Pälvikalju

tukkasuru

Olen 50v. nainen ja huomasin takaraivollani ison hiuksettoman alueen. Pitääkö minun mennä ihotautilääkärille vai jollekin muulle kaljuuden asiantuntijalle? Pelottaa jos kalju alue kasvaa lisää, pitääkö minun hommata peruukki? Onko pälvikaljussa mahdollisuus saada maksusitoumus peruukkiin kuin esim. syöpäpotilailla hiusten lähtiessä. Kaikki neuvot olisivat nyt tervetulleita, miten tätä vaivaa hoidetaan jne. Kiitos vastaajille!!!!!

8

319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiaan perehtynyt

      Pälvikaljuus tarkoittaa läikittäin lähteviä hiuksia, eli se on yleensä täysin selvä alue ja se voi olla myös yllättävissä paikoissa tai esim. ihokarvat voivat lähteä läikkinä. Pälvikaljuus sekoitetaan usein perinnölliseen hormooneista aiheutuvaan hiustenlähtöön, varsinkin kun hiukset ohenevat päälaella, erityisesti miehillä puhutaan hyvin yleisesti täysin väärin pälvikaljuudesta jos hiukset ohenevat päälaella. Kannattaa siis katsoa onko alue täysin selkeä hiukseton ympyrä (ja onko muualla hiuksissa hiuksettomia läikkiä) vai onko se päälella selvästi ohentunut hiusten kohta. Jos se on ohentunut hiusten kohta, kysymyksessä on todennäköisimmin perinnöllinen hiustenlähtö, jonkak periaate on sama sekä miehillä että naisilla. N

      Naisilla perinnöllinen hiustenlähtö tapahtuu yleensä laajemmalla alueella päälaella, miehillä se taas etenee selvemmin ohimoilla ja päälaella ns. Norwoodin-asteikon mukaan, linkki esim. http://www.americanhairloss.org/men_hair_loss/the_norwood_scale.asp

      Itse pystyy aika helposti määrittämään näillä tunnusmerkeillä kummasta on kysymys. Pälvikaljuudessa jossa äkkinäistä hiustenlähtöä tapahtuu läikittäin, puhutaan yleensä autoimmuunisairaudesta ja joskus esim. suuri suru saattaa aiheuttaa tällaisia reaktioita ihmisessä. Hyvä puoli pälvikaljuudessa on, että se on yleensä ohimenevää ja hiukset palautuvat useimmiten noin vuoden kuluessa.

      Perinnöllisen hormooneista johtuva hiustenlähtö on taas pysyvää jos siihen ei puututa. Mieshormoonin sivutuote DHT aiheuttaa perinnöllistä hiustenlähtöä sekä miehillä että naisilla, naisilla erityisesti 40- ja 50-ikävuosien jälkeen.

      Jos asia huolestuttaa tai hiustenlähtö on tapahtunut äkillisesti, kannattaa heti varata aika ihotautilääkärille, ja aikaa varattaessa pitää varmistaa että kyseinen lääkäri on hoitanut hiustenlähtöpotilaita, koska kaikki lääkärit eivät ole perehtyneet hiustenlähtöön! Verikokeella voidaan todeta esim. DHT:n kohonnut pitoisuus tai esim. kilpirauhasen arvot. Perinnöllinen hiustenlähtö voidaan useissa tapauksissa pysäyttää tai hidastaa hyvillä tuloksilla. Mitä kauemmin hiuksia lähtee, sitä pysyvämpi tulos on, eli kannattaa heti tänään varata aika lääkärille.

      Perinnöllistä hiustenlähtöä ei voi pysäyttää millään vitamiineilla tai hiusravinteilla. Rohdoslääkepuolella taas tehokas on esim. sahapalmu-uute. Eräät luontaistuotteet voivat joissa on ns. anti-DHT-ominaisuus voivat merkittävästi hidastaa ohenemista, mutta vain tähän suunnitellut tuotteet. Suurin osa esim. kampaamoissa myytävistä tuotteista ei tähän pysty, vain eräät anti-DHT-tuotteet. Lääkäri voi määrätä myös lääkkeitä, ja äkilliset hiustenlähdöt pitää selvittää lääkärissä ettei taustalla ole muutakin ongelmaa.

    • miksi kysellä täällä

      Kannattanee tutustua alopecialiiton sivuihin. Maksusitoumuksen peruukkiin saa kyllä mutta ei se varmasti koko hintaa kata.

    • Kaljuuuu

      Olen 37-vuotias pikkulapsen äiti. Tukka on ollut aina tuuhea, jopa lapsen syntymän jälkeen.Toukokuussa päänahka kutisi normaalia enemmän, mutta en kiinnittänyt siihen juuri huomiota. Juhannuksen tienoilla huomasin, että ohimot ovat ohentuneet ihan kunnolla. Verikokeet olivat normaalit ja ihotautilääkäri totesi hiuksia sen enempää tutkimatta, että kyse on pälvikaljusta. Minulla ei siis ole selviä läiskiä, vaan kylläkin selvästi ohentuneet symmetriset läiskät ohimoilla.

      Ihmettelenkin tässä, että miten pälvikaljudiagnoosi tuli noin selvänä, vaikka lääkäri ei edes katsonut päänahkaa. Kai lääkäri sitten niin harjaantuneesti näkee jo päältä päin? Tosin ohimothan voivat ohentua naistyyppisessä (hormonaalisessa) kaljuuntumisessakin. Sain pälvikaljuun kovan kortisonikuurin pillereinä, ja se kolmiviikkoinen oli kaikella tapaa ihan kamalan raskas: raju turvotus, ahdistus, unettomuus, järjetön ruokahalu. Nyt kuuri loppui, mutta valitettavasti vielä sivuoireet jäivät. Ihan hevillä en tuolle kuurille lähde. Lääkäri arveli, että hiukset alkavat taas tippumaan syksyllä ja silloin syödään uusi kuuri. Aika hurjaa.

      Entä jos saan lääkitystä vääräntyyppiseen kaljuuntumiseen? Eli jos kyse on perinnöllisestä kaljuuntumisesta, niin kuinka nopeasti se etenee? Olen pilannut kesäni tämän asian kanssa totaalisesti ja olen ihan henkisesti lopussa. Haluasin vain unohtaa asian hetkeksi, mutta teenkö sillä pysyvää haittaa?

      • karvatonna

        Oho, kylläpä olet saanut erilaisen diagnoosin kuin minä. Mulla oli juuri kanssa ohimoilla heikentynyttä hiusten kasvua, ja lääkäri taas tykkäsi heti että pernnöllistähän tuo on. Sain spironolaktonia ja nyt tukka kasvaa taas paremmin, mutta ei toki ole sama kuin viisi vuotta sitten. En tietysti ole lääkäri, joten kovin suurta arvoa mielipiteelläni ei ole. Siltikin, oletko miettinyt että menisit kysymään mielipidettä toiselta lääkäriltä? Kortisonikuureja ei tosiaan huvikseen popsisi kovin usein.

        Perinnöllinen hiustenlähtö taitaa olla jokaisella ihmisellä tosi erilaista. Joillain olen kuullut että vuodessakin tuli pahaa jälkeä, joillain se hiljaa hiipii (niinkuin mulla) niin ettei tilannetta aluksi edes huomaa - ennen kuin tosi paljon karvaa on poissa. Voi lähteä ohimoilta, tasaisesti vähän kaikkialta, päälaelta. Hiuksen kasvuaika voi lyhetä pikkuhiljaa tai sitten vain lähteä pitkänä eikä koskaan tulla takaisin.
        Ymmärtääkseni mitä nopeammin toimii, sitä suurempi todennäköisyys on saada tukkaa takaisin, mutta ei se nyt viikoista ole kyse kumminkaan kai.

        Toivotan paljon jaksamista, mulla meni tukanlähdön takia mielenterveys pitkäksi aikaa ihan sekaisin.


      • Kaljuuuu
        karvatonna kirjoitti:

        Oho, kylläpä olet saanut erilaisen diagnoosin kuin minä. Mulla oli juuri kanssa ohimoilla heikentynyttä hiusten kasvua, ja lääkäri taas tykkäsi heti että pernnöllistähän tuo on. Sain spironolaktonia ja nyt tukka kasvaa taas paremmin, mutta ei toki ole sama kuin viisi vuotta sitten. En tietysti ole lääkäri, joten kovin suurta arvoa mielipiteelläni ei ole. Siltikin, oletko miettinyt että menisit kysymään mielipidettä toiselta lääkäriltä? Kortisonikuureja ei tosiaan huvikseen popsisi kovin usein.

        Perinnöllinen hiustenlähtö taitaa olla jokaisella ihmisellä tosi erilaista. Joillain olen kuullut että vuodessakin tuli pahaa jälkeä, joillain se hiljaa hiipii (niinkuin mulla) niin ettei tilannetta aluksi edes huomaa - ennen kuin tosi paljon karvaa on poissa. Voi lähteä ohimoilta, tasaisesti vähän kaikkialta, päälaelta. Hiuksen kasvuaika voi lyhetä pikkuhiljaa tai sitten vain lähteä pitkänä eikä koskaan tulla takaisin.
        Ymmärtääkseni mitä nopeammin toimii, sitä suurempi todennäköisyys on saada tukkaa takaisin, mutta ei se nyt viikoista ole kyse kumminkaan kai.

        Toivotan paljon jaksamista, mulla meni tukanlähdön takia mielenterveys pitkäksi aikaa ihan sekaisin.

        Kävin jo toisella ihotautilääkärillä, joka on erikoistunut hiustenlähtöön. Hän oli myös hyvin varma siitä, että naisilla ohimoilta lähtevä kaljuuntuminen ei ole perinnöllistä, ns. naistyyppistä kaljuuntumista. Se tapahtuu kyllä päälaelta. Tasaisesti tapahtuva hiustelähtö ei tätä ole.


      • karvatonna
        Kaljuuuu kirjoitti:

        Kävin jo toisella ihotautilääkärillä, joka on erikoistunut hiustenlähtöön. Hän oli myös hyvin varma siitä, että naisilla ohimoilta lähtevä kaljuuntuminen ei ole perinnöllistä, ns. naistyyppistä kaljuuntumista. Se tapahtuu kyllä päälaelta. Tasaisesti tapahtuva hiustelähtö ei tätä ole.

        No, toivotaan että vaivaan löytyy joku muu syy ja saat tukkasi kuntoon. Enpä oikeen voi alkaa kahden lääkärin mielepidettä vastaan väittämään, he ovat kuitenkin tuohon erikoistuneita ja nähneet tilanteesi.

        Mutta olipa oman tukkani harvenemiseen syy mikä tahansa, ja oma lääkäri väärässä tai ei, perinnölliseen hiustenlähtöön tarkoitetut lääkkeet ovat minulla toimineet siihen varsin mallikkaasti. Päälaella mulla on aina ollut kaikki kunnossa, tukka on ollut tuuheaa ja hiukset yli 50 cm pitkiä. Vain ohimot ja niiden lähiseutu ovat kiukutelleet vuosikausia. Nyt ne ovat lääkityksen myötä rauhottuneet, ja ohimoiden tukka yltää tosiaan jo leukaan asti, toivottavasti tulevaisuudessa yhtä pitkälle kuin muualla.


    • alkuper.

      Kiitos kaiken kattavista vastauksista.....

      • Elidel

        Onko kukaan saanut pälvikaljualueelle Elidel cremeä lääkäriltä.. ja onko voiteesta ollut apua..? .Lääkärit eivät yleensäkään vaivaudu selostamaan kiireessä lääkkeen vaikutusmekanismeja....


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1967
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      51
      1701
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1617
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe