Miten saisin vanhempani suostumaan hevoseen?

apuwaa

Olen 14 vuotias, eli en tienaa omaa rahaa. Mielestäni osaan ratsastaa ja hoitaa hevosia niin hyvin, että pärjäisin kiltin ensihevoseksi sopivan hevosen kanssa läheisellä puoli-/täysihoitotallilla. Siellä saa siis itse valittua hoidon tarpeen määrän (puolihoito, puolihoito ilman iltatallivuoroa, täysihoito).

Suurimpana ongelmana on se, että isälläni on käsitys tallipaikan hinnasta 700-800€ (ilman rehuja, hänellä käsitys että hevonen syö vähintään 600€ edestä/kk) vaikka oikeasti se on 300-400€ (rehuineen) (tietenkin tuohon päälle tunnit, valmennukset, kengitys, raspaus, madotukset mahdolliset ell- kulut, tarpeen vaatiessa uudet varusteet yms.) Lisäksi en osaa tai uskalla sanoa haluavani hevosen, koska hän on valitellut miten kalliiksi se tulisi. Mitä kannattaisi tehdä vai kannattaako tehdä mitään?

6

94

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apuwaa

      Lisään vielä, että olen ratsastanut myös kokemattomilla ja nuorilla hevosilla, mutta sellasta en haluisi hankkia ollenkaan etten vahingossakaan pilisi heppaa.

    • ----

      Hevosen pito on kallista.
      Vaikka tallipaikka olisi esim. 400e/kk, tulee päälle tosiaan ne kaikki muut kulut. Esim. kengitys on helposti n. 80€/kk, valmennukset 30€/h eli noin 120€/kk ja tietysti kaikki muut kulut siihen lisäksi.

      Eli hevosen pito on reippaasti enemmän mitä tuo tallivuokra.

      Jos nyt kumminkin hevosta haluat, niin tietysti ensimmäienn asia on ottaa asia puheeksi isän kanssa. On vaikea keksiä mitään suostuttelukeinoja, jos ei vielä tiedä mitä isä ajattelee hevosen ostosta.

      Hyvä juttu voisi olla laskea hevosen kulut tarkasti ja näyttää laskelmat isälle. Eli laita ylös kaikki kulut mitä hevosesta tulee.
      Kirjaa ylös myös paljonko hevosen pito veisi aikaa ja mieti miten ehdit sen hoitaa koulun ohessa.

      Kun on näyttää realistisia laskelmia, olet paljon vakuuttavampi. Sellainen lapsellinen "mutku mä haluun, ei se niin kallista oo" -kitinä ei yleensä toimi :)

    • yuwkskdosbs

      Suosittelen ottamaan ensin vaikka ylläpitohevosen/ponin, ja tutustumaan millaista tosielämässä on pitää hevosta. Sinä aikana voi näyttää isällesi että pärjäisit (jos pärjäisit) hevosen kanssa. Jos teillä on peltoa pihassa niin henkilökohtaisesti suosittelen rakentamaan pihaton. Tulee halvemmaksi kuin viedä kalliiseen ratsastuskoulu karsinaan :)

      • -----

        Ei kyllä missään nimessä pidä ottaa hevosta omaan pihaan jos ei ole kokemusta hevosen omistuksesta. Eikä ole ihan halpaa edes tehdä omaa tallia, tarhoja yms. Hevosta ei tosiaan voi johonkin pellon nurkkaan majoittaa.


    • fssooslao

      Kyllä sun nyt vaan pitää kertoa isällesi että haluisit oman hevosen, jos sen nyt haluat... Eihän isäsi voi sitä muuten saada tietää :'D.... Vanhempien suostuttelu ei ole mikään helppo nakki, itselläkin on mennyt lähes 5 vuotta vanhempia suostutellessa, ja vasta nyt kun asutaan maalla ja eteen sattui sopiva hevonen, olen saanut äitini harkitsemaan asiaa vakavasti :) Eli onnea matkaan :D

      • joo 15 v oon

        Ettekö te lapset ymmärrä että ei kaikkeen vain ole varaa ja silti täytyy aina kitistä että minä tahdon sitä ja minä tahdon tätä. Joskus olisi kiva jos ajattelisitte vanhempiakin eikä vaan sitä omaa napaa. Ei se aina vain käy niin että joo mä haluun nyt oman hevosen ja jos isi ei osta nii sitten maristaan niin kauan että isillä menee pinna ja ostaa sen pollen. Joskus voisi olla nöyrä ja tyytyä siihen että sanotaan ei.
        Joskus voi saada helpommin vanhempien suostumus olemalla nöyrä ja kunnioittaa heitä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2003
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      54
      1725
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      58
      1629
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe