Joko helle alkaa kiusata teitäkin?

o-hoh

Sanotaan että Suomen kesä on lyhyt ja vähäluminen. Niin ei pitäisi valittaa kun kerrankin on lämmintä. Oikeat rantailmat, olisi vaan sitä lomaa. Rannalla olisi kiva lekotella jossain varjoisemmassa paikassa ja käydä välillä meressä uimassa.

Vaan kun loma oli silloin sateisella ja viileällä kaudella - loma on ohi tältä kesältä.
Töissä sitä hikoillaan sisätiloissa ja aivot suorastaan kiehuu kuumuudessa.
Ei ole sellaista ilmastointia joka viilentäisi ilman edes siedettäväksi.
27 astetta lääh, eikä voi vaatetustakaan keventää.

Saiskohan sitä sairauslomaa ja miten pitkään, jos aamulla menisi onnettoman pienissä pikineissä töihin?
Vaarana vaan on että testaavat mun pääni todella huolella, todeten ettei tästä tule työkykyistä edes terapialla! (kuntouttamalla)

Jos kävisin taas kylmässä suihkussa ensin ja koettaisin saada sitä unta pallooni yön aikana, edes vähän!
Hyvää yötä!

31

165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No kotona kyllä, rannalle olen päässyt liki päivittäin :)
      Rannalla kun pääsee uimaan kokoajan, niin se auttaa. Mutta talo kuumenee ja kuumenee...ja ei siellä rannalla nyt kokopäivää jaksa olla.

      Nämä helteet muuten kestää vielä liki 2-viikkoa.

      Kohta tulee syksy ja kylmä viima, minä olen nauttinut tänäkesänä näistä keleistä täysillä.

      • o-hoh

        Muistaakseni et joudu käristymään ansiotyön ääressä sisätiloissa, 8h.

        Putoaisi lämpötila tuohon 24- 25 asteiseksi, olis juuri sopivan lämmintä.
        Ei sikseen: syys on minun lempi vuodenaikani.
        Sienestän ja kuljen satellakin metsässä poimien sieniä, sadeasussa.
        Kauniilla ilmalla marjastan, mutta kerään myös siinä sivussa vähän sieniä.
        Arki iltoina kaupungissa säilöän talveksi kaikkea mahdollista: kurkut ja kurpitsat, vihreät tomaatit ja aurikokuivatut tomaatit, kurkkusalaatit jne.

        Minähän sanoin että jos ne tutkii mun pääni huolella: työura saattaisi olla siinä sitten! =))

        Kaipa tämän kuumuuden jotenkin kestää, kun sitä on vain enää vähän jäljellä tänä vuonna. Lapsuuteni intiaanikesiä ei nyt sentään ole ollutkaan.

        Kävin kylmässä suihkussa ja nyt nukkuun....


      • o-hoh kirjoitti:

        Muistaakseni et joudu käristymään ansiotyön ääressä sisätiloissa, 8h.

        Putoaisi lämpötila tuohon 24- 25 asteiseksi, olis juuri sopivan lämmintä.
        Ei sikseen: syys on minun lempi vuodenaikani.
        Sienestän ja kuljen satellakin metsässä poimien sieniä, sadeasussa.
        Kauniilla ilmalla marjastan, mutta kerään myös siinä sivussa vähän sieniä.
        Arki iltoina kaupungissa säilöän talveksi kaikkea mahdollista: kurkut ja kurpitsat, vihreät tomaatit ja aurikokuivatut tomaatit, kurkkusalaatit jne.

        Minähän sanoin että jos ne tutkii mun pääni huolella: työura saattaisi olla siinä sitten! =))

        Kaipa tämän kuumuuden jotenkin kestää, kun sitä on vain enää vähän jäljellä tänä vuonna. Lapsuuteni intiaanikesiä ei nyt sentään ole ollutkaan.

        Kävin kylmässä suihkussa ja nyt nukkuun....

        Et varmaankaan tiedä elämästäni....minäkin käyn kyll ansiotyössä, tosin juuri nyt on ansaittu lomani vuoro josta tottavieköön nautin.

        Et ole varmaankaan ainoa joka joutuu kärvistelemään sisätiloissa.
        Ainahan voi keskustella esimiehen kanssa ilmastointilaitteen hankinnasa, tai jos toimit omassa osta sellainen.


      • o-hoh
        eteret kirjoitti:

        Et varmaankaan tiedä elämästäni....minäkin käyn kyll ansiotyössä, tosin juuri nyt on ansaittu lomani vuoro josta tottavieköön nautin.

        Et ole varmaankaan ainoa joka joutuu kärvistelemään sisätiloissa.
        Ainahan voi keskustella esimiehen kanssa ilmastointilaitteen hankinnasa, tai jos toimit omassa osta sellainen.

        En totta vie tiedä elämästäsi kuin sen mitä täällä olet kertonut.
        Käsitin että olet kaksi vuotiaan huoltaja ja kotona, mies ehkä "matkatöissä" jossain ulkomailla.

        Enkä tosiaan ole ainoa kärvistelijä sisätiloissa; siksi asiaa tiedustelinkin muilta.
        Olen töissä sairaalassa ja täällä on ilmastointi, mutta aika tehoton tällaisella helteellä. Huoneissa 26-28 astetta, riippuen millä puolen ikkuna ovat.

        Nyt on jatkettava töitä; palaveri vartin päästä ja mulla on sinne vielä matkakin
        kuljettavanani.


      • o-hoh kirjoitti:

        En totta vie tiedä elämästäsi kuin sen mitä täällä olet kertonut.
        Käsitin että olet kaksi vuotiaan huoltaja ja kotona, mies ehkä "matkatöissä" jossain ulkomailla.

        Enkä tosiaan ole ainoa kärvistelijä sisätiloissa; siksi asiaa tiedustelinkin muilta.
        Olen töissä sairaalassa ja täällä on ilmastointi, mutta aika tehoton tällaisella helteellä. Huoneissa 26-28 astetta, riippuen millä puolen ikkuna ovat.

        Nyt on jatkettava töitä; palaveri vartin päästä ja mulla on sinne vielä matkakin
        kuljettavanani.

        Tarkkaan sinä luet, mutta enivei tosiaan en kerro kovinkaan yksityiskohtaisesta täällä asioitani...ja näköjään ne pienetkin mitä olen kertonut, syynäät.

        Hae reippaasti sairaslomaa, niin pääset rannalle.


      • o-hoh
        eteret kirjoitti:

        Tarkkaan sinä luet, mutta enivei tosiaan en kerro kovinkaan yksityiskohtaisesta täällä asioitani...ja näköjään ne pienetkin mitä olen kertonut, syynäät.

        Hae reippaasti sairaslomaa, niin pääset rannalle.

        En minä syynää mitään, muistan vaan melkein kaiken lukemani.
        Sinun kohdallasi kuva auttaa mua yhdistämään kaikki asiat nippuun, mitä olen lukenut sun sanoneen. Sulla on usein mielenkiintoni saavia mielipiteitä.

        Kuten se luopuminen toisesta, jos rakastaa toista. No way!
        Pohdittuani asiaa keksin kaksi syytä jossa voin olla samaa mieltä asiasta.

        En kuule hae sairauslomaa, se olisi rintamalta pakoa.
        Soppa lusikoidaan loppuun asti, kun se kerran on otettu.
        Mutt narista aina voi vähän ja vaikka kiroilla, kun ei tee sitä töissä.
        Se vaan pilaisi ilmapiiriä, happamia naamoja ei ole kiva katsella.
        Meillä on jo yks kesto hapannaama, joten se pesti on täytetty 110%sti.
        Lisää sitä lajia ei kaipaa kukaan, rouva negatiivinen hoitaa pestinsä positiivisella negatiivisyydellä. =((((

        Ens yön nukun varmaan hyvin. :))
        Kävin ostamassa siirettävän ilmanjäähdyttimen ja mustan pylväs tuulettimen.
        Nyt odotan että juniori tulee laittamaan ne käyttökuntoon,
        ovat vielä laatikoissaan.


      • o-hoh
        o-hoh kirjoitti:

        En minä syynää mitään, muistan vaan melkein kaiken lukemani.
        Sinun kohdallasi kuva auttaa mua yhdistämään kaikki asiat nippuun, mitä olen lukenut sun sanoneen. Sulla on usein mielenkiintoni saavia mielipiteitä.

        Kuten se luopuminen toisesta, jos rakastaa toista. No way!
        Pohdittuani asiaa keksin kaksi syytä jossa voin olla samaa mieltä asiasta.

        En kuule hae sairauslomaa, se olisi rintamalta pakoa.
        Soppa lusikoidaan loppuun asti, kun se kerran on otettu.
        Mutt narista aina voi vähän ja vaikka kiroilla, kun ei tee sitä töissä.
        Se vaan pilaisi ilmapiiriä, happamia naamoja ei ole kiva katsella.
        Meillä on jo yks kesto hapannaama, joten se pesti on täytetty 110%sti.
        Lisää sitä lajia ei kaipaa kukaan, rouva negatiivinen hoitaa pestinsä positiivisella negatiivisyydellä. =((((

        Ens yön nukun varmaan hyvin. :))
        Kävin ostamassa siirettävän ilmanjäähdyttimen ja mustan pylväs tuulettimen.
        Nyt odotan että juniori tulee laittamaan ne käyttökuntoon,
        ovat vielä laatikoissaan.

        Aah, se toimii. Makuuhuoneessa 24 astetta ja kone ollut päällä vasta 1,5 h.
        Juniori sääti siihen 22 astetta optiimi lämpötilaksi.

        Turhaan hälytin pojan tänne, olisin kyennyt tekemään kaiken tuon itsekkin.
        Jotenkin vaan työnnän kaikki tekniseltä tuntuvat asiat - miehille, kun hallitsevat ne oikeesti yleensä minua paremmin.

        Poika tekee tuuletusikkunaan vaneerisen peitelevyn, jonka voi asentaa paikoilleen silloin kun käyttää ilmanjäähdytintintä kesällä.
        Loppuu oikeesti tämä väsymys ja kärttyisyys, kun pystyy nukkumaan yön.

        Joten: kiitos eteret!
        Totesit yksiselitteisesti - osta sellainen ilmastointilaite!


    • Ei ole minuakaan suunniteltu mega helteisiin. Huono ja vetämätön olo tulee. Kun miettii asfaltointia, niin tulee kyllä kiehumispiste mieleen. Se 27 ei riitä.

      • o-hoh

        Oih, asfaltointi työmaalla en jaksaisi tehdä töitä.
        Kyllä ne "asfalttimiehet" ovat karaistuneet kuumuuteen, kun yleensä vuodesta toiseen sitä tekevät.
        Työn raskaus ja jatkuva kuumuus kyllä kompensoituu "tilipussissa".
        Mikä on oikeus ja kohtuus, että epämukavissa olosuhteissa tehdystä työstä saa
        asianmukaisen korvauksen.
        Tunsin kerran yhden sen alanmiehen.
        Keväästä - syksyyn teki Suomessa tietöitä, asui talvet Kanarialla tai Kreikassa.=))


      • asfatri
        o-hoh kirjoitti:

        Oih, asfaltointi työmaalla en jaksaisi tehdä töitä.
        Kyllä ne "asfalttimiehet" ovat karaistuneet kuumuuteen, kun yleensä vuodesta toiseen sitä tekevät.
        Työn raskaus ja jatkuva kuumuus kyllä kompensoituu "tilipussissa".
        Mikä on oikeus ja kohtuus, että epämukavissa olosuhteissa tehdystä työstä saa
        asianmukaisen korvauksen.
        Tunsin kerran yhden sen alanmiehen.
        Keväästä - syksyyn teki Suomessa tietöitä, asui talvet Kanarialla tai Kreikassa.=))

        Pattayan Jomptienissa on asfalttimiästen hiakkarannall
        Lemminkäisen lippukin oikkest ja hellettä enemmän
        kuin udmurttisarvikuonojen Suames


      • o-hoh kirjoitti:

        Oih, asfaltointi työmaalla en jaksaisi tehdä töitä.
        Kyllä ne "asfalttimiehet" ovat karaistuneet kuumuuteen, kun yleensä vuodesta toiseen sitä tekevät.
        Työn raskaus ja jatkuva kuumuus kyllä kompensoituu "tilipussissa".
        Mikä on oikeus ja kohtuus, että epämukavissa olosuhteissa tehdystä työstä saa
        asianmukaisen korvauksen.
        Tunsin kerran yhden sen alanmiehen.
        Keväästä - syksyyn teki Suomessa tietöitä, asui talvet Kanarialla tai Kreikassa.=))

        Aika varmasti siihenkin kuumuuteen vähitellen siedättyy. En jaksaisi minäkään, enkä istua missään työkoneessa missä ei ilmanvaihtoa ole ollenkaan. Ikkunoista porottaa koko päivän kuumaa. Tai auringonalla pitäisi heilua koko päivä. Mut saisi kantaa raatona pois työpaikalta sellaisen päivän päätteeksi.

        Onhan helteellä sentään saatava pitää enemmän taukoja.

        Talvet minäkin voisin asustella vastaavissa maissa, kun sielläkään ei ihan järjettömästi aurinko talvikausina hiillosta. :)


    • Kyllähän tätä keliä parin päivän totuttelun jälkeen sietää, vaikka viileämpi sää olisikin mieluisampi vaihtoehto.

      Onneksi sentään saa olla sisätiloissa töissä eikä tarvitse tehdä esim. rakennushommia auringossa, se se vasta tukalaa olisikin...

      • raksamies.

        Ei teistä toimisrotista ns. oikeisiin hommiin raksalle olisikaan.

        Suurin osa raksamiehistä on heinäkuun lomalla. Niin, että eipä ole helle minua haitannut.


      • runontaja oon
        raksamies. kirjoitti:

        Ei teistä toimisrotista ns. oikeisiin hommiin raksalle olisikaan.

        Suurin osa raksamiehistä on heinäkuun lomalla. Niin, että eipä ole helle minua haitannut.

        Hän tarkoittikin töissöä olevia rakennusmiehiä. Ilmankos tulee kosteusvaurioisia taloja, kun rakennusmiehet ei osaa ymmärtää tavallista tekstiä, jää rakennusohjeiden ymmärtäminen hakoteille


      • arki tehtiin
        runontaja oon kirjoitti:

        Hän tarkoittikin töissöä olevia rakennusmiehiä. Ilmankos tulee kosteusvaurioisia taloja, kun rakennusmiehet ei osaa ymmärtää tavallista tekstiä, jää rakennusohjeiden ymmärtäminen hakoteille

        raksamies.:
        "Ei teistä toimisrotista ns. oikeisiin hommiin raksalle olisikaan."

        Myönnetään suosiolla! Mutta mitenkä ne sinun opiskelusi sujuivat?
        Kaikista ei ole opiskeluun ja toimistotöihin,. Kaikkia meitä vaan tarvitaan, talonkin rakentamiseen.

        Vaikka suunnittelisin ja piirtäisin ilmastoidussa toimistossani; miten hyvän talon tahansa en pysty sitä käytännössä itse rakentamaan, vaikka tavallaan ollaan saman alan ihmisiä.
        Myönnä pois, sinä et kykene suunnittelupöydän ääressä samaan mihin minä.

        Minulla on pitkä koulutus takanani arkkitehtuurista, rakennusalalla.
        Pari arvostettua kilpailupalkintoakin on osunut kohdalleni, suunnittelusta.

        Jokainen voi ja saa olla ylpeä ammattitaidostaan,
        mutta ei silti tarvitse väheksyä muita.

        Esim. ei ne kirurgitkaan raksalla varmaan pärjäisi, mutta leikkaussalissa välttämättömiä.
        Myönnät sen viimeistään silloin, kun itse tarvitset heidän taitojaan.


      • raksamies.
        arki tehtiin kirjoitti:

        raksamies.:
        "Ei teistä toimisrotista ns. oikeisiin hommiin raksalle olisikaan."

        Myönnetään suosiolla! Mutta mitenkä ne sinun opiskelusi sujuivat?
        Kaikista ei ole opiskeluun ja toimistotöihin,. Kaikkia meitä vaan tarvitaan, talonkin rakentamiseen.

        Vaikka suunnittelisin ja piirtäisin ilmastoidussa toimistossani; miten hyvän talon tahansa en pysty sitä käytännössä itse rakentamaan, vaikka tavallaan ollaan saman alan ihmisiä.
        Myönnä pois, sinä et kykene suunnittelupöydän ääressä samaan mihin minä.

        Minulla on pitkä koulutus takanani arkkitehtuurista, rakennusalalla.
        Pari arvostettua kilpailupalkintoakin on osunut kohdalleni, suunnittelusta.

        Jokainen voi ja saa olla ylpeä ammattitaidostaan,
        mutta ei silti tarvitse väheksyä muita.

        Esim. ei ne kirurgitkaan raksalla varmaan pärjäisi, mutta leikkaussalissa välttämättömiä.
        Myönnät sen viimeistään silloin, kun itse tarvitset heidän taitojaan.

        Sinä olet kova kehumaan itseäsi.


    • runontaja vaan
    • fbdfbd

      no kohta sitä pääsee valittamaan miten on taas niin kylmää ja kurjaa talvella, loskaa ja paskaa yms. yms. byäähh byähh.

    • määmy

      E, terassil o varjosaa ja sisäl ilmastointivehje. Lammen voda o turhanki lämmint

    • jee lämmintä

      notmii siistii kun on kerranki lämmintä :) toi 35 tosin voi olla liikaa

    • Ei ole helle haitannut sen suuremmin. Töissä on saanut palella viileässä toimistossa ja kotona tehokas ilmastointi auttaa siihen, että öisin saa nukkua ilman tuskastelua kuumuuden takia.

      Pidän lämpimästä eli en ihan heti tuskastu, mutta kuumuutta on päästävä tarvittaessa pakoon. Pienet raikastavat sateet ei silti olisi pahitteeksi...

      • Pitää ajaa koko ajan

        .

        "Pitää ajaa koko ajan autolla ilmastointi täysillä"

        har!!!!!

        .


      • eteret off

        Harmi vaan että poikasi saa tuskastella kuumuudessa öisin kun pistät sen vessaan nukkumaan kun pelehdit miesten kanssa :/


      • Pitää ajaa koko ajan kirjoitti:

        .

        "Pitää ajaa koko ajan autolla ilmastointi täysillä"

        har!!!!!

        .

        Melkeinpä joo. Jos on ajanut ilmastoimattomalla autolla, osaa arvostaa ilmastointia näillä säillä.


      • eteret off kirjoitti:

        Harmi vaan että poikasi saa tuskastella kuumuudessa öisin kun pistät sen vessaan nukkumaan kun pelehdit miesten kanssa :/

        Osta itsellesi halinalle, ettei tarvitse muiden pelehtimisiä murehtia.


    • liiankuumaenkestä

      heh, no ite oon niitä jotka tykkää talvesta... ja pistin merkille kaikki, jotka talvella liittyi "kesällä en valita helteestä" fb ryhmiin ja nyt kun samat valittajat valittaa, niin muistutan...

      Mutta eihän se kyllä kiva ole raataa helteellä kun moni lomailee... Onhan siellä välimerelläkin siesta käytössä, ettei kuumimpaan aikaan ees yritetä tehdä mitään. Tässä kun ilmastonmuutos tekee mitä tekee, niin olisko siestan käyttöönotto mitään? Tosin sehän tarkoittaisi pidempiä työaikoja (kun siesta vähennetään ja kaupat ja muut olisi sitten auki puoleenyöhön) ja eihän vissiin suomalainen siihen sitten taas suostu...

      • aavistelen.........

        Sehän tietäisi sitä et pikku puodit tulisi taas kulmille, kuin R-kioskit.
        Aukaisisivat ovensa vasta illalla klo 20, ja marketit pitäis sulkea silloin.
        Marketit avoinna aamust klo 8 - iltaan klo 20.

        Tais o-hoh muuten keksiä sun uuden daamis täältä, vinoili sulle siint selvästi.
        Kuten myös blogistas.
        Hän kyllä ties, et sä ymmärtäisit asian kun vihjailit syynäyksestä.
        Joko sä muuten hylkäsit kanelineidon?

        Mummo taitaa kerätä taas uutta gradu matskua, et saatoit kuulua tutkimus projektiin osana. Mut et kanina.


    • Eipä oikeastaan. Enemmän kiusaa ajatus lähestyvästä töihin paluusta.

    • from Pemar

      Helle on hieman hepottanut otettaen väliaikaisesti ukkosasteiden myötä.
      Turussa alkoi kova ukkosmyrsky noin klo.11.00, salamat leiskui ja vettä tuli välillä kuin kaatamalla. Kadut tulvivat.
      Salama löi alas jossain kauppatorin- Aurajoen rantamilla. Aivan mahdoton rysäys! Yks vanhempi nainen meinas putota katuun kun se sattui, pelästyi ääntä varmasti perinpohjin.
      Nuorempi mies sai vanhuksesta kiinni, joten hän ei loukannut itseään onneksi.
      Mut itku rouvalta pääsi, niin järkyttynyt hän oli.
      Siinä myräkässä ehdin itsekkin kastua läpimäräksi, kuin uitettu rotta olin päästessäni vihdoin sateelta suojaan, Wiklundin kahvilaan.

      • simppeli plondi

        Juu, kyll niimpal kauhjast saroi, ett piti oikkee kanootil siiderikopat hakkee prismast samal ku mää vein munei ja kanankakkaa
        asiakkaal Kerttulinkarul


      • y.b off..

        Nojuu, oli kuulemma hurjaa.

        Onneksi en itse ollut tänään Turussa käymässä, kuten pari muuta perheenjäsentä. Uppoamatta selvisivät onneksi hekin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1641
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1263
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1244
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1156
    Aihe