Bowman lämmönvaihdin

Kuinka?

Tuli ajankohtaiseksi uusia veneen lämmönvaihdin ja sellaisen uuden tilailinkin.
Muuten homma ok, mutta ihmetystä herättää Bowman lämmönvaihtimen liitännät.
Raakavedelle on kierteelliset liitännät tarjolla, mutta moottorin jäähdytysvedelle on
vain kaksi 30mm reikää ilman mitään kierrettä valmiina. Reiät ovat ruuvikiinniteisen
umpilaipan alla. Olisiko tietäjää paikalla, joka osaisi vastata kuinka liitos on ajateltu
tehtäväksi.. Pitääkö rakentaa itse jokin laipallinen letkuyhde vai kuinka tuohon saa letkut kiinni? Myöskään netistä en löytänyt mitään valmista laippaliitosta tai ohjetta asiaan ei myöskään valmistajan sivuilla mainita asiasta mitään....

7

376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yanmarilla

      Mikä on lämmönvaihtimen tyyppi, että vois Bowmanin sivulta katsella kuvaa. Osaisi ehkä paremmin neuvoa.

      • Kuinka?

        Malli on EH200


    • Yanmarilla

      Muistan nähneeni tollasen, onko siinä yksi laippa ylempänä keskellä ja yksi pohjassa. Niihin pitää rakentaa laipalliset putket ja moottorista kannakkeet vaihtimen pohjaan. Ylävesiletku tulee siihen keskimäiseen ja kiertovesipumpun imu pohjaan. Musta rauta sopii hyvin materiaaliksi, koska glykooli ei paljon ruostuta. Mulla sattuu olemaan 90 ast. kulma alumiiinivalua, jossa on laipat molemmissa päissä, pulttijako 80 milliä. Ei kai niin hyvin vois sattua, että siinä Bowmanissa on sama jako. Kulman moottorin puoleisen laipan saa ehkä sovitettua termostaatin kannen tilalle, jos nyt ei suoraan, niin tekemällä adapteri sekin varmaan onnistuisi. Ei sitä painavaa lämmönvaihdinta voi suoraan laittaa termostaatin kannen varaan, pakko tehdä kannatus myös pohjasta. Mikä moottori sulla on?

      • Kuinka?

        Juu, yksi reikä ylhäällä keskellä ja yksi pohjassa, mutta pulttijako tässä 52mm.
        Ei varmaan muu auta kuin viedä umpilaipat ja sopiva hitsattava yhde ammattihitsarille, kun ei oma hitsaustaito / laitteet ole viimeisen päälle. Kun on
        kuitenkin vene kyseessä, niin ei viitsi ottaa turhaa riskiä asiassa.
        Vaan en kyllä ymmärrä miksi pitää valmistajan jättää tekemättä tämä asia valmiiseen
        tuotteeseen. Keksiikö kukaan mitään "merenkulullista" syytä, miksi näin ?
        Onhan nuo Englantilaiset meriä pitkään kyntäneet, niin ehkä tähänkin on jokin
        looginen selitys, keksiikö kukaan ?


      • Helppo homma
        Kuinka? kirjoitti:

        Juu, yksi reikä ylhäällä keskellä ja yksi pohjassa, mutta pulttijako tässä 52mm.
        Ei varmaan muu auta kuin viedä umpilaipat ja sopiva hitsattava yhde ammattihitsarille, kun ei oma hitsaustaito / laitteet ole viimeisen päälle. Kun on
        kuitenkin vene kyseessä, niin ei viitsi ottaa turhaa riskiä asiassa.
        Vaan en kyllä ymmärrä miksi pitää valmistajan jättää tekemättä tämä asia valmiiseen
        tuotteeseen. Keksiikö kukaan mitään "merenkulullista" syytä, miksi näin ?
        Onhan nuo Englantilaiset meriä pitkään kyntäneet, niin ehkä tähänkin on jokin
        looginen selitys, keksiikö kukaan ?

        Selvä homma tuo on. Siihen täytyy tehdä sopivat laipat. Bowman ei toimita laippoja mutta helppohan ne on tehdä.

        Tee pelkkä laippa ja siihen sopiva kierrereikä letkunippaa varten, niin ei tarvitse hitsailla mitään.


      • Yanmarilla
        Kuinka? kirjoitti:

        Juu, yksi reikä ylhäällä keskellä ja yksi pohjassa, mutta pulttijako tässä 52mm.
        Ei varmaan muu auta kuin viedä umpilaipat ja sopiva hitsattava yhde ammattihitsarille, kun ei oma hitsaustaito / laitteet ole viimeisen päälle. Kun on
        kuitenkin vene kyseessä, niin ei viitsi ottaa turhaa riskiä asiassa.
        Vaan en kyllä ymmärrä miksi pitää valmistajan jättää tekemättä tämä asia valmiiseen
        tuotteeseen. Keksiikö kukaan mitään "merenkulullista" syytä, miksi näin ?
        Onhan nuo Englantilaiset meriä pitkään kyntäneet, niin ehkä tähänkin on jokin
        looginen selitys, keksiikö kukaan ?

        Eipä taida "merenkulullista" selitystä olla, ehkä EH 200 yleismallina on soveliaampi eri merkkisiin moottoreihin ja erilaisiin tapauksiin.


      • Yanmarilla
        Yanmarilla kirjoitti:

        Eipä taida "merenkulullista" selitystä olla, ehkä EH 200 yleismallina on soveliaampi eri merkkisiin moottoreihin ja erilaisiin tapauksiin.

        Jäi tossa kertomatta että merivesi yhteisiin ei kannata laittaa happosia letkunippoja, ostin kerran varaosaksi käytetyn EC 100, jossa oli ollut happoset nipat, siitä oli syöpynyt tuubit piloille, kun yhden vuotavan putken tinasi umpeen, seuraavalla viikolla vuosi toinen tuubi, jne...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe