Vartija -tarvittaessa töihin kutsuttava, vapaapäivänä töihin?

Bambiino

Hei, pakko kysyy tietäskö joku miten tämmönen asia oikeesti on...
Itse en siis työskentele alalla, mut yks tuttu ihminen kyllä.
On myymälävartijana työvoimareservi-sopimuksella eli tarvittaessa töihin kutsuttava, nollasopimus, mutta silti on työvuorolistat. (?!?)

Mites jos on työvuorolistaan merkitty vapaa jollekin päivälle, ja sitä EDELLISENÄ ILTANA ilmoitetaan että ei ookaa ketään muita tekemäs seuraavan päivän töitä, että tuu sinä tekemään (siis täys vuoro, koko päivän) niin onko pakko suostuu?
Vai voiko siitä muka seurata sakkoja tai jotain, niinkun muka väitti..?

14

1744

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • __...__

      Ei voi seurata mitään sakkoja tarjotusta vuorosta kieltäytymisestä tietenkään, mutta tällaiset tilanteet ovat toki alalla todella yleisiä kun saikkuja kuitenkin paukkuu koko ajan sekä tuntuu että tekijöitäkin on aina liian vähän ettäkö oikeasti saataisiin niitä sairastumisia paikattua sillälailla joustavasti ettei joku joutuisi aina kärsimään perusteettomasti luovuttaen vapaapäiviään että toiset voivat saikuttaa.

      Tietenkin se on sitten eri asia että kuinka kannattavaa on reservisopparilaisena kieltäytyä tarjotuista vuoroista, sillä jos kaverisi pyrkimyksenä on päästä esimerkiksi firmaan sisään vaikkapa tuntisopimukselle, niin valitettavasti se ei auta asiaa että kieltäytyy tarjotuista ylitöistä.

      Toki jos tekee vain sivutyönä tai opintojen ohella tätä hommaa, niin sillä nyt tuskin ole niin väliä vaikka joku tuollainen ylityövuoro jäisikin tekemättä siitäkin huolimatta että tunnit vähenisivät entisestään kieltäytymisen seurauksena.

      • Bambiino

        Hmmmh... okeih.
        Jännäää. Tää ihminen vaan niinn kivenkovaan väitti että tietää kyllä itse tasantarkkaan miten nää hommat menee ja että paskaa seuraa jos kieltäytyy tekemästä tota päivää, että saa sakkoja tms. uhkausta. :D
        Itse yritin taas sanoo, että jos oot tosiaan TARVITTAESSA KUTSUTTAVA ja vielä nollasopimus, niin ei voi olla pakko! (Vaikka itse en alaa niin hyvin tunne, mutta TES:ien yleistieteämyksen perusteella ja järjellä mietin..)

        Huvittavaa vaan silleen, että tää henkilö on viikko sitten valmistunut vartijaksi ja teki sitä ennen harjottelua ko. paikassa. Niin heti ollaan koko firman toimintaa perustamassa hänen varaan että "KUKAAN muu ei pysty tätä vuoroo tekemään".... Anteeks mitä?! Siis missä sen (ison) firman työntekijät on?! :D


      • Bambiino
        Bambiino kirjoitti:

        Hmmmh... okeih.
        Jännäää. Tää ihminen vaan niinn kivenkovaan väitti että tietää kyllä itse tasantarkkaan miten nää hommat menee ja että paskaa seuraa jos kieltäytyy tekemästä tota päivää, että saa sakkoja tms. uhkausta. :D
        Itse yritin taas sanoo, että jos oot tosiaan TARVITTAESSA KUTSUTTAVA ja vielä nollasopimus, niin ei voi olla pakko! (Vaikka itse en alaa niin hyvin tunne, mutta TES:ien yleistieteämyksen perusteella ja järjellä mietin..)

        Huvittavaa vaan silleen, että tää henkilö on viikko sitten valmistunut vartijaksi ja teki sitä ennen harjottelua ko. paikassa. Niin heti ollaan koko firman toimintaa perustamassa hänen varaan että "KUKAAN muu ei pysty tätä vuoroo tekemään".... Anteeks mitä?! Siis missä sen (ison) firman työntekijät on?! :D

        ...ja siis lisään vielä...
        Että onko sillä tässä nyt mitään merkitystä, että vapaata on joka tapauksessa tarpeeksi viikossa (ja nyt ois ollu tulossa just useampi päivä putkeen)
        Mutta siis että kun tuo oli merkattu vapaaks ja EDELLISENÄ ILTANA ennen vuoron loppua ilmotetaan että huomenna tuutu koko päiväks!!?
        Mulla vaan järki sanoo jo et eiän näin voi tehdä??!

        Suuttu mulle, kun edes lähdin spekuloimaan tätä, koska hän kuulemma tietää miten nää lait ja säädökset ja ehdot näissä menee, että on sitte "työnteon laiminlyöntiä" jos kieltäytyy?
        Ei kuitenkaan pystyny mulle mistään tätä asiaa osottamaan, kun sanoin et halusiin tietää/nähdä missä tämmönen asia tai ehto muka sanotaan, että täytyyhän TES:issä tai jossain semmonen olla mustaa valkosella, mutta enpä löytäny eikä pystyny itse osottamaan....

        Oon vaan kauheen kiinnostunu näistä asioista, vaikka ei ookaan oma ala, mutta kuitenki läheisen ihmisen, ja itsekin oon alkanu olee tosi tarkka TES:ien kanssa ja ettei työntekijää kuseteta ja käytetä hyväks...


      • Reffa
        Bambiino kirjoitti:

        ...ja siis lisään vielä...
        Että onko sillä tässä nyt mitään merkitystä, että vapaata on joka tapauksessa tarpeeksi viikossa (ja nyt ois ollu tulossa just useampi päivä putkeen)
        Mutta siis että kun tuo oli merkattu vapaaks ja EDELLISENÄ ILTANA ennen vuoron loppua ilmotetaan että huomenna tuutu koko päiväks!!?
        Mulla vaan järki sanoo jo et eiän näin voi tehdä??!

        Suuttu mulle, kun edes lähdin spekuloimaan tätä, koska hän kuulemma tietää miten nää lait ja säädökset ja ehdot näissä menee, että on sitte "työnteon laiminlyöntiä" jos kieltäytyy?
        Ei kuitenkaan pystyny mulle mistään tätä asiaa osottamaan, kun sanoin et halusiin tietää/nähdä missä tämmönen asia tai ehto muka sanotaan, että täytyyhän TES:issä tai jossain semmonen olla mustaa valkosella, mutta enpä löytäny eikä pystyny itse osottamaan....

        Oon vaan kauheen kiinnostunu näistä asioista, vaikka ei ookaan oma ala, mutta kuitenki läheisen ihmisen, ja itsekin oon alkanu olee tosi tarkka TES:ien kanssa ja ettei työntekijää kuseteta ja käytetä hyväks...

        On enemmän kuin todennäköistä, että Bambino on tämä kuuluisa "yksi kaveri". Eikä siinä mitään, nimettömänäkin saa kysyä, mutta täällä annettuihin vastauksiin kannattaa suhtautua kriittisesti.

        Nimimerkki __...__ antamat vastaukset ovat kaikkein lähinnä oikeata vastausta, jos sellaisia näissä asioissa onkaan.

        Mitään sakkoja ei voi saada siitä, että kieltäytyy töistä tällaisen työvoimareservisopimuksen perusteella. Kyseessä on on työsopimus, jonka työajat sovitaan joka kerta erikseen. SOVITAAN tarkoittaa sitä, että molemmat suostuvat.

        Ainoa oikeastaan kriittinen juttu on siinä, että kun työvuoro on annettu, se pitää tehdä ja toisaalta työnantajan on maksettava palkka, vaikka itse työn tekemiselle ei työsopimuksen jälkeen tarvetta olisikaan. Syystä tai toisesta.

        "Työvoimareservi" poikkeaa myös sillä tavalla muista työsopimuksista, että hänelle ei tarvitse edes osoittaa lisätyötä, ennen kuin kuukausipalkkaisella teetetään ylityötä. Jos työsopimus on "osa-aikainen", näin on meneteltävä.

        Käytännössä itse menettelen siten, että muutaman turhan soiton jälkeen en soita kuin "ihan pakko" -tilanteessa ja jos taas työntekijä "sairastuu" usein paikatessaan toista sairauslomalaista, pidän sitä liian suurena riskinä pyytää töihin ollenkaan.

        Asiasta selviää olemalla soittamatta ao henkiölle. Ei muita toimenpiteitä.


    • surkea ala

      Minkä p a s k a n firman k u s i p ä ä esimies väittää että voi saada sakkoja kun kieltäytyy työvuoroista? :D Tätä alaa on nyt jo useampi vuosi takana ja kokoajan ilmenee/ tulee vastaan mitä uskomattomampia asioita. Onneksi pääsen keväällä muihin hommiin.

      • Bambiino

        Siis tää esimies ei ollu käsittääkseni sanonu mitään että saa sakkoja, mutta oli vaan erikseen oikeen maininnu että "niin, koska sähän oot tarvittaessa töihin kutsuttava".. Mutta tää mun tuttu itse mulle väitti että ei ois voinu mitenkään kieltäytyy että ois ollu pahat seuraamukset, että muka sakkoja ja lain rikkomista? :D


    • Bambiino

      ...ja että kun tilanne oli niin paha ja että "olosuhteet oli semmoset että hän oli ainut vaihtoehto" plaa plaa...
      Empä ymmärrä.. Eikös se ole firman oma ongelma, jos ei osaa työntekijöitä pitää tarpeeks että sais vuorot tehtyy tai jotain? :D

      Ja ei oo kyllä kovin inhimillistä saada tietää illalla vuoron lopussa että pikku yllärinä seuraavana (VAPAA)päivänä pitääkin tulla täyteen vuoroon?!
      Kun monen päivän lomat oli alkamassa niin oishan voinu olla esim. että ois ollu johonkin reissuun lähössä ja sovittuna jo....

    • __...__

      Kuten todettu aikaisemmin niin mitään pakkoa ei ole tehdä sellaisia vuoroja joita ei ole aiemmin sovittu ja jotka eivät ilmene työvuorolistasta.

      En sitten tiedä että mikä firma harrastaa tällaista että suurinpiirtein pakotetaan töihin reservisopimuksillakin olevia, mutta olipa asia miten vain niin mitään pakkoa ei ole lähteä. Jos tämän tarinan henkilö kuvittelee että tulee sanktioita mukamas lainopillisessa mielessä, niin hän on pahasti väärässä.

      Ainoat sanktiot ovat ehkä siinä ettei tule saamaan lisää vuoroja pahimmillaan kun tuosta kieltäytyy, mutta siinähän se sitten onkin todellisuudessa.

    • toi5

      Nollasopimuksissa tulee ottaa huomioon se, että mikä ei sido työnantajaa ei sido myöskään työntekijää. Työnantaja voi siis tarjota töitä miten haluaa ja työntekijä voi ottaa niitä vastaan, jos hänelle sopii. Vaikka sopimuksessa olisi kuukauden irtisanomisaika, niin työntekijä voi vapaasti aloittaa toisessa paikassa (jos sattuu saamaan paremman paikan) ja olla ottamatta irtisanomisaikana työvuoroja vastaan. Sopimuksessa voi olla ehto, ettei kilpailevaa toimintaa saa tehdä yhtäaikaa, siis se on ainoa rajoittava tekijä irtisanomisaikana.

    • ".......

      Ei tietenkään ole pakko suostua jos ei pääse/halua mennä töihin. Ainoa "seuraamus" on se, että jos jatkuvasti kieltäytyy vuoroista niin töitä ei enää tarjota ja kun nollasopparista on kyse niin työsuhde voidaan katsoa päättyneeksi, kun ei tietyn ajanjakson aikana ole tehnyt yhtään vuoroa.

    • vartijana yli 5v

      hahhah ei todellakaan tarvii töihin mennä, yrittävät kusettaa vasta alalle tullutta kaveria selkeesti. Voit kieltäytyä jos haluat ja erikseen töihinkutsuttavana sun ei tarvitse ees suostua ottamaan mitään työvuorolistaa vastaan jos et halua / voit kieltäytyä vuoroista jos sinulle jonkunlainen lista kotiin laitetaan. Toki voi olla että eivät pienemmissä firmoissa / paikkakunnilla kovin pitkään sulle töitä tarjoa jos aina kieltäydyt mutta ainakin pääkaupunkiseudulla on pula tekijöistä ja tulevat kesälomat vaan parantaa asiaa. Kaikkeen ei pidä suostua ja omia oikeuksia pitää puolustaa.

    • pikkumulkkuna...

      minä saan helpompia ja rahallisesti parempia vuoroja kuin muut. teen pääsääntöisesti yövuoroja ja viikonloppuja.työvuoroissa on hiljaista ja lisät juoksee =)

    • tuttuajuttua

      Vanha ketju, mutta vastataampas silti.
      Eli jos olet työvoimareservi- sopimuksella vartijana töissä ja sinulle laitetaan jokaiseen työvuorolistaan tunteja sinulta kysymättä, olet tällöin lain silmissä vähintäänkin osa-aikainen työntekijä. Riippuen tunneista saatat olla jopa oikeutettu kuukausipalkkaan.
      Voit tässä tilanteessa vaatia itsellesi asiaan kuuluvaa työsopimusta! Mikäli työntekijät on yrityksessä "tiukassa" tarkoitan, että jos töitä on enemmän kuin tekijöitä, kannattee työvuorolistan saatuasi ilmoittaa työnantajalle, että et suostu tekemään listan työvuoroja mikäli et saa uutta asiaan kuuluvaa työsopimusta.

      Tarvittaessa töihin kutsuttavana sinun EI tarvitse suostua tarjottaviin työvuoroihin mikäli et halua, eikä sinulle tule tästä sanktioita. Paitsi harmittavan yleistä vain on, että jos kieltäydyt niin työnantaja voi olla niin ku**pää, ettet saa hetkeen töitä, tai vaihtoehtoisesti saat kaikki paskanakit.

      Pitäkää ihmiset kiinni omista oikeuksista ja vaatikaa se mikä kuuluu! Työnantajat haluavat usein käyttää hyväkseen nuoria työntekijöitä, joten kannattaa olla perillä omista oikeuksistaan niin voi tarvittaessa laittaa pomonkin hiljaiseksi =)

    • Anonyymi

      Ei pysty sano Cola-Olli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      17
      1225
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe