Jatkuu....

tsaidu1

Olen ollut vuosia poissa tältä foorumilta ja ikäväkseni joudun toteamaan että meno jatkuu samanlaisena. :( Varsinaiset asialliset keskustelijat ovat niitä suurperheellisiä mut sit tänne tulee jotain aivan pimeitä huutelee asiattomuuksia! ;( Miksi? Oletteko kateellisia? Katkeria? Ette ole itse saaneet tarpeeksi lapsia tai yhtäkään? Sehän ei ole meidän perheellisten syy.... Mm. meidän perheen taloutta pidetään pystyssä työssä käymällä. Toki kun lapset olivat pieniä niin olin kotona ja "nautin" valtion valtavasta tuesta jolla matkustelimme ja elimme kuin kroisokset. Jep jep.... ;)

5

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vm.-65

      Tiedä niistä huutelijoista, niitähän on täällä jokaisella palstalla. Ehkäpä tämä suurperhe on aiheena niin arka, ettei sitä voi asiallisestikaan kritisoida. Ainakaan tällä palstalla. Tai ainakin suurperheen "rahoitus" tuntuu olevan arka aihe, itsekin halusit korostaa omavaraisuuttanne.

      Kysymykseesi miksi, luulisin vastauksen olevan kateus ja tietämättömyys. Itsekin kuuden lapsen ydinperheen isänä tiedän, että kyllä niitä tukia saa ihan mukavasti. Silloin kun lapset pieniä ja vanhemman/vanhempien palkka pieni. Toki se yksilapsista perhettä kauhistuttaa, kun laskevat paljonko esim. kuudesta saa lapsilisää ja asumistukea ja äiti vielä päivät kotona. Varsinkin kun omat tulot ovat keskitasoa, joten mitään tukia ei tule, paitsi lapsilisä.

      Heillä vaan jää laskematta kulut, mitkä suurperheessä väkisinkin huomattavasti suuremmat (ruoka,asuminen, vaatteet ja vaate huolto esim.) Vaikka tuet on suuret, ei niistä jää pienituloisella säästöön tai huvituksiin. Kyllä kaikki menee lapsiin ja elämiseen, eikä se elämä ole mitenkään leveää.

      Suomalaiset ei pääse kateudesta eroon. Aina pitää kadehtia. Naapurilla hienompi auto, kaverilla parempi palkka, taas tuo naapuripariskunta lähtee ulos, miten noilla menee noin hyvin, tuonne niitä tukirahoja syydetään, ite joudun kaikki maksamaan.....

      Ei se aina ole niin hienoa kuin sivusta katsottuna näyttää. Vertaus automaailmasta ehkä auttaa pienperheitä ymmärtämään. Onhan se hienon näköistä omistaa viisi autoa. Maksaa tosin aika paljon pitää ne kunnossa ja hienon näköisenä.

      Joo,tiedän. Autoille ei saa kelan tukia. Jos tuo tuli ensimmäisenä mieleesi, et ymmärtänyt jutun pointtia.

    • Keskikokoinen

      En ymmärrä huutelijoita, koska suurperheessä itse kasvaneena voin taata, että suurperheellisille ei ainakaan kannata olla kateellinen!

      Vanhemmilla ei ole aikaa lapsilleen, perheen nuorimpana olen isosiskojen kasvattama ja töitä piti tehdä kuin orja ihan pikkulikasta lähtien. Ainoa asia, joka on hyvin, on ne sisarukset, eikä enää tarvitse kärsiä kaiken puutteesta. Opin elämään säästeliäästi ja nykyisin olen jopa melkein varakas. Sattuneesta syystä itselläni ei ole kuin kolme lasta. Veljellä on kuusi ja heidän leipänsä on paljon kapeampaa...

    • Ei aihetta

      Ei kai se kateutta ole kuten tuossa nimimerkki Keskikokoinen totes. Lähinnä sitä vaan ihmettelee ja paheksuu vanhempien holtitonta elämäntapaa ja suurperheen lasten kärsimyksiä kun ei huomioita riitä lapsille.

      Itse olen seitsenlapsisessa perheessä kasvanut ja voin vakuuttaa, ettei mitään kadehtimista osassani ole. Traumoja on sitäkin enemmän eikä niitä haluisi kellekkään.

      • Viides yhdeksästä

        Ja minä taas olen kasvanut 9 lapsen perheessä, enkä tiedä ketään muuta jolla olisi ollut yhtä antoisa ja onnellinen lapsuus ja näin loistava tukiverkko vielä aikuisiälläkin.

        Jostain syystä vain tyhmin kansanosa yleistää yhden huonon kokoemuksen kokemaan "kaikkia sen elämäntavan edustajia".

        Olen kovin pahoillani siitä, että lapsuudenperheesi oli huono. Mutta eiköhän se olisi ollut huono silloinkin jos lapsia olisi ollut vain yksi tai kaksi?
        Eli se ei lopulta kerro suurperiestä yhtään mitään...


      • takamäkivuorinen
        Viides yhdeksästä kirjoitti:

        Ja minä taas olen kasvanut 9 lapsen perheessä, enkä tiedä ketään muuta jolla olisi ollut yhtä antoisa ja onnellinen lapsuus ja näin loistava tukiverkko vielä aikuisiälläkin.

        Jostain syystä vain tyhmin kansanosa yleistää yhden huonon kokoemuksen kokemaan "kaikkia sen elämäntavan edustajia".

        Olen kovin pahoillani siitä, että lapsuudenperheesi oli huono. Mutta eiköhän se olisi ollut huono silloinkin jos lapsia olisi ollut vain yksi tai kaksi?
        Eli se ei lopulta kerro suurperiestä yhtään mitään...

        Niinpä, jokaisella kun on varmaa kokemusperäistä tietoa vain omasta lapsuudestaan, eihän sitä onnea ja lapsuuden antoisuutta voi ulkopuolelta arvioidakaan, jos on subjektiivista kokemusta vain yhdestä perheestä, siis kasvanut yhdessä ja samassa perheessä koko lapsuutensa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1445
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1222
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1205
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe