Autatteko/annatteko/lainaatteko?

kysyn vaan

Eli tarkoitan jälkikasvun tukemista.Meillä kun yksi aikuinen lapsi tukeutuu kovasti meihin taloudellisesti.Missä raja?Hän on työtön.Vielä mietin sitä onko se auttaminen aina hyväksi pitemmän päälle.

20

317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kr. Pennonen

      Oma köyhyyden kokemus opetti?

      Aloitimme lastemme, 2kpl, tutustuttamisen talouden hoitoon pienimuotoisesti alle kouluikäisinä viimmorahan käytön suunnittelun muodossa.
      Hetken mieliteon tyydyttäminen on pois seuraavasta tarpeesta.
      Suuremman mieliteon tyydyttäminen vaatii säästämistä koska me hankimme vain todella tarpeeelliseksi katsomamme.

      Pörssitoimintaan perehdyttäminen n. 10 - 12 vuotisina. Pesämunana lasten omat säästöt ja toinen mokoma meidän sponssaustamme.

      "Ylimääräisten" harrastuksien vaatimat hankinnat rahoittivat tenavat itse.
      Esimerkiksi tähtikaukuputki.

      Opiskelemaan lähtiessään lapsillamme oli pienehkö osakesalkku ja hieman muita sijoituksia jotka he joutuivat opiskeluaikanaan realisoimaan vaikka kävivät korkeakouluopintojen ohessa töissäkin.
      Me emme sponsoroineet.

      Lastemme opintojen ollessa loppusuoralla aloimme tehdä taloudellisia järjestelyjä.
      Toinen tenava oli "täysin oppinut".
      Toinen "hurahti" kerran sorruttuaan ympäristönsä paineeseen ja houkutuksiin mutta järkiintyi.
      Nyt on järjestelyt lopullisessa mallissa ja jatkossa luotan lastemme omaan harkintaan. Enhän toki voi muutakaan.

      Pitkän litanian sisältö.
      Asenne talouteen ja rahan käyttöön rakentuu lapsesta alkaen.
      Aikuistuttuani minulla oli täysin holtiton, lyhyehkö välivaihe jolloin jouduin olemaan mm. täysin syömättä muutaman päivän johtuen suunnittelemattomuudesta.
      Siperia opetti enkä halunnut omille lapsilleni samaa kokemusta.

      • säästöpossu

        No joo voihan sen noinkin ajatella ettei halua antaa omille lapsillensa siperian opetusta.Mielestäni vanhempia parempi kasvattaja on siperia.Perustelen tämän sillä että vasta oma kokemus aikuisena opetta kaikista parhaiten ei se että et lapsena saanut tikkaria heti kun halusit.Toinen pointti on se että vaikka kasvatus on omasta mielestä onnistunut niiin puolison,kavereiden ja muun ympäristönkin vaikutuus on tärkeä.


      • Kr. Pennonen
        säästöpossu kirjoitti:

        No joo voihan sen noinkin ajatella ettei halua antaa omille lapsillensa siperian opetusta.Mielestäni vanhempia parempi kasvattaja on siperia.Perustelen tämän sillä että vasta oma kokemus aikuisena opetta kaikista parhaiten ei se että et lapsena saanut tikkaria heti kun halusit.Toinen pointti on se että vaikka kasvatus on omasta mielestä onnistunut niiin puolison,kavereiden ja muun ympäristönkin vaikutuus on tärkeä.

        Kaksi avaintekijää! Oman puolison kanssa TÄYSIN samoilla linjoilla!

        Riittävän ajoissa ohjaus itsenäiseen ajatteluun.
        Meidän kohdallamme se onnistui täysin poikamme kohdalla ilman epäsosiaalisia vivahteita.
        Tyttäremme hurahti kerran.

        Miten tulkitsen lausumasi "tikkarin heti saamisesta"?
        Penskamme eivät saaneet sitä tikkaria. Joutuivat harkitsemaan vaihtoehtoa 5mk:n viikkorahan käytölle.

        Vierailin itse "siperiassa" 20:nä eikä se ole paras, mahdollinen menetelmä.
        Johdonmukainen, lapsena aloitettu opastu on, ainakin meillä, antanut paremman tuloksen.

        Aloituksen kysymys on oikeastaan retoorinen.

        Ps. Lapsemme ovat nyt 40v ja 42v joten tulokset ovat näkyvissä.


    • tarveharkintaa

      Yksi lapsistamme on työtön. Pyrimme auttamisessa siihen ettei hänen elämänsä olisi kohtuuttoman vaikeaa, mutta hänellä itsellään pysyisi vastuu omasta toimeentulosta. Siihen tarvitaan tilanteen seurailua, ja jos näyttää siltä että rahattomuus tekee elämän liian ankeaksi ja voi jopa haitata parisuhdetta, annamme pienen avustuksen johonkin tiettyyn tilanteeseen kerrallaan. Kohteita voi olla vaikkapa kenkien osto tai joskus mahdollisuus tehdä kumppanin kanssa pieni virkistysmatka. Avustukset tapahtuvat tarkoituksella pyytämättä ja epäsäännöllisesti, ettei siitä tulisi mikään vakiintunut tapa.

      Hän hakee aktiivisesti töitä ja vanhempien apu merkitsee sitä että säilyisi positiivinen mieli ja mielenterveys eikä elämä suistuisi kokonaan syrjäytymiseen. Jos taloudellinen tilanne on liian epätoivoinen, voi tuloksettomista työnhakuyrityksistä lannistua pysyvästi. Autetaanhan muitakin vaikeuksissa olevia, miksi ei omaa lasta. Mutta auttaminen on eri asia kuin elättäminen.

      • Kr. Pennonen

        Ehdoton tasapuolisuus! Jos sponssaa yhtä lasta niin kaikille muille sama summa tarpeeseen katsomatta!

        Poikamme käydessä vaimoineen kylässä Espanjan asunnollamme sponsoroin heille vuokra-auton viikoksi.
        Tultuamme kotiin tilitin tyttärellemme, poikamme läsnäollessa, täsmälleen saman summan rahana.
        Tämä vain yhtenä esimerkkinä.

        Jos tuen tarve on todellinen eikä jostain syytä voi tasata toiselle/muille niin se on käsiteltävä ennakkoperintönä!


      • liian helppoa?
        Kr. Pennonen kirjoitti:

        Ehdoton tasapuolisuus! Jos sponssaa yhtä lasta niin kaikille muille sama summa tarpeeseen katsomatta!

        Poikamme käydessä vaimoineen kylässä Espanjan asunnollamme sponsoroin heille vuokra-auton viikoksi.
        Tultuamme kotiin tilitin tyttärellemme, poikamme läsnäollessa, täsmälleen saman summan rahana.
        Tämä vain yhtenä esimerkkinä.

        Jos tuen tarve on todellinen eikä jostain syytä voi tasata toiselle/muille niin se on käsiteltävä ennakkoperintönä!

        Entäs jos ei jälkikasvu yritä tarpeeksi itse?Ostelee ja hankkii mielestäni turhuuksia,syö roskaruokaa ei laita itse ruokaa yms...ja sitten tukeudutaan vanhempiin.


      • Kr. Pennonen
        liian helppoa? kirjoitti:

        Entäs jos ei jälkikasvu yritä tarpeeksi itse?Ostelee ja hankkii mielestäni turhuuksia,syö roskaruokaa ei laita itse ruokaa yms...ja sitten tukeudutaan vanhempiin.

        Täysin outo tilanne!


    • Hei nimimerkki, kysyn vaan

      Oletkon saanut jo monenlaisia kommentteja kysymykseesi. Ajattelen, että maailmassa on aika vähän musta-valkoista, joko-tai asioita. Enimmäkseen asiat ovat sekä-että. Ja... riippuu tilanteesta. Tasapuolisuus toki on hyvä juttu lasten kohtelussa eli että saisivat, ainakin pitkällä aikavälillä yhtä paljon. Mutta sitten taas, jos toisella on työttömyyden tms takia suurempi tarve ja vanhemmat voivat auttaa, ilman että tulee itselle taloudellisia ongelmia, kyllä kai suurin osa vanhemmista tahtoo pulassa olevaa lastaan auttaa. Tietenkin pitemmän päälle on aivan ehdottoman tärkeätä, että aikuinen lapsi oppii elämään saamillaan "tuloilla" ja tulee toimeen omillaan.

      Viisautta ja hyvää kesää,
      Pirkko-pappi

      • EI YMMÄRRÄ

        En oikein ymmärrä tuota Pirkko-papin kommentia täysin.Onko tasapuolista olla oikeudenmukainen vai onko oikeudenmukaista olla tasapuolinen?MIETI?


      • EI YMMÄRRÄ kirjoitti:

        En oikein ymmärrä tuota Pirkko-papin kommentia täysin.Onko tasapuolista olla oikeudenmukainen vai onko oikeudenmukaista olla tasapuolinen?MIETI?

        Hei.
        Tasapuolisuus on hyvä asia, ilman muuta. Silti olen sitä mieltä, että tarveharkinta on tärkeätä. Ja sen muistaminen, että tilanteet muuttuvat elämässä. Tänään voi yksi tarvita apua, ensi vuonna toinen. Jos aikuista lasta avustaa taloudellisesti esimerkiksi työttömyyden tai sairauden tms takia, se on aivan ymmärrettävää. Tasapuolisuuden vuoksi voi tietysti merkitä ylös kaikki antamasa summat ja pidemmän ajan kuluessa huolehtia siitä, että muutkin lapset saavat saman verran. Tietysti aikuisten lasten auttamista on monenlaista. Voi olla, että yhdellä lapsista on lapsia, jota isovanhemmat hoitavat, toisilla ei. No, sellaisia lapsenlapsenhoitotunteja ei varmaankaan missään ryhdytä laskemaan ja rahaksi muuttamaan... Ja taloudellisesti voi tukea toki antamatta euroja käteen, voi ostaa jääkaappiin ruokaa tms. Mielestäni kuitenkin on aivan luonnollista, että perheenjäsenet tukevat ja auttavat tarvittaessa, tietenkin sen mukaan kuin pystyvät.

        Ystävällisesti
        Pirkko-pappi


    • Se ei kasva puussa

      Meillä on aika auttavainen ja antava käsi, lapset (2) saavat rahallista tukea runsaahkosti. Mutta vain siitä syystä, että he ovat ahkeria, yritteliäitä ja työteliäitä, hoitavat asiansa ja elämänsä kunnollisesti.

      Jos olisi toisin, niin kotona saisi käydä esim. syömässä ja asumassakin, mutta mania tipahtelisi hyvin vähän ja harvakseltaan.

    • tryerter

      Minun vanhempani ovat aika varakkaita ja monet luulevat, että he ovat auttaneet minua paljonkin taloudellisesti. Todellisuudessa en ole saanut heiltä yhtään mitään sen jälkeen kuin muutin pois kotoa kun pääsin opiskelemaan 19-vuotiaana. Sitä ennenkin tein aina kesätöitä yms. jolla kustansin omat menoni. En tiedä ketään, joka olisi saanut niin vähän taloudellista tukea vanhemmiltaan kuin minä, jopa mieheni vanhemmat ovat ostaneet mulle enemmän kun valmistuin yms. Täysin omilla ansioilla olen menestynyt elämässä, kouluttauduin pitkälle ja nyt olen hyvässä työssä. Mielestäni on aika säälittävää jos siinä vaiheessa kun on vaikka jo omia lapsia, niin vanhemmat edelleen tukee taloudellisesti! Kyllä siinä 20-vuotiaana pitäisi olla jo taloudellisesti itsenäinen - tosin itse aion kyllä omia lapsiani hieman enemmän tukea taloudellisesti kuin mitä minua on tuettu :-)

      • Kr. Pennonen

        Köyhän kodin kirous vai kannustus.

        Opiskeluaikana olin töissä kaikki lomat ja muutakin liikenevää aikaa.
        Yhden ainoan kerran kun sain (silloin ei otettu) opintolainaa minun vanhempani saivat sen tietoonsa ja ilmoittivat, että he tarvitsevat sen asuntolainansa lyhentämiseen.
        Annoin.
        Takaisinmaksu jäi sen puheen varaan, että joskus löydän sen edestäni.

        Olen ylpeä siitä, etten ole niiltä ajoilta kenellekään rahallista enkä kiitollisuuden velkaa.

        Omia lapsiamme neuvoin raha-asioissa jo peruskouluiässä.
        Annoimme heidän omien säästöjensä lisäksi hieman pesämunaa heidän osakesalkkuihinsa.
        Opiskeluajan tuet olivat aineellisia.
        Tietsikka, tv ja jotain muuta vastaavaa. Kummallekin aina tasan tarkkaan sama määrä. Jos toiselle tv niin toiselle täsmälleen sama summa rahaa

        Heidän valmistuttuaan aloimme suorittamaan varsinaisia järjestelyjä.
        Meistä oli tärkeää, että he hoitavat itse opiskeluaikansa.
        Molemmat kävivät töissä.
        Toinen otti hieman opintolainaa.
        Toinen ansaitsi niin paljon, ettei voinut käyttää täysiä opintorahoja.
        Molemmat valmistuivat suunnitelluissa aikatauluissa.


    • vanhempi.-

      Autan jos opiskelee tai käy töissä. Jos loisii ja ryyppää ja rilluttelee niin on omilaaan. Toistaiseksi opiskele ja käy töissä, ei tienaa paljoa joten autan, yrittää säästää myös. Vaadin siis jotain vastinetta että ei mene rahat haaskaan-

    • Cloetta...

      Tämäkin on kaksipiippuinen juttu...

      Asuuko lapsenne kotona? Jos asuu, voisihan hän vuokransa eteen tehdä jotain työttömänä ollessaan. Jos taas asuu omillaan, nykySuomessa pärjää kyllä sosiaalietuuksilla jos elää nuukasti ja pakkohan se on silloin kun ei ole työtä. On täysin arkipäivää monella.

      Toisaalta ymmärrän, että jos on varaa tukea nuorta, miksei sitten tukisi. Jos vanhemmilla on hyvä elintaso, kai siitä voi siivun jälkipolvelleenkin antaa.

      Meillä kaksi lapsista opiskelee, yksi on töissä. Toisen opiskelevan opiskelukustannukset ovat erittäin suuret (opiskelee ukomailla), joten laitamme tililleen kuukausittain 200 - 600 euroon, riippuen kuluista. Toista opiskelijaa autamme myös 50 - 200 kuukaudessa, riippuen hänelläkin menoista. Työssäkäyvää autamme muutoin kuin rahallisesti. Käsitykseni mukaan, jokainen lapsistamme ymmärtävät tämän tilanteen koska kenellekään ei mitään ylimääräistä anneta.

      Autamme siis kulujen mukaisesti mutta uskon, että auttaisimme enemmänkin mikäli taloudellisesti olisi mahdollista. Erityisesti silloin kun nuori opiskelee ja yrittää rakentaa elämäänsä, en taloudelliselle tuelle näkisi mitään estettä, päin vastoin.

      • No jo on kumma

        Jos nuori on aikuinen ja muuttanut kotoo pois,niin eikö silloin tarttisi tulla toimeen jo omillaan siis tulojen mukaan.Kerätä pulloja/tölkkekä,käydå kirpputorilla yms.Miettiä myös mitä tsrvitsee,ei ostaa eineksiä eikä herkkuja.Täytys mennä marjastamaan ja ottaa työ kuin työ vastaan,eikä ajatella että juuri tosta työsstä en tykkää.


      • 43v äiti
        No jo on kumma kirjoitti:

        Jos nuori on aikuinen ja muuttanut kotoo pois,niin eikö silloin tarttisi tulla toimeen jo omillaan siis tulojen mukaan.Kerätä pulloja/tölkkekä,käydå kirpputorilla yms.Miettiä myös mitä tsrvitsee,ei ostaa eineksiä eikä herkkuja.Täytys mennä marjastamaan ja ottaa työ kuin työ vastaan,eikä ajatella että juuri tosta työsstä en tykkää.

        Juuri näin. Uusavuttomia ja muiden elätettäviä meillä on jo ihan riittävästi. Jos vanhemmat elättävät ja tukevat elintasoa johon ei itsellä ole varaa ei kehity sitä taitoa kuinka elättää ja huolehtia itsestään. Minä en elätä aikuisia lapsiani en edes sitä 18 vuotiaana omilleen lähtenyttä.Hyvin tyttö pärjää, on hyvä ammatti ja työpaikka ja rahaa on saanut kiitettävästi säästöönkin.


      • Kummallista.?
        No jo on kumma kirjoitti:

        Jos nuori on aikuinen ja muuttanut kotoo pois,niin eikö silloin tarttisi tulla toimeen jo omillaan siis tulojen mukaan.Kerätä pulloja/tölkkekä,käydå kirpputorilla yms.Miettiä myös mitä tsrvitsee,ei ostaa eineksiä eikä herkkuja.Täytys mennä marjastamaan ja ottaa työ kuin työ vastaan,eikä ajatella että juuri tosta työsstä en tykkää.

        Tekisitkö itse noin? Olisiko sinusta ollut hyvä, jos vanhemmat olisivat auttaneet sinua, myös taloudellisesti. Hyviä neuvoja piisaa vaikka millä mitalla mutta tokkopa edes itse tekisit noin, jos olisit työttömänä-


    • vastuu omasta elämästä

      Karhun palveluksen teette tuolla tavoin.Työttömyys on toki kurjaa ja tavallista, mutta jos tuette rahallisesti ei aikuisen lapsen tarvitse ponnistella tilanteesta ulos kun voi tyytyä osaansa kun kerran joku muu kuka maksaa osan.

    • itsestäänselvää

      Tottakai tuen omaa lastani. Mieluummin nyt kuin että pihistelisin ja säästäisin perinnöksi. Silloin ei enää ehkä ole tarvetta ja ei tiedä kuka muu rahoista silloin on hyötymässä. Verokarhukin tietty osansa nappaa. Nyt tuen opinnoissa ja harrastuksissa ja sen jälkeen oman asunnon hankkimisessa. Auto- ja ajokorttirahat on jo tilille säästetty :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1615
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe