Oletko joutunut väkivalta tilanteeseen ?

aapro

Millaiseen ?
Koitko että jotain olisi voinut tehdä toisin ?
Ja oliko kamppailu/itsepuolustusharrastuksesta apua ?

20

211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ööpro

      Olen.

      Sain yllättäen nyrkistä.

      Kyllä, olisin voinut lähteä pois, en usko että hyökkääjä olisi tullut perään.

      Vanhoista kamppailutreenistä (potkunyrkkeily) oli hyötyä, osasin ja oli pokkaa lyödä takaisin. Kaikki itsepuolustuslajeissa ruskean vyön tasolle opetellut rannelukot yms. tekniikat jäi tekemättä. Menin kipsiin, liikaa adrenaliinia. En pystynyt tekemään muuta kuin lyömään, koska olin tehnyt sitä matseissa.

      Tarinan opetus. En olisi tuossakaan tilanteessa tarvinnut itsepuolustuslajin taitoja, eikä itsepuolustustekniikoistani ollut tosipaikan tullen hyötyä koska en ollut treenannut niitä ottelemalla.

      • thumppikuli

        Ei voi tietää miten reagoi yllättävään hyökkäykseen vaikka olisi harjoitellutkin, ennen kuin se sattuu kohdalle.


    • Eiköhän olisi viisaampaa juosta karkuun...

      Tunnen erään ex-kilpanekkaajan kuka istui kaltereiden takana katutappelun seurauksena kun "vastustaja" kuoli.

      Toinen tuttavani ex-kilpapainija istui kaltereiden takana ensikertalaisena vuoden "vastustajan" hävittyä kadulla.

      • aapro

        Juokse karkuun kun joku raiskaa vaimos ja puukottaa lapses.


      • aapro kirjoitti:

        Juokse karkuun kun joku raiskaa vaimos ja puukottaa lapses.

        Ketjun aloittaja tarkoitti itseensä kohdistuvaa väkivaltaa että miten siinä toimia.


      • Tuuria ollut
        sishill kirjoitti:

        Ketjun aloittaja tarkoitti itseensä kohdistuvaa väkivaltaa että miten siinä toimia.

        No se väkivalta voi kohdistua itseesi silloinkin kun perheesi on paikalla. Ei siinä karkuun silloin (ainakaan) juosta, vaan tapellaan niin kauan kuin henki pihisee.

        Muutenkin ei kaikista ole karkuun juoksemaan, eri syistä (luonne, fysiikka, ympäristö esim.).

        Kyllä, monelta on henki lähtenyt yhdestäkin lyönnistä, esim. kun flash knockoutilla "kaveri" kolauttaa pään katuun tai muuhun kovaan. Takaisin joutuu kuitenkin pistämään, jos kimppuun käydään. Oma terveys on kuitenkin tärkeämpi kuin sen hyökkääjän...


      • Polis23
        Tuuria ollut kirjoitti:

        No se väkivalta voi kohdistua itseesi silloinkin kun perheesi on paikalla. Ei siinä karkuun silloin (ainakaan) juosta, vaan tapellaan niin kauan kuin henki pihisee.

        Muutenkin ei kaikista ole karkuun juoksemaan, eri syistä (luonne, fysiikka, ympäristö esim.).

        Kyllä, monelta on henki lähtenyt yhdestäkin lyönnistä, esim. kun flash knockoutilla "kaveri" kolauttaa pään katuun tai muuhun kovaan. Takaisin joutuu kuitenkin pistämään, jos kimppuun käydään. Oma terveys on kuitenkin tärkeämpi kuin sen hyökkääjän...

        Luonne on paskin syy olla juoksematta karkuun. Luonne on yleensä se, joka vie oman hengen.


    • Olen joutunut

      Aikidoa tuli käytettyä nuorempana, silloin oli näyttöhaluja ja otti ne tilanteet sellaisena että "vihdoinkin näkee toimiiko tää". Tyypit sitten vähän hölmön näköisenä ihmettelivät mitä tässä tapahtui. Vanhempana olen rohkeasti juossut karkuun. Nyrkkeily ja BJJ taitavat olla ne käytännöllisimmät.

    • Olen joutunut

      Karkuunjuoksemista suosittelen. Olen myös kuullut että moni ei osaa sitä aikidoa tositilanteessa käyttää. Oli onnekasta että tyypit eivät osanneet mitenkään reagoida aikidoon eikä kellään ollut puukkoa koska silloin olisi meikäläiselle käynyt huonosti.

      • hagiksessa

        Olen joutunut, kävi huumehörhö kimppuun Hakaniemessä. Oli tyttöystävä mukana ja molemmilla ostokset käsissä koska olimme torilta tulossa. Otin yhden lyönnin vastaan, astuin sisään, lakaisin osotogarilla katuun ja kannatin päätä sen verran ettei halkaissut jälkiään pudotessaan. Satoja sparrimatseja oli takana judossa, joten liike lähti selkäytimestä, täysin ajattelematta. Rauhassa saimme kävellä pois paikalta ostosten kera.


      • Oikeutta kaduille
        hagiksessa kirjoitti:

        Olen joutunut, kävi huumehörhö kimppuun Hakaniemessä. Oli tyttöystävä mukana ja molemmilla ostokset käsissä koska olimme torilta tulossa. Otin yhden lyönnin vastaan, astuin sisään, lakaisin osotogarilla katuun ja kannatin päätä sen verran ettei halkaissut jälkiään pudotessaan. Satoja sparrimatseja oli takana judossa, joten liike lähti selkäytimestä, täysin ajattelematta. Rauhassa saimme kävellä pois paikalta ostosten kera.

        Olisit nyt edes päällä runtannut samalla...


    • parikertaa juuu

      Olen joutunut pari kertaa, kummallakin kerralla juopuneet kaveri alkoi riehuu eikä rauhoittelut auttanut. Jujutsua ja hanmoodoota harrastaneena pistin kaverin maahan jollain heitolla mikä tuli selkäytimestä ja pidin maassa niin kauan kunnes rauhoittui. Toisella kerralla erityyppi alkoi riehuu asunnolla, väistin lyönnin ja kävin kaveriin kiinni matalassa asennossa olkapääedellä puskin vatsaan ja samaanaikaan toisella kädellä jalasta kiinnni (tällä liikkeellä on jokin nimikin mutta en muista mikä, taklaus tms), olisin voinut sen kaataa siihen, mutta nostinkin kaverin olkapäälleni ja kannoin asunnosta ulos, vielä hän matkalla yritti karmeista ottaa kiinni, mutta eipä onnannu, ulos meni.

    • Joo.
      Asuin tuolloin lähellä erään kaupungin keskustaa seudulla, jossa sattuu
      olemaan kaljabaareja yms. noin kymmenen metrin välein. Olin kävelemässä yöllä kotiinpäin kun semmoinen minua hieman pidempi kaveri ensin huuteli "mitäs ukkeli" ja sitten se yhtäkkiä sanoi minulle "kävele tohon suuntaan" ja osoitti sormella suuntaa johon minun olisi pitänyt kävellä. En lähtenyt kävelemään mihinkään vaan jäin seisomaan paikalleni koska olin utelias kokemaan ja näkemään että mitähän tästäkin tulee. Jos olisin lähtenyt kaverin käskemään suuntaan, niin olisin mahdollisesti välttänyt koko pahoinpitelyn.

      No, sitten tunsin yhtäkkiä kuinka nyrkki osui silmäkulmaani ja silmälasini lensivät huit helkkariin. Eipä se isku paljon miltään tuntunut, silmälaseista lähinnä olin huolissani. Minulla olisi vielä ollut tuolla hetkellä mahdollisuus lähteä kaverin osoittamaan suuntaan mutta enpä lähtenyt.

      No joo, sitten se alkoi hakata päätäni molemmilla nyrkeillään. Laitoin käsiä pääni suojaksi ja leuan jotenkin kiinni rintakehään niin että iskut osuivat lähinnä päälakeni seudulle. Sain muutaman iskun päähäni. Jotenkin luulen että kaveri koitti iskeä jotakuinkin täysillä mutta eivät ne iskut nyt niin hirvittävän kovilta tuntuneet. Sitten jotenkin yksi isku kaatoi minut maahan kontilleni. Muistan tilanteen ja se tuntui siltä että menetin vain tasapainoni. En tiedä miltä tuntuu saada sellainen tyrmäysisku, joka meinaa viedä tajun kankaalle, mutta mielestäni olisin ihan tajuissani koko ajan.

      No sitten tunsin potkun kyljessäni. Käännyin jotenkin istuma-asentoon niin että jalkani olivat hyökkääjää kohti ja suojasin käsillä vatsaani. kaveri yritti vielä pari kertaa potkaista vatsaani mutta sain käsillä blokattua putkut.

      Sitten se sanoi "v...un pelle" tai jotain ja lähti pois.

      En tehnyt koko aikana kaverille yhtään mitään.

      Silmälasini löysin muutaman metrin päästä asfaltilta. Sangat olivat vääntyneet mutta linssit säilyneet ihme kyllä ehjinä!

      En älynnyt soittaa 112:een siinä heti paikalla. Menin kotiin ja yritin nukkua
      mutta eipä uni oikein tullut sinä yönä. Aamulla menin poliisiasemalle tekemään ilmoituksen. Asemalla kehottivat käymään lääkärissä ja niimpä sitten kävin myöhemmin päivällä.

      Tuntuu että en oikeastaan saanut tuosta episodista mitään fyysisiä vammoja. Mahdolliset vammat olivat henkistä laatua. Oli varmaan tuuria
      tai varjelusta.

      No mitä olisin voinut tehdä toisin? No tietysti olisin voinut lähteä samantien kiltisti siihen suuntaan mihin se kaveri käski. Tai sitten olisin voinut antaa sille vaikkapa nyrkkiä palleaan jonka jälkeen olisi ollut arvoitus että mitä sitten tapahtuu. Ehkä minulle itselleni olisi voinut käydä paljon pahemmin.

      Kamppailuharrastuksesta apua? No sen verran oli "kamppailuharrastusta"
      ollut että olin käynyt Timo Purjon järjestämän Väkivallattoman itsesuojelun kurssin. Siellä olin oppinut tuon että maassa ollessa pitää kääntää jalat hyökkääjän suuntaan. Siinä kurssilla koitettiin lähonnä opetella irtaantumisia kaikenlaisista tarttuma- ja kuristusotteista mutta eipä siellä oikeastaan harjoiteltu nyrkiniskujen torjumista ja niihin vastaamista.

      No niin. Miksi sitten en lähtenyt kiltisti siihen suuntaan mihin se kaveri käski vaan jäin paikalleni odottamaan kaverin seuraavaa liikettä? Olin aikoinani ollut nassikkana vähän "mammanpoika" enkä tapellut oikeastaan koskaan. Ehkä halusin sen takia kokea että miltä se tuntuu kun oikeasti joku alkaa antamaan turpaan, kun se kokemus oli jäänyt nassikkana vähän niinkuin puuttumaan. Ja sain kokemukseni.

      Vähän aikaa tapahtuman jälkeen kävin poliisilaitoksella tunnistamassa kaverin valokuvista. Kai ne oli se sinne sitten puhutteluun ottaneet. Ei ole asiasta kuulunut sen jälkeen ja siitä on jo useita vuosia.

      • Umpiluupää kai

        Aikuisella miehellä ei välttämättä pää anna periksi lähteä karkuun, siitä se varmaan johtui, eikä turpaan saamisen halusta. (Testosteroni, ja vttu minua et komentele, nuljaska) Tuotakin opeteltaneen jossain krav magoissa jne. ja ihan hyvähän se on. Vaikka ei sitä oikein kehtaa jotain yhtä tai kahta hintelää nistiä lähteä juoksemaan, jos ei ole aseita esillä... Voihan sitä aina kysyä, että onko teillä aseita, ennen kuin päättää. Lompakot tms. ei ainakaan ilmaiseksi lähde ilman aseita...


      • Umpiluupää täällä
        Umpiluupää kai kirjoitti:

        Aikuisella miehellä ei välttämättä pää anna periksi lähteä karkuun, siitä se varmaan johtui, eikä turpaan saamisen halusta. (Testosteroni, ja vttu minua et komentele, nuljaska) Tuotakin opeteltaneen jossain krav magoissa jne. ja ihan hyvähän se on. Vaikka ei sitä oikein kehtaa jotain yhtä tai kahta hintelää nistiä lähteä juoksemaan, jos ei ole aseita esillä... Voihan sitä aina kysyä, että onko teillä aseita, ennen kuin päättää. Lompakot tms. ei ainakaan ilmaiseksi lähde ilman aseita...

        Joo, toi on kyllä totta, ettei pää anna periksi lähteä karkuun, eikä halua näyttää omaa heikkouttaan, vaikka olisikin heikko.

        Itse sain myös joskus teininä turpaan isommalta tyypiltä, karkuun en lähtenyt enkä takaisin lyönyt, kun tiesin ettei ole mahiksia tapella häntä vastaan, kun olin niin heikko ja heiveröinen ja luonteeltani hiljainen hissukka, mutta silti ei pää antanut periksi lähteä karkuun, ihme juttu! Muutaman kasvoihini suuntautuneen iskun jälkeen tartuin rinnuksista kiinni ja kysyin minkä takia hän lyö, hän sanoi että häntä vitu*taa ja sen jälkeen olin maassa ja sain muutaman potkunkin vielä.

        Tuon tapauksen jälkeen otti pattiin, kun sai turpaan ja minua nöyryytettiin, joten aloin käymään salilla monta kertaa viikossa heti tuon tapauksen jälkeen ja aloin syömään paljon, myöhemmin aloitin itsepuolustuksen ja kamppailulajin vielä lisäksi. Ikinä en hänelle kostanut, mutta myöhemmin mietin että tulisipa nyt vielä kimppuun, niin kokeillaan.


      • Umpiluupää täällä kirjoitti:

        Joo, toi on kyllä totta, ettei pää anna periksi lähteä karkuun, eikä halua näyttää omaa heikkouttaan, vaikka olisikin heikko.

        Itse sain myös joskus teininä turpaan isommalta tyypiltä, karkuun en lähtenyt enkä takaisin lyönyt, kun tiesin ettei ole mahiksia tapella häntä vastaan, kun olin niin heikko ja heiveröinen ja luonteeltani hiljainen hissukka, mutta silti ei pää antanut periksi lähteä karkuun, ihme juttu! Muutaman kasvoihini suuntautuneen iskun jälkeen tartuin rinnuksista kiinni ja kysyin minkä takia hän lyö, hän sanoi että häntä vitu*taa ja sen jälkeen olin maassa ja sain muutaman potkunkin vielä.

        Tuon tapauksen jälkeen otti pattiin, kun sai turpaan ja minua nöyryytettiin, joten aloin käymään salilla monta kertaa viikossa heti tuon tapauksen jälkeen ja aloin syömään paljon, myöhemmin aloitin itsepuolustuksen ja kamppailulajin vielä lisäksi. Ikinä en hänelle kostanut, mutta myöhemmin mietin että tulisipa nyt vielä kimppuun, niin kokeillaan.

        Mullakin pyöri päässä edellä kertomani tapahtuman jälkeen fantasioita että "otetaan toinen erä" kyseisen kaverin kanssa. Mutta fantasiat ovat fantasioita...

        Edesmennyt Tarmo Uusivirta on sanonut suunnilleen siten että jokainen mies, joka katsoo nyrkkeilyä, haluaisi oikeasti itse olla kehässä mutta kantti ei kestä tai sitten ei oo muuten mahdollisuuksia (jolla hän tarkoitti ymmärtääkseni mahdollista heikkoa fysiikkaa, vammaisuutta tms.).


    • jalankulkija

      Kauan sitten tuli käytyä karatessa, ja silloin päätin etten koskaan löisi tai potkisi itsepuolustus tilanteessa. Uhkaavat tilanteet yleensä näkee jo ennen kuin mitään tapahtuu. Olen vain poistunut uhkaavista tilanteista ennen kuin mitään on tapahtunut, rauhallisesti kävellen. Jälkeen päin olen kiitellyt itseäni, koska ei ole ollut minkäänlaisia jälkiselvittelyjä :) Ennaltaehkäisy on parasta itsepuolustusta.

      • otahatkatverkkareissa

        Kannattaakin mennä karkuun ettet satuta itseäsi. Jos joku tulee vastaan, niin menet toisellepuolelle tietä kävelee. Jos joku kävelee takanasi, niin kovennat vauhtia ja menet johonkin piiloon siksiaikaa että se joku menee sun ohi. Jos joku tuntematon alkaa juttelee sulle, niin otat jalat alle ja juokset vikkelää, eihän siitä tietä mitä taka-ajatuksia on. Et kaveeraa kenenkään kanssa, koska et voi luottaa kehenkään, joku kavereista saattaa tulla hakkaa sut.

        Jos et pääse karkuun, niin jos oikeasti on taitoa puolustaa itseä tai muita niin tärkein sääntö on se että pahantekijöitä ei ikinä saa satuttaa! Muista se! Otat aina turpaan ja läheisesi myös!


      • se siitä
        otahatkatverkkareissa kirjoitti:

        Kannattaakin mennä karkuun ettet satuta itseäsi. Jos joku tulee vastaan, niin menet toisellepuolelle tietä kävelee. Jos joku kävelee takanasi, niin kovennat vauhtia ja menet johonkin piiloon siksiaikaa että se joku menee sun ohi. Jos joku tuntematon alkaa juttelee sulle, niin otat jalat alle ja juokset vikkelää, eihän siitä tietä mitä taka-ajatuksia on. Et kaveeraa kenenkään kanssa, koska et voi luottaa kehenkään, joku kavereista saattaa tulla hakkaa sut.

        Jos et pääse karkuun, niin jos oikeasti on taitoa puolustaa itseä tai muita niin tärkein sääntö on se että pahantekijöitä ei ikinä saa satuttaa! Muista se! Otat aina turpaan ja läheisesi myös!

        Kuvitteellinen tilanne: Itsepuolustustilanteessa lyöt puolustaaksesi itseäsi nulikka X:ää vastaan. Itsepuolustuksesta huolimatta saat syytteen hätävarjelun liioittelusta. Poliisimerkinnän/ rikoksen takia voit menettää nykyisen työpaikan. Sekä moniin ammatteihin ei enää ole asiaa rikosrekkarin takia moniin vuosiin.


      • junttipalikka
        se siitä kirjoitti:

        Kuvitteellinen tilanne: Itsepuolustustilanteessa lyöt puolustaaksesi itseäsi nulikka X:ää vastaan. Itsepuolustuksesta huolimatta saat syytteen hätävarjelun liioittelusta. Poliisimerkinnän/ rikoksen takia voit menettää nykyisen työpaikan. Sekä moniin ammatteihin ei enää ole asiaa rikosrekkarin takia moniin vuosiin.

        Eihän sitä ole pakko lyödä. Väännät kädet ja jalat pois paikoiltaan. Ja polkaiset kentällä naamaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1255
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1176
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe