Pakko-oireinen häiriö.

poikavain

Ei voisi uskoa tämmöistäkin vaivaa olevan olemassa ellei itse sitä kokisi, sanotaanko että erittäin turhauttava/masentava häiriö. Itse olen kärsinyt tästä nyt päälle vuoden verran, välillä hellittänyt jopa kokonaan ja välillä taas aivan hirveää, kuten tällä hetkellä. En siis ole käynyt koskaan missään lääkärissä tai vastaavaa, mutta ei tämä muu voi olla kuin pakko-oireinen häiriö.

Oireita tai näitä ''pakkotoimintoja/ajatuksia'' on ainakin seuraavia:

- Tietokoneella ollessa täytyy monesti tehdä erilaisia rituaaleja hiirellä painellen tai rullalla ja hengittää samalla tietyllä tiheydellä yms.

- Syödessä joutuu monesti ottaa tietynlaiset ruokailuvälineet, tuovat muka jotain onnea tms.

-Kävellessä monesti tulee astuttua ''väärin'' ja joutuu korjailemaan sitten mielen mukaan esim. kaikkien kynnyksien yli oikealla jalalla.

Tuossa oli vain muutama esimerkki. Osa toiminnoista/ajatuksista on niin monimutkaisia että niiden suorittamiseen saattaa mennä kymmeniä minuutteja joskus jopa tunninkin verran kunnes on jo niin henkisesti alhaalla ettei jaksa enään välittää. Mutta kun olen todella periksiantamaton ihminen ja en luovuta ikinä, en voi luovuttaa myöskään typerille ajatuksille vaan ''voitan'' ne vaikka henki menisi. Monesti mietin että jos tulee joku pakkoajatus että suoritan sen kunnialla loppuun ja en tee enään koskaan pakkoajatuksia, mutta niitä kuitenkin vain huomaamatta tulee.

Tämä kuulostaa varmasti aivan hullulta ja sairaalta touhulta mutta minkä voin mielelleni. Jos teillä muilla ihmisillä on tämmöisiä ajatuksia niin tässä oisi muutama vinkki miten niitä voi helpottaa, ainakin itselläni auttaa monestikin.

- Kun pakkotoiminto/ajatus tulee päähän, niin mieti ja vakuuta itsellesi ettei sinun tarvitse tehdä mitään niille, sillä niitä ei vain ole/niistä ei ole hyötyä.

- Lähde käymään ulkoilemassa tms. liikuntaa esim. kaveriporukassa mikä saa ajatukset muualle.

- Joskus ei auta kuin ottaa ahdistuksen lähde pois pelistä (jos on esine) viemällä se muualle ja hajottamalla :D En todellakaan kannusta hajottamaan mitään kallista, sen kaikkien järki sanoo, mutta jos on joku aivan turha, mikä ei maksa mitään/et tee sillä mitään.

Kertokaa ihmiset omista kokemuksistanne ja saa myöskin kysyä kysymyksiä :)

9

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohtalonivaaaa

      Tässä sitä tehty tänään pakkotoimintoja ja ajatuksia sun muita noin viiden tunnin edestä. Ei pääse nukkumaan koska ahistaa :) hohhoijaa

      • raskasta on

        Jos noin kauan menee päivittäin, kannattaa hakea apua tilanteeseen. Tai sitten aloitat "itsehoito-ohjelman", jossa kärvistelet jonkun aikaa ahdistuneena ja kieltäydyt tekemästä rituaaleja. Jossain vaiheessa pitäisi helpottaa... Mutta tiedän, ei ole helppoa...


    • eom

      Joo, näinhän se on, että pakkomielteille on pantava hanttiin. Mutta huom! Pikemminkin lempeästi kuin hampaat irvessä. Muuten hommasta ei tahdo tulla mitään.

      Ei siis kannata olla liian ankara itseään kohtaan ja yrittää väkivalloin työntää pakkomielteitä mielestä pois. Siitä ei tule ainakaan minulla mitään. Kannattaa pikemminkin yrittää olla välittämättä niistä, mikä on vaikeaa mutta mahdollista.

      Terveisin,
      eom
      http://www.ocd-foorumi.com

      • raskasta on

        Hyvä pointti!

        Ja kiitos foorumilinkistä :)


    • poikavain

      kiitos kaikille neuvoista, mulla on semmonen ongelma vaan että jos tulee joku pakkotoiminto mieleen ja en saa sitä suoritettua niin se jää iäks ajaks vaivaamaan, mun on ns. pakko voittaa se ajatus aina suorittamalla se ''tehtävä'', muuten en voi lopettaa kokonaan noita pakkojuttuja jos joku juttu on jäänyt suorittamatta, onko kellään neuvoja tai vinkkejä tuohon? kiitos etukäteen :D

    • Sielunsisar Tmi

      HYvä apu pakko-oireisiin on Edna Foan Kerrasta poikki. Myös psykoterapiaa kannattaa harkita, esim. kognitiiviseen lyhytpsykoterapiaan ei tarvita lähetettä.

    • noonni

      Eiköhän se tästä hellitä, kun ei mieti liikaa. Psykologeja ja muita semmosia vältän kuin ruttoa.

    • Sekopolla

      Kun mä kävelen portaissa, niin mun täytyy aina astua tasanteelle tullessa viimeinen askel oikealla jalalla, ei vasemmalla, vaan oikealla.... Jos huomaan että olen tulossa "väärällä" jalalla niin pitää vaihtaa askelrytmiä kesken kävelyn. Tosi tyhmän näköistä varmaan...

      Ja tietokoneella mäkin joudun aina välillä "leikkimään" sillä hiirellä. Pitää liikutella sitä ja pyörittää rullaa, koputtaa sitä pöytään.
      Ja mulla on kans hengitys, et pitää hengittää jossain tekemisessä tiettyyn tahtiin/rytmiin......

    • pääsekaisin

      Nyt jouduin tekemään aivan jonku idiootin näköisen suorituslitanian, tai ainakin toisen ihmisen silmistä näyttää vähintäänkin oudolta, ja itsellä pitää rappuset aloittaa aina oikealla jalalla ja päättää oikealla, joskus ei riitä edes askelrytmin korjaus vaan pitää vetää uudestaan. Nyt toivon että pääsin noista eroon koska päätin että teen tuon yhden vielä ja sitten lopeta, koska en voi lopettaa noita toimintoja jos joku on jäänyt ''suorittamatta kunnolla''.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1796
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1583
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      49
      1539
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      10
      1260
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1132
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe