näin pääsee ennen aikaiselle sairaseläkkeelle

sokea

nykyään on niin kallista, että ei esimerkiksi silmälaseja voi hakea työtön ,eikä ole varaa mennä edes lääkäriin, vaikka olis kuinka sairas !
silmä lasit voi saada, jos on kelan rahalla mutta liiton rahala ei ole mahdollista !
tähän on hallitus ajanut työttömät !
työtä ei voi ottaa vastaan, kun ei näe kunnolla ja tämä riittää työvoimaan ,jos tulee työhön osoitus
ja näin pääsee ennen aikaiselle sairaseläkkeelle jo 30-40vuotiaat

tiedän useita tapauksia tampereen alueella ja pirkanmaan alueella

139

4806

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vääryys

      Nuorten väärinkohtelua! Kyllä sossun kuuluu auttaa, jos ja kun (uskon kyllä ettei työttömyyskorvauksella silmälaseja ostiskella). Paljon turhempaankin he rahaa jakavat!

      Juuri nyt on esim. Nissenillä tarjouksena kahdet yksitehosilmälasit peruslinssein pokineen 79 € ja monitehot kalliimmalla (en muista hintaa, 150? ehkä). Jos hommaat itsellesi lasit ja pyydät sitten liikkeeltä laskun ja sanot, että tulet hakemaan lasit, kun hoidat ensin maksun. Laskun kanssa sitten sossuun!

      Ne peruslinssit ei sisällä 100 % UV-suojaa ym. hienouksia ja voihan sinulla tulla erityisen huonon näön vuoksi lisäkuluja, mutta Suomessa ei voi asiat olla niin huonosti, että nuoret pannaan eläkkeelle, kun ei ole varaa laseihin!

      • kolme -4 näköön löytyy muutaman euron -10 laseja tietokoneissa suurennuslasit
        josson huonon näkönen niiku mie niei pääs asiakaspalvelu hommii :P


      • 14+8
        multi1971 kirjoitti:

        kolme -4 näköön löytyy muutaman euron -10 laseja tietokoneissa suurennuslasit
        josson huonon näkönen niiku mie niei pääs asiakaspalvelu hommii :P

        Jooo-o, kyllä nyt ap taitaa suoltaa.. noh, ihan sitä itseään.Ihmiset kun eivät pääse sairaseläkeelle tai eläkeputkeenkaan kovin helposti, edes vaikka olisi perusteet.
        Joten, eiköhän Kelan lääkärit myönnä sinulle silmälasireseptin jos siitä jää kiinni! ;)


      • hae vaan

        kyllä sossusta ennenkin työttömät ja asunnottomat sekä köyhät, vähävaraiset ja pienituloiset ovat silmälaseihinsa 70€ saaneet, tuskin on käytäntö muuttunut


      • Gruber
        multi1971 kirjoitti:

        kolme -4 näköön löytyy muutaman euron -10 laseja tietokoneissa suurennuslasit
        josson huonon näkönen niiku mie niei pääs asiakaspalvelu hommii :P

        Jos somali saa sossusta rahat autoon, taulutelevisioon, polkupyörään, sänkyyn, sohvaan, mikroon, jääkaappiin, uuniin, pakastimeen ja persialaiseen mattoon, niin luulisi suomalaisen saavan sieltä edes rahat silmälaseihin, jotta pääsisi raatamaan somalien hyvinvoinnin eteen.


      • Minnis7
        hae vaan kirjoitti:

        kyllä sossusta ennenkin työttömät ja asunnottomat sekä köyhät, vähävaraiset ja pienituloiset ovat silmälaseihinsa 70€ saaneet, tuskin on käytäntö muuttunut

        Kyllävain saa tosin sillä nyt ei mitään muotilaseja kaikilla herkuilla osteta mutta kyllä peruslasit mitkä tarvitsee ja sosiaalityöntekijät voivat tehdä harkinnanvaraisilla päätöksillä erítyispäätöksiä jolloin voi saada vähän paremmat, ja kun käyt optikolta hakemassa lausunnon että tarvitset silmälääkärin niin sosiaalitoimi maksaa kyllä myös sen!! JA tämä on fakta ja tuoretta tietoa lähipiiristä! Mutta se edellyttää ajan varaamista omalle sosiaaliohjaajalle!! Eli tämä ei voi olla syy olla vastaanottamatta töitä vaan tekosyy.......


      • :-)

        Haha. Pikkupaikkakunnalla kun ei ole nisseneitä tai muita edullisia paikkoja, niin fatta sai sitten kustantaa mulle 500€ lasit. Ei heille kelvannut kuin paikallisten liikkeiden hinta-arviot. Muualta ois toki saanut alle viidesosahinnalla.


      • Gruber kirjoitti:

        Jos somali saa sossusta rahat autoon, taulutelevisioon, polkupyörään, sänkyyn, sohvaan, mikroon, jääkaappiin, uuniin, pakastimeen ja persialaiseen mattoon, niin luulisi suomalaisen saavan sieltä edes rahat silmälaseihin, jotta pääsisi raatamaan somalien hyvinvoinnin eteen.

        Jos ja jos. Mutta saako?
        Kyllähän noita legendoja liikkuu. Itsekin tunnen Vietnamilaisen venepakolaisen, josta espoolaiset valittaa kun hän ajaa upouudella autolla. Mut hän tekeekin useampaa työtä. Eikä hae tukia. Ja on vielä kovin duunari jota olen koskaan tavannut.


      • työtön
        Minnis7 kirjoitti:

        Kyllävain saa tosin sillä nyt ei mitään muotilaseja kaikilla herkuilla osteta mutta kyllä peruslasit mitkä tarvitsee ja sosiaalityöntekijät voivat tehdä harkinnanvaraisilla päätöksillä erítyispäätöksiä jolloin voi saada vähän paremmat, ja kun käyt optikolta hakemassa lausunnon että tarvitset silmälääkärin niin sosiaalitoimi maksaa kyllä myös sen!! JA tämä on fakta ja tuoretta tietoa lähipiiristä! Mutta se edellyttää ajan varaamista omalle sosiaaliohjaajalle!! Eli tämä ei voi olla syy olla vastaanottamatta töitä vaan tekosyy.......

        Nimimerkki Missis7 kertoo miten asiat on. En minäkään saanut ekalla pyyntökerralla laseja, mutta kun seuraavassa kuussa selitin tarkemmin miksi tarvitsen, niin siinä ei sosiaalityöntekijät voi kieltäytyä. Eli Aloittajalla on nyt jokin valittamisen pakko, tai sitten hän ei tiedä kansalaisten oikeuksia. Veikkaan edellistä.


      • työkyvyttömys eläk
        14+8 kirjoitti:

        Jooo-o, kyllä nyt ap taitaa suoltaa.. noh, ihan sitä itseään.Ihmiset kun eivät pääse sairaseläkeelle tai eläkeputkeenkaan kovin helposti, edes vaikka olisi perusteet.
        Joten, eiköhän Kelan lääkärit myönnä sinulle silmälasireseptin jos siitä jää kiinni! ;)

        kyllä vaan pääsee melkoisen helposti sairas eläkkeelle munt pakotettiin eläkkeelle ja pääsin ettei aina työkkärikään mene siitä että työtä tarjoavat vaan pakottavat eläkkeelle. so totuus.


      • Sir Alan Salt
        Töppönen kirjoitti:

        Jos ja jos. Mutta saako?
        Kyllähän noita legendoja liikkuu. Itsekin tunnen Vietnamilaisen venepakolaisen, josta espoolaiset valittaa kun hän ajaa upouudella autolla. Mut hän tekeekin useampaa työtä. Eikä hae tukia. Ja on vielä kovin duunari jota olen koskaan tavannut.

        Vietnamilaisten kulttuuriin kuuluu itsensä ja lähipiirin elättäminen omalla työllä, ei suomalaistyylinen tapa jossa kaikki pitää saada ilmaiseksi fattasta kun ei viitsi itseään elättää. Tunnen itse aika monta "venepakolaista" eikä yksikään ole toisen kustannuksella elävä.

        Ihan sama miten itsensä elättää, töillä tai vaihtotaloudella, valittajapummit vois tehdä itse jotain asioidensa parantamiseksi. Jos tarvitsee silmälasit niin menee sinne liikkeeseen kysymään miten ne lasit vois saada kun ei ole varaa rahalla maksaa. Ennen oli helppoa kun oli yksityisiä optikkoliikkeitä, nykyään kaikki on jotain mukahalpoja Nisseneitä tai rehellisesti kalliita Silmäasemia. Tai kysyy kavereilta voisko tehdä jotain millä tienais silmälasirahat, maailma on täynnä mahdollisuuksia joita ei näille luuseripummeille ikinä tule mieleen, kun pitää mieluummin vetää lonkkaa.


      • Sir Alan Salt
        Sir Alan Salt kirjoitti:

        Vietnamilaisten kulttuuriin kuuluu itsensä ja lähipiirin elättäminen omalla työllä, ei suomalaistyylinen tapa jossa kaikki pitää saada ilmaiseksi fattasta kun ei viitsi itseään elättää. Tunnen itse aika monta "venepakolaista" eikä yksikään ole toisen kustannuksella elävä.

        Ihan sama miten itsensä elättää, töillä tai vaihtotaloudella, valittajapummit vois tehdä itse jotain asioidensa parantamiseksi. Jos tarvitsee silmälasit niin menee sinne liikkeeseen kysymään miten ne lasit vois saada kun ei ole varaa rahalla maksaa. Ennen oli helppoa kun oli yksityisiä optikkoliikkeitä, nykyään kaikki on jotain mukahalpoja Nisseneitä tai rehellisesti kalliita Silmäasemia. Tai kysyy kavereilta voisko tehdä jotain millä tienais silmälasirahat, maailma on täynnä mahdollisuuksia joita ei näille luuseripummeille ikinä tule mieleen, kun pitää mieluummin vetää lonkkaa.

        Kerron yhden esimerkin. Tarvitsin kymmenisen vuotta sitten autooni korjauksen eikä ollut likviditeettiä tarpeeksi joten kävin tuttavat läpi ja kerroin tarvitsevani rahaa korjaukseen. Kysyin voinko vaikka leikata nurtsit koko kesän, putsailla paikkoja tai tehdä pikku korjauksia korvaukseksi pienestä määrästä rahnukkaa. Homma toimi ja sain rahnat auton korjaamiseen, tutut lyhkäsen nurtsin koko kesän ja pari aidan maalausta, siinä se. Ei vaatinut paljoa.


      • Ön eläkkeitä
        työkyvyttömys eläk kirjoitti:

        kyllä vaan pääsee melkoisen helposti sairas eläkkeelle munt pakotettiin eläkkeelle ja pääsin ettei aina työkkärikään mene siitä että työtä tarjoavat vaan pakottavat eläkkeelle. so totuus.

        Kyllä eläkkeitä sää jös niitä käy häkemässä. Önhän niitä käikenläisiä silmäläsejäkin käypöissä väikkä kyinkä päljön. Sieltä vöi välitä mielyisät täi väikkä minkäläistä.


      • Vietnam
        Töppönen kirjoitti:

        Jos ja jos. Mutta saako?
        Kyllähän noita legendoja liikkuu. Itsekin tunnen Vietnamilaisen venepakolaisen, josta espoolaiset valittaa kun hän ajaa upouudella autolla. Mut hän tekeekin useampaa työtä. Eikä hae tukia. Ja on vielä kovin duunari jota olen koskaan tavannut.

        Somali ja Vietnamilaisessa on eroa kuin yöllä ja päivällä. Älä vertaa niitä. Toiselle on kunnia-asia tehdä työtä ja toiselle ei.


      • Hittovie
        Vietnam kirjoitti:

        Somali ja Vietnamilaisessa on eroa kuin yöllä ja päivällä. Älä vertaa niitä. Toiselle on kunnia-asia tehdä työtä ja toiselle ei.

        Tarkennus, toiselle on kunnia-asiana olla tekemättä työtä


      • Seli-seli
        työkyvyttömys eläk kirjoitti:

        kyllä vaan pääsee melkoisen helposti sairas eläkkeelle munt pakotettiin eläkkeelle ja pääsin ettei aina työkkärikään mene siitä että työtä tarjoavat vaan pakottavat eläkkeelle. so totuus.

        Mitäköhän hommia tuolla "kielitaidolla" ja oikeinkirjoitusosaamisella kuvittelisit saavasi, vaikka näkisit ilman rillejä kilometrin päähän? :-D Kyllä se sun vika on korvien välissä (silmissäkin varmaan jotain karsastusta - ainakin työnteon karsastusta...). :-D


      • Hyvä söör bisnesmies:
        Sir Alan Salt kirjoitti:

        Kerron yhden esimerkin. Tarvitsin kymmenisen vuotta sitten autooni korjauksen eikä ollut likviditeettiä tarpeeksi joten kävin tuttavat läpi ja kerroin tarvitsevani rahaa korjaukseen. Kysyin voinko vaikka leikata nurtsit koko kesän, putsailla paikkoja tai tehdä pikku korjauksia korvaukseksi pienestä määrästä rahnukkaa. Homma toimi ja sain rahnat auton korjaamiseen, tutut lyhkäsen nurtsin koko kesän ja pari aidan maalausta, siinä se. Ei vaatinut paljoa.

        Näistä pimeistä hommista johtuu että verotulot jää saamatta. Tulee kestävyysvaje ja vammaiset on pian kadunkulmissa kerjäämässä. Veronmaksu on kansalaisvelvollisuus ja kunnia-asia kaikesta hyvästä mitä saamme. Nyt kokoomusdiktatuurissa kyllä kymmenet miljardit menee saksalaispankkien ym. kautta mm. Espoon kultahammasrannikon veronkiertäjille.


      • juupajuu2
        14+8 kirjoitti:

        Jooo-o, kyllä nyt ap taitaa suoltaa.. noh, ihan sitä itseään.Ihmiset kun eivät pääse sairaseläkeelle tai eläkeputkeenkaan kovin helposti, edes vaikka olisi perusteet.
        Joten, eiköhän Kelan lääkärit myönnä sinulle silmälasireseptin jos siitä jää kiinni! ;)

        Joku vuosi sitten ihmisetä piti löytyä neljä työn esteeksi sopivaa sairautta, yleensä yksi vakava juttu tuo ne loput,ei aina kuitenkaan.Uskoa sopii silmälaseilla ei liion merkitystä jos olet eläkkeellä.Kerroppa ne muut mitkä johti eläkkeeseen...ei kaikki täälläkään usko mitäväin


    • Kuin heinänteko

      Kyllä. Itsekin pääsin sairaseläkkeelle kun huonon näköni takia kävelin aina työpaikkani ohi. Sanottiin vielä että näkemiin.

      • Opastettu.

        Minä en nähnyt mennä kuin omalle pihalle. Soitin sitten työnantajalle, että tule hakemaan töihin. Ei tullut. Mutta Kela maksoi opaskoiran joka ei osannut viedä kuin Pubiin.
        Lopulta päästiin eläkkeelle, minä ja opaskoira.


      • sokeutta?

        Sokealle aloittajalle;
        esim. Specsaversista saa näontarkastuksen silmälasit halvimmillaan 29e, onko liian kallista?
        Jos vain lukulaseja tarvitsee, niitä on halpahalleissa muutamalla eurolla.

        Terveyskeskuslääkäriltä (ilmainen) voi pyytää lähetteen silmälääkärille (poliklinikkamaksu).

        Ei kannata valittaa turhista asioista!
        En ole sokea, koska onneksi järki vielä toimii.
        Terv. toinen työtön


      • se-kolmas-t-tön
        sokeutta? kirjoitti:

        Sokealle aloittajalle;
        esim. Specsaversista saa näontarkastuksen silmälasit halvimmillaan 29e, onko liian kallista?
        Jos vain lukulaseja tarvitsee, niitä on halpahalleissa muutamalla eurolla.

        Terveyskeskuslääkäriltä (ilmainen) voi pyytää lähetteen silmälääkärille (poliklinikkamaksu).

        Ei kannata valittaa turhista asioista!
        En ole sokea, koska onneksi järki vielä toimii.
        Terv. toinen työtön

        Täs kolmas t-tön. Eivät myyny klaseja. Sanoivat, ett mee silälääkäriin. Se taas kustantaa satasen. Siihen sit 2x 300:n linssit ( pokat tarvittaissa) - joo. Pokat tulee uusittua, kun ebntiset hajuaa. Siihen menis koko "korvaus menetetyistä". Jäipä klasit uusimatta tänäkin vuonna, vaikka olis uusittava joka vuosi. S-lekurillakin pitäis käydä joka vuosi. On sevverta silimisä vikkaa, ett perikato tulis, jos joka vuos viissattaa mitättömistä korvauksista pitäis wääntää. Sit verot, vuokrat jnee..

        Sosiaali-ullat nauravat ulos luukultaan. VALTAVA:sta sais osan, mutta vain osan. On "rojekti", kun klasien uusimisen pakko tulee. :(


      • Et ihan sokea?
        se-kolmas-t-tön kirjoitti:

        Täs kolmas t-tön. Eivät myyny klaseja. Sanoivat, ett mee silälääkäriin. Se taas kustantaa satasen. Siihen sit 2x 300:n linssit ( pokat tarvittaissa) - joo. Pokat tulee uusittua, kun ebntiset hajuaa. Siihen menis koko "korvaus menetetyistä". Jäipä klasit uusimatta tänäkin vuonna, vaikka olis uusittava joka vuosi. S-lekurillakin pitäis käydä joka vuosi. On sevverta silimisä vikkaa, ett perikato tulis, jos joka vuos viissattaa mitättömistä korvauksista pitäis wääntää. Sit verot, vuokrat jnee..

        Sosiaali-ullat nauravat ulos luukultaan. VALTAVA:sta sais osan, mutta vain osan. On "rojekti", kun klasien uusimisen pakko tulee. :(

        Ikkunalaseillako nyt luet ja kirjoittelet tänne foorumille?


      • se-kolmas-t-tön kirjoitti:

        Täs kolmas t-tön. Eivät myyny klaseja. Sanoivat, ett mee silälääkäriin. Se taas kustantaa satasen. Siihen sit 2x 300:n linssit ( pokat tarvittaissa) - joo. Pokat tulee uusittua, kun ebntiset hajuaa. Siihen menis koko "korvaus menetetyistä". Jäipä klasit uusimatta tänäkin vuonna, vaikka olis uusittava joka vuosi. S-lekurillakin pitäis käydä joka vuosi. On sevverta silimisä vikkaa, ett perikato tulis, jos joka vuos viissattaa mitättömistä korvauksista pitäis wääntää. Sit verot, vuokrat jnee..

        Sosiaali-ullat nauravat ulos luukultaan. VALTAVA:sta sais osan, mutta vain osan. On "rojekti", kun klasien uusimisen pakko tulee. :(

        En kyllä tiedä ketään joka tarvittis joka vuosi uudet 500€ lasit. Ja ethän sä uusia pokia joka vuosi tarvitsis vaikka sun näkö muuttuiskin noin nopeasti.
        Feikki feikki.


      • paljonplussaa
        sokeutta? kirjoitti:

        Sokealle aloittajalle;
        esim. Specsaversista saa näontarkastuksen silmälasit halvimmillaan 29e, onko liian kallista?
        Jos vain lukulaseja tarvitsee, niitä on halpahalleissa muutamalla eurolla.

        Terveyskeskuslääkäriltä (ilmainen) voi pyytää lähetteen silmälääkärille (poliklinikkamaksu).

        Ei kannata valittaa turhista asioista!
        En ole sokea, koska onneksi järki vielä toimii.
        Terv. toinen työtön

        On pakko tulla kommentoimaan. Asuinpaikkakunnalla terveyskeskuksesta saa lähetteen erikoislääkärille vain jos on lähes henki lähdössä. Esim itse naisena olen käynyt gynellä viimeksi 2007, vaikka alavatsakipuja ja vaivoja on ollut. Terveysaseman yleislääkäri tekee sisätutkimuksen ja ottaa papakokeen. Lähetettä ei saa. Jos ei ole varaa mennä yksityiselle (kuten minulla), et pääse kyllä silmälääkärillekään, ihan sama näetkö kunnolla vai et. Ja viime aikoina ei lääkäripulan vuoksi pääse sinne terveysasemallekaan kuin akuuttitilanteessa..

        Silmälääkärille saa maksusitoumuksen sosiaalitoimistosta, jos saa jatkuvasti ( kuukausittain) toimeentulotukea. Täällä sosiaalitoimi on tehnyt sopimuksen Silmäaseman kanssa ja toimeentulotukiasiakas saa hankkia vain ja ainoastaan sieltä lasinsa, jos aikoo saada niihin tukea. Ja kuten tiedämme, Silmäasema on kallis liike. Systeemi on se, että asiakas menee sinne sossun lapun kanssa ja myyjä esittelee halpisvalikoimasta kehykset (noin 10-20e kehyksiä). Sen jälkeen Silmäasema lähettää hintalaskelman hyväksyttäväksi sossulle. Linsseihin saa muistaakseni 70-90e toimeentulotukea.

        Minulla on 6,75 plussaa. Silmäasemalta vakuutettiin että näin suurta plussaa ei voi linsseihin hioa ilman erikoishiontaa, koska linssi on niin paksu ettei sitä voi sovittaa kehykseen. Optikko perusteli sen laskelman yhteydessä, mutta sossu ei myöntänyt toimeentulotukea senttiäkään enempää. Minun oli siis pakko maksaa itse vajaat 200e linsseistä. Luulin ensin, että Silmäasema "huijasi" minua myymällä kalliimmat linssit väkisin, mutta sama juttu oli Specsillä, kun ostin sieltä viimeksi lasit. Ajattelin saada halvalla... Ei hinta tietenkään ihan yhtä korkea ollut kuin Silmäasemalla, mutta aivan sama perustelu oli halvemmassakin liikkeessä, kun optikko ei saanut tietokoneohjelmaa hyväksymään valitsemiani kehyksiä. Minun piti kokeilla useita kehyksiä, kunnes tietokoneohjelman mukaan oli edes mahdollista teettää niin suurella plussalla linssit heidän malleihinsa! Optikko joutui kysymään neuvoa toiselta optikolta, kun hänkään ei näyttänyt uskovan ettei normaali hionta onnistu.

        En ole itse alan asiantuntija, joten en pysty varmaksi sanomaan huijataanko minua vai onko tosiaankin niin, ettei perushionta = halvat lasit onnistu minun vahvuukillani. Näin on kuitenkin 2 kertaa käynyt, eikä sossu myönnä mtn harkinnanvaraista tukea vaikka kuinka yrittäisit selittää ja optikko kirjoittaa lausunnon.

        Lukulaseja (halpoja) ei löydy kuin 3-4 vahvuuksiin saakka, eli ne ei auta yhtään niitä ,joilla on plus-näkö ennestään.

        En ole koskaan nirsoillut kehyksistä, vaan aina ottanut suosiolla ne 10-20e kehykset. Silti laisen hinnaksi tulee aina monta sataa.


      • 18+20
        paljonplussaa kirjoitti:

        On pakko tulla kommentoimaan. Asuinpaikkakunnalla terveyskeskuksesta saa lähetteen erikoislääkärille vain jos on lähes henki lähdössä. Esim itse naisena olen käynyt gynellä viimeksi 2007, vaikka alavatsakipuja ja vaivoja on ollut. Terveysaseman yleislääkäri tekee sisätutkimuksen ja ottaa papakokeen. Lähetettä ei saa. Jos ei ole varaa mennä yksityiselle (kuten minulla), et pääse kyllä silmälääkärillekään, ihan sama näetkö kunnolla vai et. Ja viime aikoina ei lääkäripulan vuoksi pääse sinne terveysasemallekaan kuin akuuttitilanteessa..

        Silmälääkärille saa maksusitoumuksen sosiaalitoimistosta, jos saa jatkuvasti ( kuukausittain) toimeentulotukea. Täällä sosiaalitoimi on tehnyt sopimuksen Silmäaseman kanssa ja toimeentulotukiasiakas saa hankkia vain ja ainoastaan sieltä lasinsa, jos aikoo saada niihin tukea. Ja kuten tiedämme, Silmäasema on kallis liike. Systeemi on se, että asiakas menee sinne sossun lapun kanssa ja myyjä esittelee halpisvalikoimasta kehykset (noin 10-20e kehyksiä). Sen jälkeen Silmäasema lähettää hintalaskelman hyväksyttäväksi sossulle. Linsseihin saa muistaakseni 70-90e toimeentulotukea.

        Minulla on 6,75 plussaa. Silmäasemalta vakuutettiin että näin suurta plussaa ei voi linsseihin hioa ilman erikoishiontaa, koska linssi on niin paksu ettei sitä voi sovittaa kehykseen. Optikko perusteli sen laskelman yhteydessä, mutta sossu ei myöntänyt toimeentulotukea senttiäkään enempää. Minun oli siis pakko maksaa itse vajaat 200e linsseistä. Luulin ensin, että Silmäasema "huijasi" minua myymällä kalliimmat linssit väkisin, mutta sama juttu oli Specsillä, kun ostin sieltä viimeksi lasit. Ajattelin saada halvalla... Ei hinta tietenkään ihan yhtä korkea ollut kuin Silmäasemalla, mutta aivan sama perustelu oli halvemmassakin liikkeessä, kun optikko ei saanut tietokoneohjelmaa hyväksymään valitsemiani kehyksiä. Minun piti kokeilla useita kehyksiä, kunnes tietokoneohjelman mukaan oli edes mahdollista teettää niin suurella plussalla linssit heidän malleihinsa! Optikko joutui kysymään neuvoa toiselta optikolta, kun hänkään ei näyttänyt uskovan ettei normaali hionta onnistu.

        En ole itse alan asiantuntija, joten en pysty varmaksi sanomaan huijataanko minua vai onko tosiaankin niin, ettei perushionta = halvat lasit onnistu minun vahvuukillani. Näin on kuitenkin 2 kertaa käynyt, eikä sossu myönnä mtn harkinnanvaraista tukea vaikka kuinka yrittäisit selittää ja optikko kirjoittaa lausunnon.

        Lukulaseja (halpoja) ei löydy kuin 3-4 vahvuuksiin saakka, eli ne ei auta yhtään niitä ,joilla on plus-näkö ennestään.

        En ole koskaan nirsoillut kehyksistä, vaan aina ottanut suosiolla ne 10-20e kehykset. Silti laisen hinnaksi tulee aina monta sataa.

        paljonplussaa,
        Sori, en usko tarinaasi. Itse en ole sossun asiakas, vain töissä siellä, mutta harkinnanvaraista tukea saa perusteltuihin pakollisiin hankintoihin.

        Milloin ajattelit hakea töitä?


      • se-kolmas-t-tön
        Et ihan sokea? kirjoitti:

        Ikkunalaseillako nyt luet ja kirjoittelet tänne foorumille?

        Kyllä mä käytän ihan oikeeta Acme -merkkistä skandinäppäimistöä kirjottamisen apuvälineenä. Oot wähän tosi kumma, jos käytät itte ikkunaklasia. S'oon tosa tuulensuojana. Särmit on alahaalla.


      • paljonplussaa
        18+20 kirjoitti:

        paljonplussaa,
        Sori, en usko tarinaasi. Itse en ole sossun asiakas, vain töissä siellä, mutta harkinnanvaraista tukea saa perusteltuihin pakollisiin hankintoihin.

        Milloin ajattelit hakea töitä?

        18 20

        Sori, en usko tarinaasi. Jois olisit oikeasti sossussa töissä, tietäisit että kaikki toimeentulotukiasiakkaat eivät ole työttömyyden vuoksi siellä asiakkaina. Ja tietäisit myös, että maksusitouksella ostettavat palvelut kilpailutetaan, eikä asiakas voi itse valita mistä palvelun ostaa. Voit soittaa Silmäasemalle ja kysyä, onko heillä sopimuksia sosiaalitoimen kanssa. Tieto ei ole salaista.

        Mitä näkökykyyn tulee, yritäpä etsiä 6.75 lasit halvalla.


    • kalervo po-loinen

      kalervo po-loinen

    • 20 20 40

      20 20 40

    • N Ostonen

      Eikös ennenaikainen kirjoteta yhteen? Vaikka ei se nyt niin nuukaa ole.

    • työtön nyt

      työkkäristä tarjosivat töitä !
      sanoin että en nää kunnolla no
      työkkäriämmä sano että mee lääkäriin sanoin että ei rahaa oo yhtään
      ku vasta 3viikon päästä ja kaikki menee laskuihin ja ruokaan

      kävin sossussa en saanut laseja

      no eipä taida meikäläinen enää mennä töihin raataan orjaksi

      • tihrusilmä

        Laseja ei jaeta sossusta, ne pitää hankkia silmälasikaupasta. Jos olet todella vähävarainen, saat maksusitoumuksen silmälasien hankintaan.Jos olet muuten vaan rahaton, voit saada sosiaalilainaa, jonka maksat takaisin, koska yhteiskunnan tehtävä ei ole kustantaa silmälaseja semmoisella, joka törsää rahansa joutavaan.
        Jos näkösi on todella huono, menetät luultavasti myös ajokorttisi. Mahtaako siis kannattaa tekeytyä sokeammaksi kuin on, silläkään uhalla että joutuisi töihin ja sitäkautta elättämään itsensä?

        Itse olen näkövammainen, työuraa nyt takana 27 vuotta.


    • näin on

      jep

    • sossujyrki

      Sosiaalitoimi kyllä antaa maksusitoumuksen silmälasien hankintaan. Turhaa selittelyä taas tälläinen.

      • prkl........

        Sosiaalitoimi ei maksa kuin hyvin pienen summan jolla saa vain peruslasit ilman mitään erikoisuuksia. Tässä kaupungissa se on 70 euroa.

        Kyseiset lasit joutuu liikkeestä hankkimaan halpahyllystä, jonka pokien laatu on perseestä ja ulkonäkö rumasta seuraava.

        Lisäksi ilman ohennuksia lasit painavat jumalattoman paljon ja aiheuttavat päänsärkyä ja lasit joutuu vaihtamaan parin vuoden sisällä kun silmät menee pilalle.

        Tulisi paljon halvemmaksi rahoittaa kerralla hyvät, laadukkaat lasit joita ei tarvitse vaihtaa ja joiden kanssa ei tarvitse kärsiä.

        Mutta Suomessahan ei missään asiassa kukaan osaa ajatella pitkäjänteisesti ja tulevaisuutta ajatellen. OI helvetin kauhea, perussuomalaiset ja kokoomuspellet ärähtävät, jos joku saa sossusta 400 euron maksusitoumuksen kunnon laseille jotka kestäisivät seuraavat kymmenen vuotta. Ei saatana sellaista hirveyttä saa tapahtua. PItää vain kituuttaa!! Mieluummin annetaan vain 70 euron maksusitoumus vuosittain, ja joka tulee yhteiskunnalle maksamaan kymmenessä vuodessa huomattavasti enemmän kuin 700 euroa, Näin sitä täällä paskamaassa säästetään viimeisiä pennosia.


      • Lasi-ton.
        prkl........ kirjoitti:

        Sosiaalitoimi ei maksa kuin hyvin pienen summan jolla saa vain peruslasit ilman mitään erikoisuuksia. Tässä kaupungissa se on 70 euroa.

        Kyseiset lasit joutuu liikkeestä hankkimaan halpahyllystä, jonka pokien laatu on perseestä ja ulkonäkö rumasta seuraava.

        Lisäksi ilman ohennuksia lasit painavat jumalattoman paljon ja aiheuttavat päänsärkyä ja lasit joutuu vaihtamaan parin vuoden sisällä kun silmät menee pilalle.

        Tulisi paljon halvemmaksi rahoittaa kerralla hyvät, laadukkaat lasit joita ei tarvitse vaihtaa ja joiden kanssa ei tarvitse kärsiä.

        Mutta Suomessahan ei missään asiassa kukaan osaa ajatella pitkäjänteisesti ja tulevaisuutta ajatellen. OI helvetin kauhea, perussuomalaiset ja kokoomuspellet ärähtävät, jos joku saa sossusta 400 euron maksusitoumuksen kunnon laseille jotka kestäisivät seuraavat kymmenen vuotta. Ei saatana sellaista hirveyttä saa tapahtua. PItää vain kituuttaa!! Mieluummin annetaan vain 70 euron maksusitoumus vuosittain, ja joka tulee yhteiskunnalle maksamaan kymmenessä vuodessa huomattavasti enemmän kuin 700 euroa, Näin sitä täällä paskamaassa säästetään viimeisiä pennosia.

        """OI helvetin kauhea, perussuomalaiset ja kokoomuspellet ärähtävät, jos joku saa sossusta 400 euron maksusitoumuksen kunnon laseille jotka kestäisivät seuraavat kymmenen vuotta."""

        Tuossa vaiheessa kun laseja tarvitset ylipäätään, ei ole olemassa sellaisia laseja joiden elinkaari olisi kymmenen vuotta. Jo optikoiden suositus näöntarkastukseen on kolme vuotta, koska näkö huononee periaatteessa -0.25 - 1.0 per vuosi.

        Lasithan saattavat kestää vaikka viisitoista vuotta jos niistä huolehtii, mutta silmäsi eivät kestä ja sen tulisit näkemään jo muutaman vuoden kuluttua.


      • lasit-on.
        Lasi-ton. kirjoitti:

        """OI helvetin kauhea, perussuomalaiset ja kokoomuspellet ärähtävät, jos joku saa sossusta 400 euron maksusitoumuksen kunnon laseille jotka kestäisivät seuraavat kymmenen vuotta."""

        Tuossa vaiheessa kun laseja tarvitset ylipäätään, ei ole olemassa sellaisia laseja joiden elinkaari olisi kymmenen vuotta. Jo optikoiden suositus näöntarkastukseen on kolme vuotta, koska näkö huononee periaatteessa -0.25 - 1.0 per vuosi.

        Lasithan saattavat kestää vaikka viisitoista vuotta jos niistä huolehtii, mutta silmäsi eivät kestä ja sen tulisit näkemään jo muutaman vuoden kuluttua.

        tuossa selityksessä toinen puoli. Nykyset lasit ovat paskoja, hajoavat todella herkästi. Mutta ei se sitä tarkoita että sossun pitäisi maksaa kellekkään 400 euroa laseihin jotka perus-spurgu sossun asiakas hajottaa itse omaa typeryyttään.

        Täällä päin sai jossain vaiheessa 3 lasit 70 eurolla paketti hintaan, kyllä 3 lasien silti pitäisi se 2 vuotta kestää vähintään, vaikka huonoja ovatkin. En tosin käynyt sossulta ruinaamassa vaikka vähävarainen olenkin.


      • lasit-on. kirjoitti:

        tuossa selityksessä toinen puoli. Nykyset lasit ovat paskoja, hajoavat todella herkästi. Mutta ei se sitä tarkoita että sossun pitäisi maksaa kellekkään 400 euroa laseihin jotka perus-spurgu sossun asiakas hajottaa itse omaa typeryyttään.

        Täällä päin sai jossain vaiheessa 3 lasit 70 eurolla paketti hintaan, kyllä 3 lasien silti pitäisi se 2 vuotta kestää vähintään, vaikka huonoja ovatkin. En tosin käynyt sossulta ruinaamassa vaikka vähävarainen olenkin.

        Kuules, fatta kyllä kustantaa lasit niitä tarvitseville, mutta jos hukkailet ja hajottelet niitä, niin ei ne aina niitä maksa. Meidän kaupungin fatassa sanottiin, että noin kolmen vuoden välein voidaan uusi maksusitoumus antaa.
        Jos haluaa muotilasit kailkilla hienouksilla, niin sen lisän tietysti joutuu itse kustantamaan, mutta kyllä peruslasit silti saa.

        Kun asuin isommassa kaupungissa, niiin en jaksanut käydä kolmen kympin takia edes käydä fattassa. Halvallahan isoissa paikoissa saa, mutta kaikki eivät asu isojen liikekeskusten lähellä.


    • Nähty on

      Fakta juttu on että eläkkeelle pääsyyn, ei pääse kunnon näyttävää ja painavaa syytä.

      Vaikka olisit oikein huono ja sairas, hyvä kun pystyssä pysyt niin sekään ei tahdo riittää. Ei riitä että et näe jos on korjattavissa silmälaseilla, vaikka et kuule ilman vahvaa kuulokojetta, vaikka et pystyisi niitä kustantamaan.

      Ihmiset yleiseti kuvittelevat, että noin helposti pääsisi eläkkeelle. Se on vaikeaa ja ensi on oltava vuoden sairauspäivärahoilla jos lääkäri kirjoittaa sairaslomaa ja jos kela hyväksyy sen. Vasta tuon jälkeen voit hakea eläkkeelle joka useinkin hylätään.

      • lusmuu-muu

        Oikeasti työttömät olisi helppo löytää muuttamalla korvaus vastikkeeksi työstä.
        Ei löytyisi montaakaan työtöntä suomesta.
        Oikeasti sairaat olisi helppo löytää laittamalla sairaat hoitolaitokseen josta pääsee lomalle vain laitoksen saattajan kanssa kun itse kustantaa saattajan.
        Ei löytyisi suomesta montaakaan sairaseläkeläistä.
        Minäkin olen nostanut vuosia sekä työttömyyskorjausta että sairaspäivärahaa vaikka olisin kyennyt ja päässyt töihin lähes milloin tahansa lähes mihin tahansa


      • tie-tä mätön
        lusmuu-muu kirjoitti:

        Oikeasti työttömät olisi helppo löytää muuttamalla korvaus vastikkeeksi työstä.
        Ei löytyisi montaakaan työtöntä suomesta.
        Oikeasti sairaat olisi helppo löytää laittamalla sairaat hoitolaitokseen josta pääsee lomalle vain laitoksen saattajan kanssa kun itse kustantaa saattajan.
        Ei löytyisi suomesta montaakaan sairaseläkeläistä.
        Minäkin olen nostanut vuosia sekä työttömyyskorjausta että sairaspäivärahaa vaikka olisin kyennyt ja päässyt töihin lähes milloin tahansa lähes mihin tahansa

        Et taida tietää että korvausta vastikkeeksi työstä kutsutaan palkaksi.
        Että elele vaan sielä kokoomuspilvilinnoissasi.


      • rfarm
        lusmuu-muu kirjoitti:

        Oikeasti työttömät olisi helppo löytää muuttamalla korvaus vastikkeeksi työstä.
        Ei löytyisi montaakaan työtöntä suomesta.
        Oikeasti sairaat olisi helppo löytää laittamalla sairaat hoitolaitokseen josta pääsee lomalle vain laitoksen saattajan kanssa kun itse kustantaa saattajan.
        Ei löytyisi suomesta montaakaan sairaseläkeläistä.
        Minäkin olen nostanut vuosia sekä työttömyyskorjausta että sairaspäivärahaa vaikka olisin kyennyt ja päässyt töihin lähes milloin tahansa lähes mihin tahansa

        Opettele perusasiat. Suomessa ON monia, jotka tekevät töitä työttömyyskorvausta vastaan.


    • kelakusettaa

      Muistakaa jos Kela hyväksyy lääkärin kirjoittaman sairausloman. Yleensä ei kun on tulossa maksimi täyteen.

    • kokemuksesta on

      Eläkkeelle pääsy on todella vaikeaa, vaikka olisi kuinka hyvät lääkärintodistukset.

      • ammu itteäs

        Tee niinkuin minä.
        Ammu itseäsi polveen.Lumpio tohjoksi,niin pääset ainakin väliaikaiselle eläkkeelle.Ja jos olet jo tarpeeksi vanha,niin eiköhän se siitä.
        No,saattaahan sitä karenssia tulla,mutta väliäkös hällä.


      • Huono esimerkki
        ammu itteäs kirjoitti:

        Tee niinkuin minä.
        Ammu itseäsi polveen.Lumpio tohjoksi,niin pääset ainakin väliaikaiselle eläkkeelle.Ja jos olet jo tarpeeksi vanha,niin eiköhän se siitä.
        No,saattaahan sitä karenssia tulla,mutta väliäkös hällä.

        Olisit voinut kuolla, jos olisi mennyt oikeaan kohtaan jalassa. Ja mikään ei ole varma tie eläkkeelle.
        Tiedän hepun jonka x vaimo joutui hoitamaan hepun,kun siitä ei ollut mihinkään, käveli huonosti rullaattorilla. Monesti oli henkihieverissä sairaalassa. Pääsi luultavasti eläkkeelle samaan aikaan kun kuoli.

        No onneksi sentään ei kaikki mene noin, joten semppiä eläkkeen hakijoille.


      • usot sie

        Voisit kysyä asiaa joltakin kokeneelta romanilta, nekin on hyvin sairaita, mutta osaavat hoitaa asiansa paremmin.Suhteilla ehkä hekin pääsevät. On tuttuja sielläkin.


    • fbgiigpde

      No teillähän hyvin on asiat kun pääsette sairaseläkkeelle silmälasien takia.

      • 3700

        Samaa minäkin ajattelin.


      • Sossusta saa
        3700 kirjoitti:

        Samaa minäkin ajattelin.

        Joo, minäkin oikein henkeäni haukoin, että miten joku on voinutkin keksiä näin uskottavan tarinan tänne suomi24 palstalle!


      • kusipäätiet. el.
        Sossusta saa kirjoitti:

        Joo, minäkin oikein henkeäni haukoin, että miten joku on voinutkin keksiä näin uskottavan tarinan tänne suomi24 palstalle!

        Juuri saamamme luotettavan tiedon mukaan ketjun aloittaja pääsi itse työkyvyttömyyseläkkeelle peräpukamien takia. Oli kyllä sen verran erikoistapaus, että hänellä ne röllykät eivät olleetkaan normaaliin tapaan peräpäässä vaan heppoissa yläpäässä.

        Seuraavalla kontrollikäynnillä hänelle kuulemma asennetaan lasipää, jotta jatkossa lääkärien on helpompi tarkkailla kuinka vapaana kusi kulloinkin virtaa ja milloin paskan tekemät padot ovat kuselle ylitsepääsemättöminä esteinä, jolloinka pitää tehdä korvan kautta vanupuikolla paskapadonputsausoperaatio.


      • satusetä soselius
        Sossusta saa kirjoitti:

        Joo, minäkin oikein henkeäni haukoin, että miten joku on voinutkin keksiä näin uskottavan tarinan tänne suomi24 palstalle!

        Et tainnut lukea sitä trollia jossa eräs downsiftaaja kerto myyneensä kämppänsä, ostaneen halvemman sivummalta. tallettaneensa rahat pankkin ja elävänsä fattan rahoilla?


    • Hellu4

      Voi-voi kun maailma on julma,
      nyt ainakin "itken" somessa!

    • Ristoespoosta57

      Ihme käsitys! Silmälasit ovat kulutustavaraa ja minulla niitä kuluu noin 20 kpl. vuodessa. Hinta kappaleelta on noin 3 euroa. Niitä murskaantuu taskuun, unohtuu varastonhyllylle, kaupanhyllylle, astun päälle, jätän kannonnokkaan, ym.
      Olen todella vihainen kun minulle "viisaat" neuvoivat, että ensimmäiset lasit kannattaa hankkia hyvät. No minä ostin 300 euroa maksavat jotka olivat kuukauden kuluttua murskana. Sitten huomasin, että kolmen euron 1,5 laseilla näkee ihan samalla tavalla kuin kalliilla. Nyt niitä on alakerrassa, yläkerrassa, takan nurkalla, autossa ja jokapuolella, koska muuten ei pärjää. Sellaiset kalliit lasit on tarkoitettu ihmisille, jotka eivät elä ja tee työtä vaan istuvat hienosti sohvalla ja miettivät mitähän tekisi.

      • hyväristo

        Hieno oivallus, ostetaan kaikille sellaiset kolmen euron lasit ja kaikkien näköngelmat ratkeaa!


    • mene töihin lusmu

      Kummasti sinä sokea lusmu pystyt kirjoittelemaan tänne palstalle, sitä paitsi halvimmat lasit saa 20 - 30 €. Sinulla menee päihteisiin ja tupakkaan viikossa moninkertainen summa, yleensä tuollaiset kitisijät ovat myös lihottaneet itsensä sairaisiin mittoihin, ruokaan ja viinaan veronmaksajien raha kyllä aina riittää.

    • rima alas

      Jos ei jää 29 euroa liiton rahoista, niin pitää vähän miettiä rahan käyttöään. Itse sain kelan liksoilla ostettua 29 euron lasit

      • tekisin jos voisin

        Mutta ku ei nää ees saapuneita kirjeitä lukea, mistä sitten tietää työhönosoitukseen tarttua! Ja työvaatteet ja työmatkat ja työeväät ne vasta kallista onkin, eikä sossu niitäkään maksa. Joten mikä avuksi?


      • Enemmän ihmettelen..
        tekisin jos voisin kirjoitti:

        Mutta ku ei nää ees saapuneita kirjeitä lukea, mistä sitten tietää työhönosoitukseen tarttua! Ja työvaatteet ja työmatkat ja työeväät ne vasta kallista onkin, eikä sossu niitäkään maksa. Joten mikä avuksi?

        Kuinka hitossa se on nähnyt kirjoittaa tuon avauksen? Umpisokeaksi melkein hyvin muotoiltu aloitus. Vai kirjoittiko sen opaskoira?


    • Näkevä?

      Siis jutun ydintähän arvon aloittaja ei muistanut mainita. Kun työnteko ei maita ja muiden piikkiin lorviminen sopii luonteelle kuin otsatukka sialle, niin silloin Nissenin, Specsaversin ja muiden muutaman kympin oguläärit ovat "kalliita".
      Jos se työnteko teillä olisi oikeasti kiinni pelkästään näkökyvystänne niin olisitte työelämässä mukana ja osallistuisitte yhteisen veneen soutoon. Olette vain riippana omasta tahdostanne, eikö vaan.

    • Säästeliäs

      Tuo on kyllä ihan tuulesta temmattu väite ettei työttömällä olisi varaa silmälaseihin ! Halvimmillaan niitä saa hyvinkin satasella eikä se ole nykypäivänä edes työttömälle iso raha ainakaan kertaluonteisena menoeränä. En myöskään jaksa ihmetellä sitä miksei ihmiset säästä hyvinä päivinä huonojen päivien varalle? Sitten itketään rahapulaa, kun ei olla ajoissa ajateltu nenäänsä pidemmälle!!! Olin minäkin aikoinani työttömänä, mutta sitä ennen olin ehtinyt olla jo parikymmentä vuotta töissä ja säästänyt yli 20.000 euroa pahojen päivien varalle. Ei ollut yhtään vaikeaa olla puolitoista vuotta työtön päin vastoin: otin sen tervetulleena lomana! Ja vieläkin jäi rahaa säästöön. Joten: säästäkää,säästäkää pahojen päivien varalle!!!

      • soi6

        mä oon ansio sidonaisella päivä rahala asum pattajalla täällä on lasit halpoi


    • Sokko

      Optikkoliikkeet antavat kyllä osamaksullakin niitä laseja!

      • työnantaja kielsi la

        Mistä saa omilla vahvuuksilla linssit ja pokat alle satasen?

        Nämä huippu tarjoukset ovat siellä rivissä odottamassa ottajaansa kuin lukulasit tiimarin kassalla, mutta mitään tekemistä niillä ei oikeiden lasien kanssa ole.

        Toisaalta ei töissä kaikkea pidä nähdäkkään, eikä varsinkaan kuulla.


      • Tallinnasta!
        työnantaja kielsi la kirjoitti:

        Mistä saa omilla vahvuuksilla linssit ja pokat alle satasen?

        Nämä huippu tarjoukset ovat siellä rivissä odottamassa ottajaansa kuin lukulasit tiimarin kassalla, mutta mitään tekemistä niillä ei oikeiden lasien kanssa ole.

        Toisaalta ei töissä kaikkea pidä nähdäkkään, eikä varsinkaan kuulla.

        1 - 2 tehoiset. 50 - 80 euroa. Laivalippuja 10 euroa suuntaus. Monitehot kaikilla herkuilla noin 250 euroa. Itsellä tummentavina 275 euroa.


    • älä uneksi poju!

      Äläpäs poju valehtele. Sossusta saat maksusitoumuksen silmälaseihin. Luulitko pääseväsi eläkeputkeen sen takia, ettei ole vara ostaa silmälaseja? Voi elämä, mitä imbesillejä syntyy, kun sisarukset harrastaa vähän suojaamatonta seksiä...

    • apina maurice

      Hanki piilarit.

    • skitso1

      idiootit, sossu korvaa lasit ja kaiken tarpeellisen. antaa jopa ruokarahaa ja joillekki pesukoneen. joten haistakaa kaikki vittu

      • ojopj

        Ei sossu mitään laseja korvaa!

        Mistä hemmetistä te olette saaneet päähänne että sossu muka ostaa lasit köyhälle?

        Sossu antaa maksusitoumuksen laseihin, ja kyseessä on staattinen summa jolla saa sitten ostaa lasit.

        Mutta täällä sossu suostuu maksamaan laseista vain 70 euroa. Sillä rahalla ei missään tapauksessa saa laseja omilla vahvuuksillani. Ei mitään mahdollisuuksia saada hyviä laseja tuolla summalla.

        Nuo televisiomainokset specsaverilta ja muilta että saisi lasit muka parilla kympillä ovat ihan huuhaata. Lukulasit voit saada, mutta et silmälaseja joita pitää käyttää jatkuvasti.

        Ja ellet minua usko, niin mene ja kysy, niin huomaat että yhtäkkiä peruslasien hinnat huitelevatkin 120 euron tienoilla ja kohoavat siitä hyvin jyrkästi ylöspäin.


      • rillitely
        ojopj kirjoitti:

        Ei sossu mitään laseja korvaa!

        Mistä hemmetistä te olette saaneet päähänne että sossu muka ostaa lasit köyhälle?

        Sossu antaa maksusitoumuksen laseihin, ja kyseessä on staattinen summa jolla saa sitten ostaa lasit.

        Mutta täällä sossu suostuu maksamaan laseista vain 70 euroa. Sillä rahalla ei missään tapauksessa saa laseja omilla vahvuuksillani. Ei mitään mahdollisuuksia saada hyviä laseja tuolla summalla.

        Nuo televisiomainokset specsaverilta ja muilta että saisi lasit muka parilla kympillä ovat ihan huuhaata. Lukulasit voit saada, mutta et silmälaseja joita pitää käyttää jatkuvasti.

        Ja ellet minua usko, niin mene ja kysy, niin huomaat että yhtäkkiä peruslasien hinnat huitelevatkin 120 euron tienoilla ja kohoavat siitä hyvin jyrkästi ylöspäin.

        Minä ainakin sain omilla vahvuuksillani specsaversilta kahdet lasit 79 eurolla: kaukolasit ja lukulasit. Eivätkä ole mitään varstovahvuuksia minun lasini.


    • silmämunakas

      Jos olen sairaalan silmäpoliklinikan asiakas, saat lasit sitäkin kautta ilmaiseksi. Jos et, on veemäinen tilanne.

    • tunnen näkövammaisia

      Sinun on käytävä silmälääkärillä, joka kirjoittaa sinulle todistuksen näkösi haitta-asteesta. Käsittäkseni olet jo näkövammainen joten tuo todistus avaa ovia asioidessasi eri suunnilla. Sinua ei voi rangaista siitä, ettet voi ottaa vastaan työtä johon et näkökykysi vuoksi kykene! Nyt hopi hopi lääkäriin!

    • sokeareeta

      Ei eläkkeelle noin helposti päästä. Itse olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä heikkonäköisyyden takia jo vuosia, mutta ei eläkkeelle pääsyyn tai joutumiseen riittänyt, että olisi väittänyt, ettei ole varaa laseihin.
      Ensin piti käydä monet silmälääkärireissut, kolme silmäleikkaustakin ja kun ei näköä saatu tarpeeksi hyväksi, alkoi kuntoutusrumba. Kävin useassa kuntoutustutkimuksessa ja kokeiltiin apuvälineitä sun muuta. Näköä ei saatu sitten kuitenkaan millään vehkeellä tarpeeksi hyväksi, niin työnnettiin eläkkeelle. Itse olisin kyllä jatkanut vielä entisessä työssäni, jota olisin voinut tehdäkin, kun tehtäviä olisi hieman muutettu. Mutta tämä taas ei sopinut työnantajalle eikä työkavereille, niin ei auttanut kuin jäädä kotiin.
      Nuo apuvälineet, silmälasit ja lukutelevison olisi Kela ja sairaanhoitopiiri kustantanut. Samoin valaistuksen parantamisen työpisteessä, mutta ei niin ei. Että ei sinne eläkkeelle niin vain lähdetä vaikka olisit puolisokeakin.

    • huononäköinen

      Valitettavasti vaan kaikille ne peruslinssit ei riitä. Tarvitaan hajataittokorjausta ja prismakorjausta ja se on muuten sitten ihan h...tin kallista kävit sitten missä optikkoliikkeessä tahansa.
      T. yksi sellainen, jonka kaksiteholinssit karsastus- ja hajataittokorjauksilla maksaa about 300-400€/kpl.

      • sokeasokeampisokein

        Huononäköiselle;
        mullakin on sekä karsastusta että piilohajataittoa. Silti olen pärjännyt hyvin ihan halpislaseilla. On erikseen kauko- ja lukulasit, monitehot on liian kalliita.
        Väsyneenä tai kännissä näkö ei kunnolla pelaa, muuten melko ok.

        Ei kannata uskoa kaikkia optikoiden markkinointipuheita.
        Tarvittaessa terveyskeskuslääkäriltä lähete silmälääkärille.


    • tyhmyydellä varmasti

      Kyllä noita rillejä saa aika halvalla, halvemmalla kuin olutmäyris, jos vähän seuraa tarjouksia. Ja optikko tarkastaa, yleensä aika halvalla.
      Ansiosidonnaisella ei saa toimeentulotukea siks että se on suurempi kuin Kelan raha. Mahdollistahan se on ostaa lasit, kun menee kauppaan tarjousaikana ja hankkii lasit ja jättää ne tupakit ja kaljat ostamatta.

      Ja pöhkö on se, joka väittää, että eläkkeelle pääsis sen vuoksi, ettei ole varaa ostaa silmälaseja. Ei eläkkeelle pääse nykyisin sitten millään, vaikka työkykyä ei olisi lainkaan. Sokeutuvillekin löydetään kyllä eläkelaitoksen mukaan jotain työtä, ainakin se on mahdollista.

    • kelan päivillä

      kelan tuvilla ja sossun tuvilla pärjää paremmin kun liitontuvilla,saa kaikki edut täysimääräisenä kun vaan osaa hakee.

    • Puolisokeita noi on

      Kyllähän on jäätä, ettei noita lusmuja saa töihin vaikka niille ne lasit sponssaisikin. Kenellä vaan on vara ostaa lasit nykyhinnolla, oli töissä tai ei. Muun vänkääminen on paskapuhetta.
      Pistettäs sossun rahahanat kireemmälle niin alkais työnteko maittaan ja näkökyky korjaantuis ihan silmänräpäyksellä.

    • Vittupää

      Voi voi kun ei yhteiskunta pysty maksamaan sitä sun tätä, vittu oikeesti menkää saatana töihin vitun lusmut !!! Eipä ole Kela eikä mikään muukaan maksanut meikäläisen laastareita, eikä mitään muutakaan. Ja töissä käyvällä on muka niin
      vitun hauskaa, mitäpä jos alan juomaan kaikki mitä löytyy ja valitan sitten kun mikään ei onnistu ja maksa on paskana särkee ja kolottaa, eikä rahat riitä mihinkään, perkele!!!

      • Näkö - 8 eli huono

        Mihin töihin Vittupää? Luulet, et kaikki työttömät on lusmuja. Häpeä! He vaan näkyvät ja kuuluvat katukuvassa eniten. Silti on meitä, jotka menisimme töihin heti, jos saisimme työpaikan. Olen yrittänyt päästä töihin, ihan totta. Koulutustakin on. Alan töitä ei löydy. Kaupan kassalle en kelvannut, ei alan koulutusta. Siivoamaan en kelvannut, ei alan koulutusta. Jne jne. Turhauttavaa ja masentavaa. Ja minäkö olen sitten lusmu? Olen muuten mies(lusmu). Paikkakuntaa olen vaihtanut, että saisin töitä. Ei ole auttanut. Yksi työpaikka (iso sikala) olisi ollut n. 30 km.n päässä. Pientä metsätietä olisi ollut 10 km isomman tien lisäksi. Mutta miten autoton ne matkat olisi kulkenut, julkista liikennettä ei sinne ole. Palkka olisi ollut 8 t.n työstä niin pieni, että tappiolle jäisi, jos olisi se oma autokin. No, tämä työnantaja porasi lehdessä , ettei työttömiä työ kiinnosta. Hän kuten sinäkin Vittupää olette tosi kaukana rehellisen köyhän työttömän arjesta. Luuletteko todella, että on nautinto elää näin?


      • Vittupää
        Näkö - 8 eli huono kirjoitti:

        Mihin töihin Vittupää? Luulet, et kaikki työttömät on lusmuja. Häpeä! He vaan näkyvät ja kuuluvat katukuvassa eniten. Silti on meitä, jotka menisimme töihin heti, jos saisimme työpaikan. Olen yrittänyt päästä töihin, ihan totta. Koulutustakin on. Alan töitä ei löydy. Kaupan kassalle en kelvannut, ei alan koulutusta. Siivoamaan en kelvannut, ei alan koulutusta. Jne jne. Turhauttavaa ja masentavaa. Ja minäkö olen sitten lusmu? Olen muuten mies(lusmu). Paikkakuntaa olen vaihtanut, että saisin töitä. Ei ole auttanut. Yksi työpaikka (iso sikala) olisi ollut n. 30 km.n päässä. Pientä metsätietä olisi ollut 10 km isomman tien lisäksi. Mutta miten autoton ne matkat olisi kulkenut, julkista liikennettä ei sinne ole. Palkka olisi ollut 8 t.n työstä niin pieni, että tappiolle jäisi, jos olisi se oma autokin. No, tämä työnantaja porasi lehdessä , ettei työttömiä työ kiinnosta. Hän kuten sinäkin Vittupää olette tosi kaukana rehellisen köyhän työttömän arjesta. Luuletteko todella, että on nautinto elää näin?

        Nimimerkki jo kertoo aika paljon meikäläisestä, olen vain nähnyt kuinka 20-40 vuotiaat juo yöt ja rellestää, sekä käyttää huumausaineita, eikä todellakaan ole töissä, ainakaan rehellisissä.
        Rehelliset työttömät tämä ei ole tarkoitettu teille, olen pahoillani kun olen pahoittanut
        mielenne.TYÖANTAJAT MAKSAKAA KUNNON PALKKAA, NIIN SAATTE HYVIÄ TYÖNTEKIJÖITÄ!!!


    • pullonpohjat

      Olen eläkeläinen. Olen voinut ostaa osamaksulla lasit monta kertaa. Optikkoliikkeillä on niin kova kilpailu että nykyään joustavat. Kysy heti voiko maksaa osamaksulla ja sitten otat siitä liikkeestä joka myöntää.
      Ei nyt sentään mennä asioitten edelle, eläkkeeelle ei niin vaan pääse tänä päivänä.
      Ja kysy sossusta oletko oikeutettu edes pieneen tukeen laseja varten.

    • eläkkeelle 23v....

      Aloitus on työnvieroksujan unelmaa. Meidän työkkäri ehdottaa kelalle työkyvyttömyyseläkettä jos ei ole bussilippuun rahaa ja polkupyörästä on kumi puhki. Tämä on tosi.

    • qESFDGFHGJ

      Olisit ollu koulussa hereillä niin et olisi työtön ja osaisit kirjottaa

    • lukulasit

      mun niin sanotut kunnon lukulasit maksoi optikolla 370 ekua et näin

    • häj...

      somali saa heti lasit, mutta härmän häijjy ei, siis mikä mättää haloo pellet..

    • Uusavuttomuusnatsi

      Jos sinulla on "silmälasireseptisi" niin tilaa netistä lasit, siellä ei linsseistä rahasteta kuten suomalaisissa kivijalkaliikkeissä, ja ihan hyvää tavaraa... en nyt mainosta saitteja mutta keskustelualueilta täältäkin löytyy. Itse ostin kalliit merkkikehykset ja nekin oli halvemmat kuin optikolla (jossa kävin sovittamassa ne ensin), mutta suurin ero tuli siitä, että linssit oli netissä puoli-ilmaiset - kerran ohennettuinakin vain jotain alle parinkympin luokkaa. Eli halvat kehykset niin ei maksa paljoa.

      Ja jos on oikeasti varaton, niin luulisi sossun auttavan... näkö on kuitenkin perustarve, sokeitakin autetaan... kysymällä selviää.

    • Höpöjä!

      Jos sokea olet, kuten nickisi mukaan olet, varmaan sillä perusteella olisit oikeutettu työkyvyttömyyseläkkeeseen. Jos sulla on vaan heikentynyt näkö ja silmäsi ovat ns. samaa paria, rillejä saat alle 10 e melkein mistä vaan (Anttila, Tiger, Clas Ohlson jne. jne.). Eli taitaa sulla olla työhalut vaan aika vähissä... Ainakaan tuon kirjoituksesi ja alkeellisen suomen kielen taitosi perusteella en sinua palkkaisi, vaikka sulla olis rillitkin silmillä... :-) Skeidaa kirjoitat!!!!

    • pistelee vihaksi

      Suomen hallitus on tullu hulluksi, suurin osa nuorista ihmisistä on pistetty työttömyyteen koko loppuijäkseen,
      sitten hallitus huutaa että eläke ikää pitää pidentää,
      mitä JÄRKEÄ on suomen politiikassa nykyään,
      EI YHTIKÄS mitään järkeä,
      pelkkää TYHMYYTTÄÄN tehdään aivan typeriä päätöksiä suomen kansa vahigoksi,

      KEKKOSTA IKÄVÄ, siinä oli presidentti joka osasi ajatella kansanki etua,
      eikä vain omaa etuaan, kuten nämä nykyiset päättäjät,

    • nohöpöhöpö

      Kyllä sossu kustantaa silmälasit. Sieltä saa paperit, jotka kuuluu täyttää...Muistikuvani mukaan saa kaksi lappua joihin molempiin täytetään kahden eri liikkeen hinta-arviot mitä sitten sinulle sopivat lasit kustantavat ja sitten ne laput viedää sosiaalitoimistoon. Tämän jälkeen sossu myöntää tuen laseihin jotka ovat edullisemmat..
      Ja lääkäriinkin voi mennä, sossu kustantaa myös julkisen terveydenhuollon.

      Sossu maksaa takaisin vaikka mitä / myöntää etuja. Mahdollisuus saada vuokra vakuus. Sähkölasku,kotivakuutus ja terveydenhuolto maksetaan takaisin kun on vain toimittanut liput ja laput sinne täytettynä. Onhan kyllä esim sähkölaskussa tietty summa kk mitä sossu siitä maksaa mutta itselläni ovat silloin kun olin työtön niin maksaneet koko summan takaisin.

    • sossuntäti

      Nyt kyllä tää on pelkkää provosointia. Jos on kyseessä tarve vain lukulaseille niin niitä saa kyllä tosi edullisesti. Eikä ne kaukonäkölasitkaan vie konkurssiin kun ei sangoiksi ota niitä kalleimpia. Ei silmälaseista työpaikan ottaminen ole kiinni. Se on korvienvälistä.

    • huomenna kaupoille!

      Kaupoista saa euron hintaan käypiä laseja. Työtön saa yhden kaljan hinnalla monet lasit.

      • parempi

        lasillisenko olutta


    • Kela Heta

      Hai myy tietokone ja osta tilalle silmälasit niin pääset tuomioitta tuostakin vaivasta.

    • parem.nukuttaa

      eihän täällä oo töitäkään Näkeehän tuolla kolmanella työnvälityksen työnhakukursilla voi nukkua ilman silmälaseja.

    • potaskaa

      kyllä sossusta saa rahat silmälaseihin

    • Silmälasit

      Juu, ei huonon näkökyvyn takia pääse työkyvyttömyys eläkkeelle.
      Jos sellaisen syyn takia yrittää päästä työkyvyttömyys eläkkeelle, niin sanotaan, että hanki silmälasit, että sossusta saa siihen rahaa.
      Täytyy olla niin huono näkökyky, että on täysin sokea, että pääsee työkyvyttömyys eläkkelle.

    • Paskapuhetta, tai sitten sulla on ollut ihan väärä sosiaalityöntekijä. Nimittäin lasit kyllä kuuluu ihan perustoimeentuloon, ja vaikka sulla ylittäisikin tulorajat perusturvan, niin oikea sosiaalityöntekijä ymmärtää mikä on ennakoivaa tukea. Saako udella minkä kunnan asiakkaana olet?

    • Hyvin näkee nyt!

      Aloittaja jauhaa sitä ittiään,varmaan löytyy tosiaanki rahaa tupakkaan ja kaljaan mutta ei 29e silmälaseihin jotka itsekin hankin sieltä Specusta jota nyt telkussaki mainostettu!

      • HHUHUH

        Nyt ärsyttää ja kovaa.. Kummallista, oli juttua lehtien lukijan palstalla tai täällä, niin yksi asia on fakta: Kaikki (oletan että vanhukset vaahtoaa tätä tietämättä mistään mitään eikä sinne rappeutuneisiin aivoihin enää mahdu kun yksi asia), että KAIKKI työttömät JUO ja POLTAA ne rahansa. Kuvitteletteko te seniilit idiootit, että KAIKKI juo ja polttaa ne sossurahansa??? Olette idiootteja isolla IILLÄ! Voi vittttu, mitä kussipäitä te olette..


    • NäköisSelfie

      Huono ulkonäkö saattaa vaikuttaa työpaikkaan enemmän kuin vois olettaa..

      Nooh tviittaillaan taas Selfie, jep jep..

    • pöhnis

      Uudelleen kouluttautuminen??? Ei oo tullu mielee?

    • On ok on.

      Kyllä minä uskon että sossu on yksi silmä lasse.

    • Ossaus

      Työttömien ei ole tarkoituskaan saada töitä vaan siirtyä ennenaikaisesti hautaan. Siten syntyy mahdollismman vähän kustannuksia turhista ihmisistä.

    • Kankeaa toimintaa

      Toimeentulutuen hausta on tehty liian monimutkainne, hankala erilaisine paperi, liite yms saatteineen. Tuen haku pitäisi kuulua Kelalle, josta muutkin etuudet saadaan.

      Kelalla vaan ongelma myös eri paperiviidakko, erilaiset lippuset vaikkakin sähköinen järjestelmä eli se ei ole onnistunut. Tai ei toimi.
      On paperisotaa, lippua, lappua, sähköistä ja kaikki on sillisalaattia. Henkilöitä vaikea tavoittaa tai ei tiedetä ja aina eri henkilö luurin päässä tai meilatessa.

      Kysehän ei ole Kelalla mistään päivärahasta vaan se kuulemma on sosiaalietuutta, näin minulle kerrottiin sieltä siis peruspäiväraha.

      Käsittelyajat kohtuuttomia ja aikataulut ei pidä paikkaansa. Myös omavastuu on omituinen käsite. Miksi sellainen pitää olla kun muutenkin ihminen on tiukalla joutuessaan työttömäksi jne.

      Myös maahanmuuttajat tuntuvat olevan paremmassa asemassa suurine lapsiperheineen ja etuineen. Siis valtavia etuja saavat Suomen Kelasta ja sosiaalihuollosta. Useinhan heillä on taustoissa ja perhesuhteissa paljon epäselvyyksiä ja saavat silti erilaisi asosiaalietuuksia meidän verovaroistamme ja avustuksista.

      • röhönauroin sulle!

        Jos tuntuu liian vaikealta laittaa hakemuksen liitteeksi kelan päivärahan maksulappu, vuokrakuitti ja tiliote, ei ole ihmekään ettet saa töitä mistään. Sinun aivokapasiteetilla kun ei suoriutuisi edes kadunlakaisijan apupojan tehtävistä. Siksi olet ikityötön vuokrainkkari.


    • tosi kuin vesi

      Pesukoneeseen, eikä mihinkään kodinkoneisiin ole sossusta saanut rahaa sitten 80-luvun jälkeen.

      Ei ihme, että kokoomuksella riittää tyhmiä äänestäjiä, kun tuollaisia valhetiedon levittäjiä netissä riittää.

      Harkinnanvarainen tuki on kyllä sitten ihan täysin kuntakohtaista, mutta ainakaan Helsingissä on turha edes yrittää.

      Jos ajatellaan työtöntä, joka käyttää yli -6 diopterin laseja ja sattuu olemaan vielä maksuhäiriömerkintä, niin kyllä uudet silmälasit jää nyky-Suomessa saamatta.

    • sossupummille

      Sinä ehdottomasti tarvitset silmalaseja! Ehkä silloin näet kirjoittaa oikein ja silloin saat myös töitä!

    • Anti-Trollaaja

      SURKEA TROLLI ! KESKUSTELUA EI KANNATA TÄSTÄ JATKAA KOSKA ASIALLA EI OLE MINKÄÄNLAISTA TOTUUSPOHJAA.

      • HHUHUH

        Haittaakse vaikka olisi trolli? Näistähän saa kursittua hyviä juttuja, jotka alkaa elää omaa elämäänsä ja muuttuu niin ettei ole edes hajua alkuperäiseen aiheeseen. Pääasia että on hauskaa


    • koettu on

      Kuka nyt silmälaseja tarvitsee? Parempi on ettei näe niitä pienellä präntillä tehtyjä sopimustekstejä. Parempi on ettei työtön näe laki- ja sopimustekstejä jotta on helpompaa sumuttaa töihin aliarvoisilla työehdoilla.
      Nythän työmarkinoilla jyrää toisen osapuolen ja pyhän byrokratian ylivalta ei se palkkaduunari mitän oikeuksia tartte, rutisijat ja oikeuksienpuhujat jääköön työttömiksi.
      Työtä saa kun suostuu tekemään sitä riittävän pienellä palkalla ilman oikeuksia. Ajan henki on se, että "työtä saa kun ei valikoi eikä puhu oikeuksista"

    • HHUHUH

      Toiveajattelua että noin nuorena pääsisi eläkkeelle, jos yleensäkään tapahtuu sellainen tripla eurojacpot-voitto, että saisit täältä paskalandiasta toitä, niin sinun on mentävä sinne töihin vaikka joutuisit menemään kävelle 20 km/suunta, tai jos on pitempi matka sinun on yövyttävä siellä mahdollisella työpaikkakunnalla ja nukkua vaikka roskiksessa, jos ei muuta luukkua saa tai ole vara vuokrata, koska sinun on pakko ottaa työ vastaan vaikka menisi miinukselle. Ja kohta ollaan siinä pisteessä, että jos työtä haluat, sinun pitää maksaa työnantajalle töihinotto-vero

      • Näin on

        Ennen pääsi eläkkeelle masennuksella. Eli moni selkäeläkeläinen on todellisuudessa höyrypää eläkkeellä. Rikkonaisella selällä ei enää pääse eläkkeelle. Ei masennuksella. Ja kuulemma oikeasti lähes sokeille tulee eläkelaitokselta kolkko viesti, että et tarvitse näkökykyä työssäsi. Eli siis ihan eläkelaitos on todennut, että silmiä ei tarvita yhtään mihinkään. Eikös se ole silloin virallinen näkemys? Naiset tietysti voivat levittää jalkojaan, siinä ammatissa on vain hyvä, ettei asiakkaita näe.

        Pysyvällä aivovammalla voi päästä. Eli kannattaa kopauttaa lekalla sen verran lujaa, että tulee nyrkin mentävä aukko. Jos henki säilyy, saattaa päästä eläkkeelle.


    • 20+7

      Onneton provo. Joo silmälasit ovat nykyään niin kalliita kun niitä saa parilla kympillä ja sataselle jopa kolmet. On se niin väärin, mutta onneksi kalja on halpaa.

    • asennetta peliin

      Ihme höpinää täällä. Ainakaan silmälasit eivät ole nykyään kalliita. Monet setit olen ostanut 30,-. Tietty myyjä yrittää myydä sitä sun tätä extraa, mutta itse olen lompsani vahti. Kakstehot tietty v ä h ä n kalliimpia.

      Voiko noin pahasti syrjäytynyt olla missään työssä lisäarvona..

    • asennetta peliin

      Ihme höpinää täällä. Ainakaan silmälasit eivät ole nykyään kalliita. Monet setit olen ostanut 30,-. Tietty myyjä yrittää myydä sitä sun tätä extraa, mutta itse olen lompsani vahti. Kakstehot tietty v ä h ä n kalliimpia.

      Voiko noin pahasti syrjäytynyt olla missään työssä lisäarvona..

    • asennetta peliin

      Ihme höpinää täällä. Ainakaan silmälasit eivät ole nykyään kalliita. Monet setit olen ostanut 30,-. Tietty myyjä yrittää myydä sitä sun tätä extraa, mutta itse olen lompsani vahti. Kakstehot tietty v ä h ä n kalliimpia.

      Voiko noin pahasti syrjäytynyt olla missään työssä lisäarvona..

    • Annas osoite,

      niin mä tuun ja noudan sut kotiovelta. Mennään ostaan sulle ja niille sun kolmelle frendeilles silmälasit meikäpojan piikkiin ja katsotaan tuleeko teistä iloisia duunareita.
      Jaa miksikö olen noin hövelillä tuulella ehdotukseni kera? Ihan siksi, että sen kevyemmällä työllä selkiän itsekin mitä harvempi kaltaises lusmu makoilee kotona työllisten verovaroin.

    • asennetta peliin

      Ihme höpinää täällä. Ainakaan silmälasit eivät ole nykyään kalliita. Monet setit olen ostanut 30,-. Tietty myyjä yrittää myydä sitä sun tätä extraa, mutta itse olen lompsani vahti. Kakstehot tietty v ä h ä n kalliimpia.

      Voiko noin pahasti syrjäytynyt olla missään työssä lisäarvona..

    • rahaa ainakin laseih

      Virosta saa myös edullisesti. Samalla reissulla, kun käytte hakemassa kaljalastinne, niin varatkaa muutama kymppi niitä silmälasejakin varten. Tosin ainakaan pääkaupunkiseudulla noi Nissenit ja muut halpamerkit tarjoaa välillä niin halvalla silmälaseja, ettei taatusti kenenkään näkeminen ole siitä kiinni.

      Aina voi myös miettiä, että millaista elämänlaatu on, jos ei näe mitään. Eikös sitä näkökykyä tarvitse muussakin kuin työelämässä? Miten näette käyttää tietokonetta, lukea telkkarin tekstityksiä, täyttää Kelan lomakkeita, lukea kaupassa ruokien hintoja jne?

    • Asenneongelmaa vaan

      Kuule kultapieni, nykyään saa viirata päässä aika pahasti, ja eläkkeelle ei pääse. Itse olen elänyt vuosikausia toimeentulotuella, ja nyt heittäydyin kuolevaksi nomadiksi. Eli siis irtisanoin asunnon ja en hae enää mitään tukia. Vaikka tuskin sillä kuolee, vähän vaan kirvelee.

      Voit käydä sossussa, vaikka et olisi oikeutettu toimeentulotukeen muuten. Saatat saada linssit harkinnan varaisena toimeentulotukena. Asia voidaan järjestää myös siten, että maksu velotetaan sinulta hyvin pienissä osissa.

      Toimeentulotuestakin voi ostaa hätätapauksessa silmälasit, en ymmärrä, miksei liiton raha siihen riitä. Ja useimmat liikkeet myyvät ne osamaksulla maksuhäiriöistä piittaamatta. Rahan kulutus on taitolaji. Joka kaupungissa on lienee ruokajonoja. Pelkällä leivällä elää pitkään. Alkoholia ja tupakkaa ei tarvitse lainkaan. Yllättävän paljon menoja voi karsia, ja siitä huolimatta elämään jää vielä mukavia asioita. Työväenopiston kursseja voi saada muutamalla kympillä ja oppilaskonsertteihin päästä ilmaiseksi. Autoa ei tarvita. Vaatteet saa käytettyinä. Taitava löytää dyykaten realisoitavia tavaroita.

      En koe myötätuntoa kohtaasi, koska olen itse pärjännyt elämästäni useamman vuoden täysin ilman tuloja. Eikä se ollut kohtuuton kärsimys.

      Jos sinulla on velkaa, mene velkajärjestelyyn. Joka tapauksessa vika on asenteissasi, rahankäyttötavassasi ja luovuudessasi. Sinä saat ne silmälasit. Tässä maassa ei jaeta mitaleja koettujen kärsimyksien mukaan, vaan sen mukaan, kuinka kärsimyksistä selviää. Eiköhän olla luusereita molemmat. Myönnetään se vaan avoimesti!

      Hyvää syksyä,

      toivoo kuivapunasilmäinen liki- ja ikänäköinen nainen

      • Asenneongelmaa vaan

        Ai niin. Sokea kirjoitti muuten varsin taitavasti viestin. Väittäisin, että ei ole kovin heikko näkö. Itselläni samentuu isohkolla ruudulla kirjaimet, mutta näen yhä ihan hyvin ilman lukulaseja. Nimimerkki "Sokea" osoitti vain aloittajan asenneongelman.

        Et saa myötätuntoa. Hyviä neuvoja sait paljon. Niitä voit noudattaa, jos haluat.

        Yhden pienen vinkin vielä annan. Jos ei ole ehdottoman välttämätöntä, niin älä ota laseihin mitään ohennuksia ym. Yllättävän heikkonäköinenkin pärjää halpalinsseillä, jos silmälasin kehykset ovat mahdollisimman pienet ja kapeat (eivät tule pullonpohjiksi). Itse ostin asialliset sangat eurolla kirpparilta. Linssit maksusitoumuksella. Sen lisäksi olen myöhemmin tilannut Favoptikilta 29 euron laseja, joilla näen ihan yhtä hyvin kuin Instrun linsseillä. Samalla säästän paraatilasejani. Nyt tietysti ikänäkö tulee kallistamaan laseja. Mutta kuulemma erillisiä lukulasejakin voisi saada.

        Työllistymättömyyteen on syy muualla kuin näössäsi. Jos työllistyt, niin työnantaja voi joutua maksamaan sinulle työlasit. Käytä sitä oikeutta hyväksesi. Jos kyseessä on tukityö, niin pistä sitten sossu lujille. Nimittäin palkkatyössä silmälasit ovat apuvälinen, minkä työnantaja joutuu korvaamaan joissakin tapauksissa. Tutki perusteet itse. Näet sen verran.


      • tosi------------

        Jaetaan ainakin pakolaisille!


    • assssssss

      Tilaat ulkomailta yksiteholasit, ne ei paljoa maksa. Suomesta saa Specsaversilta yksiteholasit näontarkistuksen (ehkä juuri nyt vielä kampanja) 29 €:lla.
      Moniteholasit maksavat paljon ja niiden teossa on helppo epäonnistua.

      http://www.selectspecs.com/ Englannista, ei veroja.

      http://www.zennioptical.com/ USA, ALV 24% ja ehkä pieni tullimaksu menee.
      Täältä ei taida nykyään enää mitään verottomana, koska jo 5 € ALV peritään eli tavara rahti saa olla n.20,8 € yhteensä. Toisaalta pienikokoiset kirjelähetykset saattavat livahtaa helposti tullin ohi.

      Jos et osaa itse antaa näkökorttisi arvoja nettikauppaan, hommaa joku auttamaan.

    • älä valehtele uuno

      Bulsshhittiä alusta loppuun!

      terv. lasit kelan maksusitoomuksella saanut

    • paskanjauhantaa

      Näät kuitenkin kirjoitella ihan tietokoneella nettiin?

      • rfarm

        Kyllähän aika huonollakin näöllä voi kirjoittaa tietokoneella, kun suurentaa tekstit ja käyttää helppokäyttötoimintoja.


    • Vanhemmiten

      lasit tarpeen - silti hyvät valot ja lukuasento lisäävät tehoa.
      Sähköiset näytöt vielä kehittymättömiä, mm heijastusten suhteen.

    • voivoi9

      Liiton rahoilta eläkkeelle kun ei halua ostaa silmälaseja..kueh, kueh, kueh.
      Ja jos tippuis niiltä niin sossu maksais ne. Onhan tuo täysin pattitilanne ja eläkeelle jäänti ainoa vaihtoehto, sokeana sitten harhailla loppuelämä kun silmälaseja ei voi hankkia mitenkään.

    • huononäköinen

      Ymmärsinkö oikein? Aloittaja tietää pirkanmaalta kymmeniä tapauksia, jotka ovat päässeet eläkkeelle siksi, ettei heillä ole ollut rahaa ostaa silmälaseja?Puppua, sanon minä. Itse olen pitkäaikaistyötön, kroonisesti sairas (en masentunut, vaan mm. astma), ja tällä hetkellä kuntouttavassa työtoiminnassa, jossa tsekataan työkykyäni siksi että itse haluan vielä yrittää työntekoa. Saan 9 euroa jokaisesta työpäivästä työmarkkinatuen lisäksi. Sosiaalitoimisto antoi maksusitoumuksen silmälaseihin ja maksoin itse loput, jotta sain linsseihin tarvittavat ohennukset yms (vahvuus n. -7, monitehot, kun on ikänäköäkin). Raha on riittänyt nippa nappa, sillä en käytä alkoholia, en tupakoi, en käy elokuvissa, teattereissa enkä ravintoloissa.
      Eräs ystäväni, joka on asianajaja, ja joutui onnettomuuteen, oli sairaspäivärahalla pitkään. Hänet yritettiin passittaa eläkkeelle nopeasti siksi, että hänen palkkansa oli niin hyvä, että tuli kalliimmaksi maksaa sairauspäivärahoja, järjestää työtä uudelleen jne, kuin maksaa eläkettä.Hän kuitenkin kieltäytyi ja on taas työssä. Asennetta peliin, ihmiset.

    • sokea sokeaa talutta

      Tiimarista kyllä löytyy silmälasit ensi hätään,eikä maksa kuin muutaman euron,vaikuttaa tuo kirjoitus juuri sellaiselta saamattomalta nuhjakkeelta,että kaikki pitäisi tarjoilla eteen valmiina,ryhdistäydy älä valita,,

    • naimaton

      sanotaan suoraan näinä viimeisinä vuosikymmeninä kehitys on minutkin ohittanut, vaikka olemme maassamme idän ja lännen raja mailla ja molempia voidaan toteuttaa, ei se rehellisyyss ja epärehellisyys ole myöskään meidän kustannettavissa, taivasmatkalla uskonto ja työskentely protesanttisessa ilmapiirissä on sama molemmissa osissa, niin idässä ja lännessä .... joten kysyn millaisin tarkassa osoitteessani minunkinun työ ja varat ja omaisuus ja velat ja kustannus arvio ja työ suuntaa ja olen n. 184 cm;ä ja 80 kg:a

    • pienituloinenrakmies

      nyt vajaa 4kk jäljellä
      sitten tipun kelarahalle ja alan nauttia sosialitoimiston etuuksista
      näkö heikkee jatkuvasti
      toivottavasti saan lasit sossusta
      liiton rahalla minulle jää 200e vuokran ja laskujen jälkeen
      sossusta yritin saada toimeentulotukea

      mutta

      hylkäsivät koska tienaan 1200e bruttona rakennusliitossa
      tästä vähennetään verot ja elatusmaksut
      käteen jää 800e
      josta yksiön vuokra 550e
      loput voitte arvata mitä jää käteen ?

    • Voi hyssykät !!!!

      Hauska huuli ; D
      Kaikki tietää, että aloittajan väittämä ei pidä paikkaansa ja ei todellakaan pääse noin työkyvyttömyyseläkkeelle.

      Aloittaja on taas joku sellainen, jolla on joku päähän pinttymä, että kaikki haluisi työkyvyttömyyseläkkeelle ja käyttävät kepulikonsteja päästääkseen.

      Minä en halua eläkkeelle, mutta työt kyllä kelpaisi.

    • en nää

      täälä lisää sokeita
      !

    • piste

      Sairaseläkkeelle on hyvin vaikea päästä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe