Koiran ruokinta, murina?

Tietämätön

Minulla ei ole vielä koiraa, mutta haluaisin kysyä mielipidettänne. Eikö se olisi hyvä, että kun ruokkii koiran, istuu lattialle ja laittaa kupin jalkojen väliin jotta pentu oppii syömään ihmisen lähellä, että se ei murisisi koskaan syödessään? Luiden kanssahan se menee niin että ottaa luun käteensä ja antaa koiran pureskella sitä samalla kun pidän toisesta päästä kiinni? Entä sitten jatkossa, voiko koira ruveta vielä murisemaan kun antaa sille luun eikä vaikka ehdi pitämään siitä kiinni?
Auttakaa tietämätöntä!

9

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kun hyvin

      opetat niin koira odottaa että ehdit pitämään luuta jälleen. Ei, tuskinpa ainakaan siitä ruoasta ja luusta alkaa murraamaan, jos nyt suunnilleen saat koissun opetettua tavoille. Eli vähän niinkuin suunnittelit, niin alat heti kotiintultua opettamaan sitä vähin erin ihmisten tavoille muistaen kuitenkin että se on pentu. Tosin koko ajan kasvava ja sitä myöden vaativa sellainen. Tee itsellesi hyvä suunnitelma, miten haluat koira käyttäytyvän aikuisena ja pidä se koko ajan tähtäimessä. Pidä ensisijaisesti kiinni tärkeimmistä turvallisuuteen vaikuttavista asioista ja älä ota pulttia pikkuasioista sillä jokainen nuori sesse koettelee omistajansa hermoja jossain vaiheessa. Se vaihe menee ohi viimeistään kolmevuotispäivään mennessä.

    • Ruokajaluu

      Eihän se koira automaattisesti rupea murisijaksi. Annan aina koirilleni ruokarauhan, kun kuppi tai luu on annettu, poistun itse omiin hommiini. Jos joskus harvoin on pitänyt siirtää tai ottaa pois, ei koira yhtään vastustele.
      Olen sitä mieltä, että koiran häiritseminen ruokailutilanteessa voi myös tehdä siitä murisijan. Vaatii hyvää pelisilmää ihmiseltä nähdä asiat koiran näkökulmasta ja toimia tilanteessa oikein.

      • Pöytätavat

        Itse olen tehnyt jokaisen koirani kohdalla niin, että pentuna syötän niitä paljon kädestä. Pidän käsiä kupissa ja hämmentelen ruokaa, syötän omasta kädestä pentua, välillä nostan kupin ylös ja lisään siihen ruokaa, pidän jalkojeni välissä kuppia, silittelen koiraa kun se syö jne. ja yksikään ei ole murissut koskaan, koska ne on oppineet siihen että kun ihminen eli minä olen lähellä, kun kosken kuppiin se tarkoittaa sitä, että saa ruokaa - ei sitä että se otettaisiin pois.

        Kaikista koirista ei tule automaattisesti murisijoita, mutta ne on kuitenkin petoeläimiä ja eläimen vaistoihinkin jo kuuluu puolustaa ruokaansa. Kannattaa siis ottaa varman päälle ja opettaa koira jo pienestä pitäen siihen, että se ei puolusta ruokaansa, koska ei koe ihmisen läheisyyttä ruokailutilanteissa uhkana, että ruoka viedään siltä. Tiedän kuitenkin monta tapausta, jotka eivät ole jaksaneet syöttää pentujaan tällä tavalla, vaan ovat "antaneet ruokarauhan" ja koirilla on ilmennyt taipumusta puolustaa ruokaansa. Aikuiselta koiralta tuota käytöstä sitten onkin paljon vaikeampaa karsia pois.

        Varsinkin jos on oletettavaa että koira on koskaan lasten kanssa samassa taloudessa, pitää ottaa varman päälle ja opettaa "pöytätavat" sillä lapsi saattaa mennä hämmentämään kuppia, koskea koiraan sen syödessä tai mennä ylipäänsä lähelle. Paljon helpompi opettaa koiralle asiat kun se on pentu, eikä odottaa ja katsoa että tuleeko ongelmia vai ei. Ei kaikista koirista tule kiskojiakaan tai remmirähjiä ilman remmikäytöksen opettamista, mutta silti jokaiselle koiranomistajalle on itsestään selvyys opettaa nuo asiat koiralle, eikä jäädä odottamaan ja katsomaan miten kunkin yksilön kohdalla käy.


      • Tietämätön
        Pöytätavat kirjoitti:

        Itse olen tehnyt jokaisen koirani kohdalla niin, että pentuna syötän niitä paljon kädestä. Pidän käsiä kupissa ja hämmentelen ruokaa, syötän omasta kädestä pentua, välillä nostan kupin ylös ja lisään siihen ruokaa, pidän jalkojeni välissä kuppia, silittelen koiraa kun se syö jne. ja yksikään ei ole murissut koskaan, koska ne on oppineet siihen että kun ihminen eli minä olen lähellä, kun kosken kuppiin se tarkoittaa sitä, että saa ruokaa - ei sitä että se otettaisiin pois.

        Kaikista koirista ei tule automaattisesti murisijoita, mutta ne on kuitenkin petoeläimiä ja eläimen vaistoihinkin jo kuuluu puolustaa ruokaansa. Kannattaa siis ottaa varman päälle ja opettaa koira jo pienestä pitäen siihen, että se ei puolusta ruokaansa, koska ei koe ihmisen läheisyyttä ruokailutilanteissa uhkana, että ruoka viedään siltä. Tiedän kuitenkin monta tapausta, jotka eivät ole jaksaneet syöttää pentujaan tällä tavalla, vaan ovat "antaneet ruokarauhan" ja koirilla on ilmennyt taipumusta puolustaa ruokaansa. Aikuiselta koiralta tuota käytöstä sitten onkin paljon vaikeampaa karsia pois.

        Varsinkin jos on oletettavaa että koira on koskaan lasten kanssa samassa taloudessa, pitää ottaa varman päälle ja opettaa "pöytätavat" sillä lapsi saattaa mennä hämmentämään kuppia, koskea koiraan sen syödessä tai mennä ylipäänsä lähelle. Paljon helpompi opettaa koiralle asiat kun se on pentu, eikä odottaa ja katsoa että tuleeko ongelmia vai ei. Ei kaikista koirista tule kiskojiakaan tai remmirähjiä ilman remmikäytöksen opettamista, mutta silti jokaiselle koiranomistajalle on itsestään selvyys opettaa nuo asiat koiralle, eikä jäädä odottamaan ja katsomaan miten kunkin yksilön kohdalla käy.

        Kiitos todella paljon hyvästä kommentistasi! Nyt sitten pitää vielä kirjoittaa tuo ylös, jotta varmasti muistan srn vielä silloin jos hommaan koiran!


    • Meillä koira ensin istuu(ilman sannomista, muistaa itse) ja sanon paikka, ja laitan kupin maahan, koira tuijottaa mua, et koska saa luvan, odotan hetken ja sanon, ota vaan, ja koira rupeaa syömään, sit lähden pois. Kannattaa myös koiralle opettaa se että sulta tulee ruoka ja sinä päätät.

      • Totinen Iita

        Juuri näin homma tulee tehdä. Ja pöydästä ei koskaan anneta mitään koiralle. Meillä koira komennetaan pois ruokapöydän läheisyydestä silloin kun muu perhe ruokailee. Se saa oman ruokansa silloin kun sen aika on ja piste. Kyllä tuo vieläkin katselee kauempaa meitä ruokailijoita kun herkullinen tuoksu nokkaansa käy, mutta makupaloja se ei saa.


      • Minulle kans
        Totinen Iita kirjoitti:

        Juuri näin homma tulee tehdä. Ja pöydästä ei koskaan anneta mitään koiralle. Meillä koira komennetaan pois ruokapöydän läheisyydestä silloin kun muu perhe ruokailee. Se saa oman ruokansa silloin kun sen aika on ja piste. Kyllä tuo vieläkin katselee kauempaa meitä ruokailijoita kun herkullinen tuoksu nokkaansa käy, mutta makupaloja se ei saa.

        Vähänkö olet julma? Taitaa koira olla teillä vain pelkkä harrastusväline joka laitetaan kaappiin kun käyttö on ohi.

        Meillä taas koira on perheenjäsen, showpersoona joka esittää perheen ruokaillessa pääosaa kerjäläisoopperassa. Saakin sitten esiintymispalkkionsa jossain välissä kun tarpeeksi hyvin roolinsa nälkään kuolevasta koiruudesta, joka ei eläissään ole ruokaa saanut, esittää.


    • anakonda7

      Minun aikunen koira alkoi lievän murinan syödessään . En jäänyt odotteleen jatkoa, vaan menin heti silitteleen pääpuolesta ja jutteleen lempeästi. Murina jäi n. 2 kertaan, luottamus palasi molemmin puolin.

    • rusettirinta

      Täällä on hyvin kerrottu, miten koiran totuttaa ruokaan/luuhun. Mutta, tottelevaisuus/tottumus/piittamattomuus saattaa olla pois koiran muistista silloin, kun on oikeasta luusta kysymys esim. rustoluut, lehmän potka. Ne on niin vahvasti koiran omaa, ettei omistajan kannata sille alueelle mennä. Antaa siis koiralle oma rauha aarteensa syömiseen. Eri asia silloin, jos on tapana pitää koiran luut pitkin pihaa lojumassa. Koiralle ei tule silloin saalisviettiä luusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      2
      1110
    Aihe