Onko sukukirousta olemassa?

Kirottu suku

Tiedän sukuja, joissa on ilmennyt esim. alkoholismia, mielisairauksia, rikollisuutta ja väkivaltaisuutta sukupolvien ajan. Sukututkimus on sitten tuonut esiin esi-isän, joka oli tehnyt kaikkea kamalaa; erään suvun esi-isä oli tappanut lapsensa, mutta jätettiin mielenvikaisena tuomitsematta. Jälkeläisissäkin on ilmennyt sitten paljon myöhemmin kaikenlaista epäsosiaalisuutta. Erään toisen suvun esi-isä oli ollut myös väkivaltainen viinan salakeittäjä, joka myös perimätiedon mukaan oli surmannut lapsiaan. Hänenkin jälkeläisissään on sitten ollut paljon mielisairautta ja alkoholismia.

Onko siis olemassa jonkinlaista sukukarmaa tai suvun kirousta vai onko kaikki selitettävissä pelkällä sosiaalisella ja psykologisella periytyvyydellä? Itse olen taipuvainen uskomaan siihen, että joidenkin sukujen päällä on jonkinlainen kirous, joka seuraa sukua sukupolvien ajan.

9

376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ne geenit...

      Ei ole mitään taikauskoista sukukirousta, vaan geeneissä periytyvää mielisairautta, alkoholismia jne.

    • Terttu_

      Höpöhöpö kaikenmaailman taikauskoiset kiroukset. Jos suvussa on taipumusta mielisairauksiin tai päihteisiin pidä huoli itsestäsi ja mene tarpeen vaatiessa itse hoitoon.

    • tiedemies10

      Voiko joku kysyä nykyaikana tuollaista?? No voi, koska osa uskoo horoskooppeihin ja jumalaankin.

      • apua auttakaa

        -- Raamatun- suku rosvos miulta palkan eläketurvan ja kodin ja maat -millä saan ne takaisin ??


    • Höpsistä

      Mitään kirouksia ei ole olemassa, vain väärän oppimisen / väärin käsittämisen malli. Ts. vinksahtanut ajattelu- ja asenne'ilmasto'.

    • ....................

      Mielensairaudet eivät suoraan periydy, plus jokaisessa suvussa on kyllä vähintäänkin yksi jollaintapaa poikkeava yksilö.
      Geeniperimässä voi olla tuo altistava geeni, mutta ei välttämättä. Riippuu aivan siitä, mitkä geenit kyseiseen henkilöön valikoituu...
      Olisi muuten aika erikoista, jos jälkeläiset ei jollaintapaa oireilisi noin kauheiden kokemusten jälkeen...
      Idiootitko täällä vain kirjoittelee...

    • sukututkijan tytär

      Isiemme pahat teot kostetaan aina kolmanteen ja neljänteen polveen asti. Noin menee eräs sanonta, jonka uskoo jos tahtoo ;)

    • Tarkennusta

      Tuohon edelliseen kommenttiin tarkentaisin, että kyseessä ei ole "sanonta" vaan Raamatun Vanhan testamentin Viides Mooseksen Kirja, jakeet 9-10 :

      "Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni."

      Tässä samaisessa kohdassa luetellaan ne 10 käskyä.

    • Moneen polveen

      Ei se mitään sukukirousta ole, mutta jonkinlaisen kirouksen se ensimmäinen teko saa aikaan, ihmiset alkavat usein katso kieroon koko sukua, kun yksi tekee jonkun teon, jota paheksutaan.

      En ole mitenkään uskonnollinen, mutta tuon nimimerkin "Terkennusta " mukaisen luvun olen lukenut katekismuksesta.
      Itse koen koko katekismuksen elämänoppina eli jo entiset kansat ovat nähneet elämää ja kirjoittaneet ohjeet. Minusta näitä käskyjä ei pitäisi sotkea mitenkään johonkin uskontoon tai yliluonnolliseen, kyllä ne kaikki tarkemmin ajateltuina ovat ihan vielä tämänkin päivän elämään täysin sopivia ohjeita ja tiedonantoa, mitä mistäkin seuraa.
      Kyllä suku saa kärsi jonkin pahasta teosta monta ikäpolvea, ennen kuin asia hälvenee ihmisten mielistä.
      Toivoisin että ne ihmiset, jotka ovat joutuneet kohtaamaan asian omassa elämässään kirjoittaisivat, kuinka heitä on sorrettu.
      Tiedän itsekin erään miehen joka tappoi puolisonsa, kyllä joka kerta nähdessäni hänen sisarensa asia tulee mieleen, vaikka tuskin tällä on osaa tai arpaa asiaan.
      Samoinhan se on psyykkisesti sairaan omainen, saa leiman otsaansa myös, hänetkin koetaan psyykkisesti sairaaksi, niinhän ei saisi olla, mutta kuitenkin on.

      Miettikäähän omalta osalta, mistä mielipiteenne juontaa.


      Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe