Pillerit, mutta raskaana?

Jaiks

Joillekinhan tuokin on käynyt. Itseäni tälläinen tilanne:

- Olen syönyt e-pillereitä vuosikausia, nytkin, enkä ole unohtanut ottaa pilleriä.

-Viimeisimmät menkat alkoivat 7.6. mutta olivat melko oudot ja kestivät normaalia pitempään, tai lähinnä epämääräistä ruskeahkoa sotkua tuli vielä viikon päästä alkamisesta. (Yleensä menkat kestää 5 päivää max)

- Harrastin seksiä 15.6. Ainoa ehkäisykeino oli nuo mun e-pillerit, sinäkin päivänä tuli vielä vähän vuotoa.

- Mitä tuollainen epämääräinen vuoto tarkoittaa? Toivottavasti ei sitä, että pillerit eivät olisi vaikuttaneet kunnolla jostain syystä.

- Nyt on vajaan viikon aikana ollut outoja tuntemuksia, joita ei yleensä ole: tykytystä rinnassa (siis sydämentykytyksiä), väsymys, semmoinen olo monta päivää että olisin tulossa kipeäksi, nenän limakalvot todella kuivat, alapäässä päinvastoin, lisäksi huimausta, huonoa oloa hieman ja oksennus käynyt pari kertaa kurkussa ihan yllättäen ilman varoitusta.

- Katsoin ovulaatiolaskurilla, että hedelmällisin aika ois ollut vasta tuossa 22. tai 23. kesäkuuta kiertoni mukaan, mutta voiko kierto olla jotenkin sekaisin kun viimeksi olleet menkatkin olivat omituiset? :/

En viitsinyt vielä ostaa raskaustestiä ja tehdä sitä sillä tuskin se mitään näyttäisi. En toivo olevani raskaana mutta nämä olot ja oireet on niin kummalliset, että suoraan sanoen vähän jännittää. Muuta syytä pillerien toimimattomuudelle en keksi kuin sen, että minulla on herkkä vatsa ja oksennus/ripuli voi huonontaa tehoa.

En tiedä odotanko minkäänlaisia vastauksia tähän, mutta piti vain johonkin avautua kun en kenellekään tästä viitsi puhua.

14

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hannam

      No itse juurikin painiskelen samanlaisen ongelman kanssa... Raskaus ei olisi katastrofi avioliittoon, mutta silti hiukan jännittää. En kans testiä "viitsi" ostaa vaan odottelen alkaako menkat vai ei. Voikohan raskausoireet alkaa oikeasti näin nopeasti? Vatsa on kuin ilmapallo(etenkin iltaisin) ja etoo koko ajan. Ihan todella merkillinen olo...

      • sooda

        Lueppa edellinen sterilisaatio viesti. Mä painiskelen tälläsen asian kanssa ja ikää 38v... :)


    • Jaiks

      Jaahans, "kiva" että on muitakin joilla suht sama tilanne. Lohduttaa hieman :)

      Parina viime päivänä mulla on ollut väsynyt olo ja tekis mieli nukkua päikkärit joka päivä. Sydämentykytyksiä esiintyy edelleen ja nyt on särkenyt päätä ja vessaan on pitänyt mennä keskellä yötä toisin kuin yleensä. Vilkuilen tätä palstaa, mutta oon muutoin koittanut olla ajattelematta asiaa kun ei kai tämä ajattelemalla sen aiemmin selviä.

      hannam, syötkö siis tällä hetkellä pillereitä? Pilleripapereissa lukee että jos on raskaana tai epäilee raskautta niin ei tulisi pillereitä ottaa. Minä oon pillerin ottanut joka päivä normaaliin malliin, tuntuu toisaalta tyhmälä sotkea kierto kun tämä epäily voi yhtä hyvin olla täysin turha. Saapahan sitten nähdä tulleeko kuukautiset ajallaan eli ensi viikon lopulla.

      sooda, huh. Sullapa myös jännä tarina. Ihmiset tässä ehkäisyä pitävät pystyssä ja silti saa ihmetellä että mistä tuulee ja epäillä että onko pulla mennyt uuniin. :o

      • Jaiks

        hannam, se unohti todeta että itsekin oon koittanut vähän googlailla, että missä vaiheessa oireet voi alkaa.

        Taitaa nuo oireetkin olla semmosia että toisilla alkaa aiemmin ja toisille myöhemmin ja toisilla niitä on enemmän kuin toisilla, eli aika vaikea päättelemällä on ymmärtää nyt että mistä on kyse, plääh..

        Ja semmonen "oire" tuli mieleen vielä, että oon tirauttanut pari kyyneltä melkoisen oudoista asioista. Tosin se voi johtua siitäkin että on hieman tärinät tässä päällä tilanteen takia ja hermo kireellä kun joutuu tämmöistä asiaa pohtimaan


      • hannam
        Jaiks kirjoitti:

        hannam, se unohti todeta että itsekin oon koittanut vähän googlailla, että missä vaiheessa oireet voi alkaa.

        Taitaa nuo oireetkin olla semmosia että toisilla alkaa aiemmin ja toisille myöhemmin ja toisilla niitä on enemmän kuin toisilla, eli aika vaikea päättelemällä on ymmärtää nyt että mistä on kyse, plääh..

        Ja semmonen "oire" tuli mieleen vielä, että oon tirauttanut pari kyyneltä melkoisen oudoista asioista. Tosin se voi johtua siitäkin että on hieman tärinät tässä päällä tilanteen takia ja hermo kireellä kun joutuu tämmöistä asiaa pohtimaan

        No huh onhan tuota monenmoista... Ois aika hurja juttu tulla sterilisaationkin jälkeen raskaaksi! E-pilleritkin PITÄISI olla yli 90% varmoja. Mulla oli kyllä itseasiassa aika raju vatsatauti tuossa taannoin niin se on ainoa järkevä selitys pillereiden pettämiselle...
        Netti on kyllä ehkä pahin mihin voi oireensa mennä rustaamaan :D On munasarjasyövästä ja muista tullut lueskeleltua tänään. Menis nyt nämä päivät nopsaa ohi ettei tartteis ootella! No mä oon aina ollut tosi herkkä ja voin tirauttaa itkut ihan mistä milloinkin :D Mut tämä ihan hillitön turvotus on kyl jotain käsittämätöntä, maha on kuin jalkapallo!


      • sooda
        hannam kirjoitti:

        No huh onhan tuota monenmoista... Ois aika hurja juttu tulla sterilisaationkin jälkeen raskaaksi! E-pilleritkin PITÄISI olla yli 90% varmoja. Mulla oli kyllä itseasiassa aika raju vatsatauti tuossa taannoin niin se on ainoa järkevä selitys pillereiden pettämiselle...
        Netti on kyllä ehkä pahin mihin voi oireensa mennä rustaamaan :D On munasarjasyövästä ja muista tullut lueskeleltua tänään. Menis nyt nämä päivät nopsaa ohi ettei tartteis ootella! No mä oon aina ollut tosi herkkä ja voin tirauttaa itkut ihan mistä milloinkin :D Mut tämä ihan hillitön turvotus on kyl jotain käsittämätöntä, maha on kuin jalkapallo!

        Juu olo on täälläkin kuin jalkapallo ja aamulla taas itkut väänsin kun mies lähti töihin. Selittämättömiä ovat oireet mutta niiden kanssa elettävä niin kauan ennen kuin tulee varmuus mistä oireet johtuvat. :)


    • Jaiks

      Jepsjeps, pissiminen on myös vilkasta. Eilen kävin varmuuden vuoks kunnon pissat vetämässä ennen ku aloin lakkaa kynsiä ja silti tuli hätä jo kesken homman ja sit oli pakko mennä heti vaikka kynnet ei ollu vielä kuivuneet. Just siks menin etukäteen et just lakatuil kynsillä ei oo kiva pyyhiskellä. Ja muutenkin ravasin pissillä koko illan. Yöllä oli nälkäkin, mut söin eilen ehkä vähän huonosti jotenka en ihmettele.

      Toisaalt tuntuu että ei täs mitään oo, mut viikko vielä niin näkee tuleeko menkat. Sit tarvin kyl semmosen paperipussin mihin hengittää jos ne ei tuu. :O

      • Djhch

        Täytyy korjata vähän noita käsityksiäsi. Kun syöt yhdistelmäehkäisypillereitä, sinulla ei ole kuukautiskiertoa. On vain pillereiden säätelemä keinotekoinen "kierto", jossa lumepillereillä saadaan aikaan tyhjennysvuoto jottei kohdun limakalvo kasva liian paksuksi. Tiedätkin varmaan, että osa syö pillereitä kolmekin laattaa putkeen. Pillerit estävät munasolun irtoamisen, joten et voi katsoa normaaleilla hedelmällisyyslaskureilla milloin sinulla olisi hedelmällisin aika. Mitenkäs sen laskurilla katsoisit, jos sinäkin söisit yleensä kolme laattaa putkeen? Jos pillereiden teho on jostain syystä heikentynyt, voi munasolu päästä irtoamaan milloin tahansa. Se on sitten eri asia, hedelmöittyykö se ja onko esim. kohdun limakalvo sopiva munasolun kiinnittymiseen.

        Koska olet hoitanut ehkäisyn asiallisesti, raskauden mahdollisuus on hyvin pieni. Hedelmällisillä pareilla ilman ehkäisyä (jos yhdyntää on harrastettu ovulaatioaikaan) se on n. 25 prosenttia kiertoa kohden. E-pillereiden ehkäisyteho on yli 95 prosenttia. Näistä luvuista varmaan ymmärrät miten pienistä todennäköisyyksistä puhutaan. Toki mahdollisuus on aina olemassa, kun seksiä harrastaa, mutta aivan yhtä hyvin oireesi voivat olla psykosomaattisia. Niitä tuppaa tulemaan jos pelkää/toivoo raskautta.


      • Jaiks
        Djhch kirjoitti:

        Täytyy korjata vähän noita käsityksiäsi. Kun syöt yhdistelmäehkäisypillereitä, sinulla ei ole kuukautiskiertoa. On vain pillereiden säätelemä keinotekoinen "kierto", jossa lumepillereillä saadaan aikaan tyhjennysvuoto jottei kohdun limakalvo kasva liian paksuksi. Tiedätkin varmaan, että osa syö pillereitä kolmekin laattaa putkeen. Pillerit estävät munasolun irtoamisen, joten et voi katsoa normaaleilla hedelmällisyyslaskureilla milloin sinulla olisi hedelmällisin aika. Mitenkäs sen laskurilla katsoisit, jos sinäkin söisit yleensä kolme laattaa putkeen? Jos pillereiden teho on jostain syystä heikentynyt, voi munasolu päästä irtoamaan milloin tahansa. Se on sitten eri asia, hedelmöittyykö se ja onko esim. kohdun limakalvo sopiva munasolun kiinnittymiseen.

        Koska olet hoitanut ehkäisyn asiallisesti, raskauden mahdollisuus on hyvin pieni. Hedelmällisillä pareilla ilman ehkäisyä (jos yhdyntää on harrastettu ovulaatioaikaan) se on n. 25 prosenttia kiertoa kohden. E-pillereiden ehkäisyteho on yli 95 prosenttia. Näistä luvuista varmaan ymmärrät miten pienistä todennäköisyyksistä puhutaan. Toki mahdollisuus on aina olemassa, kun seksiä harrastaa, mutta aivan yhtä hyvin oireesi voivat olla psykosomaattisia. Niitä tuppaa tulemaan jos pelkää/toivoo raskautta.

        Joo tiedän että todennäköisyydet on pienet ja toivonkin että olis kerrankin hyvä tuuri, eikä huono, kuten yleensä. En ole juurta jaksaen ovulaatioihin ja hedelmöittymiseen perehtynyt sillä homma ei ole ajankohtainen itselleni vielä ollut ja tuskin tulee koskaan olemaankaan. Eiköhän ne menkat housuihin valahda ja elämä jatkuu kuten tähänkin asti.


    • Jaiks

      hannam, seurailetko vielä palstaa? Mikä meininki siellä? Entä sooda?

    • jännittää

      Kertokaas naiset kuin kävi!!

      • Jaiks

        Mulla pe tai la Pitäs menkat tulla, kerron sitten miten käy. Uskon Kyl että tulee ja toivon myös. Kertokaa muutkin jos tänne vielä eksytte :)


    • weik

      Itellä vähän samat fiilikset. Oon syönyt minipillereitä jo vuositolkulla. Yhden pillerin unohdin pari viikkoa sitten ja pari kertaa harrastin seksiä ilman lisäehkäisyä sen jälkeen. Menkat on hieman epäsäännölliset, mutta tunnistan aina niiden alkamisen tietyistä oireista, jotka alkavat pari päivää ennen vuotoa. Nyt on ollut kummallista (välillä voimakastakin) alamaha- ja alaselkäkipua jo toista viikkoa, alamahan pistelyä, väsyneisyyttä, huimaamista, huomattavaa ruokahalun kasvua, virtsaamistarpeen lisääntymistä, satunnaista pahoinvointia jne jne, lista on pitkä... Toi mahakipu tuntuu just siltä niinku menkat alkais hetkenä minä hyvänsä. Toisaaltahan nuo voi viitata myös tuleviin menkkoihin (pitäs alkaa viikon-parin sisään), mutta oireita on tosi paljon ja ovat kestäneet näinkin kauan. Välillä juoksen vessaan kun tuntuu että verta lirahtanut housuun vaan ei siellä mitään ole.

      Lapsi ei ole toiveissa tällä hetkellä, mutta jos paksuna olisin niin automaattinen keskeytys se ei tosin olisi. Ei varmaan kannata raskaustestiä vielä tehdä, kun menkat (jotka toivottavasti alkavat) eivät ole vielä myöhässä. Mutta kylläpä on häiritsevä olotila tämä! :D Huoh.

    • Hannam

      Huh, väärä hälytys! :) Niinkuin jo aiemmin sanoin, raskaus ei olisi ollut katastrofi, mutta tällä hetkellä molempien urat sen verran hektisessä vaiheessa. Enkä ole oikeastaan koskaan edes ajatellut äidiksi tuloa "ihan tosissani". Meillä on mieheni kanssa kivaa kaksistaankin. Mutta eipä sitä koskaan tiedä, voi kai se mieli muuttuakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe