Nukkumaan vai pystyyn

arvoitusta ratkomaan

Aika usein uni auttaa migreenikohtauksen parantamisessa. Vaikka kohtaus alkaisi yölläkin, niin lääkityksen jälkeen unessa kohtaus menee ohi.

Sitten on muita tilanteita. Viime yönä migreeni alkoi. Tuntui pieneltä, join vettä ja otin panadolin, kun kipu oli pientä. Tunnin päästä kipu ei ollut pientä, otin täsmälääkkeen, mutta en saanut unta. Tilanne ei rauhoittunut.
Vasta kun olin ollut liki tunnin jalkeilla, alkoi tuntua, että kipu hellittää.

Vastaava tilanne on tullut joskus aiemminkin. Mistä sen tietää, milloin pystyasento on parempi kuin nukkuminen?

4

115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viherpeippo

      Mulla on kanssa näitä ihmeellisiä migreenejä, joihin makuuasento on paha, mutta sitten myös niitä, joissa mikään muu ei auta kuin täsmälääke, uni ja pimeä huone yhdessä.
      Nämä 'pakko kävellä ympyrää' migreenit on tavallaan jopa kamalampia kuin 'tavalliset' migreenit, sillä yleensä 'pakko kävellä ympyrää' migreenissä kipu on paljon voimakkaampi kuin 'tavallisessa' ja lääke ei tunnu auttavan ollenkaan tai auttaa viiveellä. Sulla sama tilanne?

      Itse tiedän onko pystyasento parempi kuin makuuasento siitä, että kun heitän makuulle, alkaa korvissa suhista ja kipu yltyy kovemmaksi, mutta heti kun nousen ylös, loppuu korvien suhina ja kipu tavallaan tasaantuu - ilman testaamista en pysty tietämään kumpaa asentoa milloinkin tarvitaan.

      Oon aina kuvitellu, että ei kellään muulla oo tällasta vaivaa...

    • Ap arvoitusta ratkom

      Just noin!
      Taisi olla pisin migreenikohtaus sitten täsmälääkkeiden saannin. Joskus on ollut niin, että kipu on mennyt pois ja tullut toisella puolella päätä takaisin, mutta on siis selvästi ollut eri kohtaus.

      Mietin nyt sitäkin, että tämä ei tuntunut siinä tavallisemmassa migreenikohdassa silmän takaa lapaluun alaosaan vaan vanteena pään ympärillä.

      Oli vaan hieno kokea taas uusi elämä, kun kohtaus oli ohi.

    • viherpeippo

      Mulla tää 'pakko kävellä ympyrää' alkaa aina ihan samasta kohdasta kuin tavallinenkin migreeni, mutta usein tähän tulee sitten lisäksi juurikin tuo kuvaamasi vanne pään ympärille... Ja 'pakko kävellä ympyrää'-migreeniin ei liity minkäänlaista auraa, kuin taas tavalliseen liittyy jotain pientä auramaista, että tiedän kivun pian alkavan. Olenkin usein miettinyt, että mahtaakohan minun päässäni asua pari erilaista migreeniä tai onko toinen näistä jotain ihan muuta...

    • outo kokemus

      Mulla on migreeni aika harvoin, koska se on hormonaalinen ja yleensä syön e-pillereitä putkeen, ettei migreeni saa usein tilaisuutta.

      Nyt on sitten pahin tauko. Mulla on jo kolmena peräkkäisenä vuorokautena ollut migreeni tai viimeisin vielä vähän jäytää.
      Ensimmäinen iski iltapäivällä, vaikka yleensä se kipu tulee yöllä. Se meni täsmälääkkeellä ohi.

      Reilu vuorokausi kului, kun heräsin yöllä pahaan migreeniin. Jostain syystä heti tajusin, että nyt on jotain outoa. Se tuntui vähiten selällään maaten, vasemmalla kyljellä vähän enemmän ja oikealla kyljellä maatessa hirveästi. Nousin ottamaan täsmälääkkeen. Yllättäen kipu ei tuntunut juuri lainkaan seisaallaan ja kävellen.

      Väsytti ihan hirveästi, mutta oli vain käveltävä alasti. Kehon termostaatti oli jotenkin rikki, mikä on yleistä menopaussia lähestyvällä naisella kuukautisten aikaan.. Kesti aika kauan ennen kuin pystyin menemään pitkälleni. Kipu oli poikkeuksellisesti vannemainen, kun yleensä on toispuoleinen.

      Viime yönä migreeni ilmoitti taas olostaan. Jotenkin oli sellainen tunne, että Panadol riittäisi. Olin pitkään istuvassa asennossa sängyssä.

      En ole ennen huomannut, että olisi joku tietty asento helpompi ja historiaa on sentään todettunakin liki 20 vuotta ja todennäköisesti olen ihan lapsesta saakka potenut jonkinlaista migreeniä.

      Tuo asentojuttu nyt askarruttaa ja siitä luen mielelläni lisätietoa ja kokemuksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1916
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe