Uusia sävyjä

33 3/4

Ihminen muuttuu vanhetessaan, sanotaan, mutta ei sitä ymmärrä ennen kuin perspektiivi omaan syntymään alkaa saada välimatkaa.

En ajatellut nuorempana hankkivani lapsia tai perustavani perhettä. En edes erityisemmin pitänyt lapsista, sillä olin niin hukassa ja yhä myöhäisteini itsekin. Nyt sitä katsoo bussin ikkunasta ohi kävelevää koululaista reppu selässä ja ajattelee, että se menee kotiin, jossa joku - ehkä, toivottavasti - odottaa. Mietin millaista olisi odottaa omaa lasta kotiin, tehdä välipalaa ja saada lahjaksi koulussa tehty pahvinen pääsiäistipu, johon on liimattu värikkäitä höyheniä.

Katson myös yhden talon lähelle rakennettua puumajaa. Haluaisin olla sellainen vanhempi. Auttaa rakentamaan niitä majoja ja salaisia valtakuntia, jollaisissa itsekin aina pentuna viihdyin. Olla reilu ja sopivan lempeä.

En kuitenkaan tiedä olisiko minusta äidiksi ja tulenko koskaan tapaamaan sellaista miestä, joka rakastaisi minua ja jonka haluaisin lasteni isäksi ja joka myös todella haluaisi perheen samoilla lähtökohdilla: lapsia niiden lasten itsensä takia, ei siksi että se olisi joku ideaali, velvollisuus tai ratkaisu sen hetken olotilaan.

Voi olla etten tule koskaan saamaan perhettä, voi olla että saankin, voi olla että kuolen huomenna, voi olla että kuolen viidenkymmenen vuoden päästä. Elämässä mikään muu ei ole varmaa kuin kaiken epävarmuus ja siinä on sen kauneus: aina on varaa kasvaa.

19

335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a f ro d ite

      Kerron äitinä sinulle sen. että elämän ihanin asia on oma lapsi. Se on raskasta, mutta ihanaa. Lapsi rakastaa äitiään aidosti, ja äiti on jokaisen lapsen se kaikkein tärkein ihminen. Isä on tärkeä, mutta äiti tärkein. Äiti on lasta varten ja isä äitiä. Kun lapsi on isompi, korostuu isän rooli.
      Perheen perusta on rakkaus, rakkaus joka on naisen ja miehen välillä. Unohda hetkeksi pinnistely ja ponnistelu, unohda "se ihannemies". Nauti itsestäsi, hehku ja se....mies ja rakkaus saattaa löytyä vaikka lenkkipolulta tai sieltä linja-autosta... katsele ympärillesi ja ihanaa tulevaisuutta sinulle. Vinnkinä--- miehet pitävät naisista jotka katselevat hartaasi silmiin.

      • 33 3/4

        Aina on myös mahdollista se, että elämäni rakkaus ei haluakaan perhettä tai emme voi saada lapsia. Olen avoin tulevaisuudelle. En lähde tavoittelemaan mitään tiettyä kuvaa millaista elämäni tulisi olla, sillä silloin erehdyn ja kuljen harhaan.

        Que sera, sera.

        Liika rakkaus tuhosi edellisen elämäni, mutta rakkaus silti rakentakoon myös tulevaisuuteni.


    • M.... Mies

      Se on juuri niin kuin kirjoitit. Sama ajatus pätee yhtälailla mieheenkin. :)
      Eiköhän se oikea ja ihana mies löydy sinulle. :)

      Mukavaa iltaa :)

      • 33 3/4

        Ehkä, ehkäpä.

        Enemmän kuin perheen haluan kuitenkin ennen kaikkea kumppanin, jonka kanssa jakaa arki ja harrastukset ja väitellä [leikkisästi] sunnuntaiaamuisin pöydän yli päivän polttavista aiheista. Lähteä patikoimaan luontoon ilman kiirettä ja joka ei ole liimattu tietokoneen ääreen tai älypuhelimeensa. Jolle ympäristö ja läheiset ovat arvokkaampia kuin materia, jolla yritetään ilmaista omaa persoonallisuutta mainonnan luomien illuusioiden kautta.

        Jonkun, jonka kanssa hiljaisuudessakin on jo tuhat lempeää sanaa.


      • sattuma-kohtalo
        33 3/4 kirjoitti:

        Ehkä, ehkäpä.

        Enemmän kuin perheen haluan kuitenkin ennen kaikkea kumppanin, jonka kanssa jakaa arki ja harrastukset ja väitellä [leikkisästi] sunnuntaiaamuisin pöydän yli päivän polttavista aiheista. Lähteä patikoimaan luontoon ilman kiirettä ja joka ei ole liimattu tietokoneen ääreen tai älypuhelimeensa. Jolle ympäristö ja läheiset ovat arvokkaampia kuin materia, jolla yritetään ilmaista omaa persoonallisuutta mainonnan luomien illuusioiden kautta.

        Jonkun, jonka kanssa hiljaisuudessakin on jo tuhat lempeää sanaa.

        itse löysin rakkauden aivan sattumalta, toiselta paikkakunnalta. Ihastumista sata lasissa. Kun palasin omalle paikkakunnalle viikonlopun vietosta, soitin. Vaihdettiin numerot ja siitä lähtien yhdessä ....


      • M.... Mies
        33 3/4 kirjoitti:

        Ehkä, ehkäpä.

        Enemmän kuin perheen haluan kuitenkin ennen kaikkea kumppanin, jonka kanssa jakaa arki ja harrastukset ja väitellä [leikkisästi] sunnuntaiaamuisin pöydän yli päivän polttavista aiheista. Lähteä patikoimaan luontoon ilman kiirettä ja joka ei ole liimattu tietokoneen ääreen tai älypuhelimeensa. Jolle ympäristö ja läheiset ovat arvokkaampia kuin materia, jolla yritetään ilmaista omaa persoonallisuutta mainonnan luomien illuusioiden kautta.

        Jonkun, jonka kanssa hiljaisuudessakin on jo tuhat lempeää sanaa.

        Kuulostat minusta täydelliseltä naiselta.:) Olet niin samankaltainen ajatusmaailamaltasi että pitää kysyä että oletko siskoni tai oikea? :)

        Ihan oikeasti tuli semmoinen lämmin mukava tunne ja suu kääntyi hymyyn kun luin tekstisi. :)

        Itse olen aina haaveillut siitä että istuu kahden ihanan kullan kanssa katsomassa kaunista luontoa hiljaa kahden, eli juuri niitä lempeitä äänettömiä sanoja.

        Monesti olen tuota miettinyt kun olen istahtanut metsästysreissulla johonkin luonnon kauniiseen paikkaan ja hiljentynyt kuuntelemaan luonnon ääniä. Ehkäpä joskus vielä se päivä koittaa että saan näyttää omalle kullalle minulle rakkaat kauniit luonno paikat ja mahtavaa jos hän näyttäisi minulle ne paikat jotka luovat hänelle kauniita tunteita. Voisimme jakaa ne sanattomasti nauttien kahden. :)

        Oletko S-kirjaimella alkava nainen jolla on L:llä alkava sukunimi?


      • 33 3/4
        M.... Mies kirjoitti:

        Kuulostat minusta täydelliseltä naiselta.:) Olet niin samankaltainen ajatusmaailamaltasi että pitää kysyä että oletko siskoni tai oikea? :)

        Ihan oikeasti tuli semmoinen lämmin mukava tunne ja suu kääntyi hymyyn kun luin tekstisi. :)

        Itse olen aina haaveillut siitä että istuu kahden ihanan kullan kanssa katsomassa kaunista luontoa hiljaa kahden, eli juuri niitä lempeitä äänettömiä sanoja.

        Monesti olen tuota miettinyt kun olen istahtanut metsästysreissulla johonkin luonnon kauniiseen paikkaan ja hiljentynyt kuuntelemaan luonnon ääniä. Ehkäpä joskus vielä se päivä koittaa että saan näyttää omalle kullalle minulle rakkaat kauniit luonno paikat ja mahtavaa jos hän näyttäisi minulle ne paikat jotka luovat hänelle kauniita tunteita. Voisimme jakaa ne sanattomasti nauttien kahden. :)

        Oletko S-kirjaimella alkava nainen jolla on L:llä alkava sukunimi?

        Nimeni ei ala S-kirjaimella, valitan, mutta älä luovu toivosta. Suuri etsintä jatkuu tuolla elämässä. Siellä on sijoitettava niihin tärkeisiin ihmisiin, täällä vain maalaillaan suurin värein kadunpintaan ja odotetaan, että sade huuhtoo ne sanat pois.

        On minullakin muuan kaivattu, mutta en tiedä missä hän kulkee ja ketä hän ajattelee.


      • M.... Mies
        33 3/4 kirjoitti:

        Nimeni ei ala S-kirjaimella, valitan, mutta älä luovu toivosta. Suuri etsintä jatkuu tuolla elämässä. Siellä on sijoitettava niihin tärkeisiin ihmisiin, täällä vain maalaillaan suurin värein kadunpintaan ja odotetaan, että sade huuhtoo ne sanat pois.

        On minullakin muuan kaivattu, mutta en tiedä missä hän kulkee ja ketä hän ajattelee.

        Minä taas tiedän että hän ei minua ajattele tai ole kiinnostunut joten sen asian voi kuopata. Pidän kuitenkin ovea auki ystävyydellä jos hän joku päivä mielensä muuttaa.

        Onneksi elämässä on paljon mukavia ihmisiä ja oman ihanan kullan voi muualta löytää. :)

        Kauniita ja mukavia unia :)


      • 33 3/4
        M.... Mies kirjoitti:

        Minä taas tiedän että hän ei minua ajattele tai ole kiinnostunut joten sen asian voi kuopata. Pidän kuitenkin ovea auki ystävyydellä jos hän joku päivä mielensä muuttaa.

        Onneksi elämässä on paljon mukavia ihmisiä ja oman ihanan kullan voi muualta löytää. :)

        Kauniita ja mukavia unia :)

        Rakkaus on vaikea laji. Varsinkin silloin kun se astuu elämään yksipuolisena kuten minulle melkein aina käy. Siihen ei todellakaan ole muuta lääkettä kuin uusi rakkaus, ajallaan.


    • ei ikinä lapsia

      Mikä ihme pakko sulla on saada oma lapsi tähän ylikansoitettuun maailmaan? Itsekästä!

      • 33 3/4

        Ei ole mitään pakkoa. Käsität väärin. Oikean ihmisen kanssa ja oikeassa elämäntilanteessa olisi mukava saada lapsi. Lapsissa on tulevaisuus. He voivat keksiä ratkaisun meidän nykypäivän ongelmiimme. Ja ihmisten lukumäärää suurempi ongelma on se, että niin moni haluaa saman korkean elintason. Tuhlaamme luonnonvaroja vaikka vähemmälläkin tulisi toimeen.

        Voi myös olla etten koskaan hanki lapsia.


    • m.mies

      Luonnonvarat eivät tuhlaannu samassa määrin jos väestömäärä vähenee, se on sanomattakin selvää. Kaikkien ongelmien, nälänhädän, saasteiden, otsonikadon yms. taustalla on liikakansoitus. Suomalaiset naiset haluavat nimenomaan korkean elintason lapsilleen, mistään ei suostuta luopumaan. Minä en tule koskaan osallistumaan tämän maapallon tuhoamiseen lisääntymällä.

      • 33 3/4

        Liikakansoitus on yksi syy muiden joukossa. Suurin syy on ihmisten typeryys ja ahneus, joka ilmenemismuoto korkea elintaso on. Liikakansoituksen suurin seuraus ovat aina sodat ja levottomuudet kun suurempi määrä ihmisiä taistelee samasta elintilasta. Täten myös sodat ovat aikoinaan toimineet yhteiskunnan venttiileinä ja tasanneet alueisiin kohdistunutta painetta.

        Jos ajattelee lapsista tai ihmisistä vain pääluvullisesti niin voi ajatellakin sen lapsen vain lisäävän liikakansoituksen ongelmia, mutta silloin ei ajatella sitä miten suuri merkitys ihmisellä on tähän maailmaan aina välillisesti ja välittömästi. Eivät kaikki suomalaiset naiset halua korkeaa elintasoa ja itse kasvattaisin omat lapseni vaalimaan ympäristöä ja työskentelemään sen eteen. Kieltämällä kasvun ja syntymän kiellämme myös ihmiskunnan tulevaisuuden ja sen, että tulevat sukupolvet voivat olla meitä viisaampia.

        Se on väistämätöntä että tulevaisuudessa on suuria katastrofeja, jotka tulevat vähentämään maapallon väkilukua. Sekin on myös väistämätöntä, että ympäristön saastumisen, ruokavalion ja lääkejäämien myötä lapsettomuus tulee kasvamaan. Suurin ongelmamme on se, ettemme vieläkään halua myöntää mikä vaikutus kemikaaleilla ja teollistumisella on kaikkeen ja otsonikatokin johtui ilmakehään päästetyistä CFC-yhdisteistä, joita käytettiin ennen mm. kylmäkoneissa ja ponnekaasuna. Niiden vaikutus otsonikerrokseen ennustettiin jo 1970-luvulla, mutta meni yli vuosikymmen ennen kuin ongelmaan reagoitiin.

        Joten ongelma ei ole yksistään siitä, että paljonko ihmisiä on maapallolla, vaan siitä että heille kaikille halutaan myydä auto ja jääkaappi.


      • M.... Mies

        Tuo on kaunista ideologiaa mutta sillä ikävä kyllä ei ole mitään merkitystä.

        Luonto tulee lopulta hoitamaan niin että liikakansoitetulle maapallolle tulee uusia sairauksia jotka pyyhkäisevät liikakansoituksen pois. Näin se toimii eläinmaailmassakin ja tulee toimimaan ihmisten parissa. Ensimmäisinä merkkeinä siitä ovat juuri kanainfluensat, sikainfluensat eli taudit mitkä esiintyvät aluksi siellä missä on liikakansoitusta.

        Aina kun metsiä hakataan ja korroosiota edistetään varmistetaan se että luonnon ilmiöt sen kuin vahvistuvat. Ei ilmaston muutos tule pelkästään siitä että CO2 päästöjä tuotetaan lisään vaan siitä että ei ole tarpeeksi kasveja jotka kuluttavat CO2:sta. Sademetsät vedetään Brasialassa sileeksi niin eipä ole mitään merkitystä että ajatka autolla joka tuottaa vähän vähemmän CO2 päästöjä.

        Edellä oleva nainen on oikeassa että CFC päästöt, freonit jne. ovat vaarallisia kun ne tuhoavat maapallon ilmakerroksia mitkä suojaavat meiltä liialta auringonpaisteelta mikä on hengenvaarallista.

        Minusta suomalainen nainen saa ihan hyvillä mielin miettiä valintoja mitä tekee lapselleen ja valita lasten lukumäärän. Täällä kaikki on hyvin jos ei lasketa noita pohjoisen kaivoksia mitkä toimivat avolouhoksina (esim Talvivaara). Tuollaiset louhokset pitäisi kieltää tässä maassa sillä ne tuhoavat luonnon lopullisesti emmekä me ole mikään ambomaa vaan sivystysvaltio missä luontoarvoja pitäisi kunnioittaa.


    • Mutta on

      tärkeä muistaa: oman ikävän tai muun tylsyyden poistaminen ei ole toimiva lähtökohta parisuhteelle tai lasten tekemiselle. Niin kuin joku sanoikin: sen täytyy perustua rakkaudelle. Sitten kun löydät sen, jota rakastat, anna mennä!

    • m.mies

      Väestönmäärän vähenemistä mm. katastrofien, sairauksien jne. myötä on ennustettu vuosisatoja. Koskaan näin ei ole käynyt, eikä tule käymään. Aina kun tulee jokin sairaus, ihminen keksii siihen ratkaisun. Ihminen lisääntyy huomattavasti enemmän kuin katastrofit kykenevät heitä tuhoamaan. Yhden lapsen politiikkakaan ei saanut kiinalaisia vähenemään, ainoastaan väestön hurja kasvuvauhti hieman hidastui. Nyt siitäkin ollaan luopumassa. Yksi suomalainen kuluttaa luonnonvaroja ja saastuttaa enemmän kuin kokonainen iso afrikkalainen kylä. Siksi meidän lisääntymisemme on maapalloa kohtaan katastrofaalisempaa.
      Sori, ei tää ole oikea palsta tälle aiheelle, tuli vaan paastattua :-)

      • 33 3/4

        Ihminen on vain niin malttamaton olio ja ajattelee aika vuosisadoissa eikä miljoonissa vuosissa. Olemme olleet olemassa vasta silmänräpäyksen verran tämän planeetan historiassa emmekä voi tietää mitä huomispäivä tuo tullessaan kuten roomalaisetkaan eivät osanneet odottaa Vesuviuksen purkautumista tai Kaksoisvirranmaan sivilisaatiot omaa romahdustaan, jossa ilmastonmuutos ja väärä maatalouspolitiikka olivat merkittäviä tekijöitä.

        Vasta viimeisen vuosisadan aikana olemme oppineet tunnistamaan osan niistä uhista, jotka ympärillämme ovat kuten suuret meteorit. Yhteiskunnat kukoistavat aina hiljaisina rauhan kausina kunnes tuhoutuvat ja kaikki alkaa alusta.


    • 33 3/4
      • M.... Mies

        Niimpä. :) Itse olen käynyt hänen haudallaan Pere-Lachhaisen hautausmaalla samalla kun kävin kävin katsomassa monien muiden kuuluisuuksien hautoja. Minulle tärkeintä oli käydä Jim Morrisonia moikkaamassa. :)

        Se muuten tapahtui pääsiäisenä 2 vuotta sitten.

        Hyviä öitä ja mukavaa pääsiäsen jatkoa :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      1922
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe