Raivaajat-elokuva?

Elsa-Pekka

Kuinka moni on nähnyt Haapajärvellä tehdyn Raivaajat-elokuva, joka ilmeisesti sai ensi-iltansa vuonna 1990? Millaisia mielipiteitä olisi?

97

3280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raivaaja2

      Joo, nähty on, olikos se joku Kokkoniemi? joka sen teki/ohjasi/käsikirjoitti?
      Hauska filmi se oli, voisipa sen katsoa uudestaankin, jos se jostain löytyy.

      Nyt laitankin toiveen: voisiko joku myydä/lainata/kopioida... Raivaajat-elokuvan?
      Siinä olisi mieluisaa historiallista ajankuvaa ja muisteloita vielä meille kaikille. Ainaskin 60-luvulla syntyneet muistanevat vielä mitä se oli, kun hevosella tehtiin työt niin metsissä kuin pelloilla. Ja raivaajat-sukupolvi nostivat tämän maan sotien jälkeen metsätöillä ja maanviljelyksillä kansakuntien joukkoon. Silloin oli töitä kaikilla ja elämä oli kaikessa vaatimattomuudessaankin hyvää ja iloista; aikaa oli kaikilla eikä stressistä tietoakaan.

      • Niinineva

        Ihan hieno kunnianosoitus asutustilallisille ja koko sukupolvelle joka raatoi yhteiskuntamme nousuun sotien jälkeen. Hieman tosin amatöörimäisesti toteteutettu ko. elokuvan kuvaus & äänitys. Mutta edesmennyt Teuvo Kokkoniemi oli ilmiömäisen lahjakas harrastelijanäyttelijä.
        Olis kiva nähdä Raivaajat taas pitkästä aikaa.


      • Niinineva
        Niinineva kirjoitti:

        Ihan hieno kunnianosoitus asutustilallisille ja koko sukupolvelle joka raatoi yhteiskuntamme nousuun sotien jälkeen. Hieman tosin amatöörimäisesti toteteutettu ko. elokuvan kuvaus & äänitys. Mutta edesmennyt Teuvo Kokkoniemi oli ilmiömäisen lahjakas harrastelijanäyttelijä.
        Olis kiva nähdä Raivaajat taas pitkästä aikaa.

        Tässä Teuvon ja poikien vetoja Youtubessa :
        http://www.youtube.com/watch?v=Y-VA6DdBYfI

        Teuvo Kokkoniemi, Markku Tuulenkari , Keijo Kallunki , Arto Konu jne... teki ihan hauskoja juttuja silloisella kalustolla.


      • menestystä oli
        Niinineva kirjoitti:

        Tässä Teuvon ja poikien vetoja Youtubessa :
        http://www.youtube.com/watch?v=Y-VA6DdBYfI

        Teuvo Kokkoniemi, Markku Tuulenkari , Keijo Kallunki , Arto Konu jne... teki ihan hauskoja juttuja silloisella kalustolla.

        Haapajärvellä oli 90-luvulla aktiivinen videoporukka nuoria tekijöitä. Kerran pidettiin harrastajavideoiden SM-kilpailun palkintojenjakokin Haapajärven kultturisalissa. Haapajärvelle tuli pari palkintoakin tuossa kisassa.


      • Keijo K.
        menestystä oli kirjoitti:

        Haapajärvellä oli 90-luvulla aktiivinen videoporukka nuoria tekijöitä. Kerran pidettiin harrastajavideoiden SM-kilpailun palkintojenjakokin Haapajärven kultturisalissa. Haapajärvelle tuli pari palkintoakin tuossa kisassa.

        Niin 15.2.1992 oli kulttuuritalolla SM-loppukilpailu. Elokuvat katsottiin ja palkinnot jaettiin ja iltajuhla oli varikon kerholla. Muistan hyvin koska olin tuon kilpailun järjestäjä, kuuluin FVL: hallitukseen ja olin liiton lehden Filmaajan päätoimittaja 1991-1993. Lehti painettin tuona jaksona Pallas-Painossa.
        Aktiivisia videoporukoita syntyi, ensin videotuotannon avulla ja videopajassa Stollella kun Haapajärvelle yläkertaan selkainen avattiin, jota siis myös myös vedin. Puhumattakaan ympäri maakuntaa pitämistäni kursseista (Oulainen, Nivala, Kalajoki, Vesanto, Pieksämäki, Kinnula, Haapavesi, Haapajärvi) , parista päivästä pidempiin. Tavoite oli aina, että kurssilta syntyy omanlaisensa videoelokuva. Aina syntyi: mm. Kyläseppä, Maunulan mylly, Fantom of the Nuoppari, Verikoe, HB-tarina lyijykynästä, Kuisman kosioretket, Kielletty Hedelmä, Huntit hukassa, Älä itke kummisetä, Lager Wunderspiegel, Securityman....lista jatkuu ja on pitkä.
        Menestystä tuli, koska elokuvilla osallistuttiin pieniin ja suuriin kotimaisiin ja kansainvälisiin kilpailuihin ja festivaaleille: Tampereen lyhytelokuvafestivaalit, Kotka, Pori, Lahti, Anjalankoski, Turku, Rantasalmi, Århus, Duisburg, Moskova, Brno.
        Kunniakirjoja ja palkintoja tuli.
        Haapajärvisen elokuvan kulta-aika sattui vuosuen 1987-1996 väliin, huippu siinä vuosikymmenen kohdalla.
        Tämän tiivistetyn tositarinan kaikilla osasilla on yksi yhteinen nimittäjä, Keijo Kallunki.


    • bergeli

      Ensin: eikös sen elokuvan ohajuksessa/tuotannossa ollut Sakari Mustanoja?

      Mut eniten kiinnostaa mistä tuo Elsa-Pekka "nimimerkki" tulee? Molemmat itselleni läheisiä:)

      • hyvä filmi

        Hyvä elokuva se oli. Mustanoja on tehnyt merkittävän työn paikallisen historian tallentajana.


    • JJ.

      Olen kyllä nähnyt kyseisen elokuvan, mutta siitä on niin kauan etten muista siitä kuin hämärästi sen tanssilavakohtauksen. Löytysiöhän tuo tuotanto esim. kirjastosta?

      • nähnyt ja kokenut

        Voi olla ja meidän kirjahyllystä. Soittakaan Mustanojan Sakarille, niin eiköhän elokuva löydy.


    • Elsa-Pehve Soratie

      Listataan tähän kaikki Teuvo Kokkoniemen ja Keijo Kallungin filmit:
      -Porovoro on oma lisäykseni listalle

      • ÄläItkeKummisetä

        -Toilet (Kallunki & Tuulenkari)


      • Uolevi Rakka

        Uhrilaulu
        Urakkapojat:Kututunti
        Urakkapojat: Ilta pilalle
        Urakat pilalle
        Kalastus kielletty
        Kolmensadan asteen yhteys

        Tässä ne joissa molemmat olivat mukana.


      • Parasta ennen

      • Kay Tyckaamas

        Porovoro-elokuvan facebook-sivu www.facebook.com/porovoro


    • Original Elsa-Pekka

      Jaahas, joku yrittää omia nimimerkkiäni. Joka tapauksessa minulla on lisää kerrottavaa tästä Raivaajat-elokuvasta. Siinä on Anssi Tikanmäen musiikkia.

    • namuskis

      Niin joo, mä jo ihmettelinkin jossain muussa viestiketjussa kun esiintyi Elsa-Pekkaa ja milloin Elsa-Pehve Sorat? niinkuin rekisteröity nimimerkki, että mikä "jakautunut persoonallisuus" on kyseessä, mut nythän se lopulta selviää, vai selviääkö?

      Mut vain harva sen Raivaajat-elokuvan sitten on nähnyt, tai ainaskin niistä jotka tätä foorumia lukee ja käyttää? Minkähänlainen osuus paikallisväestöstä vierailee ja käyttää yleensä tätä?
      Mä luulen että se on alle 1%?

    • JJ.

      Mutta minne on kadonnut Haapajärvi-humppa, tuo nostalginen musiikkituotos?

      • Taidetta?

        Huomaa loistava sanoitus.


    • kauhistux

      noo eipä tuo taida kovin suosittu ainaskaan olla, siis haapajärvi-valssi vai humppako se nyt oli, olkoonpa vaikka kuinka nostalginen...

    • Elsa-Pehve Sorat

      Elsa-Pehve Soratie ja Elsa-Pekka ovat minun virallisen epävirallisia nimimerkkejäni. Niillä on pitkä historia, jota en tässä yhteydessä ala tarkemmin purkamaan auki. Riittänee tämä.

    • Original Elsa-Pekka

      Nimimerkeistä "Elsa-Pehve" ja "Elsa-Pekka" voisi kertoa sen, että "Pehve" on eräänlainen johdannainen nimestä "Pekka". Kuulin sen ensimmäisen kerran Haapajärven keskustan ala-asteella 1990-luvun alussa, jolloin muuten sen koulun nimi ei vielä ollut Martinmäen koulu. "Pehve"-nimityksen lausui ikätoverini, joka teki itsemurhan vuonna 2004. Joka tapauksessa voisi kertoa vielä jotakin elokuvasta "Raivaajat", sillä siihenhän tämä viestiketju liittyy. Näin sen 1990-luvun jälkipuoliskolla Haapajärven elokuvateatterissa, ja kysymyksessä oli erikoisnäytös. Elokuvan henkilöhahmoihin kuuluu oudosti käyttäytyvä maallikkosaarnaaja. Yhdessä kohtauksessa miehet keittävät pontikkaa metsässä. Lisäksi yhdessä kohtauksessa päähenkilö nukkuu kyljellään lattialla ja sitten hän oksentaa. Tämän jälkeen en kommentoi tässä viestiketjussa.

    • reipale

      Mukava kun kerrot edes "tipoittain" itsestäsi ja aiheesta;)
      Älä veikkonen häviä hukkaan, sillä olethan asiallinen viestittelijä, josta ois kiva kuulla enemmänkin, ja vaikka tutustua lähemminkin.
      Aika harva näistä viestiketjuista pysyy asialinjalla paria kolmea vastausta enempää. Mut älä sä muutu;)
      Mutta sittenkään ei selvinnyt ainaskaan minulle, mistä juuri "ELSA" ja "PEKKA" muodostuvat samaan nimimerkkiin, olkoonkin että hyvin sointuvat yhteen.

      • Ilpo-Marketta Rötkä

        Kannatetaan =)


      • oi niitä aikoja

        Pehve, kenen opettajan luokassa olit ala-asteella?


    • Elsa-Pekka

      Elonetin mukaan elokuva esitettiin televisiossa 16. toukokuuta 1992.

      • Hi-Ra-hah-hah-haa

        Elonetin mukaan elokuvan teki Hi-Ra filmi, eikä juuri muita tekijöitä mainita kuin Mustanoja?


      • Kuka ties
        Hi-Ra-hah-hah-haa kirjoitti:

        Elonetin mukaan elokuvan teki Hi-Ra filmi, eikä juuri muita tekijöitä mainita kuin Mustanoja?

        Tarkistin ja Elonetin mukaan ei tosiaan muita tekijöitä olekaan kuin Sakari Mustanoja.
        Missä Raivaaja-työryhmä? Näyttelijät? Kuvaaja? Äänittäjä? Musiikin säveltäjä? Leikkaaja? Talkoilla avustajina olleet?

        http://www.elonet.fi/fi/elokuva/134136


    • Elsa-Pekka

      Vanhojen sanomalehtien mukaan Raivaajat esitettiin 2-kanavalla jo kello 16. 25 alkaen, ja se oli 16. 5. 1992. Hesari ei kuitenkaan muuten nostanut elokuvaa esille, etenkin kun samana päivänä tuli vielä Mollbergin elokuva Milka.

      • Mulberi

        Onneksi tänä vuonna Milka tuli televisiosta jo torstaina, niin ei jäänyt sali tyhjäksi.


    • Elsa-Pekka

      Ilmainen näytös on kuulemma Haapajärvellä vielä tänä vuonna.

    • resupek

      Menkää ihmeessä katsomaan jos sellainen järjestetään. Tuo elokuvahan on sotien jälkeiseltä ajalta kertovaa ajankuvaa noista pika-asutuksista. Juuri tuolloinhan on niitä "kylmiä tiloja" tällekin seudulle luotiin, viljelysmaata raivattiin ja metsää kaadettiin. Se on kunnianosoitus tuolle raivaajasukupolvelle, jota vielä elää ja joiden jälkeläisiä suuri osa tämänkin seudun suurista ikäpolvista on.

    • vierestä seurannut

      Tais Kallungin Keijolla olla suuri osuus että koko filmi tuli tahtyä.Jotenkin hänet unohdettu ja kunnia menee aivan vääriin käsiin.Tais olla ainoa joka oli joka päivä hommissa. Tuskin kutsutaan kunniavierasnäytäntöönkään ;(

      • Keijo K.

        Taisi ja olikin, ainakin valmistelu ja kuvausvaiheissa. On unohdettu ja kyllä on mennyt. Ja aivan olin ainoa joka oli jokaisena kuvauspäivänä paikalla alusta loppuun. Ja lopuksi, ei kutsuttu.

        Käyhän lotttoamassa, jos nuo oli arvauksia - niin hyvin osuivat kohdalleen.


      • sakke3
        Keijo K. kirjoitti:

        Taisi ja olikin, ainakin valmistelu ja kuvausvaiheissa. On unohdettu ja kyllä on mennyt. Ja aivan olin ainoa joka oli jokaisena kuvauspäivänä paikalla alusta loppuun. Ja lopuksi, ei kutsuttu.

        Käyhän lotttoamassa, jos nuo oli arvauksia - niin hyvin osuivat kohdalleen.

        Kutsut laati työryhmä. Helena M, Kalevi K, Jussi P ja Sakari M. Keijo oli kyllä listalla samoin kuin Markku H (saarnamies) Markusta minulle ilmoitettiin että hän on kuollut ja se oli perätön tieto. Keijon yhteystietoja tiedustelin sinun lähisukulaiselta ensin suullisesti ja kun hän ei vastannut mitään niin uudistin pyynnön sähkopostilla mutta en saanut pyytämiäni tietoja. Työpaikastasi ei minullla eikä kenelläkään meistä ollut tietoa. Todella valitettavaa sillä olisimme sinut kutsuneet mielellämme.
        Elokuvan tarkastamon kortista käy yksiselitteisesti ilmi että Keijo Kallunki oli kuvaaja ja varsin lahjakas sellainen. Keijohan oli ainoa joka oli palkattuna leikkaajan ja säveltäjän kanssa elokuvassa.


      • Keijo K.
        sakke3 kirjoitti:

        Kutsut laati työryhmä. Helena M, Kalevi K, Jussi P ja Sakari M. Keijo oli kyllä listalla samoin kuin Markku H (saarnamies) Markusta minulle ilmoitettiin että hän on kuollut ja se oli perätön tieto. Keijon yhteystietoja tiedustelin sinun lähisukulaiselta ensin suullisesti ja kun hän ei vastannut mitään niin uudistin pyynnön sähkopostilla mutta en saanut pyytämiäni tietoja. Työpaikastasi ei minullla eikä kenelläkään meistä ollut tietoa. Todella valitettavaa sillä olisimme sinut kutsuneet mielellämme.
        Elokuvan tarkastamon kortista käy yksiselitteisesti ilmi että Keijo Kallunki oli kuvaaja ja varsin lahjakas sellainen. Keijohan oli ainoa joka oli palkattuna leikkaajan ja säveltäjän kanssa elokuvassa.

        Huonosti hoidettu. Olisit kysynyt vaikka poliisi-veljeltäni. Tai numerotiedustelusta.
        Hannu H. oli myös jätetty kutsumatta. Selitykset ei paljon auta, en saanut kutsua.

        Elokuvatarkastamon tiedot olet yksiselitteisesti itse laatinut virhelliseksi. Ohjauksen työnjako oli selkeästi sovittu jo ennen kuin kuvaukset aloitettiin.

        Ja lopuksi, en ole ollut palkattuna. Kalustosta ja nauhoista maksettiin firmalle. Kuvaustyöstä ei ole maksettu. Tämä näkyy varmasti yksiselitteisesti Raivaajien kirjanpidosta.


      • sakke3
        Keijo K. kirjoitti:

        Huonosti hoidettu. Olisit kysynyt vaikka poliisi-veljeltäni. Tai numerotiedustelusta.
        Hannu H. oli myös jätetty kutsumatta. Selitykset ei paljon auta, en saanut kutsua.

        Elokuvatarkastamon tiedot olet yksiselitteisesti itse laatinut virhelliseksi. Ohjauksen työnjako oli selkeästi sovittu jo ennen kuin kuvaukset aloitettiin.

        Ja lopuksi, en ole ollut palkattuna. Kalustosta ja nauhoista maksettiin firmalle. Kuvaustyöstä ei ole maksettu. Tämä näkyy varmasti yksiselitteisesti Raivaajien kirjanpidosta.

        Tiedät ihan hyvin Keijo että elokuvan lopputekstit samoin kuin tarkastamolle menneen lomakkeen täytti ja läpikävi työryhmä johon kuului Teuvo,Helena ja minä.Kysyin nimelläsi numerotiedustelusta mutta nimikaimojasi löytyy uskomaton määrä kun minulla ei vielä ollut tietoa missä asuit. Työryhmä kävi kutsuttavat läpi ja se kantakoon yhteisesti vastuun, älä viitsi haukkua vain yhtä puuta.
        Hannu H kutsun poisjääntiin on perusteltu syy jota ei voi laittaa tänne jukisesti. Sinun kohdallasi myös ,oletko varmistanut että sukulaissuussuhteesi on tolallaan henkilöön jolta tietojasi kyselin.
        Juhlassa pitämässä puheessani korostin että Raivaajat videoelokuva ei ole kenenkään yksittäisen henkilön aikaansaannos vaan yhteen hiileen puhaltavan tiimin tuote. Kiitin myös puheessani sinua ansiokkaana kuvaajana,kiitin upeita näyttelijöitä,musiikkia joka on ainutkertainen ja vielä muistin kiittää sitä uhrautuvaa näyttelijä ja avustaja joukkoa joka oli mukana elokuvan teossa. Teuvo Kokkoniemi oli minulle melkein enempi kuin veli jonka kanssa oli upea tehdä yhteistyötä joka alkoi jo paljon ennen kuin tulin tuntemaan sinut. Lopetan kirjoittelun tästä aiheesta täällä mutta toivotan sinulle kaikkea hyvää ja lähetän mielelläni sinullekkin dvd-version elokuvasta jos toimitat osoitteen. Elämää ei rakenneta katkeruuden tai kateuden varaan vaan aidon kestävän ystävyyden.


      • Keijo K.
        sakke3 kirjoitti:

        Tiedät ihan hyvin Keijo että elokuvan lopputekstit samoin kuin tarkastamolle menneen lomakkeen täytti ja läpikävi työryhmä johon kuului Teuvo,Helena ja minä.Kysyin nimelläsi numerotiedustelusta mutta nimikaimojasi löytyy uskomaton määrä kun minulla ei vielä ollut tietoa missä asuit. Työryhmä kävi kutsuttavat läpi ja se kantakoon yhteisesti vastuun, älä viitsi haukkua vain yhtä puuta.
        Hannu H kutsun poisjääntiin on perusteltu syy jota ei voi laittaa tänne jukisesti. Sinun kohdallasi myös ,oletko varmistanut että sukulaissuussuhteesi on tolallaan henkilöön jolta tietojasi kyselin.
        Juhlassa pitämässä puheessani korostin että Raivaajat videoelokuva ei ole kenenkään yksittäisen henkilön aikaansaannos vaan yhteen hiileen puhaltavan tiimin tuote. Kiitin myös puheessani sinua ansiokkaana kuvaajana,kiitin upeita näyttelijöitä,musiikkia joka on ainutkertainen ja vielä muistin kiittää sitä uhrautuvaa näyttelijä ja avustaja joukkoa joka oli mukana elokuvan teossa. Teuvo Kokkoniemi oli minulle melkein enempi kuin veli jonka kanssa oli upea tehdä yhteistyötä joka alkoi jo paljon ennen kuin tulin tuntemaan sinut. Lopetan kirjoittelun tästä aiheesta täällä mutta toivotan sinulle kaikkea hyvää ja lähetän mielelläni sinullekkin dvd-version elokuvasta jos toimitat osoitteen. Elämää ei rakenneta katkeruuden tai kateuden varaan vaan aidon kestävän ystävyyden.

        Luulin että lopulta olet valmis tunnustamaan tekemäsi virheen tekijätiedoissa, mutta että työryhmän syyksi senkin lykkäät.
        Etkö muka muistanut, kuka valitsi kameran paikan, kuvakulmat, rajaukset, kohtausten otokset ja ohjeisti edellämainitut näyttelijöille kuvauspaikoilla? Eli ohjasi.

        Nimikaimoja ei ole kovin montaa, uskomatonta puppua väittää ettei tavoita.

        Kirjoitit: "Sinun kohdallasi myös ,oletko varmistanut että sukulaissuussuhteesi on tolallaan henkilöön jolta tietojasi kyselin" lainaus päätyi. Sakari hoi, en ole ajatustenlukija, mistä ihmeestä tiedän ketä tarkoitat tai keneltä olet kysellyt. Jälleen huono selitys. Sukulaisiani löytyy paikkakunnalta enemmänkin kuin yksi, edellenkin yhteyden olisi saanut JOS OLISI OIKEASTI halunnut.

        Rehellisyys, Sakari, voisi olla joskus varteenotettava vaihtoehto.
        Olisiko anteeksipyynnön ja tunnustuksen paikka!


      • Keijo K.
        sakke3 kirjoitti:

        Tiedät ihan hyvin Keijo että elokuvan lopputekstit samoin kuin tarkastamolle menneen lomakkeen täytti ja läpikävi työryhmä johon kuului Teuvo,Helena ja minä.Kysyin nimelläsi numerotiedustelusta mutta nimikaimojasi löytyy uskomaton määrä kun minulla ei vielä ollut tietoa missä asuit. Työryhmä kävi kutsuttavat läpi ja se kantakoon yhteisesti vastuun, älä viitsi haukkua vain yhtä puuta.
        Hannu H kutsun poisjääntiin on perusteltu syy jota ei voi laittaa tänne jukisesti. Sinun kohdallasi myös ,oletko varmistanut että sukulaissuussuhteesi on tolallaan henkilöön jolta tietojasi kyselin.
        Juhlassa pitämässä puheessani korostin että Raivaajat videoelokuva ei ole kenenkään yksittäisen henkilön aikaansaannos vaan yhteen hiileen puhaltavan tiimin tuote. Kiitin myös puheessani sinua ansiokkaana kuvaajana,kiitin upeita näyttelijöitä,musiikkia joka on ainutkertainen ja vielä muistin kiittää sitä uhrautuvaa näyttelijä ja avustaja joukkoa joka oli mukana elokuvan teossa. Teuvo Kokkoniemi oli minulle melkein enempi kuin veli jonka kanssa oli upea tehdä yhteistyötä joka alkoi jo paljon ennen kuin tulin tuntemaan sinut. Lopetan kirjoittelun tästä aiheesta täällä mutta toivotan sinulle kaikkea hyvää ja lähetän mielelläni sinullekkin dvd-version elokuvasta jos toimitat osoitteen. Elämää ei rakenneta katkeruuden tai kateuden varaan vaan aidon kestävän ystävyyden.

        Kirjaston näyttelyssä (Haapajärvi 9.12.2014-9.1.2015) on esillä 27.11.1990 päivätty tiedote, jonka on tehnyt allekirjoittanut S.M. yksin, ei mikään työryhmä. Tiedotteen lopussa olevissa tekijätiedoissa on esille tuomani virheet.


    • Pillu-Einari

      Nyt se pitäs kyllä jonkun tehdä lama-ajan elämästä kertova "Raivaajat II - Kuokkien Eteenpäin"

    • pesämaa

      Tehkääpä sellainen, tulen mukaan proggikseen, jos se on tarpeeksi mielenkiintoinen, tai herättää yleistä kiinnostusta.
      Ainaskin aiheesta jotain tiedän ja olen muutenkin pula-ajan ja sodan nähneiden vanhempien jälkeläinen kaiken sen omin silmin "kouriintuntuvasti kokenut", niinkuin sanotaan.
      Eli lama-aika iski joihinkin kovemmin kuin silloin arvattiinkaan, mutta nyt niitä lamakausia on jo nähty useita toisiaan seuraavina sykleinä.

    • raivari-ko

      Mut kertokaapas muualle muuttaneelle, miten siinä 25-vuotisjuhlassa meni? Oliko paljon yleisöä, mitä muuta ohjelmaa?
      Ja edelleen, ois kyl kiva nähdä se jollain formaatilla, voisiko joku lainata tai myydä sen filmin? Tai onko noita muitakin saatavilla jostain?

      Kertokaa kuuulumiset!

      • Keijo K.

        Eipä juhlaan kuvaaja-ohjaaja Kallunkia ainakaan oltu vaivauduttu kutsumaan.

        Aivan kuten tuolla keskusteluketjussa joku oli ennakkoon arvellutkin.

        Olen siis tämä kyseinen henkilö, eikä minuun ole otettu mitään yhteyttä ennen juhlaa.13


    • räpätäti

      Niinkö, no siis kuka tuon tilaisuuden sitten on järjestänyt, jos ei kuvaajaa-ohjaajaa oltu kutsuttu?
      Hieman erikoiselta tuo kyllä vaikuttaa.
      Olisikohan yllätysjuhlat sitten kuitenkin parempi?

      • Keijo K.

        Pääjärjestäjä tietääkseni Sakari Mustanoja, joka on tituleerannut itseään ohjaajaksi.
        Häneltä kannattaa kysyä miten kutsuvieraat on valikoitu.
        Omat yhteystietoni eivät ole salaiset, eikä työnantajani tai puhelinumeronikaan ole vaihtunut 20 vuoteen. Se, ettei muka tavoita, ei käy selityksksi.

        Se miksi minua ei haluttu paikalle, on oikea kysymys....


    • epäilys

      Oho, aikas omituista.

      Ettekö te ole olleet oikein "välilöissä" tuon elokuvan kuvauksien jälkeen tms?

      Onko joku pahoittanut mielensä tai jäänyt ilman konjakkia?

      Pitäisköhän nyt jo kiireesti jomman/kumman heltyä selvittämään asia. Jos on jotain väärinkäsityksiä ja sen semmoista.

      • Keijo K.

        Kyllä minä mieleni pahoitin kun ei kutsua juhlaan tullut.

        Olen neljännesvuosisadan ollut asiasta vaiti, mutta vielä totuutta pelättiin.


    • siirainen

      Olisikohan nyt niin, että ne parhaat ovat kuitenkin jo haudan levossa, niinkuin Teuvo K.
      Jäljelle jääneet riitelee nyt keskenään arvovallasta, kunnianhimoa ois vaikka linnaan pyrkiä, siis linnan kutsuille, sellaista vaan ei taida ihan kohta tipsahtaa.

      Häpeäisitte kun kiukuttelette kuin pahaiset penikat.

    • nopsat

      Aivan älytöntä, että mokomalla kylällä ei saatu tietää kuka elää ja kuka on jo niin sanotusti päättänyt päivänsä, eikä kukaan voinut tietää, että Keijo K elää ja porskuttaa kuin jätkät, mutta nyt selviää, että vielä nostanut palkkaa ainoana porukasta!
      Niin kai silloin palkkatyöläiset eivät kuuluneet siihen vapaaehtoisten joukkoon, vaan siellä haluttiin muistaa niitä ketä aidosti pyyteettä osallistuivat elokuvan tuotantoon ja toteutukseen ja kuvaaja-ohjaaja jää välttämättä palkkaa nauttineena siitä joukosta pois.

      • Keijo K.

        Väärää tietoa, minulle ei ole maksettu palkkaa.

        Videotuotannolle maksettiin kalustosta korvaus ja kuvauksessa käytetyt nauhat. Kuvaajana olin talkoolainen siinä kuin muut, paitsi mut ei olleet paikalla joka ainoassa kuvaussessiossa.


    • Perätöntä tietoa jaettu mukana olleille koskien kuvaaja/ohjaajaa ynnä myös muita näyttelijöitä,jotka oli jätetty kutsumatta.Tämä on aika ilkeästi tehty.Tuollaista ei voi hyväksyä. Ei sitten ei millään. :/

      • itsellänikin on raivaajasuku taustaa kolmannessa polvessa tosin jo oon,mutta siellä on kuulemani mukaan opetettu rehellisyyttä,ja toisten ihmisten kunnioittamista,köyhyys ja puute on jaettu ja mitään ihmisillä ei oo ollu kuin itsekunnioitus ja rehellisyys. Onko mulle sittenki kerrottu satuja? en kyllä usko.Ittellekin tätä asiaa vielä paukutettiin päähän. Nyt ihimetyttää,että onko ne raivaajasukupolven opit hukkunu joiltakin.en tunne taustoja tarkempaa,mutta jotkuthan kävi ruotsissa näistä raivaajien lapsista,ja tultiin parin vuojen jäläkeen leuhkimaan veleka-autoilla. Tämän minä oon saanu kuulla vanhemmilta ihmisiltä.voihan se olla,että se "rehellisyys" on menettäny merkityksesä kun sitä on käännelty kieleltä toiselle....


      • Keijo K.

        Niin, juhlapaikalla oli kerrottu - kun K.K.:a oli kaivattu, että häntä ei oltu tavoitettu ja hän on muutenkin "huonossa hapessa".

        Aika törkeää, vai mitä?


      • Miten voin auttaa?
        Keijo K. kirjoitti:

        Niin, juhlapaikalla oli kerrottu - kun K.K.:a oli kaivattu, että häntä ei oltu tavoitettu ja hän on muutenkin "huonossa hapessa".

        Aika törkeää, vai mitä?

        Jokainen voi tehdä itsekin helpon tavoittelutestin: etsi Keijo Kallunki.
        020202 löytää vaIin kaksi (2) yhteystietoa sillä nimellä.
        Googlettamalla löytyy jo kuvakin ja hakutuloksesta noin kuudennesta tuloksesta jo puhelinnumerokin.
        Sakari S. kertoo ettei tavoittanut..... ken uskoo?


    • Black Ditch Digger

      Voisiko joku luetella tänne Sakari Mustanojan tekemät elokuvat, vaikkapa aikajärjestyksessä?

    • Pro Haapajärvi

      Kävikö tässä kuten Aakella ja Pirkkapekalla? Tekevät huikean työn ja ajautuvat riitoihin. Menkää yhdessä syömään vaikka Terrazzaan, ja puhukaa informaatiokatkokset ja väärinymmärrykset selväksi!

      Ehkä siinä pöydässä syntyisi idea seuraavaan filmiin?

      Te ootte kaikki hyviä tyyppejä, ja me kaikki ollaan teistä ja aikaansaannoksistanne ylpeitä!

      Muistan vieläkin kun pienenä katsoin, että tuo tuossa on Porovoron talo!

      • Keijo K.

        Jos joku tekee työn ja toinen omii sen itselleen. Sitten tämä .......... (Täydennä haluamallasi adjektiivilla) paukuttaa henkseleitään 25 vuotta, että minä tämän tein, niin ei siinä yks Terrazzan illallinen paljon auta.

        Mitä itte tykkäisit tuommosesta touhusta?


      • pro raivaajat
        Keijo K. kirjoitti:

        Jos joku tekee työn ja toinen omii sen itselleen. Sitten tämä .......... (Täydennä haluamallasi adjektiivilla) paukuttaa henkseleitään 25 vuotta, että minä tämän tein, niin ei siinä yks Terrazzan illallinen paljon auta.

        Mitä itte tykkäisit tuommosesta touhusta?

        En tykkäis. Mutta sitte pitäis syödä toinen illallinen. Saunoa ehkä päälle. On niitä pahempiakin ristiriitoja ratkottu. Ja nobeleitakin saatu, Suomeenkin. Raivaajahenkeä toki tarvitaan. Ja tahtoa.


    • lapatok

      Voi teitä mokomia nulikoita, että vanhat ukot kehtaa!

      Tuohan on aivan naurettavaa, mut miksi kuvaaja-ohjaaja sitten tyrkyttää itseään kuin marttyyri joka on jätetty "täysin syyttä" vaille huomiota.

      Olisitte aikuisten lailla sopineet asian tai tavanneet niinkuin on ehdotettu kahvilla tai missä nyt vaan, eikä julkisuudessa.

      Noloa on kaikkien vapaaehtoisten puolesta, vetää lokaan kiusallaan.

      Ansiotta ei kannata arvoaan nostaa ja itseään ylentää. Jos luulee ylistystä ja mainetta ja kunniaa saavansa, niin tällä se on viimeistään menetetty.

      • Keijo K.

        Olen alkuperäisen Raivaaja-työryhmän perustajajäsen. Ja elokuvan kuvaaja-ohjaaja.
        Siitä huolimatta minua ei kutsuttu Raivaja-juhlaan.

        Elokuvan tiedoissa ohjaaja osuuttani ei ole mainittu. Tekijänoikeusrikkomushan tuo. Vieläpä vakava sellainen. Alkuperäisten raivaajien kunnioituksesta olin asiasta 25 vuotta hiljaa.

        Sakari Mustanoja ei ole soitanut tai esittänyt millään foorumilla anteeksipyyntöään sen johdosta että minua ei paikalle juhlan kutsuttu. Eikä oikaissut ohjaajaosuuteni puuttumista tekijätiedoista.

        "Lapatok":n viimeinen lause sopii häneen tässä asiassa oikein hyvin.


      • valopmies
        Keijo K. kirjoitti:

        Olen alkuperäisen Raivaaja-työryhmän perustajajäsen. Ja elokuvan kuvaaja-ohjaaja.
        Siitä huolimatta minua ei kutsuttu Raivaja-juhlaan.

        Elokuvan tiedoissa ohjaaja osuuttani ei ole mainittu. Tekijänoikeusrikkomushan tuo. Vieläpä vakava sellainen. Alkuperäisten raivaajien kunnioituksesta olin asiasta 25 vuotta hiljaa.

        Sakari Mustanoja ei ole soitanut tai esittänyt millään foorumilla anteeksipyyntöään sen johdosta että minua ei paikalle juhlan kutsuttu. Eikä oikaissut ohjaajaosuuteni puuttumista tekijätiedoista.

        "Lapatok":n viimeinen lause sopii häneen tässä asiassa oikein hyvin.

        Olet ailkomoinen marisija Keijo K.Kaljabaarit on täynnänsä kaltaisias väärin ymmärrettyjäi marisijoita perjantai-iltaisin. Omasta mielestään he ovat tehneet sitä ja tätä paremmin kuin kukaan. Tuliko sinulle ajolähtö H,järveltä kuin noin kivistää ?
        Mustanojalla näyttää kuitenkinm olevan aika mittava tuotanto ja näyttö osaamisestaan niin käsikirjoittajana, kuvaajana ja ohjaajana ym, Elokuvista löytyy helposti netinkin kautta tietoa. Raivaajat, Tietäjä, Huhtakaski, ja Lapsihalvaus ja Minä siinä muutama joita voidaan pitää pitkinä videoelokuvina. Kymmenlukuinen määrä lyhytelokuvia eri aloilta. Hän lienee ollut mukana myös Haanpää tuotannoista tehdyissä videoelokuvissa ja Tv 2 kuvauksissa Kemijärvellä. Onneksi H,järvellä arvostetaan hiljaista puurtajaa. Sinullekkin Keijo .K. antaisin neuvon osoita tekemisilläsi että osaat tehdä edelleen muutakin kuin ruikuttaa.


      • Lyhyesti
        valopmies kirjoitti:

        Olet ailkomoinen marisija Keijo K.Kaljabaarit on täynnänsä kaltaisias väärin ymmärrettyjäi marisijoita perjantai-iltaisin. Omasta mielestään he ovat tehneet sitä ja tätä paremmin kuin kukaan. Tuliko sinulle ajolähtö H,järveltä kuin noin kivistää ?
        Mustanojalla näyttää kuitenkinm olevan aika mittava tuotanto ja näyttö osaamisestaan niin käsikirjoittajana, kuvaajana ja ohjaajana ym, Elokuvista löytyy helposti netinkin kautta tietoa. Raivaajat, Tietäjä, Huhtakaski, ja Lapsihalvaus ja Minä siinä muutama joita voidaan pitää pitkinä videoelokuvina. Kymmenlukuinen määrä lyhytelokuvia eri aloilta. Hän lienee ollut mukana myös Haanpää tuotannoista tehdyissä videoelokuvissa ja Tv 2 kuvauksissa Kemijärvellä. Onneksi H,järvellä arvostetaan hiljaista puurtajaa. Sinullekkin Keijo .K. antaisin neuvon osoita tekemisilläsi että osaat tehdä edelleen muutakin kuin ruikuttaa.

        Eikö valomies tiedä, että mainituista ainoastaan Raivaajat on pitkä, muut ovat lyhytelokuvia?


      • Keijo K.
        valopmies kirjoitti:

        Olet ailkomoinen marisija Keijo K.Kaljabaarit on täynnänsä kaltaisias väärin ymmärrettyjäi marisijoita perjantai-iltaisin. Omasta mielestään he ovat tehneet sitä ja tätä paremmin kuin kukaan. Tuliko sinulle ajolähtö H,järveltä kuin noin kivistää ?
        Mustanojalla näyttää kuitenkinm olevan aika mittava tuotanto ja näyttö osaamisestaan niin käsikirjoittajana, kuvaajana ja ohjaajana ym, Elokuvista löytyy helposti netinkin kautta tietoa. Raivaajat, Tietäjä, Huhtakaski, ja Lapsihalvaus ja Minä siinä muutama joita voidaan pitää pitkinä videoelokuvina. Kymmenlukuinen määrä lyhytelokuvia eri aloilta. Hän lienee ollut mukana myös Haanpää tuotannoista tehdyissä videoelokuvissa ja Tv 2 kuvauksissa Kemijärvellä. Onneksi H,järvellä arvostetaan hiljaista puurtajaa. Sinullekkin Keijo .K. antaisin neuvon osoita tekemisilläsi että osaat tehdä edelleen muutakin kuin ruikuttaa.

        Marisijako? - en suinkaan. Olenhan vaiennut 25 vuotta, mutta nyt peräänkuulutan lopulta oikeudenmukaisuutta ja rehtiyttä!!! Vai ajolähtö - ei - vaan lähdin uusiin tehtäviin.

        Neljä elokuvaako on mittava tuotanto? Entä, kuinka monta käsikirjoitusta,? Kuinka monta kuvausta? Ja kuinka monta ohjausta? Montako sellaista jossa Mustanoja on tehnyt kaikki?
        Mainitsemiisi neljään elokuvaan olet laskenut nyt kiistanalaisen Raivaajat. Tietäjässä oli puikoissa tekijäryhmänä alan opiskelijoita, mikä Mustanojan taiteellinen osuus mahtoi olla siihenkään? Jäljelle jää tuotannoksi kaksi tekelettä: kaskenpolttoelokuva ja Lapsihalvaus ja Minä. Näistä vain Raivaajat on pitkä- , muut ovat lyhytelokuvia.

        Mikähän on tämä "kymmenlukuinen määrä" (muita) lyhytelokuvia eri aloilta. Olisi mukava jos joku kertoisi näistä lisää. Vaikka lista.
        Haapään tuotannoista tehdyt videolelokuvat - voisiko nämä nimetä tarkemmin?
        Mikähän oli kertomasi Mustanojan osuus TV2-kuvauksissa Kemijärvellä?

        Kovin köyläiseksi kutistuu tuo hiljaisen puurtajan saldo.


    • valomies

      Keijo K .olet aikamoinen marisija. Kaljabaarit on täynnänsä kaltaisiasi "väärinymmärrettyjä" ja kohdeltuja perjantai-iltaisin. Tuliko sinulle ajolähtö H,järveltä kun noin kivistää ?
      Mustanoja näyttää kuitenkin tehneen merkittävän uran elokuva-alalla se on kaiketi kiistatonta. Raivaajat, Tietäjä, Huhtakaski, Lapsihalvaus siinä ja Minä, siinä muutamia joita voitanee pitää pitkinä videoelokuvina. Kymmenissä laskettavat lyhyemmät yritys tai muut videot. Hän on lisäksi ollut ainakin kahdessa Haanpään elokuvatuotannossa ja Tv 2 jossakin Väänäsen jutuissa. Onneksi H,järvi näyttää arvostavan hiljaista puurtajaa. Mikset sinäkin Keijo K. osoita töilläsi että sinulle on tilausta ja osaat muutakin kuin soittaa suuta katkerana. Häpeäisitte vähän.

      • Totuuden tulet

        valomies = Sakari M.???

        Missä näistä Haanpään ja TV2 Väänäsen jutuista on tietoa? Pitänee kysyä Väänäseltä, kun näkee.

        Asiattomuuksien sijasta voisit vastata niihin kahteen kysymykseen, joita Keijo. K. on esittänyt julkisesti. Miten kehtasit jättää kutsumatta? Miten olet kehdannut väärentää tekijätiedot, so. jättää Keijo. K. ohjaajatiedoista pois?


    • lapsunok

      Nyt riittää.

      Oli 70-luvulla SMP:n vaalimainoksessakin: JO RIITTÄÄ UKK - VALITSE VENNAMO.

      Per'kele jos ette nyt ryhdistäydy niin sotahan tuosta tulee ja jompikumpi on haudassa ennennin kuin myöhemmin - tuskinpa tuo nyt kummankaan lähtö kovin kaukana on ja toisaalta - arvaa harmittiko - semminkin jos tuollaiseksi menee tuo lopun aikojen otattelu.

      Olikos se Eino Leino joka sanoi: EI KENKÄÄN OLE HUONO IHMINEN VAIN TOINEN ON HEIKOMPI TOISTA?

    • joului

      Hyi teitä,

      että kehtaatte joulun alla tuollaiseen ilmiriitaan julkisuudessa ryhtyä.

      Onpas otsaa ja - kateus ja kauna - sitä riittää ja se voittaa kiimankin. Ja vie kalat vedestä ja tuhkat pesästä.

      Että tuollai ilkeätte nyt alkaa riitelemään - kun on 25 vuotta nyrkkiä puitu taskussa.

      Olette tuhon omia ja hyvää joulua vaan teillekin.

      • Peukutan!

        Olet varmaan oikeassa, että kateus ja kauna oli syynä siihen, ettei Sakari M. kutsunut Keijo K.:a.


      • Peukutan
        Peukutan! kirjoitti:

        Olet varmaan oikeassa, että kateus ja kauna oli syynä siihen, ettei Sakari M. kutsunut Keijo K.:a.

        Siis Sakarin kauna oikeaa ohjaajaa kohtaan.


    • Sovittelija

      Ehdotan, että ei käsiteltäisi tätä kiistaa enempää tässä. Tällaisessa julkisessa viestittelyssä tässä ei päästä rakentavaan lopputulokseen. Tämä käy kiusalliseksi meille ulkopuolisille.

      Harmi, jos ei ole mennyt tämä asia kaikkia osapuolia tyydyttävällä tavalla. Olkaa kuitenkin ylpeitä jokainen siitä, että olette tehneet hienoa työtä. Mekin haapajärviset olemme. Keskustellaan sen sijaan lisääkin näistä elokuvista ja niihin liittyvistä muistoista.

      Ymmärrän mielipahan, ja jokaisen kokemus on oikeutettu ja hänelle totta. Kokemusten taustalla olevia asioita voidaan käsitellä yksityisesti.

      Ehdotan siis, että ei käsitellä tätä asiaa enempää julkisesti, ettei tilanne mene sellaiseksi että sitä on yhä hankalampi ja hankalampi korjata.

      Hyvää Kari K., sakke3 ja kaikki luovasta työstänne yhä iloitsevat!

      • edellinen

        Siis Hyvää Joulua piti kirjoittamani!


      • KyöstiN<3

        Pakkohan tätä on käsitellä että kaikki varmasti saisivat totuuden selville. Joko lyytinpalstalle on kirjoitettu!??


      • Uusi elokuva!!
        KyöstiN<3 kirjoitti:

        Pakkohan tätä on käsitellä että kaikki varmasti saisivat totuuden selville. Joko lyytinpalstalle on kirjoitettu!??

        Nykyajan tapahtumista pitäisi tehdä elokuva Raiskaajat. Kuka tarttuisi haasteeseen?


      • Puhelinmies
        KyöstiN<3 kirjoitti:

        Pakkohan tätä on käsitellä että kaikki varmasti saisivat totuuden selville. Joko lyytinpalstalle on kirjoitettu!??

        Näin on! Totuus ja sananvapaus, niitä kannattaa yhteiskunnassamme aina vaalia ja vaatia, sen Lyytikin tietää.


    • Stihl Raket

      Kannattaa lukea koko viestiketju läpi.

    • ijioj

      Itse olen ymmärtänyt, että KK oli varsinainen ohjaaja ja SM tuottaja.

    • Uusin Maaselkä

      Mustanoja piileksii akkojen selän takana!

    • Jouluntoivottaja.fi

      Loan heitto on julistettu alkaneeksi! Kaikki mukaan heittämään kuraa toisten niskaan.

      LOISKIS, RÄISKIS, LÄISKIS, LITSIS LÄTSIS!

      Hiphei! Tämä on sitä raivaajahenkeä, jolla tämän seudun pellotkin muokattiin viljaviksi. Siellä ne raivaajaukot visko kuralällyä toistensa niskaan, ja ottivat leipänsä tiukasta.

      Hyvää joulua polvilumpio, hyvää joulua munuaiset ja hyvää joulua maksa!

    • pölhö

      joulun toivottelija on varmaan sakun sukua keskenään siitettyjä pimiäperäsiä...

      • jouluntoitottaja.fi

        Tuo oli aika hyvä heitto.ei nyt mikään erityisen kurainen, mutta pieni pläjäys kuitenkin. Irtoaisiko mitään vielä, sellainen kato oikein ämpärillinen sellaista haisevaa kansantuotetta? Kokeiles vielä. Kylläpä nyt jännittää!!! Taivas varjele mitä sieltä tulee!


    • mullkku

      Eiköhän mustanperällä ole tapahtumia ilman heittojakin Sakari oli olevinaan pojan pää ei kestänyt mulkkua isää...sen pituinen se...

      • jylkkiä

        mitenkäs tämä kaheli joka ioka tappoi itsensä ja Välikankaan Aaron vaimon saatanan sein'ähullu....


    • Millainen mielipide

      Ketjun loppupäässä näyttää olevan sen verran ronskeja kirjotuksia, että Sakari M. varmasti jatuu, ettei kutsunut kaikkia asianosaisia juhliinsa.

      • Hupsis virhe tuli

        Katuu eikä jatuu


      • nimim. erkki

        Tai sitten hän on sen verran aikuinen, että osaa jättää tämän tason vyönalitukset omaan arvoonsa. Luultavasti hän toivoo sinullekin vain hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta. =)


      • nimim. saari
        nimim. erkki kirjoitti:

        Tai sitten hän on sen verran aikuinen, että osaa jättää tämän tason vyönalitukset omaan arvoonsa. Luultavasti hän toivoo sinullekin vain hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta. =)

        Sakari taas nimimerkillä kirjotellu. Älä viitsi, sinut tiedetään.


      • Niininevalainen
        nimim. saari kirjoitti:

        Sakari taas nimimerkillä kirjotellu. Älä viitsi, sinut tiedetään.

        Hehheh... Tässähän on oikeaa haapajärvistä menoa. Itseasiassa voin todeta elokuvan ensimmäisen, ainoan ja viimeisen kerran katsoneena olevan surkea kuin haapajärvi nykyisin. Elokuva on pitkävetoisuudessaan ylivoimainen. Seinäkellon seuraaminenkin on kiinnostavampaa, mitä niininevan hölmöjen koettelemukset.


    • Keijo K.

      Löysin eilen kansioistani tuoreeltaan 1990 vuonna tekemäni arvion. Olen pitänyt sen piilossa, mutta tässä selviää syy, miksi olen ollut 25 vuotta hiljaa. En todellakaan ollut tyytyväinen elokuvan leikkaukseen. Anteeksi vaan, mutta tässä silloiset tiiviit muistiipanoni:

      Vaikutelmia leikkauksesta 19.11.1990, Raivaajat

      EPÄTASAISTA
      -välillä tapahtumien eteneminen hyvä -välillä "töksähtelee"
      -rytmityksessä toivomisen varaa
      -huonosti toisiinsa sopivia otoksia yhdistetty peräkkäin
      -tilttaus ja panorointi vietävä loppuun saakka, jos kerran sitä käytetään
      -mukaan otettu TYÖZOOMAUKSIA (so. "lennosta" tehty kuvakoon muutos, pitäisi leikkaajan huomioida)
      -kämppäkohtaus: liian pitkän tuntuinen, johtuu liian aikaisin mukana olevasta alakulmasta kuvatusta (käytetystä) otoksesta.
      -raivokohtaus toimii, mutta loppu huono, hangella kärvistelyä ei tarvitsisi

      Ääni
      -onko huomioitu, että ääntä on (tallennettu) kahdella kanavalla, joista pääsääntöisesti valitaan (vain) 1 kanava, ellei se ole muuten käyttökelvotonta.
      -äänen jatkuvuus
      -tehosteäänet (?) puuttuu

      Yleisvaikutelma kiireellä ts. hätäisesti kasattu
      -kasattu pitkinä kohtauksina, joita välikuvilla täydennetty
      -ei välttämättä noukittu parhaita paloja useista otoksista
      -kuten alussa sanottu: epätasainen - hyvä dialogi pitää kasassa, mutta pitäisi kuvallinen puolikin olla samalla viivalla.

      P.S.
      Sakarin laatima tekijäluettelo virheellinen:
      Ohjaus (?) Kallunki puuttuu
      Valaistus unohdettu listalta kokonaan (Kallunki)

      Kiireellä ei tule kuin...

      • Muita laskuja ei maxeta

        Vaikeneminen on myöntymisen merkki, saoo vanha niininevalainen sananlasku.


    • kotineva

      Pitäisköhän raivaajien nyt lyödä lopullisesti se kuokka multaan? Eli tehdä johtopäätökset ja asettua niinkuin Päätalon Riitu aikoinaan "tappauvu jo tunnollesi" ei tuota kaunan ja kateuden määrää kukaan voi ymmärtää; ajatelkaa mikä määrä energiaa menee hukkaan, jos tuokin olisi käytetty tuottavaan/luovaan työhön?

      • Kyösti69

        Mene sinä muualle jauhaa sitä ittiään. Olihan tuo aikakin että SM sai näpeillesä.


    • härkä

      Haista sinä homeper'sewittus ääliö, ja nauti siitä.

      Onhan onni nyt tasan sinun, jos toinen sai näpeillensä, vanhoja hautaankaatuvia pökkelöitä molemmat.

      • Heikki Mettälä

        Hyvää Uuutta Vuotta kaikille, toivon että kommentoijat käyttävät vähän siistimpää kieltä kunnioittaen raivaajia, jotka olivat sotaveteraaneja. Minäkin kasvoin siellä Palomaan asutustilalla, ja olen myöhemmin ajatellut, että se oli väärä poliittinen päätös perustaa näitä asutustiloja, siitä ei ollut mitään yhteiskunnallista hyötyä.
        En tunne Keijo Kallunkia, mutta Sakarin tunnen erittäin hyvin , vanha koulukaveri ja naapuri. Ei tätä elokuvaa varmasti koskaan olis tehty ilman Sakaria, olkoonkin ohjaaja sitten Kallunki tai joku muu .
        Ja on erittäin hyvä, että Sakari ottaa asiat esille totuuden mukaisesti, ei se todellakaan ollut ruusuilla tanssia se elämä siellä Niininevalla.
        Maalaisliiton toilauksia koko asutustilojen perustaminen ja Vennamo pääarkkitehtinä.
        Ja virkamiesten mielivalta siihen päälle. Meidänkin talon määräs kunnan rakennusmestari rakentamaan suon syvimpään kohtaan Mustanojan varteen ja vielä perunakellari piti tehdä. Siellä ne perunat sitten keväällä aina uiskenteli, kun Mustanojan vesi täytti kellarin. Jos sattui perunaa olemaan, useimmiten halla vei perunasadon.
        Onneksi oli älliä lähteä sieltä, ja Ruotsi antoi työtä ja leipää lähes 40 vuotta.
        Nyt on kiva viettää eläkepäiviä Suomessa, ja Ruotsi maksaa eläkkeen.
        Kun palasin kymmenen vuotta sitten Suomeen ja olin Ruotsin kansalainen, menin poliisilaitoksella hakemaan Suomen kansalaisuutta, niin siellä mielivalta taas nosti päätään. Sanottiin, että se maksaa 300 euroa ja rahat pitää lyödä tiskiin heti, muuten asiaa ei aleta käsittelemään ollenkaan.

        Heikki Mettälä Loimaa Finland


      • Keijo K.
        Heikki Mettälä kirjoitti:

        Hyvää Uuutta Vuotta kaikille, toivon että kommentoijat käyttävät vähän siistimpää kieltä kunnioittaen raivaajia, jotka olivat sotaveteraaneja. Minäkin kasvoin siellä Palomaan asutustilalla, ja olen myöhemmin ajatellut, että se oli väärä poliittinen päätös perustaa näitä asutustiloja, siitä ei ollut mitään yhteiskunnallista hyötyä.
        En tunne Keijo Kallunkia, mutta Sakarin tunnen erittäin hyvin , vanha koulukaveri ja naapuri. Ei tätä elokuvaa varmasti koskaan olis tehty ilman Sakaria, olkoonkin ohjaaja sitten Kallunki tai joku muu .
        Ja on erittäin hyvä, että Sakari ottaa asiat esille totuuden mukaisesti, ei se todellakaan ollut ruusuilla tanssia se elämä siellä Niininevalla.
        Maalaisliiton toilauksia koko asutustilojen perustaminen ja Vennamo pääarkkitehtinä.
        Ja virkamiesten mielivalta siihen päälle. Meidänkin talon määräs kunnan rakennusmestari rakentamaan suon syvimpään kohtaan Mustanojan varteen ja vielä perunakellari piti tehdä. Siellä ne perunat sitten keväällä aina uiskenteli, kun Mustanojan vesi täytti kellarin. Jos sattui perunaa olemaan, useimmiten halla vei perunasadon.
        Onneksi oli älliä lähteä sieltä, ja Ruotsi antoi työtä ja leipää lähes 40 vuotta.
        Nyt on kiva viettää eläkepäiviä Suomessa, ja Ruotsi maksaa eläkkeen.
        Kun palasin kymmenen vuotta sitten Suomeen ja olin Ruotsin kansalainen, menin poliisilaitoksella hakemaan Suomen kansalaisuutta, niin siellä mielivalta taas nosti päätään. Sanottiin, että se maksaa 300 euroa ja rahat pitää lyödä tiskiin heti, muuten asiaa ei aleta käsittelemään ollenkaan.

        Heikki Mettälä Loimaa Finland

        Kiitos osallistumisesta keskusteluun Heikki. Olen samaa mieltä, että jotkin keskusteluketjun kommentit ovat mitä ovat, mutta niistä ovat vastuussa niiden kirjoittajat.

        Itsekin sotaveteraanin poikana anna arvoa sodan ja sodanjälkeisen ajan arjen puurtajille, myös Raivaajat-elokuvassa kuvatuille asututustilallisille.
        Sakari teki käsikirjoituksen, mutta viimeaikaisissa lehtikirjoitteluissa on paljon vääristelty elokuvan synty- ja tekovaiheita – eikä vähiten omaa osuuttani.

        Kummastelen, että paikallislehti ei ole minua kertaakaan haastatellut loppuvuonna 2014 tai tarkistanut minulta tietoja, vaikka olen toinen jäljellä olevista alkuperäisen elokuvatyöryhmän (Kokkoniemi-Kallunki-Mustanoja) jäsenistä. Ehkä tämä on paikkakunnan tapa nykyisin.

        Kerronpa yhden mielenkiintoisen jutun: Käsikirjoituksen synnyssä olin jo alussa kätilönä, se alkoi syntyä vuonna 1989 Sakarin käytyä asioimassa pyörittämälläni videotuotannolla. Jo lähdettyään hän palasi takaisin ja kertoi, että hänellä olisi jonkunlainen elokuvaidea. Asutustilallisistahan se kertoisi.
        Neuvoin laittamaan ajatuksia paperille. Yllätyin, kun hän tuli jo seuraavana päivänä yhden liuskan kanssa, johon oli kirjoitettu yksi kohtaus. Annoin lisää neuvoja ja Sakari lähti kirjoittamaan. Olin siis mukana aivan alusta lähtien.

        Hyvvää alakanutta vuotta!


      • Heikki Mettälä
        Keijo K. kirjoitti:

        Kiitos osallistumisesta keskusteluun Heikki. Olen samaa mieltä, että jotkin keskusteluketjun kommentit ovat mitä ovat, mutta niistä ovat vastuussa niiden kirjoittajat.

        Itsekin sotaveteraanin poikana anna arvoa sodan ja sodanjälkeisen ajan arjen puurtajille, myös Raivaajat-elokuvassa kuvatuille asututustilallisille.
        Sakari teki käsikirjoituksen, mutta viimeaikaisissa lehtikirjoitteluissa on paljon vääristelty elokuvan synty- ja tekovaiheita – eikä vähiten omaa osuuttani.

        Kummastelen, että paikallislehti ei ole minua kertaakaan haastatellut loppuvuonna 2014 tai tarkistanut minulta tietoja, vaikka olen toinen jäljellä olevista alkuperäisen elokuvatyöryhmän (Kokkoniemi-Kallunki-Mustanoja) jäsenistä. Ehkä tämä on paikkakunnan tapa nykyisin.

        Kerronpa yhden mielenkiintoisen jutun: Käsikirjoituksen synnyssä olin jo alussa kätilönä, se alkoi syntyä vuonna 1989 Sakarin käytyä asioimassa pyörittämälläni videotuotannolla. Jo lähdettyään hän palasi takaisin ja kertoi, että hänellä olisi jonkunlainen elokuvaidea. Asutustilallisistahan se kertoisi.
        Neuvoin laittamaan ajatuksia paperille. Yllätyin, kun hän tuli jo seuraavana päivänä yhden liuskan kanssa, johon oli kirjoitettu yksi kohtaus. Annoin lisää neuvoja ja Sakari lähti kirjoittamaan. Olin siis mukana aivan alusta lähtien.

        Hyvvää alakanutta vuotta!

        Olen iloinen siitä, että saitte tehtyä tämän elokuvan, toivon että voisitte sopia asiat keskenänne. Jos toisesta tuntuu, että anteeksipyyntö on paikallaan, niin eihän se anteeksipyyntö maksaa mitään, mutta jos sillä saadaan asiat korjattua, niin se on arvokas asia. Koska menet elokuvan tekijöistä ovat jo pois menneet, niin olisi erittäin hieno asia, jos saisitte korjattua kaikki väärinkäsitykset ja lyödä kättä päälle. Se on minun hartain toiveeni tässä asiassa .


      • Marjatta Sormunen
        Heikki Mettälä kirjoitti:

        Olen iloinen siitä, että saitte tehtyä tämän elokuvan, toivon että voisitte sopia asiat keskenänne. Jos toisesta tuntuu, että anteeksipyyntö on paikallaan, niin eihän se anteeksipyyntö maksaa mitään, mutta jos sillä saadaan asiat korjattua, niin se on arvokas asia. Koska menet elokuvan tekijöistä ovat jo pois menneet, niin olisi erittäin hieno asia, jos saisitte korjattua kaikki väärinkäsitykset ja lyödä kättä päälle. Se on minun hartain toiveeni tässä asiassa .

        Ottamatta kantaa mihinkään kiistaan , olen sitä mieltä että tekijät ovat olleet hyvällä asialla.Tietoa on ollut oikeastaan vain omien vanhempien kertomana ja 1950-luvusta alkaen omista kokemuksista.Kansa joka ei tunne historiaansa , ei kauan menesty.
        Tämä elokuva antaa hyvän kuvan yhdestä kansanosasta ja nostamme hattua , koska kaikki aloittivat tyhjästä.Luulen että valtio jäi aika paljon velkaa näille uurastajille ja ronskisti vaan ulosmitattiin ainut kulkuväline ja maidon antaja.
        Marjatta Sormunen-Mettälä, Loimaa ,Suomi


      • Keijo K.
        Heikki Mettälä kirjoitti:

        Olen iloinen siitä, että saitte tehtyä tämän elokuvan, toivon että voisitte sopia asiat keskenänne. Jos toisesta tuntuu, että anteeksipyyntö on paikallaan, niin eihän se anteeksipyyntö maksaa mitään, mutta jos sillä saadaan asiat korjattua, niin se on arvokas asia. Koska menet elokuvan tekijöistä ovat jo pois menneet, niin olisi erittäin hieno asia, jos saisitte korjattua kaikki väärinkäsitykset ja lyödä kättä päälle. Se on minun hartain toiveeni tässä asiassa .

        Onhan se ymmärrettävästi vaikea tunnustaa ja pyytää anteeksi, jos on neljännesvuosisadan ollut "valheen vanki". Niinhän Maaselkään oli viime viikolla kirjoitukseni vastineseen kirjoitettu, että tätä ohjaaja-virhettä ei tulla oikaisemaan.
        Juhlaan kutsumatta jättäminen olisi helpompi anteeksipyydettävä, mutta eipä näytä sekään onnistuvan. Selityksenähän poisjättööni on ollut se, ettei minua ole saanut kiinni....
        Voit Heikki itse kokeilla vaikka soittamalla 020202. Saat puhelinnumeroni alle minuutissa. Työnantajanikin on edelleen sama kuin oli Raivaajia kuvatessa, paikkakunta vain vaihtunut. Ja sukulaisiani on puoli kylää.

        Nuo asiat ovat olleet jo tuolla ketjussa aiemmin, mutta se alkaa olla jo niin pitkä, että toistettakoon.


      • Raivarit

        Entisenä haapikkalaisena ja elokuvaan osallistuneena on ollut surullista lukea tätä viestiketjua.

        Eniten harmittaa taistelu siitä, kuka tästä elokuvasta kerää suurimman kunnian ja kenen kilpi on se joka kiiltää ilta-auringossa kirkkaimmin. Mielestäni sen pitäisi olla täysin toissijainen seikka!

        Elokuvataiteen tekemisen pitäisi olla jotain ihan muuta kuin oman jalustan kampeamista korkeammalle sen takia, että ihmiset näkisivät sinut paremmin. Sen pitäisi lähtökohtaisesti olla pyyteetöntä halua tuottaa kanssamatkustajille elämyksiä. Tämä elokuva tuotti elämyksiä.

        Raivaajat -elokuva toimi aikanaan - ja vielä nykyäänkin - ilon, surun ja toivon peilinä tuhansille suomalaisille ihmisille.

        Toisin kuin luultiin, se ei kuitenkaan ollu valmis vielä valmistuessaankaan. Se jäi vajaaksi.

        Nyt elokuva alkaa pikkuhiljaa valmistua. Se päivä koittaa sitten kun selviää, kuka saa raivattua kruunun päänsä päälle.

        Surullista.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1600
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe