Imetys ja ehkäisy

vimmu

Mitä ehkäisymenetelmää muut imettäjät käyttävät?

Itse aloitin minipillerit jälkitarkastuksen jälkeen eli n. 8 vkoa synnytyksestä. Kuukautiset eivät olleet vielä alkaneet. Nyt reilun viikon syötyäni minipillereitä, alkoi verinen vuoto. Myös kasvot kukkivat todella paljon!

Lopetin pillerit siihen paikkaan, sillä en kaipaa nyt mitään vuotoja ym. Täysimetän vauvan ollessa nyt 2,5 kk.

Osaako joku sanoa, onko tämä vuoto minipillerien kuuluisaa tiputteluvuotoa/sivuvaikutusta vai ovatko nämä oikeat kuukautiset?

Ajattelin etteivät kuukautiset ala vielä pitkään aikaan, sillä tosiaan täysimetän ja vauva syö 2-3h välein.

Kokemuksia?!

7

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei vaikuta aina

      Voi ihan hyvin alkaa noinkin pian, vaikka imetät. Se on ihan samanlailla tavallista, kuin että ei alkaisi imettäessä :)

    • samat

      Mulla myös minipillerit, poika pian 3kk. Vuotoa ei oo tullut kertaakaan, ja oon aiemminkin syönyt minipillereitä vuoden verran, jolloin ei tullut kertaakaan kuukautisia. Vaihdan kyllä varmaan yhdistelmäpillereihin sitten kun en enää imetä...

      Tuo vuoto voi johtua sulla joko minipillereistä tai voi olla kuukautiset. Ei ole epänormaalia että kuukautiset tulee vaikka täysimetyksellä onkin.

    • Meillä imetys toimi ehkäisynä. Sitten kun imetys päätettiin lopettaa ja yrittää toista vauvaa,niin hetihän se tärppäsi.Puoli vuotta imetys toimi ehkäisynä hyvin.

    • ............

      Mulla oli myös lapsi täysimetyksellä ja menkat alkoivat 2kk synnytyksestä. Vissiin sukuvika, olen itse ollut täysimetetty ja äiti on tullut uudestaan raskaaksi 3kk syntymästäni.

      Käytän hormonikierukkaa, toinen lapsi ei ole vielä toiveissa. Ensimmäisen muutaman viikon aikana oli tiputteluvuotoa, mutta sitten vuodot jäi pois ja mielestäni helppo menetelmä. Kierukka ollut 8kk.

    • piina44

      Tietääkö joku, miten ehkäisyrengas vaikuttaa imetykseen / maidon tuloon?
      Jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi, että voin aloittaa ehkäisyrenkaan käytön vauvan ollessa 6kk, koska tällöin vauva syö jo muutakin kuin maitoa.
      Onkohan renkaalla muuta vaikutusta kuin maidon tulon väheneminen?
      KOkemuksia?!

    • 18+15

      Mulla jälkivuoto kesti 2kk sen jälkeen oli parin viikon tauko ja sitten alkoikin kuukautiset, vaikka imetin.
      Että eipä se imetys takaa sitä, ettäkuukautiset pysyisi poissa..

    • Imetystukiäiti

      Piina44, ehkäisyrengasta niin kuin yhdistelmäehkäisypillereitä sekä ehkäisylaastareita voi tosiaan lääkärin luvalla käyttää, kun vauva on täyttänyt 6kk. Joillakin ne saattaa vähentää maidon erittymistä, ei kuitenkaan kaikilla. Jos huomaa, että maitomäärä alkaa vähentyä renkaan käytön aloitettuasi, voi palata toiseen ehkäisyyn. Muita sivuvaikutuksia voi lukea tuotemerkin nettisivuilta, kaikille ei tule kaikkia haittavaikutuksia, monille ei mitään. Oletko käyttänyt ehkäisyrengasta ennen raskautta?

      Tuttavapiirissäni on yksi yhdistelmäpillereitä imetysaikana käyttänyt, joka oli ihan tyytyväinen niiden kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1620
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe