Ubuntu 14.04 LTS ei ollut hyvä

ubuntu meni poistoon

Nyt useamman päivän käyttökokemuksen jälkeen täytyy ihan rehdisti todeta, että Ubuntu 14.04 LTS on raju pettymys. Se on ensinnäkin bloatti, raskas ja hidas vanhuuttaan elävässä Asuksen läppärissä.

Toiseksi nettihakujen ja kaupallisen saastan ymppääminen mukaan Ubuntuun tekee koko Ubuntusta kaupallisen mainosalustan jonka käyttäminen ei ole miellyttävä kokemus vaikka tuon nettihakutoiminnon saa sudolla poiskin.

Unity ei oikein ole edennyt vieläkään jouhevasti toimivaksi asti, pakko sanoa.

Poistin Ubuntun koneeltani eilen illalla kokonaan ja asensin Linux Mintin. Näyttää nyt siltä, että tuskin enää haluan palata Ubuntua käyttämään. Siitä on tullut turmeltunut kaupallinen tuote.

45

243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • win se saastuu

      Hyvin toimii ja on toiminut yli 9 vuotta. Windowsia ei tarvitse ostaa. Nolla haittaohjelmaa, edes uhkana.

      • Linuks - Valhe †

        Kuinka ihmeessä sinulla on voinut toimia tubutin 14.04 yli yhdeksän (9) vuotta, kun se vasta äsken julkaistiin?


    • win imee viruksia

      Huomaa heti että winvajakki on aloittaja :DD tyhmästä päästä kärsii koko ruumis...

      • faktat sulle

        Täh? Käytin windowsia viimeksi 8 vuotta sitten. Sen jälkeen olen nähnyt kaikki Ubuntun LTS-versiot käytössäni.


      • faktaa takaisin
        faktat sulle kirjoitti:

        Täh? Käytin windowsia viimeksi 8 vuotta sitten. Sen jälkeen olen nähnyt kaikki Ubuntun LTS-versiot käytössäni.

        Olet vajakki, koska suosit käyttistä jonka ylläpitäjät ovat sitä sun tätä. Ei tule tietoturvapäivityksiä ja NSA ja muut kävelevät sisään.
        ubuntussa homma toimii.


      • Linuks - Valhe †
        faktaa takaisin kirjoitti:

        Olet vajakki, koska suosit käyttistä jonka ylläpitäjät ovat sitä sun tätä. Ei tule tietoturvapäivityksiä ja NSA ja muut kävelevät sisään.
        ubuntussa homma toimii.

        Noinhan juuri tubuttimessa onkin:
        http://thehackernews.com/2014/07/warning-zero-day-vulnerabilities.html


    • windows imee

      No tuskin tuo 14.04 kovin eroaa 12.04:stä, että tuskin pitäisi aloittajalle kovin suuri yllätys, jos kerta on 12.04.ää aiemmin käyttänyt. Kevyempihän tuon 14.04 pitäisi olla, toki jos kone on kovin tehoton, niin....

      Itselläni on siis käytössä vielä 12.04 versio, ollut päivittäisessä käytössä pari vuotta. Unity on tässä koneessa jouheva, niin ripeydeltään kuin käyttölogiikaltaankin.

      Sopeutumisongelmiahan voi tulla sellaiselle käyttäjälle, jollla on rinnakkain muita käyttöjärjestelmiä, Unityhän on melko erilainen muihin verrattuna( esim sulje/pienennä-napit vasemmalla).

      Mutta makuasioitahan nämä, pääasia, ettei ole windowsia :)

      • unity ei suuri ongelma

        Unity nyt ei sinänsä ongelman ydin ole vaan ubuntun kaupallistuminen. Se katkaisi tieni Ubuntun käyttäjänä ja sai siirtymään Mintiin.


      • Ubuntu turmeltui
        unity ei suuri ongelma kirjoitti:

        Unity nyt ei sinänsä ongelman ydin ole vaan ubuntun kaupallistuminen. Se katkaisi tieni Ubuntun käyttäjänä ja sai siirtymään Mintiin.

        Ubuntulle kävi se mikä liian usein tapahtuu hyville asioille: raha ja kaupallisuus tuhoavat ja turmelevat hyvänkin asian. Ubuntu on kaupallisten "palvelujen" takia paha ja turmeltunut. Canonical on samanlainen rahaa haluava firma kuin pahuuden pesä Microsoft.

        Linux Mint ei syydä kaupallista saastaa silmille.


      • windows imee
        unity ei suuri ongelma kirjoitti:

        Unity nyt ei sinänsä ongelman ydin ole vaan ubuntun kaupallistuminen. Se katkaisi tieni Ubuntun käyttäjänä ja sai siirtymään Mintiin.

        Ok, ehkäpä itsellänikin on vielä 12.04 käytössä osin tuosta syystä, että en tiedä mitä noista Amazon-kytköksistä yms pitäisi ajatella. Saahan ne toki pois. Ehkäpä muutama kaupallisempikin jakelu näiden kaikkien Linux-jakeluiden sekaan mahtuu.

        Itselläni, ehkä kaupallisuutta isompi asia on tuo Unity, olen tottunut sitä käyttämään ja pidän siitä ja muihin jakeluihin sitä ei saa. Perheessä on myös muita, ei niin taitavia käyttäjiä, joille käyttöliittymän vaihto toisi ehkä omat sopeutumisongelmansa.


        Asian pohtiminen lienee ajankohtaista omallakohdallani 2017, kun 12.04:n tuki loppuu. Olen aika laiska asentelemaan käyttöjärjestelmiä, miksi vaihtaa toimivaa toiseen.


      • ubuntu turvallisin
        windows imee kirjoitti:

        Ok, ehkäpä itsellänikin on vielä 12.04 käytössä osin tuosta syystä, että en tiedä mitä noista Amazon-kytköksistä yms pitäisi ajatella. Saahan ne toki pois. Ehkäpä muutama kaupallisempikin jakelu näiden kaikkien Linux-jakeluiden sekaan mahtuu.

        Itselläni, ehkä kaupallisuutta isompi asia on tuo Unity, olen tottunut sitä käyttämään ja pidän siitä ja muihin jakeluihin sitä ei saa. Perheessä on myös muita, ei niin taitavia käyttäjiä, joille käyttöliittymän vaihto toisi ehkä omat sopeutumisongelmansa.


        Asian pohtiminen lienee ajankohtaista omallakohdallani 2017, kun 12.04:n tuki loppuu. Olen aika laiska asentelemaan käyttöjärjestelmiä, miksi vaihtaa toimivaa toiseen.

        Ajattele vaikka että Canonical saa täpäkkää ja me saamme paremman Ubuntun. Mitä vikaa on kuvakkeessa, joka lähtee yhdellä klikkauksella.


      • Ubuntu 14.04 on huon
        ubuntu turvallisin kirjoitti:

        Ajattele vaikka että Canonical saa täpäkkää ja me saamme paremman Ubuntun. Mitä vikaa on kuvakkeessa, joka lähtee yhdellä klikkauksella.

        Jaa paremman? Entistä raskaampi ja oikeasti hitaampi Unity, joka lisäksi hilluu tai "hölskyy" kuvakkeiltaan typerän näköisesti ja sitten vielä kaupallinen saasta päälle. Ubuntu menee huonoon suuntaan ja lujaa, suoraan sanoen syöksyy suohon.Tuo hölskyminen tai kuten itse sanon "hilluminen" paljastuu kun unitya kokeilee käytössä. Palkki ja kuvakkeiden käytös on holtitonta, ei mitenkään "solidin" tuntuista ja napakkaa. Dash on käyttökelvoton Amazonin takia. Hae mitä vaan niin Ubuntu 14.04 LTS hakee netistä ja Amazonin palveluista tuloksia. Ei sitten ollenkaan kivaa.

        Ubuntu 14.04 on keskeneräinen, raskas, kaupallinen ja kaikkiaan kokonaisuutena huono. Ihan oikeasti huono, jos sitä vertaa käytössä Ubuntu 12.04 LTS:ään.


      • ubuntu on turvallisi
        Ubuntu 14.04 on huon kirjoitti:

        Jaa paremman? Entistä raskaampi ja oikeasti hitaampi Unity, joka lisäksi hilluu tai "hölskyy" kuvakkeiltaan typerän näköisesti ja sitten vielä kaupallinen saasta päälle. Ubuntu menee huonoon suuntaan ja lujaa, suoraan sanoen syöksyy suohon.Tuo hölskyminen tai kuten itse sanon "hilluminen" paljastuu kun unitya kokeilee käytössä. Palkki ja kuvakkeiden käytös on holtitonta, ei mitenkään "solidin" tuntuista ja napakkaa. Dash on käyttökelvoton Amazonin takia. Hae mitä vaan niin Ubuntu 14.04 LTS hakee netistä ja Amazonin palveluista tuloksia. Ei sitten ollenkaan kivaa.

        Ubuntu 14.04 on keskeneräinen, raskas, kaupallinen ja kaikkiaan kokonaisuutena huono. Ihan oikeasti huono, jos sitä vertaa käytössä Ubuntu 12.04 LTS:ään.

        Osta saatana tietokone äläkä nyhjää jollain xp-romulla. kyllä minulla ubuntu toimii ja on todella turvallinen, vaikka on vanha win-tietokone. Tosin tämä on entinen ammattikäytöön ostettu, jossa on edelleen potkua.
        Avaa se valikko hiiren oikeallan niin ei hae mitään. Tietenkin se hakee netistä, mutta amazon ei tiedä kuka sieltä hakee, kun canonical tekee haun puolestasi. Oletpa harvinaisen tyhmä, en kyllä ihmettele jos hämmästelet :DDD Wain windows voi tuhota älyn..... otan osaaa.


      • luopiot vittuun
        ubuntu turvallisin kirjoitti:

        Ajattele vaikka että Canonical saa täpäkkää ja me saamme paremman Ubuntun. Mitä vikaa on kuvakkeessa, joka lähtee yhdellä klikkauksella.

        Ubuntu on kyllä paras Linux-jakelu. Monia olen kokeillut, mutta aina Ubuntuun olen palannut. Ja on turvallisin, koska on parhaat ylläpitäjät ja yhteisö!


      • Linuks - Valhe †
        Ubuntu turmeltui kirjoitti:

        Ubuntulle kävi se mikä liian usein tapahtuu hyville asioille: raha ja kaupallisuus tuhoavat ja turmelevat hyvänkin asian. Ubuntu on kaupallisten "palvelujen" takia paha ja turmeltunut. Canonical on samanlainen rahaa haluava firma kuin pahuuden pesä Microsoft.

        Linux Mint ei syydä kaupallista saastaa silmille.

        Tätäkö linuks minttiä tarkoitat, mistä olen löytänyt näin valtavasti bugeja:

        http://tinypic.com/player.php?v=2mi5c3b&s=5#.UxpSWWdWHb1
        http://tinypic.com/player.php?v=194301&s=5#.UxpSXGdWHb0
        http://tinypic.com/player.php?v=nzpqm9&s=5#.UxpSaGdWHb1
        http://tinypic.com/player.php?v=fcnpeb&s=5#.UxpSbWdWHb0
        http://tinypic.com/player.php?v=2r77acm&s=5#.UxpSdGdWHb0
        http://tinypic.com/player.php?v=33faiax&s=5#.UxpSeWdWHb0
        http://tinypic.com/player.php?v=2mos74j>&s=5#.UxpVyWdWHb1
        http://tinypic.com/player.php?v=110dfuo>&s=5#.UxpVzmdWHb1
        http://tinypic.com/player.php?v=2vhvsr9>&s=5#.UxpVz2dWHb1
        http://tinypic.com/player.php?v=317gvv8>&s=5#.UxpV02dWHb2


      • unity ei suuri ongelma kirjoitti:

        Unity nyt ei sinänsä ongelman ydin ole vaan ubuntun kaupallistuminen. Se katkaisi tieni Ubuntun käyttäjänä ja sai siirtymään Mintiin.

        Pitäisi siirtyä Debianiin eikä johonkin parin harrastajan omaan projektiin.


      • Windows 8
        M-Kar kirjoitti:

        Pitäisi siirtyä Debianiin eikä johonkin parin harrastajan omaan projektiin.

        "Pitäisi siirtyä Debianiin eikä johonkin parin harrastajan omaan projektiin. "

        Pitäisi varmaan mennä lääkäriin kun olen kerrankin samaa mieltä Masan kanssa jostain. Debianihan se on ainut oikea distro enää näistä ja hyvä Ubuntu korvike haluamallaan työpöydällä.


      • Windows 8 kirjoitti:

        "Pitäisi siirtyä Debianiin eikä johonkin parin harrastajan omaan projektiin. "

        Pitäisi varmaan mennä lääkäriin kun olen kerrankin samaa mieltä Masan kanssa jostain. Debianihan se on ainut oikea distro enää näistä ja hyvä Ubuntu korvike haluamallaan työpöydällä.

        Minusta Windows 8 on myös oikea distro. Samoin Ubuntu LTS, Red Hat Enterprise/CentOS, OpenBSD, Mac OS, NetBSD, FreeBSD, Solaris, Suse..

        Yleensäkin kaikki joiden takana joku sellainen firma/organisaatio jolla riittää resurssit ja prosessit tarjoamaan asianmukaisen tuen, tai vaihtoehtoisesti on sellainen kehittäjäyhteisö joka on riittävän organisoitunut tekemään saman. Ihan sama minulle onko se organisaatio joku yritys vai kehittäjäyhteisö.

        Sitten on tätä väkeä kun pari harrastajaa ottaa jonkun olemassa olevan käyttiksen, vaihtaa taustakuvan ja tekee muokkausta ja ohjelmien vaihteluita enemmän tai vähemmän yhteensopimattomaksi ja sitten koko homma pyörii kuitenkin sen alkuperäisen käyttiksen kehittäjän resursseilla. Ja jos joltain putoaa pää tms. tai loppuu kiinnostukset niin siinähän sitten ollaa.

        CentOS on kyllä oikea käyttis vaikka se onkin sama kuin Red Hat Enterprise. Tämähän ei tosiaankaan tee muuta kuin vaihtaa sen taustakuvan ja nimen, ja on vain sama käyttis ilman mitään tukipalveluita. Siinä vaan on sellainen juttu, että tätä kuitenkin käytetään hyvin laajasti, hommaa on paljon automatisoitu ja Red Hatilta saa ostettua tähänkin tukea jos tulee kakka housuun. Ei nyt tietenkään ole mitään SLA:ta ja hinta varmaan vähän erilainen, ja koska se on käytönnässä lähes identtinen niin vaihto Red Hat Enterpriseen on helppoa.


      • niin ...
        Ubuntu 14.04 on huon kirjoitti:

        Jaa paremman? Entistä raskaampi ja oikeasti hitaampi Unity, joka lisäksi hilluu tai "hölskyy" kuvakkeiltaan typerän näköisesti ja sitten vielä kaupallinen saasta päälle. Ubuntu menee huonoon suuntaan ja lujaa, suoraan sanoen syöksyy suohon.Tuo hölskyminen tai kuten itse sanon "hilluminen" paljastuu kun unitya kokeilee käytössä. Palkki ja kuvakkeiden käytös on holtitonta, ei mitenkään "solidin" tuntuista ja napakkaa. Dash on käyttökelvoton Amazonin takia. Hae mitä vaan niin Ubuntu 14.04 LTS hakee netistä ja Amazonin palveluista tuloksia. Ei sitten ollenkaan kivaa.

        Ubuntu 14.04 on keskeneräinen, raskas, kaupallinen ja kaikkiaan kokonaisuutena huono. Ihan oikeasti huono, jos sitä vertaa käytössä Ubuntu 12.04 LTS:ään.

        Ei minulla Ubuntu 14.04 hae Amazonista mitään. Tosin Unitylle en ole erityisen perso, vaihdoin sen Gnome 3:een.

        Erittäin hyvä juttu, että saavat vähän rahaa, jolla panostaa Ubuntun kehitykseen. Se vain on valitettava tosiasia, ettei kukaan elä pyhällä hengellä ja jos näiden järjestelmien kehitys olisi puhtaasti vapaaehtoisuudesta kiinni, se olisi tuskallisen hidasta.

        Kaupallinen puoli ja yritykset panostaa Linuxin kehittämiseen merkittävästi, muutenkin kuin Ubuntussa, lähinnä osallistumalla siihen. Noin 75% kernelin kehityksestä on ihan palkattujen koodarien työtä.


    • win tuhoo aivot

      Seppo vetänyt herneen nenään.... onneton trollaus, kuten on onneton windowski...

    • Ubuntu 12.04 LTS

      Mikä se oli turvallisin käyttöjärjestelmä? Viitsiikö aloittaja kertoa, vai minunko pitää?

      • Turvallisimmasta päästä olisi esim. Integrity-178B, OpenBSD, PikeOS jne.


      • pitääkö lait link?
        M-Kar kirjoitti:

        Turvallisimmasta päästä olisi esim. Integrity-178B, OpenBSD, PikeOS jne.

        Voi sua hlmöä. Se on se edellinen LTS... ....Ubuntu 12.04 LTS.


      • pitääkö lait link? kirjoitti:

        Voi sua hlmöä. Se on se edellinen LTS... ....Ubuntu 12.04 LTS.

        Ei ole turvallisin.


    • raakakana

      Itse vaihdoin Ununtu 14.04 Gnome versioon, Unity tosiaan vaikuttaisi olevan aavistuksen raskaampi ja "hölskyvämpi" käytössä. Pitää katsoa sitten kun tulee se Mir ikkunointisydeemi että miltä Unity sitten näyttää, nyt sama käytellä tätä Gnome-versiota, sama käyttistä hässä kumminkin alla on.

      • hell yeah!

        Minä asensin VirtualBoxiin piraatti Win XP Pro käyttiksen, ei mitään aktivointeja eikä avaimia. Sitten latasin Adobelta CS2 ohjelmisotot tähän virtuaali XP:hen, hyvin toimii sen mitä itse joskus tarvii :) Pääkäyttiksenä ja nettikäytössä toki sitten Ubuntu 14.04.

        Vanhoillakin softilla pärjää ihan hyvin, ei tarvi aina olla uusinta uutta.


      • Hell no!
        hell yeah! kirjoitti:

        Minä asensin VirtualBoxiin piraatti Win XP Pro käyttiksen, ei mitään aktivointeja eikä avaimia. Sitten latasin Adobelta CS2 ohjelmisotot tähän virtuaali XP:hen, hyvin toimii sen mitä itse joskus tarvii :) Pääkäyttiksenä ja nettikäytössä toki sitten Ubuntu 14.04.

        Vanhoillakin softilla pärjää ihan hyvin, ei tarvi aina olla uusinta uutta.

        meti väärään topicciin


      • win saastaa
        hell yeah! kirjoitti:

        Minä asensin VirtualBoxiin piraatti Win XP Pro käyttiksen, ei mitään aktivointeja eikä avaimia. Sitten latasin Adobelta CS2 ohjelmisotot tähän virtuaali XP:hen, hyvin toimii sen mitä itse joskus tarvii :) Pääkäyttiksenä ja nettikäytössä toki sitten Ubuntu 14.04.

        Vanhoillakin softilla pärjää ihan hyvin, ei tarvi aina olla uusinta uutta.

        Win pitää olla piraatti, kun aito saastutetaan jo tehtaalla ;DDD


    • ei kaupallisuudelle

      Ubuntun käyttäjäkunnan keskuudessa on Unityn julkaisemisesta asti kytenyt tyytymättömyys ja selvä syytösmieliala Canonicalin tekemiä ratkaisuja kohtaan. Se on näkynyt mm. hyppelynä muihin distroihin ja etenkin juuri Linux Mintin suosion rakettimaisena nousuna siinä porukassa joka ennen käytti Ubuntua. Mint meni ajat sitten distrowatchissakin ohi Ubuntun suosiosta.

      Kaupallisten palvelujen mukaantuominen ja väkisin tarjoaminen Ubuntun käyttäjille on ja tulee olemaan entistä useammalle Ubuntun käyttäjälle se piste kun sietokyky katkeaa ja vaihdetaan toiseen Linux-jakeluun. Kuka haluaa oikeasti katsella mainoksia käyttäessään Ubuntun dashia? En minä ainakaan.

      Sietokykyni mainoksia kohtaan on muutenkin pyöreä nolla, käytän adblock edgeä selaimessakin ja kaikille puhelinmyyjille jotka soittelevat myydäkseen jotakin paskaa, haistatan vitun ja lyön luurin korvaan.

      Canonicalin suurin virhe on tämä: Canonical on liian suuri ja liian itsepäinen, se ei kuuntele käyttäjiä eikä suostu ymmärtämään, että kaupallisilla Amazonin palveluilla raiskattu Ubuntu ei ole sitä mitä käyttäjät haluavat. Moni ei halua myöskään unitya vaan toisenlaisen työpöydän.

      Jos Canonical jatkaa linjaa, että se ei kuuntele käyttäjäkuntaansa niin Ubuntusta tulee ennemmin tai myöhemmin kuollut jakelu jonka ihmiset jättävät siksi, että Ubuntu ei palvele enää muuta kuin kaupallisuuden tarpeita olemalla mainostykki joka suoltaa ihan silkkaa saastaa silmille.

      Amazonin tunnettu NSA-kytkös (PRISM-yhteistyö) on sekin asia joka arveluttaa. Jos Ubuntussa kerran on mukana Amazonin palveluita niin silloin tietoa käyttäjän toiminnasta menee jenkkeihin ja NSA:n käsiin. Stallman on oikeassa tässä. Amazon on se ensimmäinen osa Ubuntua joka on ymmärrettävä lennättää jorpakkoon kun joku Ubuntun ottaa käyttöönsä. NSA vakoilee myös Amazonin avulla, uhriksi ei kuitenkaan kenenkään ole pakko ruveta.

      Linux Mint ei tällä hetkellä syydä mainoksia silmille, eikä tule sitä ilmeisesti tulevaisuudessakaan tekemään. Siksi toiseksi Mintin Ranskalainen kehittäjäporukka on irtisanoutunut kaikesta NSA-yhteistyöstä, Mintissä ei ole mukana mitään NSA-koodia.

      Canonical sortuu lopulta juuri tasan niinhin ylimielisyyden mukanaan tuomiin virheisiin joihin Microsoftin tarina on katkeamassa. Myöskään windows 8 ei ole tuote jonka yleisö haluaa, mutta Microsoft ei myöskään kuuntele käyttäjiään.

      Jos itse tekisin jotakin tuotetta suuremmalle joukolle ihmisiä, niin totta helvetissä kuuntelisin käyttäjiä ja heidän suuria linjojaan, enkä tekisi jotakin mitä käyttäjät eivät halua eivätkä hyväksy. Canonical on muodostumassa tyranniksi.

      Ubuntu 14.04 LTS on minulle henkilökohtaisesti se piste, jossa sietokykyni Canonicalia kohtaan katkesi lopullisella tavalla. En siedä pakkokaupallisuutta enkä halua katsella Amazonin mainoksia käyttöjärjestelmässä. Jatkossa käytän mintiä, olkoon ilman Unitya, mutta ainakaan se ei ole kaupallinen käyttis.

      • tiedoksi kaikille

        Mint avaa ovet nsa:lle, eivät heti jaa tietoturvapäivityksiä.


      • örkki
        tiedoksi kaikille kirjoitti:

        Mint avaa ovet nsa:lle, eivät heti jaa tietoturvapäivityksiä.

        Kuitenkin useammin kuin kerran kuukaudessa.


      • Millä tavalla Canonicalille saisi lisää tuloja Ubuntun työpöytäpuolesta?

        Se että mikään ei maksa mitään mutta kaikkea pitäisi saada, on yleensä mahdoton yhtälö.

        Mint perustuu täysin Ubuntuun, se kaikki kaupallinen toiminta on Mintin olemassa olon perusta. Minttiä vaan vaarantaa se, että se toiminta riippuu lisäksi muutamasta harrastajasta.

        Jos kaupallisuutta ei halua niin sitten pitäisi käyttää Debiania.


    • eihä linkku kiintolevyi nui iha oikiasten hajottele, ja kyll mulla ainakii nui asennuslevytkii löytyypi siihe Ubuntu 14.04, siinähä paketissa olivatten mukana kun se käyttis ladattii, mutta takasii tähä vinkku-urpoo askarrattuvaa kiintolevy hajoomis-juttuu, se on katoppa sillee vinkku-urpo jotta se on se nii tosi halpa sekunda-käyttis vinkkuran-reuhka joka niitää levyi yllennsä vaa tuhhoo, prossut se hitsaa, kiintolevyt tuhhoo, cd-asemat savustaa ja net nii tosi halvat vinkkura-tabletist se nii tosi halpa sekunda-käyttis vinkkuran-reuhka joskuu jopa sytyttää iha palamaa, niiettä eihä nämät tämmöttii vinkkura-ongelmat oikiastaa oll linkun käyttäjill ollenkaa tuttuikaa ongelmii, mullakii vielää nuita 20MB kintolevyi toimivii tuoltaa jostakii 80-luvun loppu-puolelt että sillee on tääkii kiintolevy-juttu jos linkkuu vaa käyttelee että sillee winkku-urpo ..

      no katoppa pittäähä sitä nui tosi kohteliaasten vinkku-urpoo reppanaa nui ankarasten askarruttavaa kiintolevy-kyssää jotakii vinkkei etes antaa että ossaa vinkku-urpo sitte ehkä ainakii jo vastasuudess tommottii kiintolevy hajoomisi vältellä ku iha vaa yksinkertasest lopettaa iha kokonaa sen nii tosi halva sekunda-käyttis vinkkuran-reuhka käytö joka niitää kiintoleyvyikii tollee tuhhoileepi että sillee vinkku-urpo, sen toki ymmärrän että eihä vinkku-urpoilla tietenkää voi olla mittää Ubuntu 14.04 levykkei ku on reppana nii kitsas kaite vieläkii että ei suostu reppana kaite juuri mistää mittää vieläkää juurikaa maksamaa, vinkku-urpolle vois kyll suositella myöskii tämmöttii juuttu että kantasi sen linkkuran hajottama konnee johonkii asiansa ossaavaa tietokone-huoltoo, kyllä net sielää ossaa sen winkku-8 iha uutestaa asentaa ja saaha toimimaa niiettä simmottiikii iha tosi halpa vinkkura-vinkki saattas olla kyll täsä myöskii iha hyötylline vai kui winkku-urpo ?

      no ei siinä mittään, siinää tai niissää on jo Ubuntu 14.04 tahi 12.04 myös joissakii että sillee vinkku-urpo, ja vielää iha toimiva konekkii tää, sitä nii tosi halpaa sekunda-käyttis vinkkuran-reuhkaa ei silloi tosijaa ollu onneksi vielää keksittykää konei hajottamaa, no winkku-urpo reppana nytte ei tommottiist vähä liija teknisist jutuist varmaa mittää ymmärrä reppana, nii ja sitte onha vielää simmottii lexicon kortti-kiintolevykii olemass, ja iha toimiva vielää sekii että se näistää kiintolevyje rikkoontumisist kunha ei vaa erehty sitä nii tosi halpaa sekunda-käyttis vinkkuran-reuhkaa vaa niihe tunkemaa, sitte varmaa nuikii hajoisivatten jottai altaa sekuntii, ja entäs sitte tommottii 40MB conner levyi, tosi hiljanen ja viileenä pelittävä laatu-levy sekkii, ei oll vinkkuralla pilattu niitäkää joten sitte vieläkii pelittävätten niiettä sillee on tääkii vinkkura-juttu vinkku-urpot hih hih !

    • "Se on ensinnäkin bloatti, raskas ja hidas vanhuuttaan elävässä Asuksen läppärissä."

      Ymmärtääkseni sitä on viilattu nopeammaksi Ubuntu 12.04 LTS:stä.

      Ja kokoajan viilaavat sitä muuten lisää, 16.04 LTS:ssä kirjoittavat ohjelmia uusiksi että saa hävitettyä ne legacyt.

      • tässä faktaa

        No nyt kuitenkin olet väärässä. Minä kokeilin Asuksen läppärissä Ubuntu 14.04 LTS:n ja totesin Unityn entistä raskaammaksi ja jotensakin huonommaksi lähinnä omituisen "hölskymisen" tai oikeammin rakenteellisen hillumisen takia.

        Joku muukin tässä ketjussa oli todennut Unityn entistä huonommaksi ja epäammattimaisemmaksi.

        Kokonaisuutena uusi Ubuntu 14.04 LTS on vanhalle läppärille raskaampi kuin 12.04 LTS.


      • tässä faktaa kirjoitti:

        No nyt kuitenkin olet väärässä. Minä kokeilin Asuksen läppärissä Ubuntu 14.04 LTS:n ja totesin Unityn entistä raskaammaksi ja jotensakin huonommaksi lähinnä omituisen "hölskymisen" tai oikeammin rakenteellisen hillumisen takia.

        Joku muukin tässä ketjussa oli todennut Unityn entistä huonommaksi ja epäammattimaisemmaksi.

        Kokonaisuutena uusi Ubuntu 14.04 LTS on vanhalle läppärille raskaampi kuin 12.04 LTS.

        "omituisen "hölskymisen" tai oikeammin rakenteellisen hillumisen takia."

        Täh?

        "Kokonaisuutena uusi Ubuntu 14.04 LTS on vanhalle läppärille raskaampi kuin 12.04 LTS."

        Entäs uudella läppärillä? Sitähän on voitu säätää enemmän hyödyntämään jotain laitekiihdytyksiä.


      • eipä ole uutta
        M-Kar kirjoitti:

        "omituisen "hölskymisen" tai oikeammin rakenteellisen hillumisen takia."

        Täh?

        "Kokonaisuutena uusi Ubuntu 14.04 LTS on vanhalle läppärille raskaampi kuin 12.04 LTS."

        Entäs uudella läppärillä? Sitähän on voitu säätää enemmän hyödyntämään jotain laitekiihdytyksiä.

        Eipä ole sitä uutta läppäriä millä kokeilla, eikä myöskään tule. Kun Asuksen koneeni lopettaa, ostan tilalle joko tabletin tai sitten Imacin, jos löytyy järkevään hintaan alle tonnilla. Läppäriä en osta enää koskaan, eivät tunnu käytössä kestävän montaakaan vuotta.


      • eipä ole uutta kirjoitti:

        Eipä ole sitä uutta läppäriä millä kokeilla, eikä myöskään tule. Kun Asuksen koneeni lopettaa, ostan tilalle joko tabletin tai sitten Imacin, jos löytyy järkevään hintaan alle tonnilla. Läppäriä en osta enää koskaan, eivät tunnu käytössä kestävän montaakaan vuotta.

        Kestää ne kun ostaa kestäväksi tehdyn eikä marketin romua. Uutena ostettu iMac kestää 6-8v, Apple on ajastanut sen niin. Jos ostat vaikka 3v vanhan iMacin niin käyttöikää on 3-5v jäljellä.


      • tuut sä kaapist?
        M-Kar kirjoitti:

        Kestää ne kun ostaa kestäväksi tehdyn eikä marketin romua. Uutena ostettu iMac kestää 6-8v, Apple on ajastanut sen niin. Jos ostat vaikka 3v vanhan iMacin niin käyttöikää on 3-5v jäljellä.

        i ja mac on joillekkin homppeleille sunnattuja leikkikaluja. me haluamme käyttää parasta(Ubuntu 14.04.1 LTS)


      • Mint ja Manjaro
        M-Kar kirjoitti:

        Kestää ne kun ostaa kestäväksi tehdyn eikä marketin romua. Uutena ostettu iMac kestää 6-8v, Apple on ajastanut sen niin. Jos ostat vaikka 3v vanhan iMacin niin käyttöikää on 3-5v jäljellä.

        Miulla on 7v vanha mac käytössä, käyttiksenä Mint ja Manjaro.


      • tarve ja raha
        M-Kar kirjoitti:

        Kestää ne kun ostaa kestäväksi tehdyn eikä marketin romua. Uutena ostettu iMac kestää 6-8v, Apple on ajastanut sen niin. Jos ostat vaikka 3v vanhan iMacin niin käyttöikää on 3-5v jäljellä.

        Tarvitsen suht halvan ja toimivan laitteen. 1000 euroa on ehdoton hintamaksimi ja toinen perusvaatimus on se, että en osta mitään Microsoftilta. Imac nyt täyttäisi tarpeeni kun sopiva tarjous tulee vastaan.

        Marketti aceria en osta enkä ylihintaista läppäriä jonka mukana pakkomyydään windows.


      • tarve ja raha kirjoitti:

        Tarvitsen suht halvan ja toimivan laitteen. 1000 euroa on ehdoton hintamaksimi ja toinen perusvaatimus on se, että en osta mitään Microsoftilta. Imac nyt täyttäisi tarpeeni kun sopiva tarjous tulee vastaan.

        Marketti aceria en osta enkä ylihintaista läppäriä jonka mukana pakkomyydään windows.

        Kuinka pitkään laitteen pitää toimia?

        A) Ilman muutoksia ohjelmiin?
        B) Ohjelmistoja päivittämällä?

        Uuden iMacin käyttöikä on ajastettu 6-8 vuoteen, jäljellä olevan käyttöiän voi arvioida siitä kuinka vanha tietokone on käytössä.

        Mac OS uudistuu kerta vuoteen, ja jokainen Mac OS julkaisu on tuettuna seuraavaan Mac OS julkaisuun saakka 2..2.5v, eli kun on ohjelmistot päivitetty uusimpaan versioon, pärjää kaksi vuotta ilman oleellisia muutoksia, mutta sitten pitää alkaa käyttistä ruveta päivittämään ja siinä yhteydessä särkyy sovellus- ja laiteyhteensopivuuksia.

        Standardinmukaiset oheislaitteet toimivat kyllä käyttistä uusittaessa, esim. viivakoodin lukijat, mutta joku 3G-mokkula on helposti rikki.

        Sovelluksista parhaiten toimivana säilyy:

        A) Cocoa rajapinnoille tehdyt sovellukset
        B) Komentorivi sovellukset

        Voisi odottaa Java sovellusten toimivan myös kivasti. Sen sijaan Carbon rajapinta on vanhenttu, eli se mitä ohjelmoidaan C/C kielillä, joten jos joku sama ohjelma (sanotaan vaikka VLC Player tai LibreOffice) joka toimii Mac OS:ssä, Windowsissa, Ubuntussa jne. joka ei ole selainsovellus, on mitä todennäköisimmin riippuvainen Carbon rajapinnasta ja lakkaa toimimasta kun Carbon poistuu tulevasta Mac OS versiosta.

        Applen omat ohjelmat, selaintekniikalla tehdyt sovellukset jne. toimii oletettavasti ihan hyvin käyttöjärjestelmää uusittaessa.

        iMac sopii parhaiten mm. videoeditointiin ja selainsovelluksiin. Keynote on myös kova juttu ja se että sille voi ostaa kuukausi/vuosimaksullisen Adobe Creative Suiten. iMac taas on täysin väärä valinta tietotyöhön ja tekstinkäsittelyyn


    • delux mint

      Mintti on Delux versio ubutubuttimesta!

      • no eikä ole

        Eikä ole. Ubutubutin on windows. Linux Mint on paranneltu ja unitysta riisuttu versio Ubuntusta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1622
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe