ONNELLISET LS-KOKEMUKSET

Miten on?

Koska huonoista ls-kokemuksista kertovia kirjoittajia vainotaan tällä palstalla, niin miksi ihmeessä et perusta erillistä palstaa niille onnellisille kertomuksille?

Sen saa kun esittää kehitysehdotuksen ylläpidolle.

Tätä on esitetty sinulle ennenkin.
Miksi ihmeessä et sitä tee vai pitääkö se jonkun muun sinulle perustaa?
Jos esimerkiksi minä sen sinulle järjestän, niin siirrytkö sen jälkeen ONNELLISTEN LS-KOKEMUSTEN palstalle?

42

173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ammattikasvattaja

      Ainakaan minä en kaipaa mitään tuon tyyppistä palstaa.

      Ideaalimaailmassa lastensuojelua ei tarvittaisi lainkaan. Tragedia piilee siinä, että sitä tarvitaan.

      Kukaan ei vainoa huonoista kokemuksistaan kertovia ihmisiä. Kaikki vain eivät joka juttua sellaisenaan usko. Uskotko sinä jokaisen asian, mitä sinulle joku tuntematon netissä väittää?

    • Kulttuurimuutos

      Minä uskon juttuja, jossa erityislapsen äiti väittää, että heille tuli perhetyöntekijä, joka ei auttanut, vaan teki havaintoja ja kirjauksia, josta seurasi lapsen huostaanotto. Sijaishoitopaikassa lasta ei kohdeltu asianmukaisesti.
      Olkoonkin tuntematon, joka netissä näin väittää.

    • voi voi

      Jos ei usko, niin pakkoko sitä on sanoa täällä?

      Toisen valehtelijaksi sanominen on loukkaamista eli sääntöjen vastaista.

      • lisäys

        Totta kai lastensuojelua tarvitaan!

        Mutta ammattikasvattaja ei ole mikään tuomari täällä, joka päättää mistä saa kirjoittaa.

        Jos et usko jotain juttua, niin sivuuta se.

        Toisen valehtelijaksi, multinikiksi ja trolliksi nimittely ON sääntöjen vastaista.


    • Ammattikasvattaja

      En jaksa jumittua tähän väittelyyn nyt. Lähden mieluummin muihin harrastuksiin vähäksi aikaa.

      Kommentoin kuitenkin lyhyesti.

      Se erityislapsen äiti kertoo useimmiten vain pienen osan asioista. Häneltä luultavasti on unohtunut koko joukko olennaisia yksityiskohtia tarinasta pois. Hän antaa kuvan, että lapsen erityispiirteet ovat olleet huostaanoton syy vaikka näin ei olisikaan. Hän ei kerro mitään samistaan tukitoimista tai siitä, mitä hän ei ole halunnut ja miksi. Häneltä saattaa lipsahtaa pois vaikkapa sen tyyppinen asia kuin se, että hän ei ole saanut syötettyä lapsensa tarvitsemia lääkkeitä tai se, että hän on poissa kotoa päiväkausia uuden ihanan miehen vuoksi. Juuri tällaisiin kuvioihin minä tuössäni törmään. Kaikki kiusallinen jotenkin vain unohtuu.

      Lisätarkennuksien pyytäminen on eri asia kuin valehtelijaksi syyttäminen. Miksi ihmeessä kukaan kirjoittaa KESKUSTELUpalstalle, mikäli haluaa vain kertoa oman suppean versionsa tapahtumista? Jos tarkoitus on vain purkaa vihaa ja raivoa, eikö kannattaisi pohtia muitakin väyliä, vaikkapa oma blogi? Kun keskustelupalstalle kirjoittaa, on todennäköistä että joku on eri mieltä. Sama koskee meitä kaikkia. Se on kestettävä. Mikäli ei kestä, ei kannata kirjoittaa. Sama on juttu meillä kaikilla. Kaikki asiattomat tekstit voi ilmoittaa Suomi24:lle.

    • akk:lle

      Ja taas mollataan toisten kirjoitusTAPAA, mikä on täysin asiatonta.

      Sitä oletat ja kuvittelet asioita, kuten saatuja tukitoimia ja niistä kieltäytymistä, vaikka niin ei olisi tapahtunutkaan.

      Ei sinun asenteellasi kyllä menestytä missään palstalla.

      Ja mikä sinun puheissasi on totta, taidat olla itse se osatotuuksien puhuja, joka vain haluaa hallita yhtä keskustelupalstaa.

      Toisaalta tuon KESKUSTELUNKIN niin hirveä korostaminen on vähän niin ja näin. Tämä on paljolti vertaistueksi ajateltu palsta aikanaan perustamisvaiheessa.

      Mutta sinähän olet oikein loistavatkin tuen antamiskirjoitukset lytännyt vain, että TÄÄLLÄ EI MITÄÄN VERTAISTUKEA SAA.
      Ei varmasti saa, niin kauan kuin sinä kuvittelet itseäsi palstan johtajaksi.

      Ja vielä kerran sinulle 1000x sanottu totuus:
      Eri mieltä olemisen voi esittää loukkaamatta toista.

      Jos et tätä tajua, sinun kanssasi tulee olemaan riitaa aina.

      • amm.k:lle

        Ei tästä enempää tarvitse puhua.

        ammattikasvattajalle ei kelpaa toinen palsta, jossa hän saisi mesoa ja haukkua ihmisiä mielensä mukaan.

        Jos jatkuvasti "näkee" toisten kirjoituksissa hirveitä puutteita ja asioita, joita ei ole sanottu, niin silloin sekoittaa todellisuutta omaan mielikuvitukseensa. Ja sitten syytät siitä toisia kirjoittajia.

        Ja valehtelet siinäkin, että huonoista kokemuksista kirjoittajia ei täällä vainotta. Kyllä vainotaan ja sinä olet se kyseinen vainoaja.

        Työssäsi sinä et NÄE yhtään mitään. Ilman mitään näkemistä kaikki tietävät, että lapsia huonosti kohtelevia aikuisia on, se kyllä on nähty tälläkin palstalla.

        Mutta pakkoko täällä on syyttää sellaisia ihmisiä kaltoinkohtelusta, jotka eivät ole siihen syyllistyneet.

        Täällä on kirjoittajia, joita sossukaan ei ole syyttänyt, mutta tällä palstalla syytetään.

        Asenteissasi on vikaa pahemman kerran.


      • Ammattikasvattaja

        Voisit ystävällisesti osoittaa minulle, millä teksteilläni ja millä sanoilla olen MOLLANNUT jotakin toista kirjoittajaa.

        Olenko nimitellyt jotakuta vaikkapa narsistiksi? Olenko keksinyt pilkkanimiä?

        Mitään tukitoimia minä en kuvittele. Minä tiedän, millaisia vaiheita lapsen kanssa käydään läpi vaikkapa ailloin, kun koulu alkaa tökkiä. Näen jatkuvasti vanhempien taholta hyvinkin erilaisia roimintatapoja.

        Missään ei ole mainintaa siitä, että tämän tyyppinen avoin foorumi olisi jokin vertaistukipalsta. Niille on omat paikkansa. Se ei ole Suomi24:n filosofia. Mikäli sinulla on päinvastaista tietoa, nosta se toki esiin.


      • .....
        Ammattikasvattaja kirjoitti:

        Voisit ystävällisesti osoittaa minulle, millä teksteilläni ja millä sanoilla olen MOLLANNUT jotakin toista kirjoittajaa.

        Olenko nimitellyt jotakuta vaikkapa narsistiksi? Olenko keksinyt pilkkanimiä?

        Mitään tukitoimia minä en kuvittele. Minä tiedän, millaisia vaiheita lapsen kanssa käydään läpi vaikkapa ailloin, kun koulu alkaa tökkiä. Näen jatkuvasti vanhempien taholta hyvinkin erilaisia roimintatapoja.

        Missään ei ole mainintaa siitä, että tämän tyyppinen avoin foorumi olisi jokin vertaistukipalsta. Niille on omat paikkansa. Se ei ole Suomi24:n filosofia. Mikäli sinulla on päinvastaista tietoa, nosta se toki esiin.

        Mikä on suomi24:n filosofia? Toteutatko sinä sitä?


      • amikselle
        Ammattikasvattaja kirjoitti:

        Voisit ystävällisesti osoittaa minulle, millä teksteilläni ja millä sanoilla olen MOLLANNUT jotakin toista kirjoittajaa.

        Olenko nimitellyt jotakuta vaikkapa narsistiksi? Olenko keksinyt pilkkanimiä?

        Mitään tukitoimia minä en kuvittele. Minä tiedän, millaisia vaiheita lapsen kanssa käydään läpi vaikkapa ailloin, kun koulu alkaa tökkiä. Näen jatkuvasti vanhempien taholta hyvinkin erilaisia roimintatapoja.

        Missään ei ole mainintaa siitä, että tämän tyyppinen avoin foorumi olisi jokin vertaistukipalsta. Niille on omat paikkansa. Se ei ole Suomi24:n filosofia. Mikäli sinulla on päinvastaista tietoa, nosta se toki esiin.

        Haluatko tosiaan, että otan koneeni muistista törkeimmät raivoamisesi täällä? Sitäkö tosiaan haluat, kun nyt on näköjään rauhallisempi päivä ja yrität taas vaihteeksi kirjoittaa vähän asiallisemmin tälläkin palstalla.

        Ei ole mitenkään Suomi 24 filosofian vastaista, jos vaikeassa elämäntilanteessa olevat ihmiset saavat vertaistukea toisiltaan.

        Kyllä minäkin ne väittämäsi naurettavat "tukivaiheet" tiedän ja olen niistä varsin hyvin selvillä. Minun toimintatavoissani ei kukaan oikea opettaja nähnyt moitittavaa, mutta sinä nyt saat mollaamisen aihetta keksityillä "perusteluillasi" mihin tahansa asiaan. Oletko nyt tyytyväinen?


    • Kulttuurimuutos

      Arvoisa ammattikasvattaja, olet aivan oikeassa, että jätin yksityiskohtia pois.
      Yksityiskohtaisia asioita ovat tiedon kulku. Asiallinen selkeä tieto ei syystä tai toisesta ole kulkeutunut eri toimijoiden välillä. Asiallinen selkeä tieto on muuttunut "musta tuntuu" tiedoksi, aivan kuin leikittäisiin "rikkinäistä puhelinta" On varmasti totta, että kohtaat työssäsi kaikenlaista. Minä korostan yhteistyön merkitystä, missä jokaiselle toimijalle annetaan asiallista selkeää tietoa ja jokainen toimija pyrkii sitoutumaan niihin. Minä en ole dominantti, karismaattinen. Haluaisin uskoa, että jokainen toimija haluaisi hyvää eikä lähtökohtana olisi se, että on aina siinä vuorovaikutuksessa tietävämpi, osaavampi, johtaja. Dominantti, joka ei oikeasti tiedä asioista, on pelottava.

      • Ammattikasvattaja

        Edelleenkin suhtaudun skeptisesti siihen, että edes erityislapsia huostattaisiin PELKÄSTÄÄN heidän erityisvaatimustensa suhteen. Ainakin koulussa törmää usein siihen faktaan, että erityislasten vanhemmat itsekin ovat - sanotaanko kiltisti... - hieman puutteellisesti kykeneviä toimimaan lastensa kanssa kaikin tavoin. Kyky huolehtia perusasioista on puutteellinen. Jos ongelmat ovat riittävän räikeitä, tilanteeseen joutuu joku puuttumaan.

        Toki on sellaisiakin vanhempia, joiden lapsilla on ongelmia, mutta vanhemmat ovat täysin tavallisia tai peräti pitemmälle koulutettuja ihmisiä. Pääsääntöisesti turvallinen perusperhe pystyy ongelmat käsittelemään. Ongelmaperheiden tilanne on toinen. Tukea tarvitaan jo perusasioissa. Se vain ei tosiaankaan kaikille kelpaa. Jo sekin vaikuttaa joidenkin asenteisiin vaikkapa perheapua kohtaan, miten asioita käsitellään netissä ja julkisuudessa.


      • mitä se on
        Ammattikasvattaja kirjoitti:

        Edelleenkin suhtaudun skeptisesti siihen, että edes erityislapsia huostattaisiin PELKÄSTÄÄN heidän erityisvaatimustensa suhteen. Ainakin koulussa törmää usein siihen faktaan, että erityislasten vanhemmat itsekin ovat - sanotaanko kiltisti... - hieman puutteellisesti kykeneviä toimimaan lastensa kanssa kaikin tavoin. Kyky huolehtia perusasioista on puutteellinen. Jos ongelmat ovat riittävän räikeitä, tilanteeseen joutuu joku puuttumaan.

        Toki on sellaisiakin vanhempia, joiden lapsilla on ongelmia, mutta vanhemmat ovat täysin tavallisia tai peräti pitemmälle koulutettuja ihmisiä. Pääsääntöisesti turvallinen perusperhe pystyy ongelmat käsittelemään. Ongelmaperheiden tilanne on toinen. Tukea tarvitaan jo perusasioissa. Se vain ei tosiaankaan kaikille kelpaa. Jo sekin vaikuttaa joidenkin asenteisiin vaikkapa perheapua kohtaan, miten asioita käsitellään netissä ja julkisuudessa.

        Perheapua? Millä vuosikymmenellä elät?


      • Minäkin kysyn
        Ammattikasvattaja kirjoitti:

        Edelleenkin suhtaudun skeptisesti siihen, että edes erityislapsia huostattaisiin PELKÄSTÄÄN heidän erityisvaatimustensa suhteen. Ainakin koulussa törmää usein siihen faktaan, että erityislasten vanhemmat itsekin ovat - sanotaanko kiltisti... - hieman puutteellisesti kykeneviä toimimaan lastensa kanssa kaikin tavoin. Kyky huolehtia perusasioista on puutteellinen. Jos ongelmat ovat riittävän räikeitä, tilanteeseen joutuu joku puuttumaan.

        Toki on sellaisiakin vanhempia, joiden lapsilla on ongelmia, mutta vanhemmat ovat täysin tavallisia tai peräti pitemmälle koulutettuja ihmisiä. Pääsääntöisesti turvallinen perusperhe pystyy ongelmat käsittelemään. Ongelmaperheiden tilanne on toinen. Tukea tarvitaan jo perusasioissa. Se vain ei tosiaankaan kaikille kelpaa. Jo sekin vaikuttaa joidenkin asenteisiin vaikkapa perheapua kohtaan, miten asioita käsitellään netissä ja julkisuudessa.

        Mitä varten et esitä heti perään ratkaisumalleja nimeämillesi ongelmakohdille. Ei ongemakohtasi poistu sillä, että tuot niitä täällä esille, nivot ne kirjoittajia koskevaksi ja jäät sitten odottelemaan olisiko jollain täällä kenties ratkaisu niihin pulmiisi joita työssäsi ilmoitat kohtaavasi.

        Täällä ei ehkä kaikilla ole samantapaisia perhetilanteita ja ne kenellä ehkä onkin, niin varmasti toivoisivat että sinä ammatti-ihmisenä neuvoisit kertomistasi tilanteista ulospääsyjä ja antaisit neuvontaa niissä asioissa jotka koet ongelmaksi työssäsi. Siis ensin täsmennetty ongelmakohta ja sitten pohdit ongelmanratkaisuja.

        Voisitko nähdä itsesi antavana osapuolena leimaamisen sijaan. Väyväykin se itsensä kanssa hukassa oleva kirjainyhdistelmä, saattaisi hänkin poimia joitain käyttökelpoisia sosiaalisen käyttäytymisen malleja.


      • Ammattikasvattaja
        Minäkin kysyn kirjoitti:

        Mitä varten et esitä heti perään ratkaisumalleja nimeämillesi ongelmakohdille. Ei ongemakohtasi poistu sillä, että tuot niitä täällä esille, nivot ne kirjoittajia koskevaksi ja jäät sitten odottelemaan olisiko jollain täällä kenties ratkaisu niihin pulmiisi joita työssäsi ilmoitat kohtaavasi.

        Täällä ei ehkä kaikilla ole samantapaisia perhetilanteita ja ne kenellä ehkä onkin, niin varmasti toivoisivat että sinä ammatti-ihmisenä neuvoisit kertomistasi tilanteista ulospääsyjä ja antaisit neuvontaa niissä asioissa jotka koet ongelmaksi työssäsi. Siis ensin täsmennetty ongelmakohta ja sitten pohdit ongelmanratkaisuja.

        Voisitko nähdä itsesi antavana osapuolena leimaamisen sijaan. Väyväykin se itsensä kanssa hukassa oleva kirjainyhdistelmä, saattaisi hänkin poimia joitain käyttökelpoisia sosiaalisen käyttäytymisen malleja.

        Ei niitä ongelmakohtia ole helppo ratkaista. Minä tiedän miten noihin tapauksiin on puututtu. Lasten lääkkeiden suhteen ei auta muu kuin yhteydenotto kouluterveydenhuoltoon ja tarvittaessa kuraattoripuolelle.

        Vanhempien holtittomuus taas onkin sitten vaikeampi juttu. Äärimmäinen toimi on lastensuojeluilmoitus, mutta sehän on kai Huono Juttu ja Väärin? Jos se yh-äiti hormoniryöpyssään unohtaa lapsensa, mites sen hänelle kauniisti sanot?

        Pääsääntöisesti täällä esitetään mitä erilaisimpia väitteitä koskien lastensuojelua, sosiaalipuolen työntekijöitä ja ajoittain kouluakin. Pyrin muistuttamaan lukijoita siitä, että kaikki ei ehkä oke aivan niin yksibkertaista kuin miltä näyttää pelkän tekstin pohjalta. Tämä ei näytä juttujen kirjoittajille sopivan. Kaipa sen ymmärtää. Totuus satuttaa.


      • vakkari toiselta pal
        Ammattikasvattaja kirjoitti:

        Ei niitä ongelmakohtia ole helppo ratkaista. Minä tiedän miten noihin tapauksiin on puututtu. Lasten lääkkeiden suhteen ei auta muu kuin yhteydenotto kouluterveydenhuoltoon ja tarvittaessa kuraattoripuolelle.

        Vanhempien holtittomuus taas onkin sitten vaikeampi juttu. Äärimmäinen toimi on lastensuojeluilmoitus, mutta sehän on kai Huono Juttu ja Väärin? Jos se yh-äiti hormoniryöpyssään unohtaa lapsensa, mites sen hänelle kauniisti sanot?

        Pääsääntöisesti täällä esitetään mitä erilaisimpia väitteitä koskien lastensuojelua, sosiaalipuolen työntekijöitä ja ajoittain kouluakin. Pyrin muistuttamaan lukijoita siitä, että kaikki ei ehkä oke aivan niin yksibkertaista kuin miltä näyttää pelkän tekstin pohjalta. Tämä ei näytä juttujen kirjoittajille sopivan. Kaipa sen ymmärtää. Totuus satuttaa.

        Montako yh-äitiä siellä hormoniryöpyissä oikein hilluu. Täällä on yksi yh, joka ei ole seurustellut sitten eron, koska ei ole aikaa tutustua keneenkään ja luottamus laiskempaan sukupuoleen on vähissä. Eli olen ollut seksittä jo neljä vuotta. Entinen ukko sen sijaan on eronnut toisenkin kerran sen jälkeen ja taas uusi parikymppinen kierroksessa.

        En todellakaan pidä siitä, että yksinhuoltajien väitetään olevan helppoja tai sitten huonoja äitejä. En minäkään ole ikinä ajatellut mitään pahaa parisuhteellisista tai opettajista.

        Minä uskon ettei mikään ole yksinkertaista. Asioissa on puolensa ja puolensa. On olemassa valehtelevia ja huonoja vanhempia, mutta myös vääristä asioista säästävä yhteiskunta ja huonosti alalle sopivia työntekijöitä. Ja minä uskon, että tämä on koko totuus lastensuojelusta.


      • akoollle
        Ammattikasvattaja kirjoitti:

        Edelleenkin suhtaudun skeptisesti siihen, että edes erityislapsia huostattaisiin PELKÄSTÄÄN heidän erityisvaatimustensa suhteen. Ainakin koulussa törmää usein siihen faktaan, että erityislasten vanhemmat itsekin ovat - sanotaanko kiltisti... - hieman puutteellisesti kykeneviä toimimaan lastensa kanssa kaikin tavoin. Kyky huolehtia perusasioista on puutteellinen. Jos ongelmat ovat riittävän räikeitä, tilanteeseen joutuu joku puuttumaan.

        Toki on sellaisiakin vanhempia, joiden lapsilla on ongelmia, mutta vanhemmat ovat täysin tavallisia tai peräti pitemmälle koulutettuja ihmisiä. Pääsääntöisesti turvallinen perusperhe pystyy ongelmat käsittelemään. Ongelmaperheiden tilanne on toinen. Tukea tarvitaan jo perusasioissa. Se vain ei tosiaankaan kaikille kelpaa. Jo sekin vaikuttaa joidenkin asenteisiin vaikkapa perheapua kohtaan, miten asioita käsitellään netissä ja julkisuudessa.

        -Mutta mikä on puutteellista toimintaa lasten kanssa ja mikä ei??
        -Mikä lakipykälä sen määrittää?? ja miten se määritellään??
        -Minkälainen on "normaali" hyvä vanhempi?? Onko se vähintään korkeakoulututkinnon suorittanut ja 4000€ nettotulot/kk tienaava?? vai voisiko työtön, 80000€ ulosotossa oleva, ilman mitään ammattikoulutusta olla myös "normaali" hyvä vanhempi??
        -Vai eikö toimeentulotuella elävällä köyhällä vanhemmalla, jolla ulosotossa se 80000€, ole oikeutta olla rakastava, normaali ja hyvä vanhempi? Onko tälläinen siis mielestäsi jo varsin pätevä syy huostaanotolle? (vaikka mitään muita syitä ei koskaan olisi ollutkaan, eikä tulisikaan)?


    • Kulttuurimuutos

      Ammattikasvattaja
      Lapsia otetaan todellakin huostaan hoidollisin/kuntoutuksellisin perustein.
      Siksi erityislapselle ei sovi lastensuojelun asiakkuus, jollei sitten ole kyse mainitsemastasi ongelmaperheestä.

    • a-kasv:lle

      Sinä myönnät osatotuuksia ja toisella kädellä kirjoitat, miten
      "erityislasten vanhemmat itsekin ovat - sanotaanko kiltisti... - hieman puutteellisesti kykeneviä toimimaan lastensa kanssa kaikin tavoin"

      Tai UNOHTAVAT kertoa oleellista, että ovat kieltäytyneet tarjotusta avusta tai
      UNOHTAVAT hylänneensä lapsen välillä muutamaksi viikoksi.

      Tämä saarna sinulla on ohjenuorana ollut täällä aina.

      Tämäkö ei mielestäsi ole loukkaavaa sellaiselle kirjoittajalle, ketä nuo eivät koske.

      Ja minä en muuten usko mitään puheistasi
      en usko että olet opettaja
      en usko mitään mitä väität itsestäsi
      Ja tämä on muuten eka kerta kun sanon tämän sinulle,
      todennäköisesti myös viimeinen, koska tyyliini ei kuulu väittää ketään valehtelijaksi. Minulle on ihan sama, kuka, millainen ihminen on kirjoituksen taustalla, minä otan vain kirjoituksen sellaisenaan ja jätän mainitsematta, jos en usko jotain hänen väitteistään.

      Eikä riitely täällä tule sinun asenteillasi ikinä loppumaan, koska otat oikeudeksesi määritellä kuka on valehtelija, kuka on trolli, joku vieläpä kehuu omia kirjoituksiaan jne. Jos mielestäsi kehuu omia kirjoituksiaan, niin anna ihmeessä kehua.

      Ja sitten vielä se käsittämätön ongelma, siis sinun ongelmasi, että pähkäilet koko ajan toisten henkilöön liittyviä kysymyksiä ja sitä, kuinka monta kirjoittaa palastalla on.

      Äläkä paasaa enää, miten olennaista sinusta on kirjoittajien lukumäärä, en minä ainakaan jaksa niitä enää lukea.

      Jos joku haukku ls:n alkutekijöihinsä, niin anna haukkua,
      mitä ihmettä se sinua liikuttaa.

      Et sinä pysty mitään palstaa hallitsemaan ja määräämään toisten käytöksestä, riidat tulevat jatkumaan aina, koska alkaa vaikuttaa, että sitä sinä haluatkin, koska kieltäydyt siirtymästä eri palstalle, edes uuteen palstaan ei muka ole tarvetta.

      Jos ei nyt sitten ihmettä tapahdu ja pystyt muuttamaan asenteitasi tai keksit jotain muuta rakentavaa.

      Enkä ole muuten edellinen kenen kanssa olit kirjoitellut.

      • a-kasv:lle

        Tässä esimerkki yhdestä yleistävästä väitteestäsi, joka on väärä yleistys:

        "Pääsääntöisesti turvallinen perusperhe pystyy ongelmat käsittelemään. Ongelmaperheiden tilanne on toinen. Tukea tarvitaan jo perusasioissa. Se vain ei tosiaankaan kaikille kelpaa. "

        Toistan vielä, että nuo yleistävät väitteesi jo loukkaavat niitä ihmisiä, joita ne eivät koske. Nähtiin se jo vuosi sitten, että kanssasi kyllästyttiin keskustelemaan näiden yleistysten takia.

        Tuokin väite on kiertotietä ilmaus siitä,
        että mielestäsi joka kirjoittaja tavallaan UNOHTELEE kertoa oleellista tai on niin taukki, että ei tajua lasten peruskasvatuksesta yhtään mitään.

        Esim. jos minä kerron täällä meidän tapauksesta, niin mitä hittoa se minua koskee, vaikka maa olisi täynnä kyvyttömiä uusavuttomia tai aikanaan ilman tukea jääneitä adhd-vanhempia.

        Samalla logiikalla voidaan väittää kaikkia sossuja huonoiksi sen takia, koska osa on huonoja.

        Tai kaikkia opettajia huonoiksi, koska hirvittävän huonoja ja alalle täysin sopimattomiakin tyyppejä löytyy siitä porukasta.


    • Ammattikasvattaja

      Kummallista. Sen sijaan, että keskustelisimme aiheesta, keskustelemme siitä, kuka täällä saak kirjoittaa ja kuka ei. Sekö tämän tarkoitus onkin?

      Täällä onkin leimattu koko lastensuojelu lähes rikolliseksi toiminnaksi. Etkö ole lukenut ketjuja? Samoin, sosiaalipuolen työntekijät, sijaisperheet ja siinä sivussa jotakin epämääräistä oikeamielisten mutta kaltoinkohdeltujen biovanhempien joukkoa lukuunottamatta käytännössä kaikki on suorasanaisesti tuomittu.

      Mitä väärää sinusta on sanoissani siitä, että turvallinen perusperhe pystyy ongelmansa hoitamaan? Eikö niin ole? Onko ydinperhe sinusta jotenkin huono juttu? Onko lasten paras olla vaikkapa yhden huoltajan perheissä tai alkoholistien perheissä? Teet ilmeisesti lukemastasi omia tulkintojasi ja ymmärrät tekstini sitten väärin, joko tahallasi tai vahingossa.

      Voit kysyä keneltä tahansa lasten kanssa ryötä tekevältä sitä, millaisia ongelmia lapsilla on. Samoin, voit kysyä myös sitä, millaisia ongelmia nykypäivän vanhemmilla on vaikkapa suhtautumisessa kouluun tai kasvattamiseen.

      En ymmärrä, miksi ylipäätään ottaen vaivaudut keskustelemaan kanssani, mikäli se turhaa on. Ehkä sinun kannattaa kirjoitella eri ketjuihin kuin niihin joissa minä kirjoitan?

      • vakkari yh-palstalta

        Jos sinä saisit vammaisen tai sairaan lapsen ja vaimosi häipyisi, niin et välttämäti olisi samaa mieltä. Paljon tapaa ihmisiä jotka tietävät omasta mielestään, miten asioita pitää hoitaa, vaikka käytäntö sairaan lapsen kanssa elämisestä puuttuu.

        Kaikkialla on ongelmia. On aina ollut. Perheissä on ongelmia, kouluissa on ongelmia ja lakeja säätävissä elimissä on ongelmia. Ja tiedätkö mitä? Se asia ei tule muuttumaan miksikään, vaikka me kuinka kirjoiteltaisiin nettiin. Sinä puhut itseksesi ilman, että ketään kiinnostaa, sinun kokemukset lastensuojeluasiakkuudesta ja huostaanotoista ym.

        Joku päivä sinäkin huomaat miten pienii me kaikki ollaan. Ja miten vähän ketään kiinnostaa kenenkään lapsen hyvinvointi.


    • a-kasv:lle

      Turhaa näyttää olevan, koska sinulla on ikuisesti tuo sama tyyli, että edes vaivaudu lukemaan kaikkea toisen kirjoituksesta, saati että yrittäisit ymmärtää sitä.

      Ei minun tarvitse keneltäkään kysellä perheiden ongelmista, niitä riittää tänä päivänä ihan tavallisilla perusperheilläkin, VAIKKA heillä ei olisi mitään perustetta ls:n asiakkuuteen. Mutta ls laitetaan korjaamaan heidänkin ongelmiaan. Tämä on se juju, jonka unohdat tuossa väärällä tavalla yleistävässä väitteessäsi.

      Kyllä perheitä ja lapsia on kohdeltu yhteiskunnan taholta suorastaan rikollisesti, jos et tätä kestä ilman, että alat piikitellä kirjoittajia, niin syy on sinussa ja asenteissasi.

      Suurin ongelmasi tuntuu olevan juurikin se, kuka tänne kirjoittaa, mitä kirjoittaa, mihin aikaan kirjoittaa jne. Eikö se enää olekaan ongelma sinulle? Voiko tänne uudet ihmiset rauhassa avata uusia ketjuja ilman, että hyökkäät kimppuun ristikuulustelemaan heitä?

      Joku pyysi sinulta muuten rakentavia ehdotuksia palstan riitatilanteen ratkaisuun.

      • Ammattikasvattaja

        Jos perheessä on KAIKKI kunnossa, lastensuojelu ei tilanteeseen puutu. Tämä on fakta. Voi olla, että jokainen perheessä ei ehkä puuttumisen syytä ymmärrä, mutta sellainen on olemassa. Eri juttu on se, onko huostaanotto tai muu toimintatapa oikea. Sen suhteen korjaamista on. Sen väittäminen, että mikä tahansa perhe tuosta vain voi vaikkapa huostaanoton kokea, on lööperiä.

        Palstan riitatilanteita ei tule, mikäli jokainen keskittyy mielipiteiden vaihtoon ja kestää eriävät näkemykset. Se, että riitely loppuisi, on epätodennäköistä. Siihen tilaan päästään vain, mikäli kaikki ovat täysin yhtä mieltä. Aika moni keskustelu myös käytännössä tyrehtyy, mikäli erilaisia näkemyksiä ei ole. Tämä keskustelu tosin luultavasti toimisi linkittäjälle silloin paratiisina ja mainostajille oivana paikkana.

        Mikäli joku tekee avauksia tyylinään "sossut on tyhmii paikkakunnalla X!" tai esittää perustelemattomia väitteitä, saatan lisäjuttuja pyytää. Se, että niitä ei kirjoittaja halua kertoa, kertoo kirjoittajasta ja hänen motiiveistaan.


      • vakkari tyyppi yh-pa
        Ammattikasvattaja kirjoitti:

        Jos perheessä on KAIKKI kunnossa, lastensuojelu ei tilanteeseen puutu. Tämä on fakta. Voi olla, että jokainen perheessä ei ehkä puuttumisen syytä ymmärrä, mutta sellainen on olemassa. Eri juttu on se, onko huostaanotto tai muu toimintatapa oikea. Sen suhteen korjaamista on. Sen väittäminen, että mikä tahansa perhe tuosta vain voi vaikkapa huostaanoton kokea, on lööperiä.

        Palstan riitatilanteita ei tule, mikäli jokainen keskittyy mielipiteiden vaihtoon ja kestää eriävät näkemykset. Se, että riitely loppuisi, on epätodennäköistä. Siihen tilaan päästään vain, mikäli kaikki ovat täysin yhtä mieltä. Aika moni keskustelu myös käytännössä tyrehtyy, mikäli erilaisia näkemyksiä ei ole. Tämä keskustelu tosin luultavasti toimisi linkittäjälle silloin paratiisina ja mainostajille oivana paikkana.

        Mikäli joku tekee avauksia tyylinään "sossut on tyhmii paikkakunnalla X!" tai esittää perustelemattomia väitteitä, saatan lisäjuttuja pyytää. Se, että niitä ei kirjoittaja halua kertoa, kertoo kirjoittajasta ja hänen motiiveistaan.

        Joo ei meilläkään ole kaikki kunnossa, kun luuseri-ukko jätti minut ja lapset. Ei kiinnosta tapaamiset, eikä elatusmaksut.Tänne jäi vaan molemmat lapset. En kyllä tajua miten lastensuojelu meitä voi auttaa. Väkipakollako tuovat ukkelin takaisin, vai hommaavatko jonkun auttamaan lapsen nostelussa. Minä kun en sitä tahdo pystyä tekemään. Vaan huolissaan olivat. No eivätpä ole enää, ja jos ollaan onnekkaita ja kunnalla rahaa riittää, niin voidaan saada vammaispalveluista jotain apuakin. Tai sitten ei.


      • Ammattikasvattaja
        vakkari tyyppi yh-pa kirjoitti:

        Joo ei meilläkään ole kaikki kunnossa, kun luuseri-ukko jätti minut ja lapset. Ei kiinnosta tapaamiset, eikä elatusmaksut.Tänne jäi vaan molemmat lapset. En kyllä tajua miten lastensuojelu meitä voi auttaa. Väkipakollako tuovat ukkelin takaisin, vai hommaavatko jonkun auttamaan lapsen nostelussa. Minä kun en sitä tahdo pystyä tekemään. Vaan huolissaan olivat. No eivätpä ole enää, ja jos ollaan onnekkaita ja kunnalla rahaa riittää, niin voidaan saada vammaispalveluista jotain apuakin. Tai sitten ei.

        Lastensuojeluilmoituksen merkitys ja funktio ovat muuttuneet siitä, mitä ne ennen olivat. Periaatteessa lait VELVOITTAVAT nykyisin vaikkapa opettajat tekemään ls-ilmoituksen tarvittaessa. Ilmoituksella nimenomaan kohdennetaan resursseja sos.puolen kautta tai annetaan muuta tukea.


      • ...
        Ammattikasvattaja kirjoitti:

        Lastensuojeluilmoituksen merkitys ja funktio ovat muuttuneet siitä, mitä ne ennen olivat. Periaatteessa lait VELVOITTAVAT nykyisin vaikkapa opettajat tekemään ls-ilmoituksen tarvittaessa. Ilmoituksella nimenomaan kohdennetaan resursseja sos.puolen kautta tai annetaan muuta tukea.

        Eli sieltä lastensuojelusta joku tulisi nostelemaan oletettavasti liikuntakyvytöntä lasta? Ei vaikuta todennäköiseltä. Lastensuojeluilmoitus on turhake silloin, jos siihen ei ole perusteita. Vie aikaa oikeilta tapauksilta.


    • jestas sentään

      Sossuille kohteliasta?
      Oletko ihan varma, että sossu on ollut KOHTELIAS sille ihmiselle, joka täällä sydäntään purkaa

      • Ammattikasvattaja

        Ne sossut eivät ole täällä. Mikäli ihminen käyttäytyy täällä typerästi, hän osoittaa asioita vain itsestään.

        Mikäli ihminen esim. on piittaamaton lapsiaan kohtaan ja alkaa raivostua vasta silloin, kun joku aikoo tilanteeseen puuttua, kohteliaisuus ei paljoa auta. Se raivo olisi syytä muuttaa tarmoksi ja laittaa asioita kuntoon.

        Kohteliaisuudella ja asiallisella toiminnalla pääsee muuten pitkälle. Se olisi syytä käsittää myös Internetin ihmemaassa.

        Minun keskusteluintoni tämän illan osalta loppui nyt.


    • jestas sentään

      Nyt sitten voit ajatella omaa käytöstäsi. Sinäkö muka et ole käyttäytynyt yhtään typerästi kun kaadat vastuun kaikista vastuuttomista vanhemmista joka kirjoittajan niskaan, jolla on HUONOJA KOKEMUKSIA ls:ta?

      Ja mitäs aihetta sossulla on raivota kenellekään ja sitäkin tapahtuu, VAIKKA SYY EI OLE ASIAKKAASSA?

      En yhtään ihmettele, että intosi loppuu kun oma asenteesi käännetäänkin sinuun itseesi, että tajuaisit virheet omassa itsessäsi.

      • vakkari tyypille

        Syyt ovat monia, miksi kaikki eivät voi olla amm.kk:n tarkoittamia perusperheitä, mutta hän kieltäytyy sitä käsittämästä.

        Ainut mitä hän yksinhuoltajiin tässäkin ketjussa viittasi oli ilkeämielinen toteamus äidistä, joka "hormoniryöpyssään lähtee vieraan miehen matkaan".

        Kaikki vain on vanhempien syytä huonoutta, valehtelua ja ymmärtämättömyyttä. Ja kun hänelle nasevasti todistelee hänen väitteidensä onttoutta, sitten suuttuu ja häviää paikalta.

        Täällä ei huonoista ls-kokemuksista kirjoittavia vainota muka.
        Kyllä minuakin on haukuttu vaikka millä tavalla, vaikka sossukaan ei nähnyt minussa syytteen sijaa, mutta tämän palstan ilkeilijä näkee.

        Tuolla asenteella hän asettaa niiden pätevienkin sossujen arviointikyvyn kyseenalaiseksi. Ilmeisesti hänen mielestään sossut ovat niin huonoja, että tekivät virheen meidänkin kohdalla, kun eivät minua mistään syyttäneet.


    • Kulttuurimuutos

      Arvoisa Ammattikasvattaja.
      Meidän perheessä kaikki ei ole kunnossa. Perheessä on erityislapsi, joka vaatii erityistä hoitoa, valvontaa ja huolenpitoa. Tämä vaatii vanhemmilta ja sisaruksilta erityisen paljon. Siksi kuvaan tuli mukaan lastensuojelu. Toivoin, että lastensuojelun sijasta olisimme vammaispalvelujen tai muun sosiaalihuollon piirissä. Lapsen sairaus ei täytä kehitysvammaisuuden kriteereitä, joten lakisääteistä oikeutta vammaispalveluihin ei ole ja kotiapu on korvautunut lastensuojelun perhetyöllä.
      Olen kirjoituksistasi suoraan ja rivien välistä lukenut, että lastensuojelu lähtee vanhemmuuden ongelmista. Niillä ei ratkaista tämän tyyppisiä ongelmia.

      • Ammattikasvattaja

        Lastensuojelun pitäisi lähteä vanhemmuuden ongelmista. Se, milloin ongelma on vanhemmuudessa ja milloin ei, onkin sitten kimurantimpi kysymys. Sitä ei ulkopuolisen aina ole helppoa arvioida, mutta vielä vaikeampaa lieneekin sitten vanhemman itsensä myöntää, mikäli ongelmia on. En tarkoita sitä, että sinun kohdallasi niin olisi.

        Kuten olen itsekin joskus täällä todennut, olen opettajana osa sitä järjestelmää, joka käsittelee lapsia ja nuoria. Tarkastelen siis asioita tietystä perspektiivistä ja väkisinkin myös omaa taustaani vasten. Kun pohdin asioita täällä, kerron joko omista kokemuksistani tai siitä, mitä mieltä tuntemani opettajat ovat. Heitä on kertynyt melkoinen määrä ja opiskeluaikaisten ystävieni kautta myös monilta eri paikkakunnilta.

        Viesti on kaikilla sama. Lapsilla on yhä enemmän ongelmia. Rikkinäisten perheiden vaikeudet näkyvät lapsissa. Lasten lyhytjänteisyys on lisääntynyt räjähdysmäisesti. Yhä useampi syö lääkkeitä keskittymishäiriöiden vuoksi. Kaikki integroidaan normaaliluokkiin vailla riittäviä tukitoimia tai resursseja.

        Yksikään tuntemani opettaja ei puhu turhista huostaanotoista. Kukaan ei ole innostunut tekemään ls-ilmoituksia saati tehtailemaan niitä, kuten jotkut väittävät. Aikaa kuluu erilaisiin palavereihin, sillä lasten ongelmat ovat yhä monimutkaisempia. Parhaimmillaan saa selvitellä lasten vapaa-aikanaan tekemiä hölmöyksiäkin koulussa. Kun puhuin koulussa yhtenä päivänä huostaanotoista, kouluni suorasukainen rehtori tokaisi ettei usko yhdenkään huostaanoton olevan turha. Koulumme lähellä on perhekoti ja vaikkei yhteistyö ongelmatonta olekaan, toiminta on jämäkänoloista. Sama ei tietenkään kaikkia laitoksia koske. Liikaa niitä maassamme on, mutta valitettavasti niitä tarvitaan. Kunnissa on opittu ymmärtämään niiden kustannusten korkeutta vasta viime aikoina.

        Ainakin meidän kunnassamme sosiaalipuoli tarjoaa resurssiensa mukaan apua kodeille. Selvää on se, että jotkut tuntevat sen heti kyttäämiseksi. Tavallaan sen ymmärtääkin, mutta turhaan sitä apua ei tarvita. Jos vanhempi ei itse kykene vaikkapa sitä lääkettä lapselleen antamaan lapsen kieltäytyessä, jonkun sekin on tehtävä. Mainitsemani esimerkki siitä, miten äityli ei ehdi omaa ongelmalastaan uuden rakkauden vuoksi hoitaa, on totta. Ei juttu ole missään lehdessä ollut, mutta se vain osoittaa vain sen, että miljoona tarinaa jää piiloon.

        Opettajana minun on ajoittain hyvin vaikea ymmärtää, mikä vanhempien ajattelussa on mennyt vikaan. Näen hienoja vanhempia, jotka vaikeuksista huolimatta tekevät parhaansa ja homma toimii. Sitten näen koko joukon vanhempia, jotka eivät tee parastaan, arvioipa sitä miten tahansa. Lapset ovat heitteillä. Vaatteet jatkuvasti likaiset. Vanhempainvartteja vältellään. Lasten koulunkäyntiä ei tueta. Ja se sos.puolen apu ei todellakaan siis kelpaa. Kukan ei silti uhkaa huostaanotolla.

        Täällä kirjoittelee jokunen asiallinen ihminen, joita järjestelmä ilmeisesti on väärin kohdellut. Vastuu on päättäjien. Ja äänestäjien, jotka äänestävät näin tai jättävät äänestämättä. Perheiden ongelmissa kaikkea vastuuta ei voi ulkoistaakaan. Asiallisten lisäksi täällä kirjoittaa muutama vihan vallassa oleva änkyrä, jolle jokainen poikkipuolinen sana on loukkaus. Jokainen ymmärtää jutun juonen, kun ihminen puhuu vaikkapa sossunaudoista, jotka saa ampua.

        Viime kädesä lienee merkityksetöntä, millä nimikkeellä lapsia apua saa. Olennaisinta on kai se, että apua tulee? En oikein kykene uskomaan lastensuojelun uhkailevan huostanotolla, mikäli vanhemmuus on kunnossa. Jonkinasteinen huoli lapsesta taustalla kai on? Viime kädessä olettaisin taustalla olevan myös huolen teidän vanhempien ja muiden lasten jaksamisesta ja tilanteesta. Puhun siis sinun tilanteestasi. Onko sinua kohdeltu asiattomasti?


      • Ajatuksiahajatuksia

        Hei
        Olet aivan oikeassa siinä, ettei lastensuojelu pysty auttamaan kuvailemassasi tilanteessa juurikaan. Ehkä vain tsemppaamaan ja kannustamaan, mikä usein on riittämätöntä, koska se ei ole konkreettista apua.

        On monia väliinputoaja erityislapsia, joilla ei ole sellaista tahoa, joka heitä pystyisi auttamaan. Vammaispalvelun kriteerit eivät täyty ja psykiatrian poliklinikalle pääsee harva, eikä sekään välttämättä ole oikea taho. Koulukin pystyy tukemaan vain vähän, mutta usein sielläkin tukitoimet ovat harvassa. Huoli kuitenkin syntyy vanhempien jaksamisesta ym ja tulee ls-ilmoitus ja stt tilaa perhetyötä, mikä nimenomaan keskittyy vanhemmuuteen. Yleensä tässä vaiheessa vanhemmat ovat saaneet kaiken mahdollisen tiedon siitä kuinka toimia erityislapsen kanssa ja kaikki keinot on käytetty jo. Sosiaaliohjaaja ei pysty tuomaan useinkaan mitään uutta, mikä veisi eteenpäin, tilanteeseen. Siellä, missä minä työskentelen tällainen tilanne ei johda huostaanottoon vaan perhetyötä jatketaan.
        Useinhan erityislapsen vanhempi tarvitsee vain lepoa ja rentoutumista, että jaksaisi taas vastata arjen haasteisiin. Pitäisi olla sellainen palvelu, että lapsen saisi viikonlopuksi hoitoon sellaiseen paikkaan, mikä osaisi vastata erityislapsen tarpeisiin ja jaksaisi esim ammatilliset tukiperheet, missä olisi koulutusta ja taitoa erityislapsen kanssa toimimiseen. Tsemppiä tilanteeseesi.


    • emis1

      Mun lähipiirissä on kaksi ihan positiivista kokemusta. Toisessa äidillä oli jaksamisongelmaa ja apua tuli tsempattiin kaikin keinoin. Huostaanotosta ei edes puhuttu vaan ihan aitoa apua sai. Kun tilanne helpotti, niin ls poistui kuvioista. Toinen oli tapaus, jossa yh-äidistä oli tehty kaksi ilmoitusta ja tapaamiset meni sossun kanssa hyvin. Ei ole kuulunut enää mitään ja siitä on aikaa jo 3 vuotta.

      • Ammattikasvattaja

        Ei yhteistyö viranomaisten kanssa aina ole miellyttävää. Perhe on Suomessa aina ollut varsin autonominen yksikkö ja mahdollisia omia virheitä ei ole mukava kohdata. Suuttumus on ymmärrettävä reaktio. Myös käsitys siitä oman perheen tilanteesta voi olla epärealistinen.

        Kukaan ei halua ottaa lapsia pois hyvästä perheestä. Se voikin sitten vain olla vaikeaa ymmärtää, onko se oma perhe hyvä vaiko ei. Pieni lapsi ei pysty arvioimaan omaa perhettään. Hänellä ei ole vertailukohtaa. Siksi joskus tarvitaan ulkopuolista toimijaa ja se on ikävä juttu.

        Virheitä sattuu, mutta tämän keskustelun puheet huostahulluudesta ovat ylidramatisointia ja tahallista vääristelyä. Yhteistyö auttaa enemmän kuin viha ja raivo.


      • pieni korjaus
        Ammattikasvattaja kirjoitti:

        Ei yhteistyö viranomaisten kanssa aina ole miellyttävää. Perhe on Suomessa aina ollut varsin autonominen yksikkö ja mahdollisia omia virheitä ei ole mukava kohdata. Suuttumus on ymmärrettävä reaktio. Myös käsitys siitä oman perheen tilanteesta voi olla epärealistinen.

        Kukaan ei halua ottaa lapsia pois hyvästä perheestä. Se voikin sitten vain olla vaikeaa ymmärtää, onko se oma perhe hyvä vaiko ei. Pieni lapsi ei pysty arvioimaan omaa perhettään. Hänellä ei ole vertailukohtaa. Siksi joskus tarvitaan ulkopuolista toimijaa ja se on ikävä juttu.

        Virheitä sattuu, mutta tämän keskustelun puheet huostahulluudesta ovat ylidramatisointia ja tahallista vääristelyä. Yhteistyö auttaa enemmän kuin viha ja raivo.

        Lapsia otetaan pois hyvistä perheistä. Nykyään suurin osa huostaanotoista tehdään nuorille ja syynä on nuoren omat möhlimiset. Kaikki näistä nuorista eivät tule ongelmallisista perheistä.

        Virheitä sattuu... No ei kuule pitäisi sattua, silloin kun puhutaan lapsen traumatisoinnista.


    • Edelliselle

      Ammattikasvattajan louskutus on jotain niin uskomatonta
      sisällyksetöntä täyttä tuubaa, et vaikea tajuta,
      miten kukaan järkevä ihminen tuollaiseen aikaansa käyttää.

      Ei täällä siitä ole kyse, onko "puuttuminen kivaa"
      vaan siitä, onko se ollut edes asiallista ja lakeihin pohjautuvaa.

      Mutta omia sanojasi lainatakseni:

      "Mikäli ihminen käyttäytyy täällä typerästi, hän osoittaa asioita vain itsestään. "

      Kyllä sinut on nähty jo niin tuhanteen kertaan, että aivan hyvin voit häipyä vääristelemästä asioita tältä palstalta.

    • ei-huostamama

      "Kukaan ei halua ottaa lapsia pois hyvästä perheestä. Se voikin sitten vain olla vaikeaa ymmärtää, onko se oma perhe hyvä vaiko ei."

      Miksi sitten otetaan hyvistäkin perheistä?
      Ja se ainut todellinen tieto kirjoittajien kyvykkyydestä vanhemmuuteen on mielestäsi sinulla, koska sinähän olet mitätöinyt täällä sossujenkin mielipiteen, jos se sattuu olemaan palstan kirjoittajalle edullinen.

      Huostahulluudesta on puhuttu paljonkin varsinkin buumin alkuvuosina, ei se ole mitään liioittelua, mutta turha tuollaiselle vääristelijälle on mitään sanoa. Sossut ja VTV:kin ovat mielestäsi väärässä, SINÄ vain olet mielestäsi oikeassa.

      Luovuta jo, olet sanottavasi sanonut.

      "Mikäli ihminen käyttäytyy täällä typerästi, hän osoittaa asioita vain itsestään. "

    • Miia-mamma

      Kehotan omaa palstaa vieläkin niille, joilla
      on onnellisia ls-kokemuksia.

      Amiksen eka kommentti kertoo kyllä, että ennen kaikkea hänellä on käsittämätön tarve roikkua täällä riitelemässä.

    • Hyvä perhe

      Hyvien perheiden lapsiakin on autettava tarpeista käsin.
      Oli kyse sitten pieni tai iso lapsi.

      • Aamukahvin mietinnät

        Voi hyvät hyssykät !!!! Nyt taustalta on pakko minunkin avautua. Miten se syyttävä sormi on kokoajan osoittamassa "ammattikasvattajan" suuntaan ? Hänkö arvostelee ja haukkuu? Vain ja ainoastaan puolustaen ls ?
        KATSOKAA PEILIIN, Niin vaikeaa kuin se onkaan ( ja tuskin sitä teette =olettamukseni).

        Ammattikasvattaja ei ole kieltänyt etteikö epäkohtia ls olisi mutta VALTA-OSA esim. Sijoituksista ON perusteltuja vaikkei perhe sitä ehkä ymmärrä itse.
        Tätä en kohdenna mitenkään aloittajaan.

        Tästä kirjoituksesta joku saa hepulit, ihan varmasti, mutta siinäpä hepuloitte .
        Ajatusten vaihtoa ja vertaistukea ? ....se ei onnistu ja siitä syytätte yhtä kirjoittajaa.
        MINUN MIELIPITEENI on että itse hyökkäätte "ammattikasvattajan" kimppuun ja alennutte siihen mistä muita syytätte, tähän tyssää vertaistuki ja keskustelu

        Se miten ja miksi "ammattikasvattaja" jaksaa näihin ketjuihin ottaa kantaa ja tuoda oman näkemyksensä on minulle epäselvää (ei, en ole hänen kaikkiin kirjoituksiinsa varmaankaan törmännyt) . Olipa syy mikä hyvänsä , hän ei ehkä kuitenkaan tee sitä vain useimpien kiusaksi.

        Ja vielä mitä yleistämiseen tulee .... Ihan samaa yleistämistä se teiltä on kun ajatus on, että ls on vain niitä laittomia huostaanottoja, tyhmiä sossun tanttoja jotka perhettä vain kiusaavat ja ainut tarkoitus ls on pitää laitos-ym paikat täynnä.

        Tämä jää ensimmäiseksi ja viimeiseksi kannanotoksi, ei maksa vaivaa nähdä että alan huutaa tuuleen. Sitähän ammattikasvattaja täällä tekee ;)


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe