattua itseni aamulla siten, että en välitä puolille päivinkään näistä kummallisuuksista, mutta jos tilanne vain jatkuu ja kovenee niin alkaa se päättäväisyys minullakin horjua. Ruttunaamaa ei ole mukava katsoa ja kun suusta tulee useimmiten jotain purevaa. Tämän henkilön sairaus tai lääkitys tekee vielä sen, että hän ei muista kaikkea sanomaansa tai ei-sanomaansa. Sitten myöhemmin taas väittää sanoneensa minulle, vaikka ei olekaan. Huhhuijaa.
        Ei se mitään, voin ottaa syyt niskoilleni siitäkin, mutta ei tarvitsisi tuhista nokka nirpassa että kun minä en kuule hänen puheitaan. Mä kyllä huomaan milloin ihminen on unohtanut ja väittää toista kuitenkin.

        Niin lyhytnäköinen en ole, että rahaa sieltä kaivelisin. Kaupassa vammainen kuiskii minulle Visa-korttinsa tunnuksenkin, joka minun on aina aktiivisesti unohdettava. Sanoin alussa etten halua tietää sitä.

        Kerran otin todella pienen vanhanaikaisen jalallisen snapsilasin, koska se oli todella kaunis. Niitä oli siis ehkä 20 kpl. Vein sen kuitenkin takaisin seuraavana päivänä, koska totesin että minulla taitaa olla tarpeeksi tavaraa itselläni. Se yritti kai olla jokin kosto?

        Joo. Huomenna taas sorvin ääreen. Täytyy kerätä voimia tuolta luonnosta tämän päivän aikana.


      • Painostavaa
        Painostavaa kirjoitti:

        Joo kyllä tiedän maineen. Itsellä tilanne ei ole tuon kaltainen että pitäisi varastella enkä halua tehdä töitäni huonosti. Tälle avustettavalle on kunta varannut 20 tuntia viikossa, mutta yleisimmin teen noin 15, koska suoritan duunini rivakasti. Siitä tykkäävät vammainen ja hänen eläkkeellä oleva miehensäkin. Enkä valikoi töitä, kuten kuulemma aiemmat avustajat.
        Kysyin kunnan vammaiskoordinaattorilta muistaakseni viime syksynä mahdollisia lisätunteja esim jonkun toisen vammaisen luona. Vastaus oli ettei hän koordinoi näitä asioita. Kahden kuukauden kuluttua MOL-sivuille ilmestyi hakuilmoitus, jossa kunnalle haettiin henkilökohtaisia avustajia ja lisätiedot sai juuri tältä kyseiseltä henkilöltä. Ei kai sitten muistanut minun kyselyjäni tai en muuten vain kelvannut. Koulutukseni on siis aivan toinen kuin lähihoitajan tms., mutta näitä töitä olen tehnyt kolmatta vuotta yhteensä. Hoitoala ei sovi minulle lainkaan, mutta tilanne on se, mikä on.

        Vitutustaan hän varmaankin purkaa. Ei sairaus ja sen aiheuttama vammaisuus mikään helppo nakki olekaan, koska maailma on tehty terveille. Tuo minun niskaani hyppiminen vain vituttaa minua. Tulee sitten purettua perheen niskaan kotona, vaikka he ymmärtävät. Mulla tilanne on tosiaan se, että olen katsellut uutta paikkaa jo puolisen vuotta, mutta ikäni vuoksi en tahdo paikkoja näköjään saada. Missään tapauksessa en voi nyt sanoutua irti ja saada karensseja yms.
        Miestä ei ole ja lapsista toinen on täysi-ikäinen abiturientti ja toinen lukion ekalla.
        Kummallakaan siis ei ole töitä.

        Joskus saan tsempattua itseni aamulla siten, että en välitä puolille päivinkään näistä kummallisuuksista, mutta jos tilanne vain jatkuu ja kovenee niin alkaa se päättäväisyys minullakin horjua. Ruttunaamaa ei ole mukava katsoa ja kun suusta tulee useimmiten jotain purevaa. Tämän henkilön sairaus tai lääkitys tekee vielä sen, että hän ei muista kaikkea sanomaansa tai ei-sanomaansa. Sitten myöhemmin taas väittää sanoneensa minulle, vaikka ei olekaan. Huhhuijaa.
        Ei se mitään, voin ottaa syyt niskoilleni siitäkin, mutta ei tarvitsisi tuhista nokka nirpassa että kun minä en kuule hänen puheitaan. Mä kyllä huomaan milloin ihminen on unohtanut ja väittää toista kuitenkin.

        Niin lyhytnäköinen en ole, että rahaa sieltä kaivelisin. Kaupassa vammainen kuiskii minulle Visa-korttinsa tunnuksenkin, joka minun on aina aktiivisesti unohdettava. Sanoin alussa etten halua tietää sitä.

        Kerran otin todella pienen vanhanaikaisen jalallisen snapsilasin, koska se oli todella kaunis. Niitä oli siis ehkä 20 kpl. Vein sen kuitenkin takaisin seuraavana päivänä, koska totesin että minulla taitaa olla tarpeeksi tavaraa itselläni. Se yritti kai olla jokin kosto?

        Joo. Huomenna taas sorvin ääreen. Täytyy kerätä voimia tuolta luonnosta tämän päivän aikana.

        Nyt hänen puheensa on alkanut muuttua puuroksi, josta on vaikea saada selvää. Sitten kiukustuu, kun sanon että anteeksi nyt mutta en kuullut mitä sanoit. Sammutan imurit ja liesituulettimet ja menen lähelle. Silti joudun arvaamaan osittain mitä hän sanoi. Jos menee mistiin, niin kiusaantuu enemmän ja enemmän. Nostelee taas nokkaansa ja karjaisee lähes että ei mitään.

        Tänään sain tiedon mahdollsiesta toisesta työpaikasta, jossa ei tarvitsisi istua jonkun vammaisen sylissä ruodittavana koko ajan. Tämä työ sisältää siivoamista ja silitystä yms., mutta ei tarvitsisi olla jatkuvassa vuorovaikutuksessa työnantajansa kanssa.

        Pidelkää peukkuja!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1796
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1583
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      49
      1539
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      10
      1260
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1132
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe