Millä elää??

talousvajakki

Kuntouturahahakemus Ilmariselle laitettu Maaliskuun alussa ja ennakkopäätös saatu.
Nyt haen tähän väliin työttömyyskorvausta liiton kautta,koska Ilmariselta alkaa rahaa tulla vasta sitten joskus kun opintosuunnitelma uuteen uraan on tehty ja ehkä peräti oppisopimuspaikka saatu... Ja tämä on sitten pitkässä kuusessa...
Liitossa paperit pyörii noin 5 viikkoa ennenkuin päätös tulee.
Viimeisistä Kelan saamisista on alle satanen jäljellä...

Millähän sitä elää tämän yli neljä viikkoa kun rahat on loppu?
En taida tähän hätään saada sossustakaan kun mies tienaa eläkettä 1200 euroa /kk.

En muuten ole koskaan tajunnut,että jos puolisollakaan ei ole isoja tuloja niin miksi ne silti vaikuttavat MINUN tuloihini???
Varsinkin kun meillä ei koskaan 30 vuoden aikana ole ollut yhteistä tiliä.
Kumpikin on maksanut omat menonsa.

Kumppanin tulojen EI pitäisi vaikuttaa omiin tuloihin,koska olen aina maksanut vain omat menoni,omat ostoni ja omat laskuni. Kuten äijänikin.

Ny on ahdinko kun rahat loppuu ensi viikon aikana,mutta seuraavaan "tiliin" ainakin kolme-neljä viikkoa.

Mitä itse tekisitte???

21

214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuttu tilanne

      Jos toiselle tulee perheeseen rahaa 1200€/kk, niin tuskin teillä on mitään hätää ja jos vielä alle satanen on sinullakin rahaa jäljellä.
      Omalla kohdallani tilanne on varsin tuttu, koska itse saan seuraavan kerran varmasti rahaa syyskuun alussa ja nyt tilillä on rahaa hieman yli 1000€. Sähkölaskua ym pukkaa koko ajan, eli laskujen maksamisesta on vain sovittava, että ne maksetaan syyskuun alussa ja ihan pakolliset menot hoidetaan tuosta tilillä olevasta rahasta. Ruokaa ostetaan kaupasta mahdollisimman vähän ja halvalla.

      Eli sinuna sopisin laskujen maksamisesta myöhemmin ja muutaman viikon voi kyllä syödä makaroonia ja kaurapuuroa, sekä keräkaaalia.

    • JK JK

      NIINKÖ ?

    • hmmm...

      Siis oletteko 30 vuoden aikana kumpikin mennyt erikseen ruoka kauppaan ostamaan omat ruokanne?. Mikä liitto se semmoinen on... Omat tilit meillä vaimonikin kanssa on mutta se joka menee ostamaan ruokaa ostaa sen koko perheelle. Näin vuorotellen.

      • mitä ihmeellistä

        Voihan puolisot syödä täysin eri ruokia. Aikanaan meillä mies osti omat ja minä omat ruuat vaikka yhdessä vuosikaudet oltiin. En olisi viitsinyt edes alkamaan vaivaa päätäni sillä mitähän se toinen haluaa tänään syödä. Söimme täysin eri ruokaa eikä siinä koskaan ollut mitään ongelmaa. Ruokakaupassa saatoimme kyllä yhdessä käydä.


    • Yhdessä..

      Onhan se päivänselvää että kun eletään avo- tai avioliitossa niin silloin kustannetaan se yhteinen elämä yhdessä,kukin tulojensa mukaan.
      Voithan silti kokeilla saatko toimeentulotukea..

    • kmbmhtvf

      Menisin hakemaan toimeentulotukea sossusta. Saattavat periä takaisin sitten kun liiton rahat pamahtavat.

    • mitä ihmettä

      "Kumppanin tulojen EI pitäisi vaikuttaa omiin tuloihin,koska olen aina maksanut vain omat menoni,omat ostoni ja omat laskuni. Kuten äijänikin."

      Mikä liitto teillä oikein on? Eikö äijääsi todella liikuta se, miten sinä tulet toimeen?

      Meillä ei ole kummallakaan mitään omia menoja, ostoja ja laskuja. Yhteisiä ne ovat kuten koko koti yhteistä sänkyä myöden. Yhteinen elämä, yhteiset tulot ja menot.

    • piiku viinki

      Sanopa sille äijällesi, että sinulla on nälkä ja rahat on loppu. Antaisiko tuo lautaseltaan vähän sinullekin?

      • NAINEN OMILLAAN!

        Mitä ihmettä selität?????? Ei ole miehen velvollisuus elättää LAISKUREITA!


      • piiku viinki
        NAINEN OMILLAAN! kirjoitti:

        Mitä ihmettä selität?????? Ei ole miehen velvollisuus elättää LAISKUREITA!

        Niin, mutta ventovieraiden veronmaksajien velvollisuusko on elättää laiskureita?

        Kyllä kunnon mies yhden muijan elättää! Raukat eivät.


      • sossuliini
        NAINEN OMILLAAN! kirjoitti:

        Mitä ihmettä selität?????? Ei ole miehen velvollisuus elättää LAISKUREITA!

        No eihän nyt laiskurista ole kyse vaan ihmisestä jonka tuki päätöstä joutuu oottelemaan kuukausi tolkulla. Mullakin neljäs kuukausi menossa ja yhä vaan oottelen päätöstä ilman muuta rahaa kuin tt-tuki.


    • dirli

      Tuskin tuossa nyt laiskuudesta on kyse kun kuntoutustuelle siirtymisestä johtuva tilapäinen tulojen katkeaminen on aiheena.
      Jos asumismenot ovat suuret voi sossu hyvinkin antaa toimeentulotukea joka peritään takaisin kun kuntoutustuki tai liiton raha tulevat.
      Itse olin samassa tilanteessa muutama vuosi sitten mutta ilman ukkoa. Liitto ei koskaan ehtinyt mitään rahoja minulle maksamaan kun Ilmarisesta tuli päätös niin nopeasti. Ehdin kuitenkin säikähtää että jään kuukausiksi ilman rahaa. Olen neuvonut sen kokemuksen jälkeen lapsiani olemaan liittymättä liittoon. Ainakin Pamilla asioiden hoito on niin hidasta ja takkuavaa että ei mitään rajaa. Kelalta saa päätökset paljon helpommin ja nopeammin.

      • Jokota

        Olen neuvonut sen kokemuksen jälkeen lapsiani olemaan liittymättä liittoon."

        Ompas erityisen hyvä neuvo. Jos lapsesi jäävät työttömäksi alkaa siis samantien Kelan päiväraha, eikä ansiosidonnainen, joka olisi yleensä aika paljon suurempi ekat 500 päivää. Jos itse jäisin työttömäksi, niin ekat 500 päivää saisin 1550e/kk brutto ansiosidonnaista liitolta sen sijaan, että saisin Kelasta n. 700e brutto.

        Minä kuulun sellaiseen liittoon, joka maksaa 42e/vuosi ja tarjoavat vain sen ansiosidonnaisen. Kuka tahansa millä alalla tahansa voi liittyä. Erottiin miehen kanssa YTK:sta ja liityttiin tähän halvempaan. Kun liittyy uuteen liittoon kuukauden sisällä vanhasta eroamisesta, niin työssäoloehto jatkuu, eikä tarvitse uusia kerätä.

        http://www.jattk.fi/

        Koen, että 42e on pikkuraha vuodessa tästä "työttömyysvakuutuksesta"..


      • Jokota
        Jokota kirjoitti:

        Olen neuvonut sen kokemuksen jälkeen lapsiani olemaan liittymättä liittoon."

        Ompas erityisen hyvä neuvo. Jos lapsesi jäävät työttömäksi alkaa siis samantien Kelan päiväraha, eikä ansiosidonnainen, joka olisi yleensä aika paljon suurempi ekat 500 päivää. Jos itse jäisin työttömäksi, niin ekat 500 päivää saisin 1550e/kk brutto ansiosidonnaista liitolta sen sijaan, että saisin Kelasta n. 700e brutto.

        Minä kuulun sellaiseen liittoon, joka maksaa 42e/vuosi ja tarjoavat vain sen ansiosidonnaisen. Kuka tahansa millä alalla tahansa voi liittyä. Erottiin miehen kanssa YTK:sta ja liityttiin tähän halvempaan. Kun liittyy uuteen liittoon kuukauden sisällä vanhasta eroamisesta, niin työssäoloehto jatkuu, eikä tarvitse uusia kerätä.

        http://www.jattk.fi/

        Koen, että 42e on pikkuraha vuodessa tästä "työttömyysvakuutuksesta"..

        Unohdin Kelan työttömyyspäivärahasta tuon lapsikorotuksen, saisin Kelasta ruhtinaalliset 800e/kk. Kun verrataan ansiosidonnaisen ja työttömyyspäivärahan summia, niin saadaan seuraavanlainen laskutoimitus. 500 arkipäivää on noin kaksi vuotta.

        1550e-800e = 750e erotus
        750e x 24kk =18.000e.

        Koen siis, että maksan tuosta ansioturvasta 42e vuodessa ja korvaussumma on 18.000e. Aika kohtuullisen hintainen "vakuutus" :)


    • Laki sanoo näin

      Avoliitossa & avioliitossa on puolisoiden kesken elatusvelvollisuus, tämä on se juttu, miksi ne puolison tulot vaikuttaa...

    • nuukuus kunniaan

      Sopisin puolison kanssa, että hän ostaa teille ruoka- yms. tarpeet kunnes saat rahaa. Säilyttäkää kuitit. Sitten kun saat rahaa, ostat sinä teille ruoat yms., kunnes rahaa on kulunut yhtä paljon kuin puolisoltasi. Siitä eteenpäin sitten millä mallilla haluatte.
      Huomaatte todennäköisesti, että ruokaan kuluu vähemmän rahaa. kun hankinnat tehdään yhdessä.
      Miten muuten maksatte esim. sähkö- ja vesilaskun?

    • Pitkäaikatyötön

      Nopein yhteiskunnan avustusmuoto lienee toimeentulotuki, josta on saatava päätös viikossa. Teidän taloutenne kohdalla ei ehkä perusosaa myönnetä, mutta ns. ehkäisevä toimeentulotuki on mahdollinen:
      "Ehkäisevää toimeentulotukea voidaan myöntää esimerkiksi ylivelkaantumisesta tai taloudellisen tilanteen äkillisestä heikentymisestä aiheutuvien vaikeuksien lieventämiseksi."
      http://www.stm.fi/toimeentulo/tuet_ja_etuudet/toimeentulotuki

      • sossuliini

        Ei ole viikossa saatava päätöstä vaan seitsemän arkipäivää saa kestää. Ja laskenta aloitetaan hakemuksen saapumisesta seuraavana päivän. Lisäksi kun päätös on tehty voi mennä jopa kolme pankkipäivää kun tuki näkyy tilillä.


      • ...............
        sossuliini kirjoitti:

        Ei ole viikossa saatava päätöstä vaan seitsemän arkipäivää saa kestää. Ja laskenta aloitetaan hakemuksen saapumisesta seuraavana päivän. Lisäksi kun päätös on tehty voi mennä jopa kolme pankkipäivää kun tuki näkyy tilillä.

        Kuntoutustuki on eri asia kuin kunt.raha.


      • sossuliini
        ............... kirjoitti:

        Kuntoutustuki on eri asia kuin kunt.raha.

        Mites tää nyt millään tavalla liittyi mun kirjoitukseeni?


      • Pitkäaikatyötön
        sossuliini kirjoitti:

        Ei ole viikossa saatava päätöstä vaan seitsemän arkipäivää saa kestää. Ja laskenta aloitetaan hakemuksen saapumisesta seuraavana päivän. Lisäksi kun päätös on tehty voi mennä jopa kolme pankkipäivää kun tuki näkyy tilillä.

        "Ei ole viikossa saatava päätöstä vaan seitsemän arkipäivää saa kestää."

        No niinpä olikin, näin sitä erehtyy kun nopeasti lukaisee. Kiitos oikaisusta. Tt-tukea kannattaa kuitenkin käydä ensiksi kysymässä.

        Asumistukea ei yleensä myönnetä lyhytaikaista tarvetta varten. " Asumistuki myönnetään pääsääntöisesti vuodeksi eteenpäin, ja kaikki tiedossa olevat kuukausitulot otetaan huomioon tältä ajalta. Asumistukea ei myönnetä muutaman kuukauden ajaksi esimerkiksi lyhytkestoisen ja väliaikaisen työttömyyden ajaksi."
        http://www.kela.fi/yleinen-asumistuki


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1545
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1233
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe