Miksi nuoria ei kelpuuteta ravintolatyöhön "oikeisiin hommiin" ?

kokki vailla työtä

Opiskeluun kuuluu työssäoppiminen, mutta jos kokiksi opiskeleva pesee astioita ja pyyhkii pöytiä tai ajoittain saattaa päästä jotain hyvin hyvin pientä tekemään. Mitä työssäoppimista sellainen on?

Sitten kun valmistut vaaditaan työkokemusta. Joku fiksumpi voisi varmaan informoida tyhmempää mistä sen työkokemuksen hankit kun ei nuoria oteta kokemuksen puutteen takia töihin. Jos työhaastatteluun pääset niin sinulta kysytään millasia hommia työssäoppimisjaksoilla olet tehnyt. Joo pesin 8 viikkoo astioita. Varmaan olet ruokaa valmistamassa sen jälkeen.

Tiskaamaan taitaa ilman isompaa kokemusta päästä muttakun opiskelet 3 vuotta kokiksi niin kuka haluaa sen jälkeen pelkkää tiskaamista. Jos hankit työkokemusta tiskaamisesta mitä se taas liittyy kokin hommiin? Vaikka olisin 2 vuotta samanssa paikkaa tiskaamassa minulla toki 2vuotta työkokemusta muttei kokin töistä. Ihan sama olisinko ollut tuon ajan kaupan kassalla tai lapioimassa paskaa navetassa. Yhtä vähän olisi molemmissa tilanteissa kokin töistä kokemusta.

En tiedä ovatko työnantajat kuulleet koeajasta? Siinä pääsisi nuori näyttämään taitonsa.

4

250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cocci

      Älä anna niiden työssäoppimispaikkojen käyttää sua hyväks ja pitää pelkästään ilmaisena tiskarina.
      Vaadi, että saat tehdä muutakin!
      Ja jos et siitäkään huolimatta pääse muihin hommiin niin vaihda harjoittelupaikkaa.
      Voin suositella hyviä mestoja jos kiinnostaa!

    • Leipiintynyt

      Minulla oli vähän sama homma, että ekan vuoden harjoittelu oli melkein kokonaan tiskiä, osittain sentään linjaston hoitoa. En osannut vaatia parempaa. Salaatit tehtiin siihen malliin että valmiit raaka-aineet suoraan pussista/dynosta.

      Toisena vuonna oli ihana työssäoppimispaikka missä sain tehdä ruokaa joka päivä ja vain jotain yksi kerta tartti tiskata.

      Kolmantena vuonna kun oli viimeinen harjoittelu niin aluksi puoli päivää tiskiä ja toinen puoli esivalmisteluita. Piti valittaa opettajalle kun ei pääse tekemään annoksia. Sitten sain jotain viikon tehdä lounasannoksia, mutta kun näyttö oli ohi niin taas pelkkiä esivalmisteluita.

      Tästä tuloksena on että yhtään en ole päässyt annosruokaa palkkatöissä tekemään. Vain suurkeittiössä salaattia ja joskus tyyliin soppaa tai kala-/kasvispihvejä/pinaattilättyjä. Itseluottamus on syvällä kuopassa enkä usko että kukaan ottaisi minua ala carte kokiksi tällä kokemuksella. Jos olisin itse palkkaamassa niin en ottaisi itseäni töihin.

    • voihanlanttu

      Itse aikoinani harjoittelujaksoilla sain tiskata, pestä ikkunoita, tehdä salaattia jne.. Nykyään kun meille tulee harjottelijoita (1-2lk), niin jos pyydän esim. pyydän kuorimaan juureksia, pilkkomaan sipulia niin ei ne perhana edes tiedä miten lanttu kuoritaan! Saati miten sipuli pilkotaan.. ja tulevat kuitenkin sellaisella asenteella harjoitteluun, että "voisin tehdä kaikki lounasruuat yksin" :D Hehhe. On siinä sitten pokassa pitelemistä kun huomaat ettei edes perusasiat ole hanskassa.
      Iso syy on koulussa. Siellä kaikki tulee nykyään valmiina pusseista, eikä tarvitse päätään käyttää kun kaikki luetaan paperista.
      Eli on paljon helpompaa pistää tuollainen harjoittelija suoraan opettelemaan sitä tiskaamista, ei mun tehtävä tietääkseni ole opettaa päivänselviä asioita. Kyllä jotain pitää itsekin osata tai vaikka sitten kotona opetella.
      Tietysti voi itsekin miettiä onko oikealla alalla jos ei tunnista perus juureksia/vihanneksia, eikä tiedä miten niitä kuoritaan.

      Monesti olen miettinyt miten helpolla nämä nykynuoret pääsee. Itse aloitin ihan paskahommista, ja nykyään nämä kuvittelevat ettei tähän työhön kuulu tiskaus/siivous. Se on ihan iso osa työpäivää (ainakin pienemmissä paikoissa).

    • kokki91

      On olemassa myös paikkoja missä saa tehdä muutakin. Itselle kävi kans joskus joidenkin harjoitteluiden kanssa etten muuta kun tiskannut vain. Siitä sitten itseluottamus hieman huononi, enkö todellakaan kelpaa muuhun? Enkä silloin uskaltanut vaatia itselle parempaa. Mutta viimeisenä vuotena pääsin huippuun paikkaan harjoitteluun, vähän isompaan hotelliin, missä oli tiskarit erikseen. Pääsin joka päivä tekemään ruokaa, ensimmäinen ala carte ravintola jossa olin harjottelussa. Hoidin hommat hyvin ja sain sieltä vakityön :) eli vaadi itsellesi parenpaa. Kaikki paikat ei ole "hyväksikäyttäjiä"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1916
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe