Miksi menoitte naimisiin?

epävarma avopuoliso

Parisuhdepalstalla kaikki ovat sitä mieltä, että lähtökohtani on täysin väärä, joten kysyn ihmisiltä, jotka ovat oikeasti menneetkin naimisiin. Mikä siinä painoi vaakakupissani päätöksen puolesta? Avioliiton sanotaan olevan mm. merkki sitoutumisesta ja tuovan osapuolille "turvallisen" olon. Eikö silloin ole kyse juuri siitä, että tietää toisen olevan vakavissaan ja parin yrittävän tosissaan pysyttelevän yhdessä vaikeinakin aikoina? Vai onko todella kyse pelkästä rahasta?

Olen siis itse aina ajatellut, etten koskaan haluaisi naimisiin ja ikääkin on kertynyt jo yli 40 v. Nty olen seurustellut 3 v miehen kanssa ja asumme yhdessä. Mies ei ole kosinut vaan vaikuttaa tyytyväiseltä näin, mutta itse olen alkanut yllättäen kaivata naimisiin menoa suhteen sinetiksi. Mitkä ovat oikeita syitä mennä naimisiin? Älkää vastatko että "rakkaus", sitähän voi rakastaa muutenkin. Yhdessäkin voi olla muutenkin vaikka avoliitossa koko loppuelämän.

Analysoituani tilannetta olen nyt tulut siihen tulokseen, että haluaisin naimisiin siksi, että miehen olisi silloin edes hivenen vaikeampaa jättää ja lopettaa suhde. Siis niin naurettavasta syystä kuin epävarmuudesta. Meillä ei ole mitään taloudellisisa siteitäkään, asunto on toisen oma, mikään ei tällä hetkellä estäisi häntä nostamasta kytkintä milloin vain. Eroamiseen menisi vain pari sanaa ja kamojen muualle siirtämiseen yksi päivä. Jos olisi naimisissa, olisi edes jotain oikeustoimia tehtävä eron eteen, joka toisi harkinta-aikaa.

Tiedän että kyse on omasta epävarmuudestani. Meillä menee nykyään oikein hyvinkin, eikä ole tavallaan perusteita tälle. Ja suhdetta takana jo joitain vuosia ja ikää myös molemmIla. Miehellä on kuitenkin takanaan monia pitkiä suhteita (ilman avioliittoa), joista kaikista on tullut joskus ero. En pysty ajattelemaan, että miksi minä olisin poikkeus sarjassa. Vaikka tänään menisi hyvin, kuka tietää huomisesta ilman virallista sitoutumista toisiinsa? Lisäksi mies on ollut ennenkin naimisissa, tuntuu pahalta ajatella, että joku muu nainen on ollut hänen mielestään avioliiton arvoinen, mutta minä en ilmeisesti ole.

Onko muilla näin kummallinen syy haluta avioliittoa? Kukaan ei ainakaan missään julkisesti tunnusta sellaista, mutta anonyymisti netissä ehkä?. Vai olenko ainoa?

19

230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ap tarkentaa

      Kirjoitin epäselvästi, mies on ollut monesti avoliitossa ja kerran kihloissa menossa naimisiin, jolloin kosi puolisooaan omasta tahdostaan, mutta tuli sitten ero kuitenkin. En usko että se vaikuttaa tähän asenteeseensa avioliittoa kohtaan kuitenkaan, hän on puhunut siitä yleisellä tasolla myönteisesti, ei vain ryhdy toimiin minun kohdallani.

      • heipsankeikka1

        Niin, kerroit, että teillä on jo ikää (n40vee). Uskon itse, että ei mies turhaan sinun kanssasi olisi, jos ei sinua rakastaisi. Se olisi tavallaan ajan tuhlausta, mitä ole miehistä näkökulmaa ymmärtänyt.
        Onko mies kertonut tunteistaan sinulle. Moni mies (suomal.) ei rakkaudesta edes osaa kertoa saati sano sitä läheiselleen.
        Ehkä miehesi on vain epävarma siitä, mitä hänelle vastaisit, jos hän sitä kysyisi sinulta.
        Menneet on menneitä, eikä niitä kannata tulevaisuuden osviitaksi ottaa. Onhan sinullakin varmaan ollut elämää ennen häntäkin, jos vasta tuon ajan olette olleet yhdessä.
        Ei tuo minusta mikään kummallinen syy ole, jos kaikki muu on kunnossa, eikä se ole vain ainoa syy.
        T: N31


      • .....
        heipsankeikka1 kirjoitti:

        Niin, kerroit, että teillä on jo ikää (n40vee). Uskon itse, että ei mies turhaan sinun kanssasi olisi, jos ei sinua rakastaisi. Se olisi tavallaan ajan tuhlausta, mitä ole miehistä näkökulmaa ymmärtänyt.
        Onko mies kertonut tunteistaan sinulle. Moni mies (suomal.) ei rakkaudesta edes osaa kertoa saati sano sitä läheiselleen.
        Ehkä miehesi on vain epävarma siitä, mitä hänelle vastaisit, jos hän sitä kysyisi sinulta.
        Menneet on menneitä, eikä niitä kannata tulevaisuuden osviitaksi ottaa. Onhan sinullakin varmaan ollut elämää ennen häntäkin, jos vasta tuon ajan olette olleet yhdessä.
        Ei tuo minusta mikään kummallinen syy ole, jos kaikki muu on kunnossa, eikä se ole vain ainoa syy.
        T: N31

        Olet kyllä väärässä tuossa olettamuksessasi, ettei mies olisi naisen kanssa ellei rakastaisi.

        Miehille nimenomaan on tyypillistä roikkua suhteessa säännöllisen seksin takia (ja tietysti muunkin "huollon-"). Miehet kestävät naisia huonommin yksin oloa, ja siksi heillä yleensä "pitää olla joku", riippumatta siitä, onko tunteita mukana vai ei. He myöskin tavallisesti lopettavat huononkin suhteen vasta sitten, kun ovat jo löytäneet uuden naisen.

        Aloittajan miehestä en tietenkään pysty mitään sanomaan, mutta yleisesti ottaen parisuhteessa eläminen ei ole mikään tae siitä, että mies rakastaisi naistaan.


      • 9+5
        ..... kirjoitti:

        Olet kyllä väärässä tuossa olettamuksessasi, ettei mies olisi naisen kanssa ellei rakastaisi.

        Miehille nimenomaan on tyypillistä roikkua suhteessa säännöllisen seksin takia (ja tietysti muunkin "huollon-"). Miehet kestävät naisia huonommin yksin oloa, ja siksi heillä yleensä "pitää olla joku", riippumatta siitä, onko tunteita mukana vai ei. He myöskin tavallisesti lopettavat huononkin suhteen vasta sitten, kun ovat jo löytäneet uuden naisen.

        Aloittajan miehestä en tietenkään pysty mitään sanomaan, mutta yleisesti ottaen parisuhteessa eläminen ei ole mikään tae siitä, että mies rakastaisi naistaan.

        Olet oikeassa. Minä olen nyt ollut kaksi vuotta naimisissa ja analysoinut suhdettamme sen ajan. Rehellisesti sanottuna mies meni naimisiin kanssani koska hänellä on fiksaatio naimisissa olemisesta ja minä olin se joka suostui heti. Kohtelu on ollut huonoa koko ajan ja mitään arvostusta en saa. Mies juoksee muiden naisten perässä ja elää kuin sinkku, mutta on sitten se vaimo kotona jonka luo palata kun naiset kiusaa. Humalassa on sanonut, että säälistä meni naimisiin kanssani. Sitä en epäile hetkeäkään. Jotkut ihmiset vaan haluaa sitoa ihmisen itseensä jota kiduttaa ja nöyryyttää.


      • Syysi ei ole oma epävarmuutesi, vaan terve järki. Kumpikin on avioliitossa tosissaan sitoutunut ja avoliitossa ei. Mikä epävarmuus siinä on kyseessä: homma on selvää pässinlihaa.
        Jos ei kosi, ei ole tosissaan.Nykyään kai naisen täytyy kosia, mutta pakkaa rukkaset saamaaan. Koeta.Joe ei huoli, minusta kannattaa häipyä, mutta teet omat ratkaisusi. Tsemppiä!!!


    • ei amenta

      Minä olen sinua vanhempi nainen, enkä koskaan ole halunnut naimsiin. En edes asua saman katon alla miehen kanssa.
      Nautin vapaudesta. Ei ketään joka sitoisi millään tavoin. Ei ketään joka vaatisi mitään.
      Seurustellut olen, pitkiäkin jaksoja. Ja seurustelen. Onneksi mies on saman lainen, asumme erikseen. Tapaamme, käymme ulkona syömässä, tilaisuuksissa, huvittelemassa, matkustelemme. Yhdessä ja erikseen. Kumpikin annetaan toiselle tilaa ja kunnioitetaan toisen yksityisyyttä.
      Kumpikin tienaa hyvin ja pärjää omillaan. Omasta vapaasta tahdostamme olemme yhdessä.

      • kesy.koti.kissa

        Seurustelin mieheni kanssa vuoden, muutimme yhteen ja siitä vielä kuusi vuotta niin menimme naimisiin. Minä halusin lapsia ja kirkkohäät sitä ennen. Halusin että minua kositaan ja naidaan rakkaudesta, eikä siitä, että on jo esim yksi lapsi. Saimme häitten jälkeen kaksi lasta, olin monta vuotta kotona, rakennettiin talo. Nyt lapset 11 ja 10 ja minulla 40 kriisi


    • Cloetta...

      Jokaisella ihmisellä ja jokaisella parilla on oma syynsä mennä naimisiin. Luultavasti useimmiten se on rakkaus ja halu sitoutua parisuhteeseen ja juhlistaa sitä häillä. Joillekin se voi olla turvallisuuden tunne, joillekin raha jne. Kenelläkään ulkopuolisella ei ole näihin syihin mitään oikeutta puuttua.

      Minä menin naimisiin puolisoni kanssa siksi, koska halusimme mennä naimisiin, perustaa perheen ja viettää loppuelämämme yhdessä, niin myötä- kuin vastamäessä ja näin olemme tehneetkin. Kaiken tuon voi tehdä myös avoliitossa. Meille avioliitto sopii ja tykkään olla naimisissa.

    • mä vaan

      Perustelusi (harkinta-aika) kuulostaa inhimilliseltä ja järkevältäkin.
      Itse menin naimisiin siksi, että avioliitto helpottaa joitakin juridisia asioita. Halusin lasten syntyvän avioliittoon. Kyllä siinä oli kyse myös turvallisuudesta ja sitoutumisesta, vaikka meille oli jo yhteen muuttaessamme selvää, että olemme pari. Naimisiin mennessämme teimme toisillemme lupaukset julkisesti. Halusimme lisäksi antaa sukulaisille ja ystäville tilaisuuden juhlia, olla iloisia puolestamme. Mitään prinsessaunelmia minulla ei ollut, ei valkoista pukua tai kirkkohäitä.

    • Nainen...

      Miksi menin naimisiin? No jaa.. Koska halusin. Koska se on minulle tärkeää. Mitään järkisyytä en oikeastaan edes ajatellut (raha, eroamisen vaikeus tms) vaan ajattelin vain, että asia on minulle tärkeä, se on osoitus itselle ja toiselle ja muille että tämän ihmisen kanssa olen onnellinen, hän on minulle hyvä.

      Mieheni on ollut aiemmin naimisissa, eikä usko siihen enää samalla tavalla.. Hän meni kanssani naimisiin koska tahtoo olla kanssani ja näki kuinka tärkeä asia naimisiinmeno minulle on, ihan kuten lastentekokin. Hänelle sillä sinänsä ei ollut merkitystä mennäänkö naimisiin vai ei, joten miksei hän tekisi sitä minun vuokseni, kun se minulle on tärkeää.

      Jos mies ei olisi halunnut naimisiin.. Olisin todella surullinen. Kokisin itseni vialliseksi ja kelpaamattomaksi, vaikka hän kuitenkin haluaisi olla kanssani. Kai tämä on kulttuurijuttu, sinänsä merkityksetön riitti, mutta kuitenkin tärkeä.. Olen mielestäni hyvä nainen miehelleni joten en näe syytä miksi hän ei olisi naimisiin kanssani mennyt.

      Ja raha ei todellakaan ollut mikään tekijä tässä asiassa; nykyäänhän avoliittoa aletaan pitää vahvasti avioliiton kaltaisena, ihan virallisestikin.. Minä myöskin tienaan enemmän, joten se siitä.

      En oikein ymmärrä ajatustasi siitä, että avioero olisi hitaampi kuin avoerokaan. Toinen kun ilmoittaa, että tämä oli tässä, ei siinä kovinkaan usein harkinta-ajat auta. Monella myös muutto on heti kun ero on ilmoille heitetty, vaikka harkinta-aika vasta alkaa hakemuksen jättämisen jälkeen. Se on vain muodollisuus se harkinta-aika, jos toinen haluaa oikeasti lähteä, lähtö tapahtuu heti ja sitten vain odotellaan se pakollinen aika. Jos lähtö on epävarma, silloin harkinta-aika voi auttaa jotain, mutta enpä itse ainakaan jaksaisi sellaista epävarmuutta tulevaisuudessakaan. Vanhempanikin erosi nopeasti, äitini vatvoi eroasiaa aikansa, kunnes teki eroilmoituksen ja muutti pois. Parit keskustelut isäni kanssa kävi, mutta kun tulosta ei tullut, harkinta-aika kului ja sitten erosta tuli lopullinen. Mutta harkinta-ajalla kumpikin teki mitä halusi, eli periaatteessa oli sinkkuja vaikka virallisesti näin ei ollutkaan.

      Summasummarum: minä menin rakkaudesta naimisiin. En mielestäni tarvitse suurempaa syytä, kuin sen, että koin asian tärkeäksi. Miehelleni tämä riitti, en varmaan olisi osannut sitä asiaa sen suuremmin selitelläkään. Olisin varmasti mieheni kanssa edelleen, vaikkei olisi naimisiin kanssani mennytkään, mutta olisin surullinen asiasta ja pettynyt ja kokisin oloni riittämättömäksi. Olisi vähän hassua, että mies joka sanoo rakastavansa minua, pistäisi tieten tahtoen minut tuntemaan niin, varsinkin kun avioliitto on hänelle "turhuus" eli periaatteessa "ihan sama" ja minulle merkittävä juttu.

      • Nainen...

        Lisään vielä sen verran, että minä en ole mitenkään erityisen romanttinen ihminen, enkä odottanut mieheltä mitään ihmeellistä yllätyskosintaa tai jätti-isoja häitä. Ennen kun aloitimme seurustelun, kerroin, että aikanaan haluan naimisiin ja lapsia, eli se aihe oli jo siinä vaiheessa miehen tiedossa. Puhuin asiasta ennen kosintaa, periaatteessa sanoin miehelle että olisin valmis sitten kun hän on. Sitten eräänä iltana olimme menossa nukkumaan, kun hän tokaisi pimessä, että haluaisi kanssani naimisiin, olisi valmis siihen. Ja siitä sitten puoli vuotta ja sanoimme tahdon.

        Toisinsanoen avoin keskustelu aiheesta olisi kohdallaan.. Kertoa miehelle että asia on tärkeä ja haluaisit vähintään erittäin hyvän syyn miksei avioliitto ole mahdollinen.Meillä tämä asia oli sinänsä miehen odotettavissa, kun siitä puhuin jo alkuun.. Mutta asiat ja ihmiset muuttuu, ja siksi sinun kannattaakin keskustella miehesi kanssa, sanoa, että koet asian tärkeäksi syystä että ... ja kuunnella hänen vastauksensa asiaan. Jos asia on hänelle merkityksetön, en näe syytä sille, miksei hän voi tehdä asiassa sinun mieleksesi, mutta jos hän ei halua ylipäätään naimisiin, pitää löytää kompromissi tai todeta, että haluatte eri asioita ja asia tuntuu molemmille niin tärkeältä, ettei joustaminen parisuhteen päättymisen uhallakaan ole mahdollista ja lähdette eri teille.


    • ihanaaollavaimo

      Menimme naimisiin rakkaudesta, halusta olla toisen kanssa koko loppuelämän. Ja halusimme, että olisimme virallisesti "samaa perhettä" ja sitoutua toisiimme.
      Nyt joku kysyy, että miksi siihen tarvittiin papin aamen, miksei riittänyt, että vain ollaan yhdessä koska halutaan...NO, koska se ei olisi riittänyt. Molemmat meistä halusi tehdä sen "lopullisen siirron". Vaikkei meidän elämä mitenkään muuttunutkaan (ollaan siis asuttu jo useampi vuosi yhdessä), niin tunnetasolla jokin muuttui. Hyvään suuntaan.
      Jos mies ei olisi halunnut naimisiin kanssani, tai minä hänen, niin olisin todella alkanut miettimään, että missä vika. Koska jos toista ihmistä rakastaa ja hänen kanssaan haluaisi loppuelämän viettää, niin miksei sitten menisi myös naimisiin? Jos mies epäröi ja vastustelee, niin hän ei ole se oikea mies.

    • 6 + 2

      Halusin lahjoittaa tyttöystävälleni häät. Hän olikin mielissään. Sitoutunut olin jo paljon aikaisemmin.

      Avioliitto ei sitä sitoutumista tuo. Sen tuovat lapset.

      • ei.lapsia.ikinä

        jaa..no mitäs jos ei ole lapsia? Tai ei halua? Ovatko semmoiset pariskunnat sitten vähemmän sitoutuneita?


    • bbb1

      Minä menin naimisiin, koska minusta oli niin ihmeellistä että nelikymppisenä löytää ihmisen, jonka kanssa _tietää_ haluavansa olla loppuelämänsä. Tällaista tunnetta minulla ei ollut koskaan aikaisemmissa "ihan hyvissä" suhteissa ollut. Eli kun mies sitten kosi, en epäröinyt hetkeäkään. Enkä ole katunut!

    • 70 / 66

      Koska se opiskelijaboksin punkan jakanut naisihminen ehdotti sitä 1969.

      Nyt ryhdyn sen ehdottelijan kanssa katsomaan kisoja.

    • Mikä se on ?

      Koska olin silloin nuorena niin h-n tyhmä, tietämätön, 'sini'silmäinen, lapsellinen ja luulin ja kuvittelin kaikenlaista suurta ja kaunista aiheesta joka osoittautui pelkäksi pluffiksi ja tyhjäksi lätinäksi, jolla ei ole mitään katetta.

    • Vaimona

      Suostuin kosintaan, koska kaipasin elämääni pysyvyyttä ja mies on kaikin puolin luotettava ja kunnollinen. Ei tämä mies mikään elämäni rakkaus ole, mutta vakaa ja se on hyvä. Jos tämä avioliitto joskus kariutuu, elämäni ei muserru siihen.

    • piparminttuli

      Ei naimisiin tuon vuoksi pidä mennä. Kyllä se mies sinusta eroon pääsee yhtä nopeasti ja helposti olettepa naimisissa tai ette. Ainut syy miksi kannattaa mennä naimisiin on juuri tuo että rakastaa toista ja haluaa sitoutua häeen koko elämänsä ajaksi. Kaikki muut syyt ovat vääriä.

      Sinun kannattaa myös miettiä, miksi okeastaan haluat sitoa hänet. Hän pysyy sinun luonasi jos on pysyäkseen. Mutta jos alat epäillä häntä kokoajan jättääkö hän sinut vai ei niin ajat parisuhteen varmastai loppuun.

      Nauti suhteestanne tässä ja nyt. Keskity vain siihen että tänään voit tehdä hänet onnelliseksi.

      Josku viisas sanoi että hyvässä parisuhteessa täytyy rakastaua joka päivä uudelleen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      17
      1225
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe