Linssileikkauksesta toipuminen

Mies 63

Minulle suoritettiin kaksi päivää sitten linssileikkaus. Molempiin silmiin asennettiiin keinomykiöt samalla kertaa. Näkö oli yllättävän hyvä heti leikkauksen jälkeen ja illalla kotona vielä parempi. Menin nukkumaan suojakilvet silmillä tyytyväisin mielin,mutta aamulla ei kaikki ollutkaan hyvin.Herätessä vasen silmä oli kipeä ja sitä kirveli vietävästi. Kilpi pois ja tippaa silmään ja huomasin, että en näe silmällä laisinkaan. Yhteys leikanneseen kirurgiin ja hän kertoi, että yöllä silmänpaine on noussut korkeaksi ja seuraamuksena sarveiskalvon turvotus. Hän kertoi, että turvotus menee ohi muutamassa päivässä ja näkö kirkastuu vähitellen.Tällä hetkellä näen vas.silmällä valonkajon ikkunasta ja huonekalujen ääriviivat, eli näkökyky silmästä on käytännössä kokonaan poissa. Oikessa silmässä näkö onterävä, muutta vas.silmä häiritsee, että kokonaisnäkö on huono. Luotan lääkärin kokemukseen ja arvioon tilnteesta, että tästä selvitään näkevien joukkoon. Olisi kuitenkin helpottaavaa kuulla jos jollakin on ollut sama tilanne ja miten on tilanteesta selvinnyt ja missä ajassa?

49

14308

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onnesi nojassa

      Jos molemmat leikataan samalla ja tulee selvää ongelmaa niin silmät täytyy tutkia eikä arvailla puhelimessa.

      Paine yleensä laskee päivässä, mutta toisilla voi kestää viikkoja ja etenkin jos näkö sumea ja sanotaan puhelimessa että sarveiskalvo turvottaa niin täytyyhän silmät tutkia!

      Sut on ilmeisesti leikattu eteläisessä Helsingissä tai Manskulla..?

      • Mies 63

        Aivan oikein, silmä tutkittiin ja ongelma havaittiin. Korkea paine oli lääkärin mukaan muodostanut kudosmassaa ja tukkinut näkemisen alueen. Suoritettiin silmän sisäinen huuhtelu joka oli aika rankka toimenpide. Näkö palautui jonkin verran, mutta jäi erittäin sumuiseksi. Nyt menee monemiista tippaa ja tiedossa on, että sarveiskalvo on ärsyyntynyt ja turvoksissa. Silmä on muuten nyt kunnossa, eli kirkas kun mönijät saatiin pois. Lääkärin mukaan näkö kirkastuu hiljalleen normaaliksi. Aikaa tosin voi mennä pitkään. Olen hoitavaan lääkäriin yhteydessä päivittäin puhelimitse ja myös kontrollit ovat sovittu.Ikävä juttuhan tämä on, mutta kysymys ei ile hoitovirheestä vaan riskistä joka on pieni, mutta realisoitui kohdallani. Toivon, että tästä selvitään ilman pysyviä haittoja ajan kanssa. Mukavaa, että vastasit ja jos Sinulla tai jollain muulla on tilaneeseeni liittyvää kokemusta tai tietoa niin kirjoittakaa.Tässä vaiheessa kokemuksellinen tieto olisi tarpeen vertaistukena.


    • harkinnan alla

      mies 63! Kuinka pitkään linssileikkauksen jälkeen on riskinä saada tuo korkea silmänpaine? saitko leikkauksen jälkeen painetta alentavia tippoja tai tabletteja joita piti ottaa seur päivänä? Toivottavasti silmäsi tulee kuntoon, paranemisia.

      • Mies 63

        Sain heti leikkauksen jälkeen painetta alentavaa lääkettä ja neljä tablettia kotiin tarvittaessa otettavaksi. Lisäksi leikkauksen jälkeen silmiin laitetaan lääkitystä tulehdusta ja mahdollista paineen nousua hillitsemään.Suurin riski paineen nousun "piikille" on lääkärin kertomana 24 tunnin aikana leikkauksesta. Täytyy muistaa, että minulle syntynyt tilanne on erittäin harvinainen. Oikessa silmässä näkökyky on erittäin tarkka ja hyvä, vaikka leikkauksesta on aikaa vasta vajaa viikko. Mikäli saan vas. silmän näkökyvyn oikean silmän tasolle jollain aikajänteellä olen linssileikkauksen lopputulokseen erittäin tyytyväinen. Harrastan iästäni huolimatta sporttisia lajeja joita on ilman laseja vapauttavaa harrastella. Kirjoittelen tälle palstalle kokonaisuudessaan oman toipumisen kuvion ja toivon, että se on mahdollisimman lyhyt. Silloin kun itse harkitsin leikkausta niin yllättävän vähän löytyi keskustelupalstoilta käytännön kokemuksia. Toivottavasti tästä minunkin kokemuksesta on jollekkin vielä tukea jos joutuu kokemaan samansuuntaisen komplikaation. Itse uskon kokeneen kirurgin sanaan, tästäkin selvitään ilmän jälkihaittoja. Nyt tarvitaan kärsivällisyyttä.


      • Hoitovirhe
        Mies 63 kirjoitti:

        Sain heti leikkauksen jälkeen painetta alentavaa lääkettä ja neljä tablettia kotiin tarvittaessa otettavaksi. Lisäksi leikkauksen jälkeen silmiin laitetaan lääkitystä tulehdusta ja mahdollista paineen nousua hillitsemään.Suurin riski paineen nousun "piikille" on lääkärin kertomana 24 tunnin aikana leikkauksesta. Täytyy muistaa, että minulle syntynyt tilanne on erittäin harvinainen. Oikessa silmässä näkökyky on erittäin tarkka ja hyvä, vaikka leikkauksesta on aikaa vasta vajaa viikko. Mikäli saan vas. silmän näkökyvyn oikean silmän tasolle jollain aikajänteellä olen linssileikkauksen lopputulokseen erittäin tyytyväinen. Harrastan iästäni huolimatta sporttisia lajeja joita on ilman laseja vapauttavaa harrastella. Kirjoittelen tälle palstalle kokonaisuudessaan oman toipumisen kuvion ja toivon, että se on mahdollisimman lyhyt. Silloin kun itse harkitsin leikkausta niin yllättävän vähän löytyi keskustelupalstoilta käytännön kokemuksia. Toivottavasti tästä minunkin kokemuksesta on jollekkin vielä tukea jos joutuu kokemaan samansuuntaisen komplikaation. Itse uskon kokeneen kirurgin sanaan, tästäkin selvitään ilmän jälkihaittoja. Nyt tarvitaan kärsivällisyyttä.

        En halua peloitella sinua, mutta kirurgin sanaan ei kannata (valitettavasti) aina täysin luottaa. On valitettavaa sanoa näin ja uskonkin että sinun silmiäsi hoidetaan oikein. Haluan vain kertoa omasta kokemuksestani.

        Minun silmäni leikattiin femtolasikilla ja kaiken piti olla kunnossa vaikka leikkauksesta tuli alusta saakka ongelmia. Kun kerroin taittovirhekirurgille ongelmista, hän vähätteli niitä eikä ottanut niitä puheeksi edes sen jälkeen kun optikko oli jo todennut ongelmat.

        Kun ongelmat vain pahenivat, menin toiselle silmäkirurgille. Loppujen lopuksi selvisi, että leikkauksessa oli tapahtunut hoitovirhe. Jos sinun ongelmat jatkuvat ja tuntuu siltä. että silmäkirurgisi ei osaa auttaa, mene toiselle lääkärille. Toivottavasti asiat sujuvat sinun kohdallasi paremmin. Kerro ihmeessä, miten toipuminen sujuu kohdallasi.


      • Mies 63
        Hoitovirhe kirjoitti:

        En halua peloitella sinua, mutta kirurgin sanaan ei kannata (valitettavasti) aina täysin luottaa. On valitettavaa sanoa näin ja uskonkin että sinun silmiäsi hoidetaan oikein. Haluan vain kertoa omasta kokemuksestani.

        Minun silmäni leikattiin femtolasikilla ja kaiken piti olla kunnossa vaikka leikkauksesta tuli alusta saakka ongelmia. Kun kerroin taittovirhekirurgille ongelmista, hän vähätteli niitä eikä ottanut niitä puheeksi edes sen jälkeen kun optikko oli jo todennut ongelmat.

        Kun ongelmat vain pahenivat, menin toiselle silmäkirurgille. Loppujen lopuksi selvisi, että leikkauksessa oli tapahtunut hoitovirhe. Jos sinun ongelmat jatkuvat ja tuntuu siltä. että silmäkirurgisi ei osaa auttaa, mene toiselle lääkärille. Toivottavasti asiat sujuvat sinun kohdallasi paremmin. Kerro ihmeessä, miten toipuminen sujuu kohdallasi.

        Hei vaan ja kiitos vastauksestasi. Tosi ikävää, että Sinulle kävi myös huonosti suhteessa asetettuun tavoitteseen nähden.
        Omalta osaltani tässä vaiheessa uskon, että kohdallani ei ole kysymys hoitovirheestä. Huomiseen tulee vasta viikko operaatiosta ja oikean silmän osalta kaikki on kunnossa. Vasemman silmän sumuisuus on tosi ikävä juttu, mutta jlääkärin mukaan kysymys on sarveiskalvon turvotuksesta joka pitäsi tulla lääketipoilla kuntoon. Kuinka kauan siihen menee jää nähtäväksi? Edelleen arvoitus on se, että onko kysymys jostain muustakin sumuisuuden takana?Tulen kertomaan tällä palstalla tilanteen muutoksista suuntaan tai toiseen. Toivottavasti voin päättää tämän kirjoittelun nopeasti toteamukseen"sumu hälvennyt ja näkö kirkas"! Syy tähän kirjoitteluun on jakaa tämä ikävä kokemus ja saada myös itse Teiltä lukijoilta omakohtaisia kokemuksianne. Toisaalta olen tuskin ainoa ihminen Suomessa jolle tämä on sattunut tai sattuu myöhemmin. Näin ollen tämä kirjoitusketju voi auttaa jossain vaiheessa henkilöitä jotka kohtaavat vastaavan tilanteen.


      • Mies 63
        Mies 63 kirjoitti:

        Hei vaan ja kiitos vastauksestasi. Tosi ikävää, että Sinulle kävi myös huonosti suhteessa asetettuun tavoitteseen nähden.
        Omalta osaltani tässä vaiheessa uskon, että kohdallani ei ole kysymys hoitovirheestä. Huomiseen tulee vasta viikko operaatiosta ja oikean silmän osalta kaikki on kunnossa. Vasemman silmän sumuisuus on tosi ikävä juttu, mutta jlääkärin mukaan kysymys on sarveiskalvon turvotuksesta joka pitäsi tulla lääketipoilla kuntoon. Kuinka kauan siihen menee jää nähtäväksi? Edelleen arvoitus on se, että onko kysymys jostain muustakin sumuisuuden takana?Tulen kertomaan tällä palstalla tilanteen muutoksista suuntaan tai toiseen. Toivottavasti voin päättää tämän kirjoittelun nopeasti toteamukseen"sumu hälvennyt ja näkö kirkas"! Syy tähän kirjoitteluun on jakaa tämä ikävä kokemus ja saada myös itse Teiltä lukijoilta omakohtaisia kokemuksianne. Toisaalta olen tuskin ainoa ihminen Suomessa jolle tämä on sattunut tai sattuu myöhemmin. Näin ollen tämä kirjoitusketju voi auttaa jossain vaiheessa henkilöitä jotka kohtaavat vastaavan tilanteen.

        Kukaan ei ole kommentoinut viimmeistä kirjoitustani, joten kirjoitan lyhyen tilannekatsauksen tämän hetken tilanteesta.Vasemmman silmän näkö edelleen sumea. Tämän päivän kontrollissa havaittiin näön olevan noin 30 % oikean silmän näkökyvystä. Silmän pohja ja sarveiskalvo kuvannettiin ja havaittiin, että silmän eri "osat" ovat kunnossa.sarveiskalvo edelleen ärsyyntynyt joka selittää osan sumuisuudesta.Nähtävästi takakapselin takana solukkoa joka vie myös näkökykyä alas. Kortisonia tabletteina, tippoina ja voiteena ym. lääkitys mukana. Näillä mennäään, ei ole helppo kuvio minulle eikä lääkärille. Täytyy vain odottaa, että aika ja lääkitys tehoaa.


      • Mies 63
        Mies 63 kirjoitti:

        Kukaan ei ole kommentoinut viimmeistä kirjoitustani, joten kirjoitan lyhyen tilannekatsauksen tämän hetken tilanteesta.Vasemmman silmän näkö edelleen sumea. Tämän päivän kontrollissa havaittiin näön olevan noin 30 % oikean silmän näkökyvystä. Silmän pohja ja sarveiskalvo kuvannettiin ja havaittiin, että silmän eri "osat" ovat kunnossa.sarveiskalvo edelleen ärsyyntynyt joka selittää osan sumuisuudesta.Nähtävästi takakapselin takana solukkoa joka vie myös näkökykyä alas. Kortisonia tabletteina, tippoina ja voiteena ym. lääkitys mukana. Näillä mennäään, ei ole helppo kuvio minulle eikä lääkärille. Täytyy vain odottaa, että aika ja lääkitys tehoaa.

        Kolme viikkoa on kulunut linssileikkauksestani ja vas. silmän komplikaation seurauksista olen kirjoittanut muutamaan otteeseen tälle palstalle. Ongelmat alkavat pikkuhiljaa väistyä. Silmän näkökyky o palautunut jo hyvälle tasolle, arviona noin 80 % oik. silmän tasosta. Sumua on vielä näkökentässä aika paljon, mutta päivä päivältä vähemmän. Jonkin aikaa vielä niin näkökyky on kunnossa. Seuraavan kerran kirjoitan tämän tarinan loppulauseen kun tilanne on täysin ok! Jos joskus joku kokee saman tilanteen niin voi vähän saada tukea minun kokemuksestani.

        s


      • loviivivob
        Mies 63 kirjoitti:

        Kolme viikkoa on kulunut linssileikkauksestani ja vas. silmän komplikaation seurauksista olen kirjoittanut muutamaan otteeseen tälle palstalle. Ongelmat alkavat pikkuhiljaa väistyä. Silmän näkökyky o palautunut jo hyvälle tasolle, arviona noin 80 % oik. silmän tasosta. Sumua on vielä näkökentässä aika paljon, mutta päivä päivältä vähemmän. Jonkin aikaa vielä niin näkökyky on kunnossa. Seuraavan kerran kirjoitan tämän tarinan loppulauseen kun tilanne on täysin ok! Jos joskus joku kokee saman tilanteen niin voi vähän saada tukea minun kokemuksestani.

        s

        Muista pyytää glaukoomatutkimukset (näkökenttä ja näköhermon kuvantamistutkimukset), kunhan paine on asettunut normaalitasolle. Jos sarveisalvo menee dekompensaatioon paineen vuoksi (turpoaa ja samenee). oletettavaa on, että se voi jo päivien aikana tuhota näköhermoa.


      • Anonyymi
        Mies 63 kirjoitti:

        Kolme viikkoa on kulunut linssileikkauksestani ja vas. silmän komplikaation seurauksista olen kirjoittanut muutamaan otteeseen tälle palstalle. Ongelmat alkavat pikkuhiljaa väistyä. Silmän näkökyky o palautunut jo hyvälle tasolle, arviona noin 80 % oik. silmän tasosta. Sumua on vielä näkökentässä aika paljon, mutta päivä päivältä vähemmän. Jonkin aikaa vielä niin näkökyky on kunnossa. Seuraavan kerran kirjoitan tämän tarinan loppulauseen kun tilanne on täysin ok! Jos joskus joku kokee saman tilanteen niin voi vähän saada tukea minun kokemuksestani.

        s

        Kiva kuulla että kaikki on menossa parempaan päin. Omat silmäni leikattiin kolme päivää sitten ja kaikki on mennyt hyvin tähän saakka.


      • Anonyymi
        Mies 63 kirjoitti:

        Kolme viikkoa on kulunut linssileikkauksestani ja vas. silmän komplikaation seurauksista olen kirjoittanut muutamaan otteeseen tälle palstalle. Ongelmat alkavat pikkuhiljaa väistyä. Silmän näkökyky o palautunut jo hyvälle tasolle, arviona noin 80 % oik. silmän tasosta. Sumua on vielä näkökentässä aika paljon, mutta päivä päivältä vähemmän. Jonkin aikaa vielä niin näkökyky on kunnossa. Seuraavan kerran kirjoitan tämän tarinan loppulauseen kun tilanne on täysin ok! Jos joskus joku kokee saman tilanteen niin voi vähän saada tukea minun kokemuksestani.

        s

        Kiitos kokemuskommentkstasi.
        Itselläni myös vasensilmä sumuinen. Oikea näkee terävästi.
        Taidanpa otta vielä yhteyttä lääkäriin.


      • Mies 63 kirjoitti:

        Kolme viikkoa on kulunut linssileikkauksestani ja vas. silmän komplikaation seurauksista olen kirjoittanut muutamaan otteeseen tälle palstalle. Ongelmat alkavat pikkuhiljaa väistyä. Silmän näkökyky o palautunut jo hyvälle tasolle, arviona noin 80 % oik. silmän tasosta. Sumua on vielä näkökentässä aika paljon, mutta päivä päivältä vähemmän. Jonkin aikaa vielä niin näkökyky on kunnossa. Seuraavan kerran kirjoitan tämän tarinan loppulauseen kun tilanne on täysin ok! Jos joskus joku kokee saman tilanteen niin voi vähän saada tukea minun kokemuksestani.

        s

        Tuliko sinulle leikkauksen jälkeen sellainen tunne että kaikki on pienempää kuin ennen.
        Minulta meni kokojen arviointi ihan uusiksi.
        Esim. Näin mutterin vääntäjänä katsoin että pitää ottaa 8mm hylsy mutta loppujen lopuksi siihen kävikin 13mm hylsy.


    • sinisilmä

      Onneksi löysin tämän ketjun, kiitos kun olet kirjoittanut kokemuksestasi.
      Olen 49 v. nainen, joka harkitsee silmäleikkausta. Minulla on reippaasti miinusta,
      n. -5 ja risat ja ikänäköä jonkin verran. Enpä tiedä, kannattaako leikkaus. Ja uskaltaisinko tuohon ryhtyäkään. Maksavatko silmälääkärit pieleen menneen leikkauksen kokeneet hiljaisiksi? Kovin on vähän kokemuksia missään...

      Toivottavasti sinun silmäsi ovat jo ok. Kerrothan!

      • jglugoyo

        Ei kannata mennä leikkaukseen. Verkkokalvon irtoamisen riski on sinulla suurentunut myopian vuoksi. Jos kaihta ei ole, ei kannata ottaa turhamaista riskiä. Silmälasit korjaavat kyllä ikänäön, oletettavasti voit lukea ilman silmälasejakin, tosin jos hiukankin kauemmaksi viet kirjaa, laseja tarvitset. Silmälasit on ainakin 100% riskitön vaihtoehto ja helppo korjata jälkikäteen.


      • Leikattu
        jglugoyo kirjoitti:

        Ei kannata mennä leikkaukseen. Verkkokalvon irtoamisen riski on sinulla suurentunut myopian vuoksi. Jos kaihta ei ole, ei kannata ottaa turhamaista riskiä. Silmälasit korjaavat kyllä ikänäön, oletettavasti voit lukea ilman silmälasejakin, tosin jos hiukankin kauemmaksi viet kirjaa, laseja tarvitset. Silmälasit on ainakin 100% riskitön vaihtoehto ja helppo korjata jälkikäteen.

        Olen täysin samaa mieltä. Älä mene leikkaukseen. Riskit ovat liian suuret. En usko, että silmälääkärit maksavat ihmisiä hiljaiseksi (toivottavasti), mutta riskeistä ei kyllä puhuta avoimesti. Silmäleikkauksissa on paljon enemmän riskejä kuin niihin menevät tietävät ja nämä riskit ovat suurelta osin vakavia.

        Epäonnistuneen leikkauksen kokeneet voivat ottaa yhteyttä Potilasvakuutuskeskukseen ja saada sieltä joitain korvauksia. Mikään ei kuitenkaan korvaa menetettyä terveyttä.


      • Mies 63

        Hei Sinisilmä,
        mukavaa, että minun kokemuksestani on ollut Sinulle hyötyä. Nyt leikkauksestani on kulunut aikaa reippaasti yli kuukausi ja pääosin ongelmat takana. Lopputarkastus tehty ja havaittiin vas.silmän näkökyvyn palautuneen lähes oik.silmän tasolle. Ajan kanssa näkökyky tulee vas. silmän osalta korjatumaan oikean silmän tasolla. Voin lämpimästi suositella linssileikkausta kaikille niille jotka haluavat silmälaseista eroon omasta negatiivisesta kokemuksestani huolimatta. Osaltani tie oli vähän pidempi, mutta lopputulos erinomainen.


      • kannattaisi
        Mies 63 kirjoitti:

        Hei Sinisilmä,
        mukavaa, että minun kokemuksestani on ollut Sinulle hyötyä. Nyt leikkauksestani on kulunut aikaa reippaasti yli kuukausi ja pääosin ongelmat takana. Lopputarkastus tehty ja havaittiin vas.silmän näkökyvyn palautuneen lähes oik.silmän tasolle. Ajan kanssa näkökyky tulee vas. silmän osalta korjatumaan oikean silmän tasolla. Voin lämpimästi suositella linssileikkausta kaikille niille jotka haluavat silmälaseista eroon omasta negatiivisesta kokemuksestani huolimatta. Osaltani tie oli vähän pidempi, mutta lopputulos erinomainen.

        Näkökentän kaventumista ei itse edes huomaa. Tarkistuta vielä näkökenttäsi, koska paine oli korkea jonkin aikaa


      • Nainen 49 v
        Mies 63 kirjoitti:

        Hei Sinisilmä,
        mukavaa, että minun kokemuksestani on ollut Sinulle hyötyä. Nyt leikkauksestani on kulunut aikaa reippaasti yli kuukausi ja pääosin ongelmat takana. Lopputarkastus tehty ja havaittiin vas.silmän näkökyvyn palautuneen lähes oik.silmän tasolle. Ajan kanssa näkökyky tulee vas. silmän osalta korjatumaan oikean silmän tasolla. Voin lämpimästi suositella linssileikkausta kaikille niille jotka haluavat silmälaseista eroon omasta negatiivisesta kokemuksestani huolimatta. Osaltani tie oli vähän pidempi, mutta lopputulos erinomainen.

        Hei!

        Luin mielenkiinnolla kertomuksesi linssileikkauksesta, jossa ilmeni pieniä vastoinkäymisiä. Olisi kiva kuulla, mikä on tilanne nyt, kun leikkauksesta on kulunut yli kolme kuukautta. Itselleni tehtiin linssileikkaus viikko sitten ja itse leikkaus sujui hyvin. Olin leikkauksen jälkeen kaksi päivää hyvinkin tyytyväinen ja iloinen, että leikkaus onnistui, koska olin etukäteen pelännyt mahdollisia komplikaatioita. Nyt kuitenkin olen hieman huolestunut, koska molemmissa silmissä on edelleen samanlaista sumuisuutta mitä on ollut leikkauksesta alkaen. Näkökyky tarkistettiin toissapäivänä klinikalla missä leikkaus tehtiin ja sanoivat, että olisi ok, mutta tuo sumuisuus, joka ei siis ole helpottanut, huolestuttaa itseäni. Kiitos vielä, että olet kirjoittanut oman kertomuksesi tänne palstalle! En minäkään näitä kokemuksia linssileikkauksesta toipumisesta juuri löytänyt.


      • Linssileikattu
        Nainen 49 v kirjoitti:

        Hei!

        Luin mielenkiinnolla kertomuksesi linssileikkauksesta, jossa ilmeni pieniä vastoinkäymisiä. Olisi kiva kuulla, mikä on tilanne nyt, kun leikkauksesta on kulunut yli kolme kuukautta. Itselleni tehtiin linssileikkaus viikko sitten ja itse leikkaus sujui hyvin. Olin leikkauksen jälkeen kaksi päivää hyvinkin tyytyväinen ja iloinen, että leikkaus onnistui, koska olin etukäteen pelännyt mahdollisia komplikaatioita. Nyt kuitenkin olen hieman huolestunut, koska molemmissa silmissä on edelleen samanlaista sumuisuutta mitä on ollut leikkauksesta alkaen. Näkökyky tarkistettiin toissapäivänä klinikalla missä leikkaus tehtiin ja sanoivat, että olisi ok, mutta tuo sumuisuus, joka ei siis ole helpottanut, huolestuttaa itseäni. Kiitos vielä, että olet kirjoittanut oman kertomuksesi tänne palstalle! En minäkään näitä kokemuksia linssileikkauksesta toipumisesta juuri löytänyt.

        Moi, Aivan sama tilanne minulla. Odottelen näön kirkastumista ja terävöitymistä. Juuri ja juuri näen tämän kirjoittaa.


      • Anonyymi
        Leikattu kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä. Älä mene leikkaukseen. Riskit ovat liian suuret. En usko, että silmälääkärit maksavat ihmisiä hiljaiseksi (toivottavasti), mutta riskeistä ei kyllä puhuta avoimesti. Silmäleikkauksissa on paljon enemmän riskejä kuin niihin menevät tietävät ja nämä riskit ovat suurelta osin vakavia.

        Epäonnistuneen leikkauksen kokeneet voivat ottaa yhteyttä Potilasvakuutuskeskukseen ja saada sieltä joitain korvauksia. Mikään ei kuitenkaan korvaa menetettyä terveyttä.

        Tämä on varmasti muuttunut vuosien varrella. Kävin leikkauksessa maaliskuussa 2020 ja esitutkimusten määrä sekä riskien läpikäynti oli todella laajaa. Riskejä kerrottiin selkeästi, myös niiden todennäköisyydet sekä niistä aiheutuvat korjaavat toimenpiteet. Vihjailut potilaiden ostamisesta hiljaisiksi tuntuu alkeelliselta.

        Ei kannata mennä, jos ei halua ja tuntuu, että riskejä on liikaa ja liian todennäköisiä. Silloinhan lähtötilanne on jo aika ok. Minusta riskit kerrottiin hyvin, niiden todennäköisyys oli erittäin pieni ja korjaamistavat olemassa.

        Niin, taisin olla päivän neljäs leikattava ja kello ei ollut kahtatoista. Valtava määrä tehdää kaihileikkauksia maailmassa (maailman yleisin leikkaus?) eikä tunneta sen enempää ongelmia.


      • Anonyymi
        Mies 63 kirjoitti:

        Hei Sinisilmä,
        mukavaa, että minun kokemuksestani on ollut Sinulle hyötyä. Nyt leikkauksestani on kulunut aikaa reippaasti yli kuukausi ja pääosin ongelmat takana. Lopputarkastus tehty ja havaittiin vas.silmän näkökyvyn palautuneen lähes oik.silmän tasolle. Ajan kanssa näkökyky tulee vas. silmän osalta korjatumaan oikean silmän tasolla. Voin lämpimästi suositella linssileikkausta kaikille niille jotka haluavat silmälaseista eroon omasta negatiivisesta kokemuksestani huolimatta. Osaltani tie oli vähän pidempi, mutta lopputulos erinomainen.

        Kiitos hyvästä sairaskertomuksesta. Palaan juuri linssileikkauksesta. Aikaa on kulunut n 6 h ja näkymä on leikatulla silmällä sellainen, että pistemäisen valon ympärillä näkyvät haloympyrät. Näkö on sumea, mutta näin minulle kerrottiin etukäteen. Voin päivittää asian etenemistä. Viikon päästä operoidaan oikea silmä.


    • Linssileikattu

      Moi,
      Minulle tehtiin juuri linssileikkaus ja siitä on nyt kaksi päivää. Näkö ei todellakaan ole tarkka, mutta mitään kipua ei ole. Silmät vähän punoittavat, mutta kuulunee asiaan. TIppoja 3xpäivässä. Toivon hartaasti, että näkö kirkastuu ja muuttuu teräväksi. Tämä on sietämätön olotila, kun vanhat lasit eivät auta ja ei kuitenkaan näe. Toivossa tarkasta näöstä.

    • Linssileikattu

      Nyt on 4-päivää kulunut linssileikkauskestani ja näkö ei edelleenkään ole tarkka. Silmissä on aikalailla valo-arkuutta ja kipua, kun katsoo vaikka kirkkaaseen ulkoilmaan. Soitto leikkauksen tehneelle lääkärille, joka kertoi, että tässä vaiheessa ei vielä syytä huoleen. Sanoi että jos vielä maanantaina (nyt perjantai) näkökyky on yhtä huono niin sitten tulla käymään. Totesi myös että jos silmä tai simät alkaa merkittävästi punoittamaan niis sitten heti. Toki ne ovat edelleen punaiset ja kuten kerroin hiukan arat, mutta mitä tarkoittaa merkittävästi punoittamaan jäi minulle epäselväksi. Nyt alan katua muuten terveiden silmien leikkelyä, jos näkötarkkuus ei palaudukkaan ennen leikkausta laseilla korjattuun tasoon. Todella vähän olen itsekkin löytänyt kokemuksia tästä linssileikkauksesta, niin tämän johdosta ajattelin omat kokemukset tuoda esille. Huolestuneisuuttani tosiaan lisää se, että kuten MIES 63 kirjoitti niin hänellä toisen silmän tarkkuus oli todella hyvä jo 2-päivän päästä. Minulla siis edelleen utuisen 4-päivän jälkeen.

      • Nainen 49 v

        Väliaikatietoa nyt kun leikkauksestani tulee maanantaina 2 viikkoa: näkö ei vielä todellakaan ole lähelläkään normaalia eikä sitä mitä se oli ennen leikkausta silmälaseilla korjattuna. Päivällä ulkona näkö aika hyvä kun katsoo kauaksi mutta jonkinlaista sumuisuutta edelleen olemassa. Toinen positiivinen asia omalla kohdallani on hyvä lähinäkö, mikä on ollut alusta lähtien. Mutta siihen ne hyvät asiat sitten loppuvatkin. Sisätiloissa (ilmeisesti kun on vähän hämärämpää), on edelleen ihan sumuista ja epäselvää. Kuitenkin esim. telkkarin tekstin näen lukea mutta kaikki sen ympärillä oleva on utuista. Töissä olin viime viikon ja siellä samoin huonosti näin. Illalla pimeässä tuntuu ettei näe yhtään mitään!! Seuraava väliaika kontrolli on maanantaina ja katsotaan mitä siellä sanotaan. Tähän saakka on sanottu että kaikki on ok ja kuuluu asiaan ja pitää vain olla kärsivällinen. Jostain sivustolta luin että saattaa mennä vähintään 3 kk että aivot tottuvat uuteen optiikkaan! Joten sitä noudattaen koitan nyt vain sitten olla kärsivällinen. Mutta ei todellakaan ole kiva olla näin kun ei oikein mitään näe.


    • onnellinen et menin

      Itselläni kesti kaksi viikkoa että silmät "normalisoitui". Oli kuivumista ja tippoja sai laittaa koko ajan, niitä välillä särki ja ne väsyi helposti ja oli ihana vaan laittaa silmät kiinni. Välillä näkö oli sumuista varsinkin jos äkisti joutui katsomaan pitkälle ja esim. suurissa marketeissa ruokaostoksilla käyminen ei ollut mukavaa juuri tuon takia saatika autolla ajaminen (lähelle näin heti hyvin). Silmät oli pitkään punaiset siitä levittimestä joka laitettiin silmiin pitämään ne auki. Toki punoitti vähän kuivuudestakin. Olin iloinen että otin pari viikkoa töistä vapaata leikkauksen vuoksi sillä sai rauhassa toipua ja olin myös jotenkin väsynyt ennen kun silmät tottui.
      Onhan tuo kuitenkin leikkaus ja leikkauksessa on toipuminen yksilöllistä.

      • Nainen 49 v

        Hei onnellinen et menin,

        Kiva että laitoit oman leikkauskokemuksesi tänne. Minkälaisessa leikkauksessa kävit: korjattiinko siinä kaikkea mahdollista eli kaukonäkö, lähinäkö ja hajataitto vai vaan jotakin näistä? Onkohan tuolla vaikutusta leikkauksesta toipumiseen? Kuinkas oli/on näkö pimeässä ja hämärässä? Itselläni kramppasi tässä yhteydessä myös niska ja hartiaseutu (ajattelin että voisi johtua siitä kun ei näe kunnolla) joten olo ei kyllä todella ole paras mahdollinen kun ei ole oikein mikään kunnossa tällä hetkellä ja odottaa vain että alkaisi nähdä kunnolla.


    • onnellinen et menin

      Hei nainen 49 v

      Minulle laitettiin moniteholinssi. En osaa sanoa onko sillä merkitystä toipumiseen mikä linssi laitetaan. Ehkä leikkaustekniikka? Kesti pitkään ennen kun näin kunnolla pimeässä. Onneksi leikkaus oli keväällä sillä vieläkin on autolla ajaminen pimeässä tosi varovaista valojen vuoksi. Pari viikkoa meni tosiaan et sai vähentää kosteutustippoja ja lopulta kokonaan niiden käytön. Silmiä särki kuivuuden vuoksi ja varsinkin jos joutui pitämään niitä pitkään auki. Kyllä se siitä menee ohi ja kohta näet hyvin. :)

    • Minulla leikattiin molemmat silmät 3 päivää sitten. Laitettiin moniteholinssit. Lähinäkö nyt erittäin hyvä, kaukonäön terävöitymistä odotan. Kestää varmaan jonkin ajan, mutta hyvin silmät toimivat muuten. Ensimmäisenä iltana oli häikäisyä ja halorenkaita varmaa iiriksen laajennustippojen vaikutuksen vuoksi. Päivällä kaikki tuntuu toimivan ihan hyvin, mutta illalla mm. auton valot ovat hyvhmäisiä ja pienet valohunnut on pistemäisten valojen ympärillä. Pitäisi olla normaalia. Minulla ei ole ollut mitään särkyjä tai muuta ongelmaa. Toistaiseksi olen hyvin tyytyväinen toimenpiteeseen.

    • Nainen 47v.

      Hei kaikille,

      Silmäni PRK-laseroitiin irti silmälaseista joulukuussa 2003. Lopun kaiken vuoden päästä leikkauksesta tulos oli loistava, mutta monen mutkan kautta. Molemmat silmät saivat virustulehduksen, jota lopulta jouduttiin silmätippojen lisäksi hoitamaan lyhyellä steroidikuurilla.

      Minulle on myös tehty moniteholinssileikkaus Jyväskylässä viime heinäkuussa ja edelleen parantelen... Itse leikkaus sujui hyvin, mutta sen jälkeen alkoivat ongelmat suunnilleen siinä järjestyksessä kuin ne klinikalta saamissani papereissa mainittiin. Ensin ilmaantui kystinen makulaödeema (tarkan näön alueen turvotus) aiheuttaen näön sumenemista ja huonoa kauko- ja lähinäköä, tätä hoidettiin 2kk kaksilla eri tipoilla 4 krt/pv. Kun tämä kupru saatiin korjattua, ilmestyi molempiin silmiin jälkikaihi (omat solut kasvavat linssin päälle) aiheuttaen edelleen epätarkkaa näköä - tämä komplikaatio korjattiin uudella laseroinnilla Tampereella nyt marraskuussa. Jälleen odotellaan silmien näöntarkkuuden kehittymistä ja ensi viikolla taas uuteen kontrolliin. Tulossa on vielä PRK-laserointi näöntarkkuuden maksimoimiseksi, viikon sairasloma ja jos vanhat merkit paikkaansa pitävät usean viikon sumea näkö – haava silmässä nimittäin paranee reunoilta sisäänpäin.

      Että voi ristuksen kiesus mikä riesa tästäkin operaatiosta tuli! Näköön en ole tyytyväinen. Kauas näkee kohtuullisesti, samoin ihan lähelle. Hämäränäkö on heikentynyt ja silmissä on mahtavat halokaaret kaikista valoista. Lukeminen on edelleen hankalaa, tietokone-etäisyydelle en näe enää yhtään (käytössä vanhat hieman miinuksella olevat lasit). Luojan lykky, että linssileikkauksella oli vuoden takuu, sillä kaikki muut operaatiot itse linssileikkauksen jälkeen ovat menneet klinikan piikkiin. Lääkäri edelleen vakuuttelee, että hyvä tästä vielä tulee – epätavallisen monien mutkien kautta tosin. Minä jo rohkenen epäillä asiaa.

      Jos tästä seuraa se, että päästäkseni eroon monista lukulaseista joudun käyttämään työssäni laseja päivittäin, pimpahdan lopullisesti. Ei todellakaan ole tähän mennessä ollut sen rahan ja vaivan arvoinen operaatio. Lääkärit vähättelevät komplikaatioita ja korostavat että ne kyllä sattuessaan saadaan hoidettua – mutta mitä jos ei saadakaan? Kenen on vastuu? Sinähän olet leikkaukseen mennessäsi allekirjoittanut vastuuvapauslomakkeen, eikö? Harkitkaa siis tarkkaan ennen kuin ryhdytte tähän linkkileikkaukseen. Jos teillä on minkäänlaisista aikaisemmista hoitotoimenpiteistä (mihin tahansa ruumiinosaan) kokemuksia alttiudesta komplikaatioihin, voitte olla varmoja että niitä tässäkin linssileikkauksessa tulisi – sanoi lääkärinne mitä tahansa.

      Tämä linssileikkaus ei todellakaan ole mikään helppo parin viikon ”keikka” vaan monen kuukauden ja jopa vuoden sitoutumista ja epämukavuuden sietämistä vaativa toimenpide. Jos olisin ennen leikkausta tiennyt mitä kohdallani tuleman pitää, en olisi tähän farssiin ryhtynyt lainkaan. Omalla kohdallani tilanne on tällä hetkellä huonompi kuin lähtötilanne eikä takuita paremmasta ole. Ketään muuta kuin itseäni en voi tästä syyttää – hoitovirhettähän ei ole tapahtunut. Kadun, kadun, KADUN!

      • Lasik-leikattu

        Olen niin pahoillani puolestasi. Tiedän mitä käyt läpi tällä hetkellä. Minun silmäni leikattiin femtolasikilla pari vuotta sitten ja siitä saakka on silmäongelmia riittänyt. Tälläkin hetkellä on taas silmätulehdus. En tiedä, montako niitä on ollut leikkauksen jälkeen. Minulla on myös todella kuivat silmät, haloa, starburstia, päänsärkyä, kaksoiskuvia, huono kontrastinäkö ja lähinäköni on surkea. Rahaa on mennyt aivan järjettömästi kun olen yrittänyt hoitaa lukuisia silmäongelmiani. Pahinta on ettei niille voi tehdä juuri mitään.

        Kaiken kukkuraksi näköni on huonompi kuin ennen leikkausta myös laseilla. En siis päässyt edes laseista eroon vaan olen nyt niistä paljon riippuvaisempi kuin ennen leikkausta. En voi olla enää lainkaan ilman laseja vaan tarvitsen niitä kaikille etäisyyksille.

        Kaikki ihmiset ovat olleet tyrmistyneitä kun olen kertonut heille, mitä olen joutunut kokemaan femtolasikin jälkeen. Vain taittovirhekirurgit eivät ole olleet yllättyneitä, koska he tietävät, mitä riskejä leikkauksessa todella on. Niitä ei vain kerrota leikkaukseen aikoville, koska monet harkitsisivat leikkausta tarkemmin. Monia komplikaatioita ei todellakaan voi hoitaa. Minun kohdallani tilanne on todella paljon huonompi kuin ennen leikkauksta, jolloin minulla oli lasit kuten nytkin, mutta silmäni olivat terveet ja näköni hyvä.

        Kadun, kadun, KADUN!


      • järki huikassa

        aivan mahtavaa. Ensin PRK (joka sinänsä hyvä toimenpide) ja siihen päälle moniteholinssileikkaus...!!! Ja sitten vielä lisää laseria....

        Kyllä sitä rahalla pystyy näköjään pilaamaan silmänsä optiikan todella pitkälle. Ei mikkän ihme ettei näkö toimi.

        Kyllähän tuo kuulostaa jos pikkuhiljaa hoitovirheeltä, ei potilas valitse toimenpiteitä kuin lihatiskillä että mä otan ton ja ton.


      • Lasik-leikattu
        järki huikassa kirjoitti:

        aivan mahtavaa. Ensin PRK (joka sinänsä hyvä toimenpide) ja siihen päälle moniteholinssileikkaus...!!! Ja sitten vielä lisää laseria....

        Kyllä sitä rahalla pystyy näköjään pilaamaan silmänsä optiikan todella pitkälle. Ei mikkän ihme ettei näkö toimi.

        Kyllähän tuo kuulostaa jos pikkuhiljaa hoitovirheeltä, ei potilas valitse toimenpiteitä kuin lihatiskillä että mä otan ton ja ton.

        PRK ei todellakaan ole hyvä toimenpide ja siksi siitä on lähes luovuttu. Minä en ainakaan antaisi leikata silmiäni PRK:lla. Voi kun olisin päätynyt samaan mielipiteeseen femtolasikista.

        Minustakin tapaus kuullostaa jo hoitovirheeltä. Nainen 47v, laittaisin hakemuksen hoitovirheestä Potilasvakuutuskeskukseen. Vaikka sinulle ei korvattaisikaan mitään, tieto lääkärin mokista menisi edes jollakin tavalla eteenpäin. Vastuuvapauslomakkeella ei käsittääkseni ole väliä, jos todella on tapahtunut hoitovirhe. Minä en esimerkiksi joutunut edes allekirjoittamaan sellaista.


      • töysin virheellistä.
        Lasik-leikattu kirjoitti:

        PRK ei todellakaan ole hyvä toimenpide ja siksi siitä on lähes luovuttu. Minä en ainakaan antaisi leikata silmiäni PRK:lla. Voi kun olisin päätynyt samaan mielipiteeseen femtolasikista.

        Minustakin tapaus kuullostaa jo hoitovirheeltä. Nainen 47v, laittaisin hakemuksen hoitovirheestä Potilasvakuutuskeskukseen. Vaikka sinulle ei korvattaisikaan mitään, tieto lääkärin mokista menisi edes jollakin tavalla eteenpäin. Vastuuvapauslomakkeella ei käsittääkseni ole väliä, jos todella on tapahtunut hoitovirhe. Minä en esimerkiksi joutunut edes allekirjoittamaan sellaista.

        PRK todellakin on hyvä toimenpide etenkin maltillisiin korjausmääriin etenkin ohuemmilla sarveiskalvoilla. Silmää ei heikennetä läpällä, ei altisteta läppäkomplikaatioille tai esim. kontaktipallopeleissä läpän irtoamiselle ja menetykselle joka massiivi ongelma taittovoimalle yms.

        PRK:ta tehty 90-luvulta ja edelleen yli 20 vuotta myöhemmin toimenpiteeseen soveltuneet silmät hyviä. Kaikkeen kirurgiaan liittyy ongelmien mahdollisuus.

        Aivan väärin väittää ettei PRK olisi asianmukainen toimenpide.


    • Linssileikkauksestani on nyt kulunut 7 viikkoa. Olen tottunut hyvään näköön ja osin unohtanut leikkauksen. Se ei enää päivittäin ole mielessä. Näkö on tarkentunut myös kaukonäön osalta ja halokuviot pimeällä lähes täysin häipyneet.
      Kävin ennen joulua kontrollissa, jossa arvot oli hyvät: lähelle ja kauas.

      Leikkaukseni tehtiin Iso-Omenan Medilaserissa ja minut leikkasi Petri Oksman.
      Omalta kohdaltani lopputulos vastasi odotuksia. Olen hyvin tyytyväinen. Arki luistaa hienosti. Tsempiä muille operaatiota suunnitteleville.

      • Nainen49v

        Linssileikkauksestani on nyt kohta kulunut 4 kk ja edelleenkin näkö on varsin sumea. Ulkona kirkkaassa valossa näkö on suhteellisen hyvä, samoin lähinäkö. Mutta se "välimaasto" noin puolesta metristä muutamiin metreihin on varsin epäselvää ja esimerkiksi kasvojen ääriviivat ovat epäselvät, kun katsoo toista ihmistä, joka on samassa huoneessa. Hämärässä ja pimeässä ei näe kunnolla ja on pakosti käytettävä laseja esim. pimeässä autolla ajettaessa (käytössä vanhat tyttären lasit, jotka toki heikommat kuin itsellä ennen leikkausta, jotka olivat noin -5 luokkaa. Kovasti tekisi mieli ottaa koko ajan käyttöön noi vanhat lasit, jotta näkisi paremmin, mutta olen nyt koittanut pärjätä ilman laseja ja sinnitellä ja odottaa, että näkö kirkastuisi. Onko kenelläkään samanlaista kokemusta ja onko kenelläkään kestänyt näön kirkastuminen näin kauaa??


      • M75v
        Nainen49v kirjoitti:

        Linssileikkauksestani on nyt kohta kulunut 4 kk ja edelleenkin näkö on varsin sumea. Ulkona kirkkaassa valossa näkö on suhteellisen hyvä, samoin lähinäkö. Mutta se "välimaasto" noin puolesta metristä muutamiin metreihin on varsin epäselvää ja esimerkiksi kasvojen ääriviivat ovat epäselvät, kun katsoo toista ihmistä, joka on samassa huoneessa. Hämärässä ja pimeässä ei näe kunnolla ja on pakosti käytettävä laseja esim. pimeässä autolla ajettaessa (käytössä vanhat tyttären lasit, jotka toki heikommat kuin itsellä ennen leikkausta, jotka olivat noin -5 luokkaa. Kovasti tekisi mieli ottaa koko ajan käyttöön noi vanhat lasit, jotta näkisi paremmin, mutta olen nyt koittanut pärjätä ilman laseja ja sinnitellä ja odottaa, että näkö kirkastuisi. Onko kenelläkään samanlaista kokemusta ja onko kenelläkään kestänyt näön kirkastuminen näin kauaa??

        Minulle tehtiin kaihileikkaus 3 vuotta sitten molempiin silmiin samalla kertaa. Kesti n. puoli tuntia yhteensä. Siitä on jo sen verran aikaa, että muistan vain seuranneeni näön tarkentumista telkkarin merkkivalon avulla. Kun se vihdoin alkoi näkyä yhdeltä pisteeltä, saatoin olla tyytyväinen lopputulokseen. Hämärä muistikuva on, että siihen olisi mennyt n. kuukausi. Muuten paraneminen eteni kirurgin ennusteen mukaan.
        Minulle laitettiin keinomykiöt, ja painopiste asetettiin näköalueelle 1m - ääretön. Tarvitsen laseja lukiessa, mutta kaiken muun näen ilman niitä. Parasta on ennen kaikkea se, että nyt näen ympäristöni vääristymättömänä. Esim. autolla ajo on nyt aivan erilaista kuin laseilla katsellen.
        Olen välttänyt silmien hieromista luomien ollessa täysin kiinni. Kun pidän niitä raollaan, saatan hieroa vain alareunasta, vaikka kutina olisikin laajemmalla alueella. Minulle kerrottiin, että uusi linssi voi ulkopuolisen voiman vaikutuksesta liikahtaa ja jäädä sille sijoileen. Niinpä en ota sitä riskiä, vaikka se olisikin jo vähäinen.


    • Anonyymi

      Hei,
      Kirjoitin tälle palstalle aiemmin 2014 nimimerkillä Nainen 47v ja tämä painajainen vain jatkuu..... Mitään parannusta aiempaan kertomaani ei ole tapahtunut, mutta olen jo niin tottunut niihin, etteivät ne enää häiritse (niin paljoa, edelleen kuitenkin harmittavat).

      Mutta jatkoa seurasi kesällä 2021 - vasemman silmän näkö alkoi kummasti sumentua ja häiriö tuntui voimakkaimmalta auringonvalossa. Syksyn aikana hermostuin sumeuteen ja menin silmälääkärille, joka totesi vasemman tekomykiön kokonaan sumentuneen sen päälle kasvaneesta "pistemäisestä kasvustosta". WTF?

      Eikun laittamaan v. 2014 silmät leikanneelle silmäkirurgille viestiä asiasta ja kysymään mistä on kyse. Erittäin harvinainen – no minulla se seuraava kohta siinä komplikaatiolistassa – tekomykiön samentuma, vaikea korjata lasiaisen menettämisen vuoksi, niin että yritä pärjätä sen kanssa.

      Kuten aiemminkin jo totesin – edelleen kadun, kadun, KADUN! Miettikää tosi tarkkaan ennen kuin tähän soppaan lusikkanne laitatte!

      • Anonyymi

        Kiitos nainen 47v jakaessasi kokemuksesi. Itse joudun miettimään linssileikkausta vaihtoehtona koska näkö jo - 15,25 \-14,75 mikään muu ei auta. Silmälasit maksaa maltaita ja kun ikänäkö ( 47v) lähestyy ei parempaa ole luvassa.
        Olisi mielenkiintoista tietää onko leikkaus kehittynyt vuosien saatossa? Varsinkin jos jollakulla on kokemusta vastaavien lukemien korjauksesta niin jaathan kokemuksesi.
        Ihan kevyesti en tähän ryhdy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos nainen 47v jakaessasi kokemuksesi. Itse joudun miettimään linssileikkausta vaihtoehtona koska näkö jo - 15,25 \-14,75 mikään muu ei auta. Silmälasit maksaa maltaita ja kun ikänäkö ( 47v) lähestyy ei parempaa ole luvassa.
        Olisi mielenkiintoista tietää onko leikkaus kehittynyt vuosien saatossa? Varsinkin jos jollakulla on kokemusta vastaavien lukemien korjauksesta niin jaathan kokemuksesi.
        Ihan kevyesti en tähän ryhdy.

        Kannattaa mennä sellaiselle kirurgille, jolla on vuosien kokemus leikkauksista. Minulta tehtiin 3 viikkoa sitten linssileikkaus toiseen silmään ja silmä on toipunut jo melko hyvin. 11 vuotta sitten molempiin silmiin tehtiin femtolasik leikkaus(-8). Siitä oli seurauksena kuivasilmäisyyttä, joten olen joutunut käyttämään kosteuttavia tippoja etenkin talvella. Linssileikkaus on mielestäni enempi silmään kajoava leikkaus, vaihdetaanhan siinä mykiön tilalle tekomykiö. Tärkeintä on leikkauksen jälkeen noudattaa ohjeita kirjaimellisesti, tippoja useita kertoja päivässä ja huolehtia tarkoin hygieniasta. Ulkona kannattaa pitää aurinkolaseja myös suojaamaan tuulelta ja pölyltä. Hiuspantaa kannattaa pitää myös ettei hiukset mene silmille. Ilman kuivuus talviaikaan on myös ongelma leikatuille silmille, joten leikkausajankohtaa kannattaa miettiä myös siltä kannalta. Itse olen tyytyväinen, kun ei laseja tarvitse käyttää ja kostutustippojen laitto päivittäin ei ole ongelma. Terveelliset elämäntavat auttavat myös varmasti toipumisessa.Toivottavasti näistä ajatuksista oli apua päätöksen tekoon.


    • Anonyymi

      Tämä onkin näköjään pitkä monen vuoden keskusteluketju! Minulle tehtiin linssileikkaus 5 vrk sitten. Minulle laitettiin moniteholinssit. Ekasta päivästä lähtien olen nähnyt lähelle tarkasti, mutta kauas en. Jo muutaman metrin päässä on epätarkkaa. Auton kyydissä en näe lukea kylttejä ennenkuin ihan kohdalla. Ei tulisi mieleenkään lähteä vielä itse ajamaan autoa, vaikka ymmärsin että n. viikon kuluttua moni jo ajaa. Näköalueeni on myös melko kapea. Linssin reuna-alueet ovat epätarkat. Kuinka nopeasti teidän näkö tarkentui leikkauksen jälkeen? Onko tavallista, että lähelle näkee, mutta kauas ei? Koska uskalsitte auton rattiin?

      • Anonyymi

        Itselläni kohta kaksi viikkoa moniteho-mykiöiden asentamisesta. Toipuminen ollut nopeaa ja lähinäkö muutamassa päivässä erittäin hyvä. Haloja on jonkun verran, mutta eivät olellisesti häiritse. Mutta kaukonäkö 10 metristä eteenpäin vieläkin huono tai vähintään huonohko. Ilmeisesti pitää olla kärsivällinen ja toivottavasti kaukonäkö palautuu samalle hyvälle tasolle, jolla olin ennen leikkaustakin.


    • Anonyymi

      Minut leikattiin noin 6 vuotta sitten. Heti alkuunsa näkyi häiritsevästi kaarevia heijastuksia toisessa silmässä. Kirurgi sanoi että se menee ohi muutamassa päivässä. Valittelin puolenvuoden välein tarkastuksessa asiasta. Vastaus oli aina sama että se korjaantuu pian itsekseen.
      Nyt kuuden vuoden päästä ei mitään parannusta ole tapahtunut. En voi esim. pimeällä ajaa autoa ollenkaan. Jos olisin tiennyt seuraukset olisin jättänyt koko leikkaukseen menemisen pois.
      Onneksi en ole taksi- enkä rekkakuski. Olisi ammatti lähtenyt alta.

    • Anonyymi

      Minulle tehtiin linssileikkaus ma 3.4.23. Jkl silmäaseman silmäsairaalassa, kirurgi oli Juha Lappalainen, moniteholinssit molempiin silmiin.
      Olen 58 vuotias nainen, sain ekat silmälasit 7- vuotiaana, vieläkin likitaite noin -5, ikänäköä ja kaihi vasemmassa silmässä.
      Jännitin operaatiota ihan hirveästi. Kaikki selvitettiin hyvin, jo tarkastuksissa ja ennen operaatiota.
      Leikkaus sujui nopeasti, pääsin kotiin vajaan tunnin päästä operaatiosta.
      Särkyjä ei ole ollut, normaalia hiekkaa silmissä yms muttei kipuja, oletin että tuntemuksia olisi enemmän.
      Leikkauspäivänä en nähnyt lähelle enkä kauas, hahmoja ja sumun läpi. Kostutustippoja laitoin, otin saadut 2 tablettia, jotka liittyi joko nesteen poistoon tai paineisiin, tämä jäi minulle epäselväksi. Illalla viimeisenä kortisoni- ja tulehduksia estävä tippa (Yellow 2xpv, Ducressa 4xpv).
      Tiistaina 4.4.23 näin hyvin oikealla silmällä, kirkas, ei sumuisuutta, varsinkin kaukonäkö tarkka, lähinäkö hajataittoinen. Vasen silmä oli sumea, näin vain hahmoja, kuin olisi maitolasi silmän edessä.
      Soitin silmäsairaalaan ja sieltä kirurgi sanoi sumuisuuden johtuvan sarveiskalvon turvotuksesta, joka menee ohi muutamassa päivässä ja näön pitäisi kirkastua vähitellen.
      Tänään 8.4.23. näkö on kirkastunut myös vasemmassa silmässä, aamulla oli ihan vähän sumua. Näkö ei ole kauanksi vielä yhtä tarkka kuin oikeassa silmässä.
      Lähinäkö molemmissa on hieman epätarkka, kirjaimissa on harmaat varjot, ja onkohan hajataittoa, kun kännykän kirjaimissa (musta pohja, valkoiset kirjaimet) näkyy vasemmassa ylälaidassa ja oikeassa alalaidassa haamukirjain. KSML lukiessa, paperilehteä, musta ei ole mustaa, vaan teksti on tumman harmaata. Vähän häiritsee lukemista ja saa olla skarppina, kun lukee mutta näen niin pienen tekstin vaikkei ole aivan terävää.
      Haloilmiötä jonkun verran, ulkovaloissa ylimääräinen reuna.
      Oletan ja odotan että näköasiat arkentuvat ja haloilmiöt vähenevät. Muuten kaikki mennyt hyvin.
      Lähinäöstä minulle sanottiin ettei se ole linssileikkauksen jälkeen niin hy ä kuin oli omilla silmillä, näin lähelle ( lukea) hyvin, varsinkin oikealla silmällä.
      Työskentelen maalarina, niin tarkka näkö olisi suotavaa.
      Tarvittaessa töihin otan lasit käyttöön, jonkinlaisia suojalaseja joudun muutenkin käyttämään.
      Silmälasit eivät muutoin haittaa, jos niitä tarvitsen jatkossa lähinäköön, toki olisi hyvä jos niitä ei tarvitsisi.
      Harrastan paljon, ja tällä näöllä pystyn sitä tekemään, ilman laseja.
      Minä mietin monta vuotta uskallanko mennä leikkaukseen, riskien ja kun mitään ei voi perua - vuoksi. Ja rahan. Tavallinen työihminen, jolla ei paljon rahaa ole, niin monta vuotta sai tuotakin summaa säästää.
      Kun tuli kaihi, paheni ja syksyllä 2022 silmälääkäri Irma Onali olisi laittanut leikkausjonoon, sanoin että mietin ja selvitän linsdileikkauksen, kävin tarkastuksissa ja kun se oli minulle mahdollista tehdä, otin riskin.
      Hintaa tuli n 6000 € + esitutkimukset ja lääkärin tarkastus 10.5.23 jotain satasia.
      Tällainen kokemus minulta tähän ketjuun.
      Mukavaa Pääsiäistä kaikille.

      • Anonyymi

        Kaihi iski tännekin ja leikkausjonoon julkiselle. Päätin kuitenkin nopeuttaa prosessia ja mwnin maksamalla itse. ”Monitehot” silmiin siis ja hintaa nokn 5000€.

        Leikkauksesta on 4 päivää ja silmiä nyt hiukan särkee. Väsyvät ja ovat valonarat. Mun pitäisi kuitenkin mennä ma töihin, (nyt on perjantai!) ja tuijottaa toetokoneen ruutua 8h. En oikein tällä ololla tiedä, kuknka se on mahdollista…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaihi iski tännekin ja leikkausjonoon julkiselle. Päätin kuitenkin nopeuttaa prosessia ja mwnin maksamalla itse. ”Monitehot” silmiin siis ja hintaa nokn 5000€.

        Leikkauksesta on 4 päivää ja silmiä nyt hiukan särkee. Väsyvät ja ovat valonarat. Mun pitäisi kuitenkin mennä ma töihin, (nyt on perjantai!) ja tuijottaa toetokoneen ruutua 8h. En oikein tällä ololla tiedä, kuknka se on mahdollista…

        Kaksi vuotta sitten tehty molempiin silmiin linssileikkaus.
        Leikkaus onnistui hyvin, mutta jälki seurauksena pitkä lista: lasiaisen irtauma jota yritettiin laserilla poistaa, oli iso harmaa laikku näkökentässä, laikku ei hajonnut.
        Näkö oli myös sumea molemmissa silmässä, lähinäkö on kyllä tarkka kolmeen metriin saakka mutta kauko näkö todella sumea.
        Kaksi kuukautta sitten verkkokalvo irtosi toisesta silmästä, lasiainen oli tullut läpi, leikattiin.
        Tilanne leikatun silmän kaa, kuva vääristyy joka suuntaan, onkohan ryppykalvoleikkaus sitten seuraavaksi. Näkö on edelleen sumea molemmassa silmässä.
        Että ei terveitä silmiä pitäisi mennä leikkauttaa, silmälasien käyttö on pieni vaiva tähän verrattuna.


    • Anonyymi

      Monenlaisia kokemuksia ihmisillä tuntuu olevan. Minulle laitettiin moniteholinssit 6 viikkoa sitten ja olen erittäin tyytyväinen näkööni tällä hetkellä. Näen tarkasti sekä lähelle, että kauas. Silmät ovat olleet erittäin kuivat operaation jälkeen, eli kostutustippoja on mennyt paljon. Viikko sitten rapsahti verisuoni oikeasta silmästä ja se on erittäin punainen nyt. Näkökykyä se ei ole kuitenkaan haitannut onneksi. Roskan tunnetta on edelleenkin molemmissa silmissä ja ovat vielä valonarat ulkona ja tietokoneella. Minulla oli huono lähinäkö ja alkava kaihi silmissä, siksi päädyin hankkiman moniteholinssit molempiin silmiin.
      Olen ollut tyytyväinen lopputulemaan ainakin vielä. Monta vuotta minäkin harkitsin leikkausta ennen kuin rohkenin sen toteuttaa. Silmäasema oli leikkaava taho ja silmälääkäri oli Raimo Uusitalo. Tsemppiä teille kaikille vastoinkäymisistä huolimatta! Mummu 66v.

    • Anonyymi

      Heips!
      Minulle tuli lukulasit 42 vuotiaana +1 vahvuudella ja viidessä vuodessa piti käyttää plus kolmosia korjaamaan lähinäköä.
      - Harrastusten ja töiden vuoksi olin harkinnut linssileikkausta pidemmän aikaa.
      Viisi vuorokautta sitten minulle tehtiin linssileikkaus molempiin silmiin moniteholinsseillä ja hienosti on mennyt!
      - Ensimmäisen tunnin jälkeen leikkauksesta silmien (itkeminen, vuotaminen) loppui.
      - Aurinkolasit olivat aivan pakolliset varusteet kun kauppojen valaistukset tuntuivat tosi kirkkailta heti operaation jälkeen.
      - Saman päivän iltana pystyi puhelimella surffailemaan netissä.
      - Autolla tuli ajeltua parin päivän jälkeen
      - Näkö on hyvä lähelle ja kauas...Upeeta!
      - pimeänäössä ei eroa aikaisempaan, ainut asia pimeellä on pienet halokuviot vastaan ajavien autojen valoissa, ne ei haittaa.
      - Pikku epätarkkuus poistuu päivä , päivältä.
      - Tippoja laitan reseptin mukaan neljä kertaa päivässä.

      Kyllä kannatti!

      - Nyt on 5. Päivä menossa ja viikon sairausloman päätteeksi kohta töihin.

      Esitutkimuksessa valitsin +300€/silmä lisähintaan uusimmat linssit jotka olisi valovoimaisemmat ja vähemmän haloja aiheuttavat. Siinä varmaan kehitys mennyt eteenpäin.
      - kiva seurata näin pitkää ketjua aiheesta.

      • Anonyymi

        Missä kävit leikkauksessa ? Nuo uudet lisähintaiset linssit herätti kiinnostuksen onkohan Silmäaseman sairaalassa kyseisiä linssejä saatavana.


    • Anonyymi

      Kävin 3.4 Silmäasemalla linssileikkauksessa. Saatavilla oli nuo kalliimmat linssit.
      Leikkaus meni hyvin ja jo reilun puolen tunnin päästä siitä olin lähdössä kotiin.

      Valonarkuutta oli koko päivän ja roskan tunnetta vasemmassa silmässä.
      Näkö oli kuitenkin huomattavasti parempi ja värit kirkkaammat.

      Nyt 4 päivää leikkauksen jälkeen näkö on tarkentunut muttei tietenkään vielä ihan tarkka. Hetkellisesti näkö tuntuu utuiselta mutta sitten taas kirkastuu.

      Lukiessa olen huomannut tekstin olevan "pienempää" mutta tarkempaa kuin ennen ilman laseja tai lasien kanssa. Mutta ihan tarkka lähinäkö (ainakin toistaiseksi) on huonompi niinkuin sanottiin. Pientä tikkua sormesta en pystyisi poistamaan.
      Kaukonäkö suunnilleen samoissa kuin silmälaseilla oli mutta tarkentumista odotellessa...
      Television teksteissä välillä epätarkkuutta.
      Autojen valoissa pieniä haloja jotka eivät haittaa, muissa valoissa en ole niitä leikkauspäivän jälkeen huomannut.
      Huomenna pitäisi yrittää töihin lähteä.

      Tippoja laitan 4x päivässä ja kosteutustippoja siinä välissä.
      5 viikon päästä ensimmäinen kontrollikäynti lääkärillä.

      Toistaiseksi en ole katunut leikkausta. Harmittelen vaan etten tehnyt sitä aiemmin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1957
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1692
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1609
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe