Aloittavat liian isolla?

puusta tyveen?

Tekniikka ja Talous-lehden artikkelissa saattaa olla totuuden hiven. Yhä kalliimmilla ja nopeammilla ja isommilla veneillä ihmiset ottavat ensikosketuksensa villiin luontoon:

http://www.tekniikkatalous.fi/Liikenne/yha yleisempi ilmio quotvesille halutaan heti vaikka osaamista ei olequot/a999266

Karttaplotterit ja vehkeet kyllä yleensä vie oikeisiin paikkoihin ja ainakin väylillä selviää kivastai. Joskus saattaa kelit yllättää tai rantautuminen ei onnistukaan toivottavalla tavalla. Tai menee sähköt.

En nyt kannata viranomaisvalvonnan yletöntä lisäämistä mutta ehkä ne pari laivurintutkintoa kannattais ottaa ja tosiaan ottaa ensin tuntumaa pikkuveneellä?

En mielestäni ole kateellinen isojen veneiden ostajille, niin että sitä korttia ei kannata heilutella. Itse olen mennyt vähän niinkuin tyvestä puuhun, vaikka se aikuisena tuntuikin vähän höllmöltä ängetä pikkujollaan.

67

580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wefdcweww

      Paras oppi olisi olla jonkun opissa myös.

      Vene mikä hankitaan niin sille olisi joku joka sellaisella liikkuu itsekkin
      ja kokenut sellainen veneen käyttäjä joka näyttäisi miten venettä hallitaan.
      Kyllähän se myyjä varmaan näyttää miten veneen saa liikkeelle mutta
      raha se on siinä mikä eniten kiinnostaa.

      Harppia, kompassi ja kartta kourassa ensi kertaa veneelle niin
      en usko ertä sekään kovin hyvin menee.

      Sitten se veneen hankintakin, sanoihin että jopa vielä suurempi
      riski ostaa paskaa kuin autokaupoissa. Veneestään olisi hyvä
      tuntea ne kriittiset paikat missä voi olla ongelmia, usein paljoakaan
      voi vesillä korjailla mutta tiettyjä asioita.

      Kiviä riittää, niitä on järjevellä ja merellä ja melkein missä vaan
      että kun venereitiltä poikkeaa niin voi kolahtaa.

    • 200hv

      Kyllä täälläkin moni neuvoo ostamaan heti kunnollisen ettei tarvi vaihtaa. Ja korvaahan vakuutus oppirahat...

    • kaikki tavallaan

      Taloudellisestakin näkökulmasta olisi fiksumpi aloittaa pienellä ja vanhalla. Ei pääse ottamaan takkiin ainakaan niin paljon kuin isossa, jos lyö kätensä paskaan.

      Ja jos ekana kesänä kirkastuu mitä veneeltä haluaa, niin edullisemmasta on usein helpompi päästä eroon. Yksi tuttu osti ekan veneensä uutena liikkeestä. Valittiin kaikki herkut mukaan. Ekan kesän ajeli, ja ekana syksynä vene kiville liukuvauhdilla. Se vaihtoi isompaan, jätti hylyn liikkeeseen.

      Saattoi muutaman tonnin kärsiä! Kaikki tietää mikä ero on hinnassa uudella ja yhden kesän ajetulla, ja kiville ajetulla. Kuinka paljon arvoa lasketaan yhden kesän vanhoille varusteille, GPS:lle yms...

      Minulle silti on ihan sama kuka milläkin ajaa tai on ajamatta.

      • pikkupursi

        Voi olla että kuulin samasta tyypistä. Tai sitten niitä on useampia. Ja jos ei ole, jonkun on ollut pakko keksiä, että me pikkuveneellä ajelevat oltaisiin tyytyväisiä.

        Tämä minun kuulemani jamppa oli ostanut eka veneekseen oikein komean paatin, ja 2 asiaa vain jäi hoitamatta ennen ekaa retkeä: 'Puuttui alkeellisimmatkin navigointitaidot sekä venevakuutus.

        Vetolaitehan siinä vaan meni. En tiedä miten tarina jatkuu, mutta onhan tietty pakko ostaa uusi ja isompi ja olla hipihiljaa siitä vetolaitteesta...ettei kaverit kuittaile.


      • isopursi

        "Taloudellisestakin näkökulmasta olisi fiksumpi aloittaa pienellä ja vanhalla. "

        Ei sopisi itselle tai perheelleni. Tuollaisessa vanhassa, epäluotettavassa pienessä kipossa katoaisi veneilyn riemu ennen kuin sitä ehtisi tullakkaan. Itse aloitin tyhjästä heti sopivan kokoisella matkaveneellä ja kun se oli tullut tutuksi ja perheen vaateet niin se vaihtui hieman toisenlaiseen.

        Laivurikurssit tuli käytyä ennen veneilyä, mutta varsianaisen veneilyn oppimiseen ne kurssit eivät paljoa tuo. Veneen varusteiden toiminta ja miehistön toiminta lähdöissä/rantatumisissa ja muutenkin jää täysin käsittelemättä.


      • 5+7
        isopursi kirjoitti:

        "Taloudellisestakin näkökulmasta olisi fiksumpi aloittaa pienellä ja vanhalla. "

        Ei sopisi itselle tai perheelleni. Tuollaisessa vanhassa, epäluotettavassa pienessä kipossa katoaisi veneilyn riemu ennen kuin sitä ehtisi tullakkaan. Itse aloitin tyhjästä heti sopivan kokoisella matkaveneellä ja kun se oli tullut tutuksi ja perheen vaateet niin se vaihtui hieman toisenlaiseen.

        Laivurikurssit tuli käytyä ennen veneilyä, mutta varsianaisen veneilyn oppimiseen ne kurssit eivät paljoa tuo. Veneen varusteiden toiminta ja miehistön toiminta lähdöissä/rantatumisissa ja muutenkin jää täysin käsittelemättä.

        Itse aloitin 8-metrisellä liukuvalla moottoriveneellä. Lähtökohtana oli se, että heti ensimmäisessä veneessä piti olla riittävät sisätilat, että viihtyy vaikka useamman viikon putkeen reissussa.
        Nykyään purjevene. Tälläkin puolella ensimmäisenä 11-metrinen, koska sisätilojen suhteen ei haluttu tinkiä yhtään totutusta. Isompi on sitäpaitsi huomattavasti vakaampi alusta ihmisten liikkua, ei keinahtele.

        Mitään laivurikursseja en ole käynyt, tentit kyllä, jotta sain kansainvälisen huviveneenkuljettajakirjan hankittua. Mutta vastapainoksi lienee mainittava, että alle 10-vuotisena kyllä totuin veneisiin, kun perheellä oli sellainen ja aikuisiälläkin aina välillä sattui eri tilanteissa tilaisuus vähän veneilyä kokeilla muiden kyydissä.

        Mielestäni on järkevää aloittaa riittävän isolla juuri siksi, ettei fiilis mene ahtauteen ja epämukavuuteen.


      • isonpurkkarinpulmat
        5+7 kirjoitti:

        Itse aloitin 8-metrisellä liukuvalla moottoriveneellä. Lähtökohtana oli se, että heti ensimmäisessä veneessä piti olla riittävät sisätilat, että viihtyy vaikka useamman viikon putkeen reissussa.
        Nykyään purjevene. Tälläkin puolella ensimmäisenä 11-metrinen, koska sisätilojen suhteen ei haluttu tinkiä yhtään totutusta. Isompi on sitäpaitsi huomattavasti vakaampi alusta ihmisten liikkua, ei keinahtele.

        Mitään laivurikursseja en ole käynyt, tentit kyllä, jotta sain kansainvälisen huviveneenkuljettajakirjan hankittua. Mutta vastapainoksi lienee mainittava, että alle 10-vuotisena kyllä totuin veneisiin, kun perheellä oli sellainen ja aikuisiälläkin aina välillä sattui eri tilanteissa tilaisuus vähän veneilyä kokeilla muiden kyydissä.

        Mielestäni on järkevää aloittaa riittävän isolla juuri siksi, ettei fiilis mene ahtauteen ja epämukavuuteen.

        "Mielestäni on järkevää aloittaa riittävän isolla juuri siksi, ettei fiilis mene ahtauteen ja epämukavuuteen. "

        Minulla menee melko usein fiilis ison veneen ylläpidossa ja muistelen kaiholla aikaa perämoottorilla varustettua pikkupurkkaria esim. vaihtaessani rantautuessa uutta vesipumpumpun hihnaa jotta päästäisiin venettä rikkomatta rantaan. Pari metriä veneen pituuteen lisää niin ylläpidon kustannukset ja vaiva vähintään kaksinkertaistuvat.


    • alkuainahankalaa

      Saaristolaivurin suoritin ennenkuin lähdin pienelläkään veneellä matkaan.

      Silti tuollainen muutaman solmun papatuskin tuntui aluksi vähän nopealta kun piti koko ajan katsella ympäriilleen, opetella reittiä ja jännittää muita merillä liikkujia.

      Maisemanavigoinnit ja kääntymispaikkojen arvioinnit oli tosiaan opeteltava ensin teoriassa, sitten käytännössä. Merimerkkejä oli vaikea hahmottaa ja joskus myös vaikea nähdä, kun tuuli tuiversi ja meri kasteli karttalehteä ja aurinko paistoi merkkien suunnasta, ja joistain merkeistä oli pientä epävarmuuttakin.

      Pianhan sitä kyllä oppi. lähiseudun selät ja rannat tulivat kohtuullisesti tutuiksi, itseluottamus palasi, kohtaamiset merimerkkien ja muiden veneiden kanssa sujuivat mukavasti ja reissut pitenivät.

    • Kivikausi

      20% kasvu karilleajoissa on huikea! "Liian isoja" veneitä on kyllä todella paljon liikkeellä nykyisin. Lainaa taitaa saada aiempaa helpommin.

      Vaikka avaimet-käteen-miehet ovatkin sitä mieltä, että vakuutus korvaa, niin me muut kyllä kärvistellään ajatuksella, että myös vakuutusmaksut ovat nousseet lähes 10% vuosittain! "Me muut" kun harrastetaan lajia keskimäärin pitempään kun nämä hurjastelijat, joten maksettavaa tulee.

      Lisäksi harmia tuo käytettyjen veneiden markkinat; aiemmin karille ajettuja veneitä vältettiin, mutta tilastojen valossa todella iso osa nyt käytössä olevista veneistä on juuri näitä. Uusavuttomien rapsakoissa purjeveneissähän korjaustelakalla käynti nähdään veneen "viimeistelynä", onhan laatu jo valmiiksi huono. Moottoriveneiden kohdalla remontti painottuu koneistoon ja sen kiinnityksiin, joiden kuntoa on vaikea todeta käytettyä ostaessa.

      Ratkaisuksi näkisin veneajokortin jostain sopivasta tehorajasta lähtien. Ei oppi ojaan kaada ja kiinnostusta lajiin kuuluisi aloittelijoilla tuon verran olla muutenkin.

      • Louhen Isäntä

        Samaa mieltä veneajokortista. Pitäisi ehdottomasti olla pakollinen yli tonnin painoisilla veneillä. On oikeastaan aika käsittämätöntä että lain mukaan 15 vuotias voi ajaa 75 jalkaista jahtia vaikka ei olisi koskaan venettä nähnytkään. Kun tähän vielä lisätään 1 promillen alkoraja niin ei voi kuin ihmetellä.

        Jokaiselle ensimmäisen veneen hankkimista harkitsevalle kannattaisi tehdä selväksi että vaikka veneily on useimpien mielestä kivaa hommaa, ei se kuitenkaan nappaa kaikille. Ennen kuin pistää suuria summia kiinni illuusioon ihanasta veneilykesästä, kannattaisi kuitenkin tsekata ensin pienemmän veneen kanssa että oliko tämä sitä mitä odotettiin. Välttyy kalliilta pettymyksiltä.

        Ensimmäisen oman veneen ostin vuonna -86 ja se oli pieni pulpettivene 30 hp perämoottorilla. Nyt keväällä ostettiin viimein kolmas veneemme, 9 metrinen matkavene kun kokemusta veneilystä alkaa olla jo lähemmäs 30 vuotta.

        Illuusioita ei enää ole, tiedetään jo mitä tämä on, hyvässä ja pahassa.


      • paarlasti
        Louhen Isäntä kirjoitti:

        Samaa mieltä veneajokortista. Pitäisi ehdottomasti olla pakollinen yli tonnin painoisilla veneillä. On oikeastaan aika käsittämätöntä että lain mukaan 15 vuotias voi ajaa 75 jalkaista jahtia vaikka ei olisi koskaan venettä nähnytkään. Kun tähän vielä lisätään 1 promillen alkoraja niin ei voi kuin ihmetellä.

        Jokaiselle ensimmäisen veneen hankkimista harkitsevalle kannattaisi tehdä selväksi että vaikka veneily on useimpien mielestä kivaa hommaa, ei se kuitenkaan nappaa kaikille. Ennen kuin pistää suuria summia kiinni illuusioon ihanasta veneilykesästä, kannattaisi kuitenkin tsekata ensin pienemmän veneen kanssa että oliko tämä sitä mitä odotettiin. Välttyy kalliilta pettymyksiltä.

        Ensimmäisen oman veneen ostin vuonna -86 ja se oli pieni pulpettivene 30 hp perämoottorilla. Nyt keväällä ostettiin viimein kolmas veneemme, 9 metrinen matkavene kun kokemusta veneilystä alkaa olla jo lähemmäs 30 vuotta.

        Illuusioita ei enää ole, tiedetään jo mitä tämä on, hyvässä ja pahassa.

        Kortista olisi kuitenkin apua eniten pienten veneiden kippareille. Niillä tapahtuu eniten onnettomuuksia ja niiden kippareilla on keskimäärin huonoin sääntötuntemus ja kehnoimmat varusteet.

        Sinänsä kortti tai joku muu tutkintovaatimus sopisi hyvin kaikkien rekisteröityjen tai ylipäänsä moottorilla varustettujen veneiden kippareille.

        Mitä liikkumiseen vesillä muuten tulee, niin iso vene on pientä helpompi käsitellä kaikessa muussa kuin rantautumisessa. Siinäkään se ei ole vaikea, jos on varusteet ajantasalla.


      • Louhen Isäntä
        paarlasti kirjoitti:

        Kortista olisi kuitenkin apua eniten pienten veneiden kippareille. Niillä tapahtuu eniten onnettomuuksia ja niiden kippareilla on keskimäärin huonoin sääntötuntemus ja kehnoimmat varusteet.

        Sinänsä kortti tai joku muu tutkintovaatimus sopisi hyvin kaikkien rekisteröityjen tai ylipäänsä moottorilla varustettujen veneiden kippareille.

        Mitä liikkumiseen vesillä muuten tulee, niin iso vene on pientä helpompi käsitellä kaikessa muussa kuin rantautumisessa. Siinäkään se ei ole vaikea, jos on varusteet ajantasalla.

        No juu, noinhan se taitaa olla. Voisi olla ihan perusteltua että kaikille rekisteröidyille veneille vaaditaan mopokorttia vastaava todistus.

        Veneen käsittely ajossa ei ole kovin kummoista, rantautuminen kovalla kelillä onkin sitten toinen juttu.


      • 28m
        Louhen Isäntä kirjoitti:

        Samaa mieltä veneajokortista. Pitäisi ehdottomasti olla pakollinen yli tonnin painoisilla veneillä. On oikeastaan aika käsittämätöntä että lain mukaan 15 vuotias voi ajaa 75 jalkaista jahtia vaikka ei olisi koskaan venettä nähnytkään. Kun tähän vielä lisätään 1 promillen alkoraja niin ei voi kuin ihmetellä.

        Jokaiselle ensimmäisen veneen hankkimista harkitsevalle kannattaisi tehdä selväksi että vaikka veneily on useimpien mielestä kivaa hommaa, ei se kuitenkaan nappaa kaikille. Ennen kuin pistää suuria summia kiinni illuusioon ihanasta veneilykesästä, kannattaisi kuitenkin tsekata ensin pienemmän veneen kanssa että oliko tämä sitä mitä odotettiin. Välttyy kalliilta pettymyksiltä.

        Ensimmäisen oman veneen ostin vuonna -86 ja se oli pieni pulpettivene 30 hp perämoottorilla. Nyt keväällä ostettiin viimein kolmas veneemme, 9 metrinen matkavene kun kokemusta veneilystä alkaa olla jo lähemmäs 30 vuotta.

        Illuusioita ei enää ole, tiedetään jo mitä tämä on, hyvässä ja pahassa.

        Louhen isäntä ei tunne lakeja ja puhuu puuta heinää.

        - Veneen kuljettajan vaatimukset ovat 15 v ikä JA lisäksi vesikulkuneuvon kuljettajana ei saa toimia henkilö, jolla ei ole olosuhteisiin nähden tarvittavaa ikää, kykyä ja taitoa.

        - Alle promillen tilakin voi olla rangaistusta korottava, jos sen katsotaan vaikuttaneen onneetomuuksiin.

        Eli kortti olisi turha, kun jo nyt säännökset ovat hyvät. Se, joka vielä kaipaa lisää byrokraatteja valvomaan turhaa korttia ja lisäveroja valvontakoneiston ylläpitoon on hullu.


      • 28m kirjoitti:

        Louhen isäntä ei tunne lakeja ja puhuu puuta heinää.

        - Veneen kuljettajan vaatimukset ovat 15 v ikä JA lisäksi vesikulkuneuvon kuljettajana ei saa toimia henkilö, jolla ei ole olosuhteisiin nähden tarvittavaa ikää, kykyä ja taitoa.

        - Alle promillen tilakin voi olla rangaistusta korottava, jos sen katsotaan vaikuttaneen onneetomuuksiin.

        Eli kortti olisi turha, kun jo nyt säännökset ovat hyvät. Se, joka vielä kaipaa lisää byrokraatteja valvomaan turhaa korttia ja lisäveroja valvontakoneiston ylläpitoon on hullu.

        Toivon hartaasti että tulevaisuudessa järki voittaa ja jonkinlainen standardoitu kuljettajatutkinto tulisi pakolliseksi kaikille rekisteröidyille veneille.


      • 28m
        louhen_isanta kirjoitti:

        Toivon hartaasti että tulevaisuudessa järki voittaa ja jonkinlainen standardoitu kuljettajatutkinto tulisi pakolliseksi kaikille rekisteröidyille veneille.

        Mites polttoaineen tankkaus? Pitäisikö siihenkin suorittaa tutkinto että saa vaarallisten aineiden kanssa pelata. Ajattele, mitä riskejä kun tutkintoa suorittamattomat keikkuvassa veneessä tankkaavat, jotkut pitävät sähkölaitteita päällä tankatessaan ja joku kuulemma on joskus poltellut paperossiakin...

        Voi kauhea. Ehdotan, että tuohon ryhtyvältä vaaditaan lisätutkinto, jota valvomaan perustetaan Valtion Polttoainetankkausrekisteri, jota ylläpitää uusi virasto ja valvoo uudet koulutettavat poliisit ja tullimeihet. Ja kortti olisi määräaikainen eli uusittava viiden vuoden välein.

        Sen kustannusvaikutus ei olisi kuin 100 miljoonaa euroa veroina vuodessa lisää. Aika vähän lisääntyneestä turvallisuudesta.


    • Purjevene on vaikea

      Moottoriveneistä on lähes jokaisella kokemusta, mutta jo 25ft purjeveneen hallinta vaatii osaamista puhumattakaan isommista. Lisäriesana on suuri syväys ja korkeus.

      Käsittelykoe pitäisi saada pakolliseksi jokaiselle yli 5m pitkän purjeveneen kipparille. Sen moottorilla-ajo-osuuden voisi suorittaa moottoriveneilijät.

      Käytännössä siis kaksivaiheinen kortti, jossa ensin säätötentti ja teoria, sitten moottorihallintakoe ja lopuksi purjehallintakoe niille, jotka haluavat kulkea myös purjein.

      • järki käteen,

        Miksi? Mikä into joillakin on vaatia kortteja kaikkeen ja lisää byrokratiaa ja maksuja. Veneily, varsinkin purjeveneily on harrastus, miksi sitä varten pitäisi olla joku pätevyystutkinto? Jos joku vahinko sattuu, niin se tulee lähinnä itselle. Jokainen harrastaa taitojensa mukaan.


      • Paljon syitä
        järki käteen, kirjoitti:

        Miksi? Mikä into joillakin on vaatia kortteja kaikkeen ja lisää byrokratiaa ja maksuja. Veneily, varsinkin purjeveneily on harrastus, miksi sitä varten pitäisi olla joku pätevyystutkinto? Jos joku vahinko sattuu, niin se tulee lähinnä itselle. Jokainen harrastaa taitojensa mukaan.

        Tuo itselle tapahtuva vahinko on sama argumentti mitä käytettiin turvavyöpakkoa vastaan. Argumentti olisi relevantti, jos jokainen voisi tykönään määrätä ettei häneen käytetä yhteiskunnan varoja. Näin ei kuitenkaan ole laita.

        Vaikka jokaista yhteiskunnan kulua ei voi jyvittää aiheuttamisperiaatteen mukaan, olen varma, että onnettomuuden sattuessa osalliset, muut osapuolet, silminnäkijät tai omaiset hälyttävät apua, johon käytetään yhteiskunnan rahaa tai joiden ylläpitämiseksi käytetään yhteiskunnan varoja.

        Joku täällä harmitteli yhteiskunnan varojen tuhlaamista kun porukka keksi lähteä itse tekemällä lautalla Viroon. Ihan vastaavasti on yhteiskunnan varojen tuhlausta käydä pelastelemassa muitakin veneilijöitä, jotka eivät hallitse veneilytaitoja.

        Sitten on tietenkin ne, jotka eivät ymmärrä etteivät osaa tai eivät kykene. Heidän ja heidän omaisten kannalta on hyvä, että asia tulee esille. En ymmärrä mitä haittaa on osaamattomalle tai kykenemättömälle sillä, että häntä estetään tekemästä pahaa itselleen.

        Sitten on vielä fyysinen kykenemättömyys. On hyvä, jos merellä ei ole niitä, joiden näkökyky ei riitä tai niitä, joiden henkinen kyky on heikentynyt vaikkapa dementian tai alkoholismin takia. Näitä asioita ei välttämättä itse huomaa ja omaisten on vaikea tuoda niitä esille.

        Pitää myös ottaa huomioon muut veneilijät. Vaikka täällä on paljon kauhukertomuksia, niin törmäyksiä sattuu todella vähän. Sen sijaan olen nähnyt muutaman tapauksen, jossa rantautuessa on vahingoitettu paitsi omaa venettä, niin myös muiden veneitä ja laitureita. Nämä ei ole olleet mitään pikkukolhuja vaan sellaisia, joissa taito on korvattu voimalla.


      • pätevöitynyt
        järki käteen, kirjoitti:

        Miksi? Mikä into joillakin on vaatia kortteja kaikkeen ja lisää byrokratiaa ja maksuja. Veneily, varsinkin purjeveneily on harrastus, miksi sitä varten pitäisi olla joku pätevyystutkinto? Jos joku vahinko sattuu, niin se tulee lähinnä itselle. Jokainen harrastaa taitojensa mukaan.

        Rekistöröidyn veneen kuljettajalta vaaditaan " ikää, kykyä ja taitoa" sanotaan säännöissä. Eiköhän tuo toistaiseksi riitä - tarvitaan vain valvontaa. Ei ne kortit ole ennenkään estäneet kahjojen sekoiluja, kuten tieliikenteessä on nähty kun samana vuona on 40 kertaa jäänyt kortitta ajosta kiinni.


      • En ihan ymmärrä
        pätevöitynyt kirjoitti:

        Rekistöröidyn veneen kuljettajalta vaaditaan " ikää, kykyä ja taitoa" sanotaan säännöissä. Eiköhän tuo toistaiseksi riitä - tarvitaan vain valvontaa. Ei ne kortit ole ennenkään estäneet kahjojen sekoiluja, kuten tieliikenteessä on nähty kun samana vuona on 40 kertaa jäänyt kortitta ajosta kiinni.

        Tarkoitatko, että kaikki, joilta on mennyt kortti jatkavat ajamista siitä huolimatta vai mikä oli viestisi sisältö?


      • legality rules
        pätevöitynyt kirjoitti:

        Rekistöröidyn veneen kuljettajalta vaaditaan " ikää, kykyä ja taitoa" sanotaan säännöissä. Eiköhän tuo toistaiseksi riitä - tarvitaan vain valvontaa. Ei ne kortit ole ennenkään estäneet kahjojen sekoiluja, kuten tieliikenteessä on nähty kun samana vuona on 40 kertaa jäänyt kortitta ajosta kiinni.

        Tuollainen "riittävä kyky ja taito" on huonoa lainsäädäntöä. Se jättää liikaa tulkinnanvaraa ja tilaa jopa virkamiehen mielivallalle.

        Oikeusvaltiossa pitäisi pykälien olla lähtökohtaisesti sellaisia, että kansalainen tietää ne lukemalla täsmälleen, mikä menee läpi ja mikä ei. Periaatteessa voisi sanoa, että niiden perusteella pitäisi voida kirjoittaa tietokoneohjelma, joka antaa aina oikean vastauksen.


      • pätevöitynyt
        En ihan ymmärrä kirjoitti:

        Tarkoitatko, että kaikki, joilta on mennyt kortti jatkavat ajamista siitä huolimatta vai mikä oli viestisi sisältö?

        Tarkoitan sitä että tieliikenteessä vaaditaan kortti lähes kaikkiin ajoneuvoihin, mutta jotkut joilla ei sitä ole tai se on otettu pois - jatkavat silti ajoaan. Toisinsanoen on ihmisiä jotka katsovat etteivät säännöt koske heitä ja toimivat mielensä mukaan.


      • Hyvä alku
        pätevöitynyt kirjoitti:

        Tarkoitan sitä että tieliikenteessä vaaditaan kortti lähes kaikkiin ajoneuvoihin, mutta jotkut joilla ei sitä ole tai se on otettu pois - jatkavat silti ajoaan. Toisinsanoen on ihmisiä jotka katsovat etteivät säännöt koske heitä ja toimivat mielensä mukaan.

        Näin on ja näin tulee aina olemaan niin kauan kuin on lakeja rikottavana. Suurin osa kuitenkin noudattaa niitä ja jos 99% kykenemättömistä saadaan pois, niin sekin on hyvä. Se 1% tappaa itse itsensä jossain vaiheessa.


    • Vain hotellilla luontoon

      Täällä on jo tullut hienoa argumentontia!

      Eihän liian isolla voi aloittaa. Mutta liian pienellä kylläkin. Ajatelkaas nyt mitä siitäkin tulisi jos ekan kerran joutuisi vesille lähtemään jollakin pikkupaskalka jossa ei ole astianpesukonetta, karaokelaitteita ja jääpalakonetta!

      Johan siinä menisi fiilis ihan vituralleen ja saisi heti ihan väärän käsityksen vesillä liikkumisesta!!!

      Hienoa pojat! Asenteet kuntoon!

      • Se on vaikea laji

        Tavoittelitko ironiaa?


      • 5+7

        MItä ihmeen vikaa siinä on, ettei suurin osa ihmisistä HALUA mitään asketismia? Ei siellä veneessä tarvitse jääpalakonetta tai tiskikonetta olla, mutta semmoinen kohtuullinen asumismukavuus. Ja isompi vene on mukavampi merenkäynnissäkin.

        Sinusta ehkä on mukavaa seikkailla jollain H-veneellä tai folkkarilla, mutta sinun tapasi ei ole ainoa. Vielä vähemmän ainoa oikea.


      • maksukyky
        5+7 kirjoitti:

        MItä ihmeen vikaa siinä on, ettei suurin osa ihmisistä HALUA mitään asketismia? Ei siellä veneessä tarvitse jääpalakonetta tai tiskikonetta olla, mutta semmoinen kohtuullinen asumismukavuus. Ja isompi vene on mukavampi merenkäynnissäkin.

        Sinusta ehkä on mukavaa seikkailla jollain H-veneellä tai folkkarilla, mutta sinun tapasi ei ole ainoa. Vielä vähemmän ainoa oikea.

        Lisäksi, jos lähtee jollain H:lla tai folkkarilla niin pitävät köyhänä. Eihän paatin tarvitse mikään öky olla mutta ilmentää kohtuullista menestystä ja maksukykyä kuitenkin. Ja tunnistaa kaltaisensa. En koskaan veljeile minkään rähjäisen pikkuveneen kanssa.


      • Asian ytimessä
        maksukyky kirjoitti:

        Lisäksi, jos lähtee jollain H:lla tai folkkarilla niin pitävät köyhänä. Eihän paatin tarvitse mikään öky olla mutta ilmentää kohtuullista menestystä ja maksukykyä kuitenkin. Ja tunnistaa kaltaisensa. En koskaan veljeile minkään rähjäisen pikkuveneen kanssa.

        Puhut nimenomaan asiaa! Edellinen kirjoittaja varmasti osaa myös kertoa totuuden siitä, mikä on riittävä mukavuustaso, ettei mene asketismiksi. Maisemilla ja luonnollahan ei ole vitunkaan merkitystä , vaan sillä ettei mukavuudesta tingitä ja naapuri luule köyhäksi!


      • 5+7
        Asian ytimessä kirjoitti:

        Puhut nimenomaan asiaa! Edellinen kirjoittaja varmasti osaa myös kertoa totuuden siitä, mikä on riittävä mukavuustaso, ettei mene asketismiksi. Maisemilla ja luonnollahan ei ole vitunkaan merkitystä , vaan sillä ettei mukavuudesta tingitä ja naapuri luule köyhäksi!

        MInua ei kiinnosta naapureiden luulemiset. Mutta tietyn mukavuustason alle en suostu tinkimään. Jotain tähän voisi määritellä:
        -seisomakorkeus jokaisessa kohdassa lattiaa
        -erilliset nukkuma- ja päiväoleskelutilat
        -ovelliset nukkumahytit, jos veneessä ikinä reissaa usempia henkilöitä kuin yksi pariskunta tai tarkemmin sanoen yksikään henkilö, jonka ei oleteta nukkuvan kähmintäetäisyydellä kipparista
        -erillisessä ovella suljettavassa tilassaan oleva vessa
        -lämmitin
        -pentteri, jossa liettä tai tiskiallasta ei tarvitse kaivaa esiin työtason alta
        -ylipäätään muutenkin sellaiset tilat, ettei tarvitse tehdä valtavia järjestelyjä päivä- ja yömoodin tai kulku- ja satamamoodin välillä.

        Olen todennut, että 11-metrinen on aika lailla sopiva yksinkin seilaavalle. Ja sen voin sanoa, että maisemat/luonto EIVÄT kiinnosta niin paljoa, että lähtisin niitä katselemaan kärvistelyveneellä. Paleleminen tai kyyristely eivät kiinnosta.


      • Perse edellä puuhun
        5+7 kirjoitti:

        MInua ei kiinnosta naapureiden luulemiset. Mutta tietyn mukavuustason alle en suostu tinkimään. Jotain tähän voisi määritellä:
        -seisomakorkeus jokaisessa kohdassa lattiaa
        -erilliset nukkuma- ja päiväoleskelutilat
        -ovelliset nukkumahytit, jos veneessä ikinä reissaa usempia henkilöitä kuin yksi pariskunta tai tarkemmin sanoen yksikään henkilö, jonka ei oleteta nukkuvan kähmintäetäisyydellä kipparista
        -erillisessä ovella suljettavassa tilassaan oleva vessa
        -lämmitin
        -pentteri, jossa liettä tai tiskiallasta ei tarvitse kaivaa esiin työtason alta
        -ylipäätään muutenkin sellaiset tilat, ettei tarvitse tehdä valtavia järjestelyjä päivä- ja yömoodin tai kulku- ja satamamoodin välillä.

        Olen todennut, että 11-metrinen on aika lailla sopiva yksinkin seilaavalle. Ja sen voin sanoa, että maisemat/luonto EIVÄT kiinnosta niin paljoa, että lähtisin niitä katselemaan kärvistelyveneellä. Paleleminen tai kyyristely eivät kiinnosta.

        Sitten herää kysymys, minkä takia yleensä haluat veneillä??? Mukavuus saavutetaan muualla paljon helpommalla. Onko veneily ehkä riittävän " hieno" laji, jota suvaitset "harrastaa" muun elvistelyn ohessa?


      • herrasmiesveneilijä
        Perse edellä puuhun kirjoitti:

        Sitten herää kysymys, minkä takia yleensä haluat veneillä??? Mukavuus saavutetaan muualla paljon helpommalla. Onko veneily ehkä riittävän " hieno" laji, jota suvaitset "harrastaa" muun elvistelyn ohessa?

        Keskity sinä vain veneilemään siinä laholle haisevassa folkkarissasi perse jäässä, vaatteet märkinä, päätä ruffiin kolhien, kylmää hernekeittoa purkista lusikoiden ja ämpäriin paskoen. Kun älysi ei kerran riitä ymmärtämään itseäsi fiksumpien veneilyä, niin parempi, kun et edes yritä. Mutta ole ystävällinen ja pysy tuulen alapuolella meistä, jotka tykkäämme peseytyä päivittäin. Vieläpä lämpimällä vedellä.


      • Hiiiii hiiii hiiiii
        herrasmiesveneilijä kirjoitti:

        Keskity sinä vain veneilemään siinä laholle haisevassa folkkarissasi perse jäässä, vaatteet märkinä, päätä ruffiin kolhien, kylmää hernekeittoa purkista lusikoiden ja ämpäriin paskoen. Kun älysi ei kerran riitä ymmärtämään itseäsi fiksumpien veneilyä, niin parempi, kun et edes yritä. Mutta ole ystävällinen ja pysy tuulen alapuolella meistä, jotka tykkäämme peseytyä päivittäin. Vieläpä lämpimällä vedellä.

        Hiiiii hiiii hiiii!!! Elvis otti itseensä!!!


      • Toiset on luotuja...
        5+7 kirjoitti:

        MInua ei kiinnosta naapureiden luulemiset. Mutta tietyn mukavuustason alle en suostu tinkimään. Jotain tähän voisi määritellä:
        -seisomakorkeus jokaisessa kohdassa lattiaa
        -erilliset nukkuma- ja päiväoleskelutilat
        -ovelliset nukkumahytit, jos veneessä ikinä reissaa usempia henkilöitä kuin yksi pariskunta tai tarkemmin sanoen yksikään henkilö, jonka ei oleteta nukkuvan kähmintäetäisyydellä kipparista
        -erillisessä ovella suljettavassa tilassaan oleva vessa
        -lämmitin
        -pentteri, jossa liettä tai tiskiallasta ei tarvitse kaivaa esiin työtason alta
        -ylipäätään muutenkin sellaiset tilat, ettei tarvitse tehdä valtavia järjestelyjä päivä- ja yömoodin tai kulku- ja satamamoodin välillä.

        Olen todennut, että 11-metrinen on aika lailla sopiva yksinkin seilaavalle. Ja sen voin sanoa, että maisemat/luonto EIVÄT kiinnosta niin paljoa, että lähtisin niitä katselemaan kärvistelyveneellä. Paleleminen tai kyyristely eivät kiinnosta.

        Veneilijällä virtaa pakostakin mustalaisveri. Sinulla mielestäni ei. Koska tärkeintä on matkanteko, luonnossa liikkuminen.

        Sinä voit aivan hyvin luoda mukavuustasoasi vastaavat puitteet vaikkapa omakotitalosi takapihalle.


      • .. kulkemaan
        Toiset on luotuja... kirjoitti:

        Veneilijällä virtaa pakostakin mustalaisveri. Sinulla mielestäni ei. Koska tärkeintä on matkanteko, luonnossa liikkuminen.

        Sinä voit aivan hyvin luoda mukavuustasoasi vastaavat puitteet vaikkapa omakotitalosi takapihalle.

        Naapurit vaan tuppavat kyllästymään elvistelijään vähän äkkiä.


      • kukin tyylillään
        Toiset on luotuja... kirjoitti:

        Veneilijällä virtaa pakostakin mustalaisveri. Sinulla mielestäni ei. Koska tärkeintä on matkanteko, luonnossa liikkuminen.

        Sinä voit aivan hyvin luoda mukavuustasoasi vastaavat puitteet vaikkapa omakotitalosi takapihalle.

        Et näköjään tajunnut edellisten kirjoittajien viestiä: sinun käsityksesi siitä, mikä on tärkeintä, ei ole ainoa. Eikä millään tavalla sen oikeampi kuin jonkun muun.


      • bolloxille botoxia

        Hauska kirjoitus. Purjehdus palstan sherifiillä taas ei ole mitään asiaa, työkseen poitselee viestejä miten huvittaa.


      • Bollox rules
        bolloxille botoxia kirjoitti:

        Hauska kirjoitus. Purjehdus palstan sherifiillä taas ei ole mitään asiaa, työkseen poitselee viestejä miten huvittaa.

        Toisille pikkuäksäkin on liian haastava harrastuksen aloitukseen....


    • Ingengör1

      Käytäntö ja tämä viisastelu on usein aivan toista. Ainakin purjeveneen voi aloittelija hankkia huoletta kokoluokasta 31-40 jalkaa. Jos haluaa tehdö hommaa helpommaksi niin hankkii siihen keulapotkurit ja rullaisonkin. Kunnon plotterit on nykyaikaa. Jos matalat vedet jotakuta pelottaa, monet suuretkin veneet saa yhtä matalalla kölillä kuin luokkaa pienemmät. Tässä vain kärsii luoviominaisuuksista.

      • DI 10

        "Ainakin purjeveneen voi aloittelija hankkia huoletta kokoluokasta 31-40 jalkaa."

        Olen purjehtinut 40 kesää, Ei oikein innosta lähteä 10 metrisellä purkkarilla yksin purjehtimaan, koska rantaututiminen varsinkin luonnonsatamiin on vaativaa puhaa miehistönkin kanssa. Toki voisi jäädä ankkuriin ja mennä jollalla rantaan, mutta ei kiinnosta hinata jollaa. Alle 9 metrisellä veneellä rantatuminen on kevyempää ja helpompaa.


      • kunnonlaituri
        DI 10 kirjoitti:

        "Ainakin purjeveneen voi aloittelija hankkia huoletta kokoluokasta 31-40 jalkaa."

        Olen purjehtinut 40 kesää, Ei oikein innosta lähteä 10 metrisellä purkkarilla yksin purjehtimaan, koska rantaututiminen varsinkin luonnonsatamiin on vaativaa puhaa miehistönkin kanssa. Toki voisi jäädä ankkuriin ja mennä jollalla rantaan, mutta ei kiinnosta hinata jollaa. Alle 9 metrisellä veneellä rantatuminen on kevyempää ja helpompaa.

        Kun ei juuri koskaan käytä luonnonsatamia, niin tuotakaan ongelmaa ei ole.


      • saareb1
        DI 10 kirjoitti:

        "Ainakin purjeveneen voi aloittelija hankkia huoletta kokoluokasta 31-40 jalkaa."

        Olen purjehtinut 40 kesää, Ei oikein innosta lähteä 10 metrisellä purkkarilla yksin purjehtimaan, koska rantaututiminen varsinkin luonnonsatamiin on vaativaa puhaa miehistönkin kanssa. Toki voisi jäädä ankkuriin ja mennä jollalla rantaan, mutta ei kiinnosta hinata jollaa. Alle 9 metrisellä veneellä rantatuminen on kevyempää ja helpompaa.

        Yksin veneilyyn ei tietystikään aloittelijan kannata hankkia 40-jalkaista. Mutta ei kai tässä lähtökohtana ollutkaan, että mikä vene yksinveneilyyn olisi sopivan kokoinen?


      • sohvaperunapallonkie
        saareb1 kirjoitti:

        Yksin veneilyyn ei tietystikään aloittelijan kannata hankkia 40-jalkaista. Mutta ei kai tässä lähtökohtana ollutkaan, että mikä vene yksinveneilyyn olisi sopivan kokoinen?

        Ikuiselle aloittelijalle ehdotus: maailmaa kiertävä asunto-osakeyhtiö :D
        http://aboardtheworld.com/our_story


      • Elvis on tour
        sohvaperunapallonkie kirjoitti:

        Ikuiselle aloittelijalle ehdotus: maailmaa kiertävä asunto-osakeyhtiö :D
        http://aboardtheworld.com/our_story

        Kelpaisko tuo Elviksellekin? Rypäleet suussa pallonkierto omassa sohvassa ja asunnossa.


    • Johdonmaukaisuus

      Purjevene on vaikeampi käsitellä kuin moottorivene.

      Jos kumpaakin ajetaan koneella, ero ei ole suuri, mutta korkeus ja syväys on purjeveneellä isompi.

      Merkittävin ero tuleekin siinä purjehduspuolessa, jota moottoriveneellä ei tarvitse opetella. Kun melkein jokaisella suomalaisella on jonkinlainen kokemus moottoriveneestä, purjeveneistä sitä ei ole juuri kellään. Ainoastaan 2% veneistä on purjeveneitä (jollat poisluettuna).

      Jos oletetaan, että moottoriveneily itsessään on sen verran monimutkaista, että kortti on tarpeellinen, niin on epäjohdonmukaista ajatella, että vielä vaikeampi asia ei tarvitsisi semminkin kun purjeveneilyyn sisältyy moottoriveneilyä.

      • puolet pienempää

        Jos on juuri oppinut purjehduksen alkeet ja muu perhe ei sitäkään, niin3 1 40-kinttuinen voi kyllä jäädä laituriin. Sellainen on aika iso, aika painava ja aika tyyris kulkekseen sinne minne ei pitäisi.


    • Et voi mulle mitään

      Aina löytyy syy arvostella muita. 30 luvulla se oli rotu, nyt samat työväen edustajat hyökkäävät niiden kimppuun, jotka eivät halua elää kurjasti ja askeettisesti. Samaa aatepohjaa molemmilla.

      Minulle on ihan sama, jos vaikka joku haluaa istua vanerikannella kusiasipesässä ja nauttia veneilystä sillä tavalla. Minä tykkään veneestä, jossa on tilaa, jossa on lämmintä, jossa netti toimii ja televisiosta tulle hyvää ohjelmaa. Suihku on mukava lämpimänä ja kalja kylmänä.

      Ei ole mitään väliä, jos se ei ole jonkun muun mielestä oikeaa veneilyä. Saa mun puolesta pitää sitä vaikka alppikiipeilynä. Tämä sopii mulle, mä tykkään siitä ja mulla on siihen varaa.

      Olisi mulla varaa vaneriseen folkkariinkin ja vielä jäisi varaa siihen, että joku lapioi tuoreita muurahaisia perseen alle. Mä en vaan tykkää siitä.

      On oikeastaan aika huvittavaa, että mun vapaa-aika herättää niin paljon pahaa verta. Olen joskus miettinyt kuinka monta vuotta elinaika lyhenee niiltä, jotka sitä pohtivat ja hermoilevat. Hassua se on siksi, että se on niiden oma valinta. Ei ole mitään, mitä kukaan voi tehdä sen estämiseksi.

      Jos kateus nostaa hintoja, niin monet muut joutuvat lopettamaan ennen mua. Jos kielletään Suomessa kokonaan, voin tehdä sitä ulkomailla ja vieläpä halvemmalla. Voin siirtää työpaikatkin muualletai lopetta fiman kokonaan, jos rupeaa vitttamaan huvituksen sijaan.

      Suomi ei ole mikään vankila, jossa on pakko olla. Aikoinaan ei saanut viedä omia rahoja mukanaan, jos lähti pois, nyt ne on jo valmiiksi ulkomailla eikä niitä saa Suomeen ilman, että minä haluan. Proletariaatin diktatuuri ei ole koskaan toiminut maissa, joista ihmiset saa muuttaa pois.

      • Ota Elvis iisisti!

        Onko heikko itsetunto, kun täytyy noin pitkällä oksennuksella perustella omaa epäveneilyään?


      • elvisveneilijä
        Ota Elvis iisisti! kirjoitti:

        Onko heikko itsetunto, kun täytyy noin pitkällä oksennuksella perustella omaa epäveneilyään?

        Ihan mikä selitys sun oloasi vaan helpommaksi tekee.
        Tai sitten mulla on pieni muna tai ankea lapsuus, ei sillä ole mitään väliä.

        On katsos niin, että ei voi eikä tarvitse miellyttää kaikkia. Sä kuulut niihin, joita mun ei tarvitse miellyttää. Mä voin ihan avoimesti tehdä sitä mistä mä tykkään ja kirjoittaa siitä etkä sä voi tehdä asialle mitään.


      • Vanha kamusi taas
        elvisveneilijä kirjoitti:

        Ihan mikä selitys sun oloasi vaan helpommaksi tekee.
        Tai sitten mulla on pieni muna tai ankea lapsuus, ei sillä ole mitään väliä.

        On katsos niin, että ei voi eikä tarvitse miellyttää kaikkia. Sä kuulut niihin, joita mun ei tarvitse miellyttää. Mä voin ihan avoimesti tehdä sitä mistä mä tykkään ja kirjoittaa siitä etkä sä voi tehdä asialle mitään.

        No moi taas Elvis! Oslossani ei ole mitään vikaa, kiitos kauniista ajatuksesta.

        Ihmetyttää miksi hoet, että en voi sinulle mitään? Miksi minun täytyisi voida sinulle mitään??? Eipä tule mieleen! Tämä on keskustelupalsta.

        Anteeksi, että erehdyin toteamaan, että voit saavuttaa hotellitason mukavuuden helpommalla kuin "veneilemällä"!

        Tsemppiä itsetunnon kanssa!


      • social study
        Vanha kamusi taas kirjoitti:

        No moi taas Elvis! Oslossani ei ole mitään vikaa, kiitos kauniista ajatuksesta.

        Ihmetyttää miksi hoet, että en voi sinulle mitään? Miksi minun täytyisi voida sinulle mitään??? Eipä tule mieleen! Tämä on keskustelupalsta.

        Anteeksi, että erehdyin toteamaan, että voit saavuttaa hotellitason mukavuuden helpommalla kuin "veneilemällä"!

        Tsemppiä itsetunnon kanssa!

        Tuon sen esille siksi, että monilla kirjoittajilla tuntuu olevan näkemysten vaihdon sijaan päämääränä muuttaa toisten toimintaa. Ajatuksena oli että kun selvästi esille ettei toisella ole mitään määräämisvaltaa niin keskustelu saattaa palata lähemmäksi sosiaalisen käyttäytymisen malleja, ja niinhän tässä kävikin. Siis toimii.

        Hotellitason asumisen saavuttaa myös paljon halvemmalla asumalla hotellissa. Se ei ole myöskään se, mitä haluan kuten ei ole kusiaispesässä istuminenkaan. On oikeastaan aika mukava tuoda esille, että minun veneilyni on hyvin lähellä sitä, mistä itse pidän.

        Toki on paljon asioita, joita en ole tullut ajatelleeksi, ehkä on tapoja joilla olo on vielä mukavampaa. Siksi on kiva vaihtaa mielipiteitä. Noista epäveneily ja elvis jutuissa ei ole minulle mitään kiinnostavaa - paitsi ehkä se, kuinka jotkut ovat niin henkeen ja vereen jonkun asian kannalla, että pitävät muita mielipiteitä henkilökohtaisina loukkauksina.


      • pöhkö

        Eihän tässä kukaan arvostele isolla veneellä liikkuvia, vaan niitä jotka ostaa ensiveneekseen ison veneen ja sitten ajavat sen kiveen, laituriin tai eksyksiin. Aloittaminen saattaisi olla helpompaa jos opettelisi pienemmällä ja jatkaisii isompaan. Eihän rekkakorttiakaan saa henkilöautoilija ennenkuin on toiminut vähän aikaa apukuskina.

        Tämä ei oikeastaan ole poliittinen näkemys eikä kateuskaan,ei se että olet ostanut jonkun 30-jalkaisen purjeveneen herätä mitään kateutta..


    • 2+6=8

      Kummallista, miten jollain tietyllä ryhmällä (ilmeisesti lähinnä purjeveneilijöiden osajoukolla) on valtava halu leimata oma näkemyksensä veneilystä ainoaksi oikeaksi ja sallituksi.

      • 6+9

        Näissä keskusteluissa näyttää pätevän sama sääntö kuin elitarvikkeissakin - tietyn ajan jälkeen alkavat pilaantumaan ( vert. elvis jutut). Joskus menevät parasta ennen päiväyksen yli helposti ja pysyvät tuoreina, mutta toisinaan eivät selviä edes pöytään.


      • sivusilmällä

        Itse asiassa, sanoisin että optarista 40-jalkaisiin asti on yleensä aika samanlainen näkemys purjehduksen mukavuudesa. Sitä isompien touhuja vähän kytätään syrjäkarein. Mutta jos ne tulee juttelemaan, niin sitten nekin on kamuja.


    • huono vaikutelma

      Muistaakseni Bavaria 45:llä pyylevän poikansa kanssa liikkeellä ollut herrasmies oli löysä ja kädetön ottaessaan jotenkin vastentahtoisen näköisenä tyhjällä laiturilla vanhaa skandivenettäni vastaan yksin rantautuessani ja antoi veneeni raapia laituria.

      • paipaipaitaressu

        Voi sua ressua, ihan yksin maailmassa ja sen kerran, kun joku auttaa, niin senkin tekee väärin. Miten me ikinä voidaan korvata sulle tää vääryys?


      • et voi mulle mitään

        SE ei vaan vielä osannut. Se oli juuri päättänyt ruveta purjehtimaan ja ottanut pyylevän pojan mukaan ja sitten ne oli menneet purjevenekauppaan ja sanoneet: Hi, my name is Elvis. En halua istua vanerikannella kusiaispesässä. Astianpesukone on oltava".

        Ja sitten ne ajoi moottorilla kaijaan, pikkunaarmuja tuli ja vähän kosketti matalaan, mutta pääsi kumminkin, ja siellä Sinä, skandipurjehtija joka oli paskajäykkänä ettei vaan 80-luvun skandivene naarmuunnu, tapasit heidät. Illalla veditte snapseja ja kehuitte purjehtijoita, ja poika joi kaakaota. Aamulla Elvis ajoi kotiin ja tilasi astianpesukoneelle huoltomiehen.


      • omassa maailmassa?
        et voi mulle mitään kirjoitti:

        SE ei vaan vielä osannut. Se oli juuri päättänyt ruveta purjehtimaan ja ottanut pyylevän pojan mukaan ja sitten ne oli menneet purjevenekauppaan ja sanoneet: Hi, my name is Elvis. En halua istua vanerikannella kusiaispesässä. Astianpesukone on oltava".

        Ja sitten ne ajoi moottorilla kaijaan, pikkunaarmuja tuli ja vähän kosketti matalaan, mutta pääsi kumminkin, ja siellä Sinä, skandipurjehtija joka oli paskajäykkänä ettei vaan 80-luvun skandivene naarmuunnu, tapasit heidät. Illalla veditte snapseja ja kehuitte purjehtijoita, ja poika joi kaakaota. Aamulla Elvis ajoi kotiin ja tilasi astianpesukoneelle huoltomiehen.

        Onko sun vanhemmat serkuksia vai miksi mä en ymmärrä mitään sun puheestasi?
        (Kummankaa)


      • et voi niille mitään
        omassa maailmassa? kirjoitti:

        Onko sun vanhemmat serkuksia vai miksi mä en ymmärrä mitään sun puheestasi?
        (Kummankaa)

        JOo, mun vanhemmat on sun serkkuja.


      • Kiitti Darwin
        et voi niille mitään kirjoitti:

        JOo, mun vanhemmat on sun serkkuja.

        Apinoita on kutsuttu ihmisten serkuiksi ja minä olen ihminen...

        Kirahvit tekevät kirahvivauvoja ja apinat apinavauvoja...


      • huono vaikutelma
        et voi mulle mitään kirjoitti:

        SE ei vaan vielä osannut. Se oli juuri päättänyt ruveta purjehtimaan ja ottanut pyylevän pojan mukaan ja sitten ne oli menneet purjevenekauppaan ja sanoneet: Hi, my name is Elvis. En halua istua vanerikannella kusiaispesässä. Astianpesukone on oltava".

        Ja sitten ne ajoi moottorilla kaijaan, pikkunaarmuja tuli ja vähän kosketti matalaan, mutta pääsi kumminkin, ja siellä Sinä, skandipurjehtija joka oli paskajäykkänä ettei vaan 80-luvun skandivene naarmuunnu, tapasit heidät. Illalla veditte snapseja ja kehuitte purjehtijoita, ja poika joi kaakaota. Aamulla Elvis ajoi kotiin ja tilasi astianpesukoneelle huoltomiehen.

        He eivät seurustelleet muiden kanssa, mutta laituriin kiinnittyi toinen pienempi vanha purjevene jossa oli sosiaalista seuraa.


      • Siksisiissillä
        huono vaikutelma kirjoitti:

        He eivät seurustelleet muiden kanssa, mutta laituriin kiinnittyi toinen pienempi vanha purjevene jossa oli sosiaalista seuraa.

        Teit siis huonon vaikutelman :D

        Nyt selvisi syy teksteihisi. Olet kerjännyt ihmisiltä huomiota ja jäänyt ilman. Se on sitten saanut sinut avaamaan sanaisen arkkusi.

        Aikuisen pitää hyväksyä se, että jokainen valitsee itse oman seuransa ja jos haluaa, voi olla kokonaan ilmankin. Ei kenenkään tarvitse viihdyttää muita.


      • huono vaikutelma
        Siksisiissillä kirjoitti:

        Teit siis huonon vaikutelman :D

        Nyt selvisi syy teksteihisi. Olet kerjännyt ihmisiltä huomiota ja jäänyt ilman. Se on sitten saanut sinut avaamaan sanaisen arkkusi.

        Aikuisen pitää hyväksyä se, että jokainen valitsee itse oman seuransa ja jos haluaa, voi olla kokonaan ilmankin. Ei kenenkään tarvitse viihdyttää muita.

        En kaivannut huomiota. Jos kuitenkin mennään pitämään saapujan veneestä kiinni niin se ei tarkoita vain velton käden lepuuttamista kaiteella näön vuoksi.


      • Liian vaativaa
        huono vaikutelma kirjoitti:

        En kaivannut huomiota. Jos kuitenkin mennään pitämään saapujan veneestä kiinni niin se ei tarkoita vain velton käden lepuuttamista kaiteella näön vuoksi.

        Kukin omien kykyjensä ja taitojensa mukaan.
        Olen mennyt saapujan venettä vastaan myös kädet taskussa, kun ei ole tarvinnut tehdä mitään tai ei ole voinut.

        Sulla on aika kovat vaatimukset muiden ihmisten suhteen, toivottavasti ei koskaan tavata.


      • Tepqo Pavianni
        Liian vaativaa kirjoitti:

        Kukin omien kykyjensä ja taitojensa mukaan.
        Olen mennyt saapujan venettä vastaan myös kädet taskussa, kun ei ole tarvinnut tehdä mitään tai ei ole voinut.

        Sulla on aika kovat vaatimukset muiden ihmisten suhteen, toivottavasti ei koskaan tavata.

        Mää kun ajan Veto 5sella , niin mua aina hymyilyttää kun vastaan tulee hirmuiso purjevene ja siellä paleva ukkeli vesisateessa. Ei oo lukenut sisätöihin? En määkään, mulla on lukohäriö ja polveudun apinasta. Vanhempani oli köyhiä. Vesillä mä kärsin myös.


      • märkä skin
        Tepqo Pavianni kirjoitti:

        Mää kun ajan Veto 5sella , niin mua aina hymyilyttää kun vastaan tulee hirmuiso purjevene ja siellä paleva ukkeli vesisateessa. Ei oo lukenut sisätöihin? En määkään, mulla on lukohäriö ja polveudun apinasta. Vanhempani oli köyhiä. Vesillä mä kärsin myös.

        Hyvän huomion olet tehnyt. Kun minä aikoinaan ostin ensimmäisen purjeveneen ei siinä ollut edes sprayhoodia, sillä oikeat putjehtijat eivät kuullemma käytä mitään muuta kuin sadeasua päällän siellä vesillä liikkuessaan - näin minulle opetettiin. Kovaa porukkaa ovat nuo purjehtijat.


      • lämmin pitää olla
        märkä skin kirjoitti:

        Hyvän huomion olet tehnyt. Kun minä aikoinaan ostin ensimmäisen purjeveneen ei siinä ollut edes sprayhoodia, sillä oikeat putjehtijat eivät kuullemma käytä mitään muuta kuin sadeasua päällän siellä vesillä liikkuessaan - näin minulle opetettiin. Kovaa porukkaa ovat nuo purjehtijat.

        Hih, tuosta muistin yhden tutun kaverin saunastoorin. Oli ollut joskus moottoriveneellään liikkeellä 17-metrisessä tuulessa rannikkoa pitkin. Myötätuuleen, joten liukuvallakin saattoi ajaa. Montaa muuta ei ollut liikkeellä, mutta oli kuulemma niiden parin vastaantulleen purkkarin kohdalla noussut tahallaan avo-ohjaamossa seisomaan näyttääkseen moneen vaatekerrokseen pukeutuneille purjehtijoille "täällä muuten ajetaan t-paidassa!"


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1545
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1233
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe