Suomi 2014

mainoslause

Onkohan täällä muita suomen kieltä lukemaan hakeneita tai jo kyseistä alaa opiskelemassa olevia? :)

37

359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • errrno

      minä hain tampereelle, jyväskylään ja helsinkiin.

      • mainoslause

        Noni, kiva löytää joku muuki! Hain tasan samoihin, tosin aattelin panostaa Helsinkiin ja Tampereeseen, joten voi olla et se Jyväskylä vähän jää... Miten on lukeminen sujunu? :)


    • 3+1

      Helsinkiin.

      Lukeminen ei oo mitenkään liikaa innostanut, mut jokainen kirja on lukaistu läpi, kielioppikirja tarkemminkin ja kahteen muuhun perehtyminen käynnissä. Erityisesti tuo Karhunkieli on tympinyt. Se on jotenki niin liibalaaba-lässynlää :D Mä arvostan tieteellisissä teksteissä tietynlaista ytimekkyyttä ja selkeyttä, jota kyseisessä teoksessa ei mun makuun ole.

      Mites siellä?

    • mainoslause

      Mulla lukeminen on ihan innostanu toistaseks. Oon lukenu vasta Karhunkielen ja Kieltä kohti -kirjasta 200 sivua. Luen jo ekaa tehden muistiinpanoja ja alleviivaillen ni vähän hitaasti etenee. Tossa Kieltä kohti oli pari ainaki itelle vaikeeta artikkelia, yks oli ainakin se lausumia koskeva... Mä tykkäsin Karhunkielestäki omalla tavallaan, se oli sillai ihan kiva sisäänheitto-kirja aiheeseen.

      Joo saapa nähä mitä tästäki tulee, välillä tuntuu ettei sitä oikeesti osaa tarpeeks hyvin omaa äidinkieltäkään. :D Onko teillä tää suomi muuten ekana vaihtoehtona?

      • 3+1

        Mutta hiljaa hyvä tulee, eikös ;) Ite jätin Kieltä kohti viimeiseksi alleviivailtavaksi, koska tuntu että jotku artikkelit ois helpompi sisäistää jos kielioppiasiat on ensin hallussa. Välillä tulee paljon asiaa, mutta ihan mukavia artikkeleita silti. Tosin hyppäsin just ton lausuma-artikkelin yli. Vaikutti siltä, että siinä menis vaan hermot ja energia, mut pakkohan se on kohta kohdata :D

        "Joo saapa nähä mitä tästäki tulee, välillä tuntuu ettei sitä oikeesti osaa tarpeeks hyvin omaa äidinkieltäkään"

        No niinpä, sama fiilis! :D Lukiessa herää kysymyksiä, mutta kun ei ole sitä opettajaa, jolta kysyä tarkennuksia....

        Mulla suomi ei oo eka vaihtoehto, mut koska ensimmäisiin vaihtoehtoihini on tosi vaikee päästä, yritän panostaa tähän ihan kohtalaisesti. You?


      • mainoslause
        3+1 kirjoitti:

        Mutta hiljaa hyvä tulee, eikös ;) Ite jätin Kieltä kohti viimeiseksi alleviivailtavaksi, koska tuntu että jotku artikkelit ois helpompi sisäistää jos kielioppiasiat on ensin hallussa. Välillä tulee paljon asiaa, mutta ihan mukavia artikkeleita silti. Tosin hyppäsin just ton lausuma-artikkelin yli. Vaikutti siltä, että siinä menis vaan hermot ja energia, mut pakkohan se on kohta kohdata :D

        "Joo saapa nähä mitä tästäki tulee, välillä tuntuu ettei sitä oikeesti osaa tarpeeks hyvin omaa äidinkieltäkään"

        No niinpä, sama fiilis! :D Lukiessa herää kysymyksiä, mutta kun ei ole sitä opettajaa, jolta kysyä tarkennuksia....

        Mulla suomi ei oo eka vaihtoehto, mut koska ensimmäisiin vaihtoehtoihini on tosi vaikee päästä, yritän panostaa tähän ihan kohtalaisesti. You?

        Ihan fiksu veto jättää Kieltä kohti viimiseks. :D Ei tullu itelle mieleenkään, toisaalta toi kielioppikirja tuli vikana postissa, minkä takia se on jääny vikaks... Ja joo siis tolle lausuma-artikkelille kannattaa varata aikaa. :DD Jos sen oikein hitaasti ja keskittyneesti lukee, siitä jää fiilis et jotain on tajunnuki. Mut voi olla et sitä pitää pikkusen enemmän lukea.

        Toi on totta! Siinä on wikipedia ja google aktiivisessa käytössä ku niitä lisäkysymyksiä tulee.... :D Tota lukiessa tajuan yhä enemmän, etten haltsaa ees suomea täysin. Sillai vähän masentavaa ku kumminki se on se mun ainoa äidinkieli, hehe.

        Mulla oli alkuun muita vaihtoehtoja siinä priorisoinnissa ykkösenä, mut oon nyt vähän kallistunu ton suomen kannalle, et ehkä haluunki sitä lukeen ennemmin. :)


      • 3+1
        mainoslause kirjoitti:

        Ihan fiksu veto jättää Kieltä kohti viimiseks. :D Ei tullu itelle mieleenkään, toisaalta toi kielioppikirja tuli vikana postissa, minkä takia se on jääny vikaks... Ja joo siis tolle lausuma-artikkelille kannattaa varata aikaa. :DD Jos sen oikein hitaasti ja keskittyneesti lukee, siitä jää fiilis et jotain on tajunnuki. Mut voi olla et sitä pitää pikkusen enemmän lukea.

        Toi on totta! Siinä on wikipedia ja google aktiivisessa käytössä ku niitä lisäkysymyksiä tulee.... :D Tota lukiessa tajuan yhä enemmän, etten haltsaa ees suomea täysin. Sillai vähän masentavaa ku kumminki se on se mun ainoa äidinkieli, hehe.

        Mulla oli alkuun muita vaihtoehtoja siinä priorisoinnissa ykkösenä, mut oon nyt vähän kallistunu ton suomen kannalle, et ehkä haluunki sitä lukeen ennemmin. :)

        Hahah, siltä se ensisilmäyksellä vaikuttiki :D Kiitos vinkistä. Jooh, jännittää vaa vähän, et ehinkö lukea ajatuksella loppuun, koska täs kuussa on niin paljon muuta luettavaa.

        Lohdutukseksi: luulenpa et moni tuntee tällä hetkellä samoin :P
        Täällä kans google ja wikipedia sauhuaa :D Tosin ei sieltäkään ei oo löytynyt vastausta kaikkiin pohdintoihin, ja huomasin et wikiin täytyy välillä suhtautua varauksella, koska tieto saattaa olla vanhentunutta etenki kieliopin osalta.
        -----
        Tätäkin kirjoittaessa huomaan, etten tiedä täytyykö toi käyttämäni ensisilmäyksellä kirjottaa yhteen vai erikseen. Netissä sitä näkee yhteen kirjoitettuna, mut takaraivossa jyskyttää Käyttökielioppi s. 60, joka käskee kirjoittaa 'ensi' erikseen sitä seuraavasta sanasta. Yritä sit pysyä kärryillä jok'ikisestä säännöstä ja sen poikkeuksesta.

        Päänvaivaa aiheutti myös tietyissä tilanteissa adverbien ja prepositioiden ja toisaalta adverbien ja tiettyjen partikkelien rajakäynti. Samoin tietyissä tilanteissa intransitiivilauseen ja eksistentiaalilauseen rajat. "Huoneeseen ilmestyi mies" on eksistentiaalilause. Jos sanon "mies ilmestyi huoneeseen", onko kyseessä prototyyppinen intransitiivilause vai eksistentiaalilauseen muunnelma? Huoh, toivottavasti koe ei oo pilkunviilausta :D


      • mainoslause
        3+1 kirjoitti:

        Hahah, siltä se ensisilmäyksellä vaikuttiki :D Kiitos vinkistä. Jooh, jännittää vaa vähän, et ehinkö lukea ajatuksella loppuun, koska täs kuussa on niin paljon muuta luettavaa.

        Lohdutukseksi: luulenpa et moni tuntee tällä hetkellä samoin :P
        Täällä kans google ja wikipedia sauhuaa :D Tosin ei sieltäkään ei oo löytynyt vastausta kaikkiin pohdintoihin, ja huomasin et wikiin täytyy välillä suhtautua varauksella, koska tieto saattaa olla vanhentunutta etenki kieliopin osalta.
        -----
        Tätäkin kirjoittaessa huomaan, etten tiedä täytyykö toi käyttämäni ensisilmäyksellä kirjottaa yhteen vai erikseen. Netissä sitä näkee yhteen kirjoitettuna, mut takaraivossa jyskyttää Käyttökielioppi s. 60, joka käskee kirjoittaa 'ensi' erikseen sitä seuraavasta sanasta. Yritä sit pysyä kärryillä jok'ikisestä säännöstä ja sen poikkeuksesta.

        Päänvaivaa aiheutti myös tietyissä tilanteissa adverbien ja prepositioiden ja toisaalta adverbien ja tiettyjen partikkelien rajakäynti. Samoin tietyissä tilanteissa intransitiivilauseen ja eksistentiaalilauseen rajat. "Huoneeseen ilmestyi mies" on eksistentiaalilause. Jos sanon "mies ilmestyi huoneeseen", onko kyseessä prototyyppinen intransitiivilause vai eksistentiaalilauseen muunnelma? Huoh, toivottavasti koe ei oo pilkunviilausta :D

        Joo oon kans huomannu et wikipediassa on välillä vähän epämäärästä toi tieto. :D Mut jos en muuta keksi, ni se riittää et saa ees jonkun hajun, mistä puhutaan.

        Haha, toi on niin tuttua! Mä sain sen Kieltä kohti viimein luettua ja siirryin nyt Käyttökielioppiin. Kielioppiseikat on siis toistaseks vie yhtä hepreaa, kuten toi mitä kysäsit. :DD Saapa nähä ymmärränkö sitä lukemisen jälkeenkään... Nyt viikonlopun otin rennosti enkä malttais oottaa et pääsen kunnolla käyntiin kieliopin lukemisessa (niin hullulta ku se kuulostaaki). Mut noi tommoset jutut yhteenkirjottamisesta on kyllä vaikeita. Musta sellaset "genetiivi"yhdyssanat on vaikeita, täytyy aina miettiä et onks toi nyt yhdyssana vai genetiivi.

        Mites on sulla lukeminen edenny viime päivinä? :D


      • 3+1
        mainoslause kirjoitti:

        Joo oon kans huomannu et wikipediassa on välillä vähän epämäärästä toi tieto. :D Mut jos en muuta keksi, ni se riittää et saa ees jonkun hajun, mistä puhutaan.

        Haha, toi on niin tuttua! Mä sain sen Kieltä kohti viimein luettua ja siirryin nyt Käyttökielioppiin. Kielioppiseikat on siis toistaseks vie yhtä hepreaa, kuten toi mitä kysäsit. :DD Saapa nähä ymmärränkö sitä lukemisen jälkeenkään... Nyt viikonlopun otin rennosti enkä malttais oottaa et pääsen kunnolla käyntiin kieliopin lukemisessa (niin hullulta ku se kuulostaaki). Mut noi tommoset jutut yhteenkirjottamisesta on kyllä vaikeita. Musta sellaset "genetiivi"yhdyssanat on vaikeita, täytyy aina miettiä et onks toi nyt yhdyssana vai genetiivi.

        Mites on sulla lukeminen edenny viime päivinä? :D

        Jep!

        Sehän on vaan hyvä että on kunnon lukufiilikset :) Juu, yhdyssanoissa on nää tietyt tapaukset, jotka on hankalia. Just noi genetiivialkuisetkin. Muistaakseni niissä se määräytyy pitkälti ilmauksen "kiteytyneisyyden" mukaan ja kielikorvan varassa mennään... Hieman epämääräistä :P

        Mun toisen kokeen aineisto julkaistiin vasta viikko sitten ja kokeeseen on vaan kuukausi, joten viime päivät on menny niiden materiaalien parissa. Siinä sivussa vähän Karhunkieltä. Töiden jälkeen tosin tekee tiukkaa keskittyä :D


      • mainoslause
        3+1 kirjoitti:

        Jep!

        Sehän on vaan hyvä että on kunnon lukufiilikset :) Juu, yhdyssanoissa on nää tietyt tapaukset, jotka on hankalia. Just noi genetiivialkuisetkin. Muistaakseni niissä se määräytyy pitkälti ilmauksen "kiteytyneisyyden" mukaan ja kielikorvan varassa mennään... Hieman epämääräistä :P

        Mun toisen kokeen aineisto julkaistiin vasta viikko sitten ja kokeeseen on vaan kuukausi, joten viime päivät on menny niiden materiaalien parissa. Siinä sivussa vähän Karhunkieltä. Töiden jälkeen tosin tekee tiukkaa keskittyä :D

        Joo löysin kans noi yhdyssanajutut tuolta. Periaatteessa selkensi vähän mut toisaalta toi vaan sekottaa lisää, ku ei oo tarkkoja sääntöjä. Noo, eiköhän korvakuulolla pärjää aika pitkälle. Kokeilee sit perinteisellä tavalla, laittamalla adjektiivin väliin. :DD

        Noni, tsemppiä sen toisenki materiaalin selätykseen! :) Oot kumminki jo tosi pitkällä noiden suomi-materiaalien kanssa, et eiköhän ne mee pikkuhiljaa omalla painollaan. Toi kielioppi on ollu yllättävän nopeelukusta. En sano sitä helpoks, onhan siinä paljon kaikennäkösiä rakenteita ym. opeteltavaks. Loppuviimein kumminki aika... loogista asiaa. :DD Ku nyt tosta pääsee (omien laskujeni mukaan parin päivän päästä), sit ois vuorossa Tampereen materiaali ja Hesan materiaalille useempi lukukierros.


      • 3+1
        mainoslause kirjoitti:

        Joo löysin kans noi yhdyssanajutut tuolta. Periaatteessa selkensi vähän mut toisaalta toi vaan sekottaa lisää, ku ei oo tarkkoja sääntöjä. Noo, eiköhän korvakuulolla pärjää aika pitkälle. Kokeilee sit perinteisellä tavalla, laittamalla adjektiivin väliin. :DD

        Noni, tsemppiä sen toisenki materiaalin selätykseen! :) Oot kumminki jo tosi pitkällä noiden suomi-materiaalien kanssa, et eiköhän ne mee pikkuhiljaa omalla painollaan. Toi kielioppi on ollu yllättävän nopeelukusta. En sano sitä helpoks, onhan siinä paljon kaikennäkösiä rakenteita ym. opeteltavaks. Loppuviimein kumminki aika... loogista asiaa. :DD Ku nyt tosta pääsee (omien laskujeni mukaan parin päivän päästä), sit ois vuorossa Tampereen materiaali ja Hesan materiaalille useempi lukukierros.

        Kiitos ja tsemppiä lukuihin myös sulle!

        Aivan! Mitä nyt äkkiseltään vilkaisin Helsingin aikasempia kokeita (ja sen perusteella mitä kirjat painottaa) ni uskon, että yhdyssanat ja eräät muut pilkunviilailut ei tuu olemaan hirvittävän suuressa roolissa, ja esseissä voi aina yrittää kiertää epävarmuutta herättävän rakenteen :D Mutta eihän sitä koskaan tiedä!

        Joo, vaikka jotku asiat on hankalahkoja ja välillä on paljon yksityiskohtia, ni se käyttökielioppi on mun mielestä kirjotettu aika selkeesti ja havainnollisesti. Loogista tosiaan. Ehkä jopa mun suosikki näistä kirjoista, niin kuivalta ku se kuulostaaki :D


      • mainoslause
        3+1 kirjoitti:

        Kiitos ja tsemppiä lukuihin myös sulle!

        Aivan! Mitä nyt äkkiseltään vilkaisin Helsingin aikasempia kokeita (ja sen perusteella mitä kirjat painottaa) ni uskon, että yhdyssanat ja eräät muut pilkunviilailut ei tuu olemaan hirvittävän suuressa roolissa, ja esseissä voi aina yrittää kiertää epävarmuutta herättävän rakenteen :D Mutta eihän sitä koskaan tiedä!

        Joo, vaikka jotku asiat on hankalahkoja ja välillä on paljon yksityiskohtia, ni se käyttökielioppi on mun mielestä kirjotettu aika selkeesti ja havainnollisesti. Loogista tosiaan. Ehkä jopa mun suosikki näistä kirjoista, niin kuivalta ku se kuulostaaki :D

        Apua, eipäs oo tullu kirjoteltua pitkiin aikoihin! :D Kuinka on lukeminen edenny? Ite oon edenny aikataulun mukasesti, mut silti tuntuu etten osaa oikeesti mitään. Toki jotain on jääny mieleen, mut on tossa niin paljon uutta tietoa... Pitäs vaan alkaa pikkuhiljaa oikeesti pänttäämään termejä ym. En oo sitten kirjotusten joutunu pänttään mitään (ja kirjotuksista on siis jo aikaa), ni en oikein saa sitä tatsia, miten pitäs lukea. Eiköhän tää tästä jossain kohtaa... Kattelin just vanhoja pääsykokeita ja kyllä tohon pitäs aika pikkutarkkaakin tietoa osata jossain määrin. Lohduttavaa on kuitenki, et tässä on vie kuukausi aikaa ja et oisin kaikista osannu kumminki sen verran, et kyllä tosta pisteitä ois jonku verran tullu. Eri asia sit oisko tullu tarpeeks.

        Helsingin yliopistosta oli tullu sähköpostia, ja huomasin, et niillä ois viime keskiviikkona ollu avoimet ovet. Vähän harmitti, ku huomasin et sie ois ollu myös suomen kieltä opiskelevia. Ois ollu kiva kysellä, miks kukin on sinne päätyny, millasta se opiskelu oikeesti on, onko tyytyväisiä valintaansa ja et mikskä on aatellu valmistua. :D


      • 3+1
        mainoslause kirjoitti:

        Apua, eipäs oo tullu kirjoteltua pitkiin aikoihin! :D Kuinka on lukeminen edenny? Ite oon edenny aikataulun mukasesti, mut silti tuntuu etten osaa oikeesti mitään. Toki jotain on jääny mieleen, mut on tossa niin paljon uutta tietoa... Pitäs vaan alkaa pikkuhiljaa oikeesti pänttäämään termejä ym. En oo sitten kirjotusten joutunu pänttään mitään (ja kirjotuksista on siis jo aikaa), ni en oikein saa sitä tatsia, miten pitäs lukea. Eiköhän tää tästä jossain kohtaa... Kattelin just vanhoja pääsykokeita ja kyllä tohon pitäs aika pikkutarkkaakin tietoa osata jossain määrin. Lohduttavaa on kuitenki, et tässä on vie kuukausi aikaa ja et oisin kaikista osannu kumminki sen verran, et kyllä tosta pisteitä ois jonku verran tullu. Eri asia sit oisko tullu tarpeeks.

        Helsingin yliopistosta oli tullu sähköpostia, ja huomasin, et niillä ois viime keskiviikkona ollu avoimet ovet. Vähän harmitti, ku huomasin et sie ois ollu myös suomen kieltä opiskelevia. Ois ollu kiva kysellä, miks kukin on sinne päätyny, millasta se opiskelu oikeesti on, onko tyytyväisiä valintaansa ja et mikskä on aatellu valmistua. :D

        Huuh, long time no see, pääsin vasta tällä viikolla jatkamaan kunnolla suomen lukemista, koska tosiaan ykkösvaihtoehdon koe on vasta nyt ohi. Vähän mietityttää ehdinkö handlata Karhunkielen ja Kieltä kohti siinä määrin, että niistä mahdollisesti tuleva essee onnistuis kunnolla. Koealueessa on kuitenkin niin paljon asiaa, että ei aina meinaa kaikki muistua mieleen vaikka asian periaatteessa osaisi.

        Mullakin on lukiosta aikaa ja pänttääminen on tuntunu vaikealta, mut ainaki viime vuoden hauissa tuntu et viimisinä viikkoina oppii vielä paljon, ku kokonaisuudet alkaa hahmottua ja sai kertailtua asiat kokonaisuuksina. Vai miltä se on nyt tuntunut kun noin viikko aikaa? :)


      • mainoslause
        3+1 kirjoitti:

        Huuh, long time no see, pääsin vasta tällä viikolla jatkamaan kunnolla suomen lukemista, koska tosiaan ykkösvaihtoehdon koe on vasta nyt ohi. Vähän mietityttää ehdinkö handlata Karhunkielen ja Kieltä kohti siinä määrin, että niistä mahdollisesti tuleva essee onnistuis kunnolla. Koealueessa on kuitenkin niin paljon asiaa, että ei aina meinaa kaikki muistua mieleen vaikka asian periaatteessa osaisi.

        Mullakin on lukiosta aikaa ja pänttääminen on tuntunu vaikealta, mut ainaki viime vuoden hauissa tuntu et viimisinä viikkoina oppii vielä paljon, ku kokonaisuudet alkaa hahmottua ja sai kertailtua asiat kokonaisuuksina. Vai miltä se on nyt tuntunut kun noin viikko aikaa? :)

        Mites meni ykkösvaihtoehdon koe? :) Karhunkielen varmasti ehit handlaan mut Kieltä kohti on kyllä sit oma juttunsa. Siinä on suhteellisen paljon erilaisia artikkeleita eri aiheista, joten (ainakin omalla kohalla) se vaatii aika intensiivistä perehtymistä.

        Toi on kyllä totta, et kokonaisuudet alkaa pikkuhiljaa hahmottuun kunnolla. :) Periaatteessa ihan hyvä fiilis, mut jännittää ihan järjettömästi! Okei oon muutenki tosi... no jännittävää tyyppiä, joten ihan odotettavissa oli. Toisaalta oon suht luottavaisin mielin mut toisaalta jännittää vähän, et mitä ne keksii kysyä... Ja et ehinkö vie kertaileen tarpeeks. Apua, jotenki en vaan oottanu et nää pääsykokeet tulis oikeesti näin nopeesti eteen! :D


      • 3+1
        mainoslause kirjoitti:

        Mites meni ykkösvaihtoehdon koe? :) Karhunkielen varmasti ehit handlaan mut Kieltä kohti on kyllä sit oma juttunsa. Siinä on suhteellisen paljon erilaisia artikkeleita eri aiheista, joten (ainakin omalla kohalla) se vaatii aika intensiivistä perehtymistä.

        Toi on kyllä totta, et kokonaisuudet alkaa pikkuhiljaa hahmottuun kunnolla. :) Periaatteessa ihan hyvä fiilis, mut jännittää ihan järjettömästi! Okei oon muutenki tosi... no jännittävää tyyppiä, joten ihan odotettavissa oli. Toisaalta oon suht luottavaisin mielin mut toisaalta jännittää vähän, et mitä ne keksii kysyä... Ja et ehinkö vie kertaileen tarpeeks. Apua, jotenki en vaan oottanu et nää pääsykokeet tulis oikeesti näin nopeesti eteen! :D

        Hyvältä kuulostaa, siiss tuo kokonaisuuksien hahmottuminen! Tärkeetä asiaa sopiikin vähän jännittää :) Ja kaikkia muitaki jännittää, sen verran levotonta liikehdintää koesalien edessä on aina huomattavissa :D Hihii, joo tuntuu että vasta olis kattonu pääsykoekirjat yliopiston sivuilta :D toivotaan hyviä kysymyksiä !

        Muuten ihan kivasti, mut osio, joka vuodesta toiseen on mun kompastuskivi taisi olla sitä jälleen -_-. Siinä mielessä paineet kasautuu tiistaille. Oot kyllä oikeessa KK:sta. Onneks on vielä hetki aikaa lukea ja ehdin tutustua valtaosaan -enemmän tai vähemmän- jo aikasemmin.


      • mainoslause
        3+1 kirjoitti:

        Hyvältä kuulostaa, siiss tuo kokonaisuuksien hahmottuminen! Tärkeetä asiaa sopiikin vähän jännittää :) Ja kaikkia muitaki jännittää, sen verran levotonta liikehdintää koesalien edessä on aina huomattavissa :D Hihii, joo tuntuu että vasta olis kattonu pääsykoekirjat yliopiston sivuilta :D toivotaan hyviä kysymyksiä !

        Muuten ihan kivasti, mut osio, joka vuodesta toiseen on mun kompastuskivi taisi olla sitä jälleen -_-. Siinä mielessä paineet kasautuu tiistaille. Oot kyllä oikeessa KK:sta. Onneks on vielä hetki aikaa lukea ja ehdin tutustua valtaosaan -enemmän tai vähemmän- jo aikasemmin.

        Voi höh. :S Toivottavasti sulla nyt meni tarpeeks hyvin toi toinen koe et sisään pääsisit. Tai et ainaki pääsisit sellaseen, mikä oikeesti kiinnostaa eikä oo vaan ns. kompromissivaihtoehto.

        Joo toivottavasti oikeesti tulis nappikysymykset! Nyt oon jotain näitä viime vuosien kokeita tehny harjotukseks ja joissain osioissa on vähän epävarmuutta (esim. kantasanatehtävä, epäilen koko ajan et ehdotan väärää sanaa kantasanaks ja sit käännökset tundranenetsiks... huhhuh). Termejäki vois vie päntätä ja omia muistiinpanoja lukea mut niillä mennään. Jotenki niin hirvee jännitys päällä, en oo ylppäreiden jälkeen ollu missään virallisissa kokeissa ku viime vuonna pääsin papereilla sisään. Tuntuu jotenki ihan uudelta tilanteelta tämmönen. :D Onko loppukertaukset menny hyvin ja alkaako yleensäkin oleen pikkuhiljaa varma fiilis? :)


      • 3+1
        mainoslause kirjoitti:

        Voi höh. :S Toivottavasti sulla nyt meni tarpeeks hyvin toi toinen koe et sisään pääsisit. Tai et ainaki pääsisit sellaseen, mikä oikeesti kiinnostaa eikä oo vaan ns. kompromissivaihtoehto.

        Joo toivottavasti oikeesti tulis nappikysymykset! Nyt oon jotain näitä viime vuosien kokeita tehny harjotukseks ja joissain osioissa on vähän epävarmuutta (esim. kantasanatehtävä, epäilen koko ajan et ehdotan väärää sanaa kantasanaks ja sit käännökset tundranenetsiks... huhhuh). Termejäki vois vie päntätä ja omia muistiinpanoja lukea mut niillä mennään. Jotenki niin hirvee jännitys päällä, en oo ylppäreiden jälkeen ollu missään virallisissa kokeissa ku viime vuonna pääsin papereilla sisään. Tuntuu jotenki ihan uudelta tilanteelta tämmönen. :D Onko loppukertaukset menny hyvin ja alkaako yleensäkin oleen pikkuhiljaa varma fiilis? :)

        Edeltävien kokeiden perusteella siel on toooosi varmasti just tollasia sun kuvailemia vertailevaan kielentutkimukseen perustuvia tehtäviä. Katoin niistä paria ja luulen osanneeni, mut vähän kans epäilyttää ku oikeita vastauksia ei oo :P Mut ne vaikuttiki olevan niitä tehtäviä joille sopii varata vähän enemmän aikaa kokeessa.

        Ahaa, no ei ihme että jännittää! Mut luota ittees, viimeistään ku saat paperit etees ni aika varmasti saat kanavoitua sen jännityksen suoriutumiseen :) Itsekin jännittäjäihminen, mut oon _vähän_ oppinu kontrolloimaan sitä.

        Sinne pääsee sisään niin pieni määrä, että yleensä vaaditaan kaikin puolin nappisuoritus, eli ei kauheesti tartte odotella tuloksia :D On tää kertailu onneks kasvattanu varmuutta, mut jotku yksityiskohdat ja pari aihetta vaatii vielä lisää tutkailua.


    • mainoslause

      Joo niin on tuntunu viime vuosina olevan. Tein noita unkariin ja ersään perustuvia tehtäviä ja ne tuntu ainaki itestä menevän ihan kivasti mut toi tundranenetsi oli itelle jotenki paljon vaikeempi. Tuntuu olevan täynnä jotain säännön poikkeuksen poikkeuksia. Mut joo, kyllä nekin ymmärtää, kun niille oikeesti jättää sitä aikaa. Ja noissa muissa osioissa ei varmasti mee niin kauaa... Veikkaan kyllä et mulla menee väkisinki koko aika siellä. :D

      Ja kiitti, eiköhän toi jännitys tosta vähän ohi mee. :) Se on aina sitä alkujännitystä, joka (ainakin mulla) kuuluu asiaan. Ylppäreissäki huomas et alkuun hirvee jännitys mut paperit eteen saadessaan kaikki suju hyvin. Voi olla et kaikkein suurin stressi mulla on se pääsykoepaikan löytäminen, Helsinki ei oo ihan se tutuin kaupunki! :'D

    • 3+1

      Juuh mäkin istun siellä varmasti koko sallitun ajan. :D Ja muissa aineissa aika moni tosissaan yrittävistä on näyttäny olleen koko sallitun ajan.

      Noniin, eikä pääsykokeessa oo välttämättä tuttuja, joille purkaa jännitystä ennen koetta, toisin ku ylppäreissä! Voi, onneks ei tarvii itse pohtia noita ku ihan naapurista tulee :D Näyttäis siltä, että suomen koe on päärakennuksessa tai Porthaniassa. Siinä on onneks Senaatintoria ja muuta maamerkkiä vieressä, joiden avulla voi suunnistaa tai kysellä reittiä :)

      • mainoslause

        Joo kattelin et mut on laitettu päärakennukseen, et eiköhän se oo suht helppo löytää. :D Ja ainaki oon aikasin Helsingissä, joten ehdin hyvin seikkaileen ja ettiin oikeen paikan. Tsemppiä ny hirveesti huomiseks!! :)


      • 3+1
        mainoslause kirjoitti:

        Joo kattelin et mut on laitettu päärakennukseen, et eiköhän se oo suht helppo löytää. :D Ja ainaki oon aikasin Helsingissä, joten ehdin hyvin seikkaileen ja ettiin oikeen paikan. Tsemppiä ny hirveesti huomiseks!! :)

        Jep, sil on aika selkee sijainti. Ja mukava sijainti muuten myös, merimaisemien läheisyydessä ^^

        Kiitos paljon, musta tuntuu et tsemppi on tarpeen... :D Tsemppiä myös sinne! Mä oon eri salissa, mut jos hyvin käy ni ehkäpä me törmätää syksyllä opintojen parissa!


    • 3+1

      No miltäs tuo tuntui?

      Mulle jäi aika sekavat fiilikset :D Kaikkeen sain vastattua, mut en osaa yhtään arvioida miten hyvin/oikein.

      Esseen kohdalla iski kauhu, mä kun aluksi hyppäsin sen lausumien merkitys artikkelin yli ja lopulta lueskelin sitä aika ohimennen näinä viimeisinä päivinä. Sit tajusin, että merkityshän on ihan älyttömän laaja juttu alkaen siitä että morfeemi on kielen pienin merkityssisältöinen osa. Eihän 200 sanaa riitä :D Tuli aika kökkö essee ja paljon jäi pois.

      • Darwwe

        Apua, mä en kirjottanu ainakaan morfeemeista mitään! :D Mulla loppu aika ihan kesken, en ehtinyt tarkastella ja olisin halunnut vielä vähän tutkia niitä moksa-unkari-juttuja.. Essee on puolivälistä lähtien ihan huonolla käsialalla kirjoitettu, kun siinä kohtaa valvoja ilmoitti, että aikaa enää 10 minuuttia! Eiköhän siitä kuitenkin selvää saa, hieman huvittavaa vain, että siitä selkeesti huomaa sen, koska alkoi olla tuli perseen alla! :D Mä en oikeesti osaa sanoa oikein mitään... Kielioppiosio meni mun mielestä suhteellisen hyvin, mutta esimerkiksi just se essee, niin älyttömän laaja aihe ja niin älyttömän vähän sanoja, että vaikee arvioida, mitä ne siihen kaipas...


    • mainoslause

      Toi oli kyllä tosi jännä koe. :D Ootin tosi samantyylistä ku viime vuosina mut sit hämmästyin heti ekana ku koe oliki jaettu kolmeen osioon ja ei ollu käännöstehtävää, vaan sen sijaan toi, et piti tutkia objektia ja definiittisyyttä. Joo mut jäi tosi ristiriitaset fiilikset! Jotenki en tollasen jälkeen vaan osaa yhtään sanoa miten meni. :D Merkitys-tehtävästä aattelin eka, et en tajua mitään enkä keksi mitään, mut sit keksin aivan liikaa. Aloin selittään kans just morfeemeistä, äänteistä ja sit toisesta päästä kiteytyneistä ilmauksista jaaa kuolleista metaforista ja polysemiasta ja homonymiasta jajajaja. Jotenki kaikki liitty kaikkeen ja sen ku koitti saada järkevästi alle 200 sanan!

      Kielioppi tais mennä noo, ainaki kohtuullisesti. Se kolmas tehtävä oli kans vähän hankala. Kyllä ainaki mielestäni löysin oikeita asioita mut sit niissäki oli tiettyjä pikkujuttuja, joita en saanu millään ilmastua alle 50 sanan. Piti oikeestaan kirjottaa vaan ne suurimmat kuviot, mitä materiaalista ilmeni. Nyt vaan toivotaan parasta! :)

    • 3+1

      Darwwe: Eiköhän ne arvostelijat silti lue sen :D Multaki itseasiassa jäi kirjoituksen tohinassa ne morfeemit lopulta pois. Tajusin mokani liian myöhään ku essee alko olla kasassa, eikä tilaa enää ollu tai aikaa korjailla

      Mainoslause: Tosiaan rakenne oli pieni yllätys.

      "Kyllä ainaki mielestäni löysin oikeita asioita mut sit niissäki oli tiettyjä pikkujuttuja, joita en saanu millään ilmastua alle 50 sanan"
      Niinpä, etenkin ku tekstistä piti käyttää esimerkkejä :o pintaraapaisuksi tuntui jäävän ne analyysit :D

      Toivotaan, toivotaan :)

      Eikös muuten kielioppiosiossa kysytty "kuitenkin" sanan sanaluokkaa. Mikä ihme se on? Arvoin partikkelin ja adverbin välillä, lopulta lottosin partikkeli, koska muistelin että se on konnektiivi, joista puhuttiin partikkelien yhteydessä.

      • 3+1

        Wikipedia taas näyttää adverbi, mutta se on ennenki ollu väärässä. :P


      • mainoslause
        3+1 kirjoitti:

        Wikipedia taas näyttää adverbi, mutta se on ennenki ollu väärässä. :P

        Onks se adverbi?!?!? Voi kun wikipedia olis väärässä... :D Joo laitoin iteki et partikkeli, heitin oikeestaan et se ois ollu sävy-/modaalipartikkeli, mut taisin olla ihan hakoteillä. :( Nyt alkaa pikkasen ahdistaan tosiaan, et menikö tarpeeks hyvin. Siihen esseeseen ei vaan saanu kaikkea sanotuks, joten en tiiä sanoinko sit ne kaikkein tärkeimmät vai jotain puoliturhuuksia... Ja just toi viiminen, et mitä ne oikeen ootti et siihen vastattas tiiviissä muodossa? Argh, ei kestä oottaa jotain reilu kuukautta! :D


      • 3+1
        mainoslause kirjoitti:

        Onks se adverbi?!?!? Voi kun wikipedia olis väärässä... :D Joo laitoin iteki et partikkeli, heitin oikeestaan et se ois ollu sävy-/modaalipartikkeli, mut taisin olla ihan hakoteillä. :( Nyt alkaa pikkasen ahdistaan tosiaan, et menikö tarpeeks hyvin. Siihen esseeseen ei vaan saanu kaikkea sanotuks, joten en tiiä sanoinko sit ne kaikkein tärkeimmät vai jotain puoliturhuuksia... Ja just toi viiminen, et mitä ne oikeen ootti et siihen vastattas tiiviissä muodossa? Argh, ei kestä oottaa jotain reilu kuukautta! :D

        No äläpä, ihan samoja fiiliksiä täällä! Ei jaksais oottaa! Ja tällänen jälkispekulointihan auttaa (lue:masentaa) aina paljon :D

        No mäki laitoin just ton modaalipartikkelin. Olkaamme oikeassa! Koska mikä adverbi se oikeen sit olis? Ei ainakaan paikan eikä määrän ,mut ei se mun mielestä oikeen istu tapaan, aikaan eikä intensiteettiinkää.


      • mainoslause
        3+1 kirjoitti:

        No äläpä, ihan samoja fiiliksiä täällä! Ei jaksais oottaa! Ja tällänen jälkispekulointihan auttaa (lue:masentaa) aina paljon :D

        No mäki laitoin just ton modaalipartikkelin. Olkaamme oikeassa! Koska mikä adverbi se oikeen sit olis? Ei ainakaan paikan eikä määrän ,mut ei se mun mielestä oikeen istu tapaan, aikaan eikä intensiteettiinkää.

        Haha joo, parempi aina ainaki omalta kannalta, ettei spekuloi (vaikka sorruki siihen surullisen usein). Fiilis on sillai puolituskanen, et omat lähtöpisteet on ihan hyvät, ettei periaatteessa paljoo yli läpipääsyn tarvis niitä pisteitä. Mut sit et mitä jos vastasin ohi aiheen ja et kaikista toi oli helppo tmv. :D Eipä tässä voi muuta ku oottaa! Kattelin muuten et 1.7. pitäs tulla humanistisen tiedekunnan tulokset julki!! :)

        Oon ihan samaa mieltä, musta se ei sovi ollenkaan adverbiks. Toi oli hirveen vaikee sana, mut musta se sopi kumminki kaikkein parhaiten just modaalipartikkeleiks. Mut eipä kai yksistään siitä hirveesti pisteitä onneks menetä. :)


      • 3+1
        mainoslause kirjoitti:

        Haha joo, parempi aina ainaki omalta kannalta, ettei spekuloi (vaikka sorruki siihen surullisen usein). Fiilis on sillai puolituskanen, et omat lähtöpisteet on ihan hyvät, ettei periaatteessa paljoo yli läpipääsyn tarvis niitä pisteitä. Mut sit et mitä jos vastasin ohi aiheen ja et kaikista toi oli helppo tmv. :D Eipä tässä voi muuta ku oottaa! Kattelin muuten et 1.7. pitäs tulla humanistisen tiedekunnan tulokset julki!! :)

        Oon ihan samaa mieltä, musta se ei sovi ollenkaan adverbiks. Toi oli hirveen vaikee sana, mut musta se sopi kumminki kaikkein parhaiten just modaalipartikkeleiks. Mut eipä kai yksistään siitä hirveesti pisteitä onneks menetä. :)

        Musta koe oli ehkäpä vaikeempi ku esim. viime vuoden koe. Niinku tietyiltä osin soveltavampi. Sanaselitykset puuttu ja ite ainaki pidän sellasia melko helppoina. Enemmän tosiaan muaki se essee huolettaa, koska siinä on mahdollisuus saada tai menettää aika paljon pisteitä. Heinäkuuta odotellessa :)


      • mainoslause
        3+1 kirjoitti:

        Musta koe oli ehkäpä vaikeempi ku esim. viime vuoden koe. Niinku tietyiltä osin soveltavampi. Sanaselitykset puuttu ja ite ainaki pidän sellasia melko helppoina. Enemmän tosiaan muaki se essee huolettaa, koska siinä on mahdollisuus saada tai menettää aika paljon pisteitä. Heinäkuuta odotellessa :)

        Joo oot kyllä oikeessa. Ja toi koe oli jossain määrin odottamaton, ootin samantyylistä ku viime vuosina. Toisaalta noissa pysty vastaan kaikkiin kysymyksiin mut ongelmaks tuli jäsentely. Saat muuten sit hei vaikka täällä ilmotella heinäkuussa, miten kävi! :) Mulla olis vielä vie huominen Tampereen koe edessä, sit alkais omakin urakka oleen takana päin.


    • mainoslause

      Miten kävi? Ite kävin jo uteliaana kattoon tulokset ja koe oli hyväksytty! :) Kyllä nyt on niin kiva fiilis, täällä siis yks uus innokas opiskelija Helsinkiin! :)

      • Darrwe

        Mäki pääsin!!! Jeee!!!


    • 3+1

      Onnea teille mainoslause ja Darrwe! Ja minäkin pääsin! Ihan yllätyin kun pisteet näin. Syksyllä nähdään ;)

    • mainoslause

      Onnea munki puolesta! :) Ite en tiiä yllätyinkö pisteistä vai en. En yhtään tienny mitä pitäs oottaa tosta kokeesta, en vaan yhtään osannu arvioida mitä sieltä tulis. Mut yllättävänki hyvin kävi loppuviimein. Ja jeps, syksyllä nähään! ;)

    • Darrwe

      Kävittekö kattoos niitä teidän vastauksia? Ite en ehtinyt, mutta olis kyllä kiinnostanut...

    • mainoslause

      En käyny mäkään... Helsinki ei oo ihan tossa kivenheiton päässä, niin sinne ei tuu niin spontaanisti lähdettyä. :S Ois kyllä kiinnostanu nähä vastaukset ja vähän kysellä arvostelusta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe