Käytettyjen veneiden hinnanmuodostus outoa

87987987

Jos nyt on myynnissä vuoden 2004 auto, sen hinta on kolmannes tai neljännes ostohinnasta (vuonna 2004), riippuen tietysti kilometreistä, kunnosta jne.

Jos nyt on myynnissä vuoden 2004 vene, sen pyyntihinta on jopa sama kuin ostohinta kymmenen vuotta sitten.

Millä tämä on selitettävissä? Miten voi olla näin? Onko veneissä jotain samaa kuin asunnoissa, viineissä, aika vain nostaa arvoa?

109

658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fairline1

      Lähinnä kai tuohon hintatasoon vaikuttaa käyttöaste. Veneellä kun ei maileja tule edes kovassa käytössä nii paljon kuin autolla puhumattakaan kuluvista osista joita (moottoria lukuunottamatta) on veneessä kovin vähän.

      Itse hommasin syksyllä 27v vanhan veneen jolle tuli hintaa n. 30t€ joten arvonalennus tietyissä malleissa/merkeissä ei tosiaan ole kovin jyrkkä.

    • Mantouri

      Kyse on aikalailla Suomi-ilmiöstä, aikaisemmin täällä hinnat ovat käyttäytyneet kyvaamallasi tavalla, mutta on pikkuhiljaa alkanut eurooppalaistua hintakehitys täälläkin. aiemminhan täällä hintaa nosti mm. "varustelu" joka on jo joka veneessä, ja vanhenee suurinpiirtein 3 tunnissa ;).
      Nykyisin mennään jo realistisemmalla pohjalla meilläkin - pyynnit ovat usein aika sairaan oloisia, mutta kaupat tehdään jo useimmiten lähellä eurotasoa.

    • Luvunhätkyttäjä

      Uudet veneet vaan maksaa niin saatanasti, että hyvien pidettyjen ja suosittujen mallien hinnat pysyvät käytettynäkin suht korkealla tasolla. Lisäksi voi olla matkalla asennettu keulaporkuria, lämmityslaitetta, tutkaa, plotteria ym. ym.

      • Mantouri

        Nuo luettelemasi "varusteet" ovat juuri niitä, jotka ovat perisaattessa vanhoja 3 tunnun päästä, varsinkin plotteri, yms mittaristot jne. Nuo varusteet vaan ovat sellaisia, että ne eivät nosta hintaa, mitä uudempia ovat, eli vaihdettuja - helpottavat myyntiä, eivät nosta hintaa.


      • seadog
        Mantouri kirjoitti:

        Nuo luettelemasi "varusteet" ovat juuri niitä, jotka ovat perisaattessa vanhoja 3 tunnun päästä, varsinkin plotteri, yms mittaristot jne. Nuo varusteet vaan ovat sellaisia, että ne eivät nosta hintaa, mitä uudempia ovat, eli vaihdettuja - helpottavat myyntiä, eivät nosta hintaa.

        Jaa miten niin. Itse valitsen ainakin mielummin veneen jossa plotteri ja VHF on jo valmiiksi asennettuna kuin veneen jossa niitä ei ole. Eri asia on sitten varusteet jotka joutuu uusimaan kuitenkin heti pikimmiten.


      • Mantouri
        seadog kirjoitti:

        Jaa miten niin. Itse valitsen ainakin mielummin veneen jossa plotteri ja VHF on jo valmiiksi asennettuna kuin veneen jossa niitä ei ole. Eri asia on sitten varusteet jotka joutuu uusimaan kuitenkin heti pikimmiten.

        Kirjoitin, ainakin tarkoitin, että nuo ovat jo lähes kaikissa veneissä, eivätkä siis siksi nosta veneen hintaa, vaan uudempina - uusittuina helpottavat ehkäpä myyntiä, mutta eivät tee veneestä sen arvokkaampia - uudemmista laitteista ei siis saa rahaa enempää kuin vanhoistakaan, kun ne ovat veneseen kiinnitettyinä..


      • FrankZane
        seadog kirjoitti:

        Jaa miten niin. Itse valitsen ainakin mielummin veneen jossa plotteri ja VHF on jo valmiiksi asennettuna kuin veneen jossa niitä ei ole. Eri asia on sitten varusteet jotka joutuu uusimaan kuitenkin heti pikimmiten.

        kyllä uudehko karttplotterilla tai ankkurivinssi alkaa olla jo ostopäätökseen vaikuttava seikka, puhumattakaan monen tonninn keulapotkurista !


      • Mantouri
        FrankZane kirjoitti:

        kyllä uudehko karttplotterilla tai ankkurivinssi alkaa olla jo ostopäätökseen vaikuttava seikka, puhumattakaan monen tonninn keulapotkurista !

        Ei se kyllä pitänyt olla näin vaikeatajuinen kirjoitus, mutta nähtävästi oli. Nuo ovat jo nykyisin niin yleisiä, että ne ovat lähes jokaisessa veneessä - varsinkin sellaisissa jossa keulapotkurikin maksaa tonneja.


      • Keulija
        Mantouri kirjoitti:

        Ei se kyllä pitänyt olla näin vaikeatajuinen kirjoitus, mutta nähtävästi oli. Nuo ovat jo nykyisin niin yleisiä, että ne ovat lähes jokaisessa veneessä - varsinkin sellaisissa jossa keulapotkurikin maksaa tonneja.

        Mihin veneeseen keulapotkuri asennettuna, ei maksaisi tonneja ?? Itse kysyin tarjousta 8 m. veneeseen, niin hinnaksi olisi tullut n. 5000 € !? Tämä siis jälkiasennettuna muutaman vuoden vanhaan moottoriveneeseen.


      • Lisäilijävaruste
        Mantouri kirjoitti:

        Ei se kyllä pitänyt olla näin vaikeatajuinen kirjoitus, mutta nähtävästi oli. Nuo ovat jo nykyisin niin yleisiä, että ne ovat lähes jokaisessa veneessä - varsinkin sellaisissa jossa keulapotkurikin maksaa tonneja.

        Haloo!! eiköhän keulapotkuri ja ankkurivinssi ole pääsääntöisesti lisävarustelistalla.


      • FrankZane
        Mantouri kirjoitti:

        Ei se kyllä pitänyt olla näin vaikeatajuinen kirjoitus, mutta nähtävästi oli. Nuo ovat jo nykyisin niin yleisiä, että ne ovat lähes jokaisessa veneessä - varsinkin sellaisissa jossa keulapotkurikin maksaa tonneja.

        No kun eivät ole yleisiä. Esim. Grandezza 27 malleissa, mm. maasähkö, tutka, keulapotkuri on lisävarusteena. Sea Ray 265 mallissa ainakin maasähkö, tutka keulaporkuri jne.. mietippäs mitä tiikkikannet maksaa, kun harvaan veneeseen nekään vakiovarusteisiin kuuluu. Näitä voisi luetella paljon muitakin, mutta tässä nyt esimerkki parista tunnetusta venemerkistä. Eli kyllä näillä todellakin on merkitystä!


      • Mantouri
        FrankZane kirjoitti:

        No kun eivät ole yleisiä. Esim. Grandezza 27 malleissa, mm. maasähkö, tutka, keulapotkuri on lisävarusteena. Sea Ray 265 mallissa ainakin maasähkö, tutka keulaporkuri jne.. mietippäs mitä tiikkikannet maksaa, kun harvaan veneeseen nekään vakiovarusteisiin kuuluu. Näitä voisi luetella paljon muitakin, mutta tässä nyt esimerkki parista tunnetusta venemerkistä. Eli kyllä näillä todellakin on merkitystä!

        Oli ymmärtääkseni kyse käytetyistä veneistä - niihin ne on usasti se ensimmäinen ostaja, joka on sen uutena ostanut, valinnut nuo lisävarusteet. Tuosta johtuen siis kun tuon veneen uutena ostanut ja siihen lisävarusteita ostanut - lähes jokainen siis, pistää tuon lisävarustetun veneensä käytettynä kiertoon, siis ne joihin on lisävarusteena hankittu uutena keulapotkurit yms. rensselit, käytettynä ne siis siinä jo on, siis melko yleiseti kaikissa käytetyissä sillon ne varusteet jo ovat, niitä ei siis "arvoteta" ja arvosteta rahallisesti yleisyytensä vuoksi, vaan käytetyissä ne koetaan vakiovarusteiksi.

        Ihan oikeasti, ei se voi olla noin vaikeaa tekstiä !!!


      • Kryptania
        Keulija kirjoitti:

        Mihin veneeseen keulapotkuri asennettuna, ei maksaisi tonneja ?? Itse kysyin tarjousta 8 m. veneeseen, niin hinnaksi olisi tullut n. 5000 € !? Tämä siis jälkiasennettuna muutaman vuoden vanhaan moottoriveneeseen.

        Mihin 8 m veneeseen keulapotkuri asennettuna maksaisi 5000,- ??? Kannattaa valita nopeampi asentaja, eikä ottaa elätiksi koko kesäksi mitään asentaja-Niiloa.


      • Keulija
        Mantouri kirjoitti:

        Oli ymmärtääkseni kyse käytetyistä veneistä - niihin ne on usasti se ensimmäinen ostaja, joka on sen uutena ostanut, valinnut nuo lisävarusteet. Tuosta johtuen siis kun tuon veneen uutena ostanut ja siihen lisävarusteita ostanut - lähes jokainen siis, pistää tuon lisävarustetun veneensä käytettynä kiertoon, siis ne joihin on lisävarusteena hankittu uutena keulapotkurit yms. rensselit, käytettynä ne siis siinä jo on, siis melko yleiseti kaikissa käytetyissä sillon ne varusteet jo ovat, niitä ei siis "arvoteta" ja arvosteta rahallisesti yleisyytensä vuoksi, vaan käytetyissä ne koetaan vakiovarusteiksi.

        Ihan oikeasti, ei se voi olla noin vaikeaa tekstiä !!!

        "Jos nyt on myynnissä vuoden 2004 vene, sen pyyntihinta on jopa sama kuin ostohinta kymmenen vuotta sitten.

        Millä tämä on selitettävissä? Miten voi olla näin? Onko veneissä jotain samaa kuin asunnoissa, viineissä, aika vain nostaa arvoa?"
        Tämä oli alkuperäinen kysymys!! Eli jos verrataan uusien veneiden tarjoushintoja, muutaman vuoden ikäisiin käytettyihin, niin hintaero ei välttämättä ole kovin iso. Johtuen juurikin siitä, että uusien veneiden hinnoissa, ei useinkaan ole noita kalliita lisävarusteita mukana. Ps. läheskään aina ei noita kaikkia lisävusteita siihen kauppakirjaan ruksita, vaan niitä sitten ostellaan pikkuhiljaa ja tarpeen mukaan. Ihan Oikeasti Mantouri, et taida itsekkään tajuta kirjoitettua tekstiä.


      • Keulija
        Kryptania kirjoitti:

        Mihin 8 m veneeseen keulapotkuri asennettuna maksaisi 5000,- ??? Kannattaa valita nopeampi asentaja, eikä ottaa elätiksi koko kesäksi mitään asentaja-Niiloa.

        Veneenä 2003 mallinen jenkkibotski ja asentajan pks-alueella oleva venealanyritys. Hinnassa siis mukana keulapotkuri kaikkine härpäkkeineen.


      • Liikaa liikaa
        Keulija kirjoitti:

        Veneenä 2003 mallinen jenkkibotski ja asentajan pks-alueella oleva venealanyritys. Hinnassa siis mukana keulapotkuri kaikkine härpäkkeineen.

        1500,- liikaa hintaa !! tuon kokoiseen laitteseen.


      • Mantouri
        Keulija kirjoitti:

        "Jos nyt on myynnissä vuoden 2004 vene, sen pyyntihinta on jopa sama kuin ostohinta kymmenen vuotta sitten.

        Millä tämä on selitettävissä? Miten voi olla näin? Onko veneissä jotain samaa kuin asunnoissa, viineissä, aika vain nostaa arvoa?"
        Tämä oli alkuperäinen kysymys!! Eli jos verrataan uusien veneiden tarjoushintoja, muutaman vuoden ikäisiin käytettyihin, niin hintaero ei välttämättä ole kovin iso. Johtuen juurikin siitä, että uusien veneiden hinnoissa, ei useinkaan ole noita kalliita lisävarusteita mukana. Ps. läheskään aina ei noita kaikkia lisävusteita siihen kauppakirjaan ruksita, vaan niitä sitten ostellaan pikkuhiljaa ja tarpeen mukaan. Ihan Oikeasti Mantouri, et taida itsekkään tajuta kirjoitettua tekstiä.

        Että noin ;) Takana nyt kumminkin venealalla yli 30 vuotta ;)


      • Kyllä keulii
        Keulija kirjoitti:

        "Jos nyt on myynnissä vuoden 2004 vene, sen pyyntihinta on jopa sama kuin ostohinta kymmenen vuotta sitten.

        Millä tämä on selitettävissä? Miten voi olla näin? Onko veneissä jotain samaa kuin asunnoissa, viineissä, aika vain nostaa arvoa?"
        Tämä oli alkuperäinen kysymys!! Eli jos verrataan uusien veneiden tarjoushintoja, muutaman vuoden ikäisiin käytettyihin, niin hintaero ei välttämättä ole kovin iso. Johtuen juurikin siitä, että uusien veneiden hinnoissa, ei useinkaan ole noita kalliita lisävarusteita mukana. Ps. läheskään aina ei noita kaikkia lisävusteita siihen kauppakirjaan ruksita, vaan niitä sitten ostellaan pikkuhiljaa ja tarpeen mukaan. Ihan Oikeasti Mantouri, et taida itsekkään tajuta kirjoitettua tekstiä.

        eihän tuossa ole Mantouri vastannutkaan alkuperäiseen kysymykseen, vaan keskusteluketjuun. Luehan tuon ketjun etenemä ?


      • Lisäilijävaruste
        Mantouri kirjoitti:

        Että noin ;) Takana nyt kumminkin venealalla yli 30 vuotta ;)

        Ainakaan noista sun kirjoituksista ei tuo "valtava"kokemus tule mitenkään esiin ??


      • Keulija
        Liikaa liikaa kirjoitti:

        1500,- liikaa hintaa !! tuon kokoiseen laitteseen.

        Juu, ihan samaa mieltä olen, ja siksi jäi potkuri siitä liikkestä hankkimatta.


      • Luvunhätkyttäjä
        Mantouri kirjoitti:

        Että noin ;) Takana nyt kumminkin venealalla yli 30 vuotta ;)

        Heh, heh.. ja mitään et oo oppinut ; )


      • Mantouri
        Luvunhätkyttäjä kirjoitti:

        Heh, heh.. ja mitään et oo oppinut ; )

        Tuntuu olevan aika vaikea yleisö nämä pari vänkääjää, eivät oikein ole kartalla, kirjoittaja kun ei ota vastuuta lukijan ymmärryksestä, mutta hälläväliä, jokainen olkoot uskossaan vahva :)


      • Keulija
        Mantouri kirjoitti:

        Tuntuu olevan aika vaikea yleisö nämä pari vänkääjää, eivät oikein ole kartalla, kirjoittaja kun ei ota vastuuta lukijan ymmärryksestä, mutta hälläväliä, jokainen olkoot uskossaan vahva :)

        Olet kyllä niin pihalla, että ei noista jutuista kyllä vastuuta kannata ottaakaan! Lähinnä lääkkeesi voisit ottaa!!


      • Mantouri
        Keulija kirjoitti:

        Olet kyllä niin pihalla, että ei noista jutuista kyllä vastuuta kannata ottaakaan! Lähinnä lääkkeesi voisit ottaa!!

        Mitä nyt et sitten ole ymmärtänyt ? Ei todellakaan pitäisi olla mitään kovinkaan korkeatajuista asiaa ?


      • Keulija
        Mantouri kirjoitti:

        Mitä nyt et sitten ole ymmärtänyt ? Ei todellakaan pitäisi olla mitään kovinkaan korkeatajuista asiaa ?

        Hei ÄÄLIÖ! "Mantouri" Jos et vieläkään mistään mitään ymmärtänyt, niin olisiko parempi, että jatkossa pidättäydyt kommentoimasta mitään veneilyyn liittyvää asiaa?? Olisi varmaan kaikille parempi niin.


      • Kyllä keulii
        Keulija kirjoitti:

        Hei ÄÄLIÖ! "Mantouri" Jos et vieläkään mistään mitään ymmärtänyt, niin olisiko parempi, että jatkossa pidättäydyt kommentoimasta mitään veneilyyn liittyvää asiaa?? Olisi varmaan kaikille parempi niin.

        No mikäs nyt on mielen pahoittanut ?

        Mitä "Mantouri" pitäisi ymmärtää ?


    • huono vertailu

      Miksi verrata autoon? Kymmenvuotiasta autoa pidetään jo todella vanhana, vaikka niitäkin on vileä paljon käytössä. Yli 20-vuoitaat autot ovat jo museoesineitä. 20-vuotias vene taas on vielä täysin käyttökuntoinen. Edes satavuotiasta ei museoida, ellei siinä yksilönä ole jotain historiallisesti merkittävää. Miksei ota vertailukohdaksi vaikka lentokoneen hintakehitystä? Niissä hinta seuraa jäljellä olevia käyttötunteja seuraavaan perushuoltoon.

      • 98uihj

        Heh. Tuntuu, että missasit kysymyksen pointin. Miksi 10-vuotias auto on vanha mutta 10-vuotias vene ei? Ikää niillä on kuitenkin saman verran. Olenko väärässä?


    • Hintaruikuttajat

      luulevat kai jutuillaan saavansa liikkeelle käytettyjen hintojen joukkoalennuksen. Miksi näistä meidän pyyntihinnoista marmatetaan jatkuvasti. Itse myin juuri varmasti mielestänne törkeästi ylihinnoitellun 30v. ikäisen 8,5 m diesel-matkaveneen. Pyysin 32 ja sain 29. Ostakaa oikeasti niitä uusia veneitä jos vaan perse kestää. Joko lajiin on varaa tai sitten ei. Veneeni myytiin neljässä kuukaudessa.

      • kieppikalle

        hölöpölö. tuliko pieni pilkkuvirhe?

        30v vanha ja 8,5m pitkä vene?

        HAHAHAHOHOHOOOO!!!!


      • No just just niinpä

        ja sitten sä heräsit ja päästit kissan ulos.


    • oikeaapuhetta

      En ymmärä mistä puhut. Joku vitsiniekka on saattanut laittaa ei myyntitarkoituksessa humoristisia hintapyntöjä nettiveneeseen.

      Jos keskitytään myytävänä oleviin, niin arvo tippuu puoleen tai alle kuudessa vuodessa. Löytyy pilvin pimein diesel ja bensa matkaveneitä, laadukkaita merkkejä,uudenkarheita puoleen hintaan. Joku reiska 280 D6 dieselillä on maksanut ainakin 160k, nyt saa alle 80. Paljonko halvemmalla pitää saada? Eikö liki 20 donaa vuodessa arvonalenemaa ole sinulle tarpeeksi pienessä veneessä? Isompia uudehkoja saa 400 tonnin veneitä 200 tienoilla.

    • Aikaisemmin Välittäj

      Aikaisemmin Välittäjä_LKV väitti kusevansa laiturilla vastatuuleen ja jos maistui huulilla suolaiselta, niin ei lähtenyt. Meni perämoottorin konehuoneeseen takaisin tekemään itsetyydytystä

    • Mie ostin

      vuonna 91 busterin ja 20 heppaisen perämoottorin hintaan 13200 markkaa.
      Äskettäin möin pois 2700eurolla ja meni nopiasti kaupan.
      Omani sain pois mutta osa polttoainekuluja jäi hieman tappioksi.:(
      Huoltoihin ei menny rahaa ku ikinä ei tarvinu huoltaa ko oli 2 tahtimoottori.

      Venekaupassa yleensä on niin et jos uuden ostaa niin 20v päästä saa
      enemmän kuin uuest on maksannu. Autokauppa on eri, aina häviää hinnassa
      ja bensakuluissa.

    • En mää ossaaa ku oon

      En mää ossaaa ku oon vajakki, syntymässäni säikähtäny ja vinoon kehittynyt poikaaaa!!!

      • matlock

        I rest my case


    • Särki 425

      Meille ostettiin myös 1989 särki 425 ja evinruden 9.9. uutena
      Maksoi 8900 markkaa ja pari vuotta sitten myytiin se 2300 eurolla!
      Nettiveneestä kateltiin pyynnit ja sen mukaa hinta.
      Ja joku hullu sen haki heti pois!:XD
      Et kyl vene hyvä sijoituskohde on.

      • Mayonese

        Kuinka iso raha se 8900 mk oli sulle vuonna 1989 ja kuinka suuri raha on nykyään 2300 €, tosin tuo eurohinta oli tuosta yhdistelmästä aivan järjetön hinta, että onnea idiootin löytämisellesi.


      • seadog
        Mayonese kirjoitti:

        Kuinka iso raha se 8900 mk oli sulle vuonna 1989 ja kuinka suuri raha on nykyään 2300 €, tosin tuo eurohinta oli tuosta yhdistelmästä aivan järjetön hinta, että onnea idiootin löytämisellesi.

        8900mk vuodelta 1989 on 2400 euroa nykyrahassa. Siis osti 2400e ja myi 2300e. Ihan hyvin on siis arvonsa sälyttänyt mutta ei sijoitukselle kyllä muuta tuottoa kuin käytön ilo.


      • Mayonese
        seadog kirjoitti:

        8900mk vuodelta 1989 on 2400 euroa nykyrahassa. Siis osti 2400e ja myi 2300e. Ihan hyvin on siis arvonsa sälyttänyt mutta ei sijoitukselle kyllä muuta tuottoa kuin käytön ilo.

        1989 se 8900 mk oli huomattavasti isompi raha reaalitaloudessa kuin rahanarvomittari näyttää, kuin tänä päivänä 2300 €.


    • Terhin fun

      Kyllä komppaan täysin kirjoittajaa.
      Oman terhin ja johnsonin 30 heppaisen aikoinaan ostin.
      Pyyntejä olen katsellut niin reilusti enemmän saisi nyt myydessä
      kuin maksoin markoissa, tietysti euroon suhteutettuna.
      Vene ei ole huono sijoituksena ja saa sitä käyttääkin ja arvo
      kohoaa silti. Autokaupassa olen aina ottanna takkiin.

    • vaiko

      On myös niin että autoja ei ole tehtykään kestämään "isältä pojalle" eikä ainakaan korjaaminen käyttöautoksi ole taloudellisesti välttämättä kannattavaakaan. Veneet ovat tässä yhteydessä harrastusvälineitä ts. eivät kuitenkaan läpi vuoden käytössä. Näin normaalisti ylläpidetty laadukas matkavene on käytettävyydeltään samaa luokkaa kuin esim. 39 vuotta sitten uutena, vaikka onkin jo ikää, voiko autosta sanoa samaa. Tarkoitan siis että alkuperäisessä (vene) koneessa voi olla tunteja 5800 h jne. mutta vesille sillä silti pääsee ihan samalla tavalla kuin 20 v sitten. Ja kuten joku ylempänä sanoi, veneet vaan on niin kalliita (ikävä kyllä).

      • Larssi Morttendottir

        Kyllä nyt hamittaa kun en ostanut miljoonalla särkiä vuonna 89 olis nyt 2,3milj.euroa. Sekin tökkii kun en ostana harrikoita vuonna 72. Nyt kyllä ostan pustereita tontin täyteen, oun 50 vuuen piästä rikas mies.


      • Mayonese

        Ei ole veneitäkään tehty - Suomessa vain on juuri hinnan, joka aikaisemmin on pakosta muodostunut korkeaksi, kun veneitä ei juurikaan ollut helpolla saatavissa. Kaikki oli hankalaa ja vaikea hankkia tänne syrjäisille pohjolanmaille, ja kun meillä on viellä aina ollut nämä hieman ihmisvastaiset omaansa ja valtion etua ajavat - kansalaisia vastaan. On veneet olleet aikaisemmin hankalasti ja kalliisti ollut saatavissa Suomeen, kuten varusteetkin - siitä jäänyt muisto veneiden eurooppalaisittain sairaaseen honnoitteluihin, joka on muuten tarttunut jos sellaisten paikkojen hinnoitteluihin euroopassa ja jopa Usassakin jossa Suomalaiset asioivat. On siis ihan oikeasti olemassa sellainen hinta kuin Suomihinta ja myyntihinta muualle.


    • hintarealisti

      Kyllähän pyynnit on ihan poskettomia ja kaupat tehdään ihan muista veneistä ja muilla hinnoilla kuin mitä niistä talven ajaksi nettikauppoihin unohtuneista paateista voisi päätellä.

      Ruotsin hintoja voi vähän katsella jos haluaa tietää missä oikeat kaupankäyntitasot ovat. Sieltä kannattaa hakeakin: siellä rahvaalla on mennyt kohtuullisesti ja veneily on yleisempää kuin täällä, jossa talous on ylikuumentunut silloin kun tavan konttoristiperheellä on varaa ostaa edes perämoottori.

      • ABF
        2+7 kirjoitti:

        http://www.blocket.se/hela_sverige/batar/motorbat?q=&cg=1060&w=3&st=s&ps=35&pe=46&c=1061&ca=18&l=0&md=th&o=17&last=1

        VS

        http://www.nettivene.com/moottorivene/fairline/528915

        Hintarealisti hakee vaan poskettomasti Ruotsista...

        En tiedä mitä mahdat ajaa takaa, mutta samoihin myyntihinnat menevät, ruotsin veneessä pasljon uusittua varustettua, konetunteja enemmän, valkoinen runko - siis yksilöllisempi Faikuksi.
        Makuasioita tuossa tapauksessa, eikä sitä tietenkään tyhmä saa olla, että silmät ummessa ryntää ostamaan kumpaakaan.


      • 13+14
        2+7 kirjoitti:

        http://www.blocket.se/hela_sverige/batar/motorbat?q=&cg=1060&w=3&st=s&ps=35&pe=46&c=1061&ca=18&l=0&md=th&o=17&last=1

        VS

        http://www.nettivene.com/moottorivene/fairline/528915

        Hintarealisti hakee vaan poskettomasti Ruotsista...

        "Ruotsin hintoja voi vähän katsella jos haluaa tietää missä oikeat kaupankäyntitasot ovat. Sieltä kannattaa hakeakin: siellä rahvaalla on mennyt kohtuullisesti ja veneily on yleisempää kuin täällä, jossa talous on ylikuumentunut silloin kun tavan konttoristiperheellä on varaa ostaa edes perämoottori."

        Eli suomeksi jos ei äly riittänyt: Hintarealisti väittää suomen hintojen olevan poskettomat. Jos näin on, niin samoin näyttää olevan myös ruotsissa. Eli hintarealistin väittämä on mielestäni vähintää kyseenalainen tai jopa perusteeton.


      • Olihan simppeliä ;)
        13+14 kirjoitti:

        "Ruotsin hintoja voi vähän katsella jos haluaa tietää missä oikeat kaupankäyntitasot ovat. Sieltä kannattaa hakeakin: siellä rahvaalla on mennyt kohtuullisesti ja veneily on yleisempää kuin täällä, jossa talous on ylikuumentunut silloin kun tavan konttoristiperheellä on varaa ostaa edes perämoottori."

        Eli suomeksi jos ei äly riittänyt: Hintarealisti väittää suomen hintojen olevan poskettomat. Jos näin on, niin samoin näyttää olevan myös ruotsissa. Eli hintarealistin väittämä on mielestäni vähintää kyseenalainen tai jopa perusteeton.

        Tuon faikun pohjaltako teit tuon johtopäätöksen ?


      • Johtopäätös
        Olihan simppeliä ;) kirjoitti:

        Tuon faikun pohjaltako teit tuon johtopäätöksen ?

        Eikö se ole normaalia verrata sellaisia hintoja mihin hankita kohdistuu. Kuka helvetti nyt bustereiden hintoja vertailee jos targaa on etsimässä?


      • Johtopäätös myös
        Johtopäätös kirjoitti:

        Eikö se ole normaalia verrata sellaisia hintoja mihin hankita kohdistuu. Kuka helvetti nyt bustereiden hintoja vertailee jos targaa on etsimässä?

        älä siis osta 37 Fairline Targaa Ruotsista :)


    • seadog

      Ei tuossa ole mitään sen ihmeellisempää kuin että veneen arvonalenema on erialinen kuin auton. Voiko esimerkiksi asunnon ja auton arvonalenemaa verrata toisiinsa?
      Matkaveneen arvo alenee yleensä n 25%/5v. Vanhoissa hyvin pidetyissä arvonalenema on hitaampaa tai ne voivat jopa säilyttää arvonsa.

      • Mantouri

        Venettä voisiverrata, jos nyt pakko on johonkin verrata, lähinnä antiikkiin. Sen arvolle ja arvon käyttäytymiselle ei ole olemassa mitään varsinaista laskentakaavaa, sillä veneen myyntihinta määräytyy yleensä ostajan tunteiden pohjalta. Ostajat arvostavat välillä aika erikoisia asioita, mm. suunnittelijaa, persoonallisuutta venessä jne. Näissä uudemmissa muovipulkissa en enää tiedäkään mikä ja mistä niissä maksettaan. Aivan hengettömiä välineitä, kaikki samanlaisia erivärisillä pitsiverhoilla.
        Pyyntihinnat taas yleensä ovat lähinnä lypsyreissuja, joista ei suuremmin käytettyjen osalta kannata edes välittää.


      • Mantouri kirjoitti:

        Venettä voisiverrata, jos nyt pakko on johonkin verrata, lähinnä antiikkiin. Sen arvolle ja arvon käyttäytymiselle ei ole olemassa mitään varsinaista laskentakaavaa, sillä veneen myyntihinta määräytyy yleensä ostajan tunteiden pohjalta. Ostajat arvostavat välillä aika erikoisia asioita, mm. suunnittelijaa, persoonallisuutta venessä jne. Näissä uudemmissa muovipulkissa en enää tiedäkään mikä ja mistä niissä maksettaan. Aivan hengettömiä välineitä, kaikki samanlaisia erivärisillä pitsiverhoilla.
        Pyyntihinnat taas yleensä ovat lähinnä lypsyreissuja, joista ei suuremmin käytettyjen osalta kannata edes välittää.

        Juu on kylläkin käytettyjen hinnat usein tolkuttomia,tuntuu että vanhemmissa pyynnit on muuttuneet aika suoraan markoista euroiksi,niissä ei auta vaikka puolet tinkisi pyynnistä pois niin vieläkin hinta saattaa olla pielessä. en yhtään ihmettele ettei kauppa käy.Yleinen talous tlannekkin vaikuttaa paljon ja polttoaineiden hinnat,aika hiljaista ollut viime kesinä vesillä.Sitten vielä tärkeä pointti,harva käytetyn ostaja ilahtuu kun esiteltävä vene likainen homeinen,ehkä useamman vuoden pressujen alla maannut ja hintapyynti posketon,jos esiteltävä tuote puhdas siisti homeeton ja huollettu,hinta järkevä niin saattapi kaupat tullakkin.


      • Niin nähtyä...
        venhomies1 kirjoitti:

        Juu on kylläkin käytettyjen hinnat usein tolkuttomia,tuntuu että vanhemmissa pyynnit on muuttuneet aika suoraan markoista euroiksi,niissä ei auta vaikka puolet tinkisi pyynnistä pois niin vieläkin hinta saattaa olla pielessä. en yhtään ihmettele ettei kauppa käy.Yleinen talous tlannekkin vaikuttaa paljon ja polttoaineiden hinnat,aika hiljaista ollut viime kesinä vesillä.Sitten vielä tärkeä pointti,harva käytetyn ostaja ilahtuu kun esiteltävä vene likainen homeinen,ehkä useamman vuoden pressujen alla maannut ja hintapyynti posketon,jos esiteltävä tuote puhdas siisti homeeton ja huollettu,hinta järkevä niin saattapi kaupat tullakkin.

        Hinnanmuodostuksesta on kirjoitettu lukuisia kirjoja. Ei tavallisen duunarin tarvitse sitä pohtia kun ei ole todennäköistä että keksisi mitään sellaista, jota ei olisi jo sanottu.

        Jos on vaikkapa 100.000 arvoinen vene, sen voi saada kaupaksi, jos tiputtaa hintaa puoleen, jolloin joku saattaa sen hetken huumassa ostaa. Hinnan pudotus ei kuitenkaan merkittävästi lisää kysyntää ellei hintaa pudota todella paljon.

        Jos ostajia ei yksinkertaisesti ole, ei hinnan pudottamisesta ole apua.


      • Koettuna . . . . . .
        Niin nähtyä... kirjoitti:

        Hinnanmuodostuksesta on kirjoitettu lukuisia kirjoja. Ei tavallisen duunarin tarvitse sitä pohtia kun ei ole todennäköistä että keksisi mitään sellaista, jota ei olisi jo sanottu.

        Jos on vaikkapa 100.000 arvoinen vene, sen voi saada kaupaksi, jos tiputtaa hintaa puoleen, jolloin joku saattaa sen hetken huumassa ostaa. Hinnan pudotus ei kuitenkaan merkittävästi lisää kysyntää ellei hintaa pudota todella paljon.

        Jos ostajia ei yksinkertaisesti ole, ei hinnan pudottamisesta ole apua.

        Eipä ole yleensäkään ne kirjojen kirjoittajat konkreettista kaupankäyntiä itse harrastaneet.

        100.000,- arvoisen veneen hinnan puolittaminen itseasiassa lisää kysyntää, sillä se tuo mukaan potentiaalisiin asiakkaisiin myös ne, jotka ovat ajatelleet pistävänsä veneeseen n. 30.000,- hinnanpudotus siis vähintäänkin kaksinkertaistaa potentiaaliset asiakkaat.

        Oikean hintaiselle, arvoaan huomattavasti alemmalla hinnalla myytävälle tuotteelle on aina ostajia.


      • Myös koettuna...
        Koettuna . . . . . . kirjoitti:

        Eipä ole yleensäkään ne kirjojen kirjoittajat konkreettista kaupankäyntiä itse harrastaneet.

        100.000,- arvoisen veneen hinnan puolittaminen itseasiassa lisää kysyntää, sillä se tuo mukaan potentiaalisiin asiakkaisiin myös ne, jotka ovat ajatelleet pistävänsä veneeseen n. 30.000,- hinnanpudotus siis vähintäänkin kaksinkertaistaa potentiaaliset asiakkaat.

        Oikean hintaiselle, arvoaan huomattavasti alemmalla hinnalla myytävälle tuotteelle on aina ostajia.

        Joo mutta kun hinnan puolittaa niin yhä ruikutetaan että kun on niiiin ylihintaa vaikka ei taatusti ole!
        Näitä ruikuttajia ja haaveilijoita löytyy veneiden ostajista aina. Luulisi että kun rahkeet ei riitä niin sitten ei ja tarkistaa vaatimustaso realistiseksi. Jos puoli-ilmaiseksi ollaan anatmassa harrastusvälinettä pois uudemman tilalta niin luulisi ilolla maksavan sen mitä pyydetään. Jätän mielummin telakalle homehtumaan ja saa sitten kymmenen vuoden päästä viedä siitä ilmaiseksi pois.


      • Koettuna . . . . . .
        Myös koettuna... kirjoitti:

        Joo mutta kun hinnan puolittaa niin yhä ruikutetaan että kun on niiiin ylihintaa vaikka ei taatusti ole!
        Näitä ruikuttajia ja haaveilijoita löytyy veneiden ostajista aina. Luulisi että kun rahkeet ei riitä niin sitten ei ja tarkistaa vaatimustaso realistiseksi. Jos puoli-ilmaiseksi ollaan anatmassa harrastusvälinettä pois uudemman tilalta niin luulisi ilolla maksavan sen mitä pyydetään. Jätän mielummin telakalle homehtumaan ja saa sitten kymmenen vuoden päästä viedä siitä ilmaiseksi pois.

        Valitettavasti niitä ruikuttajiakin löytyy tosiaan riittävästi, mutta jos tietää tuottaansa olevan jo edullinen, jopa halpa - ruikuttajat oikeastaan alkavat naurattaa, tietysti jos niitä alkaa liikaa osumaan yhdelle päivälle, saattaa alkaa otsanauha kiristämään ;)


      • Sopuhinta
        Koettuna . . . . . . kirjoitti:

        Valitettavasti niitä ruikuttajiakin löytyy tosiaan riittävästi, mutta jos tietää tuottaansa olevan jo edullinen, jopa halpa - ruikuttajat oikeastaan alkavat naurattaa, tietysti jos niitä alkaa liikaa osumaan yhdelle päivälle, saattaa alkaa otsanauha kiristämään ;)

        Tuulipukupentin pitää saada kaikki alelaarista. Kyllä oikein hinnoiteltu vene menee kaupaksi vaikka potkurin potkijat tuulipukuineen valittaakin.


      • Koettuna. . . . . .
        Sopuhinta kirjoitti:

        Tuulipukupentin pitää saada kaikki alelaarista. Kyllä oikein hinnoiteltu vene menee kaupaksi vaikka potkurin potkijat tuulipukuineen valittaakin.

        Sopuhinta vaan harvemmin on tämänpäivän pyyntihinnoista johdettavissa.


      • Pirkko Mannela-Seisiö
        Koettuna. . . . . . kirjoitti:

        Sopuhinta vaan harvemmin on tämänpäivän pyyntihinnoista johdettavissa.

        Ostajat jotka ei osta tuntee kysymyksestä. Paljon on "tiukkahinta". Mistä linene oppineet moisen kysymyksen?


    • lapset, lapset

      Miksi ruikuttajat eivät osta sellaista venettä, johon heillä on varaa?
      Ei hinnat itkemällä alene eikä säälipisteillä voi ostaa.

      Kaupankäynnissä myyjä ja ostaja molemmat vaihtavat omaisuutensa arvokkaampaan. Ostaja pitää ostamaansa tuotetta arvokkaampana kuin rahaa, josta luopuu. Samaten myyjä pitää saamaansa rahaa arvokkaampana kuin tavaraa, josta luopuu.

      Hinnasta valittaja valittaa siitä, että myyjä pitää tuotetta arvokkaampana kuin osataja. Mikä ihme siinä on väärin? Eikö jokainen saa itse päättää mistä hinnasta on halukas omasta omaisuudestaan luopumaan?

      Ihan samalla tavalla ostaja pitää omaa rahaansa arvokkaampana kuin myytävää tavaraa. Sen pitäisi olla saman logiikan mukaan myös väärin.

      • seadog

        Juuri näin, veneitä on kyllä joka lähtöön ja jokaiselle kukkarolle sopivia.


      • Mistä milloinkin :)
        seadog kirjoitti:

        Juuri näin, veneitä on kyllä joka lähtöön ja jokaiselle kukkarolle sopivia.

        Kysehän ei ollut veneiden puutteesta, vaan niiden järjettömästä hinnoittelusta !


      • Osta peili
        Mistä milloinkin :) kirjoitti:

        Kysehän ei ollut veneiden puutteesta, vaan niiden järjettömästä hinnoittelusta !

        Mikä siinä on järjetöntä?
        Kyse on vaihdannasta tavaraa vaihdetaan tavaraan. Jos sinä pidät omaa tavaraasi parempana et vaihda sitä huonompaan ja sama pätee toiseen osapuoleen. Tavara voi olla vene tai yhtä hyvin painettua paperia.

        Millä perusteella voit väittää, että toinen vaihtajista on väärässä ja toinen oikeassa tai toinen järjissään ja toinen ei? Ihan yhtä hyvin painetusta paperista luopuja voi olla järjetön haaveissaan.

        Veneitä on satavana pilvin pimein niin vanhoja kuin uusiakin. Jos jatkuvasti törmää siihen, että se mitä itse tarjoaa vaihdossa on liian vähän, vika tuskin on niissä, jotka ei vaihtoa halua.


      • Mantouri
        Osta peili kirjoitti:

        Mikä siinä on järjetöntä?
        Kyse on vaihdannasta tavaraa vaihdetaan tavaraan. Jos sinä pidät omaa tavaraasi parempana et vaihda sitä huonompaan ja sama pätee toiseen osapuoleen. Tavara voi olla vene tai yhtä hyvin painettua paperia.

        Millä perusteella voit väittää, että toinen vaihtajista on väärässä ja toinen oikeassa tai toinen järjissään ja toinen ei? Ihan yhtä hyvin painetusta paperista luopuja voi olla järjetön haaveissaan.

        Veneitä on satavana pilvin pimein niin vanhoja kuin uusiakin. Jos jatkuvasti törmää siihen, että se mitä itse tarjoaa vaihdossa on liian vähän, vika tuskin on niissä, jotka ei vaihtoa halua.

        Mikäli tavara on vuosikausia "myytävänä", sellaiseen hintaan jolla sitä ei kukaan ole huolinut, hinnoittelu on järjetön, tai vene ei ole myytävänä, vaan ostettavissa - ja sellainen on aivan eri asia, mutta Busteria ei kannata tuon tyylessä kaupalla saada menemään, eikä muitakaan vakio- ja persukamaa. Toimii ainoastaan speciaalituotteissa.

        Hinnat siis järjettömiä, mikäli ne ovat myymättä kuukausia, vuosia :)


    • Sheppare

      Veneiden älyttömömät hintapyynnöt johtuu siitä, että vuosikymmen takaperin oli rannat tupaten täynnä torvia, sekä uustyhmiä, mitkä maksoivat ihan mitä sattuu kaikenmaailman saippuakipoista.
      Nyt nämä uunot ovat yrittäneet useamman vuoden päästä venhoistansa eroon minimitappiolla, aikakautena jossa talous on notkahtanut. Kyllä käytettyjen veneiden hinnat tulevat vielä alas, kun kilometritehtaalle joutuvat pinnistelemään kakka housuissa, miten sen velkarahalla rakennetun tupansa saisivat edes pitää.

      Ps: hyvää veneilykautta kaikille tasapuolisesti, jopa uustyhmille

      • vm 41

        Jälleen kerran syyllistetään myyjät ???
        Mikä halvatun pakko mennä ostamaan käytetty vene uuden hinnalla ??

        En ole typerämpää valitusta taas pitkään aikaan kuullutkaan.
        Minusta tuollaiset ostajat, jotka eivät erota vanhaa uudesta tarvitsisi laittaa edunvalvonnan piiriin.


      • seadog

        Jahas ja nytkö on rannat enään täynnä niitä torvia, joilla ei ollut rahaa veneeseen, ja ovat sitä mieltä, että vene pitäisi saada puoli ilmaiseksi. Uskallus tai osaaminen puuttuu sen hintaisen veneen hankintaan mihin rahaa olisi, kun se vaatisi kunnostusta. Sen sijaan, että hankittaisiin vene, ja liatettaisiin se kuntoon, sitten itketään täällä suoli24 palstalla siinä uskossa, että veneisiin rahaa ja vaivaa laittaneet heltyisivät ja antaisivat valmiin veneen pois. Se kun näin ei tapahdu, on sitten suuri vääryys. Niin että sellaista uusavuttomuutta.
        Hyvää veneilykesää kuitenkin kaikille joilla vene on.


      • 62719ADF
        vm 41 kirjoitti:

        Jälleen kerran syyllistetään myyjät ???
        Mikä halvatun pakko mennä ostamaan käytetty vene uuden hinnalla ??

        En ole typerämpää valitusta taas pitkään aikaan kuullutkaan.
        Minusta tuollaiset ostajat, jotka eivät erota vanhaa uudesta tarvitsisi laittaa edunvalvonnan piiriin.

        Mitkä myyjät ?? Siitähän juuri onkin kyse, ovatko myyjiä, koska ovat hinnoitelleet tuotteensa ulos markkinoilta !


      • Sheppare
        vm 41 kirjoitti:

        Jälleen kerran syyllistetään myyjät ???
        Mikä halvatun pakko mennä ostamaan käytetty vene uuden hinnalla ??

        En ole typerämpää valitusta taas pitkään aikaan kuullutkaan.
        Minusta tuollaiset ostajat, jotka eivät erota vanhaa uudesta tarvitsisi laittaa edunvalvonnan piiriin.

        En syyllistä ketään. Totean vain, että ovat heränneet myöhään tilanteeseen.
        En minä tänä päivänä onnistuisi tekemään kahta venekauppaa, kuin mitä vuosikymmen sitten tein. Veneet menivät kaupaksi ja olisi pitänyt laittaa jopa enemmän ilmaa hintapyyntiin, kun ostajilla poltteli rahat housujen taskuissa.


    • Sekoilua

      Ilmeisesti jonkun mielestä ei saisi pitää tuotetta mytävänä kuin tietyn ajan. Mihinkähän järkeilyyn sekin perustuu?
      Saahan osatjakin pitää oman vaihdannan välinettä eli rahaa tilillä ihan niin pitkään kuin haluaa.

      • Jarkki Superköyhä

        Me ollaan suomessa vielä nousukkaita. Mutta ei varmaankaan kauana. Moni on perusolemukseltaan äärimmäisen nuuka. Sitten paati kymmeniä tonneja maksanut joka kuluttaa 20-40l/h. Eli rahassa 40-70€/h ei kovin loogista. Säästämmä sitten pikkuasioissa.
        Ison paatin ajo lahdenpohjasta maksaa jo 10€ (5km)
        Alle 10 000€ paatilla kun liikkuu on aina laiturin kurjin katiska. Mutta on varaa kuleksia, myös silloin kun toiset on tienaaamassa unelmiensa venettä. Näyttämisen tarve on kova.
        Rikkailla on oikeasti isot ja kalliit paatit, ei ne millään 8-90luvun jenkeillä ajele.


      • voe hatuttaa
        Jarkki Superköyhä kirjoitti:

        Me ollaan suomessa vielä nousukkaita. Mutta ei varmaankaan kauana. Moni on perusolemukseltaan äärimmäisen nuuka. Sitten paati kymmeniä tonneja maksanut joka kuluttaa 20-40l/h. Eli rahassa 40-70€/h ei kovin loogista. Säästämmä sitten pikkuasioissa.
        Ison paatin ajo lahdenpohjasta maksaa jo 10€ (5km)
        Alle 10 000€ paatilla kun liikkuu on aina laiturin kurjin katiska. Mutta on varaa kuleksia, myös silloin kun toiset on tienaaamassa unelmiensa venettä. Näyttämisen tarve on kova.
        Rikkailla on oikeasti isot ja kalliit paatit, ei ne millään 8-90luvun jenkeillä ajele.

        Se mikä venemistä naurattaa on , että samasta veneestä samaa vuosikertaa pyydetään samaa hintaa. Toisessa vaan sattuu olemaan uusi tai uuden karhea kone. Joka on kuitenkin monesti kalliimpi kuin koko paati.
        Ostappa maallikko sitten 80 luvun merivesikone kun samaan hintaan olisi saamut 2000 luvun myllyn.


      • Epäsuomalainen
        Jarkki Superköyhä kirjoitti:

        Me ollaan suomessa vielä nousukkaita. Mutta ei varmaankaan kauana. Moni on perusolemukseltaan äärimmäisen nuuka. Sitten paati kymmeniä tonneja maksanut joka kuluttaa 20-40l/h. Eli rahassa 40-70€/h ei kovin loogista. Säästämmä sitten pikkuasioissa.
        Ison paatin ajo lahdenpohjasta maksaa jo 10€ (5km)
        Alle 10 000€ paatilla kun liikkuu on aina laiturin kurjin katiska. Mutta on varaa kuleksia, myös silloin kun toiset on tienaaamassa unelmiensa venettä. Näyttämisen tarve on kova.
        Rikkailla on oikeasti isot ja kalliit paatit, ei ne millään 8-90luvun jenkeillä ajele.

        Jaa otte vai?
        Lykkyä.


      • SuorasääriSuomalaine
        Epäsuomalainen kirjoitti:

        Jaa otte vai?
        Lykkyä.

        Ollaan me, mamut pitää meidät pizzzoissa ja met veneilemmä.


    • kumpi

      Siis järvikone vai makeanveden kone?

      • ? ? ? ?

        mikä ero noilla mielstäsi sitten on ????


    • Nicola

      Nousee se hinta joissakin autoissakin ajan myötä, jos vain kyseinen merkki ja malli on tarpeeksi haluttu.

    • asialinjalla

      Veneiden hinnanmuodostus on todellakin outoa. Kuka vaan saa laittaa veneensä myyntiin ja laittaa sille ihan minkä hinnan vain haluaa. Tämä EI VOI olla oikein!!
      Pitäisi olla jokin ulkopuolinen taho joka määrittelisi veneen myyntihinnan kulloisenkin kysynnän ja taloustilanteen mukaan ja vene olisi pakko myös myydä sillä hinnalla. Nykyisellä hintatasolla normaalituloinen ihminen joutuu tyytymään johonkin yli 20v vanhaan homeiseen veneeseen jonka moottori ei ehkä toimi. On väärin että ne joilla on vene voi kiristää näin niitä jotka ovat aloittamassa harrastusta.

      • Ongelmat on ohi

        :) EI PAHA... "Asialinjalla" nimimerkillä ajatuksensa meille avannut ehdottomasti eduskuntaan...


    • Venekuume iski

      Moni asia tuntuu kalliilta jos ei ole rahaa. Onneksi on rahoitusmahdollisuudet. Autoja ja veneitä voi tietenkin vertailla, muistakaa -70 lukua jolloin autosta sai enemmän kuin vuosia aikaisemmin itse maksoi. Veneitä on vähän ja suurin osa niistä on käsityötä, jolle on laitettu jonkinlainen tuntihinta.

      • Miun Tumppuin21

        Jos minä laitan käsitöille tuntihinnan, niin kenelläkään ei ole vara maksaa.


    • Evm123

      Suurin syy käytettyjen veneiden arvokkuudelle on uusien veneiden hintakehitys. Mun Scand 32 maksoi silloin 350000 mk eli n. 70000 € nykyään uusi vastaava tuskin irtoaisi alle 200000 €. Muita hintaan vaikuttavia tekijöitä tässä onkin lueteltu.

      • Periaatteessahan uudet veneet ovat suhteessa halventuneet, joskin myös huomattavasti huonontuneet ja tulleet tusinatavaraksi.


    • Köyhälle

      kaikki on kallista.

    • 9+1

      Pari välihuutoa:
      -uusien veneiden listahinnat eivät välttämättä ole ihan paras vertailukohta, koska ne tyypillisesti ovat "alkaen" hintoja, joilla venettä ei edes välttämättä saa (jopa rahti tehtaalta maahantuojan pihaan saattaa puuttua listahinnasta)
      -markkinataloudessa ei periaatteessa ole sellaista "oikeaa" hintaa, jolla myyjän pitäisi suostua kaupat tekemään. Ja tässä vaikuttaa se, että veneen myyjällä harvoin on suoranaista pakkoa myydä. Moni kokeilee, irtoaisiko veneestä sellainen summa, että voisi ajatella vaihtavansa uudempaan/isompaan. Jos ei irtoa, sitten jatketaan sillä nykyisellä paatilla. Tässä kohdassa venemarkkina eroaa olennaisesti auto- ja asuntomarkkinoista.

      • manne

        Yhden asian olette kaikki jättäneet huomiotta, nimittäin sen, että
        >kauppa perustuu aina pieneen petokseen< se on pelin henki.


      • Namme
        manne kirjoitti:

        Yhden asian olette kaikki jättäneet huomiotta, nimittäin sen, että
        >kauppa perustuu aina pieneen petokseen< se on pelin henki.

        Myyjän vai ostajan taholta?


    • kokenutveneilijä

      Tässä muutama perussääntö:

      1) viritys on onnistunut jos teho laskee alle 10%
      2) käytetty on hyvä ostos jos hinta on alle uuden hinnan.
      3) Kannattaa hävitä muutama satanen jos vaan voi kiertää satasen verot.

    • Kohtalaisen osuvaa

      ja luovaa ajattelua :)

      • oldies not goldies

        Ja vanha vitsi


      • uusi tai vanha
        oldies not goldies kirjoitti:

        Ja vanha vitsi

        Kohtalaisen osuvaa ja luovaa ajattelua ;) Ei kaikkea tarvitse keksiä uudestaan :)


    • 5000 tonnin tyhmyys

      Parempikuntoinen vähän vanhempi 5700 euroa ja vähän uudempi paljon paskemmassa kuosissa oleva sama vene 11 700 euroa.


      Toinen myyjä on idiootti sekä veneen omistajana ja myyjänä?

      Arvatkaa kumpi?

      • Sinä olet

        Kumpikaan ei ole idiootti.

        Molemmat hinnat ovat tolkuttoman suuret, mutta kaverit ovat sopineet keskenään, että toinen pyytää paljon ja toinen aivan liian paljon.

        Idiootti on se, joka menee retkuun, ei kumpikaan myyjistä


      • just just
        Sinä olet kirjoitti:

        Kumpikaan ei ole idiootti.

        Molemmat hinnat ovat tolkuttoman suuret, mutta kaverit ovat sopineet keskenään, että toinen pyytää paljon ja toinen aivan liian paljon.

        Idiootti on se, joka menee retkuun, ei kumpikaan myyjistä

        Ai toinen noista "myyjistä", joka ei ole huoltanut venettään mitenkään ja on hinnoitelut sen veneen kuntoon nähden niin kalliiksi, että kukaan ei ikinä osta sitä, on mielestäsi jotenkin kaukaa viisas?

        Sinähän tässä olet se varsinainen ääliö, tuon toisen toisen myyjän lisäksi.


      • seadog

        No voi herttinen sentään, osta sitten se vanhempi. Mikähän tässäkin oli taas sitten se "ongelma".


    • Mene ja tiedä ?

      Paha sanoa, kun ei ole tietoa laitteesta ?

    • 7egjwgt

      Oudon asiasta tekee se, että venettä lisäksi säilytetään vedessä osan vuotta. Auto sentään pysyy kohtuullisen kuivana. Lisäksi auton moottorit on optimoitu kestämään vuosikymmeniä, veneiden moottorit on verrattavissa puutarhatraktoriin, riittävästi kilometreja ja moottorin voi lähettää paalaimeen.

      Ei, kyllä asiassa on jotain todella outoa. Purjeveneen hinnan säilymisen saattaisi jotenkin ymmärtää, liittyyhän purjeveneilyyn sellaista statussymboliikkaa, jota ei juuri missään muussa harrastuksessa ole ja tarjonta tarkoituksella pidetään pienenä.

      • Salaliitto on OK

        Jaa, noinkohan on?

        Kyllä veneenvalmistajat tekevät parhaansa tarjonnan lisäämiseksi ja osa on mennyt nurinkin epäonnistuttuaan siinä.

        Missähän sellainen salaliitto pitää majaansa, joka sopii purjevenetarjonnasta ja miten ne kimpassa korvaa aiheutuneen tappion niille, jotka haluavat myydä, mutteivät rajoituksen takia voi?


    • OStajakin osaa

      Siinä, missä kaksi myyjää voi sopia, että toinen pyytää paljon enemmän ja saa toisen vaikuttamaan edulliseslta, voi ostaja myös kusettaa.

      Kaksi ostajaa voi sopia, että toinen melkein tekee kaupan kovalla hinnalla, mutta vetkuttelee niin kauan, että muut ostajat kaikkoavat ja myyjä kyllästyy vääntöön. Silloin alunperin paljon halvemmalla tarjonnut toinen osatjakandidaatti palaakin kuvioon ja kysyy josko sen veneen kuitenkin saisi halvalla.

      Kokematon myyjä menee retkuun ja myy veneensä pois huonolla hinnalla koska muita ostajia ei ole eikä halua käydä koko ruljanssia uudelleen läpi.

    • huippuasiantuntija

      Kyseessä on veneenomistajien ja venevalmistajien välinen salaliitto, jonka tarkoitus on huijata tyhmiltä veneilyn aloittelijoilta rahat pois. Käytettyjen veneiden hintatasoa pidetään yllä niin että uusista voidaan pyytää aivan tolkuttomia hintoja. Kun pitää venettään ylihinnalla esillä vähintää kolme vuotta nettiveneessä saa merkittävää kompensaatiota uuden veneen hankinnassa ja vanha romu toimitetaa ongelmajatelaitokselle ilmaiseksi. Joskus käy niinkin että joku ääliö ostaa yli 20 vuotta vanhan ikälopun raadon naurettavaan ylihintaan. Lisäpisteitä saa siitä kun saa vakuutettua vihreän veneily tuttavan siitä että vanhempaa kuin 10 vuotiasta venettä ei edes kannata yrittää kunnostaa sillä sen moottori on aivan loppu, se on sisältä homeessa, lasikuitu on vettynyttä ja loput on pilannut tuiki tavallinen osmoosio.

      • Miten mukaan?

        Miten siihen salaliittoon pääsee mukaan?
        Voisin laittaa veneen myyntiin, kun saan varmuuden että saan reilun alennuksen uudesta veneestä.


      • huippuasiantuntija.
        Miten mukaan? kirjoitti:

        Miten siihen salaliittoon pääsee mukaan?
        Voisin laittaa veneen myyntiin, kun saan varmuuden että saan reilun alennuksen uudesta veneestä.

        Kun pidät sellaisen vuoden myynnissä ja tasaiseen tahtiin nostat hintaa vähän kerrallaan niin jo alkaa tulla yhteydenottoja ja ehdotuksia.


      • kultainen pökäle
        huippuasiantuntija. kirjoitti:

        Kun pidät sellaisen vuoden myynnissä ja tasaiseen tahtiin nostat hintaa vähän kerrallaan niin jo alkaa tulla yhteydenottoja ja ehdotuksia.

        Onko pas kakin hyvää, jos se on kallista?


      • kallis pökäle
        kultainen pökäle kirjoitti:

        Onko pas kakin hyvää, jos se on kallista?

        Koneissa ja laitteissa, se p aska on yleensä kalleinta vrt. Volvo


      • huippuasiantuntija
        kultainen pökäle kirjoitti:

        Onko pas kakin hyvää, jos se on kallista?

        Ei mutta yksinkertaiselle voi luoda sellaisen kuvan hinnoittelulla


      • Satusetä?
        huippuasiantuntija. kirjoitti:

        Kun pidät sellaisen vuoden myynnissä ja tasaiseen tahtiin nostat hintaa vähän kerrallaan niin jo alkaa tulla yhteydenottoja ja ehdotuksia.

        Onko sulle tapahtunut niin?


      • ???
        huippuasiantuntija kirjoitti:

        Ei mutta yksinkertaiselle voi luoda sellaisen kuvan hinnoittelulla

        ???


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1265
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe