12 vuotias poika tarvitsee apua!

masentaa...

hei anteeksi tiedän että tämä palsta on aikuisille mutta toivon että saan apua ja asiallisia vastauksia! eli tilanne on että olen poika mutta olen pienestä pitäen tuntenut olevani tyttö. minulla on 3 isosiskoa ja jo 5 vuotiaana halusin pukea siskojen vaatteita päälleni ja leikkiä heidän nukeilla ja muilla tyttöjen jutuilla enkä yhtään kiinnostunut vanhempien ostamista turtles leluista sun muista.... ongelma on siinä että vanhempani eivät hyväksy minua varsinkin isä kielsi minua aina kun sovitin siskojen vaatteita ja oli minulle vihainen. se johtuu ehkä siitä kun isä oli aina toivonut poikaa ja kun saakin pojan niin se haluaa olla tyttö! :( varsinkin nyt kun murrosiän merkkejä on jo tullut vähän niin olen tosi ahdistunut kun olen melko varma että haluan olla tyttö ja keho muuttuu ihan vääräksi... muutenkin haluaisin shoppailla tyttöjen vaatteita mutta kuten edellä sanoinkin niin vanhemmat kieltävät :( mitä mun pitäisi tehdä kun en uskalla puhua tästä kenellekkään koska minua hävettää tämä asia eikä vanhemmat ikinä tulis suostumaan mihinkään hoitoihin!! olen miettinyt itsemurhaa jo kun kukaan ei hyväksy minua sellaisena kuin olen....

16

474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älä luovuta!

      Ootko puhunut ajatuksistasi koulussa esim. terveydenhoitajan kanssa? Tai laittanut sähköpostia Transtukipisteen työntekijälle? Ymmärrän että oot todella nuori, joten asiasta puhuminen vieraille ihmiselle voi olla todella pelottavaa. Olisi kuitenkin tärkeää pystyä puhumaan asiasta sellaisen henkilön kanssa, joka ei tuomitse sua.

      Entä onko sun paikkakunnalla paikallista SETAa, jossa ois mitään nuorten ryhmiä tms?

    • lkjjljlkj

      Tällä palstalla ei ole ikärajoja joten olet oikeassa paikassa kun sukupuoliristiriitasi herättää kysymyksiä.

      Voi olla että kouluhoitaja ja jopa lääkäri ei ymmärrä tilaasi, mutta älä luovuta vaan vaadi että pääset transtutkimusyksikön tutkittavaksi. Nykyään sinunkin ikäisiäsi voidaan tutkia transtutkimusten erityisyksikössä joka on perehtynyt nuorten kanssa työskentelyyn. Tuo että vanhempasi on vastaan, on kompastukivenä sillä transtukimusyksiköt haluavat tehdä yhteistyötä alaikäisen tutkittavan vanhempien kanssa. Mutta silti kannattaa yrittää koska tarvittaessa voidaan antaa lääkitystä jo ennen murrosikää.

      Ensiksi nyt keskustelemaan kouluhoitajan kanssa jos kävisi tuuri että hän ymmärtää sukupuoliristiriitaa. Jos hoitaja ei tiedä asiasta mitään, hänelle voi vinkata että lukee Transtukipisteen ja Trasekin nettisivuilta lisätietoja.

    • Taas kerran

      Taas kerran provoilija yrittää esiintyä jonain muuna kun on.

      Ja aina joku hullu erehtyy ottamaan vakavasti.

      • ...

        ja toinen hullu luulee jokaista tällaista kyselyä provoksi. Entäs jos kyseessä onkin todellinen tapaus? Ainakin sait tuon nuoren epätoivoon ja todellakin harkitsemaan itsemurhaa.


    • avaruudenkiertolaine

      Leikkiä heidän nukeillAAN. Muistetaan possessiivisuffiksin käyttö. Itsekin tuossa iässä leikin sisareni nukeilla. Tyttöjen vaatteet olen kuitenkin hankkinut itse. Varmaan siksi, koska minulla on nuorempi sisko, eikä hänen vaatteensa kuitenkaan olisi minulle mahtuneet. Hän sen sijaan käytti joitain minulle pieneksi jääneitä vaatteita loppuun. Muuten aika kummaa, ei kukaan häntä silti nimitellyt transvestiitiksi? Miksiköhän ei?

      • Biaaaatch

        "Hän sen sijaan käytti joitain minulle pieneksi jääneitä vaatteita loppuun. Muuten aika kummaa, ei kukaan häntä silti nimitellyt transvestiitiksi? Miksiköhän ei?"

        Miten niin miksiköhän ei? Siksi, että meille naisille on kaikki luvallista, koska olemmme parempia ja kaikki ovet aukeavat meille aina, koska meillä on taikavagina!!

        T. Biaaaatch


    • aikuinenM

      Pitikö tämäkin tärvätä pelleilyillä?

      Aloittajalle: kannattaa tosiaan etsiä live-apua tilanteeseen. Kaksi ensimmäistä kirjoittajaa antoikin siihen neuvoja. Myös nettisivuilta ja keskustelupalstoilta saa trans-asiois yleisluontoista tietoa, mutta kannattaa suhtautua varsinkin palstoihin hieman varauksella, koska niiillä liikkuu myös häiriintyneitä ja pahantahtoisia ihmisiä.

    • alottaja poika.

      hei kiitos vastauksista. oon puhunut terveydenhoitajalle että tunnen olevani tyttö mutta hänen mielestä se kuuluu esi murrosikään ja on normaalia ja ohimenevää, mutta tiedän että tämä ei ole mikään ohimenevä vaihe. ei täällä varmaan ole mitään setaa koska asun aika pienellä paikkakunnalla. no anteeksi nyt kun en tiedä mikä on possesiivisuffiksi!! en ole perehtynyt hirveästi tälläisiin transkorjaus juttuihin, mutta voiko niitä hoitoja saada ilman että vanhemmat suostuvat? minua huolestuttaa tämä koska isälläni oli aika aikainen murrosikä joten pelkään että kohta on jo liian myöhäistä kun minulle alkaa kasvaa parta ja muut miesten jutut ja sitä en halua! toinen kysymys on että jos saisin sellaisia hoitoja ja alkaisin käyttää tyttöjen vaatteita ja ehkä meikata kun menen yläasteelle niin että jos minua kiusataan. :( tähän mennessä ei ole kiusattu koska minusta ei voi nähdä että olen "tyttö" koska olen ihan tavallisen pojan näköinen... ainoastaan kiinnostuksen kohteet on erilaiset... niin onko teitä kiusattu yläasteella??

      • Viihdettä viikonloppuun

        Ihanko oikeasti joku ottaa tämän vakavasti?

        Pitää olla kaksi hullua. Se joka kirjoittaa ja se joka uskoo.


      • aihe on vakava
        Viihdettä viikonloppuun kirjoitti:

        Ihanko oikeasti joku ottaa tämän vakavasti?

        Pitää olla kaksi hullua. Se joka kirjoittaa ja se joka uskoo.

        Koska aloittaja sanoo olevansa hyvin nuori ihminen ja puhuu itsemurhasta, suhtaudun siihen niin kuin se olisi totta.


      • kkjlkjl

        Älä välitä tästä yhdestä kummajaisesta joka ei usko kirjoituksiisi. Juuri heidän takiaan pitää välttää epämääräisä keskustelupalstoja ja tämä palsta nimenomaan luetaan mukaan näihin vältettäviin. Saat parempaa neuvontaa kun otat yhteyttä Transtukipisteeseen ja Trasekiin.

        Tuo hoitajan vastaus "se kuuluu esimurrosikään ja on normaalia ja ohimenevää" on juuri tyypillinen vastaus sellaiselta terveysalan ammattilaiselta joka on saanut koulutuksensa vuosia sitten kun transsukupuolisuus oli vielä vähän tunnettua. Kunnollisen laajan koulutuksen saanut ammattilainen ei möläytä tuollaista lausuntoa vaan seuraa potilasta tulevina vuosina tukien häntä molemmissa tapauksessa jos sukupuoliristiriita osoittautuukin ohimeneväksi tai todelliseksi. Hoitajallesi olisi hyödyksi ottaa noihin em. toimijoihin yhteyttä saadakseen jatkokoulutusta. Olet varmaankin hänelle ensimmäinen "tapaus" ja siksi hänkin on vähän hukassa.

        Peruuttamattomia hoitojahan (esimerkiksi leikkaukset) ei saa ennen kuin täysi-ikäisenä, mutta joitakin lääkehoitoja voidaan antaa esimerkiksi oman hormoonitoiminnan pysäyttämiseksi. Nykyinen hoitokäytäntö on todellakin sellainen että tutkimusyksiköt haluavat tehdä yhteistyötä vanhempien kanssa. Mutta tämä ei ehkä ole kuitenkaan haitaksi. Kun tutkivat psykiatrit ottavat yhteyttä vanhempiisi, ehkäpä heidänkin asenteensa muuttuu kun huomaavat sinun olevan tosissasi. Olen saanut suoraa palautetta eräiltä vanhemmilta jotka eivät alkuun uskoneet lapsensa kertomuksiin sukupuoliristiriidasta ja sitten katuivat vuosien kuluttua kun yhteydet lapseen menivät huonoksi riitelyn vuoksi. Eräänkin äidin purkausta oli koskettavaa kuunnella kuinka hän ei voinut uskoa moniin vuosiin että tytär on sittenkin poika ja yritti väkisin ohjata häntä naiseuteen. Yhteisessä keskustelussamme äiti sitten myönsi että kyllä hänen lapsensa on sittenkin poika ja elämä on helpompaa sellaisena.

        Olen itse salannut transsukupuolisuuteni kouluaikana ja vielä pitkään sen jälkeenkin mutta silti oli kiusaamista. Ilmeisesti se todellinen sukupuoli paistoi läpi salailusta huolimatta. Pojan on aika vaikeaa elää tyttönä ilman sitä tukevaa lääkehoitoa, vaikkakin nuoresta alle murrosikäisestä pojasta saadaan meikkaammalla ja pukemalla helposti tytön näköinen. Erilaisuudesta johtuva syrjintä on melko yleistä nuorten joukossa. Tyttö voi elää melko helposti poikamaista elämää koska se koetaan hyväksyttävämpänä.

        Harmillista että kouluhoitajasi on ottanut tuon kannan, mutta pyydä päästä paremmin transsukupuolisuutta hallitsevan terveysalan ammattilaisen puheille. Usein tuossa tilanteessa ohjataan nuorisopsykiatriaan, mutta siinäkin on omat kompastuskivensä. Siellä voi olla tuoreen koulutuksen saanut psykiatri tai psykologi, mutta pahimmillaan aletaan "parantamaan" heidän mielestään kummallisista ajatuksista. Sitten on vielä ongelmana kotikunnan sairaanhoitopiiri joka voi kieltäytyä maksamasta alaikäisen tutkimuksia (aikuisillakin on vaikeuksia päästä eteenpäin joissakin sairaanhoitopiireissä).

        Vaikeaahan tuo alkuun pääsy on mutta lohdutukseksi voi sanoa että ikäisiäsi on jo päässyt transtutkimuksiin. Mutta kannattaa muistaa että mitään ei tapahdu nopeasti ja lopulliset hoidot voidaan antaa vasta täysi-ikäisenä.


      • Juupa juu
        aihe on vakava kirjoitti:

        Koska aloittaja sanoo olevansa hyvin nuori ihminen ja puhuu itsemurhasta, suhtaudun siihen niin kuin se olisi totta.

        Juuri tuo asennoituminen varmistaa sen, että moiset tyypit kirjoittelevat tänne ja naureskelevat partaansa tyhmille jotka uskovat tarinoihin.


      • asd dsa
        aihe on vakava kirjoitti:

        Koska aloittaja sanoo olevansa hyvin nuori ihminen ja puhuu itsemurhasta, suhtaudun siihen niin kuin se olisi totta.

        Jos kirjoittaja tappaa itsensä, niin emme tule kuulemaan 12v itsemurhasta. Ei siksi ettei sellaisesta uutisoitaisi, vaan siksi kun kirjoittaja on iäkkäämpi.

        Esiinny seuraavaksi vaikka kolmasluokkalaisena.


    • korjaukset

      Ei murrosikä sinänsä tee asioita liian myöhäiseksi. Valtasa trans-hoidoista tehdään kuitenkin aikuisille ihmisille. Mitä nuorempi on, sitä helpompi ulkomuotoon on vaikuttaa.

    • Vihtori Tottulainen

      Nuo possessiivisuffiksit ja provoepäilyt ovat varmaan ainoat oikeat asiat tässäkin keskustelussa. Muuten on kyllä ihan ufoa juttua kaikki muu.

      Mutta jos aloitus nyt kuitenkin on totta, niin täytyy vain parahtaa, että Herra siunakkoon: 12-vuotias elättelee ajatuksia transsuksi ryhtymisestä ja muutamat kahelit vielä kannustavat jatkamaan. Kyllä on pipiä menoa.

      • lkjkjuy

        Ravistanpa sinut puusta alas. Jo 4-5 vuotiaatkin kokevat sukupuoliristiriitaa. Tarhatädit repii hiuksiaan kun pikkupoika haluaa pukeutua mekkoon ja leikkii tyttöjen kanssa. Vanhempia pakotetaan viemään lapsi psykologille, aivan turhaan. Ei sille mahda mitää että kokee olevansa toista sukupuolta kuin oletetaan. Onneksi nyt myös Suomessa pääsee alaikäisenä transtutkimuksia niin ammattilaiset varmistaa onko kyse todellakin sukupuoliristiriidasta eikä mistään muusta.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1255
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1176
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe