Eripituiset jalat

ke60

Sain tietää aikuisena että, minulla on toinen jalka 7 mm pitempi kuin toinen jalka. Vanhemmiten on tullut ristiselkä- ja lonkkakipuja. Onko muilla kokemuksia samasta asiasta?

23

5731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • linkku-iita

      Aikuisena minäkin sain tietää. Parikymmentä vuotta sitten kuntoutuksessa. Nyt olen eläkkeellä. Lyhyemmän jalan polvi piti leikata ja laittaa siihen tekonivel. Pääsin nivelrikon vuoksi eläkkeelle. Nyt on paljon parempi kun tekonivel vähän pidentää lyhyempää jalkaa. Ei ole ollut enää alaselän kipuja eik' lonkkakipuja.

      • ke60

        Minulla koskee nykyään pitemmän jalan lonkkaan. Kipuihin syön Panadol 1 mgx3 ja Burana 600mgx3/vrk. Mietin mikäköhän on tulevaisuus minulla. Olen tällä hetkellä töissä.


      • Pitempi jalka
        ke60 kirjoitti:

        Minulla koskee nykyään pitemmän jalan lonkkaan. Kipuihin syön Panadol 1 mgx3 ja Burana 600mgx3/vrk. Mietin mikäköhän on tulevaisuus minulla. Olen tällä hetkellä töissä.

        Miksi pitää olla eripituiset jalat? Rasittuuhan pitemmän? jalan lonkka enemmän. Korjauta jalat yhtä pitkiksi, lyhyiksi!

        http://www.selkasivut.fi/selka/repa/repa.html


      • ke60
        Pitempi jalka kirjoitti:

        Miksi pitää olla eripituiset jalat? Rasittuuhan pitemmän? jalan lonkka enemmän. Korjauta jalat yhtä pitkiksi, lyhyiksi!

        http://www.selkasivut.fi/selka/repa/repa.html

        Eihän jalkaa voi lyhentää!


      • Voi lyhentää
        ke60 kirjoitti:

        Eihän jalkaa voi lyhentää!

        Itseasiassa voi. Tiedän yhden jolta lyhennettiin reisiluusta 2 senttiä. Yksityisellä voi joku suostua leikkaamaan ja on sitten iso leikkaus ja paraneminen kestää noin vuoden. Voi tulla myös luutumisvaikeuksia tai muita komplikaatioita. Tälle kaverille tuli yllätyksenä että leikkauksessa katkesi hermo ja jalkaa ei pystynyt nostamaan ennen kuin hermo kasvoi yhteen.


      • vähemmän töitä

        Oletko minkä ikäinen.itse olen 56 ja vasen jalka 1 1/5cm lyhyempi siinä polven ja jalkapöydän nivelrikko ja polvi leikattu kesäkuussa. Ja tules vaivoja paljon myös fibromy. Jalka ei anna varata kovinkaan hyvin.teen hoitotyötä. Jota takana 26v. Oliskohan mah.jonkinlaiselle eläkkeelle.mp


    • 3+3

      Kaikilla ihmisillä on muutaman millin ero esim. jalkojen pituudessa.

      Se ei haittaa elämää yhtään mitenkään, jos ei seiso tunteja paikallaan.

      Kävellessä jalat ovat aina eri aikaan maassa, joten mitään ongelmia ei tule.

      Ja ainahan sitä voi laittaa lyhyemmän jalan alle pohjallisen.

      Kiropraktikko hoitaa muut vaivat.

      http://www.kiropraktikkoliitto.fi/index.php/sinun-kiropraktikkosi

      • ke60

        Mulla onkin nykyään lyhyemmän jalan kengässä yksi pohjallinen enemmän.


    • Tukipohjalliset

      Minä 60v poden samaa vikaa ,huomasin siittä kun alkoi lonkkasärky,muutama vuosi sitten.Kävin lääkärissä ,lähetti Askel klinikalle ja siittä asti ollut tukipohjalliset,ja jalat ovat nyt saman pituiset,kivut jäi sinne.Suosittelen! justiin hiljattain kävin uusimassa ja laitettiin hiukan lisää koroketta kun taas alkoi tuntua lonkassa.Olen uusinut niitä noin 3-4 vuoden välein.

    • 3+3

      Mulla on ollut 30 vuotta korotuspohjallisen kanssa pituusero 8mm (ilman korotusta 20mm), mutta lonkissani ei ole mitään vikaa.

      Nyt mulla on ortoosit, kun oon kärsinyt riisitaudin lapsena ja kroppa joka suuntaan vino.

    • JÄSENkorjaaja

      Itseasiassa lähes kaikilla selkävaivaisilla ja vinossa kulkevilla MOLEMMAT jalat ovat liian "lyhyet", eli kroppa menee kieroon ja jumiin lantion ja alaselän alueelta. ...eli oikeanlainen hoito auttaa useimmiten ja mikä tärkeämpää kivut helpottavat.

      Todellisiakin pituuseroja on joillakin, jolloin pitäisi mitata luunpäästä-luunpäähän röntgenillä ja mittanauhalla, röntgen, jossa kuvataan vain lantio ja reisiluitten päät saattaa valehdella paljonkin (kokemusta on)

      • 3+3

        "Todellisiakin pituuseroja on joillakin, jolloin pitäisi mitata luunpäästä-luunpäähän röntgenillä ja mittanauhalla, röntgen, jossa kuvataan vain lantio ja reisiluitten päät saattaa valehdella paljonkin (kokemusta on) "

        Todellisuudessa näitä mittauksia ei tehdä.

        Itse olen ollut todennäköisesti suomen parhaalla kirolla ja kuvat on otettu.

        Mitään kipua ei ole missään tukirangassa, joten mulla todellakin on lapsuuden ravintoaineiden puutoksen aiheuttama luuston kasvun häiriöö.

        mm. D-vitamiinia sain liian vähän tai en ollenkaan.


    • avun saantu

      itse olen saanut pysyvän avun täältä www.masterortos.fi. Podologi Antti Hakalan tekemät pohjalliset tarkkoine mittauksineen ovat antaneet avessaun, jota tuskin uskoin enää olevan olemassakaan. Vasemmassa polvessa nivelrikko, joka johtuu virheellisestä askelluksesta vuosikymmenten aikana, ja se taas johtuu jalkojen pituus erosta. Tänne kannattaa ottaa yhteys.

    • varoituksen sana
    • staka*

      Minulla on jalkojen pituusero 1,2 cm, mitattu 80-luvun alussa (kuntohoitaja/hieroja). Kokeilin joskus toiseen kenkään alle cm:n korotusta. Sain palkaksi jo päivän päästä valtavat ristiselkäkivut - olin silloin noin 40-vuotias. Jätin saman tien korotuksen pois.

      Näillä jaloilla olen kävellyt. Liikun muutenkin paljon, tanssin, hiihdän, pyöräilen, jumppaan. Kroppani on hyvässä kunnossa, ja hyvän lihaskunnon vuoksi selkäkään ei ole vihoitellut pitkiin aikoihin. Vinous varmaan kuluttaa lonkkia eri tavoin, koska minun täytyy astua pitemmällä jalalla todella huolellisesti; jalkaa ei saa "lenksauttaa" rennon huolimattomasti! Silloin nimittäin lonkassa tuntuu kova kipu, mutta onneksi se menee ohi melko nopeasti. Särkyjä ei (onneksi!) ole.

      Olen kuullut että jo ~80-luvulla henkilölle, jolla oli suuri ero jalkojen pituudessa, tehtiin pidennysleikkaus lyhyempään raajaan. Johtajamies, suuri palkka. Toki hankala vaivakin ;-/. Minä - käyhänpuoleinen naisihminen - en vakavissani tuollaista leikkausta edes harkinnut.

    • varoituksen sana

      perustelen edellistä viestiäni:
      kuvitteellinen esimerkki. Lapselta menee vaikka si-nivel lievästi väärään asentoon kasvuiässä,vaikka 10 v. Kaikki lihakset ja hermot kasvaa sen mukaisesti. Jos ne väkivalloin muutetaan eri asentoon monen kymmenen vuoden päästä,niin:
      lihakset ja hermot muuttaa paikkaa ja asentoa ja voi tulla kovat vaivat pitkäksi ajaksi....

      • varoituksen sana

        ja tuo korotuksen sopimattomuus johtuu ihan samasta syystä


      • staka*
        varoituksen sana kirjoitti:

        ja tuo korotuksen sopimattomuus johtuu ihan samasta syystä

        Ymmärsin toki että korotusta olisi pitänyt lisätä ihan vähitellen. En kuitenkaan ole katunut että jätin koko kokeilun. On korotusten kanssa sohlaamisessakin oma hommansa, eikä niitä edes kaikissa kengissä (sandaaleissa, sandaleteissa) voi käyttää.

        Hyvin olen pärjännyt, kiitos liikunnan ja vahvan lihaksiston. Lääkäritkin taitavat pitää tällaista vähän yli sentin eroa jotakuinkin mitättömänä.


    • apua vailla

      Kuka tietäsi ,joka osaa tutkia lantio korin ja si-nivelen että on kohdallaan?meiltä pohjoisesta ei tunnu löytyvän. Oireita löytyy vaikka kuinka huimaus,tinnitus,jännitysniska,lapakipu.

    • Anonyymi

      Oikea jalka pidempi.

      Kenkä lyttääntyy. Jalkaterä vinossa asennossa sisäänpäin.

      Selkäkipuja ollut , oikea olkapääkin koholla. Ollut jo lapsena.

    • Anonyymi

      Minulla kanssa todettu toinen jalka pidemmäksi kävin fysiöteraupentin vastaan otolla hän mittasi jalat olen saamassa korotetut pohjalliset kenkiin olisiko toinen jalka jäänyt pidemmäksi teko nivel leukkauksen yhteydessä

    • Anonyymi

      Minulla on noin 1cm lyhyempi toinen jalka. Huomattiin kuntoutuksessa ja sitä korjataan yksilöpohjallisilla. Lsntio on vinossa.

      • Anonyymi

        Minulla on ollut jo nelisenkymmentä vuotta toinen jalka 1,5 cm lyhyempi, kun jäi sellaiseksi luunmurtuman jälkeen. Mitään korjauksia ei ole tehty, ei ole haitannut lantiossakaan (ihminen on sopeutuvainen).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1622
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe