Promilleraja, onko sopiva?

pienessä simassa

Mitä mieltä arvon suomi24 raati on tästä tämänhetkisestä 1.0 promillerajasta, onko se sopiva, vai tulisiko se laskea 0,5 promilleen kuten tieliikenteessä?

Mielestäni veneillessä on muka aina joskus juoda muutama bisse tai drinkki ja ottaa rennosti. Ja jos ilta sattuu menemään vähän pidemmän kaavan mukaan, muun aamulla uskaltaltaa kuitenkin lähteä jatkamaan matkaa. Tuollainen turha niuhottaminen vain aiheuttaisi lisää päänvaivaa veneilijöille ja niitä todellisia ruorijuoppoja se ei kuitenkaan vähentäisi.

57

580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Enolle 1, muille 0,5

      Ei olisi minulle mitään haittaa, vaikka olisi nollakin.

      Veneily on usein helppoa, mutta jos on ongelmia, ne vaativat skarppina olemista ihan eri tavalla kuin auton kanssa, jonka voi parkkeerata tien sivuun. Sitä ei voi tehdä veneelle, jonka moottori sammuu tai tulee blackout.

      Joillakin on tapana juoda räyhäviinaa, joka pieninä annoksina heikentää arvostelukykyä ja tekee aggressiiviseksi. Heille ei viina sovi ollenkaan ja erityisesti ei sovi veneillessä. Oma vaimo ja lapset ovat varmaan samaa mieltä.

      Jos pidettäisiin se 1 promille voimassa alle 5m pituisille väylien ulkopuolella kulkeville aluksille, joissa on vain yksi ihminen. Muille voisi olla alempi.

      • 5+3

        0,5 - 1,0 promilleissa joutuisi veneilemään kivikoissa ja avomerellä. Annetaan olla 1 promillessa kuten tähänkin asti. Ei edes suomalaisen lainsäädännön tarkoitus voi olla elämänvastaisuus.


      • hoahi

        Suurin osa kuolemaan johtaneista onnettomuuksista on juuri näillä alle 5m, väylien ulkopuolella, yksin. Eli ehkä juuri heiltä pitäisi rajaa laskea ja muuten antaa olla.


    • vertailua

      Yleistäen voi todeta seuraavaa:
      Tiellä ajetaan 100 km/h kokonaisuudessaan 20 metriä leveää väylää pitkin.
      Vesillä ajetaan 20 km/h noin 100 metriä leveää väylää.

      Sitten jos verrataan vielä liikennetiheyksiä, niin ...

      Eli ei ihan samoja vaatimuksia..
      joten ehkä myös tuo promilleraja voi olla eri..

      • Svenkku

        Juuri näin. Päiväsaikaan en näe ongelmaa, yöllä ehkä jonkin verran mikäli alla on nopea moottorivene ja järki juotu. Mutta ei se vielä yhdestä promillesta lähde, joten antaa rajan olla vaan.

        Onkos ketään palstan purjehtijaa muuten viime vuosina puhallutettu? Mv-aikoina sattui kerran juhannuksena omalle kohdalle, mutta 8 purjehdusvuoden aikana ei oo kertaakaan pysäytetty, vaikka viranomaisia menee kyllä ohi varsinkin Stadin edustalla harva se päivä.


      • Valvonta kohdallaan.
        Svenkku kirjoitti:

        Juuri näin. Päiväsaikaan en näe ongelmaa, yöllä ehkä jonkin verran mikäli alla on nopea moottorivene ja järki juotu. Mutta ei se vielä yhdestä promillesta lähde, joten antaa rajan olla vaan.

        Onkos ketään palstan purjehtijaa muuten viime vuosina puhallutettu? Mv-aikoina sattui kerran juhannuksena omalle kohdalle, mutta 8 purjehdusvuoden aikana ei oo kertaakaan pysäytetty, vaikka viranomaisia menee kyllä ohi varsinkin Stadin edustalla harva se päivä.

        Eihän nämä promillerajat purjehtijoita koske, hehän ovat eliittiporukkaa. Valvonnan kohteena ovat rahvaan veneilijät, jotka ovat palaamassa läheiseltä rantaterassilta pienellä perämoottoriveneellään.


      • seppomartti
        Valvonta kohdallaan. kirjoitti:

        Eihän nämä promillerajat purjehtijoita koske, hehän ovat eliittiporukkaa. Valvonnan kohteena ovat rahvaan veneilijät, jotka ovat palaamassa läheiseltä rantaterassilta pienellä perämoottoriveneellään.

        Suomessa olen puhaltanut x3 vaikken juurikaan purjehdi täällä. Muualla maailmalla en ole nähnut koskaan puhallutettavan eikä tunnu olevan kionnostava ongelma. Kertoo asenteista. Mikä on alkoholin vuoksi kolaroineiden tai hukkuneiden purjehtijoiden määrä kun pikkualukset ja moottoriveneet lasketaan pois?. Siitä kai pitäisi aloittaa arviointi.


      • Olen muuten samaa mieltä, mutta:

        >> Vesillä ajetaan 20 km/h noin 100 metriä leveää väylää.


      • jipad
        seppomartti kirjoitti:

        Suomessa olen puhaltanut x3 vaikken juurikaan purjehdi täällä. Muualla maailmalla en ole nähnut koskaan puhallutettavan eikä tunnu olevan kionnostava ongelma. Kertoo asenteista. Mikä on alkoholin vuoksi kolaroineiden tai hukkuneiden purjehtijoiden määrä kun pikkualukset ja moottoriveneet lasketaan pois?. Siitä kai pitäisi aloittaa arviointi.

        Suurin ongelma on soutuveneet/pienet veneet peräprutkulla, yksin mennään kovassa humalassa verkkoja kokeilemaan ja tiputaan veteen.

        Enpä myöskään usko 0-1.0 promillen olevan syynä moottoriveneiden kolarointiin, kyllä puhutaan paljon kovemmista promilleista silloin.

        Tiedän kyllä, muutaman tapauksen, että purjeveneestä on kaveri horjahtanut ja tippunut humalassa jonkkaan. Purjeveneessä myös vaaditaan riskialttiimpaa kansityöskentelyä ja manoveerit ovat haastavampia kuin pelkkä ratin pyörittely.

        Purjeveneellä koneella ajettaessa(5-7kn) promilleraja voisi olla vaikka 2.0.


      • kukkahattusetä
        seppomartti kirjoitti:

        Suomessa olen puhaltanut x3 vaikken juurikaan purjehdi täällä. Muualla maailmalla en ole nähnut koskaan puhallutettavan eikä tunnu olevan kionnostava ongelma. Kertoo asenteista. Mikä on alkoholin vuoksi kolaroineiden tai hukkuneiden purjehtijoiden määrä kun pikkualukset ja moottoriveneet lasketaan pois?. Siitä kai pitäisi aloittaa arviointi.

        Asiasta on keskusteltu enemmän sillolin kun erittäin juopunut formulakuski antoi erittäin tehokkaan veneen erittäin juopuneen kaverinsa kuljettamaksi, tosin siitä, kumpi oikeasti oli kuskina on kuultu vain hengissä selvinnyttä ja erittäin huonomuistista osapuolta.

        Sen verran huono viinapää on meikäläisellä etten juo mitään "väsyttävää" koko päivänä jos jossain kohtaaa päivää lähden autoilemaan, veneilemään tai operoimaan työkoneita (lähinnä moottorisahaa).

        Melojat tietävät välttää salakavalia terdepromilleja myös melonnan aikana: Alkoholi nopeuttaa huomattavasti hypotermiaa.

        Nollatoleranssi siis meilläpäin. Mutta kun on melonta,- purjehdus- tai metsätyöpäivän jälkeen käynyt saunassa niin kyllä olutpullon korkinsihahdus on musiikkia korville.


      • hupihh
        kukkahattusetä kirjoitti:

        Asiasta on keskusteltu enemmän sillolin kun erittäin juopunut formulakuski antoi erittäin tehokkaan veneen erittäin juopuneen kaverinsa kuljettamaksi, tosin siitä, kumpi oikeasti oli kuskina on kuultu vain hengissä selvinnyttä ja erittäin huonomuistista osapuolta.

        Sen verran huono viinapää on meikäläisellä etten juo mitään "väsyttävää" koko päivänä jos jossain kohtaaa päivää lähden autoilemaan, veneilemään tai operoimaan työkoneita (lähinnä moottorisahaa).

        Melojat tietävät välttää salakavalia terdepromilleja myös melonnan aikana: Alkoholi nopeuttaa huomattavasti hypotermiaa.

        Nollatoleranssi siis meilläpäin. Mutta kun on melonta,- purjehdus- tai metsätyöpäivän jälkeen käynyt saunassa niin kyllä olutpullon korkinsihahdus on musiikkia korville.

        Se on ihan hyvä periaate, mutta promillerajan laskeminen 1.0--->0.5, tuskin auttaa poistamaan tätä erittäin nopean veneen ja erittäin juopuneen kuskin ongelmaa..

        Se lähinnä tarkoittaa sitä, ettet voi nauttia muutamia drinkkejä leppoisasti saaristossa cruisaillessasi.

        Hyvä sääntö olisi, että kukaan veneessä olijoista ei saa olla yli promillen humalassa.


      • Bossu
        hupihh kirjoitti:

        Se on ihan hyvä periaate, mutta promillerajan laskeminen 1.0--->0.5, tuskin auttaa poistamaan tätä erittäin nopean veneen ja erittäin juopuneen kuskin ongelmaa..

        Se lähinnä tarkoittaa sitä, ettet voi nauttia muutamia drinkkejä leppoisasti saaristossa cruisaillessasi.

        Hyvä sääntö olisi, että kukaan veneessä olijoista ei saa olla yli promillen humalassa.

        Tarkalleen ottaen muutamia drinkkejä ei tiukempi laki kieltäisi. Laskurin mukaan minun painoiseni mies (100kg) saa juoda 15 tölkkiä olutta 10 tunnin veneilyn aikana, eikä olisi hetkeäkään laittomassa kunnossa (1,0 promillea). Omasta mielestäni en olisi tuolla juomisella hetkeäkään veneilykunnossa, paitsi ehkä ekan puoli tuntia. Jos jättäisi tuosta joka toisen tölkin pois, olisin rajan 0,5 alla koko ajan, ja ehkä vielä veneilykunnossa, joskaan en itse noin paljon joisi nykyiselläkään lailla. Ja samat viinat saisin siis juoda, ajelin sitten hitaalla 7hv avofiskarilla tai 1000-heppaisella 15-metrisellä moottoriveneellä.


      • Vertailua
        Hakro kirjoitti:

        Olen muuten samaa mieltä, mutta:

        >> Vesillä ajetaan 20 km/h noin 100 metriä leveää väylää.

        Huomasitko alussa sanan yleistäen.


    • 34ft

      Itse en kyllä uskalla edes ajatella että (0,2-1 prom) humalassa sovittaisin venettä laituriin satamassa. Tosin tuokin on henkilöstä kiinni kuinka alkoholi vaikuttaa, kait...

      Kyllä sitä klo 12 oluen ja ehkä toisenkin (lämpimänä päivänä) merellä voi ottaa mutta
      että alkaisi oikein juomalla juomaan... huh

      • aitosta

        Menisi varmaan paremmin, jos noin paljon jo ajatuskin jännittää. Ehkä ei vaimollekaan tulisi huudettua sitä hyppääperkelettä niin helposti.

        Jos tosiaan alkoholi vaikuttaa niin pahasti, ettei 0.2 prommillessakaan edes voi kuvitella manoveeraavansa alusta, niin on tosiaan parempi jättää alko kokonaan pois.


    • gh34

      Olen aloittajan kanssa samoilla linjoilla.

      Niin on myös lainsäätäjämme. Parin vuoden takaisen venelehden kannessakin oli vielä varmana tietona, että raja laskee. Lopullinen (?) päätös oli kuitenkin ettei laske ja perustelutkin olivat oikein järkeenkäypiä. Eli että eivät säädä lakientiukennuksia, joihin ei ole todellisia perusteita.

      1 promille on hyvä raja. Ei tarvitse nipottaa, mutta ei voi kännätäkään.

      Minua on puhallutettu parin vuoden aikana 2 krt Päijänteellä HT-veneellä ja kerran Hangosta ulostullessa purkkarilla, kun oli vielä kone päällä. Tuo tapahtui regatan jälkeisenä päivänä. Venepäiviä vuodessa 60-85.

      Autoilupäiviä n. 200 päivää vuodessa ja viimeksi puhallutettiin 7v sitten Hangosta maanteitse poistuessa regattasunnuntaina.

    • 19+4

      Lähtökohtaisesti kaikkien rajoitusten ja kieltojen tulisi perustua faktoihin kiellettävän asian vaarallisuudesta/haitallisuudesta. Toisin sanoen siis pitää kysyä, miksi jokin pitäisi kieltää, ei sitä, miksi jonkin pitäisi olla sallittua.

      Mitään näyttöä ei ole siitä, että 0,5-1,0 promillen kipparit olisivat ongelma. Siksi rajan alentamiselle ei ole perusteita.

      Ihan mutu-pohjalta olen toisaalta sitä mieltä, että nykyinen raja on parempi kuin vanha 1,5. Väittäisin, että useimpien kohdalla pätee:
      -0,5 on sen verran alhainen, että se menee rikki kahdella keppanatuopilla
      -toisaalta silloin ollaan vielä täysin toimintakuntoisia ja selvästi alle yhden promillen rajan JA kykeneviä tajuamaan, että enempää ei kannata ottaa
      -1,5 on taas jo sen verran korkea, että harkintakyky alkaa jo heiketä ja hommaan voi tulla sellainen "kun on alkuun päästy, niin antaa mennä vaan" meininki.

      • hoiahaa

        Juuri näin. Aina verrataan Ruotsin 0-toleranssiin, mutta unnohdetaan, ettei se ole mikään ehdoton, vaan 0-0.99 promillen välillä viranomainen arvioi onko kuljettajan ajokunto heikentynyt ja tekee ratkaisut sen perusteella.

        Samoin Suomen lainsäädäntö mahdollistaa myös viranomaisen tuomitsemaan alle 1.0 promillen humalasta, mikäli kuljettajan ajokunto on selkeästi heikentynyt.

        Ammattiliikenteen promillerajaahan laskettiin 2012 1.0-->0.5 promilleen ja se olikin ihan suotavaa, tuskin kukaan toivoo suuren matkustaja-aluksen päällystön olevan 0.9 promillen humalassa.


      • Näin se menis
        hoiahaa kirjoitti:

        Juuri näin. Aina verrataan Ruotsin 0-toleranssiin, mutta unnohdetaan, ettei se ole mikään ehdoton, vaan 0-0.99 promillen välillä viranomainen arvioi onko kuljettajan ajokunto heikentynyt ja tekee ratkaisut sen perusteella.

        Samoin Suomen lainsäädäntö mahdollistaa myös viranomaisen tuomitsemaan alle 1.0 promillen humalasta, mikäli kuljettajan ajokunto on selkeästi heikentynyt.

        Ammattiliikenteen promillerajaahan laskettiin 2012 1.0-->0.5 promilleen ja se olikin ihan suotavaa, tuskin kukaan toivoo suuren matkustaja-aluksen päällystön olevan 0.9 promillen humalassa.

        Ruotsin systeemi olisikin erittäin hyvä: Silloin aurinkoisella säällä katiskaa nostava mökkiläinen ei olisi syytteessä promillen kännistä (vaikkakin suuressa hengenvaarassa itse) mutta kovaa ajavalta formulaveneilijältä tai seurueen kanssa purjehtivalta swan-kapulta voisi edellyttää suurempaa raittiutta.

        Viranomaisharkintaa voisi käyttää kun pohditaan sitä, onko muille aiheutunut vaaraa.


      • Bossu
        Näin se menis kirjoitti:

        Ruotsin systeemi olisikin erittäin hyvä: Silloin aurinkoisella säällä katiskaa nostava mökkiläinen ei olisi syytteessä promillen kännistä (vaikkakin suuressa hengenvaarassa itse) mutta kovaa ajavalta formulaveneilijältä tai seurueen kanssa purjehtivalta swan-kapulta voisi edellyttää suurempaa raittiutta.

        Viranomaisharkintaa voisi käyttää kun pohditaan sitä, onko muille aiheutunut vaaraa.

        Nykyisin ei soutuveneille ole promillerajaa, kunhan ne eivät tunge muiden sekaan. Mun mielestä pitäisi seurata Ruotsin mallia siinä, että jaettaisiin veneet kahteen ryhmään: ne, jotka saavat suurta vahinkoa muille jos törmäilevät, ja ne jotka eivät aiheuta. Isot, nopeat moottoriveneet olisivat tuossa vahinkoja aiheuttavassa ryhmässä ja hitaat moottoriveneet ja kaikki purjeveneet tuossa toisessa. Promillerajat ja ehkä jonkinlainen ajokorttikin säädettäisiin tuon jaottelun mukaan. Ruotsissakaan ei promilleraja ole kaikille sama, vaan se riippuu veneen nopeudesta ja koosta.


    • seppomartti

      Itse olen noudattanut 0-toleranssia vain yksinpurjehduksessa ja muulloin nauttinut aika riittävästä viini- ja olutvarastosta. Alkoholin kulutus Atlantin ylityksessä, kun puhaltamisen riskiä ei ole, on ollut 1,8 tölkkiä olutta JA lisäksi 0,3 L viiniä/ mies/ vrk. Kulutus on ollut säännöstelemätöntä eikä ole jakaantunut tasan miehistön kesken. Joskus on ollut naisia tai absolutisteja gastina eli toiset ovat nauttineet keskiarvoja enemmänkin. Yleensä alkoholijuomia on nautittu ruoan yhteydessä tai vapaavahdin aikana. Havaittavaa humalaa ei ole näkynyt ja kaikki ovat automaattisesti lopettaneet alkoholin käytön kun keli kovenee. En muista koskaan joutuneeni komentelemaan purjehduksen aikana lopettamaan alkoholin käyttöä. Tuolla alkoholimäärällä on pysytty ihan kohtuullisessa kisavireesäkin vaikkei promillemääristä ole tarkkaa tietoa. Jos ei parempaa tietoa ole purjehtijoiden onnettomuusriskistä niin promillerajan alentaminen on turhaa pohdiskelua.

      • kahviakahvia

        Tuo on hyvä systeemi jos veneellä on jaetut vahtivuorot - vahtivuoron päätteeksi voi toki ottaa lasillisen. En myöskään haluaisi kytäätä muiden juomista, mutta olisi aika selvä että itse vahtivuoroon mennessään olisi huomattavan pirteä, ravittu ja kahvitettu.


      • -Mika-

        Ja minä olen noudattanut (lähes) nollatoleranssia kaikilla siirtoreissuilla.

        Se lähes tarkoittaa esim sitä, että vahtivuoro on selvin päin. Aterioilla nautitaan viiniä ja /tai olutta, mutta ruokajuoman verran. Ja yövahti saa selkeässä kelissä lisätä kahviinsa hieman rommia... :) Mutta kännissä ei ole kukaan koskaan.

        On muuten mielenkiintoista nähdä, kuinka joku miehistön jäsen humaltuu yhdestä oluesta aika paljon, mutta vaan vartiksi... :) Sitä se alkoholin käytön vähentäminen reissussa tekee...

        Suomen vesillä ja suojaisessa saristossa on tilanne ihan toinen. Kun päivämatka on Hangosta Hiittisiin, niin saa siinä ottaa jonkun oluenkin. Tuskin koskaan kuoitenkaan yli sen nykyisen lain salliman maksimin, mutta joskus on varmaan menty lähelle.... kelin mukaan ja fiiliksen mukaan... kivaahan siellä on tarkoitus olla.


      • Mereenkö

        Jos juot vrk.ssa 1.8 tölkkiä. Mihin menee loput toisesta tölkistä?


    • kohtuudella kuppia

      Yksi promille on hyvä raja purjeveneissä. Omassa veneessäni ei ole rajoja alkoholin käytölle ole, mutta kohtuudessa pysytään aina.
      Tyypillisesti ennen lähtöä otamme yleensä lähtöoluet. Sitten on vuorossa purjeennosto-oluet ja koneensammutusoluet. Purjehtiessa tapanamme on juoda vendaoluet ja tasamailioluet. Spinnulla ajettaessa vastaavasti jiippioluet. Kokonaiskulutus on siis muutaman korin luokkaa per purjehtija per päivä.

      • 5687

        Meillä on ollut sama tolkunlinja, mutta lisäksi on otettu kovan kelin lähestyessä rohkaisuryypyt.


      • Ekstrana
        5687 kirjoitti:

        Meillä on ollut sama tolkunlinja, mutta lisäksi on otettu kovan kelin lähestyessä rohkaisuryypyt.

        Noiden lisäksi meillä MOB- kaljat. (Man over board)


    • 1,5 takaisin

      Rajan laskulle ei mitän perusteita. Tai, ehkä, että valtion sakkotulot kohenisi, poliisit ym kytät saisi enempi "passivuoroja".
      Jäitä hattuun Ruotsin mallin ihailijoille! Siellä oli ihan tolkku systeemi joku vuosi sitten (kännissä ei saanut olla, mutta selvää rajaa, eikä puhallustestitarvetta ollut). Nykyään yli 10 m vene tai max nopeus oliko se 15 solmua, raja on tiukka 0,2 prom. Ja sitä valvotaan innokkaasti ja byrokraattisesti. Ja krittiikki Ruotsissa on kova! Saas nähdä taipuvatko kansanedustajat tolkuntamaan tuota. Jälkeenpäin on selvinnyt, että tuo laki tekaistiin ja meni hieman vahingossa (tielain vanavedessä) läpi.

    • ei ehdi

      Minä aloitan kaljottelun heti kun on purjeet ylhäällä. Sitten juon koko ajan purjehduksen aikana, ja vielä määränpäässäkin. Purjehdus (varsinkin kilpa) on kuitenkin niin mukaansa tempaavaan, että tölkkien väliin jää niin pitkä "toipumisaika"
      että edes tuo 0.5 ei toteudu mulla koskaan.

      • gh34

        Vielä kun lisää että osa juomasta on kakkosta, ykköstä tai jopa alkoholitonta niin eipä tarvitse rajoittaa nesteytystä. Kun kesän alkuun sattuu sopiva Finkbrau-tarjous (esim. noin kympin/laatikko), niin siinäpä on oiva ja edullinen janojuoma.


    • urkkija

      Jokaisella huviveneilijällä tulisi olla vähintään 0,5 promillea _koko ajan_ ja ammattiliikenteessä vähintään 0,8. Paljon turvallisemman tuntuista liikkua vesillä pienessä hönössä ja kaikille samat säännöt!

    • lisää rikollisia

      Promillerajan lasku ei muuttaisi muuta kuin kriminaalien määrää vesillä. Monet nykyisin lainkuuliaiset kansalaiset sellaisiksi muuttuisivat. Olisiko rikollisuuden lisääntyminen tilastoissa ollenkaan hyvä juttu, ei minun mielestäni ainakaan. Turvallisuus ei kuitenkaan lisääntyisi.

    • Ei vaikutusta

      Jos lähdetään ajatuksesta, että promilleraja on suhteessa mahdolliseen vahinkoon, niin se pitäisi sitoa veneen maksimihenkilömäärään. Jos isä ryyppää, niin siinä on koko perhe vaarassa, vaikka olisivatkin hitaassa veneessä.

      Liikemäärä on nopeassa veneessä suurempi, mutta moottorivenettä on helpompi kuljettaa kuin purjevenettä. En osaa sanoa mihin suuntaan suurempi riski kallistuu, jos promillet lisääntyy. Riippuu varmasti kokemuksesta ja paikan tuntemuksestakin.

      Totuus on kuitenkin se, että vaikka yli 12m veneille määrättäisiin 0 promillea, sillä ei olisi vaikutusta turvallisuuteen. Ei tule mieleen yhtään onnettomuutta, jonkä syynä olisi 0-1 promillen välillä oleva maisti. Yli prommillea sen sijaan tulee useampikin, mutta niihinihän ei rajan lasku vaikuta.

    • ei kai

      Moottorivenettä helpompi kuljettaa kuin purjenettä???

      • Kuin saippua

        Luin sen purjevenepalstalta.
        Ovatten kaikki sitä mieltä että moottorivenettä on helppo kuljettaa, senkun kääntää vain rattia. Ja onhan se ainakin niin pitkään, kun liikutaan yhtä tahmeasti kuin purjeveneellä eli paljon alle runkonopeuden.


    • Naakelikoura

      Vanha 1,5 ‰ oli mukavan väljä raja. Rommi ja merenkulku on aina kuulunut yhteen.

    • Wanha skiglari

      Minusta nykyinen promilleraja on hyvä, enkä näe perusteita sen muuttamiseen, vaikka kukkahattutädit ja -sedät sitä ovat ehdotelleet jopa laskettavaksi nollaan. Ennen raja oli 1,5 promillea, joka monille oli kyllä liikaa, tosin ei kaikille kokeneille merikarhuille sekään. Ihan asiallista oli silloin kuitenkin rajaa laskea. Olisiko ollut joskus 80-luvulla, en muista tarkkaan milloin.

      Ongelma, niin vesillä kuin tieliikenteessäkin, ovat ne tapaukset, jotka vetävät sellaiset jyrkijärvilehto- tai jormareinikännit. Siis puhutaan täydestä umpitunnelista ja moninkertaisista promilleista. Heihin ei valitettavasti tunnu paljoa määräykset vaikuttavan. Onhan niitä ratistakin (jopa kymmeniä kertoja!) kärähtäneitä ja korttinsa jo kauan sitten menettäneitä, jotka vain huristelevat menemään. En tiedä mikä heihin auttaisi. Pakkohoito ja Antabus-kapseli ihon alle?

      Ei ihan kaikkea sentään kieltää tarvitse Suomessakaan. Puhaltamaan olen Stadin edustalla joutunut purjehtiessani viimeisen reilun 40 vuoden aikana ehkä 5-6 kertaa. Autoillessa useammin ja joskus Ruotsin puolellakin. Kerran odottelin Hevossalmen sillan avautumista (2 krt. tunnissa avautuu), kun poliisit tulivat viereen ja ämyrillä komensivat pysähtymään. Silta oli juuri aukeamassa ja sanoin heille, että enkö voisi puhaltaa sillan toisella puolella, kun enhän minä purkkarilla eidän nopeata moottorivenettään karkuun pääse, mutta, jos nyt jään puhaltamaan, en ehdi sillan ollessa auki ja saan odottaa toiset puoli tuntia. Eivät antaneet lupaa liikahtaa minnekään ja myöhästyin. Jos vaimo ei olisi ollut hillitsemässä, olisin kironnut kuuluvammin. Ja varmaan jotunut turvasäilöön:-)

      • Bossu

        Kukkahattutäti ja kukkahattutäti. Kyllä ainakin minua toisinaan mietityttää, onko vastaantulevan ison ja nopean veneen kippari ottanut yhden vai kymmenen olutta. Asenne monella on nyt se, että veneillessä saa ottaa. Ja vaikka jäisi kiinni, ei ajokortti mene. Minusta osana yleistä asennemuutosta voisi rajan alennus olla perusteltu isoille ja nopeille veneille. Lisäksi voisi kiinnijäädessä lähteä ajokortti.


      • Ei ole ajokorttia
        Bossu kirjoitti:

        Kukkahattutäti ja kukkahattutäti. Kyllä ainakin minua toisinaan mietityttää, onko vastaantulevan ison ja nopean veneen kippari ottanut yhden vai kymmenen olutta. Asenne monella on nyt se, että veneillessä saa ottaa. Ja vaikka jäisi kiinni, ei ajokortti mene. Minusta osana yleistä asennemuutosta voisi rajan alennus olla perusteltu isoille ja nopeille veneille. Lisäksi voisi kiinnijäädessä lähteä ajokortti.

        Veneilyssä ei ole veneajokorttia. Jos tarkoitat autonajokorttia niin sellaistakaan ei vaadita veneillessä. Miten ottaa pois jotain mitä ei ole?


      • Bossu
        Ei ole ajokorttia kirjoitti:

        Veneilyssä ei ole veneajokorttia. Jos tarkoitat autonajokorttia niin sellaistakaan ei vaadita veneillessä. Miten ottaa pois jotain mitä ei ole?

        Sen voi ottaa pois niiltä, joilla se on. Ei sinulla välttämättä ole rahaakaan, muttei se estä sakkoja.


      • Ei ole ajokorttia
        Bossu kirjoitti:

        Sen voi ottaa pois niiltä, joilla se on. Ei sinulla välttämättä ole rahaakaan, muttei se estä sakkoja.

        Silloin rangaistus samasta rikoksesta olisi toisille kovempi kuin toisille. Ei onnistu. Tietysti muutenkin tyhmä ajatus.


      • Bossu
        Ei ole ajokorttia kirjoitti:

        Silloin rangaistus samasta rikoksesta olisi toisille kovempi kuin toisille. Ei onnistu. Tietysti muutenkin tyhmä ajatus.

        Oletetaan, että ajat autolla humalassa. Jos sinulla on ajokortti, se otetaan sinulta pois. Jos sinulla ei ole ajokorttia, sitä ei oteta sinulta pois. Rattijuoppo ei saa ajaa autoa. Se toteutuu molemmilla.


      • 5+15
        Bossu kirjoitti:

        Kukkahattutäti ja kukkahattutäti. Kyllä ainakin minua toisinaan mietityttää, onko vastaantulevan ison ja nopean veneen kippari ottanut yhden vai kymmenen olutta. Asenne monella on nyt se, että veneillessä saa ottaa. Ja vaikka jäisi kiinni, ei ajokortti mene. Minusta osana yleistä asennemuutosta voisi rajan alennus olla perusteltu isoille ja nopeille veneille. Lisäksi voisi kiinnijäädessä lähteä ajokortti.

        Ajatus ajokortin poisotosta vesiliikennejuopumuksen yhteydessä on sikäli perin älytön, että asioilla ei ole yhteyttä.


      • Näin se vaan on
        Bossu kirjoitti:

        Oletetaan, että ajat autolla humalassa. Jos sinulla on ajokortti, se otetaan sinulta pois. Jos sinulla ei ole ajokorttia, sitä ei oteta sinulta pois. Rattijuoppo ei saa ajaa autoa. Se toteutuu molemmilla.

        Edelleenkin asia on niin että veneen kuljettamiseen ei tarvita auton ajokorttia. Näin se vaan on. Siksi rangaistus ei voi kohdistua sen poisottamiseen.


      • Sy Möwe
        5+15 kirjoitti:

        Ajatus ajokortin poisotosta vesiliikennejuopumuksen yhteydessä on sikäli perin älytön, että asioilla ei ole yhteyttä.

        Valitettavasti olet väärässä. On olemassa sellainen käsite kuten vastuuntunto ja sitä tarvitaan aivan yhtä paljon liikuttaessa tiellä tai vesillä.
        Jos on osoitettavissa ettei yksilö pysty yhteisesti hyväksyttyjen sääntöjen noudattamiseen vesiliikenteessä niin voidaan ajatella ettei hän ole oikeutettu kuljettamaan myöskään moottoriajoneuvoa.

        Yhteikunta voisi esittää tällä lailla selvästi tuntuvan paheksuntansa niille jäsenilleen, jotka eivät sopeudu pelisääntöjen noudattamiseen.
        Mielestäni nykyinen promilleraja on hyvä, sillä vastuunsa tunteva veneilijä ei sitä ylitä ja se jättää mahdollisuuden siirtää venettä saaren toiselle puolelle jos sääolot sitä vaativat - ilman rikokseen syyllistymistä.


      • Bossu
        Näin se vaan on kirjoitti:

        Edelleenkin asia on niin että veneen kuljettamiseen ei tarvita auton ajokorttia. Näin se vaan on. Siksi rangaistus ei voi kohdistua sen poisottamiseen.

        Tuollaista periaatetta ei laissa ole, vaan esimerkiksi päältäajettavan ruohonleikkurin ajamisesta kännissä voi menettää ajokorttinsa.


      • Ei voi menettää
        Bossu kirjoitti:

        Tuollaista periaatetta ei laissa ole, vaan esimerkiksi päältäajettavan ruohonleikkurin ajamisesta kännissä voi menettää ajokorttinsa.

        Ei voi. Autonajokortin voi menettää terveyssyistä tai ajokorttia edellyttävän ajoneuvon käyttöön liittyvästä rikoksesta tai rikkomuksesta, ei muuten. Toki jos sillä ruohonleikkurilla nyt lähtee ajamaan moottoritielle, niin ehkä sitten. Mutta kai se on sitten jo enempi tuo terveyssyy...

        Venettä käyttämällä ei voi mitenkään menettää autonajokorttia, tietenkään.

        Mistä näitä kaupunkitarinoita oikein riittää?


      • Nettitietoa
        Sy Möwe kirjoitti:

        Valitettavasti olet väärässä. On olemassa sellainen käsite kuten vastuuntunto ja sitä tarvitaan aivan yhtä paljon liikuttaessa tiellä tai vesillä.
        Jos on osoitettavissa ettei yksilö pysty yhteisesti hyväksyttyjen sääntöjen noudattamiseen vesiliikenteessä niin voidaan ajatella ettei hän ole oikeutettu kuljettamaan myöskään moottoriajoneuvoa.

        Yhteikunta voisi esittää tällä lailla selvästi tuntuvan paheksuntansa niille jäsenilleen, jotka eivät sopeudu pelisääntöjen noudattamiseen.
        Mielestäni nykyinen promilleraja on hyvä, sillä vastuunsa tunteva veneilijä ei sitä ylitä ja se jättää mahdollisuuden siirtää venettä saaren toiselle puolelle jos sääolot sitä vaativat - ilman rikokseen syyllistymistä.

        Tarinoiden tueksi saamme varmaankin kohta lukea esimerkin siitä, miten autonajokortti vietiin vesillä tapahtuneen rikkomuksen vuoksi?

        Ai, emmekö saakaan? Mutta ihan totta on, kun kerran on nettiin kirjoitettu?

        ;-)


      • Bossu
        Ei voi menettää kirjoitti:

        Ei voi. Autonajokortin voi menettää terveyssyistä tai ajokorttia edellyttävän ajoneuvon käyttöön liittyvästä rikoksesta tai rikkomuksesta, ei muuten. Toki jos sillä ruohonleikkurilla nyt lähtee ajamaan moottoritielle, niin ehkä sitten. Mutta kai se on sitten jo enempi tuo terveyssyy...

        Venettä käyttämällä ei voi mitenkään menettää autonajokorttia, tietenkään.

        Mistä näitä kaupunkitarinoita oikein riittää?

        Suomen laissa on kielletty moottoriajoneuvolla ajelu humalassa myös suljetulla alueella. Siitä voi todella menettää ajokorttinsa, tai tarkemmin ottaen saa ajokieltoa. Kehotan arvon keskustelijoita perehtymään lakiin. Tästä säännöstä siis veneet ovat poikkeus, ja isolla moottoriveneellä 20 ihmistä kyydissä saa ajaa kovemmassa kännissä kuin omalla pihalla ruohonleikkurilla, ja ajelua saa kiinnijäämisenkin jälkeen jatkaa heti kun promillet laskee alle yhden.


      • hoiahs
        Nettitietoa kirjoitti:

        Tarinoiden tueksi saamme varmaankin kohta lukea esimerkin siitä, miten autonajokortti vietiin vesillä tapahtuneen rikkomuksen vuoksi?

        Ai, emmekö saakaan? Mutta ihan totta on, kun kerran on nettiin kirjoitettu?

        ;-)

        On kyllä hiton tyhmä idea et vesiliikenne juopumuksesta menetät ajokortin.

        Olen syntynyt ennen vuotta 1985 ja vaikka minulta lähtisi rattijuopumuksen vuoksi ajokortti saan silti ajaa mopolla liikenteessä.

        Kuten myös moottori- tai purjeveneellä.

        Pitäisikö myös ylinopeudesta veneellä tai aallonmuodostamisesta menettää ajokortti?

        Mitenkä vaikkapa kiville ajo, siitäkin voitaisiin ottaa vaikka asianajo-oikeus pois. Näpistyksestä tulisi myös tuomita ulkonaliikkumiskieltoon.

        Tankojuopumuksesta voisi lähteä vaikka kuorma-auto kortti.


      • Bossu
        hoiahs kirjoitti:

        On kyllä hiton tyhmä idea et vesiliikenne juopumuksesta menetät ajokortin.

        Olen syntynyt ennen vuotta 1985 ja vaikka minulta lähtisi rattijuopumuksen vuoksi ajokortti saan silti ajaa mopolla liikenteessä.

        Kuten myös moottori- tai purjeveneellä.

        Pitäisikö myös ylinopeudesta veneellä tai aallonmuodostamisesta menettää ajokortti?

        Mitenkä vaikkapa kiville ajo, siitäkin voitaisiin ottaa vaikka asianajo-oikeus pois. Näpistyksestä tulisi myös tuomita ulkonaliikkumiskieltoon.

        Tankojuopumuksesta voisi lähteä vaikka kuorma-auto kortti.

        Oheisen uutisen mukaan terve ihminen voi menettää ajokortin myös ajamatta millään kulkupelillä.

        http://yle.fi/uutiset/tiesitko_ajokortin_voi_menettaa_koskematta_autoon/7217922

        Minusta tämä on loogista. En ajattele asiaa omasta lähtökohdasta alkoholin käyttäjänä, koska en itse autoile tai veneile yli 0,5 promillen humalassa. Sen sijaan olen huolestunut siitä, että joku kännissä ajaa minua tai perhettäni päin. Minusta 1 promillen humala on jo sellainen, että virhearvioiden riski on kasvanut aika paljon. Yhden kaljan jälkeen ei.


      • -Mika-
        Bossu kirjoitti:

        Suomen laissa on kielletty moottoriajoneuvolla ajelu humalassa myös suljetulla alueella. Siitä voi todella menettää ajokorttinsa, tai tarkemmin ottaen saa ajokieltoa. Kehotan arvon keskustelijoita perehtymään lakiin. Tästä säännöstä siis veneet ovat poikkeus, ja isolla moottoriveneellä 20 ihmistä kyydissä saa ajaa kovemmassa kännissä kuin omalla pihalla ruohonleikkurilla, ja ajelua saa kiinnijäämisenkin jälkeen jatkaa heti kun promillet laskee alle yhden.

        Bossu on oikeassa.
        Liikennejuopumus on kirjattu rikoslakiin, joten moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajaminen vaikka omassa olohuoneessa on kielletty ja siitä kiinni jäädessään joutuu oikeuteen, saa sakkoja ja yleensä myös ajokieltoa.
        Myös se päältäajettava ruohonleikkuri on moottorikäyttöinen ajoneuvo. Sinänsä hullua, että samaan nopeuteen kykenevä sähkökäyttöinen pyörätuoli ei ole ajoneuvo. Tällaisen linjan on kuitenkin oikeslaitos ottanut, eikä sitä linjaa hevillä muuteta.

        Mutta muuten asioilla ei olekaan yhteyttä. Eikä pidäkään olla. Muuten tuota kohta laajennetaan niin, että naapurin pahoinpitelystäkin menettää ajokortin... eikä siinäkään olisi järkeä.


    • bbabb

      "Mitä mieltä arvon suomi24 raati on tästä tämänhetkisestä 1.0 promillerajasta, onko se sopiva, vai tulisiko se laskea 0,5 promilleen kuten tieliikenteessä?"

      6 promillea rajaksi uppotukkiveneilijöille. Josko sitten suomi24 olisi asiallisempi.

    • onneksi on viro

      AIVAN liian matala, eilenkin kryssin kotiin ihan ok vaikka oli lähemmäs 2 promillee viron tuliaisia veressä!!

      • Sixsak

        Kyse on veneilystä ei kävelystä


    • 1ooooooooooooooooooo

      Yks on ok!

    • ex purjehtija

      Liity Merikarhuihin olet sopivaa Merikarhu ainesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1346
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe