En pysty laittamaan roskia roskikseen part 2

Aada.

Unohdetaan toi mun aiempi kirjottama ketju tänne. Koska se teksti tyssäs tyhmästi, kirjotin kännykällä ja se ei antanutkaan sitten kaikkea tekstiä lähettää minkä olisin halunnu, vaan se jostain syystä katkas sen tietystä osasta. Kirjotin kyllä siitä tekstin katkeamisesta sinnekin keskusteluun informatioo. Mutta se miks mä nyt ylipäätään tänne palstalle kirjotan, niin haluan purkaa mun tunteitani. Ja saada kenties hyvää oloa aikaseksi. Joten tässä tulee uudempi ja parempi versio tosta mun oudosta ongelmasta, vastatkaa muuten vain, vastatkaa mistä tällänen vois johtua, jakakaa vinkkejä miten voisin päästä ongelmastani eroon vai auttaako siihen vain aika...?

Eli moikka! oon 19-vuotias tyttö jolla on outo ongelma. Mua ahdistaa laittaa roskia roskikseen. Siis kotonani. Saan kyllä aina välillä siivottuakin ja vietyä niitä roskia ulos roskikseen, mutta kotona en jostain syystä kykene laittamaan niitä roskikseen... :S tiedän, että se on outoa ja se häiritsee tosi paljon minuakin. Minua hävettää tosi paljon ongelmani ja haluaisin siitä eroon! jos ulkona syön esim. jotain, pystyn olemaan tosi siisti ja laittamaan ulkona ne roskat siellä oleviin roskiksiin. Mutta himassa elän paskan eli siis lian keskellä... Se ahdistus mikä mulla nousee roskien laittamisesta kotona roskikseen on todella voimakas. Fyysisinä oireina tulee mm. hengen ahdistus, sydämmen tykytystä, ajatus ei juokse, niska, hartiat ja yläselkä menee ihan jumiin... veri siis alkaa ilmeisesti pakkautumaan siellä lihaksistoon ahdistuksen seurauksena, vaikka en omasta mielestäni mitenkään jännitä sitä niska, hartia ja yläselän seutua... koska en näe mitään syytä jännittää! :D mua ei siis mitenkään esim. jännitä laittaa niitä roskia roskikseen...! mutta silti kummasti vaan nousee se vittumainen ahdistus... ja se menee ohi vasta kun luovun siitä ahdistavan asian tekemisestä. Eli tästä roskien laittamisesta roskikseen. Tää on niin epänormaalia. Mietin että miten mä oikein selviäisin tästä? jos mä joskus onnistun saamaan ihmissuhteita, siis esim. kaverisuhteita ja parisuhteen... niin okei, kaverien kyläilyt voi aina ennakoida ja voin sillon viedä roskat ulos kun kavereita on tulossa kylään... mutta entä parisuhde, joka etenis avoliiton tasolle. Miten mä ikinä pystyisin siinä tilanteessa salaamaan tälläsen ongelman? koska eihän sitä pysty. Niimpä mä pelkään että musta ei koskaan oo avoliittoon. :( eihän kukaan näin sairasta mimmiä halua... Sit pelottaa et mä jään vuokranantajalle kiinni tästä asiasta ja lennän pihalle... sillon mulla ei oo mitään paikkaa minne mennä. Ei ystävää, ei ketään. :( Kotiinkaan en voi palata, siellä on kaks mielisairasta ja yksi päihdeongelmainen ja muutenkin olen jo tämän ikäinen, haluan asua siis omillaan. Saako vuokranantaja tulla esim. tänne asuntoon omilla avaimilla ilmottamatta siitä mitään, tarkastamaan esim. asunnon kunnon? ja jos en avaa ovea, ovikellon soitoista huolimatta, onko oikeus tulla omin avaimin sisään ilmottamatta mitään? nyt kun oon alottamassa etenkin täällä kotona pienen maalaus remontin niin pelkään et kävis näin... ja sen ois vielä tosi helppo tehdä noin, koska asutaan samalla paikkakunnalla ja se ei muutenkaan tykkää kauheasti noudattaa lakia... Ja se on tosi tarkka tälläsissä siisteys asioissa, en ees halua aatella miten se mulle nipottais jos sais tietää miten elän! eli tälläset asiat painaa mun mieltä. Ja muuten siis mun elämä on reilassa. Saan siis siivottuu täällä aina välillä, kunhan saan tehdä sen sillon kun itse jaksan ja hyvälle tuntuu eli homma pysyy kuitenkin hallinnassa ja saan vietyä aina välillä niitä roskiakin ulos. Oon alottamassa nyt syksyllä koulun tai työt. Mulla on asiakkuus avohoidonpiirin puolella, käyn aina viikottain psykologilla juttelemassa ja syön mielialalääkitystä. Käyn päivittäin lenkillä. Juttelen ihmisten kanssa netissä ja tekstiviestein eli jonkinlaisia sosiaalisiakin kontakteja on. Pystyn siis asumaan muuten ihan hyvin omillani, en ole siis niin sekaisin ettenkö pystyisi, siinä ei ole siis mitään ongelmaa, on vain tämä yksi ja ainut roska ongelma / ahdistuneisuushäiriö... Oon edenny asioissani sen verran, että vessan roskista kykenen esim käyttämään ja pyykkiä pesemään pesukoneella, ennen en kyenny tekee näitäkään. Tuntuu et mun pitää edetä pienin askelin, jos kaikki mulle vaikeilta tuntuvat asiat rumautan tehdä kerralla tai pakotan itseäni tekemään sellasia, niin ne menee vaan pahemmaksi... hiljaa siis hyvä tulee, on mun motto. :)

Asiallisia vastauksia siis kaivataan, tähän mun vaikealta tuntuvaan ongelmaan. Tiedän, että voin kuulostaa tosi sairaalta mut joo...

12

289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Psyk.Ylilääkäri

      Kärsit kserniofobiasta.

      • Aada.

        Eli mitä se on? koitin googlata, mutta en löytänyt mitään järkevää..


    • Selviät kyllä

      Tuohon itse ongelmaan en valitettavasti osaa sanoa mitään, mutta kysymykseesi vuokralaisen oikeuksista kylläkin. Jokaisella on oikeus kotirauhaan. Myös vuokralaisella. Edes vuokranantaja ei saa tulla omin lupineen asuntoosi. Mikäli hän odottamatta soittaa ovikelloasi, niin sinun ei tarvitse päästää häntä sisälle eikä hän saa tulla omilla avaimillaan. Lakia on hänenkin noudatettava, halusi tai ei.

      Se sitten, että kun roskat jää viemättä ja kertyy asuntoon niin jossain vaiheessa väistämättä ne alkaa haisemaan ja haju ja ötökät leviää rappukäytävään/naapurien asuntoihin. Silloin voi olla tilanne, ettei sinulta enää kysellä lupia vaan tullaan terveystarkastajan kanssa tutkimaan asuntosi. Siinä vaiheessa tilanne voi oikeasti kehittyä hankalaksi, ja jos olet päästänyt asuntosi pahaan kuntoon niin voit saada ison laskun korjauksista, siivouksista ja tuholaistorjunnasta.

      Kysy siltä psykologiltasi, kuinka olisi järkevää edetä. Tekstistäsi ei nyt ihan selviä, että kuinka paha tilanne on oikeasti. Kirjoitat, että elät paskan keskellä. Onko siis koko kotisi muuten siisti, siis tavarat paikoillaan, tiskit tiskattuina jne.? Vain lattiat täynnä roskia? Et ole hamstraaja? En tiedä kuinka paha tilanne todella on, jos pikkuhiljaa riittää niin hyvä. Psykologisi varmaan osaa siihen asiaan sanoa enemmän. Itse ajattelen nyt siltä kannalta, että jos et koko kesänä ole vienyt roskia ja on ollut näin kuuma kesä niin joku naapurisi on aivan varmasti vähintäänkin ihmetellyt asunnostasi tullutta hajua. Itse huomasin kuumimpina päivinä, että jollei illalla vienyt roskista niin jo aamulla koko keittiö löyhkäsi. Eli nyt olisi aika ottaa niitä isompia askeleita ennen kuin joku oikeasti soittaa sinne isännöitsijälle/vuokranantajalle.

      Jos yhtään lohduttaa, niin harvalla meistä kämppä on kuin sisustuslehtien kuvissa. Omani ainakin hyvin harvoin. Elämä on semmoista. Harvalla on aikaa olla koko ajan siivoamassa. Kunhan perushygienia on kunnossa. En tiedä mitä tähän loppuun sanoa, muuta kuin että toivon sinulle kaikkea hyvää. Pystyt kyllä siihen, äläkä häpeä puhua tästä psykologillesi. Sairaus se on siinä missä diabetes tai nivelrikkokin. Hoito ehkä hiukan erilaista, mutta sairaus kumminkin ja siitä voi parantua.

      • Aada.

        Kiitos vastauksesta!

        Ja tavarat on kyllä mulla paikoillaan, enkä ole hamstraaja eli en osta tavaraa millä täyttäisin asuntoni ja en pystyisi ikinä niistä luopumaan, ei mulla edes olisi varaa nyt tällä hetkellä ostella kun elän sossun rahoilla. Nyt syksyllä alkaa sitten koulu tai työt. Ja tiskejäkään en aina jaksa tiskata tai pyykkejä pestä... Mut paskan keskellä elämisellä tarkoitin sitä, että mulla on nimenomaan noita roskia lattialla. Mutta saan kyllä vietyä niitä sopivin väliajoin uloskin, jotta asunto ei täyty roskista tai rupea hirveällä tavalla haisemaan. Tilanne ei siis todellakaan ole niin paha, että rappukäytäviin tai naapuriasuntoihin leviäisi mitään toukkia yms. Kun niitä ei ole edes mun asunnossa!. Välillä vähän kun joku roska tai jäte rupeaa lemuamaan lattialla, rupeaa oksettamaan mua itteänikin... siksi tulen hyvin surulliseksi ja mua hävettää, kun en pysty elämään kuin normaalit ihmiset ja laittamaan roskia roskikseen ja se asia vaivaa mua todella paljon. :(( nyt tällä viikolla meinasin kuitenkin aloittaa kokeilun, että koitan elää koko tämän viikon ajan ma-su siististi ja laittaa roskat roskikseen ja kokeilla, miltä minusta tuntuu ensiviikon maanantaina. Ainakin tänä päivänä millon nyt alotin tämän kokeilun niin mulla on ihan outo olo. Tuntuu että pää on koko ajan jumissa ja ajatus ei juokse... kiinnitän jokaiseen mun tekemiseen erityisesti huomiota... en voi olla jotenkin vapautuneesti ja rennosti... tunnen oloni myöskin ärtyneeksi ja jokainen naapurista tuleva ääni ärsyttää ja tekisi mieli kanssa paukuttaa seiniin ja huutaa turpa kiinni...

        Miksi minä olen tälläinen. Epänormaali. :((

        Tulen tänne aina kirjoittamaan miten kokeilu etenee! huolettaa kun mulla on tällä viikolla vielä asioiden hoitamista ja psykologilla käyntiä, pitäisi pystyä olemaan skarppina...! huolettaa myös, jos tuntuu, että pääni on tukossa ja ajatus ei juokse, niin unohtelen taas avaimet asunnon sisään tai jotain...! mitä ei nyt sais käydä, kun on muutaman kerran käyny jo tässä lyhyen ajan sisään ja aina hävettää soittaa sille nuorelle jätkälle, et tuutko aukasee mulle oven, avaimet jäi taas sisään ja siitäkin tulee aina laskua...

        Moni varmaan ihmettelis, et miten näin nuorella nätillä tytöllä voi olla tällänen ongelma ja moni on ihmetellytkin, miten näin nuori ja nätti tyttö voi olla yksinäinen ja sinkku... mut eihän se aina näy naamasta minkälaista meidän elämä on... :(

        Pelkään että mun keho menee myös fyysisesti ihan sekaisin tälläsestä oudosta ahdistus tilasta vai miksi tätä nyt kutsuisi. Joskus on käynyt niin että vatsa on mennyt ihan kuralle, kun ahdistus on kasvanut liian suureksi... Mutta emmä voi muutenkaan selvittää, et mihin mä pystyn, ellen mä viikon ajan todella kokeile.


      • 37"

        Haluaisin sanoa tähän sivullisena, että minulla neuroleptilääkitys aiheutti sen,että en pystynyt siivoamaan kotiani ja pitämään sitä kunnossa. Otin valokuvia asunnostani lääkityksen aikana, ja ilman lääkitystä. Ero on kuin yöllä ja päivällä. Lääkityksen aikana asunto oli kuin terrori-iskun jäljiltä. Ilman lääkitystä kaikki on järjestyksessä ja paikoillaan, ja asunto siivottu. Ymmärrän hyvin narkomaaneja, miksi heillä on asunto sekaisin.


      • Aada.
        37" kirjoitti:

        Haluaisin sanoa tähän sivullisena, että minulla neuroleptilääkitys aiheutti sen,että en pystynyt siivoamaan kotiani ja pitämään sitä kunnossa. Otin valokuvia asunnostani lääkityksen aikana, ja ilman lääkitystä. Ero on kuin yöllä ja päivällä. Lääkityksen aikana asunto oli kuin terrori-iskun jäljiltä. Ilman lääkitystä kaikki on järjestyksessä ja paikoillaan, ja asunto siivottu. Ymmärrän hyvin narkomaaneja, miksi heillä on asunto sekaisin.

        Mä syön mirtazapiiniä. Onko se joku neurolepti?

        Musta taas jotenkin tuntuu et kun mulla on lääkitys päällä niin pystyn pitämään asunnosta paremmin huolen... en sit tiiä.

        Ja joo, mulla on ollu myös muutama narkomaani kaveri, enkä yhtään ihmettele miks niitten kämppä on ollu nii paskanen... hyvä et siel on mahtunu ees liikkumaan...


      • 37"
        Aada. kirjoitti:

        Mä syön mirtazapiiniä. Onko se joku neurolepti?

        Musta taas jotenkin tuntuu et kun mulla on lääkitys päällä niin pystyn pitämään asunnosta paremmin huolen... en sit tiiä.

        Ja joo, mulla on ollu myös muutama narkomaani kaveri, enkä yhtään ihmettele miks niitten kämppä on ollu nii paskanen... hyvä et siel on mahtunu ees liikkumaan...

        En tiedä,onko se neurolepti. Netistä löytyy varmaan tietoa. Minulle ei selvästikään sopineet neuroleptit. Kun olen ilman mitään psyykenlääkkeitä, pystyn toimimaan ja selviydyn arjesta todella hyvin. Psyykenlääkkeissä elämäni in ihan sekaisin ja elämänhallinta hukassa. Lääkärin vastaväitteistä huolimatta.


      • Aada.
        37" kirjoitti:

        En tiedä,onko se neurolepti. Netistä löytyy varmaan tietoa. Minulle ei selvästikään sopineet neuroleptit. Kun olen ilman mitään psyykenlääkkeitä, pystyn toimimaan ja selviydyn arjesta todella hyvin. Psyykenlääkkeissä elämäni in ihan sekaisin ja elämänhallinta hukassa. Lääkärin vastaväitteistä huolimatta.

        Mä oon koittanu ehtiä, mutta en oo oikeen löytäny erityisesti mitään... pitäs varmaan vähän tarkemmin kahtoo.

        Mutta tosi hyvä jos sulla menee paremmin ilman psyykelääkkeitä! miksi sulle edes määrättiin niitä? saanko kysyä, oletko mies vai nainen? minkä ikäinen? oletko sä sitten narkannut joskus, kun rupesit noista narkkareista puhumaan...?

        Mulle yritettiin määrätä ketipinoriakin, mutta en halunnut alkaa sitä syömään... niimpä oon koittanu mennä tässä mirtazapiinillä, kohta sekin lääke loppuu varmaan mulla, niin onneksi tulee taas pitempi tauko kun ei tarviis syödä sitä... kahtoo miten menee sit. Miten saan nukutuksi yms.

        Mua joskus vaan pelottaa kertoo esim. psykologille kaikkee ja muutenkin joskus tuntuu siltä, et ne yrittää vaan hommata mua suljetulle hoitoon ja saada mua huonompaan kuntoon... siks tuntu et ne meinaa entistä enemmän tuputtaa mulle noita psyykelääkkeitä, että oon kohta ihan sekaisin ja ylilääkitty jos rupeen liian montaa lääkettä syömään... vaikka eihän nyt 2 ois silleen ollu vielä kauheen paljon. Mulla vaan kaveri kuoli myös noihin ketipinoreihin... mut se oli narkkari, käytti huumeit suonensisäsesti (tietyt lääkkeethän luetaan myös huumaaviks aineiks...) ja oli siinä hommassa paljon muutakin mukana. Niin kuinka helposti täällä suomessa pakkohoitoon osastolle joutuu?


      • 37"
        Aada. kirjoitti:

        Mä oon koittanu ehtiä, mutta en oo oikeen löytäny erityisesti mitään... pitäs varmaan vähän tarkemmin kahtoo.

        Mutta tosi hyvä jos sulla menee paremmin ilman psyykelääkkeitä! miksi sulle edes määrättiin niitä? saanko kysyä, oletko mies vai nainen? minkä ikäinen? oletko sä sitten narkannut joskus, kun rupesit noista narkkareista puhumaan...?

        Mulle yritettiin määrätä ketipinoriakin, mutta en halunnut alkaa sitä syömään... niimpä oon koittanu mennä tässä mirtazapiinillä, kohta sekin lääke loppuu varmaan mulla, niin onneksi tulee taas pitempi tauko kun ei tarviis syödä sitä... kahtoo miten menee sit. Miten saan nukutuksi yms.

        Mua joskus vaan pelottaa kertoo esim. psykologille kaikkee ja muutenkin joskus tuntuu siltä, et ne yrittää vaan hommata mua suljetulle hoitoon ja saada mua huonompaan kuntoon... siks tuntu et ne meinaa entistä enemmän tuputtaa mulle noita psyykelääkkeitä, että oon kohta ihan sekaisin ja ylilääkitty jos rupeen liian montaa lääkettä syömään... vaikka eihän nyt 2 ois silleen ollu vielä kauheen paljon. Mulla vaan kaveri kuoli myös noihin ketipinoreihin... mut se oli narkkari, käytti huumeit suonensisäsesti (tietyt lääkkeethän luetaan myös huumaaviks aineiks...) ja oli siinä hommassa paljon muutakin mukana. Niin kuinka helposti täällä suomessa pakkohoitoon osastolle joutuu?

        Olen nainen,enkä ihan nuorikaan enää. En ole koskaan matkannut. Olen vain lukenut ja kuullut narkomaaneista.


      • 37"
        37" kirjoitti:

        Olen nainen,enkä ihan nuorikaan enää. En ole koskaan matkannut. Olen vain lukenut ja kuullut narkomaaneista.

        Piti kirjoittaa "narkannut". Kirjoitusvirhe. Tässä on ennustava tekstinsyöttö. Tulee koko ajan virheitä.


      • Isännöitsijäx

        Väärin. Laki nimenomaan turvaa että voi tulla ilmoituksella käymään omin avaimin ja jos siinä jotain ongelmaa on niin tarvittaessa poliisin kanssa.


    • Selviät kyllä

      Käsittääkseni mirtazapiini ei ole neurolepti, mutta mielestäni sen voisi sellaiseksi luokitella. Ihan hirveä mömmö. Söin sitä aikanaan vuoden, silloin kun se oli juuri tullut markkinoille ja oli päivän muotilääke. En edes olisi tarvinnut mitään masennuslääkettä, mutta kaipa sitä silloin kaikille syötettiin. Siitä vuodesta on vain hataria muistikuvia. Todellinen kemiallinen lobotomia. Päässä ei liikkunut mitään. Sen ansiosta sain koko elämäni sotkettua pahemman kerran. Aloin seurustelemaan sekopäisen miehen kanssa, joka vainoaa minua vielä tänäkin päivänä. Jos aivotoimintani olisi ollut ennallaan niin hälytyskellot olisivat toimineet. Mutta kun ei ollut aivotoimintaa niin sitä vaan antoi mennä kuin aivoton apina ja lääkityksen loputtua havahtui unesta ja ihmetteli että mitä oikein on tullut tehtyä.
      Nyt ei voi kuin elää seurausten kanssa.

      Ei tuo sinun tilanteesi ole ollenkaan niin paha kuin aloitusviestin perusteella ajattelin. Kuitenkin saat ne roskat vietyä jollakin aikavälillä eli ei se homma mitenkään umpisolmussa ole. Luulen, että tuo roska-asia korjaantuu samalla kun saat pääsi kuntoon eli nyt sinun pitäisi saada keskittyä itsesi hoitamiseen. Se taas ei onnistu jos et voi luottaa psykologiisi. Millä perusteella epäilet hänen haluavan sinut pakkohoitoon? Olisiko sinun mahdollista vaihtaa psykologia? En nimittäin usko, että voit pidemmän päälle jatkaa sellaisen ihmisen kanssa, johon et luota.

      Lakihan on aika selväsanainen pakkohoidosta, mutta ihmisten kokemusten mukaan sitä noudatetaan vaihtelevasti. Riippuu asuinpaikastasi. Joissain paikoissa joutuu saman tien jos ei psykiatria naama miellytä ja toisissa taas kaikki hörhöt juoksee vapaina. Itse olisin hyvin varuillani jos olisi pienikin epäilys pakkohoitoon joutumisesta. Tekstiesi perusteella ei itselleni ihan ensimmäisenä tule mieleen, että tarvitsisit minkäänlaista laitoshoitoa.

      Ahdistuskin kuuluu normaaliin elämään. Minulla ei ole mitään paniikki yms. häiriöitä, mutta silti välillä on hirveän tuskainen olo. Ei ole vakituista työpaikkaa, aina saa miettiä kuinka kauan nyt ollaan työttömänä ja mistä ja koska se seuraava työpaikka löytyy, jos löytyy ollenkaan. Ja jos ei löydy niin kuinka sitten pärjää jos vaikka pesukone tai tietsikka hajoaa. Nykyinen työsuhde loppuu viikon kuluttua ja tilanne stressaa ihan hirveästi. Sekin vaan kuuluu elämään ja sen kanssa täytyy elää. Onko sinulla muita konsteja kuin lääkkeet, joilla voisit päästä sen ahdistuskohtauksen yli?

      Uskon, että selviät tästä hommasta ihan hyvin. Sinulla on siihen kaikki edellytykset. Et ole ollenkaan niin vinksahtanut kuin tunnut itse kuvittelevan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1619
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe