Paljon palkkaa, jos töitä 3h/päivä?

16h vko

Onko mitään järkeä pistää hakemusta tuommoiseen?

16

364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei kannata1

      Joo ei kannata, palkka ois 500€/kk ja kela peris siitä omat, koska ylittyy se maaginen 270€7kk. Mitään ylimääräistä ei jäisi käteen.

      • 11+9

        Kyllä kannattaa. Mulla ei ainakaan oo koskaan mikään kela vienyt yhtään mitään koska en saa mistään mitään tukia jotka voisivat vähentyä ansioiden vuoksi. Ja aina kannattaa aloittaa työt siitä mitä on tarjolla. Paljon helpommin saa kokoaika työn tai enemmän tunteja olevan työn kun on edes jossakin töissä. Työnhakua kannattaa jatkaa huolimatta siitä että on jo jossain töissä, tiedän ihan kokemuksesta. Kurjaa on hetken aikaa pienellä palkalla mutta parempi sekin kuin ei mitään.


      • joopa joo
        11+9 kirjoitti:

        Kyllä kannattaa. Mulla ei ainakaan oo koskaan mikään kela vienyt yhtään mitään koska en saa mistään mitään tukia jotka voisivat vähentyä ansioiden vuoksi. Ja aina kannattaa aloittaa työt siitä mitä on tarjolla. Paljon helpommin saa kokoaika työn tai enemmän tunteja olevan työn kun on edes jossakin töissä. Työnhakua kannattaa jatkaa huolimatta siitä että on jo jossain töissä, tiedän ihan kokemuksesta. Kurjaa on hetken aikaa pienellä palkalla mutta parempi sekin kuin ei mitään.

        No, tota sä varmaan asut sitten ukkos/akkas luona tai sitten vanhemmilla tai joku sukulainen sut elättää. Ei kukaan normi-ihminen pärjää noin pienellä summalla, ainakaan kukaan yksinelävä.


      • 11+9
        joopa joo kirjoitti:

        No, tota sä varmaan asut sitten ukkos/akkas luona tai sitten vanhemmilla tai joku sukulainen sut elättää. Ei kukaan normi-ihminen pärjää noin pienellä summalla, ainakaan kukaan yksinelävä.

        Joo, asun miehen kanssa, lapset jo lähteneet kotoa pois. Silloin kun palkka oli pieni, oli huollettaviakin. Asumis- ja toimeentulotukia haettiin urakalla, myöhemmin päivärahaa osa-aikatyön tueksi. Tukien määrä laskettiin aina palkan mukaan eli jos palkkaa oli vähän niin tukia oli enemmän.Kun palkka suureni, tuet tietysti pieneni mutta kuukausitulot olivat koko ajan samat eli toimeen tultiin vaikkakin niukasti. Vähitellen siis tunnit lisääntyi ja palkkaakin tuli lisää. Nyt on jo kokoaikatyö ja onneksi olen päässyt noiden lippujen ja lappujen täyttämisestä eroon. Joskus tein kahtakin työtä yhtä aikaa jotta selvittiin. Omalla palkalla olen aina yrittänyt elantoni tienata, tukia on ollut välillä pakko hakea jotta pärjättiin. Yhdessä välissä hoidin sairasta isääni, opiskelin ja tein kokoaikatyötä yhtä aikaa. Tutkinto (laikkarin) oli pakko saada jotta se palkkakin nousi. Työhaastattelussa kysyttiin aina missä olen sillä hetkellä töissä. Ensimmäiseen paikkaan oli tosi vaikea päästä kun ei jo ollut muualla töissä joten se ensimmäinen paikka kannattaa ottaa, oli se kuinka pienillä tunneilla hyvänsä. Sitten voi alkaa heti hakemaan uutta paikka ja sanoa syyksi että tarvitsee niitä tuntia lisää. Jos haluaa elää tukien varassa niin siitä vaan. Minusta siihen ei ollut.


    • ei todellakaab

      Jos työtä on 3h päivässä niin eiköhän se kuukasipalkka ole jotain 500€ luokkaa? Vai? Sun pitää silti hakea tukia, kun ethän sä sillä 500 eurolla maksa vuokraa ja ylipäätään elämistä. Eli eipä kannata hakea.

      • 11+9

        Niiden tukien ja pienen palkan kanssa elää niin kauan kunnes saa sen paremman sopparin, niinhän juuri kirjoitin. Jostakin on aloitettava. Ja ne tuet eivät sitä eläkettä kerrytä. Sun on tultava toimeen pelkällä kansaneläkkeellä kun tukien varassa elät. Mä saan sen kansaneläkkeen lisäksi työeläkkeen jota olen kartuttanut siitä tynkätunti-työpaikasta alkaen. En siis joutunut kitkuttamaan pienillä tuloilla kuin hetken aikaa. Jos niin haluaa elää ettei ole koskaan varaa mihinkään, ei eläkkeelläkään, niin sehän on oma asia elää niiden tukien varassa. En ole rikas vieläkään, tuskin koskaan, siis rahallisesti, mutta tulen hyvin toimeen enkä tarvitse laskea jokaista euroa ostoksilla.


      • vaiEiKannata?
        11+9 kirjoitti:

        Niiden tukien ja pienen palkan kanssa elää niin kauan kunnes saa sen paremman sopparin, niinhän juuri kirjoitin. Jostakin on aloitettava. Ja ne tuet eivät sitä eläkettä kerrytä. Sun on tultava toimeen pelkällä kansaneläkkeellä kun tukien varassa elät. Mä saan sen kansaneläkkeen lisäksi työeläkkeen jota olen kartuttanut siitä tynkätunti-työpaikasta alkaen. En siis joutunut kitkuttamaan pienillä tuloilla kuin hetken aikaa. Jos niin haluaa elää ettei ole koskaan varaa mihinkään, ei eläkkeelläkään, niin sehän on oma asia elää niiden tukien varassa. En ole rikas vieläkään, tuskin koskaan, siis rahallisesti, mutta tulen hyvin toimeen enkä tarvitse laskea jokaista euroa ostoksilla.

        Nimenomaan!

        Ihmeelisiä lusmuja täälläkin, jotka sanoo, ettei kannata. Mitäänhän ei kannata tehdä tietenkään, jos jotain joutuisi tekemään.

        Nämä lusmus ei nyt tajua sitä, että kaikesta työstä saa työkokemusta, mitä katsotaan, kun hakee sitten jotain pysyväisempää työtä. Kuka jaksaa olla kotona koko ajan? Eläkettä ei kerry lainkaan, jos ei tee palkkatyötä.

        No, kyllä nuokin lusmus oppii siinä vaiheessa, kun sosiaalituista on leikattava valtiovelan pienentämiseksi ja kun eläkkeellä ei sitten enää maksa sitä vuokraakaan ja muutakaan tuloa ei ole. Turha kuvitella, että Suomessa olisi enää muutaman kymmenen vuoden jälkeen tällainen sosiaalijärjestelmä.


    • osa-aikatyö parasta

      Kannattaa, saat lisäksi soviteltua päivärahaa, jota joudut tietysti hakemaan liitostasi tai kelalta. Se on nykyään parempi, koska tuli 300 e suojaosuus.

      • 11+9

        Niin, se päivärahakin katkeaa kun 500 päivää tulee täyteen, joten mitäs tukia haet sen jälkeen? Kelalta varmaan, kunhan vaan et joudu niitä töitä tekemään. Koko keskustelu niin syvältä, ihmettelen kuinka joku edes kehtaa sanoa että ei hae töitä kun tukiakin saa. Onneksi tuo työssäkäyntialue muuttuu ensi vuonna siihen aikarajaan 1,5h yhteen suuntaan julkisilla kulkuneuvoilla. Siinähän sitten kipaset 100km päähän tekemään jonkun toimiston 2,0h ja käytät työmatkoihin 3,0h päivässä. Minä olen siinä ajassa tehnyt melkein koko päivän työt ja käytän työmatkaan yhteen suuntaan 7 min. Ja kerrytän sitä eläkettä silläkin aikaa kun sinä istut bussissa matkalla töihin / kotiin etkä saa siitä senttiäkään.


    • näin se menee

      Niin, tokihan sua harmittaa kun itse et saa niitä tukia. Mutta ei kannata lesoilla että töitä on, vielä saatat joskus joutua työttömäksi/työkyvyttömyysrahalle syystä tai toisesta. Elämä opettaa lesoilijoille.

      • 11+9

        Et tainnut lukea kaikkia kirjoituksiani. Olen elänyt niiden tukien kanssa joten tiedän kyllä mitä on olla rahaton. Nyt kun on töitä voin taas esimerkiksi matkustella, seuraava matka on jo varattu. Ja joo, ihan siivoojan palkalla, ei edes kunnallisella puolella, enkä miehen palkalla vaan ihan omalla. Ikääkin on jo sen verran, että olen säästänyt koko ajan omaa eläkettä varten, sen kansan- ja työeläkkeen lisäksi, ihan niistä palkkarahoista. Muutama vuosi ja sitten se vapaus koittaa. Jos joudun/pääsen aikaisemmin niin eipä iske mikään katastrofi, olen sen verran säästeliäästi elänyt. Joten ei harmita. Sitten harmittaisi jos tässä eläkeikää odottelisin ja huomaisinkin ettei sitä työeläkettä sieltä oikein olekaan saatavilla. Siksi olenkin ottanut vastaan työn kuin työn ja aina hoitanut sen sen hyvin. Eikä tarvitse pelolla ajatella sitä ensi vuotta, kyllä moni joutuu hankalaan paikkaan kun tuet loppuu kuin seinään kun ei olla halukkaita sinne toiselle paikkakunnalle lähtemään sitä työtä tekemään. On nimittäin edellytys sen tuen saamiselle.


    • Höpö höpö höö

      Ihme vastauksia, ei nyt olla mihinkään eläkkeelle menossa. Eiköhän nuo parin tunnin hommat ole tehty opiskelijoita ajatellen. käydään koulun jälkeen pari tuntia siivoamassa jotain toimistoa, kauppaa tms. Se ei ole mitään lusmuilua, jos haluaa työstään palkan jolla pystyy elään, varsinkin kun asuu yksin. Jos minulla olisi mies joka tienaisi 3000€/kk ja vaikka lapsia, niin voisin ihan hyvin käydä pari tuntia illasta siivoamassa, sillä 500€ palkalla, mutta yksineläjälle tuo ei tarjoa mitään. Olen ollut kokopäivä siivoojana, joten tiedä mitä työ on, tuommoinen 3h rykäisy tuskin avaisi uusia kokemuksia.

      • 11+9

        Mä olen kyllä joutunut alussa tekemään noita 3h päiviä ja sain sitä kokemusta siivoojan työstä ennen kuin sain toisen siivoojan paikan ja enemmän tunteja, siis ihan aikuisena ja 2 lapsen äitinä. Kokemusta siitä pätkästä tuli sen verran että pääsin edes haastatteluihin sain paremman paikan. Ja olin naimisissa ja lapset kotona. Sekin raha tuli tarpeeseen. Ja ihan niin kuin sanoit, halusin työstä sellaisen palkan jolla voi elää. Lainat, asuminen, lapset, koti, ruoka, kaikki ne oli minunkin vastuullani eikä vain pienituloisen mieheni. Olisikin ollut komeat 3000 tuo miehen palkka niin tilanne olisi ollut toinen. Minäkin olen nyt siivonnut koko ikäni, tälläkin hetkellä 7,5h päivä, ja tiedän mitä se on. Ja olen lähdössä eläkkeelle, reilu 2 vuotta enää töitä. Ajatuksena olikin vain kehottaa kirjoituksen aloittajaa hakemaan työtä aluksi niillä pienilläkin tunneilla koska silloin on paremmin mahdollisuus saada niitä isompi tuntisia paikkoja.


    • Tässä vinkki

      Kannattaisiko opiskella ahkerasti, niin ei tarvitse siivota ollenkaan työkseen ja tehdä niitä 3 tunnin työvuoroja??? Siivoojalla on huono palkka on pieni, joten tuleva työeläkekin tulee olemaan pieni.

    • Kehäkettu

      Ihan samaa mieltä kuin edellinen. En suosittele siivoustyötä yhtään kenellekään muuksi kuin hyvin väliaikaiseksi keinoksi ansaita vähän taskurahaa. Itse pidin pitkään työstäni, nautin itsenäisyydestäni ja siitä, että tunsin olevani työssäni hyvä. Pikkuhiljaa kaikkien kustannusten noustessa vain palkka jäi auttamatta jälkeen. Vaikka lähtöpalkka ei ollut ihan sieltä kaikkein pienimmästä päästä ja minulla oli kaikki kokemuslisät, niin pikkuhiljaa aloin ymmärtää, että minähän tienaan aivan hirvittävän paljon vähemmän kuin muut ikäiseni keskimäärin. Vaivojen ja kremppojen vertailussa sitävastoin pärjäsin aivan erinomaisesti!

      Niinpä lähdin opiskelemaan vielä melko kypsässä iässä. Nyt olen vasta koulun penkiltä päässeenä huomattavasti paremmissa ansioissa. Ja toisaalta ihmeissäni siitä, miten helposti sen saan niihin siivousaikoihin verrattuna... Jonkinlaista stressiä ja kiristystä on varmaan nyt nähtävissä joka paikassa, mutta kyllä se siivoustyö oli viimeisillään ihan silkkaa kyykytystä.

      Eli ikäni työtä tehneenä ja sitä todella arvostavana totean, että älkää lähtekö töihin ihan onnettomilla sopimuksilla. Vaikka kuinka saisitte kokemusta ja ei tarvitsisi kuulla kettuilua "loisimisesta". Ajatelkaa asiaa myös sen työnantajan kannalta, joka ei työntekijäänsä ansaitse!

      • 11+9

        Niin, yleistäähän ei näitä asioita voi. Minulle kävi hyvin. Mulla on tosi hyvä työyhteisö, päivätyö arkisin 7,5h päivä, viikonloput vapaat ja palkkakin mielestäni ihan hyvä. Ulkomailla käyn 2 kertaa vuodessa, vapaata järjestyy kun pyydän, asuntovelat maksettu aikaa sitten eikä remppoja ole ollenkaan. 60v synttärit lähestyy ja virtaa piisaa. Olen hyväkuntoinen, kipeämpi olisin jos istuisin jossain toimistossa tuon saman ajan. Ylipainoa ei ole ja tässä työssä sitä ei pääse kertymäänkään. Koulutuksesta sen verran, että ihan omaksi ilokseni opiskelen neljättä vierasta kieltä, harrastan muutakin ja lastenlasten kanssakin jaksaa hyvin touhuta. Ehkä tämä onkin asennekysymys, itse arvostan kaikkea työtä, oli se sitten mitä hyvänsä. Kun tekee työnsä hyvin ja osaa itse arvostaa omaa ammattiaan ja viihtyy siinä niin silloin mielestäni kaikki on hyvin. Eiköhän jokaisessa ammatissa ole ne nurjatkin puolensa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe