Ei varsinainen osakevinkki, mutta sijoitusvinkki

Hajauttaja

Olen harrastanut sijoittamista yli 20 vuotta ja salkussani on kaikkea mahdollista. Suomi-osakkeet olen aina ottanut suorana pörssistä ja rakastan osinkoja. Kansainvälisen hajautuksen olen hoitanut lähinnä rahastoilla. Rahastoissa suosin hyvää trackiä/historian tuottoa tai puhtaasti indeksirahastoja. Tämän lisäksi minulla on ollut pääomasuojattuja sijoituksia, jotka ovat kaikki menneet surkeasti. Viimeisimpänä olen hankkinut muutaman kotimaisen startupin osakkeita, mutta niitä pidän kuin lottolappuina. Ja kuten kuuluu, minulla on myös muutama sijoitusasunto.

Poislukien näitä ihan viimeksi mainittuja on minulla ollut ongelma se, että vaikka olen mielestäni hajauttanut salkun aika hyvin, niin sijoitusten kerkenäinen korrelaatio on silti melko voimakas. Eli rahastot ja Suomi-osakkeet kulkevat vuodesta toiseen melko lailla samaan suuntaan ja etenkin 2008-2009 oli tilanne melko lohduton. Toki romahdus tarjosi hyvän ostonpaikan, mutta silti olisi hyvä saada hiukan lisää hajautusta salkkuun.

4 kuukautta sitten tein ensimmäisen sijoituksen suomalaisten pk-yritysten velkakirjoihin. Korko ja pääomanpalautus tulee kuukausittain ja sen olen automaattisesti sijoittanut eteenpäin uusiin lainoihin. 4 kuukautta ja kaikki maksut tulleet ajallaan ja olen lisännyt rahaa "masiinaan". Uusia lainoja tulee viikoittain ja korot ovat 10-15% tuntumassa. Maksavat korkoa koko ajan alkuperäiselle lainapääomalle. Luottotappioita varmaan tulee jossain vaiheessa, mutta aika paljon niitä saisi tulla, että kokonaistuotto menisi negatiiviseksi.

Olen tehnyt päätökseni, että koska pörssi on taas noussut niin paljon, niin tulen lisäämään korkopainoani ja nimenomaan näiden PK-yritysten velkakirjojen painoa salkussani. Myyntiin menee osakkeita ja rahastoja. Olisin halunnut ennemmin myydä rahastoja, mutta uskon euron kurssin laskevan, jolloin rahastot saattavat tuottaa paremmin vaikka pörssit laskisivat. Nokiaa en myy, mutta tulevat osingot menevät näihin korkosijoituksiin.

14

498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kurkihirsi

      Kemiraan ei kannata sijoittaa, koska valitsivat kaksi surkeaa johtaja, jotka ei kumpikaan ole päteviä ei substanssi osaamisessa eikä käytännössä. (TJ. ja Talousjohtaja).

      Osta Ahlströmmiä vahtaa vihdoi tj:n ja
      Fazer on ok.

      • analyytikko

        Kyllä, olen tullut Kemiran osalta samaan tulokseen. Ihmettelin Uuden TJ:n valintaa ei ole kemian osaamista! Ei ole liiketoiminnan näyttöjä.
        Samoin Talousjohtaja ei näyttöjä ei teoreettista talouden osaamista eikä käytännön. Kukahan Kemiran taloudesta päättää, sillä kyllä talousjohtajan pitäisi edes hallita tilinpäätökset ! Näyttää lausuvan asioita mistä ei tiedä, kuin pintaraapaisun, ei vakuuttanut.


      • Analys
        analyytikko kirjoitti:

        Kyllä, olen tullut Kemiran osalta samaan tulokseen. Ihmettelin Uuden TJ:n valintaa ei ole kemian osaamista! Ei ole liiketoiminnan näyttöjä.
        Samoin Talousjohtaja ei näyttöjä ei teoreettista talouden osaamista eikä käytännön. Kukahan Kemiran taloudesta päättää, sillä kyllä talousjohtajan pitäisi edes hallita tilinpäätökset ! Näyttää lausuvan asioita mistä ei tiedä, kuin pintaraapaisun, ei vakuuttanut.

        Samoilla ihmetyksen linjolla olen Kemiran suhteen!

        Talousjohtaja ei koulutusta taloudesta, eikä siitä käytännön näyttöjä!

        TJ. liian vihreä pörssi yritystä pyörittämään, ei kemian alan osaamista eikä kontakteja!

        Kuka Kemiraa johtaa?

        (maailmalla pitäisi olla sen alan huippuosaaja, jotta uskottavuutta).

        Me Analyytikot olisimme kaivanneet Substanssiosaamista sekä älykästä yritysosaamista!


      • Ritakallioon pettyny
        Analys kirjoitti:

        Samoilla ihmetyksen linjolla olen Kemiran suhteen!

        Talousjohtaja ei koulutusta taloudesta, eikä siitä käytännön näyttöjä!

        TJ. liian vihreä pörssi yritystä pyörittämään, ei kemian alan osaamista eikä kontakteja!

        Kuka Kemiraa johtaa?

        (maailmalla pitäisi olla sen alan huippuosaaja, jotta uskottavuutta).

        Me Analyytikot olisimme kaivanneet Substanssiosaamista sekä älykästä yritysosaamista!

        Jos Kemiraa johdetaan Hallituksesta, niin heikolla on osaamiset!

        Ritakalliolle annettiin tietoon Analyytikkojen mielipide minkälainen tj. pitäisi Kemiralle valita, vaan eipä ole kuunnellut!

        Substanssi osaamista olisi ehdottomasti kaivattu sekä älykästä yrityksen hallintaa, nyt ei tullut kumpaakaan!

        Edellisen tj:n strategiaa olisi pitänyt jatkaa, vaan ei nyt siltä näytä , vaan Kemira ilmeisesti tule näivettymään. Ei ole TJ:stä osaajaksi.
        Ehdotan Kemiran osakkeiden myyntiä.


    • AAAIDP PERKELEÅASDKF

      ON se saatana nähty ettei vitun milläkää osakkeela voi tienata ku kaikkion ainavaan pakkasella SAATANA VITTU PERKELE

      VITTU ETTÄ VITUTTAA SAAATANA KU NHÄVISIN RAHAT PÖRSSISSÄ JA NYT OTAN ISFNJDPADFFPASDFPASJDPASDPOASJDFIAJPSD JUMALAUTA MITÄ PASKAA KOKO SAATANAN PÖRSSI

      vITTU PITÄÄ VITTU OTTAA VIINAA SITTE KU EI SAATANA TUU AOSDFJKPOSDKFÅPASODKFAPOSDKFAPOSKÅAOPSKD SITÄ VITUN RAHAANDAPIJHSDUIOAHIUAHOI

      • hahhahhaa vitun köyhä

        Ei jumalauta, pörssi nouse jatkuvasti. Et vaan osaa. Alapa nyt vaan nappailee vinaa ni pysytpähän ainaki poissa pörssistä


    • piensijoittaja 1

      Tuleeko todellakin viikoittain ja todellako korot noin hyvät,keskustelin tässä muutama päivä sitten pankin sijoitusnevojan kanssa,suositteli rahastoja,ja mitä korkosijoituksiin tulee vaikka niistä olin varsinaisesti kiinnostunut,ei löytänyt minulle noin hyvällä tuotolla,tulinko hujatuksi.sanoi ettei efektiivisellä korolla toivoakaan yli 4 tai 5 prossaa.

      • piensijoittaja1

        Lisään vielä edelliseen, ei sanonut että korko ja pääoma palautus tulee niin usein kuin kuukausittain.mitkä nämä paperit ovat


    • järki hoi

      Kyllä idioottimaisella sijoituksella on aina oma salkku miinuksella.
      Mutta kyllä niitä nuosujakin tapahtuu. Pitää vain osata ostaa oikeaan aikaan oikeaa osaketta.

      INTC noussut viimeisen 3kk aikana roimasti.
      http://finance.yahoo.com/echarts?s=INTC Interactive#symbol=INTC;range=3m

      n.10$ 3kk nousu.

      tällainen halpaosake SLTD on noussut kaikkien aikojen alimmasta kurssista 0.068 $ / osake hintaan 0.10 kävi tuossa korkeammallakin juuri muutama päivä sitten ja myin osan näistä reilulla voitolla ja osatan taas takaisin jos halvalla saa.

      http://finance.yahoo.com/echarts?s=SLTD Interactive#symbol=SLTD;range=1d

      Kaikkien aikojen alimman ja ylimmän kurssin välinen erotus on n 2500%
      Jaa ettei voi tienata? Kyllä voi. Tuo 2500% nousu kurssista 0,0058 tarkoittasi 0,17 kurssia. Korkein taitaa olla tällä hetkellä 0,16 joten ei se kaukaa hae. Ja kyllä idiootti menettää rahansa pörssissä hyvin helposti.
      Mielestäni se on kuitenkin omaa tyhmyttää jos ei seuraa kurssia ja reagoi jos kurssi alkaa laskemaan. Silloin pitää myydä osake pois!
      Järkikin sen pitäisi sanoa ettei laskevaa lehmää kannata ostaa.
      Onkohan se liian vaikeaa katsoa käppyrää ja seurata mihin suuntaan se menee. Jotenkin kuvittelisi että lapsikin sen osaa. Kun saavutetaan matalin kurssi ostetaan. Ja kun kurssi lähtee laskemaan osake myydään.
      Mielestäni ei tuota simppelimmin voi neuvoa.

      • järki hoi

        Anteeksi näppäilyvirhe tuossa: Kyllä voi. Tuo 2500% nousu kurssista 0,0058 tarkoittasi 0,17 kurssia. Korkein taitaa olla tällä hetkellä 0,16 joten ei se

        Piti kirjoittaa 0,0068 Muistaakseni se on alin kurssi mitä olen nähnyt.


      • roope ankka

        Olen riippuvainen osake kaupoista kuin pokerin pelaaja,enkä siksi voi syyttää muita,mutta olen kuitenkin ajatellut että onko peli reilua, jossa etsitään henkilö joka väärällä hetkellä ostaa,jos lähtökohta on se että myyjä uskoo oikeaan aikaan myyvänsä.Taloutta hyödyttävät vain osakeannit joilla yritykset saavat rahaa,sen jälkeen tapahtuvat kaupat ovat niitä joissa rahaa siirretään vain henkilöltä toiselle jälkikaupassa.


      • roope ankka
        roope ankka kirjoitti:

        Olen riippuvainen osake kaupoista kuin pokerin pelaaja,enkä siksi voi syyttää muita,mutta olen kuitenkin ajatellut että onko peli reilua, jossa etsitään henkilö joka väärällä hetkellä ostaa,jos lähtökohta on se että myyjä uskoo oikeaan aikaan myyvänsä.Taloutta hyödyttävät vain osakeannit joilla yritykset saavat rahaa,sen jälkeen tapahtuvat kaupat ovat niitä joissa rahaa siirretään vain henkilöltä toiselle jälkikaupassa.

        Lisään vielä edelliseen että en ole tappiolla,eikä se ollut kommentin motiivi.


      • roope ankka
        roope ankka kirjoitti:

        Olen riippuvainen osake kaupoista kuin pokerin pelaaja,enkä siksi voi syyttää muita,mutta olen kuitenkin ajatellut että onko peli reilua, jossa etsitään henkilö joka väärällä hetkellä ostaa,jos lähtökohta on se että myyjä uskoo oikeaan aikaan myyvänsä.Taloutta hyödyttävät vain osakeannit joilla yritykset saavat rahaa,sen jälkeen tapahtuvat kaupat ovat niitä joissa rahaa siirretään vain henkilöltä toiselle jälkikaupassa.

        Lisään vielä edelliseen että en ole tappiolla,eikä se ollut kommentin motiivi.


      • roope ankka
        roope ankka kirjoitti:

        Olen riippuvainen osake kaupoista kuin pokerin pelaaja,enkä siksi voi syyttää muita,mutta olen kuitenkin ajatellut että onko peli reilua, jossa etsitään henkilö joka väärällä hetkellä ostaa,jos lähtökohta on se että myyjä uskoo oikeaan aikaan myyvänsä.Taloutta hyödyttävät vain osakeannit joilla yritykset saavat rahaa,sen jälkeen tapahtuvat kaupat ovat niitä joissa rahaa siirretään vain henkilöltä toiselle jälkikaupassa.

        Lisään vielä edelliseen että en ole tappiolla,eikä se ollut kommentin motiivi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1846
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe