Suvussa yksi rikastunut - mitä itse tekisit?

ertusss

Lähipiirissä köyhässä suvussa on yksi omalla työllä menestynyt eläkeläismies. Voisi sanoa äkkiseltään, että tämä mies on todella rikas. Itse en kuulu tähän sukuun, mutta olen miettinyt, että mitä muut tekisivät jos yksi sisaruksista olisi rikas ja muut köyhiä? Miehestä sen verran, että 100 000 euroa on hänelle aika pieni summa.

On jotekinkin säälittävää nähdä kun tämä varakas veli on saanut aikaan sen, että sisarukset ympärillä ovat alentuneet mielistelylle. Uskon, että veli jotekin nauttii tästä kun saa ihmiset pyörimään ympärillään - kukaan ei sano vastaan vaan kaikki mielistelevät.

Itse en kyllä pidä tätä tyyppiä kovinkaan ihmeellisenä. Jos itse olisin niin varakas, niin turvaisin varmasti sisarusteni ja sisarusteni lasten tulevaisuutta. Osa sisaruksista saa esim asumistukea - tokihan se on ihan yleistä nykyään. Ja elää köyhyydessä.

Mutta mitä tekee rikas veli. Hän tarjoaa ravintolaillallisen pari kertaa vuodessa. Tietysti hän voisi pitää senkin 50-100 € itsellään:)

Miltä tarina vaikuttaa - jotekin säälittää muu suku.

Ja tämä asiahan ei minulle tietysti kuulu, mutta ihmetyttää silti.

58

1038

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gbl

      No en ainakaan alkaisi elättää muuta sukua. Miten se tämän rikkaan vika on, jos häntä mielistellään? Pitäisi oppia tulemaan toimeen itse ansaitsemillaan rahoilla, opiskella ja tehdä töitä. Niinhän tämä köyhästä suvusta peräisin oleva ja nykyisin varakas mieskin on varmasti tehnyt. Jo ennen tukia, joita nuo sisarusten lapset saavat. Jos mies on yrittäjä niin ne suuret rahat ovat todennäköisesti kiinni yrityksessä eivätkä ajat nyiyisin ole hyvät, joten miehellä voi olla jopa itsellään tiukaa rahasta. Yrittäjä maksaa aina ensin työtekijöiden palkat ja itselle viimeiseksi.

    • hjrt

      No, jos mulla olis rikas sisko tai veli. Niin mitä sitten?
      Ei se ole minun pieniin rahoihini yhtään sen enempää tai vähempää.

      Toisekseen ap!! Jos tyyppi on ihan omilla töillään rikastunut, niin silloin ne rahat on ansainnutkin. Ihan joka ikisen pennin. Jos joku jaksaa olla kateellinen toisen työllä tehdyistä rahoista, niin sitten kannattaisi harkita työntekoa tai rahakkaamman ammatin vaihtoa.

      Ei millään pahalla, mutta mua niin ärsyttää tää "mitä toisella on, ja kuinka paljon" -pohdiskelut, kun aikansa voi käyttää hyödyllisemminkin.

    • rakkaat sukulaiset

      Toisten rahat, siinäpä yleisin kateuden aihe suvun kesken!

      Rikas veli voi tuntea, että kaikki vain yrittävät hänestä hyötyä, jos noin mielistellään. Ja se mielistelykin vielä on rikkaan vika,... voi voi....

      • Antelias

        Niinhä näyttävätki haluavan hyötyä. Muu ei sukulaisessakiinnosta kun raha.


    • Antelias

      Tietysti antaisin rahani sukulaisille. Kyllä kai sinäkin annat palkkasi sukulaiselle joka ei tee töitä vai oletko saita.

    • ertusss

      Siis rikkaan siskot ja veljet ovat kaikki olleet siivoojia ja myyjiä about 45 vuotta. Pieni eläke ja siksi asumistuki. Eli kunnollista työväkeä kaikki.

      Rikas taas tehnyt jotain vilunkikauppoja silloin kun se vielä oli mahdollista. En nyt tarkemmin tässä selitä kumminkaan.

      Rikas veli juhlii ja pitää todella huolta vain itsestään.

      Sukulaisille tosiaa tarjoaa joskus drinksuja ja ruokaa ja juomatkin ovat ns. pullonpohjia ja makkarat ostettu Lidl:stä.

      • Chivas regal

        " juomatkin ovat ns. pullonpohjia"

        Voi kauhistus! Meillä on tapana toisinaan tarjota vieraille - sekä sukulaisille että muille - lasillinen likööriä, konjakkia kahvin kanssa tai peräti viskigrogi. Lähes aina se on aloitetusta pullosta. Olemmeko me halveksittavia pullonpohjien tarjoajia? Häpeä myöntää, mutta en ole koskaan tullut tätä ajatelleeksi. Pitääpä oikein miettiä - punastuttaa...

        Kyllä meillä ihan oma perhekin syö satunnaisesti Lidlin makkaroita - jopa Lidlin sinapilla maustettuina.


      • pahapalkitaan

        Etkö tiedä että paha/epärehellinen saa aina palkkansa, hyvä jos pääsee omilleen.

        Tai paha saa aina palkkansa ja hyvä saa lopputilin.

        Vilunkipelillä rikastuu, pitää vain olla jäämättä kiinni.


    • 5+9

      Kukaan ei tee töitä siksi, että haluaisi elättää sukunsa jälkikasvua ja maksella muiden kuluja. Pitkän työuran jälkeen eläkkeellä haluaa matkustella ja nauttia työnsä hedelmistä itse. En näe siinä mitään pahaa. Hänen omia rahojaanhan ne ovat, jotka hän voi käyttää haluamallaan tavalla. Elleivät tarjoamiset suvulle kelpaa, niin voihan sinne olla menemättäkin ja olla ottamatta vastaan ilmaisia drinksuja.

      Itselläni on lapsia enkä muutenkaan ole varakas, mutta ihmettelen monesti, miten lapsettomia kohdellaan. Eivät he ole mikään muiden pankki ja testamenttitoivo. Jos ovat, niin en ihmettele, että testamenttaavat omaisuutensa vaikkapa hyväntekeväisyyteen eikä sukulaiselle.

      • Lapseton€

        Juurikin näin, nimim. 5➕9. Meillä ei ole lapsia, sululaisilla on molemmin puolin. Kaikenmaailman kutsuihin tulisi osallistua alinomaa, toiveissa meiltä tietenkin litteä kirjekuori. Emme silti ole mitään kroisoksia, laitamme rahamme vain meille tärkeisiin kohteisiin ja harrastuksiin. Suvun on turha perintöjä odotella ja kuvitella. Omaisuutemme testamentataan hyväntekeväisyyteen. Kukaan sukulaisista ei ole niin mahtava, ihana tai läheinen, että olisi ansainut meiltä ainuttakaan senttiä.
        Omat rahat on omia, jokainen päättää itse mihinkä ne laittaa. Sitäpaitsi mitä vikaa on Lidlin makkaroissa?! Ompa kiittämätöntä!

        Sitten se puuttuminen toisten elämään ja asioihin. Kerran mieheni serkku tokas tyyliin; helppo se sun on olla vaan, kun toinen maksaa kaikki. TÄH??? Meitä todella tuntematta tai tietämättä asioistamme, kuvitellaan omassa päässä ihan pähkähulluja ja sanotaan toista loukkaavia juttuja. Todella ilkeää! :-o Näin jälkeenpäin ajatellen taitaapi tuo täyttää ihan kunnianloukkauksen kriteerit... Mutta antaa olla, typerysten.


    • mek

      Jos miehellä ei ole lapsia eikä rintapeillisia niin se mielistely johtuu siitä että muut sukulaiset kärkkyy mahdollista perintöä kun hänestä aika jättää.

      • ertusss

        Mieti jos oma veljesi olisi megarikas vilukipelillä. Siis kyse on monimiljjonääristä ja kyse miljoonaomaisuudesta euroissa. Veroprosentti siinä 30 % pääomatuloista ja osingoista.

        Sisarukset tehneet 45 v. pienipalkkaista työtä ja saavat pienen eläkkeen. Maksavat 1000 € eläkkeestä 25 % verot. Eli käteen jää n. 750 €/kk.

        Rikkaalla kaksi poikaa jotka molemmat erittäin rikkaita. Toista isä hysää - myy omaisuutta pojalle alennuksella esim. 400 000 euron mökin hintaan 100 000 €. Lakimiehet hoitivat asian, jotta ei tule jälkiseuraamuksia yms. Kerskuvat yleisesti kuinka heiltä tämä onnistuu. Pojalla Porsche ja mersu kakkosautoina. Töihin menee vähän halvemmalla autolla (hinta n. 80 000 e). Lekkikkipojanpoika on saanut Mersun ja omakotitalon - taas jollain vilunkipelillä. Kun ei tarvitse veroja maksaa lahjoista yms. Rahaa paloin varmaan 500 000 €.


      • se on jämpti ni
        ertusss kirjoitti:

        Mieti jos oma veljesi olisi megarikas vilukipelillä. Siis kyse on monimiljjonääristä ja kyse miljoonaomaisuudesta euroissa. Veroprosentti siinä 30 % pääomatuloista ja osingoista.

        Sisarukset tehneet 45 v. pienipalkkaista työtä ja saavat pienen eläkkeen. Maksavat 1000 € eläkkeestä 25 % verot. Eli käteen jää n. 750 €/kk.

        Rikkaalla kaksi poikaa jotka molemmat erittäin rikkaita. Toista isä hysää - myy omaisuutta pojalle alennuksella esim. 400 000 euron mökin hintaan 100 000 €. Lakimiehet hoitivat asian, jotta ei tule jälkiseuraamuksia yms. Kerskuvat yleisesti kuinka heiltä tämä onnistuu. Pojalla Porsche ja mersu kakkosautoina. Töihin menee vähän halvemmalla autolla (hinta n. 80 000 e). Lekkikkipojanpoika on saanut Mersun ja omakotitalon - taas jollain vilunkipelillä. Kun ei tarvitse veroja maksaa lahjoista yms. Rahaa paloin varmaan 500 000 €.

        Kuule mistä sinä mukamas voit noin tarkkaan tietää kenenkään raha-asioista?

        Olen huomannut, että monet luulevat kateuksissaan kaikenmoista, keksivät päässään jotain ihan huuhaaselityksiä joissa ei lainkaan ole toden perää.

        Kyllä on ihmisellä vähän tekemistä eikä mitään päässä jos kerkiää muiden raha-asioiden kanssa spekuloida ja mielikuvitella.

        Olisi paljon parempi jos itse keksisi hyvätuottoisen bisneksen tai hankkisi hyväpalkkaisen ammatin niin ei tarvisi elää kateudesta vihreänä.


      • Råttis
        se on jämpti ni kirjoitti:

        Kuule mistä sinä mukamas voit noin tarkkaan tietää kenenkään raha-asioista?

        Olen huomannut, että monet luulevat kateuksissaan kaikenmoista, keksivät päässään jotain ihan huuhaaselityksiä joissa ei lainkaan ole toden perää.

        Kyllä on ihmisellä vähän tekemistä eikä mitään päässä jos kerkiää muiden raha-asioiden kanssa spekuloida ja mielikuvitella.

        Olisi paljon parempi jos itse keksisi hyvätuottoisen bisneksen tai hankkisi hyväpalkkaisen ammatin niin ei tarvisi elää kateudesta vihreänä.

        Niin todellakin! Jos aloittaja käyttäisi edes osan kadehtimiseen ja toisten asioiden spekuloimiseen ja seuraamiseen menevästä energiasta työntekoon tai vaikka ristikoiden täyttämiseen, maailma olisi parempi paikka.


      • Verofuskaaja
        ertusss kirjoitti:

        Mieti jos oma veljesi olisi megarikas vilukipelillä. Siis kyse on monimiljjonääristä ja kyse miljoonaomaisuudesta euroissa. Veroprosentti siinä 30 % pääomatuloista ja osingoista.

        Sisarukset tehneet 45 v. pienipalkkaista työtä ja saavat pienen eläkkeen. Maksavat 1000 € eläkkeestä 25 % verot. Eli käteen jää n. 750 €/kk.

        Rikkaalla kaksi poikaa jotka molemmat erittäin rikkaita. Toista isä hysää - myy omaisuutta pojalle alennuksella esim. 400 000 euron mökin hintaan 100 000 €. Lakimiehet hoitivat asian, jotta ei tule jälkiseuraamuksia yms. Kerskuvat yleisesti kuinka heiltä tämä onnistuu. Pojalla Porsche ja mersu kakkosautoina. Töihin menee vähän halvemmalla autolla (hinta n. 80 000 e). Lekkikkipojanpoika on saanut Mersun ja omakotitalon - taas jollain vilunkipelillä. Kun ei tarvitse veroja maksaa lahjoista yms. Rahaa paloin varmaan 500 000 €.

        Kyllä meistä ylivoimainen enemmistö on ihan valmis tekemään vilunkipeliä, niin verotuksessa kuin muissakin asioissa, mutta varsinkin verotuksessa. Toisilta se onnistuu, liekö sitten kyse ihan älynlahjoista.


    • 13+12

      Ei nyt löydy sille ymmärrystä, itse ansaituilla rahoilla pitäisi elättää sukulaisia ja heidän lapsiaan.

      Keskity vain sinäkin omiin raha-asioihisi muiden rahojen miettimisen sijasta.

      • 13+12

        Siis: Ei nyt löydy sille ymmärrystä, e t t ä itse ansaituilla rahoilla pitäisi elättää sukulaisia ja heidän lapsiaan.


    • vanhuudenturvasta

      aivan oikein, EI löydy sille ymmärrystä, että pitäisi elättää sukulaisia ja varsinkin heidän lapsiaan. Yleensä perintö jätetään omille lapsille, jotta heille jäisi jotain vanhuuden turvaa. Olen huomannut, että meidän suvussa serkut lähinnä nuolee mun faijaa perinnön toivossa. Rasittavaa, koska minä juuri luennoin hänelle rintaperillisestä ja omasta perinnöstä ja vanhuudennturvasta.

    • ...suuret setelit...

      Ap:lle. Enpä usko, että viitsisit täällä kelata jonkun varakkuuksia kontra köyhät sisarukset, ellei kyse olisi omasta veljestäsi, jolle olet nyt katkera.

      Mutta sinun on ymmärrettävä, että ei veljesi ole velvollinen edes moraalisesti rahoittamaan sinun eikä lastesi elämää. Ole rehellinen. Voit toki pyytää veljeltäsi edullista lainaa, mutta siitä on tehtävä paperit ja sopimuksia noudatettava. Muulla tavoin et voi häntä taloudellisesti hyväksesi käyttää.

      Elä rauhassa omaa elämääsi ajattelematta ökyrikasta velipoikaasi. Kyllä hänenkin elämässään vastoinkäymisiä on ja tulee olemaan.

      Ihan nuorena olin minäkin jonkun aikaa katkera serkuilleni, jotka perivät vanhemmiltaan suuren omaisuuden. Omaisuus ja perintö pohjautui isoon maa- ja metsätilaan yms., joka aikanaan oli luovutettu käytännöllisesti katsoen ilman vastiketta kahdesta sisaruksesta vain toiselle, toisen - siis äitini - jäädessä ilman mitään perintöä tai korvausta. Asiaan liittyi monenlaista mutkaa ja sotkua ja jälkeenpäin selviteltäessä asiaa se todettiin vanhentuneeksi eikä mitään ollut tehtävissä. Serkuistani tuli sitten aikanaan hyvinkin varakkaita varsin nuorella iällä.

      Mutta ehkä tuo nuori ikä sitten minunkin kohdallani oli hyväksi, en jaksanut kauaa asiaa hautoa, kun elämä vei kiihkeästi moniin suuntiin. Ja sittemmin jouduin huomaamaan, että ei niillä serkuillakaan elämä täydellisen nappiin ole mennyt eikä rahakaan jokaisen kohdalla pesää tehnyt.

      Ole onnellinen, että olet elänyt ainakin rehellisesti ja omalla työlläsi itsesi ja lapsesi elättänyt. Veljesi poika ei opi koskaan elämän realiteetteja Porscheineen ja Mersuineen, mutta jonain päivänä hänen nekin pitäisi hallita. Anna olla, ei nuo teidän välinne veljesi kanssa edes niin hyviltä vaikuta, jos kerran hän muutaman kerran vuodessa teille ruuat ja juomat tarjoaa ja se siitä. Sittenkö veljeäsi arvostaisit, jos hän antaisi sinulle rahaa?

      En yhtään ihmettele, että lottovoittajat usein eivät kerro edes lähipiirilleen voitostaan. Monet varmaan tuntee sukunsa ja tietää, että kaunaisuus ja syyllistäminen alkaisi heti. Ystävyyteenkin tulee helposti kuilu silloin, jos kahden ystävän välinen varallisuusero yhtäkkiä kasvaakin valtavan suureksi.

      • ertusssss

        Jos kirjoitan tälle palstalle niin en ala täällä (enkä muuallakaan) valehtelemaan. Itse kannatan avoimuutta ja rehellisyyttä.

        Ap- en ole sukua enkä ole perillinen:) - ILMOITIN SEN JO EKASSA KIRJOITUKSESSA.

        Mielestäni jos on elämässä saanut paljon, niin siitä voi lahjoittaa muillekin. KUTEN MONET URHEILIJAT TEKEVÄT MM. LAHJOITUKSIA LASTENSAIRAALOILLE MM. M. Koivu ja Granlund.

        Itsekkyys kukoistaa Suomessa - mutta jos olet menestyvän kaveri (kuten mm. nimimerkki suuret setelit mahdollisesti on) niin et välttämättä ole itse menestyjä:) - vaikka niin monet luulevatkin...


      • se on jämpti ni
        ertusssss kirjoitti:

        Jos kirjoitan tälle palstalle niin en ala täällä (enkä muuallakaan) valehtelemaan. Itse kannatan avoimuutta ja rehellisyyttä.

        Ap- en ole sukua enkä ole perillinen:) - ILMOITIN SEN JO EKASSA KIRJOITUKSESSA.

        Mielestäni jos on elämässä saanut paljon, niin siitä voi lahjoittaa muillekin. KUTEN MONET URHEILIJAT TEKEVÄT MM. LAHJOITUKSIA LASTENSAIRAALOILLE MM. M. Koivu ja Granlund.

        Itsekkyys kukoistaa Suomessa - mutta jos olet menestyvän kaveri (kuten mm. nimimerkki suuret setelit mahdollisesti on) niin et välttämättä ole itse menestyjä:) - vaikka niin monet luulevatkin...

        Sinä vain olet hirveän kade sille itseäsi rikkaammalle. Älä viitsi, kyllä hänelläkin on elämässään vaikeuksia, joista sinä et vain ole tietoinen.
        Sitä paitsi mielikuvituksesi on tainnut laukata valtoimenaan kun jauhat päässäsi toisen ihmisen raha-asioita. Turhuuksien turhuus.


      • Takakansi 116
        ertusssss kirjoitti:

        Jos kirjoitan tälle palstalle niin en ala täällä (enkä muuallakaan) valehtelemaan. Itse kannatan avoimuutta ja rehellisyyttä.

        Ap- en ole sukua enkä ole perillinen:) - ILMOITIN SEN JO EKASSA KIRJOITUKSESSA.

        Mielestäni jos on elämässä saanut paljon, niin siitä voi lahjoittaa muillekin. KUTEN MONET URHEILIJAT TEKEVÄT MM. LAHJOITUKSIA LASTENSAIRAALOILLE MM. M. Koivu ja Granlund.

        Itsekkyys kukoistaa Suomessa - mutta jos olet menestyvän kaveri (kuten mm. nimimerkki suuret setelit mahdollisesti on) niin et välttämättä ole itse menestyjä:) - vaikka niin monet luulevatkin...

        Ällistyttävää, miten hyvin olet selvillä jonkun muun taloudellisesta tilanteesta ja siihen johtaneista seikoista. No senkun olet vaan, mutta anna hänen nyt kuitenkin ihan itse päättää, mihin rahansa käyttää.

        Meidänkin perheellä on huomattava omaisuus, miljoonaluokkaa. Omaisuus on kokonaan kiinni tuotantolaitoksessa ja velkaakin on. Sukulaiset ja naapurit eivät luultavasti ole meille mitenkään erityisen kateellisia, vaikka heidän omaisuutensa lienee jonkin verran pienempi. On meillä ihan hyvät autotkin, mutta en usko niiden aiheuttavan kenellekään unettomia öitä.

        En oikein käsitä, mistä kateellisuutesi juuri tätä yhtä ihmistä kohtaan oikein kumpuaa. Maassamme on monia häntäkin rikkaampia, mutta heitä et kadehdi. Vai mitä?


      • ertussss
        Takakansi 116 kirjoitti:

        Ällistyttävää, miten hyvin olet selvillä jonkun muun taloudellisesta tilanteesta ja siihen johtaneista seikoista. No senkun olet vaan, mutta anna hänen nyt kuitenkin ihan itse päättää, mihin rahansa käyttää.

        Meidänkin perheellä on huomattava omaisuus, miljoonaluokkaa. Omaisuus on kokonaan kiinni tuotantolaitoksessa ja velkaakin on. Sukulaiset ja naapurit eivät luultavasti ole meille mitenkään erityisen kateellisia, vaikka heidän omaisuutensa lienee jonkin verran pienempi. On meillä ihan hyvät autotkin, mutta en usko niiden aiheuttavan kenellekään unettomia öitä.

        En oikein käsitä, mistä kateellisuutesi juuri tätä yhtä ihmistä kohtaan oikein kumpuaa. Maassamme on monia häntäkin rikkaampia, mutta heitä et kadehdi. Vai mitä?

        Varmaankin ELÄMÄN epäoikeudenmukaisuus on suurin vaikutin. Veroprosentti on vain 29% ja tulot ovat tarkoituksella pääomatuloja. Palkka on pieni.

        Olen varmasti kateellinenkin. Kaiken saamani tiedon olen saanut 20-vuoden aikana heiltä itseltään tai heidän sukulaisilta.

        Heitä voisi verrata vaikka kokoomuksen Rätyyn - ovat vieraantuneet todellisuudesta. Ja normaalin ihmisen arjesta kuten sisarusten pienistä tuloista 750 €/kk.

        Itse ainakin antaisin hyvätuloisena jonkin könttäsumman sukulaisille tai ostaisin esim. yksiöt vanhuuden turvaksi. En näkisi siinä mitään väärää jos itselläni olisi rahaa niin paljon, etten tarvitse kaikkea.

        Mutta mieheni onkin sanonut, että MINÄ en rikastu koskaan kun olen niin antelias ja kuulemma lapsellinen.

        En koe kyllä, että olisin kateellinene esim hissisuvun jäsenille. Karmeat paineet sille joka jatkaa yritystä...


      • Ketunnaamakoira Qq
        ertussss kirjoitti:

        Varmaankin ELÄMÄN epäoikeudenmukaisuus on suurin vaikutin. Veroprosentti on vain 29% ja tulot ovat tarkoituksella pääomatuloja. Palkka on pieni.

        Olen varmasti kateellinenkin. Kaiken saamani tiedon olen saanut 20-vuoden aikana heiltä itseltään tai heidän sukulaisilta.

        Heitä voisi verrata vaikka kokoomuksen Rätyyn - ovat vieraantuneet todellisuudesta. Ja normaalin ihmisen arjesta kuten sisarusten pienistä tuloista 750 €/kk.

        Itse ainakin antaisin hyvätuloisena jonkin könttäsumman sukulaisille tai ostaisin esim. yksiöt vanhuuden turvaksi. En näkisi siinä mitään väärää jos itselläni olisi rahaa niin paljon, etten tarvitse kaikkea.

        Mutta mieheni onkin sanonut, että MINÄ en rikastu koskaan kun olen niin antelias ja kuulemma lapsellinen.

        En koe kyllä, että olisin kateellinene esim hissisuvun jäsenille. Karmeat paineet sille joka jatkaa yritystä...

        Miksi velvollisuus antaa rahansa muille koskisi vain tätä yhtä ihmistä, joka jostakin syystä on joutunut kateutesi kohteeksi? Suvussanne on monia sinuakin köyhempiä, ole esimerkki ja jaa sinä omaisuutesi heille! Maailmassa on monia, joilla ei ole edes puhdasta juomavettä tai ruokaa lapselleen, sinulla on liikaakin rahaa ja omaisuutta heihin nähden. Älä vetoa siihen, että toisinaan annat 20 senttiä tai peräti kokonaisen euron Nälkäpäiväkeräykseen! Jos karsisit vaikkapa puolet siitä, mitä tänäänkin ruokakaupasta ostat, voisit auttaa useaakin äitiä pitämään lapsensa hengissä vielä huomiseen.

        Jossittelusi siitä, miten syytäisit rahasi sukulaisillesi, on kaikessa järjettömyydessään täysin naurettava! Vaikka olisit kuinka rikas, aina löytyy joku, jolla on vielä enemmän - ja hänhän olisi sinun logiikkasi mukaan velvollinen jakamaan omaisuutensa muille (myös sinulle), et sinä tietenkään.

        Näytät olevan puhtaan vakaumuksellinen vasemmistoaatteen kannattaja. Et ymmärrä, että sitä on jo maailmassa kokeiltu eikä se oikein tuurannut. Elämänfilosofiasi perustuu kateuteen. Tunnen avutonta myötätuntoa sinua kohtaan, maailmasi on melkoisen ikävä paikka - sinulle itsellesi ja lähipiirillesi. Meillä muilla on paljon hauskempaa, usko pois.

        Sanottakoon vielä, että lähellämme on opiskelija-asuntola. Opiskelijat käyvät usein samassa ruokakaupassa kuin minä. Kun huomaan jonkun laskevan kolikoitaan ja miettivän, riittävätkö rahat vielä margariinirasiaan, minä toisinaan maksan heidän ostoksiaan tai annan kassalla toisen ostamistani tuorejuustorasioista. Olen työtön ja meillä on vielä asuntovelkaakin sekä kaksi lukioikäistä poikaa. Mieheni palkka ei ole iso. Sinullakin olisi aivan varmasti mahdollisuus auttaa jotakuta saamaan huomisaamuna kunnon aamiainen.


      • anteliaisuus
        Ketunnaamakoira Qq kirjoitti:

        Miksi velvollisuus antaa rahansa muille koskisi vain tätä yhtä ihmistä, joka jostakin syystä on joutunut kateutesi kohteeksi? Suvussanne on monia sinuakin köyhempiä, ole esimerkki ja jaa sinä omaisuutesi heille! Maailmassa on monia, joilla ei ole edes puhdasta juomavettä tai ruokaa lapselleen, sinulla on liikaakin rahaa ja omaisuutta heihin nähden. Älä vetoa siihen, että toisinaan annat 20 senttiä tai peräti kokonaisen euron Nälkäpäiväkeräykseen! Jos karsisit vaikkapa puolet siitä, mitä tänäänkin ruokakaupasta ostat, voisit auttaa useaakin äitiä pitämään lapsensa hengissä vielä huomiseen.

        Jossittelusi siitä, miten syytäisit rahasi sukulaisillesi, on kaikessa järjettömyydessään täysin naurettava! Vaikka olisit kuinka rikas, aina löytyy joku, jolla on vielä enemmän - ja hänhän olisi sinun logiikkasi mukaan velvollinen jakamaan omaisuutensa muille (myös sinulle), et sinä tietenkään.

        Näytät olevan puhtaan vakaumuksellinen vasemmistoaatteen kannattaja. Et ymmärrä, että sitä on jo maailmassa kokeiltu eikä se oikein tuurannut. Elämänfilosofiasi perustuu kateuteen. Tunnen avutonta myötätuntoa sinua kohtaan, maailmasi on melkoisen ikävä paikka - sinulle itsellesi ja lähipiirillesi. Meillä muilla on paljon hauskempaa, usko pois.

        Sanottakoon vielä, että lähellämme on opiskelija-asuntola. Opiskelijat käyvät usein samassa ruokakaupassa kuin minä. Kun huomaan jonkun laskevan kolikoitaan ja miettivän, riittävätkö rahat vielä margariinirasiaan, minä toisinaan maksan heidän ostoksiaan tai annan kassalla toisen ostamistani tuorejuustorasioista. Olen työtön ja meillä on vielä asuntovelkaakin sekä kaksi lukioikäistä poikaa. Mieheni palkka ei ole iso. Sinullakin olisi aivan varmasti mahdollisuus auttaa jotakuta saamaan huomisaamuna kunnon aamiainen.

        Tuo on muuten aivan totta. Jokaisen pitäisi huolehtia omasta anteliaisuudestaan eikä vahtia muiden rahoja. Sitä paitsi sukulaismies voi antaa vaikka kuinka paljon hyväntekeväisyyteen, vaikkapa Lastensairaalalle ilman että pitää siitä meteliä.


      • erthussssss
        anteliaisuus kirjoitti:

        Tuo on muuten aivan totta. Jokaisen pitäisi huolehtia omasta anteliaisuudestaan eikä vahtia muiden rahoja. Sitä paitsi sukulaismies voi antaa vaikka kuinka paljon hyväntekeväisyyteen, vaikkapa Lastensairaalalle ilman että pitää siitä meteliä.

        Ap. Olen antelias. Annan opiskelijapojalleni käyttörahaa jotta ei tarvitsisi makaronia syödä. Teen sen ihan mielelläni ja autan häntä elämän alkuun. Olen ollut omillani 18-vuotiaasta lähtien. Teen kuukausilahjoituksia ja maksan mielelläni jos joku minua auttaa.

        Olen siis teidän muutaman mielestä kateellinen paskakasa ja te kaikki olette sitä mieltä, että muita ei saa auttaa. Ottaisitte varmasti itse kumminkin vastaan vaikka mitä jos saisitte (salaa tietysti).

        Mielestäni kaikki jotka minua haukkuvat eivät tunnista omaa KATEUTTAAN vaan syyttävät minua kateudesta.

        Olen kumminkin vieläkin sitä mieltä, että jos minulla olisi 10 000 000 miljoonan omaisuus niin kyllä siitä riittäisi muillekin kuin rintaperilillisille.


      • anteliaisuus
        erthussssss kirjoitti:

        Ap. Olen antelias. Annan opiskelijapojalleni käyttörahaa jotta ei tarvitsisi makaronia syödä. Teen sen ihan mielelläni ja autan häntä elämän alkuun. Olen ollut omillani 18-vuotiaasta lähtien. Teen kuukausilahjoituksia ja maksan mielelläni jos joku minua auttaa.

        Olen siis teidän muutaman mielestä kateellinen paskakasa ja te kaikki olette sitä mieltä, että muita ei saa auttaa. Ottaisitte varmasti itse kumminkin vastaan vaikka mitä jos saisitte (salaa tietysti).

        Mielestäni kaikki jotka minua haukkuvat eivät tunnista omaa KATEUTTAAN vaan syyttävät minua kateudesta.

        Olen kumminkin vieläkin sitä mieltä, että jos minulla olisi 10 000 000 miljoonan omaisuus niin kyllä siitä riittäisi muillekin kuin rintaperilillisille.

        ITsekin siis autat lähinnä omia lapsiasi ja itse valitsemiasi hyväntekeväisyyskohteita etkä sukulaisiasi. Niin minäkin teen. Ihan aiheellinen tuo kysymys siis, jotka olet saanut. Miksi et itse auta vähävaraisia sukulaisiasi tai näitä mainitsemiasi tuttavia, joilla on rikas veli?

        Paheksut tuota rikasta sukulaista, mutta muiden tavoin ihmettelen mistä tiedät heidän asiansa niin tarkkaan. Ne köyhät sukulaiset eivät edes välttämättä halua rikkaan sukulaisensa rahoja. Toisaalta kaikki eivät osaa käyttää rahaa niin että ovat aina rahattomia, vaikka ovat töissäkäyviä ihmisiä. Rahan lapioiminen noin vain ympäriinsä ei ole mielestäni ollenkaan hyvä idea, se voi jopa edesauttaa erilaisia ongelmia ihmissuhteissa. Ei myöskään olisi mukava olla rikas, jonka kanssa ollaan tekemisissä rahan takia tai jonka rahankäyttöä arvostellaan, vaikka kyse on hänen omista rahoistaan.

        Rahan antamiseen liittyy aina toive siitä, että se käytettäisiin antajan mielestä hyödyllisiin kohteisiin. Kun lahjoitan hyväntekeväisyyteen, niin saan etukäteen tietoa siitä, miten rahoja on käytetty hyödyksi. Rahan antajalla on aina odotuksia. Itse voisin miljonäärina rahoittaa vaikkapa köyhän sukulaisen opiskeluja, mutta entäpä, jos hän pelaisikin koko rahalla pokeria? Tai haluaisi käyttää rahan oleskeluun Thaimaassa. Näin rahan antaminen aiheuttaisi ihmissuhdeongelmia. Kiitollisuudenvelkaan joutuminen on monista ihmisistä ikävää, en itse ottaisi miljonäärisukulaiselta vastaan lahjoitusrahaa enkä haluaisi, että sitä edes tarjottaisiin.

        Sinulla on vahva näkemys siitä, että vain sinä ajattelet tässä asiassa oikein. Mutta onmuitakin näkökohtia asiaan.


    • dfb

      No johan on kummat vilunkipelit. Suomessahan saa ottaa toisen hengiltä mutta jääpä kiinni jostain laittomasta taloudellisesta seikasta niin olet häkissä puolet pitempään. Luulisipa lakimiehilläkin työt loppuvan joka moisia hoitaa ja kun kerran asiasta kaikille huutelee niin kumma kun ei tule noutaja? Mutta menkää ja kysykää miten tuo temppu tehdään ja tehkää itse perässä jos harmittaa. Eihän se vilunkipelien halveksunta kovin syvällä istu kun valmis olisi kuitenkin niillä peleillä hommattua rahaa niin paljon vastaanottamaan kun vaan annetaan. Suurien summien ansaitsemiseen liittyviä riskejä ei kyllä viitsitä itse ottaa ja velikin saisi mennä sinne häkkiin ihan itsekseen jos jotain käy ja oikeasti laittomista asioista on kyse. Semmoinen vähän rehellisempi työmies ei varmaan viitsi lähteä vierailullekaan jos vaikka joku näkee.

      • se on jämpti ni

        "Eihän se vilunkipelien halveksunta kovin syvällä istu kun valmis olisi kuitenkin niillä peleillä hommattua rahaa niin paljon vastaanottamaan kun vaan annetaan."

        Nimenomaan! Osuit aivan nappiin.


    • suuret setelit

      No ihmeen paljon sitten viitsit vieraitten ihmisten asioita miettiä. (Jos et kerran sukua itse ole....).

      Mistä sinä välttämättä tämänkään veljen lahjoituksista tiedät, minne ja kenelle hän on rahaa lahjoittanut. Kun ei kerran ole edes sukulainenkaan, niin mistäpä sinä kaikesta kaiken tietäisit?

      Ja sitä paitsi noita ökyrikkaita maailmassa kyllä on, joten ei muuta kuin mietiskelemään ja ihmettelemään nyt siitä vaan, että miksi he eivät anna sitä rahaa sinne ja tänne ja varsinkaan tänne.

      Ensin kirjoitit, että tämä velimies on rikastunut omalla työllään ja sittemmin, että hän onkin tehnyt vilunkikauppoja. No, eräänlaista työtähän se on vilungintekokin, mutta ennemmin mieltäisin sen muuksi kuin työnteoksi.

      Jos sitä on itse rahansa eteen raatanut, niin eikö se raha sitten itselle kuulukin?

      Älä ajattele, ei ole yhtään huippurikasta kaveria minulla enkä sellainen ole itse. Mutta eikös me menestyjiä olla kaikki, ketkä ollaan omalla työllämme elämämme kustantaneet eikä ole tarvittu toisten almuihin turvautua.

      • ertusssssssssss

        ...omalla työllä on perustanut firmoja ja jossain vaiheessa oli laissa jonkinlainen porsaanreikä, että kun oli monta firmaa, niin myytiin niitä sitten firmojen sisällä ja voitot oli suuret. Mutta ilman pisnesälyä tämä ei onnistu.

        Firman idea on otettu toiselta yrittäjältä, jolla velimies oli töissä. Ja asiakaat myös yms.

        En ole heistä hirveän kiinnostunut, mutta tunnen nämä siskokset. Ajattelin jo, että en jaksa enää kyllä katsoa kun toiset kituu. Ja jaksa kuunnella heidän valituksia asiasta ja pettymystään. Olkoot kiitollinen Lidl-lin makkaroihin ja pullonpohjiin. Moni ei saa edes niitä. Kuten moni täällä mainitsikin, että omat rahat pitäkööt jokainen itse. Alan kallistua siihen, vaikka en sitä kyllä hyväksy.


      • No money, no honey
        ertusssssssssss kirjoitti:

        ...omalla työllä on perustanut firmoja ja jossain vaiheessa oli laissa jonkinlainen porsaanreikä, että kun oli monta firmaa, niin myytiin niitä sitten firmojen sisällä ja voitot oli suuret. Mutta ilman pisnesälyä tämä ei onnistu.

        Firman idea on otettu toiselta yrittäjältä, jolla velimies oli töissä. Ja asiakaat myös yms.

        En ole heistä hirveän kiinnostunut, mutta tunnen nämä siskokset. Ajattelin jo, että en jaksa enää kyllä katsoa kun toiset kituu. Ja jaksa kuunnella heidän valituksia asiasta ja pettymystään. Olkoot kiitollinen Lidl-lin makkaroihin ja pullonpohjiin. Moni ei saa edes niitä. Kuten moni täällä mainitsikin, että omat rahat pitäkööt jokainen itse. Alan kallistua siihen, vaikka en sitä kyllä hyväksy.

        "Mutta ilman pisnesälyä tämä ei onnistu."

        Ei taida olla kysymys ainoastaan "pisnesälystä", vaan muustakin älystä.

        "kuunnella heidän valituksia "

        Ei sinulla sitten ole luontoa lopettaa valitusten kuuntelemista ja sanoa, että jokaisella on oikeus tehdä omilla rahoillaan ihan mitä itse haluaa? Niinhän asia todellisuudessa on.


    • Veli tekee oikein

      Johan on naurettavaa että rikkaan pitää jakaa sisaruksille ja heidän jälkeläisilleenkin.

      Sisarukset voivat elää omaa elämäänsä, köyhä köyhän elämää köyhien piireissä ja rikas rikkaan elämää rikkaiden piireissä ,niin yksinkertaista. Mitä ihmeen sääliä se köyhä tarvitsee. En Minä ainakaan sääliä halua jos suvussa joku rikastuisi. En lähtisi millekkään "sääli" illallisille ollenkaan jotain almuja kerjäämäänkään. Enkä alkaisi kenenkään persettä nuolemaan. Miksi sen rikkaan pitäisi joulupukiksi suvulleen alkaa, sitä ajatusmaailmaa en ymmärrä.

      • ertusssssssssssh

        Ainakin tässä tapauksessa sisarukset ovat olleet luomassa bisnestä. Ovat auttaneet lastenhoidossa (siis lapset olivat viikkotolkulla hoidossa ympärisukulaisia) kun suhteita on luotu maailmalla yms. Kait tuosta nyt enemmän pitäisi palkita kun ne lidlin makkarat ja pullonpohjat kerran vuodessa.


      • Barnsköterska
        ertusssssssssssh kirjoitti:

        Ainakin tässä tapauksessa sisarukset ovat olleet luomassa bisnestä. Ovat auttaneet lastenhoidossa (siis lapset olivat viikkotolkulla hoidossa ympärisukulaisia) kun suhteita on luotu maailmalla yms. Kait tuosta nyt enemmän pitäisi palkita kun ne lidlin makkarat ja pullonpohjat kerran vuodessa.

        Eivätkö lastenhoitajat ole sitten aikoinaan saaneet palkkaa? Ei kai kukaan - varsinkaan köyhä - tee työtä palkatta! Jos tekee, ei ole ihme, että pysyy köyhänä, ja omaa tyhmyyttä se on. Jos on palkan saanut, asia pitäisi olla loppuun käsitelty.


      • erthusssssssssss

        Sääli ja ylpeys kulkevat käsikädessä. Jos lahjoittaa jotain niin ei se aina ole sääliä. En ainakaan sääli omaa poikaani joka opiskelee ja hän saa minulta ruokarahaa, ettei pelkkää vettä ja makarooni tarvitse syödä.


    • ertushhss

      ap vielä, mutta nyt sitten lopetan.

      Ehkä rikas veli häpeää köyhiä sisaruksiaan? Ainakin itse kyllä vetäisin sen johtopäätöksen jos tarjottavana olis Lidlin makkarat ja pullonpohjat. Ja kerran vuodessa tapaaminen.

      Ainakin velimies tykkää hengailla rikkaitten kanssa. Köyhiä ei ympärillä pyöri eikä muita luusereita? Autot ja talot pitää olla ja kaikki vampan päälle.

      Ja jos sitä rahaa tuntuu olevankin tälle rikkaalle liian vähän? Jospa hän haluaakin kymmeniä miljoonia miljoonien sijasta? Mistä näitä motiiveja tietää kun rahasta on kyse.

      • Puoliraitis

        Minä vähän ihmettelen tuota sinun pullonpohjajuttuasi. Onko teillä sitten tapana juoda pullo kuin pullo aina loppuun? Minusta on tavallista, että huushollissa on useita erilaisia alkoholipulloja, joista on otettu siivu sieltä, toinen täältä.

        Vaikka minä tulenkin mielestäni riittävän hyvin taloudellisesti toimeen ja minulla on varaa käydä Alkossa, jos haluan, en pidä välttämättömänä juoda kerralla kaikkea alkoholia, mitä kävelyetäisyydeltä löytyy. Onko sinulla (ja suvullasi) yleisesti sellainen tapa? Enpä ihmettele, jos teitä ei haluta jatkuvasti kestitä (=juottaa). Lidlistä saa kyllä ihan kelvollista makkaraa.

        Oikeastaan minua huvittaisi tietää, mitä sinä haluaisit tarjottavan - tai itse vastaavassa tilanteessa tarjoaisit. - Ai niin, sinä tietysti tarjoaisit vähintään kerran viikossa naudan sisäfileet, parhaat salaatit ja tuoreet savulohet koko suvulle. Pullot olisivat aina täysiä bileiden alkaessa, mutta kaikki tyhjiä niiden loppuessa. :-D


      • erthussss
        Puoliraitis kirjoitti:

        Minä vähän ihmettelen tuota sinun pullonpohjajuttuasi. Onko teillä sitten tapana juoda pullo kuin pullo aina loppuun? Minusta on tavallista, että huushollissa on useita erilaisia alkoholipulloja, joista on otettu siivu sieltä, toinen täältä.

        Vaikka minä tulenkin mielestäni riittävän hyvin taloudellisesti toimeen ja minulla on varaa käydä Alkossa, jos haluan, en pidä välttämättömänä juoda kerralla kaikkea alkoholia, mitä kävelyetäisyydeltä löytyy. Onko sinulla (ja suvullasi) yleisesti sellainen tapa? Enpä ihmettele, jos teitä ei haluta jatkuvasti kestitä (=juottaa). Lidlistä saa kyllä ihan kelvollista makkaraa.

        Oikeastaan minua huvittaisi tietää, mitä sinä haluaisit tarjottavan - tai itse vastaavassa tilanteessa tarjoaisit. - Ai niin, sinä tietysti tarjoaisit vähintään kerran viikossa naudan sisäfileet, parhaat salaatit ja tuoreet savulohet koko suvulle. Pullot olisivat aina täysiä bileiden alkaessa, mutta kaikki tyhjiä niiden loppuessa. :-D

        Siis en tarjoaisi mitään vaan ostaisin ostaisin esim. 50 000 € yksiön - 10 miljoonan euron (60 miljoonaa markkaa) omaisuudestani.

        Olen kait antelias. Annan opiskelijapojalleni käyttörahaa jotta ei tarvitsisi makaronia syödä. Teen sen ihan mielelläni ja autan häntä elämän alkuun. Olen ollut omillani 18-vuotiaasta lähtien. Teen kuukausilahjoituksia ja maksan mielelläni jos joku minua auttaa.

        Olen siis teidän muutaman mielestä kateellinen paskakasa ja te kaikki olette sitä mieltä, että muita ei saa auttaa yhtään. Ottaisitte varmasti itse kumminkin vastaan vaikka mitä jos saisitte (salaa tietysti).

        Mielestäni kaikki jotka minua haukkuvat eivät tunnista omaa KATEUTTAAN vaan syyttävät minua kateudesta.


      • 5+4
        erthussss kirjoitti:

        Siis en tarjoaisi mitään vaan ostaisin ostaisin esim. 50 000 € yksiön - 10 miljoonan euron (60 miljoonaa markkaa) omaisuudestani.

        Olen kait antelias. Annan opiskelijapojalleni käyttörahaa jotta ei tarvitsisi makaronia syödä. Teen sen ihan mielelläni ja autan häntä elämän alkuun. Olen ollut omillani 18-vuotiaasta lähtien. Teen kuukausilahjoituksia ja maksan mielelläni jos joku minua auttaa.

        Olen siis teidän muutaman mielestä kateellinen paskakasa ja te kaikki olette sitä mieltä, että muita ei saa auttaa yhtään. Ottaisitte varmasti itse kumminkin vastaan vaikka mitä jos saisitte (salaa tietysti).

        Mielestäni kaikki jotka minua haukkuvat eivät tunnista omaa KATEUTTAAN vaan syyttävät minua kateudesta.

        Mistä tiedät jonkun omaisuuden määrän? Et voi tietää sitä, onko tämä rikkaaksi luulemasi veli ostanut pojalleen autot velaksi ja asunnonkin hän on voinut rahoittaa velaksi. Suurellisen elämäntavan takana ei läheskään aina ole suuri omaisuus vaan riskinottamiseen mieltynyt yrittäjä, jolla on ehkä suuret tulot, mutta myös suuret velat. Rahat voivat olla kiinni yrityksessä.

        Olen itsekin ostanut jälkikasvulleni yhtä ja toista velaksi. En kuitenkaan ostaisi muille sukulaisilleni opiskelija-asuntoa velaksi. Et ilmeisesti tiedä kovin paljon sijoittamisesta. Sijoitusasunnot ostetaan lähes aina velaksi. Se tarkoittaa, että niistä otetaan myös tuottoa eli vuokralla rahoitetaan asunnon hinta.

        Raha ei koskaan lisäänny, jos se lahjoitetaan pois, vaan se pitää sijoittaa tuottavalla tavalla. Arvoauton hinta säilyy aivan toisella tavalla kuin Toyotan, josta ei saa kymmenen vuoden kuluttua enää mitään, kun lapsi ostaa uudempaa autoa. Siksi parempi auto kannattaa ostaa velaksi eikä ostaa halpaa autoa, jonka mahdollisesti saisi ostettua ilman velanottoa.

        Yrittäjillä on yleensä jonkinlainen käsitys järkevästä rahankäytöstä ja riskinotosta. Yrityksen kasvattaminen suuremmaksi edellyttää velanottoa, sijoituksia eikä rahan käyttämistä kuluttamiseen. Yrittäjillä on aina paljon velkaa. Rahahan ei synny tyhjästä paitsi lottovoitossa.


      • 5+4
        erthussss kirjoitti:

        Siis en tarjoaisi mitään vaan ostaisin ostaisin esim. 50 000 € yksiön - 10 miljoonan euron (60 miljoonaa markkaa) omaisuudestani.

        Olen kait antelias. Annan opiskelijapojalleni käyttörahaa jotta ei tarvitsisi makaronia syödä. Teen sen ihan mielelläni ja autan häntä elämän alkuun. Olen ollut omillani 18-vuotiaasta lähtien. Teen kuukausilahjoituksia ja maksan mielelläni jos joku minua auttaa.

        Olen siis teidän muutaman mielestä kateellinen paskakasa ja te kaikki olette sitä mieltä, että muita ei saa auttaa yhtään. Ottaisitte varmasti itse kumminkin vastaan vaikka mitä jos saisitte (salaa tietysti).

        Mielestäni kaikki jotka minua haukkuvat eivät tunnista omaa KATEUTTAAN vaan syyttävät minua kateudesta.

        Jos ostat yhdelle sukulaismummolle yksiön niin mitä muut sukulaiset siitä sanoisivat? Todenäköisesti syyttäisivät sinua heidän syrjimisestään. Jos olisit reilu, ostaisit kaikille sukulaisille asunnot ja maksaisit myös yhtiövastikkeet heidän puolestaan, koska heillä on pienet tulot, niinkö? Silloin käytännössä rahoittaisit heidän elämänsä. Laskehan siis, miten kauan omaisuutesi riittäisi koko sukusi elättämiseen? Ja mitä omat lapsesi tästä sanoisivat?


      • erthusesdd
        5+4 kirjoitti:

        Mistä tiedät jonkun omaisuuden määrän? Et voi tietää sitä, onko tämä rikkaaksi luulemasi veli ostanut pojalleen autot velaksi ja asunnonkin hän on voinut rahoittaa velaksi. Suurellisen elämäntavan takana ei läheskään aina ole suuri omaisuus vaan riskinottamiseen mieltynyt yrittäjä, jolla on ehkä suuret tulot, mutta myös suuret velat. Rahat voivat olla kiinni yrityksessä.

        Olen itsekin ostanut jälkikasvulleni yhtä ja toista velaksi. En kuitenkaan ostaisi muille sukulaisilleni opiskelija-asuntoa velaksi. Et ilmeisesti tiedä kovin paljon sijoittamisesta. Sijoitusasunnot ostetaan lähes aina velaksi. Se tarkoittaa, että niistä otetaan myös tuottoa eli vuokralla rahoitetaan asunnon hinta.

        Raha ei koskaan lisäänny, jos se lahjoitetaan pois, vaan se pitää sijoittaa tuottavalla tavalla. Arvoauton hinta säilyy aivan toisella tavalla kuin Toyotan, josta ei saa kymmenen vuoden kuluttua enää mitään, kun lapsi ostaa uudempaa autoa. Siksi parempi auto kannattaa ostaa velaksi eikä ostaa halpaa autoa, jonka mahdollisesti saisi ostettua ilman velanottoa.

        Yrittäjillä on yleensä jonkinlainen käsitys järkevästä rahankäytöstä ja riskinotosta. Yrityksen kasvattaminen suuremmaksi edellyttää velanottoa, sijoituksia eikä rahan käyttämistä kuluttamiseen. Yrittäjillä on aina paljon velkaa. Rahahan ei synny tyhjästä paitsi lottovoitossa.

        Siis vaikka on hirveän riskin ottanut kun on yrittäjä niin tarkoittaako se sitä että mitään ei voi lahjoittaa yms antaa pois?

        Eli näistävastauksista vain näkee sen että kaikki ovat kateellisia eikä kukaan saisi saada mitään - ei edes köyhä. Kaikki kumminkin hyväksyvät sen että syydetää lapselle ja lapsenlapselle kalliita autoja yms. Samalla summallaja paljon pienemmällä saataisiin lähisukulaisen vanhuuden turva kuntoon.


      • 5+4
        erthusesdd kirjoitti:

        Siis vaikka on hirveän riskin ottanut kun on yrittäjä niin tarkoittaako se sitä että mitään ei voi lahjoittaa yms antaa pois?

        Eli näistävastauksista vain näkee sen että kaikki ovat kateellisia eikä kukaan saisi saada mitään - ei edes köyhä. Kaikki kumminkin hyväksyvät sen että syydetää lapselle ja lapsenlapselle kalliita autoja yms. Samalla summallaja paljon pienemmällä saataisiin lähisukulaisen vanhuuden turva kuntoon.

        Et ymmärtänyt pointtiani. Toin esille, ettei toisten rahatilannetta voi tietää, joten rahan käytön arvostelu ei ole kestävällä pohjalla. Jos sinä tai joku muu haluaa lahjoittaa rahaa, niin mikä olen sitä arvostelemaan. Onhan hyvä mielikin tuottoa, jos lahjoittaminen sitä tuottaa. Olen itsekin mukana hyväntekeväisyystoiminnassa eri tavoin, mutta sukulaiselle en ostaisi asuntoa kuten jo kerroin. Jos joku muu ostaa, se on hänen asiansa ja sopii hänen rahatilanteeseensa. Ei kyse ole vain siitä onko joku antelias vai ei.

        Sinäkin voisit ottaa velkaa ja ostaa vuokralla asuvalle köyhälle sukulaisellesi asunnon halutessasi ja pitää sitä sijoituksena. Omassa ja monen muun yrittäjän tilanteessa ei ole rahaa käytössä, vaan se on kiinni sijoituksissa. Sijoitukset rahoitetaan lainoilla ja maksetaan sijoitusten tuotoilla vähitellen pois. Rahaa siis ei ole "vapaana" lahjoitettavaksi. Kukaan fiksu ihminen ei pidä rahojaan pankkitilillä, kun siitä ei saa mitään tuottoa, vaan inflaatio syö sitä vähitellen pois. Asunnon ostaminen voisi olla järkevääkin, jos tuollaista ylimääräistä rahaa olisi, mutta silloin joutuisin perimään heiltä vuokraa, jolla saan lainan maksettua pois, jolloin sukulaisilla voisi olla edullisempaa asua siellä, missä nyt asuvat.

        Asunnon ostaminen sukulaisille olisi täällä pk-seudulla erittäin kallista. Köyhälle perheelle pitäisi ostaa perheasunto. Heidän toiveitaan pitäisi kuunnella jne. Jos todella anteilias haluaisi olla, niin sukulaisia pitäisi kohdella tasavertaisesti ja heidän itsemäärämisoikeuttaan kunnioittaa. Siksi en tuollaiseen lähtisi. Rahani eivät siihen riittäisi. Sukulaisillani kyllä on omistusasunnot kaikilla, joten ei tarvitse tuollaista miettiäkään omalla kohdalla.


      • ertfhusssssssss
        5+4 kirjoitti:

        Et ymmärtänyt pointtiani. Toin esille, ettei toisten rahatilannetta voi tietää, joten rahan käytön arvostelu ei ole kestävällä pohjalla. Jos sinä tai joku muu haluaa lahjoittaa rahaa, niin mikä olen sitä arvostelemaan. Onhan hyvä mielikin tuottoa, jos lahjoittaminen sitä tuottaa. Olen itsekin mukana hyväntekeväisyystoiminnassa eri tavoin, mutta sukulaiselle en ostaisi asuntoa kuten jo kerroin. Jos joku muu ostaa, se on hänen asiansa ja sopii hänen rahatilanteeseensa. Ei kyse ole vain siitä onko joku antelias vai ei.

        Sinäkin voisit ottaa velkaa ja ostaa vuokralla asuvalle köyhälle sukulaisellesi asunnon halutessasi ja pitää sitä sijoituksena. Omassa ja monen muun yrittäjän tilanteessa ei ole rahaa käytössä, vaan se on kiinni sijoituksissa. Sijoitukset rahoitetaan lainoilla ja maksetaan sijoitusten tuotoilla vähitellen pois. Rahaa siis ei ole "vapaana" lahjoitettavaksi. Kukaan fiksu ihminen ei pidä rahojaan pankkitilillä, kun siitä ei saa mitään tuottoa, vaan inflaatio syö sitä vähitellen pois. Asunnon ostaminen voisi olla järkevääkin, jos tuollaista ylimääräistä rahaa olisi, mutta silloin joutuisin perimään heiltä vuokraa, jolla saan lainan maksettua pois, jolloin sukulaisilla voisi olla edullisempaa asua siellä, missä nyt asuvat.

        Asunnon ostaminen sukulaisille olisi täällä pk-seudulla erittäin kallista. Köyhälle perheelle pitäisi ostaa perheasunto. Heidän toiveitaan pitäisi kuunnella jne. Jos todella anteilias haluaisi olla, niin sukulaisia pitäisi kohdella tasavertaisesti ja heidän itsemäärämisoikeuttaan kunnioittaa. Siksi en tuollaiseen lähtisi. Rahani eivät siihen riittäisi. Sukulaisillani kyllä on omistusasunnot kaikilla, joten ei tarvitse tuollaista miettiäkään omalla kohdalla.

        ap. En ole sukua enkä perillinen. Verotiedot ovat julkisia, joten kaiken voi nähdä lehdistä yms. Kaiken mitä tiedän niin olen kuullut heiltä itseltään tai sukulaisilta yms. 20-vuoden aikana.

        Minulla on muutakin elämää ja kysyin alussa, että miten itse toimisitte ko. tilanteessa. Tuhatprosenttisesti jokainen teistä pitäisi rahat itsellään eikä antaisi mitään esim. sisaruksilleen (vanhoille ja köyhille tai sairaille).

        Lahjoituksista en tiedä - mutta epäilen, sillä heillä slogani on, että "jokainen huolehtikoon itsestään" tai että "menisi töihin" tai "auttaminen on turhaa kun kaikkia ei voi auttaa".

        Mutta JOS minulla olisi 10 miljoonaa euron omaisuus ja 200 000 e vuositulot, niin voisin hyvin ostaa köyhälle siskolleni asunnon. Vähän syrjemmästä saa kyllä esim 30-50 000 eurolla yksiön ja hyvän sellaisen.

        Kaikki tavallaan hyökkäsivät MINUA vastaan - olisko kumminkin siten, että kukaan teistä ei olisi valmis antamaan yhtään mitään kenelläkään tai sitten kateellisina ette soisi kenellekään mitään...itse kyllä pystyisin elämään sen kanssa, että tämä sukulaismummo saisi asunnon - en olisi tästä kade enkä katkera.


      • ertguhssssssssss
        5+4 kirjoitti:

        Jos ostat yhdelle sukulaismummolle yksiön niin mitä muut sukulaiset siitä sanoisivat? Todenäköisesti syyttäisivät sinua heidän syrjimisestään. Jos olisit reilu, ostaisit kaikille sukulaisille asunnot ja maksaisit myös yhtiövastikkeet heidän puolestaan, koska heillä on pienet tulot, niinkö? Silloin käytännössä rahoittaisit heidän elämänsä. Laskehan siis, miten kauan omaisuutesi riittäisi koko sukusi elättämiseen? Ja mitä omat lapsesi tästä sanoisivat?

        Vain sille asunto jolla menee huonosti. Mutta tokihan voisi muillekin antaa. Kyllä heistä jokainen on oman elämänsä rahoittanut työllään. Ei pidä yleistää - omat lapseni varmasti ymmärtäisivät jos tämä mummo saisi vanhuudenturvan - eivät ainakaan vielä ole itsekkäitä ja pikkusieluisia.


      • 5+4
        ertguhssssssssss kirjoitti:

        Vain sille asunto jolla menee huonosti. Mutta tokihan voisi muillekin antaa. Kyllä heistä jokainen on oman elämänsä rahoittanut työllään. Ei pidä yleistää - omat lapseni varmasti ymmärtäisivät jos tämä mummo saisi vanhuudenturvan - eivät ainakaan vielä ole itsekkäitä ja pikkusieluisia.

        Ensimmäisessä viestissäsi puhuit useista siskoista ja veljistä, joilla on heikko rahatilanne. Kyllä se varmasti närää herättäisi, jos vain yksi heistä saisi asua ilmaiseksi. Toiset oikeutusti kokisivat tulleensa syrjityksi.

        Et edelleenkään tajunnut, etteivät verotulot kerro mitään veloista. Omaisuus voi olla velalla rahoitettua, joten et todellisuudessa tiedä, mikä tämän rikkaan rahatilanne on.

        Keskustelun aihe on periaatteessa ihan mielenkiintoinen, mutta kun toisen moralisoiminen tietämättä faktoja ei mielestäni ole sekään oikein. Jos minulla olisi käytössäni isot tulot eikä velkaa niin voisin hyvinkin rahoittaa köyhän sukulaiseni asumista ja opintoja. Mutta hyvin harvalla suomalaisella on niin paljon rahaa, että siitä riittäisi koko suvulle lahjoitettavaksi, vaikka tulot näyttäisivät verotiedoissa isoilta. Suvun kesken lainaaminen on kuitenkin yleistä (vaikka lainaaminen ilman koron ottamista ei olekaan sallittua, koska verottaja katsoo sen lahjaksi). Jos siis lahjoittaisit asunnon sukulaisillesi, hän joutuisi maksamaan lahjaveroa lahjan todellisen arvon mukaan. Samoin itse joutuisit maksamaan lahjoituksestasi luovutusvoittoveroa lahjan arvon mukaan.

        Sukulaisten auttaminen on tietysti kaunis ajatus. Monissa muissa kulttuureissa, joissa ei ole sosiaaliturvaa toimeentulo onkin suvun vastuulla. Pohjoismaissa ajatellaan, että jokaisen tulisi tulla omalla palkallaan toimeen. Tähän suuntaan itsekin ajattelen eli harkitsisin tarkasti kenelle rahaa antaisin, koska mahdollisuudet täällä ovat kuitenkin melko hyvät verrattuna hyväntekeväisyyskohteisiin kehitysmaissa. Sijoitus vaikkapa Naisten pankkiin voisi hyödyttää koko kylää, naisia ja lapsia, ja tukea niitä, joilla ei ole (suomalaisiin verrattuna) mitään.


      • kaikkea kans
        ertguhssssssssss kirjoitti:

        Vain sille asunto jolla menee huonosti. Mutta tokihan voisi muillekin antaa. Kyllä heistä jokainen on oman elämänsä rahoittanut työllään. Ei pidä yleistää - omat lapseni varmasti ymmärtäisivät jos tämä mummo saisi vanhuudenturvan - eivät ainakaan vielä ole itsekkäitä ja pikkusieluisia.

        Eiköhän ole niin, että jokainen huolehtii omista lapsistaan ja lastenlapsista. Niin varmaan tämäkin ap:n kuvaama mies. Hänellä lienee vaimokin, koska on lapsia. Lapset ovat aikuisia, joten vaimokin on ollut " haalimassa" omaisuutta. Pitäisikö myös elättää vaimon sukulaiset. Heh. Tuossa omien lapsien auttamisessa ei ole mitään erikoista. Jokainen vanhempi auttaa omien kykyjensä mukaan lasten opiskellessa. Usein opiskelu kestää 6-7 v ( akateemiset tutkinnot) ja vanhempien pussi saattaa silloin venyä ja paukkua, mutta on se sen arvoista. Lisäksi suurin osa opiskelijoista, ainakin virkeimmät, käyvät ajottain töissä.
        Kukin voi parantaa omaa elintasoaan yrittämällä ja lujasti töitä tekemällä, ajottain esimerkiksi toista, osapäiväistä työtä ym eikä jäädä nurisemaan ja valittamaan nuukasta sukulaismiehestä, jolla ei todellakaan ole velvollisuutta vetää perässään sukua.


      • Kielineropatti
        ertguhssssssssss kirjoitti:

        Vain sille asunto jolla menee huonosti. Mutta tokihan voisi muillekin antaa. Kyllä heistä jokainen on oman elämänsä rahoittanut työllään. Ei pidä yleistää - omat lapseni varmasti ymmärtäisivät jos tämä mummo saisi vanhuudenturvan - eivät ainakaan vielä ole itsekkäitä ja pikkusieluisia.

        Ennen kuin pystyisit tekemään päätöksen, kenellä menee mielestäsi riittävän huonosti, vaatisit kaikilta mahdollisilta anteliaisuutesi kohteilta tarkat selvitykset tuloista, menoista, omaisuudesta, veloista... Luonnollisesti myös siitä, ettei niistä pienistä tuloista vaan tuhlata mihinkään sellaiseen, mitä sinä pidät turhana: saunaoluisiin, tupakkiin, kalliimpaan pesuaineeseen, sveitsiläisiin juustoihin, kalliiseen pa*kapaperiin, että pestään vain täysiä koneellisia, ei pidetä lämmitystä tarpeettoman isolla, saunota enempää kuin kerran viikossa, että puhelinliittymä on halvin mahdollinen ja puhelimessa puhutaan vain aivan välttämättömin. Ja kaikkea muuta vielä - ja paljon! Luonnollisesti myös maksaisit lahjaverot lahjan saajan puolesta, millä hän niistä selviäisi!?

        Entäs sitten, kun kyseinen henkilö saisi vaikka lottovoiton tai perinnön - tai anteliaisuutesi ( ja kontrollisi) ansiosta pystyisi jopa saamaan rahaa säästöön? Silloinhan hänelle sinun ajatusmallisi mukaan syntyisi väistämätön velvollisuus lahjoitella taas muille.

        Se, että brassailet oman lapsesi taloudellisella tukemisella, on kyllä todella outoa! Kaikki tuntemani vanhemmat tekevät niin, samoin kaikkien tuntemieni nuorten vanhemmat. Vai olet sinä todella antelias, oikea jalomielisyyden kasauma???

        Miksi ihmeessä syytät sinulle vastanneita kateudesta? Kukaan ei ole asettunut vastustamaan niukkuudessa elävien tukemista. Vastaajat ovat yleisesti ottaen olleet sitä mieltä, että sinulla ei ole mitään oikeutta vaatia muita jakamaan varallisuuttaan vastikkeetta sinun määräämillesi henkilöille!

        Menisit nyt itseesi ja ajattelisit vähän! Lue tämä ketju ja mieti, josko sinun ajatuskuviotasi kritisoivat ehkä sittenkin olisivat ihan oikeassa - mistä seuraisi, että sinä olisit väärässä. Vaikeaa?


    • Ei aihetta kateuteen

      En pidä 100 000 tilillä olevaa vielä kovin rikkaana, mutta onhan se sellainen hyvä vararahasto yllätyksiin.
      Kenenkään ei pitäisi olla kovin tietoinen minun varoistani, sillä olen aina ollut palkkatyöläinen ja osannut vain elää suu säkkiä myöten ja saanut hirveästi kadehtijoita ympärille.

      Sisarukseni olivat tosi ilkeitä vanhempien kuoltu, kun olisi pitänyt saada ohitettu minut perinnönjaossa vaikka millä keinolla. Toki nyt käyttivätkin alhaisia keinoja ja saivat jopa virkamiehen uskomaan valheellista paperia, Kaikkea eivät kuitenkaan saaneet vietyä, en tiedä kuinka onnellisia ovat nyt tuon "rikoksensa" jälkeen. Uskon omantunnon kolkuttavan.

      Edelleenkin pärjään omillani ja en ole heille millään tavoin leuhkinut tai ilmoitellut mitä omistan, kuinka paljon on rahaa tilillä ja paljonko on sijoituksia. Lapsiani on tukenut alkuun elämässä kohtuullisesti, mutta toivon heidän ymmärtävän oman työn kautta tulleen hyvinvoinnin arvon, toki saavat jälkeeni aivan kaiken ja tasapuolisesti, ketään en heistä tule nostamaan toistaan vastaan tällä tavoin.

      Lapsenlapsilleni säästän jokainen kuukausi pienen summan tulevia opintoja varten ja tuen heitä nyt yrittämään koulussa parhaansa, jotta saisivat ammatin , jolla voivat elättää itsensä ja perheensä.

      On ollut tosi ikävää huomata tuo suuri kadehtiminen, sillä siihen ei todellakaan ole minkäänlaista aihetta,.
      Oli aika järkyttävää kuulla erään läheisien suusta vuosien päästä, että hän oli kadehtinut sitä, että lapseni pärjäsi koulussa ja kävi yliopistotutkinnon ja edelleen opiskelee, on ammatissa jossa on töitä ja taloudellisesti pärjää. Muutoin on ollut elämässä ihan samanlaisia vaikeuksia kuin nuorillakin ihmisillä.

      Itse en ole koskaan yrittänyt keneltäkään saada mitään pois tai vilpillisesti toiminut ketään vastaan. Olen yrittänyt parhaani mukaan elää rehellistä ja tavallista elämää.

      • oma tupa, oma lupa

        Hieno asenne sinulla elämään. Hyvää syksyä!


    • oi aikoja, oi tapoja

      Onpa surullista luettavaa, ihan koko ketju. Täysin piittaamatonta minäkeskeistä materianpalvontaa. Oletteko kuulleet sellaisista käsitteistä kuin empatia, kohtuus, oikeudenmukaisuus, läheisyys ja muista välittäminen? Ettepä niin, huomasin sen. Ettehän te tiedä muuta sanaa kuin minä ja kateus. Kuinka moukkamaista ja sivistymätöntä. Olen aina ihmetellyt kuinka tyhmiä te loput, siihen ylempään kymmeneen prosenttiin kuulumattomat, sitten voittekin olla. Ja kuinka rasittavaa teidän keskuudessanne onkaan elää...syvä huokaus...

      • mitä sanottavaa?

        Ja edellisessä puhui sivistyksen ääni. Heheh. Huokaus.


      • ota opiksi

        Sinä olet siinä tyhmimmässä kymmenen prosentin ryhmässä, joten voihan se sinua rasittaa.


    • Ei h-i !

      Kun aloittajan esittämä asia ei todellakaan kuulu ulkopuolisille, niin miksi sitä pitää silloin edes ihmetellä?

    • Äemän gäg

      Vaikee nähä miten joku voisi olla vastuussa aikuisten terveiden ihmisten elättämisestä.

      Jos olisi niin paljonko pitää tienata, että tämmönen vastuu syntyy? Jos tienaa vaikka 5000 €/kk niin pitääkö antaa 200 €/kk/sisarus vai riittääkö vähempi?

    • Mitäkö itse tekisin.

      Eipä kuulu mulle kenenkään rahat.

      Eikä mun rahat kenellekään. ( Jos siis sellaisia olisi )

      Mikä tässä oli se ongelma?

    • köyhä

      No ei kyllä todellakaan sukulaisten tarvitse lahjoittaa rahaa vaikka sitä olisi paljon.

    • Kateus-kateus-kateus

      Minullekin kävi niin että olen omalla työlläni tullut varakkaammaksi kuin sisarukseni. Kaiken olen saanut puhtaasti omalla työlläni.Tosin olen jkv auttanut heitä, mutta siltikin ajattelen, etten ole velvollinen jakamaan palkkaani tai pääomatulojani heidän kanssaan. Perustelen sillä, että he olisivat itse voineet tehdä kuten minä tein. Jos heillä olisi ollut viitseliäisyyttä tehdä kaikki ne työt jotka minä tein, ja jos he olisivat säästäneet yhtä ahkerasti kuiin minä tein, niin olisi heille tullut melko täsmälleen sama lopputulos. Ärsyttää valittajat ja kateelliset, jotka ovat sitä mieltä että työ on liian iso ja palkkio sitä niin kaukana, niin ettei heidän itsensä kannata siihen ryhtyä, ja kun joku muu sitten urakoi homman läpi, niin sitten ollaan koura ojossa odottamassa. Minusta voisivat laittaa omat hihat heilumaan.Ja mitä minnekin olen lahjoitellut, niin enpä ole siitä toreilla huudellut, vaikkaon sitä rahaa sitäkin tietä mennyt Kankkulan kaivoon. Joten jos haluat tullayhtä rikkaaksi kuin tuo kadehtimasi ihminen, niin perusta yritys ja ahkeroi se hyvään tuloskuntoon. Ja varaudu sukulaisten, naapureiden ja tuttavien äärettömään kateellisuuteen, joka vie sinulta oikeuden olla vain ihminen muiden joukossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1346
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe