Ärtyneensuolen kanssa "tappeleminen".

Mikähäön

Olen alta kahdenkymmenen. Mulla on ollut aikaisemminkin ummetusta ja vatsavaivoja lapsuudessani. Olisinko ollut jotain 10 ikäinen. No noin puolisen vuotta sitten vaivat tulivat takaisin. Tähän mennessä suoli on toiminut niin ja näin. Monesti kun menen herättyäni paskalle niin saan melkein heti mennä uudestaan. Eli suolisto tyhjenee osissa. Käytän vi sibliniä säännöllisesti. Käyttänyt kuukauden pyöreesti. Auttaa kohtuullisen hyvin, mutta ärsyttävää kun saa käydä monta kertaa vessassa useesti ennen kuin tuntuu ettei tartte enää käydä. On päiviä jolloin tulee hyvin ja on päiviä jolloin voisi tulla paremmin. Alkoholikin mulla voi aiheuttaa sekalaista vatsaa kun juon usein olutta. Ja ymmärrän että siinä mielessä on itse aiheutettua, mutta pitemmän päälle ärsyttää, mutta olen jo tottunut tähän. Oli pari viikkoa jolloin paska tuli kiitettävästi. En tosin silloin syönyt/juonut vatsaa sekoittavia aineita. Mutta kysyisin kuitenkin:

-Voiko vatsavaivat tulla uudestaan jos on kulunut aikaa viimeisimmistä? (Noin 8 vuotta.)
-Onko luonnollista, että suoli ei aina toimi hyvin? Tai tarkoitan, että joka päivä ei paska vaan tuu.
-Jos käyn vaikkapa 3 kertaa vessassa niin eikö se ole riittävä? Ja vaikka tulisikin paljon tavaraa niin tuntuu silti, että pitäisi käydä vielä. Useimmiten tämä tunne on.
-Paljon sitä pitäisi tulla kerralla? Riippuu tietenkin syödyn ruoan määrästä, mutta minä syön hyvin ja säännöllisesti.
-Ja eihän se ole vakavaa jos kaikki ei tule heti kerralla?

Ärtyneensuolen oireyhtymää ja keliakiaa olen miettinyt. Mutta PAINOTAN että minulla on ollut aikaisemminkin lapsuudessa samoja ongelmia. Silloin käytin duphalacia säännöllisesti jonkun aikaa ja alkoi pelittämään vatsa. Nyt jatkunut puolisen vuotta ja tosiaankin tiedän miltä kaltaisistani tuntuu.

Olutkin voi kai aiheuttaa tälläistä, mutta sehän on selvää että jos juo niin seuraavana päivänä tulee hyvin. Jos joku tietäisi paremmin kuin minä niin jos vastaisi/valaisisi asiaa lisää niin olisin kiitollinen.

Pääasia on kuitenkin, että tulee edes jonkun verran. Näistä ei moni puhu paljoa, mutta on oikeasti vittumaisinta ikinä.

18

529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tälläisiä ohjeita

      Kysymyksiin jos vastaa:

      1.) Vatsavaivat voit uusiutua myöhemmin. Tähän voivat vaikuttaa stressitekijät, ruokavalio (esim. kahvi yms.), vahvat lääkitykset, alkoholin käyttö jne.

      2.) Eri ihmisillä tilanne toimii eri tavalla. Joillakin tuollainenkaan ei aiheuta ongelmia, joillakin se aiheuttaa. Täysin normaalia tuo ei ole vaan yleensä se 1-5krt päivässä on normaalia.

      3.) Tilanne on aina yksilöllinen. Joillakin riittää 1 kerta, joillakin 5 kertaa jne. Yleensä normaalitilanteessa perusolo on joka tapauksessa hyvä aina.

      Liikaa ei pitäisi stressata vatsan toimintaa ja miettiä etukäteen. Mitä enemmän mietit asiaa ja olon normaaliutta, niin sitä enemmän se haittaa ja voi aiheuttaa ongelmia.


      Kannattaa kokeilla sellaisia tuotteita, jotka edistävät vatsan toimintaa. Voit kokeilla myös maitohappobakteereita ja muita lisävalmisteita.


      Vatsaongelmat ovat siitä ikäviä, ettei niistä tosiaan voi oikein puhua kenellekkään ja lääkäritkään eivät tilanteeseen osaa mitään sanoa. Jos liikaa valitat niin todennäköisesti sinulla sanotaan olevan "päässä vikaa".

      Ongelman yksilöllisyyttä kuvaa sekin, että vatsassa on oma autonominen hermostonsa.


      Kokeile etsiä netistä ohjeita, joilla on samanlainen ongelma ja mitä ruokavaliota tai lisävalmisteita he ovat käyttäneet. Voit käydä luontaistuotekaupassa ja apteekissakin kysymässä sopivista valmisteista. Kaikki valmisteet eivät saata auttaa koska kyse on yksilöllisestä vaivasta, mutta yleensä se joka auttaa yhdellä niin auttaa toisellakin. Lääkärissä käyntikin on yksi vaihtoehto, mutta lääkärit harvoin osaavat sanoa yhtikäs mitään toiminnallisiin vatsavaivoihin.

    • ollos hyvä

      Prosessoitu maito, viljojen gluteeni, sokeri, keinomakeutusaineet, prosessoidut kasvirasvat (margariinit ja kasvirasvakermat) ja lisäaineet. Ne kun jättää pois, rauhoittuu elimistö aika monella.


      Viljat ja/tai maitotuotteet pois 4-8 viikoksi. Kokeile kumpi oireet aiheuttaa. Voi olla, että kumpikaan ei sovi. Jo 1-2 viikossa huomaa eron entiseen, jos jokin ruoka-aine ei sovi.


      Jos jopa kolmasosa suomalaisista kärsii vatsa- ja suolisto-oireista tai muista ongelmista joissa viljojen välttäminen auttaa, niin sinä voit olla niistä yksi. Lisäksi viljojen gluteeni (vehnä, ruis ja ohra), peruna sekä maito tuottavat limaa elimistöön, joka pahentaa allergioita, astmaa, infektioita, lasten korvatulehduksia ja reuman oireita.
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm


      Maitotuotteet ovat monella yksi keskeisistä syistä suolisto-oireisiin, allergioihin, astmaoireisiin sekä erilaisiin iho-ongelmiin. Maitotuotteiden eliminointi helpottaa usein näitä oireita, ja moni vuosia oireista kärsinyt pääsee pysyvästi eroon sekä ongelmasta että lääkityksestä. Lisäksi maitotuotteet keräävät limaa ja ovat usein merkittävänä tekijänä kroonisissa ylähengitystieinfektioissa.
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm


      Kannattaa huomioida, että mitään koetta ei ole olemassa, joka näyttäisin yliherkkyyden viljoille ja/tai prosessoidulle lehmänmaidolle.

      Näiden diagnoosi perustuu aina välttämisaltistuskokeeseen.

    • Nervous breakdown

      Riittävä kuidun ja nesteen,siis VEDEN, saanti ensiarvoisen tärkeää. Liikunta auttaa myös. Itsellä vatsa vaivannut vuosikymmeniä nimenomaan löysyydellä, mutta nyt syön kipulääkettä,joka tekikin vatsasta kovan! Ihan mielenkiintoista, kun koskaan ei ole kohillaan.. Hermot tässä menee!

    • Mikähäön

      Kiitos teille vastauksistanne! En yleistä, mutta on paljon tullut vastaan ilkeitä kannan ottoja. Joo mutta mennääs vatsanitoimintaan. Osaksi luulen, että mulla olisi luulotaudin oireita. Siinä mielessä hyvä pointti aikaisemmalta kirjoittajalta. Päässä ns vikaa. Mutta en pidä tätä kyllä normaalinakaan. Vatsan toiminta muuttui täysin puolvuotta sitten. Joo mä kännään useesti. Ja liiallinen alkomaholin käyttö kyllä saattaa hidastaa suolentoimintaa, mutta sitä en usko koska olen jo muutaman vuoden käyttänyt. En tietenkään pois sulje sitä. Mutta pahasti epäilen keliakiaa tai ärtyneensuolen oireyhtymää. Ja en myöskään unohda, että mulla oli nuorempana useaan otteeseen vatsavaivoja. Sain käyttää duphalakkia viikkotolkulla ja muistelen, että sain jopa juosta vessaan ja hyvä kun tuli. Tietysti näin enemmän netistä kyseisestä aiheesta lukeneena uskon, että joku aine voi pitkälti käytettynä laukaista vaivat uudelleen. Se voi hyvinkin olla joku ruokaaine. Ei siinä mitään pääasia on, että tulee EDES jonkun verran mutta ihmetyttää, että uloste ei enää ole samanlaista kuin ennen. Tai enemmänkin se että yhtäkkiä muuttuu kaikki. Kyllä tähän selko tulee vielä. En lopeta kuitujen syömistä ja tavoite olisi juoda enemmän nestettä. Viikonloppurilluttelu sekoittaa vatsan ja uskon sen. Ja se on tietysti oma vika. Mutta pääasia on, että saan/saisin vatsan tasapainoon. Ei se hidasta käydä monta kertaa vessassa. Samoinhan ihminen kuseekin monta kertaa päivässä. Mutta rajansa tossakin musta.

      Joo ja jonkun mielestä voin olla nolo, mutta täytyyhän näistä jonkun uskaltaa puhua hyvänenaika. Ja sitä ei voi kieltää kukaan etteikö olisi yleinen vaiva. Ennemmin avaudun asiasta ja kyselen kuin pidän sen omana tietonani ja kärsin yksin epäselvyydessä. Kumpi sitten parempi jokainen päättäköön.

      • ........

        Ihmisillä on paljon tietämättömyyttä, näitä juttuja ei ymmärretä.
        Ärtynyt suoli vihoittelee itselläni aina silloin kun joku stressitilanne on ohi.
        Kokeile kännätessäsi seuraavaa, käytä vain kirkkaita, ei-makeutettuja alkoholijuomia.
        Ja noin yleensä, vältä keinotekoisia makeutus- ja lisäaineita.


    • 3+3

      jätä viljat

      googlaa niiden haitoista

    • KÄY HERMOON!

      Ei oo noloa. Oon kärsinyt vatsavaivoista vuosikausia ja itseasiassa sen vuoksi on elämänikin mennyt toisin,kuin aikoinaan suunnittelin. Nuorempana häpesin enkä juurikaan puhunut vaivoista,nykyään en häpeä. Sitäpaitsi kun oon puhunut omista kokemuksistani, on kohtalotovereita löytynyt vaikka kuinka paljon. Ei vatsavaivat oo sen kummempia kuin muutkaan,mutta ne rajoittavat ja hankaloittavat elämää usein todella paljon. Sen ymmärtää vain kohtalotoveri. Toivottavasti löydät apua, ja jos/kun löydät, vinkkaa myös täällä..

    • Mikähäön

      Apu on vain vi-siblin kuiturakeet mulle. Aamulla kun menee ekan kerran paskalle niin tulee ok, mutta saa melkein samantien tulla uudestaan vessaan. Ja senkin jälkeen tuntuu, että paskattaa. Vituttamaan alkaa ja vi-siblin valmiste kyllä auttaa kiitettävästi ainoa vaan, että tulee monta kertaa päivässä. Ja nyt riesana on, että tuntuu kokajan, että olis jotain anuksessa tai peräpukamat, haavauma yms. Se on ilkeän tuntuinen. Vois vaan tulla kerralla kaikki ulos eikä tollasta saatanan ossissatulo meiningiä.

      • 3+3

        Muuta ruokavalio, koska muuten et oireista pääse.

        Ruoka on lääkkeesi.


    • 3+3

      Viljoissa ei tutkimusten mukaan ole yhtään mitään ravintoainetta, mitä ei saisi muusta ruuasta ja huomattavasti paremmin imeytyvänä. Verensokerikaan ei nouse kun syö muita kasvikunnan tuotteita viljojen tilalla.

      Rukiissa, vehnässä ja ohrassa on FODMAP-hiilihydraatteja, jotka imeytyvät huonosti ja fermentoituvat paksusuolessa. Suolistobakteerit tuottavat tehokkaasti FODMAP-hiilihydraateista kaasua, mikä aiheuttaa ilmavaivoja, turvotusta ja mahan kipuilua.

      Lisäksi kyseisten viljojen imeytymättömät kuidut aiheuttaa ummetusta ja kovaa vatsaa.

    • moide

      Kannattaa tutkia ulostettaan sisältäpäin, Jos näkyy limaisia säikeitä, ne ovat naaraspuolisia kihomatoja

    • Mikähäön

      Paskat on.

    • kihomato?

      Nyt palstalla on joku, joka väittää kaiken johtuva kihomadoista.

      Siis lapsiperheissä saattaa olla kihomatoja, mutta ne tulee päiväkodista ja ne hoidetaan pois.

    • niksu.91

      Mene kilpirauhaskokeisiin. Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja alkuperäinen oireeni oli nimen omaan suolentoiminnan muutos juurikin tuohon ummetus suuntaan.

    • arthyr

      Kannattaisi käydä lääkärissä niin voisi sulkea pois keliakian, laktoosi intoleranssin,kilpirauhasen vajaatoiminnan ja diabeteksen. sitten voit kokeilla FODMAP ruokavaliota. se on suunniteltu ärtyvän suolen hoitoon.

    • Hullun hommaa.

      Mikä vitun ärtynytsuoli? Päässä se vika on, vai väitättekö että kaikki laakerit rullaa. Kyllä sitä paskaa saa aina vähän tirahtamaan ja paniikissa paljonkin. Kellään hyvän itsetunnon omaavalla, terveen kasvatuksen ja ilman suorituspaineita, vailla seksuaalisia traumoja olevilla ihmisillä ei ole mitään ibs oireita.

      Se liittyy masennukseen, väärään minäkuvaan ja häiriintyneeseen sosiaaliseen elämään. Seksuaalisesti aktiiviset, erittäin monien kanssa maanneet tytöt ja naiset siitä kärsivät ja petetyt tai läskit miehet.

      Siis yrittämiseen olla erilainen kuin on.

    • pitkä kokemus
    • Mikähäön

      (Hullun hommaa.) Ja sinähän voit turpasi kiinni pitää kun et edes tunne meistä ketään? Jos luulet, että menee kenenkään tunteisiin niin väärässä oot. Taas joku nelikymppinen työtön täällä aikaansa viettämässä ja vielä anonyyminä vittuilee. Voi kuule itseäni vaan naurattaa ja samaan aikaan säälittää. Sullahan ne laakerit sieltä pääkopasta puuttuu? Pässi mene muualle. :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1555
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1265
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe