Vaihto ET:hen kesken koulun

tunnustaa

Hei,

Harkitsen lapseni ohjaamista ET tunnille. Hän menee nyt kolmannelle luokalle.

Asia vähän mietityttää ja haluaisin tehdä sen ilman suurta numeroa. Miten tuo käytännössä tapahtuu ja minkälaisia kokemuksia teillä on vaihdosta?

Lähinnä mietityttää se, että koulussa on ehkä hyvin pieni ET ryhmä. Mahdollisesti luokkia on yhdistettykin. Minkälaisia kokemuksia teillä on yhdistetyistä ET luokista?

Arvostan etenkin kokemusperäisiä vastauksia oli kokemukset sitten hyviä tai huonoja. Kiitoksia avusta ja kokemuksten jakamisesta jo etukäteen?

8

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • et-vanhempi

      Hei!

      Itsellä on kolme lasta et:n opetuksessa. Tällä hetkellä nuorin on pienehkössä koulussa jossa luokat 1-6. ET:n ryhmässä on 6-7 oppilasta eri luokilta. Opetus on järjestetty ihan fiksusti siten että UE/ET on samaan aikaan. Mitään ongelmia tms. ei tästä ole tullut, eli koulussa on lähes kaikki asiat osattu hoitaa todella fiksusti. Uskonnolliset aamunavaukset (kerran kuussa) ovat joskus aiheuttaneet harmia, mutta niissäkin koulu osaa nykyään hoitaa järjestelyt kohtuullisesti.

      Pienet ryhmät ovat lapsen kannalta usein paljon mukavammat kuin koko luokan ryhmät. Toki riippuu paljon mistä lapsi itse tykkää ja millaisia muita oppilaita ryhmässä on...

      Jos lapsesi ei kuulu kirkkoon, voit vain ilmoittaa rehtorille että lapsi menee ensi syksystä alkaen et:n opetukseen. Laita vaikka sähköpostia ja kysele ryhmän koosta yms. mitä haluat tietää.

      ET:stä löytyy paljon tietoa osoitteesta: www.et-opetus.fi. Toki ongelmiakin on joissain kouluissa, mutta kaikkialla ryhmäkoot kasvavat pikkuhiljaa. Ja ehkä lapsesi luokalta muutkin innostuvat kun siirrät oman lapsesi et:hen. Asian voi kyllä ottaa ihan luontevasti puheeksi esim. luokan vanhempien face-ryhmässä, sähköpostilistoilla, vanhempainilloissa jne.

      Lisäksi kannattaa lapsen kanssa jutella asiasta etukäteen!

    • Et-opelta

      Toimiessani yläasteella et-opettajana minulle tuli ryhmäämme kerran vaihtoi uskonnosta 8. luokan oppilas - huhtikuussa. Kevään numero soviteltiin jotenkin tyydyttäväksi,kysyen hieman uskonnonopetuksenkin suorituksia muista uskonnoista, ja katsottiin, että oppilas ottaa suunnan peruskoulun päätösluokan eli 9. luokan opiskeluun. Aivan hyvin hän pääsi sitten mukaan ja taisi saada jopa kiitettävän siten 9.luokan keväällä.

      Voi siis vaihtaa kesken lukuvuodenkin, mutta nän luokan vaihtuessa vaihdon tekemiseen on tietenkin paras aika. Mieluummin jo nyt kesäkuussa ennen rehtorin (lyhyempää9 kesälomaa, mutta kyllä elokuun alkukin kä hyvin.

    • LyöUskovaista

      Hienoa että koulussa pidetään uskovaisien pellejen lisäksi kunnon opetusta..omat jannut piti kahdestaan tunteja ja erikseen että uskontopaska saastuta lapsieni mieliä
      Uskovaisia saa lyödä koska uskovaiseen ei satu...näin minusta tuntuu.
      Jos kerta voi uskoa satuohin niin minä uskon niin..lyömällä usko katoaa..

      • puheet paljastaa

        Itse kyllä saastutat lastesi mielet..huhhuh mitkä puheet. Tuotahan tuo uskonnosta vieraantuminen näyttää aiheuttavan.


      • Haloo..........
        puheet paljastaa kirjoitti:

        Itse kyllä saastutat lastesi mielet..huhhuh mitkä puheet. Tuotahan tuo uskonnosta vieraantuminen näyttää aiheuttavan.

        Oletko seurannut uutisia? Joka päivälle löytyy uutisia uskovaisten järjettömyyksistä. Uskontojen takia ihmisiä tapetaan päivittäin.


      • Et-opelta
        puheet paljastaa kirjoitti:

        Itse kyllä saastutat lastesi mielet..huhhuh mitkä puheet. Tuotahan tuo uskonnosta vieraantuminen näyttää aiheuttavan.

        Suomi24.fi-foorumeilla on paljon erilaista provoamista ja kampanjointia, jolla yrittään aiheuttaa vahinkoa uskonnottomien maineelle ja myös ET:lle. "LyöUskovaista"-juttu lienee tarkoitettu päättelemään, että "parempi pitää uskonnossa, jos ET tuottaa tuollaista"...


    • LyöUskovaista

      Puheet paljastaa ja et ope ..siis tuottaa .
      Nyt ollaan paljon miedompia kuin itse uskovaiset .
      Uskovaiset silpoo sukuelimiä uskonnon varjolla ,tappaa uskonnon varjolla ,raiskaa ja uskonto kuntoa itse rankaisee..paskat mitä ajattelua.
      Siksi olenkin tullut dilemmaan jossa uskovaisia saa lyödä koska on paljon miedompi kuin kaikki nuo ylllämaninitut.
      Uskovainen aiheuttaa itse itselleen juuri sellaisen tappajan maineen kun itse aiheuttanut.
      Onneksi lapseni eivät saa uskonto hapatusta ja tämä sukupolvi tulee olemaan vahvempi ja ihmisystävällisempi kuin yksikään uskovaisen lapsi.
      Uskovaisen lapsi kasvatetaan selkäänpuukottajaksi ja veljeilijäksi jota meidän taloudessa vihataan ylikaiken.
      Mikä on muuten epärehellisin ihminen ? no uskovainen poliisihan se.

      • LyöUskovaista

        Taas alkoi koulut ja heti saa valistaa lapsiaan ,ei tarvitse kuunnella yhtään uskotopaskaa ,ei tarvitse mennä aamunavauksiin jossa on yhtään uskontoon vivahtavaa.
        rehtorit pitäisi olla täysin uskonnosta vapaita eikä rehtoriksi pitäisi valia uskovaista siitossonnia...naisia ei näykkään koska ne ovat siitettävänä ja raskaana kotona...pimeätä lastenhoitoa saavat harjoittaa samalla eli milloin uskovaiselle perhelle tulee samalaiset ilmoitus velvollisuudet kuin talonrakentajille ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe