Miten koiran saa ravaamaan näyttelyssä

ravi puuttuu

Meidän isorotuinen koira menee junioriluokkaan. Sen kanssa ollaan harjoiteltu esiintymistä. Ongelma on, kun liikeessä koira poikittaa eteen tai haastaa leikkiin. Johtuu varmaan siitä, että seuraamisessa on opetettu olemaan oikealla sivulla ja kävelyvauhti ei ole koskaan ollut nopea. Seuratessa koira ei siis ravaa. Jännittää ihan kamalasti, kun tiedän etukäteen jo, että koira villiintyy kehässä juoksemisessa. Silloin tuomari pudottaa sijaa ja mainitsee "Vaatii kehätottumusta". Apua tuohon ongelmaani odottelen teiltä, joiden koirat osaa esiintyä.

6

2536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mätsäreihin mars mar

      Menkää mätsäreihin harjoittelemaan ........

      Kaikkihan on joskus ekakertalaisia, harjottelua, harjottelua ja koulutusta, siitä se tulee :)

    • ravi puuttuu

      Kiitos sulle. Mutta, olisi ollut hiljattain mahdollisuus mennä mätsäriin, en uskaltanut.

      Tämä 1 vuotias on koulutettu niin vahvaksi vierellä käveliäksi normaali vauhdisssa, siis katse suoraan eteenpäin. Jos olisin siellä mätsärissä yrittänyt juosta niin koira olisi riekkunut. Pelkään, että se yhdistää senjälkeen saman kehäkäytösen seuraavallakin kerralla, joka on siis se meidän näyttely.

      Olen miettinyt, että häiriöttömässä maastossa seison keskellä koira kytkettynä ja ohjaan koiraa kulkemaan ympyrää, niin kuin hevosille tehdään. Tai sitten tiellä alan juoksun ja jos koira hyppii vasten, niin astun jaloille, jolloin se joutuu väistämään, mutta siinä varmaan riehaantuu lisää. Kertokaa lisää, miten tuon kanssa olisi paras toimia.

    • Katinka

      Jos koirasi osaa jo 1v kävellä noin hienosti niin oppii se ravaamaankin kanssasi :)
      Sinulla on nuori koira, ei siis mitään huolta. Ei se kuitenkaan hylkyä saa jos innostuu leikkimään. Nuoren kanssa nlyä ei kannata ottaa liian vakavasti.

      Itse olen opettanut omiani ihan yksikseen rinkiä juosten ja silloin kun menee hyvin niin kovasti kehunut koiraa. Samalla myös harjoittelen pysähtymistä ravin jälkeen, kolmioliikkeitä ja edestakaisin esittämistä. Eikä koskaan liian pitkään kerrallaan.
      Mieluusti vaikka joka päivä.

      Siis opettele ensin omassa rauhassa ja myöhemmin mene mätsäreihin rohkeasti mukaan.
      Kenties omalta paikkakunnaltasi löytyy jonkun rotujärjestön taikka ryhmän kautta nly-koulutusta, mukaan vaan sellaiseen.

    • ravi puuttuu

      Kiitos taas. Ongelma on koiran jalkojen liike. Ei ota raviaskelia, vaan köpöttelee, niinkuin lepokävelyssä. Pk-rotu ja liikkeet pitäisi olla työkoiran mukaiset. Eilen olin häiriöttömässä paikassa ja kokeilin tuota keskellä seisten remmillä ohjausta, niin kuin hevosilla. Ei ottanut yhtään raviaskelta.

      Olen harjoitellut tuota kolmiota, mutta ei vahingossakaan yhtään ravia, jotta pääsisin kehumaan.

      Olen varmaan vaatinut liikaa sivulla seuraamista, jolloin koira tavallaan joutuu kulkemaan lepokäyntiä ja on tottunut siihen. Jos siinä tilanteessa vaihdan askellajini nopeammaksi, tämä koiruli alkaa poikittaa eteen ja riekkumaan. Sitten joudun tilanteessa komentamaan sivulle istumaan.
      Vapaana ollessaan ravaa metsässä, mutta voi kun olisin onnellinen, jos saisin sen remmissäkin raviin, edes muutamaan askeleeseen, jotta voitaisiin jatkaa siitä.

    • Joku vaan

      Jos koirasi kävelee nätisti vierelläsi niin rupea itse tekemään vauhtiin muutoksia. Hidastat kävelyä, nopeutat kävelyä jne. Oppii rytmin vaihdoksiin ja nopeasta kävelystä hitaaseen juoksuun ja taas rytmin vaihdoksia. Samalla koira joutuu itse seuraamaan sinun vauhtiasi. Kehumista kun rytmin vaihdokset menee hyvin. Pikkuhiljaa esim. juoksulle siirryttäessä mukaan käsky esin. ravi, jolloin koira tietää mitä nopeutta mennään. Lyhyitä toistoja lenkin aikana on helppo harjoitella. Nuori koira oppii ja kun vauhdit ja siirrot ovat hallussa niin koira vapautuu ja esiintyy ja liikkuu paremmin.

    • ravi puuttuu

      Joku vaan: "kun vauhdit ja siirrot ovat hallussa niin koira VAPAUTUU ja esiintyy ja liikkuu paremmin."

      Toi oli se minulta huomioimatta jäänyt asian ydin. Koira nimittäin turhautuu nopeasti ja käskyn alla vierellä seuraamisen opetteluun on mennyt koko koiran ikä. Turhautuessaan saa "pentuhepulin" ja siksi olen opettanut vain normaaliin kävelyvauhtiin. Nykyisin ei reakoi mihinkään vastaantuleviin, mutta ilmeisesti ei ole myöskään vapautunut seuratessa. Ja kun koira ei koe sitä vapautumista olen tehnyt virheen vauhtia lisäämällä, jolloin koira kiihtyy ja alkaa poikittaa, murista.

      Nyt alankin harjoitella normaali vauhdista hitaaseen. Ja jos koira menee hyvin, niin siitä suoraan nopeaan käskyllä "ravaa". Toisille koirilleni ravaa käskyn olen opettanut hihnasta pienellä nykäisyllä ja samalla askelvaihdollani. Tälle se ei ilmeisesti sovi, koska oletan koiran vapautuvan riekkumiseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe