Guillan-Barren syndrooman kokenut

Mies 51v

Moikka,
Ajattelin kirjoittaa omasta kokemastani hermojuurisairaudesta.
Kaikille kyseisen sairauden omaisille ja itsekin sairastaneille kerron oman tarinani.
Kuubassa tammikuussa 2012 lomareissulla minulla oli kova keuhkoputkentulehdus koko loman ajan melkein 2viikkoa ja viimeisillä lomapäivillä tunsin jalkojeni pistelevän, kuin sähköiskuja jatkuvasti kehon alaraajoissa. Ei mennyt kuin vuorokausi jalkojen puutumisesta ja pistelystä lähti tasapainoaistikin oireilee. En nähnyt enää lattia ja seinäpintoja mitenkään suorissa ja kävelykin oli jo tosi kankeata ja toisten ihmisten autettaavaa. Onneksi hotellissa oli hyvä lääkäri joka passitti minut heti Holguinin keskussairaalaan tutkimuksiin. Eipä kestänyt kuin 12 tuntia tulostani, niin lähti myös kävelykyky ja kieli muuttui kankeaksi. En myöskään enää pystynyt liikkumaan yhtään ja halvaannuin totaalisesti silmiin saakka. Minut siirrettiin teho-osastolle 12 tunnin kuluttua sairaalaan tulosta ja siellä tukehduin omaan yskääni, koska ei ollut enää voimia yskiä limaa keuhkoista. Olin onneksi teho-osastolla, jossa minut elvytettiin taas elävien kirjoihin. Olin noin 5minuuttia rajan toisella puolella. Jouduin hengityskoneeseen tilanteen jälkeen.
Mikä oudointa tässä taudissa on, että järki pysyy koko ajan 100% mukana, vaikka keho on täysin halvaantunut.
Olin Kuuban sairaalassa viikon verran, kunnes saivat järjestettyä ambulanssilennon Suomeen ja Meilahden teho-osastolle.
Olin Meilahden teholla noin 5viikkoa ja jonka aikana minulle tehtiin useita plasmafereesivaihtoja. Näiden verenvaihtojen jälkeen alkoi minun sormi kerrallaan hieman liikkua.
Hengityskoneessa olin kaikenkaikkiaan 8 viikkoa
Teho-osaston jälkeen olin vielä Jorvin vuodeosastolla 1,5kk, jonka jälkeen pääsin kotihoitoon pyörätuolissa.
Päivä kerrallaan sain hieman liikettä lisää jalkoihin ja käsiin. Toivo lisääntyi omaisillani ja itsellänikin.
Nyt noin reilun kahden vuoden kuluttua kehoni on melkein palautunut takaisin, lukuunottamatta polvesta alaspäin jalkojen ns säkenöintiä ja ajoittaista puutumista. Mutta en voi valittaa, olen hengissä pieniä vaivoja lukuunottamatta.
Joten hyvät omaiset, toivoa on, mikäli joku taudin alkuvaiheessa lukee tästä taudista keskustelupalstan kautta.
Minulla kävi hyvä tuuri, kun pääsin hyvään hoitoon heti Kuubassa ja Suomessa.
Myöskin vaimo jaksoi olla vierelläni joka päivä sairaalassa, jonka antoi minulle paljon henkistä voimaa jaksaa maata liikkumattona noin 2kuukauden ajan.

2

141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minna5

      No olihan tarina!En ole aimmin tuollaisesta syndroomasta kuullutkaan,tuntuu ihmeeltä että olet selviytynyt ja kuntosi on palautunut noinkin hyvin!IKyllähän sitä katselee maailmaa uusin silmin moisen kokemuksen jälkeen,ja osaa arvostaa terveyttä,ja sitä että selviytyy omin voimin päivittäisistä arkirutiineista!Hyvää kevättä,ja voimaannuttavia päiviä sinulle!Olet selviytyjä!

      • Mies 51v.

        Moi,
        kiitos Minna5.
        Jokaiselle meistä tulee ajan saatossa jotain tauteja ja vaivoja osakseen. Minulla kävi tuuri, että tästä taudista oli mahdollista parantua.
        Ei ole ollut oikein voimia aiemmin kirjoittaa tapahtuneesta, mutta nyt 2 vuoden kuluttua oli.
        Halusin lähinnä taudin alkuvaiheessa oleville potilaille ja omaisille luoda hieman tietoa ja luoda uskoa, että kyllä toivoa on.
        Eihän tuollaista tautia tiennyt edes olevan, ennen kun se osui omalle kohdalle.
        Mukavaa kevättä sinullekin Minna5.
        t. Mies 51v.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1506
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1218
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      1
      1136
    Aihe