Tyhmentääkö skitsofrenia?

Tyhmentynyt

Onko muita joista tuntuu että skitsofrenia on tyhmentänyt sinua, vai olenko ainoa? Enää ei oikein tahdo samat vanhat asiat iskostua päähän samalla tavalla kuin ennen. Tuntuu että mitä pidempään on sairastanut, sitä tyhmemmäksi ja kömpelömmäksi on mennyt.

127

4470

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • psyk. hoit.

      Skitsofrenia ei tyhmennä mutta ajatuksiasi hallitsee tällä hetkellä persoonallisuus jonka älykkyysosamäärä on paljon pienempi kuin sinulla itselläsi. Kun olet jälleen oma itsesi myös älykkyysosamääräsi nousee normaalille tasolle.

      • Liirum laarum

        Minulla on päinvastaisiakin kokemuksia. Sairastumisen aiheuttaman kriisin seurauksena elämänarvot menivät uusiksi ja kiinnostuin syvällisemmistä asioista. Osa muutoksista oli siis hyviä. Viihteen sijasta kiinnostuin taiteesta. Liikunta jäi mutta aloitin aktiivisen lukuharrastuksen. Vaikka kognitiiviset haitat ovat olleet ilmeiset on muistinikin hiljalleen alkanut prakata vähemmän. Nyt muistan lukemani kaunokirrallisen tekstin jo varsin hyvin. Ja toisin kuin ennen niin jaksan lukea maailman kirjallisuuden pitkiäkin klassikoita. Uskon harjoittamalla kognitiivisia kykyjä niiden palautuvan hiljalleen ennalleen ja jopa kehittyvän. Yhä olen sairaudesta johtuen työkyvytön, mutta nyt ongelmani ovat jo paljon pienempiä. Tiedostan myös olevani nyt kokemuksieni johdosta ymmärtäväisempi ja outoa kyllä, myös kypsempi ja sivistyneempi. Sosiaalisia tilanteita yhä pelkään, eikä keskittymis kykyni ole riittävän pitkäjänteinen korkeakouluopintoihin..
        No eihän tässä muuta. Toivottavasti joskus vielä pääsen edes vähän eroon uuden romahduksen pelosta.
        Jep jep. Taas tuli jäsenneltyä ajatuksia tänne palstalle. Siitä on myös ollut hyötyä.


      • Hoitaja (myös?)

        Hei! Tarkoitatko että olet psyykkisen puolen hoitajia? Mitä ihmettä sitten selität? Kuulostaa ennemminkin psykoottisen tai muun puheilta. Olen itse psyykkisen puolen hoitajia enkä ymmärrä tuosta mitään mitä sanoit. Kyllähän se skitsofrenia laskee kognitiivista suoriutumista. Ikävää jos täällä liikkuu ns. valehoitajia, eli ihmisiä jotka esiintyvät hoitajina eivätkä sitä todellisuudessa ole. Musta se ei ole oikein :/ Älkää huijatko vaan olkaa rehellisesti niitä keitä olette, ei me hoitajat olla sen parempia ku muutkaan :)


      • Liirum laarum
        Liirum laarum kirjoitti:

        Minulla on päinvastaisiakin kokemuksia. Sairastumisen aiheuttaman kriisin seurauksena elämänarvot menivät uusiksi ja kiinnostuin syvällisemmistä asioista. Osa muutoksista oli siis hyviä. Viihteen sijasta kiinnostuin taiteesta. Liikunta jäi mutta aloitin aktiivisen lukuharrastuksen. Vaikka kognitiiviset haitat ovat olleet ilmeiset on muistinikin hiljalleen alkanut prakata vähemmän. Nyt muistan lukemani kaunokirrallisen tekstin jo varsin hyvin. Ja toisin kuin ennen niin jaksan lukea maailman kirjallisuuden pitkiäkin klassikoita. Uskon harjoittamalla kognitiivisia kykyjä niiden palautuvan hiljalleen ennalleen ja jopa kehittyvän. Yhä olen sairaudesta johtuen työkyvytön, mutta nyt ongelmani ovat jo paljon pienempiä. Tiedostan myös olevani nyt kokemuksieni johdosta ymmärtäväisempi ja outoa kyllä, myös kypsempi ja sivistyneempi. Sosiaalisia tilanteita yhä pelkään, eikä keskittymis kykyni ole riittävän pitkäjänteinen korkeakouluopintoihin..
        No eihän tässä muuta. Toivottavasti joskus vielä pääsen edes vähän eroon uuden romahduksen pelosta.
        Jep jep. Taas tuli jäsenneltyä ajatuksia tänne palstalle. Siitä on myös ollut hyötyä.

        Huh, tulipa tökerö jaaritelma. Olen tainnut piehtaroida niin pitkään itsesäälissä, että iloitsin väärässä kohdassa tilanteeni kohentumisesta. Ja onhan sairaus aina yksilökohtainen tragedia. Ei se silti minuakaan ole helpolla päästänyt.
        Paljon tsemppiä aloittajalle! Ps. Jos ei jaksa lukea niin voi koittaa kehittää musiikkimakuaan tai katsella elokuvia...


      • Liirum laarum
        Hoitaja (myös?) kirjoitti:

        Hei! Tarkoitatko että olet psyykkisen puolen hoitajia? Mitä ihmettä sitten selität? Kuulostaa ennemminkin psykoottisen tai muun puheilta. Olen itse psyykkisen puolen hoitajia enkä ymmärrä tuosta mitään mitä sanoit. Kyllähän se skitsofrenia laskee kognitiivista suoriutumista. Ikävää jos täällä liikkuu ns. valehoitajia, eli ihmisiä jotka esiintyvät hoitajina eivätkä sitä todellisuudessa ole. Musta se ei ole oikein :/ Älkää huijatko vaan olkaa rehellisesti niitä keitä olette, ei me hoitajat olla sen parempia ku muutkaan :)

        Kiitos selkeästä vastauksesta. Sairaus invalidisoi... halusi sitä tai ei.


      • Hoi, faktat haltuun
        Hoitaja (myös?) kirjoitti:

        Hei! Tarkoitatko että olet psyykkisen puolen hoitajia? Mitä ihmettä sitten selität? Kuulostaa ennemminkin psykoottisen tai muun puheilta. Olen itse psyykkisen puolen hoitajia enkä ymmärrä tuosta mitään mitä sanoit. Kyllähän se skitsofrenia laskee kognitiivista suoriutumista. Ikävää jos täällä liikkuu ns. valehoitajia, eli ihmisiä jotka esiintyvät hoitajina eivätkä sitä todellisuudessa ole. Musta se ei ole oikein :/ Älkää huijatko vaan olkaa rehellisesti niitä keitä olette, ei me hoitajat olla sen parempia ku muutkaan :)

        Skitsofrenia ei mitenkään laske kognitiivista suoritumiskykyä, mutta sen "hoitoon" käyteytyt neurolepti laskevat dramaattisesti.


      • Hoitaja (myös?)
        Liirum laarum kirjoitti:

        Kiitos selkeästä vastauksesta. Sairaus invalidisoi... halusi sitä tai ei.

        "Liirum laarum" -nimimerkki, tuo viestini ei ollut sulle, vaan tuolle joka esiintyi: "Psyk. Hoit" -nimimerkillä. Sulle "liirum laarum", toivon kaikkea hyvää. Harmittaa vain kun täällä suomi24:n mielenterveys-palstoilla on aina joskus (tosi harvoin täällä kyllä käynkään) törmännyt "hoitajiin" jotka väittävät olevansa hoitajia eivätkä todellakaan vaikuttaisi sitä olevan. Musta mielenterveysongelmaiset tarvitsee oikeanlaista tietoa eikä sitä että joku huijaa ja väittää olevansa hoitaja :/


      • terveiset hoitajille
        Hoitaja (myös?) kirjoitti:

        Hei! Tarkoitatko että olet psyykkisen puolen hoitajia? Mitä ihmettä sitten selität? Kuulostaa ennemminkin psykoottisen tai muun puheilta. Olen itse psyykkisen puolen hoitajia enkä ymmärrä tuosta mitään mitä sanoit. Kyllähän se skitsofrenia laskee kognitiivista suoriutumista. Ikävää jos täällä liikkuu ns. valehoitajia, eli ihmisiä jotka esiintyvät hoitajina eivätkä sitä todellisuudessa ole. Musta se ei ole oikein :/ Älkää huijatko vaan olkaa rehellisesti niitä keitä olette, ei me hoitajat olla sen parempia ku muutkaan :)

        Hoitaja (myös), toimit tökerösti. Ihmisiä, joiden oireille on paiskattu leima skitsofrenia, ei pidä yrittää nujertaa noin tylysti.
        Aito ja eettisesti toimiva alan "ammattilainen" ei esitä mielipiteitään täällä keskustelupalstoilla. Leimaat tai tuot esille sen miten surkea on psykiatria-ammattikunnan taso.
        Itse elän samassa taloudessa mt-ongelmaisen kanssa, ja yksi perustavaa laatua oleva oppi, jonka olen tässä saanut on: niin kauan kun on toivoa on elämää. Ihmisen toivoa ei saa viedä. Saa olla realistinen, mutta toivorikas elämänasenne pitää säilyttää.
        Ihmisenä et ole sovelias alalle. Luultavasti olet trolli.


      • tiedoksi:
        Liirum laarum kirjoitti:

        Huh, tulipa tökerö jaaritelma. Olen tainnut piehtaroida niin pitkään itsesäälissä, että iloitsin väärässä kohdassa tilanteeni kohentumisesta. Ja onhan sairaus aina yksilökohtainen tragedia. Ei se silti minuakaan ole helpolla päästänyt.
        Paljon tsemppiä aloittajalle! Ps. Jos ei jaksa lukea niin voi koittaa kehittää musiikkimakuaan tai katsella elokuvia...

        Ap ja liirumlaarumit ovat täyttä provoa, huomatkaakin!

        En edes ala haaskalle. Näitä psykologiasta mitään ymmärtämättömiä riittää -


      • bibolaarihäiriöinen
        Hoitaja (myös?) kirjoitti:

        "Liirum laarum" -nimimerkki, tuo viestini ei ollut sulle, vaan tuolle joka esiintyi: "Psyk. Hoit" -nimimerkillä. Sulle "liirum laarum", toivon kaikkea hyvää. Harmittaa vain kun täällä suomi24:n mielenterveys-palstoilla on aina joskus (tosi harvoin täällä kyllä käynkään) törmännyt "hoitajiin" jotka väittävät olevansa hoitajia eivätkä todellakaan vaikuttaisi sitä olevan. Musta mielenterveysongelmaiset tarvitsee oikeanlaista tietoa eikä sitä että joku huijaa ja väittää olevansa hoitaja :/

        Liirum laarum; olet rasittava, mutta siinä olet oikeassa, että jos ihmisellä on "kovan luokan" psyk. sairaus, ja varsinkin jos on vieläpä tullut vastikään traumatisoiduksi, se jos mikä on omiaan invalisoimaan ihmisen.

        Mut ei siihen sun tapaiset kommentit mitenkään auta! Päin vastoin. Sitä vastoin, niele myrkkysi ja karkea kielesi, kasvata empatiakykyäsi, ja mene juttelemaan tuolle invalisoidulle, kiitos jo etukäteen!


      • selvennykseksi -
        bibolaarihäiriöinen kirjoitti:

        Liirum laarum; olet rasittava, mutta siinä olet oikeassa, että jos ihmisellä on "kovan luokan" psyk. sairaus, ja varsinkin jos on vieläpä tullut vastikään traumatisoiduksi, se jos mikä on omiaan invalisoimaan ihmisen.

        Mut ei siihen sun tapaiset kommentit mitenkään auta! Päin vastoin. Sitä vastoin, niele myrkkysi ja karkea kielesi, kasvata empatiakykyäsi, ja mene juttelemaan tuolle invalisoidulle, kiitos jo etukäteen!

        siis: siisti karkea kielesi ja nurja mielesi -


      • symppaan!
        selvennykseksi - kirjoitti:

        siis: siisti karkea kielesi ja nurja mielesi -

        Sori, "liirum laarum", et pistänyt kommettiasi pahalla, vaan oli oma kokemuksesi asiasta. En alkuun ymmärtänyt; nyt yhdyn ajatukseen.

        Epähuomiossa en huomannut, et olet sama henkilö jo useammalla kommetilla. Tuo sun eka pitkä kommenttisi oli silmiäavaava.

        Itse kaksisuutaista mielialahäiriötä sairastavana samaistan ajatuksiasi jossain määrin myös itseeni, ja olen tehnyt vastaavanlaisia löytöjä /ratkaisuja elämässäni, mitkä ovat auttaneet eteenpäin.

        Kyllähän se haastavissa tilanteissa on just sosiaalisuudesta pois se jokin. Kyky. Ahdistaa helposti - Oikeastaan sillä tavallahan juurikin se psyk. sairaus ilmenee. Mitenkäs muutoin.

        Itse olen siis ollut traumatisoitunut, ja tosi hitaasti vaan tuntuu olevan nousu täältä pohjalta ylös. Mut kun se pohja tuli nyt saavutettua, niin eihän siitä suunta muualle enää voi tässä vaiheessa olla.:) Sikäli toiveikas olen!

        mut kestää -


      • Liirum laarumille!
        symppaan! kirjoitti:

        Sori, "liirum laarum", et pistänyt kommettiasi pahalla, vaan oli oma kokemuksesi asiasta. En alkuun ymmärtänyt; nyt yhdyn ajatukseen.

        Epähuomiossa en huomannut, et olet sama henkilö jo useammalla kommetilla. Tuo sun eka pitkä kommenttisi oli silmiäavaava.

        Itse kaksisuutaista mielialahäiriötä sairastavana samaistan ajatuksiasi jossain määrin myös itseeni, ja olen tehnyt vastaavanlaisia löytöjä /ratkaisuja elämässäni, mitkä ovat auttaneet eteenpäin.

        Kyllähän se haastavissa tilanteissa on just sosiaalisuudesta pois se jokin. Kyky. Ahdistaa helposti - Oikeastaan sillä tavallahan juurikin se psyk. sairaus ilmenee. Mitenkäs muutoin.

        Itse olen siis ollut traumatisoitunut, ja tosi hitaasti vaan tuntuu olevan nousu täältä pohjalta ylös. Mut kun se pohja tuli nyt saavutettua, niin eihän siitä suunta muualle enää voi tässä vaiheessa olla.:) Sikäli toiveikas olen!

        mut kestää -

        Onnekseni itselläni sairaus (kaksisuuntainen) on kuitenkin tyyppiä 2, ja se ei vie siis työkykyä. Eikä invalidisoi samalla tavalla kuin sairauden tyyppi 1. Opiskelen parhaillaan korkeakoulututkintoa -

        Tsemppiä sulle elämässäsi eteenpäin!


      • Hullut on tyhmiä
        tiedoksi: kirjoitti:

        Ap ja liirumlaarumit ovat täyttä provoa, huomatkaakin!

        En edes ala haaskalle. Näitä psykologiasta mitään ymmärtämättömiä riittää -

        Onhan se kyllä tutkittuakin että älyllisesti se tyhmentää ja toimintakykykin heikkenee. Lisäksi tyhmentää jos syöt skitsofrenia lääkkeitä, käytät alkoholia tai huumeita.

        Ehkä taiteellisesti sellainen tauti voi jopa kehittääkin, mutta sekin on vain makuasia.

        Vastaus otsikkoosi on siis kyllä, tietysti tyhmentää.


      • kiinni oot!
        Hullut on tyhmiä kirjoitti:

        Onhan se kyllä tutkittuakin että älyllisesti se tyhmentää ja toimintakykykin heikkenee. Lisäksi tyhmentää jos syöt skitsofrenia lääkkeitä, käytät alkoholia tai huumeita.

        Ehkä taiteellisesti sellainen tauti voi jopa kehittääkin, mutta sekin on vain makuasia.

        Vastaus otsikkoosi on siis kyllä, tietysti tyhmentää.

        En sairasta skitsofreniaa, en alkoholia maistanutkaan saati huumeita kokeillutkaan -

        Ja en ole, ap, ei siis ole otsikkoni -

        Vaan onko sittenkin sinun omasi? Taisipa olla, kiinni jäit!


      • tietoiskuksi:
        kiinni oot! kirjoitti:

        En sairasta skitsofreniaa, en alkoholia maistanutkaan saati huumeita kokeillutkaan -

        Ja en ole, ap, ei siis ole otsikkoni -

        Vaan onko sittenkin sinun omasi? Taisipa olla, kiinni jäit!

        Neurojepteja on monia eri soritteja eri tarkoituksiin ja eri sairauksien hoitoon; jotkut samat lääkkeet voivat olla eri sairauksiinkin käytettynä, mutta eri pitoisuuksina.

        Itse en sairasta skitsofreniaa, ja omat lääkkeet ovat tutkimuksinkin todettu turvallisiksi -

        Esim. tätä voisin käyttää raskaanakin ollessanikin - Litiumin syöjillä taas olisi ellei sopivaa lääkettä löydy, siis pakote olla tulematta raskaaksi, sillä siitä voisi aiheutua sikiövaurioita -


      • ryhdy lääkäriksi!
        tietoiskuksi: kirjoitti:

        Neurojepteja on monia eri soritteja eri tarkoituksiin ja eri sairauksien hoitoon; jotkut samat lääkkeet voivat olla eri sairauksiinkin käytettynä, mutta eri pitoisuuksina.

        Itse en sairasta skitsofreniaa, ja omat lääkkeet ovat tutkimuksinkin todettu turvallisiksi -

        Esim. tätä voisin käyttää raskaanakin ollessanikin - Litiumin syöjillä taas olisi ellei sopivaa lääkettä löydy, siis pakote olla tulematta raskaaksi, sillä siitä voisi aiheutua sikiövaurioita -

        Myös esim. masislääkkeillä hoidetaan myös ahdistuneisuutta ja sos. pelkotiloja.

        Ja epilepsiaa voidaan lääkitä samoilla lääkkeeillä kuin kaksisuuntaista mieliala häiriötä. Eri pitoisuuksina vaan, riippuen sairauden graaviudesta -


      • Ja faktaa kehiin!
        ryhdy lääkäriksi! kirjoitti:

        Myös esim. masislääkkeillä hoidetaan myös ahdistuneisuutta ja sos. pelkotiloja.

        Ja epilepsiaa voidaan lääkitä samoilla lääkkeeillä kuin kaksisuuntaista mieliala häiriötä. Eri pitoisuuksina vaan, riippuen sairauden graaviudesta -

        Ja vielä tarkistettu: neuroleptien käyttäjiä on Suomessa 140 000, ja vain reilu kolmannes heistä sairastaa skitsofreniaa -


      • Hullut on tyhmiä
        kiinni oot! kirjoitti:

        En sairasta skitsofreniaa, en alkoholia maistanutkaan saati huumeita kokeillutkaan -

        Ja en ole, ap, ei siis ole otsikkoni -

        Vaan onko sittenkin sinun omasi? Taisipa olla, kiinni jäit!

        Tuollainen epäily kyllä viestii vainoharhaisuudesta joka on varsin yleistä skitsofreniaa sairastavilla. Ja en ole ap.

        Sehän ei sinänsä haittaa nykymaailmassa jos on tyhmä, vaan on pelkästään muodikasta. Lisäksi myös tämä toinen muotisairaus eli homoseksuaalisuus on nykyään lähes niin arvostettua, että jos et vielä sellainen ole, niin kannattaa ainakin valehdella olevansa.


      • realisti2
        Liirum laarum kirjoitti:

        Kiitos selkeästä vastauksesta. Sairaus invalidisoi... halusi sitä tai ei.

        Ja varmaan nimenomaan ne lääkkeet joita siihenm määrätään tyhmentää!


      • realisti 2
        Hoi, faktat haltuun kirjoitti:

        Skitsofrenia ei mitenkään laske kognitiivista suoritumiskykyä, mutta sen "hoitoon" käyteytyt neurolepti laskevat dramaattisesti.

        Ai niin, tässähän tämä jo olikin tämä lääkejuttu


      • Rahastusta
        Ja faktaa kehiin! kirjoitti:

        Ja vielä tarkistettu: neuroleptien käyttäjiä on Suomessa 140 000, ja vain reilu kolmannes heistä sairastaa skitsofreniaa -

        Se johtuu vain yhdysvaltalaisen (pienellä yyllä) markkinatalouden kapitalistisesta materialistisesta lyhytnäköisestä kaiken myymisestä.

        Faktaa nimittäin on, että parhaat tulokset saadaan aikaan päihteettömyydellä (myös auttajien päihteettömyydellä), oikealla terapialla ja kunnon ravinnolla, jossa lääkeaineena on korkeintaan kalanmaksaöljyä.

        Lääkäri kirjoittaa reseptin rahan vuoksi, joku vakuuttelee lääkärin lääkkeen tarpeellisuudesta rahan vuoksi jne...

        Syöt tai et syö, niin hullu olet tai et ole. Nuo kaksi eri asiaa lääkkeet ja terveytesi eivät liity toisiinsa.

        Lääkkeet tyhmentävät ei itse sairaus. Samoin ovat huumeiden käyttäjätkin tyhmiä, ja jopa hyväksytty määrä alkoholia tyhmentää yllättävän paljon.


      • ystävä

        Yleensä nämä sairaat kaipaa paljon, paljon hellyyttä, ymmärrystä, rakkautta, huolenpitoa, yms. lohdutusta ja turvaa, Heille pitää olla kiltti, että he parantuvat ja sekä jaksavat päivästä toiseen, kalaruokia pitää syöttää ja omega kalanmaksaöljyä, että aivot jaksavat paremmin. kalaa ja paljon erimuodossa, keittäen, paistaen,yms.
        jumalan siunausta heille ja rakkautta??


      • äläOleMustavalkoinen
        Hullut on tyhmiä kirjoitti:

        Tuollainen epäily kyllä viestii vainoharhaisuudesta joka on varsin yleistä skitsofreniaa sairastavilla. Ja en ole ap.

        Sehän ei sinänsä haittaa nykymaailmassa jos on tyhmä, vaan on pelkästään muodikasta. Lisäksi myös tämä toinen muotisairaus eli homoseksuaalisuus on nykyään lähes niin arvostettua, että jos et vielä sellainen ole, niin kannattaa ainakin valehdella olevansa.

        On myös välivaihtoehto Bi.

        Virallisen määritelmän mukaan siis on sellainen, jos tuntee vastakkaisen sukupuolen lisäksi myös samaa sukupuolta kohtaan romanttisia tunteita tai seksuaalista mielenkiintoa.

        Itselläin se jää tuohon romantiikan tasolle, mutta kuitenkin naftisti menee siis näinollen tuohon bi-kategoriaan.:D

        so what!? - en pelkää.


      • kiinni jäit!
        realisti2 kirjoitti:

        Ja varmaan nimenomaan ne lääkkeet joita siihenm määrätään tyhmentää!

        Täällä nämä järjenjättise taas säveltää!

        on teidän tarkoitusperät jo tiedossa, kiinni ootte!


      • asenteet alas!
        realisti 2 kirjoitti:

        Ai niin, tässähän tämä jo olikin tämä lääkejuttu

        Riippuu neurolepteista, ja sairauden graaviudesta!

        Älkää olko mustavalkoisia!


      • älä alennu!
        ystävä kirjoitti:

        Yleensä nämä sairaat kaipaa paljon, paljon hellyyttä, ymmärrystä, rakkautta, huolenpitoa, yms. lohdutusta ja turvaa, Heille pitää olla kiltti, että he parantuvat ja sekä jaksavat päivästä toiseen, kalaruokia pitää syöttää ja omega kalanmaksaöljyä, että aivot jaksavat paremmin. kalaa ja paljon erimuodossa, keittäen, paistaen,yms.
        jumalan siunausta heille ja rakkautta??

        Ironisoit!

        Ja vähän säälittelet. Sääli on sairautta; ryhdy siis ihmiseksi ihmiselle!

        Skitsofreniasta ei parannu, mutta sen kanssa voi oppia elämään.

        Kaltaisesi ymmärtämättömät voivat pitää suunsa kiinni -


      • HullutOnTyhmiä;sul
        äläOleMustavalkoinen kirjoitti:

        On myös välivaihtoehto Bi.

        Virallisen määritelmän mukaan siis on sellainen, jos tuntee vastakkaisen sukupuolen lisäksi myös samaa sukupuolta kohtaan romanttisia tunteita tai seksuaalista mielenkiintoa.

        Itselläin se jää tuohon romantiikan tasolle, mutta kuitenkin naftisti menee siis näinollen tuohon bi-kategoriaan.:D

        so what!? - en pelkää.

        Ja ei, en tos. sairasta skitsofreniaa -

        Mutta "pienemmän puolella" olen!


      • terveydeksi!
        Rahastusta kirjoitti:

        Se johtuu vain yhdysvaltalaisen (pienellä yyllä) markkinatalouden kapitalistisesta materialistisesta lyhytnäköisestä kaiken myymisestä.

        Faktaa nimittäin on, että parhaat tulokset saadaan aikaan päihteettömyydellä (myös auttajien päihteettömyydellä), oikealla terapialla ja kunnon ravinnolla, jossa lääkeaineena on korkeintaan kalanmaksaöljyä.

        Lääkäri kirjoittaa reseptin rahan vuoksi, joku vakuuttelee lääkärin lääkkeen tarpeellisuudesta rahan vuoksi jne...

        Syöt tai et syö, niin hullu olet tai et ole. Nuo kaksi eri asiaa lääkkeet ja terveytesi eivät liity toisiinsa.

        Lääkkeet tyhmentävät ei itse sairaus. Samoin ovat huumeiden käyttäjätkin tyhmiä, ja jopa hyväksytty määrä alkoholia tyhmentää yllättävän paljon.

        Faktahan on, et sairaudet hoidetaan lääkkeillä ja terapialla, that´s it!

        Elämä lähtee rullaan kun on sinut sairautensa kanssa. Siihen voi mennä vuosia sairauden puhkeamisesta. Mut terapiat auttaa useimminten, jos on asikkaalla vilpitön halu itsensä prosessointiin, ja kokee sen tarpeelliseksi.

        Ei se ole tyhmyyttä, jos tuntee kokee näkee toisin kuin joku toinen. Sairauuta on toki harhat ja sellaiset.

        Mut ihminen on aina ihminen. Ei ole enemmän tai vähemmän ihmistä kuin joku toinen.


      • No hyvä
        HullutOnTyhmiä;sul kirjoitti:

        Ja ei, en tos. sairasta skitsofreniaa -

        Mutta "pienemmän puolella" olen!

        Ole sitten minun puolellani kun kerron edelliseen että tuo määritelmä "Virallisen määritelmän mukaan siis on sellainen, jos tuntee vastakkaisen sukupuolen lisäksi myös samaa sukupuolta kohtaan romanttisia tunteita tai seksuaalista mielenkiintoa." on myös homoseksuaalin määritelmä.

        Miksi aina on niinpäin, että kukaan hetero ei ole se 100 % hetero muulloin kuin 2 promillen humalassa, ja silloinkin vain omasta mielestään vakuuttamatta siitä ketään muuta.

        Aina kun homoista on kyse, niin he ovat kyllä lähtökohtaisesti 100 % homppeleita. Sitten se siitä hieman "erilainen" ei 100 % porukka on niitä osittain homoja, eli biseksuaaleja.

        Jos tätä asiaa pitää yrittää mielikuvina ja asteikoilla hahmottaa, niin en käyttäisi prosentteja tai mitään väriasteikkoa, vaan pikemminkin pelkkää suuntausta.

        Olet matkalla joko homolaan tai heterolaan, sillä ei ole väliä kuinka pitkällä olet, vain sillä on merkitystä kumpaan suuntaan olet matkalla.

        Parantamattomana sairautena tuo homous nykyään hyväksytään, ja homot jatkavat omaa matkaansa sinne homolaan. Ongelmallista on myös se, että harhaluulot homoudesta levittävät epäloogisia ajatuksia kuten edellä olevat.

        Uskokoon homouteen kuka haluaa, mutta itse ainakin tiedän että kyseessä on haasteellinen sairaus, jonka parannus on vielä löytämättä.


      • hyvin tyhymä
        älä alennu! kirjoitti:

        Ironisoit!

        Ja vähän säälittelet. Sääli on sairautta; ryhdy siis ihmiseksi ihmiselle!

        Skitsofreniasta ei parannu, mutta sen kanssa voi oppia elämään.

        Kaltaisesi ymmärtämättömät voivat pitää suunsa kiinni -

        Nyt olet väärässä. Tietämyksesi ei ole ajan tasalla. Skitsofreniasta voi parantua. Lisäksi tuon aloittajan kohdalla on niin, että hän ei tiedä mitä tekee. Hän tarkoitti aloituksen solvaamiseksi. Eikä mitään vastausta halua. Kunhan sairas kyseenalaistaa muiden ihmisten oikeudet ja ylipäänsä kertoi itsestään sen verran, että on häiriintynyt (nainen) hyvin todennäköisesti. Sen sijaan, mielenkiintoisia ja asiallisia ja realistisia vastauksia tuli. Sen lisäksi, että on diagnosoitu esim. adhd, ihmiset luulevat paljon. kuten aloittaja. Adhd on hyvin vakava henkilön luonteeseen liittyvä häiriö. Skitsofrenia, maanis-depressiivinen sairaus, adhd esimerkiksi ovat toisistaan sairausluokituksessa eri osissa. Jokainen noista häiriöistä on vakava. Alkoholisminkin määrittelevät mielisairaudeksi. Katso feikkialoittaja youtubesta filmi 'Bellevue' ja jos ymmärrät sanaakaan siitä kielestä ja sisällöstä muuten, olet vähemmän tyhmä. Olen väärässä sen suhteen hyvin suurella varmuudella. Kyllä häiriintyneitä ihmisiä on hyvin paljon. Mielisairaan ja terveen rajaa on vaikeaa määritellä.


      • eipäs vauhkota!
        No hyvä kirjoitti:

        Ole sitten minun puolellani kun kerron edelliseen että tuo määritelmä "Virallisen määritelmän mukaan siis on sellainen, jos tuntee vastakkaisen sukupuolen lisäksi myös samaa sukupuolta kohtaan romanttisia tunteita tai seksuaalista mielenkiintoa." on myös homoseksuaalin määritelmä.

        Miksi aina on niinpäin, että kukaan hetero ei ole se 100 % hetero muulloin kuin 2 promillen humalassa, ja silloinkin vain omasta mielestään vakuuttamatta siitä ketään muuta.

        Aina kun homoista on kyse, niin he ovat kyllä lähtökohtaisesti 100 % homppeleita. Sitten se siitä hieman "erilainen" ei 100 % porukka on niitä osittain homoja, eli biseksuaaleja.

        Jos tätä asiaa pitää yrittää mielikuvina ja asteikoilla hahmottaa, niin en käyttäisi prosentteja tai mitään väriasteikkoa, vaan pikemminkin pelkkää suuntausta.

        Olet matkalla joko homolaan tai heterolaan, sillä ei ole väliä kuinka pitkällä olet, vain sillä on merkitystä kumpaan suuntaan olet matkalla.

        Parantamattomana sairautena tuo homous nykyään hyväksytään, ja homot jatkavat omaa matkaansa sinne homolaan. Ongelmallista on myös se, että harhaluulot homoudesta levittävät epäloogisia ajatuksia kuten edellä olevat.

        Uskokoon homouteen kuka haluaa, mutta itse ainakin tiedän että kyseessä on haasteellinen sairaus, jonka parannus on vielä löytämättä.

        Homous taidettiin kumota sairaus-tautiluokituksesta joskus 70-luvulla. Ja rikoshan se oli vielä jskus aiemmin.

        En ole seksuaali-identiteetissäni matkalla yhtään mihinkään sen kummemmin, kuin että olen hetero. Prosenttimäärittelyt eivät tarpeellisia.

        Ja täytyy vielä täsmennystä tuohon äskeiseeni lisätä se, että elämäni aikana 3 naispuolista hlöä ovat saaneet aikaan romattisia tunteita, eivät seksuaalisia. Eli kysymyksessä ovat olleet ihanat ystävät, ja henkisillä tekijöillä on siis ollut tärkeä merkitys tuossa.

        Mutten sitä ole säikähtänyt, eivätkä nuo ystävätkään. Kyl täs ihan heteroita ollaan.

        En ole vauhkoa sorttia!


      • Bi kumottu
        No hyvä kirjoitti:

        Ole sitten minun puolellani kun kerron edelliseen että tuo määritelmä "Virallisen määritelmän mukaan siis on sellainen, jos tuntee vastakkaisen sukupuolen lisäksi myös samaa sukupuolta kohtaan romanttisia tunteita tai seksuaalista mielenkiintoa." on myös homoseksuaalin määritelmä.

        Miksi aina on niinpäin, että kukaan hetero ei ole se 100 % hetero muulloin kuin 2 promillen humalassa, ja silloinkin vain omasta mielestään vakuuttamatta siitä ketään muuta.

        Aina kun homoista on kyse, niin he ovat kyllä lähtökohtaisesti 100 % homppeleita. Sitten se siitä hieman "erilainen" ei 100 % porukka on niitä osittain homoja, eli biseksuaaleja.

        Jos tätä asiaa pitää yrittää mielikuvina ja asteikoilla hahmottaa, niin en käyttäisi prosentteja tai mitään väriasteikkoa, vaan pikemminkin pelkkää suuntausta.

        Olet matkalla joko homolaan tai heterolaan, sillä ei ole väliä kuinka pitkällä olet, vain sillä on merkitystä kumpaan suuntaan olet matkalla.

        Parantamattomana sairautena tuo homous nykyään hyväksytään, ja homot jatkavat omaa matkaansa sinne homolaan. Ongelmallista on myös se, että harhaluulot homoudesta levittävät epäloogisia ajatuksia kuten edellä olevat.

        Uskokoon homouteen kuka haluaa, mutta itse ainakin tiedän että kyseessä on haasteellinen sairaus, jonka parannus on vielä löytämättä.

        Totta tuo.

        Nuo niin sanotut biseksuaalit elävät hetero mielikuvassa joka tapahtuu tiettyjen ihmisryhmien yhteisvaikutuksessa. Aivan samoin kuin moni mies ihailee lesboja, on myös olemassa naisten vastaava ryhmä joka ihailee homoja. Näistä kahdesta ryhmästä muodostuu kekskenään noita biseksuaaleja vastakkais-sukupuolisia pareja homojen ja lesbojen kanssa. Biseksuaalisuudessa on siis toinen osapuoli hetero, toinen homo.

        Yksi ihminen ei voi olla sekä homo että hetero, mutta kaksi ihmistä voi.


      • kkk...kkk...kkk...
        Hullut on tyhmiä kirjoitti:

        Onhan se kyllä tutkittuakin että älyllisesti se tyhmentää ja toimintakykykin heikkenee. Lisäksi tyhmentää jos syöt skitsofrenia lääkkeitä, käytät alkoholia tai huumeita.

        Ehkä taiteellisesti sellainen tauti voi jopa kehittääkin, mutta sekin on vain makuasia.

        Vastaus otsikkoosi on siis kyllä, tietysti tyhmentää.

        onhan maailmassa ollut niitä "älyttömän älykkäitä" joukkomurhaajia,massamurhaajia joita on ilmeisesti ajanut eteenpäin halu vahingoittaa,tuntea ylemmyyttä jne. Hulluja pommimurhaajia,raiskaajia kaikennäköisiä "ei normaali-ihmisiä" joilla ollut pakosti korkea ÄO eli HULLUUS ja TYHMYYS on ihan eri asioita... kai?


      • olen hetero
        Bi kumottu kirjoitti:

        Totta tuo.

        Nuo niin sanotut biseksuaalit elävät hetero mielikuvassa joka tapahtuu tiettyjen ihmisryhmien yhteisvaikutuksessa. Aivan samoin kuin moni mies ihailee lesboja, on myös olemassa naisten vastaava ryhmä joka ihailee homoja. Näistä kahdesta ryhmästä muodostuu kekskenään noita biseksuaaleja vastakkais-sukupuolisia pareja homojen ja lesbojen kanssa. Biseksuaalisuudessa on siis toinen osapuoli hetero, toinen homo.

        Yksi ihminen ei voi olla sekä homo että hetero, mutta kaksi ihmistä voi.

        Siis sun ymmärrykseen ei mahdu hetero- ja homoseksuaalisuuden välille vaihtoehtoa biseksuaali? Millä aikakaudella elät?

        Itse ajattelen oman tilanteeni näin: tunnen henkistä yhteenkuuluvuutta enemmän ja useammin nasisten kuin miesten kanssa. Miehet tuntuvat olevan liian usein eri planeetalta, ja yhteisymmärrys on ollut usein hakusessa.

        Seksuaalisesti en kuitenkaan naisiin tunne vetoa, vaan niihin miehiin, jotka myös koskettavat tunnetasolla, joihin kokee saavansa henkisen yhteyden.

        Vallan skitsofreenistako?:D ei, mielestäni päivänselvää: olen hetero.


      • omaan arvoonsa!
        kkk...kkk...kkk... kirjoitti:

        onhan maailmassa ollut niitä "älyttömän älykkäitä" joukkomurhaajia,massamurhaajia joita on ilmeisesti ajanut eteenpäin halu vahingoittaa,tuntea ylemmyyttä jne. Hulluja pommimurhaajia,raiskaajia kaikennäköisiä "ei normaali-ihmisiä" joilla ollut pakosti korkea ÄO eli HULLUUS ja TYHMYYS on ihan eri asioita... kai?

        Ja mihinkähän tämä liittyi?

        Provoilua ilmas -


      • bibolaarihäiriöinen
        hyvin tyhymä kirjoitti:

        Nyt olet väärässä. Tietämyksesi ei ole ajan tasalla. Skitsofreniasta voi parantua. Lisäksi tuon aloittajan kohdalla on niin, että hän ei tiedä mitä tekee. Hän tarkoitti aloituksen solvaamiseksi. Eikä mitään vastausta halua. Kunhan sairas kyseenalaistaa muiden ihmisten oikeudet ja ylipäänsä kertoi itsestään sen verran, että on häiriintynyt (nainen) hyvin todennäköisesti. Sen sijaan, mielenkiintoisia ja asiallisia ja realistisia vastauksia tuli. Sen lisäksi, että on diagnosoitu esim. adhd, ihmiset luulevat paljon. kuten aloittaja. Adhd on hyvin vakava henkilön luonteeseen liittyvä häiriö. Skitsofrenia, maanis-depressiivinen sairaus, adhd esimerkiksi ovat toisistaan sairausluokituksessa eri osissa. Jokainen noista häiriöistä on vakava. Alkoholisminkin määrittelevät mielisairaudeksi. Katso feikkialoittaja youtubesta filmi 'Bellevue' ja jos ymmärrät sanaakaan siitä kielestä ja sisällöstä muuten, olet vähemmän tyhmä. Olen väärässä sen suhteen hyvin suurella varmuudella. Kyllä häiriintyneitä ihmisiä on hyvin paljon. Mielisairaan ja terveen rajaa on vaikeaa määritellä.

        Nyt erehdyt itse. Juuri oma kommenttinihan on tuolla alkupuolella, missä juurikin ap:n ymmärrän provoksi (tollokin tajuaa), ja hoksautan kaikenvaralta siitä myös muita. Ja nuo toteamasi asialliset keskustelukommentit yläpuolella ovat moni juurikin omiani. Se siitä.

        Adhd ei ole luoteeseen liittyvä ominaisuus, vaan ylivilkkaus- ja tarkkaavaisuushäiriö. Onkohn nykyypäivänä saanut jopa sairauden statuksen; ainakin siihen on keksitty lääkitys, joka pitää sairauden kunnossa. Mielisairaus ei ole enää relevantti ilmaus, kuten ei ole maanis-depressiivisyyskään. Jälkimmäinen tunnetaan kaksisuuntaisena mielialahäiriönä eli bipolaarihäiriönä. Itse sairastan sairauden lievempää tyyppiä 2. tyyppi 1. vie helpolla työkyvyn, ja voi rajoiittaa muutenkin melko paljon elämää. Eli sikäli onnellisessa asemassa oon, että itselläni on toivoa tuossa suhteessa. Ei kokemuksia psykooseista eikä itsetuhoisuudesta.

        Alkoholismissa taka on vahvasti myös psyykkiset tekijät, ja oikealla hoidolla siitäkin voi selvitä. Ei ole tod. "mielisairaus".

        Näin siis fiksusti ja sivistyneesti tämä juttu.


      • hoitaja -
        bibolaarihäiriöinen kirjoitti:

        Nyt erehdyt itse. Juuri oma kommenttinihan on tuolla alkupuolella, missä juurikin ap:n ymmärrän provoksi (tollokin tajuaa), ja hoksautan kaikenvaralta siitä myös muita. Ja nuo toteamasi asialliset keskustelukommentit yläpuolella ovat moni juurikin omiani. Se siitä.

        Adhd ei ole luoteeseen liittyvä ominaisuus, vaan ylivilkkaus- ja tarkkaavaisuushäiriö. Onkohn nykyypäivänä saanut jopa sairauden statuksen; ainakin siihen on keksitty lääkitys, joka pitää sairauden kunnossa. Mielisairaus ei ole enää relevantti ilmaus, kuten ei ole maanis-depressiivisyyskään. Jälkimmäinen tunnetaan kaksisuuntaisena mielialahäiriönä eli bipolaarihäiriönä. Itse sairastan sairauden lievempää tyyppiä 2. tyyppi 1. vie helpolla työkyvyn, ja voi rajoiittaa muutenkin melko paljon elämää. Eli sikäli onnellisessa asemassa oon, että itselläni on toivoa tuossa suhteessa. Ei kokemuksia psykooseista eikä itsetuhoisuudesta.

        Alkoholismissa taka on vahvasti myös psyykkiset tekijät, ja oikealla hoidolla siitäkin voi selvitä. Ei ole tod. "mielisairaus".

        Näin siis fiksusti ja sivistyneesti tämä juttu.

        Siinä missä "rullatuolille" nykypäivänä on hyväksyttävä ilmaus "pyörätuoli".

        Ja vanhusten "vaipoillle" "hygieniasuoja".

        Eivät alenna nämä ilmaukset tällä tavoin ihmistä.


      • Bi järjenvastaista
        olen hetero kirjoitti:

        Siis sun ymmärrykseen ei mahdu hetero- ja homoseksuaalisuuden välille vaihtoehtoa biseksuaali? Millä aikakaudella elät?

        Itse ajattelen oman tilanteeni näin: tunnen henkistä yhteenkuuluvuutta enemmän ja useammin nasisten kuin miesten kanssa. Miehet tuntuvat olevan liian usein eri planeetalta, ja yhteisymmärrys on ollut usein hakusessa.

        Seksuaalisesti en kuitenkaan naisiin tunne vetoa, vaan niihin miehiin, jotka myös koskettavat tunnetasolla, joihin kokee saavansa henkisen yhteyden.

        Vallan skitsofreenistako?:D ei, mielestäni päivänselvää: olen hetero.

        Suuntausvertaus silti kumoaa täysin välivaihtoehdot. Ethän voi matkustaa yhtäaikaa kahteen vastakkaiseen suuntaan.

        Prosenttivertaus puolestaan mahdollistaa homona ja heterona olemisen yhtäaikaisen välimuododon.

        Mutta onko seksi sitten olemista, vaiko enemmän tekemistä ja tavallaan "menemistä" jompaan kumpaan suuntaan.

        Mies ei voi olla lesbo vaikka lesbon kanssa tunnetasolla täysin juttuun tuleekin. He yhdessä voivat tavallaan rakentaa näennäisen heterosuhteen jota kutsuvat biseksuaaliseksi suhteeksi ja yhteisymmärryksessä kiinnostuvat samoista asioista olemalla molemmat samaan suuntaan "matkalla".

        Samoin nainen ei voi muuttua homomieheksi vaikka homomiehensä kanssa onkin "matkalla" samaan suuntaan.

        Miten voit järjellisesti selittää sen olevan mahdollista että biseksuaalinen yksi ihminen voisi olla suuntautunut kahteen vastakkaiseen suuntaan?

        Ainoa selitys voisi olla se, että sellaisen henkilön mieli muuttuu paljon, ja joskus tykkää miehistä joskus naisista, mutta miten se on mahdollista yhtäaikaa?


      • omatietokirja
        bibolaarihäiriöinen kirjoitti:

        Nyt erehdyt itse. Juuri oma kommenttinihan on tuolla alkupuolella, missä juurikin ap:n ymmärrän provoksi (tollokin tajuaa), ja hoksautan kaikenvaralta siitä myös muita. Ja nuo toteamasi asialliset keskustelukommentit yläpuolella ovat moni juurikin omiani. Se siitä.

        Adhd ei ole luoteeseen liittyvä ominaisuus, vaan ylivilkkaus- ja tarkkaavaisuushäiriö. Onkohn nykyypäivänä saanut jopa sairauden statuksen; ainakin siihen on keksitty lääkitys, joka pitää sairauden kunnossa. Mielisairaus ei ole enää relevantti ilmaus, kuten ei ole maanis-depressiivisyyskään. Jälkimmäinen tunnetaan kaksisuuntaisena mielialahäiriönä eli bipolaarihäiriönä. Itse sairastan sairauden lievempää tyyppiä 2. tyyppi 1. vie helpolla työkyvyn, ja voi rajoiittaa muutenkin melko paljon elämää. Eli sikäli onnellisessa asemassa oon, että itselläni on toivoa tuossa suhteessa. Ei kokemuksia psykooseista eikä itsetuhoisuudesta.

        Alkoholismissa taka on vahvasti myös psyykkiset tekijät, ja oikealla hoidolla siitäkin voi selvitä. Ei ole tod. "mielisairaus".

        Näin siis fiksusti ja sivistyneesti tämä juttu.

        Alkoholismi on psykiatrian piirissä mielisairaus. Olet väärässä tai tietosi eivät ole riittävät. Lisäksi kirjoitat kuin asiantuntija. Mikä et ole. Olet toki asiantuntija siarastamasi sairauden osalta. Adhd on sairausluokituksessa neurologinen häiriö. Siihen tarkoitetuista hoitomuodoista ja hoidoista muutenkaan en ole kirjoittanut. Adhd potilas tarvitsee lääkityksen vaivoihinsa, varmasti. Neurologinen häiriö, adhd, ei sairauluokituksessa ole sairaus. Sairauteen liittyvät persoonaan liittyvät vääristyneet toimintamallit ja käytös. Lääkitys auttaa hillitsemään esim. impulsiivista toimintaa. Adhd potilailla on todettu vaara joutua pysyvästi työkyvyttömäksi ja rikollisilla on usein diagnosoimaton adhd. Siis hoitamaton sairaus. Eli ei ole tärkeintä katsoa sairauden 'nimeä' tai häiriön nimeä. Oli sairaus tai häiriö, voi siitä koitua merkittävää haittaa henkilön pärjäämiselle. Se,että alkoholismia ei sanota mielisairaudeksi on yhdentekevää. Hyvin laajasti psykiatrit sairauden invalidisoivan ja vakavan oireiston vuoksi katsovat sen olevan nimen omaan mielisairaus. Raja terveen ja sairaan henkilön välillä on hämärä. Yleensä koulutettu ammattilaine hoitaa ja antaa tietoa sairaudesta. Ei kukaan maallikko esitä heittona tai edes pohdinnan tuloksena mitään kenestäkään. Ihminen ei tunne itseäänkään luultavasti täysin. Oireistaan tai vaivoistaan voi kertoa tai niitä kuvailla. Silti sairaus ja terveys ovat hiukan epävarmoja epämääräisiä tulkintoja. Joko omia tai muiden tekemiä. En käy fiksuille ja sivistyneillekään väittämään mitään. Ihminen on juuri niin fiksu kuin itseään pitää. Vielä alkoholismista. Alkoholismia on tutkittu hyvin paljon. Sen psyykis-persoonallispiirteistä johtuvista tekijöistä riippumatta sen voi tulkita mielisairaudeksi. Eihän kukaan mielelttään terve juo itseään pohjalle tai rappiolle. Jos katsotaan sairauden laukaisevia ja altistavia psyykkisiä tekijöitä, se jo todistaa asian. Jos taas pelkästään persoonallisia altistavia tekijöitä, ei voi todistaa sitä. Ja kun alkoholismi on edennyt määrätyn kaltaiseen tilaan, ovat alkoholin käytön lopettamiseen tarvittavat psyykkiset ja muut (sosiaaliset jne) mekanismit monilla tuhoutuneet. Yleensä tällöin ihminen on mielisairas. Hän ei havaitse tilaansa. Jos taas keinot toimivat, henkilö saa lopetetuksi alkoholin käytön. Hyvin usein on tapahtunut peruuttamattomia vaurioita psyykkisissä toimintamalleissa ja käytöksessä. Persoonassa myös. En ymmärrä, mikä sen erottaisi mistään psyykkisestä häiriöstä tai sairaudesta erityisesti. Juoppohullun päiväkirja on kuvaileva nimitys sairaudelle, joka aiheuttaa suunnatonta kärsimystä sairaalle itselleen ja myös monille sairaan joko välittömässä tai ei-välittömässä ympäristössä. Kulttuuri vaikuttaa paljon, miten sairauksia hoidetaan ja suhtautumistavan sairaaseen. Lisäksi mielisairaaloissa hoidetaan tai asuu hyvin paljon ns. alkoholin vammauttamia ihmisiä. Siksi mielisairauteen käsitteenä on ikävää siihen liittyvää pelkoa. Juoppoon suhtaudutaan tyyliin: Nyt se Pekka on taas aloittanut putken. Puhutaan alkoholimyönteisestä ilmapiiristä. Puhutaan mielisairauskielteisestä ilmapiiristä. Juoppomyönteinen taiteilijakulttuuri. Hulluus ja taide eivät ole kaukana toisistaan. jne. Näitä riittää. Kaikki eivät pidä paikkaansa. Pahinta on se, että todellisuutta peitellään ja sitä vääristellään, osin tietoisesti. Monesti sairaiden vahingoksi.


      • omaan arvoonsa! kirjoitti:

        Ja mihinkähän tämä liittyi?

        Provoilua ilmas -

        hulluus->skitsofrenia
        skitso->tyhmä
        skitsoilu tyhmentää..?
        hullu->Adolf Hitler
        vai oliko älykäs hullu vai ihan normi hemmo..?


      • Anonyymi

        Öööh... ei skitsofreniaa sairastavat edes osaa ajatella juuri mitään, heillä on sairaus niin kauan kuin lääkkeetkin, kyllä siitä tulee normaaliksi kun lopettaa mömmöt ja kärsii psykoosin uudelleen sitten kun se tulee vierotusoireiden kera.


    • Van gogh

      Älyn lasku tapahtuu siten, että joudun jatkuvasti vhittuilemaan kusipäille jotka haukkuu ja kiusaa ympäri vuorokauden. Tämä muuten tapahtuu langattomasti ääniaalloilla. Erotan kyllä oman ajatuksen ja sen, milloin joku ulkopuolinen puhuu korvaan. Pitäskö tehä Van Goghit ja leikata korvat irti?

      • harhaluulo

        EI se ulkoisen korvan leikkaaminen mitään auta. Pitäisi repiä piuhat pään sisästä myös.


      • M ERKKI

        Niin eli kuten tuossa kirjoitin:

        Skitsofrenia on nykyaikainen määritelmä ongelmalle joka ihmisillä oli jo 2000 vuotta sitten: demonien riivaukselle.

        He voivat saada ihmisen esimerkiksi kuulemaan ääniä. Jos on näistä välittämättä tarpeeksi kauan eikä anna niiden häiritä itseään, demonit saattavat hakea muuta kiusattavaa.

        Muuten näille äänille voi tehdä saman kuin mitä Jeesus teki sanoessaan Saatanalle että mene pois (Matteus 4:10, kts myös Jaakob 4:7). Raamatun mukaan Saatana jätti Jeesuksen.


    • harhaluulo

      Kyllä näin. motoriikka ja muisti heikentyneet huomattavasti. Tai sitten syynä on vaan antispykoottiset.

      • ystävä

        Joissakin tapauksissa hullu äiti pieksänyt lapsensa skitsofreenikoksi, motoriikka heikentynyt. varmaan mielenvikainen kasvattaja, lapsiriepu on niin kärsinyt, ettei ole uskaltanut puhua kenellekään. voimia ja jaksamisia kaikille, jotka olette joutuneet kaltoin kohdelluksi. Anteeksi ja kiitos.?


      • neljän äitee
        ystävä kirjoitti:

        Joissakin tapauksissa hullu äiti pieksänyt lapsensa skitsofreenikoksi, motoriikka heikentynyt. varmaan mielenvikainen kasvattaja, lapsiriepu on niin kärsinyt, ettei ole uskaltanut puhua kenellekään. voimia ja jaksamisia kaikille, jotka olette joutuneet kaltoin kohdelluksi. Anteeksi ja kiitos.?

        Siis mitä ? Minun lapsella on skitsofrenia, en ole koskaan edes lyönyt lastani. Ota selvää asioista ja kirjoita vasta sitten, vitun idiootti.

        Kyllä skitsofrenia voi hidastaa oppimista, mutta niin tekee ikäkin, samoin jotkut lääkkeet.


    • 7+2

      Lääkkeiden vaikutustapaa ei tunneta, se tunnetaan vain, että ne lamaannuttavat ohimolohkot ja vastaavat osat jotka huolehtivat korkeista kognitiivisistä kyvyistä... Tämä lamaannus johtaa verenkierron ja aineenvaihdunnan vähentymiseen. Se johtaa pikku hiljaa samankaltaiseen rappeutumiseen kuin dementia. Kukin siis miettiköön haluaako leikkiä oikeasti mahdollisesti koko elämällään ja persoonallaan kun voisi hyväksyä mahdollisen sairauden ja elää sen mukaisesti.

      • yep....

        muuten hyvä mutta lääkkeiden käyttöä ei kysytä potilaalta vaan siitä päättää lääkäri ja muut pamput.


      • 0+0

        Lääkkeiden vaikutustapaa ei tunneta, se tunnetaan vain, että ne lamaannuttavat ohimolohkot ja vastaavat osat jotka huolehtivat korkeista kognitiivisistä kyvyistä... Tämä lamaannus johtaa verenkierron ja aineenvaihdunnan vähentymiseen. Se johtaa pikku hiljaa samankaltaiseen rappeutumiseen kuin dementia. Kukin siis miettiköön haluaako leikkiä oikeasti mahdollisesti koko elämällään ja persoonallaan kun voisi hyväksyä mahdollisen sairauden ja elää sen mukaisesti. "

        Perheellinen ihminen ei voi ottaa lääkkeitä ottamatta. Vai pitäisikö olla psykoosissa ja nähdä sekä kuulla harhoja lasten pelätessä sekaisin olevaa isää tai äitiään? Toinen on että jos menet psykoosiin ja joudut osastolle menisi työpaikka mikä olisi perheen taloudelle katastrofi.


    • Sancta simplicitas

      Minulla ei ole skitsofreniaa, mutta masennus on tyhmentänyt minua aika radikaalisti. Olen lapsesta asti tykännyt kaikista älypeleistä ja aikuisena tein usein netin älykkyystestejä ihan vain omaksi ilokseni. Nykyään kun avaan sellaisen testin, iskee kamala ahdistus ja kykenen vain tuijottamaan tehtävää. Päässä pyörii pelkkää tyhjää.

      Muisti on mennyt niin, että nolaan itseni vähän väliä. Ennen muisti oli prima-luokkaa ja selvisin opinnoista erinomaisesti hyvän muistini ansiosta. Identiteetti rakentui pitkälti tuolle yleiselle "fiksuudelle". On ollut aika hämmentävää joutua taistelemaan ihan perusasioiden kanssa, kun mikään ei meinaa mennä jakeluun ja jos menee, niin se on seuraavana päivänä unohtunut.

      Hitonmoinen ahdistus tästä kaikesta on päällä, en enää tunnista itseäni. Tuntuu kuin jokin söisi aivojani sisältä käsin.

      • Janne..

        Hei sulle, masennus todellakin tyhmentää, mutta siitä voi vielä palautua, koska tuhoutunut aivokudos voi kasvaa takaisin masennuksesta toivuttaessa. Itseasiassa nyt juuri tutkitaan, että perustuuko SSRI-lääkke fluoksetiinin (mm. Prozac) vaikutus siihen, että se kasvattaa hippokampusta takaisin.


      • SH14

        Kyllä nuo ongelmat kuuluvat asiaan ..et voi suoriutua samalla tavalla ja itsestään tosiaan vieraantuu. Hae apua tohon juttuun ..jotain kainalosauvoja varmaan tarvitset.
        Saat sen masennuksen taittumaan niin toipuminen voi alkaa ..ja toivut varmasti, vaikka se olisikin hidasta. Tsemppiä sulle.


    • M ERKKI

      Skitsofrenia on nykyaikainen määritelmä ongelmalle joka ihmisillä oli jo 2000 vuotta sitten: demonien riivaukselle

    • ylilääkäri

      eiku hulluksi.

      • Salvador Dali

        Ketjun aloittelijalla on todella Nerokas ajatuksen juoksu. Minä en pidä sinua tyhmänä! Päinvastoin, sinä olet ilmiömäinen ajattelija vertansa vailla. Ehkä sairaus tuo ihmisten ilmoille todellä tärkeitä asioita ihmisen luonteesta! Se on siunaus. Minä toivon sinulle paranemista niin paljon kuin sydämeni osaa antaa!!!!!! Haluaisin halata sinua ja keskustella!!

        Usko itseesi hyvä ihminen rajattomasti!!!


      • kirjavakissa

        Jostakin taudista kärsii vissiin jokainen, joka on ketjuun vastannu. Jos ei muusta niin huumonintajun puutteesta ja se on mielestäni taudeista kauhein. Ja tilanneälyn puutteesta myös. Jos en ny ihan väärässä ole niin skitso HYVIN harvoin tiedostaa olevansa mitä on =) Hankkikaa ny jo hei ELÄMÄ =)))


      • Erilaisuus!!Rakkaus!!
        kirjavakissa kirjoitti:

        Jostakin taudista kärsii vissiin jokainen, joka on ketjuun vastannu. Jos ei muusta niin huumonintajun puutteesta ja se on mielestäni taudeista kauhein. Ja tilanneälyn puutteesta myös. Jos en ny ihan väärässä ole niin skitso HYVIN harvoin tiedostaa olevansa mitä on =) Hankkikaa ny jo hei ELÄMÄ =)))

        menin kerran sellaiseen karnevaalikauppaan ihan töllöttämään, mutta ihastuin pukuihin niin älyttömästi, että halusin ne. tunnit vierivät kaupassa kun piti ihan jopkaista kattoo ja jos olisi lupaa varmaan käyttäisin. tykästyin yhteen 1800 luvun sylinterihattuun, joka näytti ihan järkyttävältä. jos mä kulkisin toi hattu päässä, niin se olisi aikamoista ihmisille!!!
        ostin peruukin kokeilumielessä.


      • harhaluulo(ei kirj)
        kirjavakissa kirjoitti:

        Jostakin taudista kärsii vissiin jokainen, joka on ketjuun vastannu. Jos ei muusta niin huumonintajun puutteesta ja se on mielestäni taudeista kauhein. Ja tilanneälyn puutteesta myös. Jos en ny ihan väärässä ole niin skitso HYVIN harvoin tiedostaa olevansa mitä on =) Hankkikaa ny jo hei ELÄMÄ =)))

        Jaa? No sitten lääkäri teki väärän diagnoosin. Papereissa lukee että olen skitso..


      • harhaluulo(ei kirj)
        Erilaisuus!!Rakkaus!! kirjoitti:

        menin kerran sellaiseen karnevaalikauppaan ihan töllöttämään, mutta ihastuin pukuihin niin älyttömästi, että halusin ne. tunnit vierivät kaupassa kun piti ihan jopkaista kattoo ja jos olisi lupaa varmaan käyttäisin. tykästyin yhteen 1800 luvun sylinterihattuun, joka näytti ihan järkyttävältä. jos mä kulkisin toi hattu päässä, niin se olisi aikamoista ihmisille!!!
        ostin peruukin kokeilumielessä.

        Minuakin miellyttää kaikki tuollainen mitä ei usein näe, mutta en sitten uskalla pitää niitä, kun en tykkää kun ihmiset mulkoilee.

        Kerran pidin ostamiani kenkiä. Kävelin koulun ohi. joku lapsi huusi: katsokaa miten mahdottomat kengät tuolla on!. No en ole sen jälkeen niitä pitänyt...Vihaan huomiota.


    • wetwoman

      Ne lääkkeet vaikuttaa aivojen toimintaan, tylsistyttävät kaikella tavalla. Toki jos on jotain harhoja ilman niitä niin pakkohan niitä kai on syödä.

    • ÄO ja lääkitys

      Voimakas lääkitys ainakin selvästi tekee ihmisestä hitaan ja kömpelön, mikä vaikuttaa ihan varmasti muistiin ja älykkyyteenkin. Älykkyysosamäärä laskee varmasti useilla kymmenillä pisteillä. Jokainen voi tehdä pienen testin itsellään ja napata muutaman nappulan.

      Ainakin vanhemmat lääkkeet ovat melkoista myrkkyä ja myrkyn karvas maku niistä suuhun tuleekin. Lamaavat aivojen otsalohkot ja estävät ihmistä ajattelmasta. Sillä aivot saadaan sitten rauhoitetuksi.

      Eiköhän tämäkin sairaus ole parannettavissa ihan tässä lähitulevaisuudessa, kun aivoja opitaan tuntemaan paremmin. Sanovat, että skitsofreenikot olis muutenkin keskimääriäistä älykkäämpiä, joten onhan heillä varaa hieman tinkiä älystään.

      • Kuuppa jumissa

        Ei oo mua tyhmentäny. Netti äo testejä ennen ja jälkeen diagnoosin. Nashki sano että sairastuminen auttoi häntä ajattelmaan loogisemmin.


      • fdasfjk

        Skitsofreenikot eivät ole keskimääräistä älykkäämpiä vaan pikemminkin hieman "tyhmempiä" ainakin älykkyystestien perusteella. Eivät mitenkään merkittävästi kuitenkaan. Tämä on siis tilastollinen tosiasia populaatiosta, johon kuuluu hyvin erilaisia ihmisiä "neroista hulluista" älyllisesti kehitysvammaisiin. Skitsofrenia ei ole itsessään mikään yksi "sairaus" vaan oirekuvaus, josta saa yhdistelemällä lukuisia eri oireita hyvin erilaisia oireyhtymiä. Skitsofreenikot voivat joko hallusinoida tai eivät, olla yliaktiivisia tai apaattisia yms. Mitään yhteistä patologiaa olla löydetty näiden oireiden takana. Siksi tämä "tutkimus" eteneekin niin huonosti, koska skitsofrenia on kömpelö termi hyvin erilaisille oireille ja ihmisille. Länsimaiden paras hoitotulos ollaan saatu Lapissa, jossa käytetään hyvin vähän lääkitystä. Tämä kertoo jo jotain siitä, että nykyinen biopsykiatrian paradigma skitsofreniasta voi pikemminkin hidastaa skitsofrenian tutkimuksen edistymistä kuin edistää sitä. Tulevaisuudessa todennäköisesti tätä "sairautta" ei ole edes olemassa lääketieteellisenä terminä, jos tiede edistyy oikeasti.


      • Nässin Jässi
        Kuuppa jumissa kirjoitti:

        Ei oo mua tyhmentäny. Netti äo testejä ennen ja jälkeen diagnoosin. Nashki sano että sairastuminen auttoi häntä ajattelmaan loogisemmin.

        Siis lääkkeet vai itse sairaus?

        Ehkä skitsofrenia onkin mahdollisuus tai aivojen yritys kehittyä pidemmälle kuin normaalisti. Ihmiskunta on käyttänyt huumeita tuhansia vuosia nostaakseen aivotoimintaa tasolle, jossa tapahtuu "outoja juttuja". Ehkä tulevaisuudessa skitsofreenikot ovatkin "siunattuja" ja heillä on mahdollisuus päästä tiloihin, jotka muuten ovat saavutettavissa vain ulkoisten huumeiden avulla.

        Kummia juttuja tapahtuu...


    • Kevätmasennus

      Minulla todettu "erikoistumaton skitsofrenia" tässä ollut kaverina reilun 15vuotta,en nyt koe itseäni tyhmemmäksi,mutta vuosien saatossa koepupun elämää viettäneenä voin sanoa,että kaikenlaiset neuropuolen lääkkeet kokeiltu ja sähköä luumuun annettu,niin sekasemmaksi ne ovat tehneet,keskittymis kyvyn ne ainakin osittain vei,mutta muisti pelaa nykyisin yllättävän hyvin,en koe olevani älykkyydeltäni vajavainen,mutta tuosta keskittymiskyvyn puutteesta ajoittain kärsin,ja tarkentaakseni hieman,ettei joku intohimoinen älykkö ala eipäsjuupas-väittelyä,niin kyllävain sähköshokki-terapia muotoa käytetään kyllä yhtenä hoitomenetelmänä,usein niillä potilailla(kuin myös itsellä)joilla suht kaikki lääkehoitomuodot on kokeiltu kannattamattomina,ja tämähän ei tapahdu niinkuin elokuvissa,että ukko köytetään penkkiin ja kapula suuhun,pottapäähän ja virtaa niin että suu vaahtoaa,vaan potilas nukutetaan(hetkellinen ns.humautus)ja tänä aikana luumuun johdetaan pienin sykäyksin heikkoa virtaa hetkellisesti siis,jälkioireena ainakin minulla oli vain päänsärkyä ja lähimuistin kanssa oli hivenen tekemistä,noh,ei se sähkökuurikaan itse vaivoihini vaikuttanut suuntaan ei toiseen.sympatiat kaikille mielenterveys ongelmista kärsiville ja heidän omaisilleen.

    • tarvitseeko skitso

      freenikkoja pelätä?

      Mulla on aina ollu semmonen kuva niistä et ne on hirmu pelottavaa sakkia.

      • Elokuvissa

        Psykopaatti on eri.


      • harhaluulo(ei kirj)

        Skitsot pelkää enemmän sinua.


    • Asiasta tietoinen

      Skitsofrenia ei itsessään alenna älykkyyttä, mutta jos tulee psykoottisia jaksoja niin niillä on tapana "tyhmentää", toki noistakin on mahdollista palautua, mutta tuskin jos niitä kovin paljoa tulee.

    • utelias321

      Voiko skitson leikkeihin mennä mukaan ja se ei haittaa sitä ollenkaan? Voiko sitä johdatella tajuamaan harhan ihan omalla päänupillaan?

    • Lääke syö aivot

      Ei tyhmennä. Lääkkeet tekevät tyhmäksi ja aiheuttavat keskushermoston lopullisia tuhoja. Mitä pidempään syöt lääkkeitä sitä tyhmemmäksi tulet.

    • wrwrw

      Pelkkiä ylläpidon typeriä provotrolleja nostetaan otsikoiksi. Olisi kiva nähdä tämä ''älynväläys'' touhussaan..

      Kaikki otsikot täyttä kuraa. Sanotaan, että otsikoidenväsääjä ei ainakaan ole ällillä pilattu ;)

    • Tri.

      Keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet tuhoavat jo vuodessa yli 10 % aivokapasiteetista ja sama vauhti jatkuu vuodesta toiseen. Tuhot ovat pysyviä, eivätkä ole korjattavissa koskaan. Myös masennuslääkkeiden käyttäjien kannattaa huomioida asia. Jokainen keskushermostoon vaikuttava lääke tuhoaa aivoja pysyvästi.

      • hbnhln

        tri ei ole tohtoria nähnytkään. Vai 10 % / vuosi..!


      • Tri.
        hbnhln kirjoitti:

        tri ei ole tohtoria nähnytkään. Vai 10 % / vuosi..!

        Psyykenlääkkeet ovat vahingollisia ja hyödyttömiä ja aiheuttavat pysyviä aivovaurioita.

        Masennuslääkkeistä brittiläinen psykiatri A. Stanway on joutunut toteamaan (kirjassa Overcoming Depression): "Jos masennuslääkkeet todella olisivat niin tehokkaita kuin väitetään, niin varmasti niiden määrä, jotka joudutaan ottamaan sairaalaan masennuksen vuoksi, olisi laskenut niiden parinkymmenen vuoden aikana, jolloin niitä on ollut saatavilla. Valitettavasti näin ei ole käynyt - - Monet tutkimukset ovat osoittaneet, että ns. trisyklisten masennuslääkkeiden ja lumelääkkeiden (so. ”lääkkeiden”, jotka eivät sisällä vaikuttavaa ainetta) teho on suurin piirtein sama, ja joissakin tutkimuksissa on jopa havaittu, että lumelääkkeet ovat tehokkaampia.”

        Psykiatrian professori R. Adams kuvaa taustaa sille, että lääkehoidon sijaan masennuksen hoitoon etsitään muita keinoja. Syyksi hän sanoo: "Ehkä on petytty masennuslääkkeisiin. Ei ole löydetty lääkettä, joka olisi hoidollisesti 30 vuotta vanhaa imipramiinia (yksi trisyklinen masennuslääke) parempi, ja uusimmat valmisteet joko ovat tehottomampia tai myrkyllisempiä kuin vanhat lääkkeet."

        Psykiatri Peter Breggin sanoo kirjassaan "Psychiatric Drugs: Hazards to the Brain" ("Psyykenlääkkeet: riskejä aivoille"): "Tärkein huomio, joka on tehtävä eniten käytetyistä masennuslääkkeistä, on se, että niillä ei ole mitään nimenomaan masennusta vähentävää vaikutusta. Kuten psykoosilääkkeet, joiden läheisiä sukulaisia ne ovat, ne ovat erittäin myrkyllisiä hermostolle ja vaurioittavat aivoja, ja ne saavuttavat vaikutuksensa lamaamalla normaalia aivotoimintaa".

        Myöskään ns. rauhoittavat lääkkeet eivät paranna mitään vaan ovat nekin vain aivoja vahingoittavia lääkkeitä. Esim. Halcion-merkkinen lääke tuottaa muistin heikkenemistä, masennusta ja vainoharhaisuutta. Edellä mainittu psykiatri Breggin sanoo kirjassaan "Toxic Psychiatry" rauhoittavista lääkkeistä seuraavaa: "Niiden käyttö, kuten useimpien muidenkin psyykenlääkkeiden käyttö, aiheuttaa juuri niiden oireiden lisääntymistä, joita niiden väitetään parantavan."

        Niin sanotut neuroleptit (psykoosilääkkeet eli jakomielitautiin ja masennukseen käytetyt lääkkeet) ovat kaikkein vaarallisimpia; niitä ovat esimerkiksi ketiapiini, klorpromatsiini, flufenatsiini ja haloperidoli. Nämä lääkkeet aiheuttavat tuskaisuutta, eivät mielenrauhaa. Ne lamaavat ihmisen ajattelu- ja toimintakykyä. Se ei ole hoitoa vaan vammauttamista ja tuhoamista. Henkilöltä häviävät niin hyvät kuin huonot persoonallisuuspiirteet. Hän kuolee pystyyn. Nämä lääkkeet aiheuttavat psyykenlääkkeistä kaikkein eniten aivovaurioita.

        Psykiatrian professori Conrad Swartz sanoo: "Viedessään pois psykoottista levottomuutta neuroleptit lamaavalla vaikutuksellaan tylsistyttävät persoonallisuuden hyvä piirteitä, kuten aloitekykyä, tunneherkkyyttä, intoa, seksikkyyttä, pirteyttä ja käsityskykyä - - Lisäksi tulevat sivuvaikutuksina mm. tahdosta riippumattomat liikkeet, jotka ovat pysyviä ja ovat siten merkki aivovauriosta."

        Robert Whitaker sanoo kirjassaan "Mad in America": ”Neuroleptien on havaittu aiheuttavan häkellyttävän suuren määrän patologisia (sairaalloisia) muutoksia aivoissa". Psykoosilääkkeet aiheuttavat maanista ja joskus väkivaltaista käytöstä sekä hoidon aikana että varsinkin lääkettä lopetettaessa. Yhdysvalloissa on alettu kiinnittää huomiota siihen (esim. Mental and Physical Disability Law Reporterin raportti 1985), että näiden lääkkeiden antaminen vasten tahtoa saattaa rikkoa ihmisoikeuksia, koska (em. raportin mukaan) "psykoosilääkkeillä on kyky vaikuttaa vakavasti ja pysyvästi henkilön kykyyn ajatella ja kommunikoida". Psykiatri Breggin sanoo, että käyttämällä aivovaurioita synnyttäviä lääkkeitä "psykiatria on synnyttänyt maailmaan hermostollisten sairauksien pysyvän epidemian, joka koskee 1-2 miljoonaa ihmistä joka vuosi."

        Useissa tapauksissa aivovaurio ilmenee ns. tardiivina dyskinesiana (tardiivi = myöhäinen; dyskinesia = epänomaalit lihasliikkeet), pysyvänä tilana, jossa esiintyy tahdottomia liikkeitä mm. huulissa, kielessä, leuassa, sormissa, varpaissa ja muissa ruumiinosissa. Tällaisia lääkityksen uhreja ovat ne, joita näkee kaduilla ja joilla esiintyy naaman vääntelyä, laahustamista, vapinaa, nykinää ja muita tahdottomia liikkeitä. Heidät on "lääkitty" vammautuneiksi. Myös aivojen korkeammat toiminnot tuhoutuvat, jolloin syntyy dementia. Ihminen tuhotaan ja hän elää "kuolleena".


      • Tri.1
        Tri. kirjoitti:

        Psyykenlääkkeet ovat vahingollisia ja hyödyttömiä ja aiheuttavat pysyviä aivovaurioita.

        Masennuslääkkeistä brittiläinen psykiatri A. Stanway on joutunut toteamaan (kirjassa Overcoming Depression): "Jos masennuslääkkeet todella olisivat niin tehokkaita kuin väitetään, niin varmasti niiden määrä, jotka joudutaan ottamaan sairaalaan masennuksen vuoksi, olisi laskenut niiden parinkymmenen vuoden aikana, jolloin niitä on ollut saatavilla. Valitettavasti näin ei ole käynyt - - Monet tutkimukset ovat osoittaneet, että ns. trisyklisten masennuslääkkeiden ja lumelääkkeiden (so. ”lääkkeiden”, jotka eivät sisällä vaikuttavaa ainetta) teho on suurin piirtein sama, ja joissakin tutkimuksissa on jopa havaittu, että lumelääkkeet ovat tehokkaampia.”

        Psykiatrian professori R. Adams kuvaa taustaa sille, että lääkehoidon sijaan masennuksen hoitoon etsitään muita keinoja. Syyksi hän sanoo: "Ehkä on petytty masennuslääkkeisiin. Ei ole löydetty lääkettä, joka olisi hoidollisesti 30 vuotta vanhaa imipramiinia (yksi trisyklinen masennuslääke) parempi, ja uusimmat valmisteet joko ovat tehottomampia tai myrkyllisempiä kuin vanhat lääkkeet."

        Psykiatri Peter Breggin sanoo kirjassaan "Psychiatric Drugs: Hazards to the Brain" ("Psyykenlääkkeet: riskejä aivoille"): "Tärkein huomio, joka on tehtävä eniten käytetyistä masennuslääkkeistä, on se, että niillä ei ole mitään nimenomaan masennusta vähentävää vaikutusta. Kuten psykoosilääkkeet, joiden läheisiä sukulaisia ne ovat, ne ovat erittäin myrkyllisiä hermostolle ja vaurioittavat aivoja, ja ne saavuttavat vaikutuksensa lamaamalla normaalia aivotoimintaa".

        Myöskään ns. rauhoittavat lääkkeet eivät paranna mitään vaan ovat nekin vain aivoja vahingoittavia lääkkeitä. Esim. Halcion-merkkinen lääke tuottaa muistin heikkenemistä, masennusta ja vainoharhaisuutta. Edellä mainittu psykiatri Breggin sanoo kirjassaan "Toxic Psychiatry" rauhoittavista lääkkeistä seuraavaa: "Niiden käyttö, kuten useimpien muidenkin psyykenlääkkeiden käyttö, aiheuttaa juuri niiden oireiden lisääntymistä, joita niiden väitetään parantavan."

        Niin sanotut neuroleptit (psykoosilääkkeet eli jakomielitautiin ja masennukseen käytetyt lääkkeet) ovat kaikkein vaarallisimpia; niitä ovat esimerkiksi ketiapiini, klorpromatsiini, flufenatsiini ja haloperidoli. Nämä lääkkeet aiheuttavat tuskaisuutta, eivät mielenrauhaa. Ne lamaavat ihmisen ajattelu- ja toimintakykyä. Se ei ole hoitoa vaan vammauttamista ja tuhoamista. Henkilöltä häviävät niin hyvät kuin huonot persoonallisuuspiirteet. Hän kuolee pystyyn. Nämä lääkkeet aiheuttavat psyykenlääkkeistä kaikkein eniten aivovaurioita.

        Psykiatrian professori Conrad Swartz sanoo: "Viedessään pois psykoottista levottomuutta neuroleptit lamaavalla vaikutuksellaan tylsistyttävät persoonallisuuden hyvä piirteitä, kuten aloitekykyä, tunneherkkyyttä, intoa, seksikkyyttä, pirteyttä ja käsityskykyä - - Lisäksi tulevat sivuvaikutuksina mm. tahdosta riippumattomat liikkeet, jotka ovat pysyviä ja ovat siten merkki aivovauriosta."

        Robert Whitaker sanoo kirjassaan "Mad in America": ”Neuroleptien on havaittu aiheuttavan häkellyttävän suuren määrän patologisia (sairaalloisia) muutoksia aivoissa". Psykoosilääkkeet aiheuttavat maanista ja joskus väkivaltaista käytöstä sekä hoidon aikana että varsinkin lääkettä lopetettaessa. Yhdysvalloissa on alettu kiinnittää huomiota siihen (esim. Mental and Physical Disability Law Reporterin raportti 1985), että näiden lääkkeiden antaminen vasten tahtoa saattaa rikkoa ihmisoikeuksia, koska (em. raportin mukaan) "psykoosilääkkeillä on kyky vaikuttaa vakavasti ja pysyvästi henkilön kykyyn ajatella ja kommunikoida". Psykiatri Breggin sanoo, että käyttämällä aivovaurioita synnyttäviä lääkkeitä "psykiatria on synnyttänyt maailmaan hermostollisten sairauksien pysyvän epidemian, joka koskee 1-2 miljoonaa ihmistä joka vuosi."

        Useissa tapauksissa aivovaurio ilmenee ns. tardiivina dyskinesiana (tardiivi = myöhäinen; dyskinesia = epänomaalit lihasliikkeet), pysyvänä tilana, jossa esiintyy tahdottomia liikkeitä mm. huulissa, kielessä, leuassa, sormissa, varpaissa ja muissa ruumiinosissa. Tällaisia lääkityksen uhreja ovat ne, joita näkee kaduilla ja joilla esiintyy naaman vääntelyä, laahustamista, vapinaa, nykinää ja muita tahdottomia liikkeitä. Heidät on "lääkitty" vammautuneiksi. Myös aivojen korkeammat toiminnot tuhoutuvat, jolloin syntyy dementia. Ihminen tuhotaan ja hän elää "kuolleena".

        Em. Breggin toteaa: "Neuroleptit ovat erittäin myrkyllisiä lääkkeitä; ne ovat myrkyllisiä monille kehon elimille. Ne ovat erityisen voimakkaita hermomyrkkyjä, ja usein ne aiheuttavat pysyvän aivovaurion - tardiivi dyskinesia voi kehittyä matalilla annoksilla jo lyhytaikaisen käytön jälkeen - tardiiviin dyskinesiaan liittyvä dementia (korkeampien aivotoimintojen heikkeneminen) on palautumaton - - Harvoin olen tuntenut itseni surullisemmaksi tai kauhistuneemmaksi kuin havaitessani psykiatrian välinpitämättömyyden sen todistusaineiston edessä, että hoitaessaan ihmisiä neurolepteillä psykiatria aiheuttaa palautumattomia lobotomiavaikutuksia, psykoosia ja dementiaa miljoonille potilaille."

        Neuroleptit voivat aiheuttaa myös ns. toksisen reaktion, jossa potilas saa kuumetta ja tulee sekavaksi, kiihtyneeksi ja jäykäksi, ja esim. USA:ssa siihen on kuollut yli 100 000 ihmistä.

        Ns. "uudemmat psykoosilääkkeet", "atyyppiset lääkkeet" ovat nekin vaarallisia. Ne aiheuttavat kouristuksia, liiallista turtumista, kuolaamista, ummetusta, virtsaamisvaikeuksia, painonnousua, hengitysvaikeuksia, sydänkohtauksia ja joskus äkillisen kuoleman. Veressä ne aiheuttavat valkosolujen katoa, joka voi johtaa kuolemaan.

        Em. professori Abrams sanoo, että trisykliset masennuslääkkeet ovat klorpromatsiinin (neurolepti) johdannaisia. Psykiatri Breggin toteaa, että "masennuslääkkeet ovat neuroleptejä valepuvussa". Niinpä psykiatri Mark Gold toteaa, että masennuslääkkeetkin voivat aiheuttaa tardiivia dyskinesiaa (The Good News About Depression, s. 259).

        On väitetty, että niin masennuslääkkeitä, rauhoittavia lääkkeitä kuin psykoosilääkkeitäkin voidaan käyttää unilääkkeinä. Kuitenkin niiden vaikutus on se, että ne estävät sen univaiheen, jossa näemme unia. Juuri tämä uni on ihmiselle tärkeä. Kaikki psyykenlääkkeet tuhoavat sen, ja ihminen alkaa todellisen unen puutteessa kärsiä ja lamautua. Pitkään käytettynä psyykenlääkkeet synnyttävät sen vuoksi jopa aistiharhoja, joita lääkitään uusilla lääkkeillä.

        Psyykenlääkkeet ovat hermostolle myrkyllisiä, ja siksi ne aiheuttavat esimerkiksi sellaisia oireita kuin suun kuivumista, näön hämärtymistä, sekavuutta, huimausta, uneliaisuutta, ajattelun vaikeutumista, kuukautishäiriöitä, virtsaamisvaivoja ja rytmihäiriöitä. Nämä ovat näiden lääkkeiden vaikutuksia, eivät "sivuvaikutuksia", kuten usein sanotaan.

        Lisäksi psykiatrit eivät tiedä, kuinka heidän määräämäänsä lääkkeet toimivat biologisesti. Psykiatrian professori Maxmen sanoo: "Ei tiedetä, kuinka psyykenlääkkeet toimivat". Kokemus on osoittanut, ja kuinka muuten voisi ollakaan, että psyykenlääkkeet vaikuttavat vaurioittamalla aivoja aivan yleisesti ja kauttaaltaan, joka kohtaa ja joka toimintoa. Yksikään psyykenlääke ei vaikuta vain johonkin tiettyyn "oireeseen" vaan koko hermostoon. Kuten aiemmissa yhteyksissä on todettu, minkään psyykkisen sairauden takana ei ole fyysistä syytä!

        Psykiatri Breggin sanoo: "Mikään ei ole vahingoittanut yksilön elämän laatua nykyisessä yhteiskunnassa enempää kuin se väärä luulo, että ihmisen kärsimykset aiheutuvat biologisista ja geneettisistä syistä ja että ne voidaan poistaa lääkkeillä tai sähköshokilla - - Jos haluan tuhota jonkun elämän, sanoisin hänelle, että biologinen psykiatria on oikeaa, että ihmissuhteet eivät merkitse mitään, että ei ole vaihtoehtoja ja että tunteita ja käyttäytymistä hallitsevat vialliset aivot. Jos tahtoisin heikentää henkilön kykyä luoda empaattisia, rakastavia ihmissuhteita, määräisin hänelle psyykenlääkkeitä, jotka kaikki tylsistyttävät korkeimpia psykologisia ja henkisiä toimintoja".

        Psyykkisten sairauksien takana ei ole elimellisiä syitä, joten lääketieteellisesti psyykkisiä sairauksia ei ole olemassa.

        Psykiatrit ja lääkehallintoviranomaiset ovat uhka koko kansalle.


      • kuuppa jumissa

        Jep, skitsofrenia korreloi matalamman iq:n kanssa.
        Toisaalta jo therman aikoinaan havaitsi että korkea (3sd ja yli) lapsuus iq korreloi myöhemmän sopeutumattomuuden kanssa, joka saattaa näkyä mielenterveysongelmina.


      • Ruma mieli
        kuuppa jumissa kirjoitti:

        Jep, skitsofrenia korreloi matalamman iq:n kanssa.
        Toisaalta jo therman aikoinaan havaitsi että korkea (3sd ja yli) lapsuus iq korreloi myöhemmän sopeutumattomuuden kanssa, joka saattaa näkyä mielenterveysongelmina.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaunis_mieli

        Tämä siis poikkeus(ko)?

        Sanotaan, että tyhmästä ei ole hulluksi, koska hulluus vaatii mielikuvitusta ja älliä.


      • PetE167
        kuuppa jumissa kirjoitti:

        Jep, skitsofrenia korreloi matalamman iq:n kanssa.
        Toisaalta jo therman aikoinaan havaitsi että korkea (3sd ja yli) lapsuus iq korreloi myöhemmän sopeutumattomuuden kanssa, joka saattaa näkyä mielenterveysongelmina.

        Katsos kun skitsofreenikko tajuaa ettei älykkyystesteissä ole mitään järkeä, niin miksi edes olla looginen moisessa. Nehän ovat tylsiä...


      • Vähissä ovat
        kuuppa jumissa kirjoitti:

        Jep, skitsofrenia korreloi matalamman iq:n kanssa.
        Toisaalta jo therman aikoinaan havaitsi että korkea (3sd ja yli) lapsuus iq korreloi myöhemmän sopeutumattomuuden kanssa, joka saattaa näkyä mielenterveysongelmina.

        3sd, eli yli 160, aika vähiin käy sellaset ;)


    • Psykiatr. yo

      Teetä itsellesi lobotomia, se vasta tyhmentää! Mutta sitten et enää huomaa sitä etkä mieti turhia.... on täällä sitten kusipäisiä kysymyksiä... ja kysyjiä!

    • Varttihullu

      Ei tarvi olla mikään Sherlock, että tietää miten paljon pas-kaa tähän ketjuun tulee.

    • foolonthehillll

      Mulla skitsoaffektiivinen häiriö, ihan normaalieloa, lääkitys toimii. Psykoosissa viimeksi v 2004, sen jälkeen nothing. En tunne , että olisin tyhmentynyt. Tuossa joku "tohtori" kertoi lääkityksen syövän aivokapasiteettia 10 % / vuosi. Jassoo , en usko

      • Psykiatr. yo

        Joo, täällä on paljon "omatekoisia" tohtoreita! Kuka hyvänsä osaa netistä suoltaa lääketieteellistä tekstiä hienoine termeineen. tässäkin nämä pari "tohtoria" paljastivat tyhmyytensä jopa näin ammattia opiskelevalle viljelemällä ylisanoja ja sitten toisekseen koettivat tunkea mukaan ammattitermejä, jotka olivat muuten oikein, mutta paikka väärä :)


      • Yo Yo itselles
        Psykiatr. yo kirjoitti:

        Joo, täällä on paljon "omatekoisia" tohtoreita! Kuka hyvänsä osaa netistä suoltaa lääketieteellistä tekstiä hienoine termeineen. tässäkin nämä pari "tohtoria" paljastivat tyhmyytensä jopa näin ammattia opiskelevalle viljelemällä ylisanoja ja sitten toisekseen koettivat tunkea mukaan ammattitermejä, jotka olivat muuten oikein, mutta paikka väärä :)

        Pääasia että yrittää.


    • Hope nopee

      Tottahelvatassa skitsofrenia tyhmentää.....koska et voi enää koskaan tietää mikä on totta ja mikä ei...ja aatteleppa sitä mitä läheisesi joutuu kuulemaan suustasi (täyttä hulluutta) eli sitten kun parannut skitsostasi voit sanoa että suhunkin vois EHKÄ uskoa...jos et sitte ala vaahtoomaan ja vaadi uskomaan hulluuteesi....

    • nääonjärkkyjä

      En enää lue näitä postauksia, aivan järkkyjä. Ahdistus ja masennus aiheuttaa lamaannusta, ei skitsofrenia. Menkää itseenne provon keksijät, ja maksakaa veronne.

    • skits

      pillereiden ja saiauden sijaan se ikä enemmänkn tyhmentää...olen kuntoutunut skitso.

      • Liirum laarum

        Ompa aktiivinen ketju. Sitä tilanne tajua ei kyllä ole täällä palstalla juuri kellään. Mutta tämähän onkin anonyymi ketju, jossa harva varmaan pitkään pohtii kirjoituksiaan. Omasta puolestani voin sanoa olevani asiallinen ja rauhallinen, enkä ollenkaan harhainen. Kiitos lääkkeiden. Tiedän myös kuka olen. Asiat kasvattavat ja ihmisestä tulee enemmän oma itsensä. En sano, että se olisi helppoa sairauden kanssa. Sitä paitsi suuri osa parantuu kokonaan muutamassa vuodessa.


    • ....................

      Kyllä skitsofrenia pitkässä juoksussa aiheuttaa älyllisten kykyjen laskua. Mitä enemmän sairastaa psykooseja, sitä enemmän voi taantua kerta kerralta. Ennen nykyaikaisia hoitomenetelmiä ja lääkkeitä osa skitsofreenikoista joi kuravettä rapakoista tähän aikaan vuodesta. Nykyisin se on enää harva näky, mutta kyllä näitäkin surullisia kohtaloita vielä on.

      • Skitsoturku

        Moni juo kuravetta hanasta, kuten turkulaiset.


      • hirvee mustakuontalo

        Onneksi täällä, kuten ed.postaus (ei edes todellisuutta), ei saa tietää kuka kirjoittelee näitä p..skajuttujaan. Luultavasti moni näistä kirjoittajista on häiriintynyt. Edellinenkin piste....kirjoittaja kirjoittaa pelkkää sontaa. Mitään tyhmenemistä ei skitsofreemikoilla tapahdu sen enempää kuin vatsahaavakroonikolla. Juoppo se vasta tyhmenee. Aivojen rakenne muuttuu alkoholin takia. Aivoissa voidaan ruumiinavauksessa nähdä eroja rakenteessa. Alkoholistin ajatteluun ja tunne-elämän vaurioihin on suuremmat huolet, liittyen tuohon tyhmyyteen, kuin mihinkään hoidossa olevaan mielnterveyshäiriöön. Naisilla tulee viinan juomisesta, rajusta, pitkäaikaisia jopa elinikäisiä persoonallisuuden muutoksia ihmissuhteissa. Naiset leimautuvat helpommin kuin miehet. Lisäksi naisten seksuaaliasiat ovat helpommin katsottavissa moraalisesti epäilyttävämmiksi kuin miesten. En luottaisi yhteenkään äitiin, jolla on lapsia, joka on juonut ylimääräistä viinaa. Huhhuh. Lisäksi ulkonäkö ei säily normaalina.


      • nätillenäkemisiin
        hirvee mustakuontalo kirjoitti:

        Onneksi täällä, kuten ed.postaus (ei edes todellisuutta), ei saa tietää kuka kirjoittelee näitä p..skajuttujaan. Luultavasti moni näistä kirjoittajista on häiriintynyt. Edellinenkin piste....kirjoittaja kirjoittaa pelkkää sontaa. Mitään tyhmenemistä ei skitsofreemikoilla tapahdu sen enempää kuin vatsahaavakroonikolla. Juoppo se vasta tyhmenee. Aivojen rakenne muuttuu alkoholin takia. Aivoissa voidaan ruumiinavauksessa nähdä eroja rakenteessa. Alkoholistin ajatteluun ja tunne-elämän vaurioihin on suuremmat huolet, liittyen tuohon tyhmyyteen, kuin mihinkään hoidossa olevaan mielnterveyshäiriöön. Naisilla tulee viinan juomisesta, rajusta, pitkäaikaisia jopa elinikäisiä persoonallisuuden muutoksia ihmissuhteissa. Naiset leimautuvat helpommin kuin miehet. Lisäksi naisten seksuaaliasiat ovat helpommin katsottavissa moraalisesti epäilyttävämmiksi kuin miesten. En luottaisi yhteenkään äitiin, jolla on lapsia, joka on juonut ylimääräistä viinaa. Huhhuh. Lisäksi ulkonäkö ei säily normaalina.

        Alkoholia vuosia ja vuosikymmeniä nauttinut naisihminen ei ole kovin kaunis näky. Alkoholismi näkyy jo nelikymppisen ihmisen olemuksessa ja myös muissa ns. psyykkisissä toimintamalleissa. Katsokaa jotain henkilöä, joka on nuoresta alkaen vuosia vetänyt viinaa, onko ulkonäössäkin jotain huomattavissa. Se on samantekevää, häiritseekö ketään tai henkilöä itseään, mutta varmasti vaikuttanut on. Ajatteluunkin jättää monia 'vammoja', ajattelukin on siis psyykkisiin toimintoihin luettava osa-alue.


    • Täyttä pask*aa!

      Olen 35 vuotias mies ja sairastanut skitsofreniaa jo 20 vuotta eli teini-ikäisestä alkaen. Älykkyys osamäärä on normaalia paljon parempi. Ottaa päähän tollaset provoajat jotka yrittävät tosissaan väittää, että sairas ihminen = tyhmä tai huono ihminen. Toivottavasti tuollaiset eläimet itse joskus jää auton alle ja makaa letkuissa tai rullatuolissa lopunikänsä, minä voin tulla sitten kertomaan kuinka olen heikompaa ainesta ja kaikenlisäksi vielä tyhmäkin! Täysin sama asia, periaatteessa. Skitsofrenia on sairaus hei haloo!!!

      Valitettavasti olen kohdannut itsekin näitä eläimiä jotka tulevat kertomaan kuinka olen heikompaa ainesta jne jne jne. Todella sairasta! Ja toivonkin sydämeni pohjasta että nämä ihmiset joskus itse sairastuisi jotka solvaavat sairaita ihmisiä! Ei se teidänkään pintaliito elämänne loputtomiin kanna, kyllä joskus jotain sattuu, katsotaan sitten kuinka vielä on se ruma naama virneessä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • voi sinnuulevee kääp

        Jo joku solvaa ja vähättelee toista, sairasta tai tervettä, hänhän on häiriintynyt. Älä välitä. Kenenkään ei kannata välittää. Sitä paitsi häiriintynyt ihminen on joissain tapauksissa ihan sietämätön ja ilkeä. Se verran on mentaalipuolella voimavaroja, että toisissa tilanteissä peittelee ominaisuuksiaan. Niin se kuule on. Se ei muuta tosiasioita mihinkään. Ja jos aloittaja olisi jostain sattuman oikusta eräs nainen, jolla on itsellään häiriintynyt lapsi ja hän on häiriintynyt, niin on saakutin ruma, tyhmä ja vieläkin kieroutuneempi, kuin päälle päin heti voi nähdä. Ei kannata kenenkään loukkaantua. Näitä häiriintyneitä on hyvin monia.


      • Olet pölö

        Oletpa harhainen, kun luulet olavisi älykäs.


    • 14+17

      'Skitsofrenia' ei tyhmennä, mutta neuroleptit takuuvarmasti.

    • Ellisssa

      Ylläpidon provojuttuja. Älkää menkö lankaan!

    • ei tyhmennäää

      Ei se sairaus mitenkään tyhmennä vaan sairauden takia toiminta häiriintyy kun ei tule sitä ajatusta mitä pitäisi tehdä.Muut voivat tulkita asian erilailla.Yks tuttava on skitsofreenikko ja hänellä koulussa keskiarvo 9pintaa ja kävi kauppiksen ni se siitä tyhmyydestä.
      Alkoholia eikä huumeita ei käytä mutta lääkkeitä kylläkin joutuu syömään.Ehdotin hänelle että lisää kalan syöntiä kun kuulemma hyväksi.

    • tanotorvi

      Menkää käymään hullujenhuoneella ja sanokaa sitten, että sairaus ei tyhmennä.

    • BENDO7

      Kaikki flippaa joskus..kokemusta on jos valvoo 2 viikkoa putkeen ja ottaa olutta ni liskojen diskot o eessä. mut ne skitsot pittää vaa kärsiä. onneksi on keksitty bentsot!! :))(sydän)

    • 20056

      Säälittävää ylläpidolta nostaa tämä keskustelu etusivulle, kun kerää aivan väärää kohdeyleisöä tälle keskustelulle. Tietämättömiä ja omia mielipiteitään totuuksina jakavia idiootteja, joita kiinnostaa vain muiden satuttaminen ja mielen pahoittaminen.

      Ei, mikään mielisairaus ei tee kenestäkään automaattisesti tyhmää. Eritasoista skitsofreniaa löytyy lähipiiristäni useammalla, ja ihan normaaleja ihmisiä he ovat. Kokemusta on sekä paranoidisesta että hebefreniasta.

      • Hoh hoijaa

        Miten voit sanoa skitsofreenikosta, että "normaali"? Minulla on lähipiirissä yksi ja ei voi selkäänsä kääntää, että ei ole ostamassa tehdasta tai pidättämässä ryssien vakoojia.
        Mikään mahti ei silti ole estänyt häntä tuhlaamasta perheen omaisuutta, sillä hän todella vaikuttaa normaalilta ja onnistui puhumaan velkaa "loistaviin" liikeideoihinsa.
        Sittemmin tilanne rauhoittui, kun rahat olivat loppu ja potilas holhouksen alaisena.
        Nykyisin lääkittynä ei juuri enää liiku, eikä yritä ostella mitään.

        Tähän kannattaisi kiinnittää huomiota, sillä manian iskiessä potilas saa aikaan hirvittävän taloudellisen vahingon muutamassa päivässä, eikä kukaan ehdi edes huomaamaan, kunnes alkaa tulla puheluja tavarantoimittajilta.

        Vaikka kaupan saisi purettuakin, niin käsirahaa voi olla vaikea saada takaisin ja lentokoneen roudaaminen edestakaisin maksaa, kun suunniteltu kenttä ei jostain syystä valmistukaan.


      • väärä diagnoosi
        Hoh hoijaa kirjoitti:

        Miten voit sanoa skitsofreenikosta, että "normaali"? Minulla on lähipiirissä yksi ja ei voi selkäänsä kääntää, että ei ole ostamassa tehdasta tai pidättämässä ryssien vakoojia.
        Mikään mahti ei silti ole estänyt häntä tuhlaamasta perheen omaisuutta, sillä hän todella vaikuttaa normaalilta ja onnistui puhumaan velkaa "loistaviin" liikeideoihinsa.
        Sittemmin tilanne rauhoittui, kun rahat olivat loppu ja potilas holhouksen alaisena.
        Nykyisin lääkittynä ei juuri enää liiku, eikä yritä ostella mitään.

        Tähän kannattaisi kiinnittää huomiota, sillä manian iskiessä potilas saa aikaan hirvittävän taloudellisen vahingon muutamassa päivässä, eikä kukaan ehdi edes huomaamaan, kunnes alkaa tulla puheluja tavarantoimittajilta.

        Vaikka kaupan saisi purettuakin, niin käsirahaa voi olla vaikea saada takaisin ja lentokoneen roudaaminen edestakaisin maksaa, kun suunniteltu kenttä ei jostain syystä valmistukaan.

        Kuulostaa enemmänkin bipolaarin touhuiluilta. Maanisuudelta, joka tosin liittyy myös skitsofreniaankin.


    • sain ... kuulla oltavan ............. ajalla myrkyllisen maapallollisen tuotteita, syyllisyys näissä mailmalla eri nimillä kulkevista rikollisista, mitä muutakaan, elämä on Viisas ja Viisautta myös skitsofrenikoille... diagnostisoin/...

    • llllllllllllllllllll

      Sitä vanheneminen teettää..

    • mielenterveyshoitaja

      skitsofrenia ei tee tyhmemmäksi. Usein skitsofreenikot ovat jopa normaalia älykkäämpiä. Tietysti riippuuu vakavuudesta. Ajatusten kömpelyyttä ja hitautta esiintyy usein. On paljon skitsofreenikoita, jotka käyvät normaalissa työelämässa, mutta aika ajoin tulee vaikeampia kausia, jolloin hoitoa joudutaan terästämään, jopa osastohoito tulee kyseeseen. Ei missään nimessä kannata ajatella olevansa tyhmempi, vaikka on skitsofrenia. Skitsofrenia on vain sairaus, niin kuin joku muukin.

    • adams

      Om parempi olla kunnolla sekaisin kun siltä väliltä,ei tuu kukaan kyselemään miksei sulla oo naista?Toivotan onnea elämällesi siis paranemisiin.

    • juju duju

      on katsokaas onnistuminen onnistumiselta, avaimet ja lompakko kadonneina (rahaa pani menee ja menee toisenkin kerran, se oli se paljon ) ja asunto oli kysymyksessä (kitaran otetaulukko nurmella, elelin vielä Elviksen katoamisen jälkihuumassa Elvistä, tapaus 1 0,75 enemmän vajaan päälle, oli alkaneena ilta illalta Katkerolla iltaa kohti, voi arvailla jos olisi ollutkin normaali kehittymä n.30 iäisyyteen saakka se ei minun osaltani ja asuntojonokaan ei näes, kun poliisi ajan oloon sai mainituksi sopivalla "varttihullu" kyseiset henkilöstöt vuosikymmeniä yhdessä ja tässä jatkettiin samaa menoa, alcohol - seuraa, salaisimmat sexikokeilut, rahaa oli piillotella ja asunnossa oli perheen äidin nimissä (äiti on hyvä ihminen) rahaa katosi kerta kerralta ja alcohol ... parhaimman ongelmaan uusiutuvia uusiutuvia luonnonvaroja alcohol ... pahinta kyllä tulin omantunnontuskiin menneellä kuukaudella. en hakenut pahaa kenellekkään ja pahaa tihkui tilanne ja nyt sanon ehdottomuuteenne luottaen ...

    • aloittajalle tietoa

      "Moni skitsofreniaa sairastava kärsii erilaisista keskushermoston toiminnan häiriöistä eli neuropsykologisista vaikeuksista. Tavallisimpia näistä neuropsykologisista häiriöistä ovat vaikeudet keskittymisen ja tarkkaavaisuuden ylläpitämisessä, lyhytkestoisessa muistissa, tiedon vastaanottamisessa ja käsittelyssä sekä päätöksen teossa. Näiden neuropsykologisten vaikeuksien tunnistaminen on tärkeää ammatinvalinnan ja kuntouttamisen kannalta. Kaikki skitsofreniaa sairastavat eivät kuitenkaan kärsi näistä ongelmista, vaan osa sairastuneista on hyvin lahjakkaita ja luovia."

      • Anonyymi

        Lääkärit eivät ymmärrä, että jos on vuosikausia voimakkaan stressin alaisena (monilla on myös päihdehäiriö), niin totta kai siinä tulee lähimuistin ja keskittymisen häiriöitä. Yksi keskeinen syy tuolle stressille on myös hoito, joka lisää psykososiaalista kuormitusta ja monilla valmiiksi syrjäytyneillä skitsofreenikoilla (psykososiaaliset vaikeudet ovat monilla usein oireilun taustalla) pahentaa sosiaalista syrjäytymistä ja välttämiskäyttäytymistä (ns. negatiiviset oireet). Kun ei ole toimivia coping-keinoja, niin stressireaktiota ei pääse purkamaan ja se kroonistuu. Nämä idiootit diagnosoivat kuormituksen taudinkuvaksi, ja tekevät siitä ihmiselle kohtalonomaisen itseään toteuttavan ennusteen, jonka vuoksi ihmisen pitäisi rajoittaa omia ammatinvalintojaan. Sen sijaan, että yritettäisiin hoitaa juurisyitä, jotka aiheuttavat kuormitusta, jotta ihmisen keskittyminen ja lähimuisti paranisi. Ei ihme, ettei hoitotulokset parane jatkuvasta lääketieteen "kehityksestä" huolimatta. Heikkolahjaiset etuoikeutetut ääliöt, jotka eivät näe ihmisiä kokonaisvaltaisina yksilöinä vaan jonain kävelevinä etiologialtaan tuntemattomina tautiluokituksina, yrittävät hoitaa huono-osaisia ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaisia tukiverkostoja jotka puskuroisivat hoidon aiheuttamia haittoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkärit eivät ymmärrä, että jos on vuosikausia voimakkaan stressin alaisena (monilla on myös päihdehäiriö), niin totta kai siinä tulee lähimuistin ja keskittymisen häiriöitä. Yksi keskeinen syy tuolle stressille on myös hoito, joka lisää psykososiaalista kuormitusta ja monilla valmiiksi syrjäytyneillä skitsofreenikoilla (psykososiaaliset vaikeudet ovat monilla usein oireilun taustalla) pahentaa sosiaalista syrjäytymistä ja välttämiskäyttäytymistä (ns. negatiiviset oireet). Kun ei ole toimivia coping-keinoja, niin stressireaktiota ei pääse purkamaan ja se kroonistuu. Nämä idiootit diagnosoivat kuormituksen taudinkuvaksi, ja tekevät siitä ihmiselle kohtalonomaisen itseään toteuttavan ennusteen, jonka vuoksi ihmisen pitäisi rajoittaa omia ammatinvalintojaan. Sen sijaan, että yritettäisiin hoitaa juurisyitä, jotka aiheuttavat kuormitusta, jotta ihmisen keskittyminen ja lähimuisti paranisi. Ei ihme, ettei hoitotulokset parane jatkuvasta lääketieteen "kehityksestä" huolimatta. Heikkolahjaiset etuoikeutetut ääliöt, jotka eivät näe ihmisiä kokonaisvaltaisina yksilöinä vaan jonain kävelevinä etiologialtaan tuntemattomina tautiluokituksina, yrittävät hoitaa huono-osaisia ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaisia tukiverkostoja jotka puskuroisivat hoidon aiheuttamia haittoja.

        Et kai sie nyt tosissas väitä että syrjäytymisestä paranee syrjäytymällä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et kai sie nyt tosissas väitä että syrjäytymisestä paranee syrjäytymällä?

        Opettele lukemaan niin opit lukemaan.


    • Europeaviisumi 2014

      Paraneminen on menoa, voi vaikuttaa myöhemmällä iällä alkaneena sairas kehittelyy, aietta tästä emme voi muuta jatkaa, kohtuullistaminen, niin tapaus tapaukselta

      • neitsyyden menoo

        Nykyään sairaala ja tuottava laitos ovat olemattomia siinäpä se ja yksityistalouksien valtava valtioiden koneisto, mistä aihetta katsastaa oikeanlainen meno... kun kysymme parasta?


    • Jesus on estradilla

      Pyydän? Paraneminen? Pyydän aiheetta ja muutakin, olisi aihetta ettei se sairaana kirjautuminen iankaikkisuuteen olisi olemassa, sanoo asiantuntijat näinä aikoina kaikenlaisesta lääketeollisen huomioiden, paraneminen kysyy asiaa tuntevia ja rahaa, niin, siten voin tässä iässä arvioida mahdollisen paranemisen. Millaisilta kirouksista ja siunauksista paraneminen on kysymyksessä, millaisista asiaa puidaan oikeustapauksissa, pahanteossa/hyvänteossa ... kysyn osaltani, ettei se ole ihmisten vastattavissa, ylipäätään, tarkoitan olisi ollut oikein ja hyvin oleilla ja elää, se ei pois mahdottomalta näytävässä mailmamme tilassa, ... PARANEMINEN MY MONEY YES ... YOU CAN THAT

    • Totuus johtaa

      No "skitsofreniaan", "bipolariin", jne, käytetyt lääkkeet todellakin tyhmentävät. USA:ssa ja varmaan yhä enemmän myös Euroopassa ihmiset esimerkiksi yliopistoissa käyttävät ADHD-lääkkeitä sen vuoksi, että ne auttavat keskittymisessä ja muissa kognitiivisissa taidoissa. Neuroleptit toimivat juuri päinvastoin kuin nuo ADHD-lääkkeet, ne estävät dopamiiniin liittyvää signalointia! Ei kai mikään ihme, jos niitä lääkkeitä käyttävät ovat yleensä aika idiootteja.

    • Skitso on aina skits

      Jos mä vielä kirjoittaisin aiheesta omasta kokemuksesta.

      Ennen sairastumista luin paljon kirjoja, romaaneja jne. Sairastumisen jälkeen en ole juurikaan pystynyt lukemaan. Kirjat eivät vain tempaa mukaansa - enää.

      Opiskelin hulluna yliopistotasoisen tutkinnon. Ihan hyvin arvosanoin. Mutta en nauttinut opiskelusta. Aiemmista lukio-opinnoista olin nauttinut (ilman skitsofreniaa).

      Kannattaa käyttää aivojaan,

      Muistitestistä sain huonon tuloksen, mutta eipä se arkipäivää haittaa.

    • pii24

      Minä luen edelleenkin ja paljon. Ja jos skitsofreenikko ei aina jaksa keskittyä puhetoveriinsa johtuu se siitä, että keskustelukumppani on niin älyttömän tylsä. Omien ajatuksien kanssa vaan on mukavampaa kun kuunnella mekaanista löpinää ja tyhjänpäiväisyyksiä.

    • Anonyymi

      Olen skitso,olen kohdannut elämäni aikana monta skitsoa.Sanoisin,että se on yksilöllistä.Joillain voi olla vaikeampaa joillain ei,mutta kyllä kyse on paljon myös siitä kuinka paljon ihminen itse on motivoitunut oppimaan uusia asioita ja mietiskelemään ja tekemään juttuja.Kuten vaikka lukemaan kirjallisuutta,tietokirjallisuutta yms.Lääkkeet hidastavat ajattelua ja jos ei koskaan opiskele mitään uutta niin tietenkin se tyhmentää.Tyhmentää myös muita ihmisiä,joilla ei ole skitsofreniaa.Tämä on minun mielipiteeni,sinä saat olla eri mieltä jos haluat ;)

    • Anonyymi

      Skitsofrenia ei ole mikään elimellinen sairaus, joka itsessään tyhmentää ketään. NIin sanotuille kognitiivisille puutosoireille joita usein ilmenee skitsofreniadiagoosin saaneille on monta ilmeistä syytä. Yksi on dementoiva lääkitys, mutta myös erinäiset rajut sekavuustilat luonnollisesti alentavat kongitiivista suorituskykyä -muistia ja keskittymiskykyä sekä loogista ajattelua, koska niissä hermoverkostot järjestäytyvät uudelleen, monet muistot katoavat mielestä uusien tieltä ja voimakas ahdistus sekä mieleen tunkevat ahdistavat kokemuset vievät kapasitteettia painaa mieleen, keskittyä ja palauttaa mieleen asioita. Tämä ei tarkoita sitä, että suorituskyky lopullisesti laskisi, kysehän on lihasten kaltaisesta kyvystä, jota pitää harjoittaa tietyllä tavalla pitkäjänteisesti. Monet skitsofreenikot elävät sosiaalisesti syrjäytyneinä, ylilääkittyinä ja heillä on usein vakaviakin päihde- ja huumeaddiktioita, jotka sotkevat hermojärjestelmän toimintaa entisestään . Mitään skitsofreniaa itsessään ei edes olemassa, joten ei se voi aiheuttaa mitään tyhmentymistä vaan se konteksti ja tunnesäätelyn ja ajattelun tavat, jotka korostuvat skitsofreniadiagnoosin saaneilla ihmisillä ns. tyhmentää heitä. Toisaalta psykoottisista tiloista voi olla jotain hyötyäkin, eikä ohimenevä muistin ja keskittymiskyvyn heikkeneminen välttämättä kerro taantumisesta, vaan jopa kriisistä, joka mahdollistaa henkisen kasvun. Älykkyystesteissä mitattuna tämä taantumista ilmentävä sekavuustila voi oikein hoidettuna tuottaa paremmin organisoituneen persoonan, kuin mitä se oli ennen psykoosia. Kyse on vähän siitäkin, miten ongelmiinsa suhtautuu ja millaista apua niihin saa. Niin sanottu tyhmeneminen ei ohimenevänä ilmiönä välttämättä ole aina huono juttu -se voi liittyä tunnelukkojen purkautumiseen, ajattelun luovuuteen ja uusien oivallusten löytämiseen.

    • Anonyymi

      Juu mööööööäääööööhäääähh todistin

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe